Door het biddend lezen van de Schrift treden we in de voorraadschuren der Goddelijke rijkdommen.
De Heilige Geest woont in de gelovige en de Heer Jezus heeft gezegd: "en Hij zal u in al de waarheid leiden." Dit is niet alleen een belofte voor de apostelen (hoewel die er allereerst mee bedoeld worden) maar voor alle gelovigen. De Heilige Geest neemt het uit Christus en verkondigt het ons.
Al onze Bijbelstudie moet geschieden in een geest van eerbied voor Gods Woord, waarbij alle zelfgenoegzaamheid en steun op menselijke wijsheid moeten worden afgewezen. Zitten we met een moeilijkheid, dan mogen we bidden om de voorlichting van Gods Geest.
"Indien aan iemand uwer wijsheid ontbreekt, hij begere haar van God, die aan allen mildelijk geeft en niet verwijt." (Jak. 1 : 5.) We hebben het Woord van God dagelijks te lezen en wel van het begin tot het einde, herhalend en gedurende geheel ons leven. Als u één hoofdstuk per dag leest, is u in 3 jaar en 3 maanden door de Bijbel heen. De Bijbel heeft in totaal 1189 hoofdstukken. Dus als u er 3 per dag leest, is u in 1 jaar en 1 maand door de Bijbel heen.
Een gewoon hoofdstuk eist niet meer tijd dan hoogstens 10 minuten, voor iemand die gewoon, rustig leest.
Het gehele Evangelie van Markus kan gelezen worden in dezelfde lijd, waarin men een geïllustreerd blad doorleest. Er gaat ongeveer een uur mee heen. Doe het maar eens; het kan aanleiding worden om iets verder te gaan en een gedeelte van Gods Woord te overdènken.
Om het verband goed te verstaan, zoals een reis door een omgeving ons een overzicht geeft van die omgeving, is het zeer nuttig, een boek van de Bijbel of een brief van Paulus b.v. achter elkaar te lezen.
Door lezen en voorlezen van het Woord van God wordt de ziel gevoed. Het Woord heeft ook "wederbarende kracht". Het wordt genoemd "het bad der wedergeboorte'' (Titus 3 : 5) en het is het zaad der wedergeboorte: "gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levend en blijvend Woord van God." (1 Petr. 1 : 23.)
Wij willen,
dat onze jeugd de Bijbel liefkrijgt. De Heer
Jezus wijst bijna alle vragenden naar de Schrift heen. Ook wij kunnen
niets
beters doen, dan op Hem te wijzen en op dat Boek dat van Hem getuigt.
Wij kunnen
aan onze jeugd geen betere dienst bewijzen, dan wanneer we de jonge
mensen
kunnen brengen tot Schriftonderzoek.
"Zoekt in het Woord, en leest!"
Er staat geschreven: "De mens zal van brood alleen niet
leven, maar van alle woord, dat door de mond Gods uitgaat." (Matth. 4 :
4.)
Dit was het eerste woord, dat de Heer Jezus uit de Schrift aanhaalde,
toen Hij
verzocht werd door Satan. (Deut. 8 : 3.)
Leven in en door het Woord van God.
Dat is nodig, broodnodig, anders gaat ge aan ondervoeding
lijden. Vele jonge mensen weten, uit de oorlogstijd, wat dit zeggen
wil:
ondervoeding!
Laat het geestelijk niet zo zijn, want de schuren van de ware
Jozef zijn goed gevuld.
De gevolgen van geestelijke ondervoeding zijn ook, onder ons,
hier en daar zichtbaar. Ondervoeding ondermijnt de weerstand van het
lichaam;
geestelijke ondervoeding ondermijnt de weerstand van ziel en lichaam.
Tot slot
wil ik een enkel woord richten tot de ouders en
vooral tot de vaders in ons midden.
Leest ge het Woord van God voor in uw gezin? Bij elke
maaltijd? Het behoeft niet zo veel te zijn, vooral niet als er kleine
kinderen
aan tafel zijn. Een vers of tien, twaalf is reeds voldoende. De
aandacht van de
kinderen wordt bij het lezen van vele verzen licht afgeleid. Voor
grotere
kinderen of volwassenen is het beter een geheel hoofdstuk te lezen.
Maar leest! Leest minstens driemaal per dag een gedeelte. U
eet toch ook minstens driemaal per dag!
Zingt daarna eens een keer met uw kinderen één
van onze
mooie geestelijke liederen of Zondagsschoolliederen. Dat doen ze zo
graag en ze
leren de liederen, wat wijs en inhoud betreft, kennen. Voor onbekeerde
kinderen
is het zo nodig: het Woord van God heeft wederbarende kracht. Vele
onzer
kinderen weten niet, wanneer ze behouden zijn
geworden, maar ze weten
wel, dát ze behouden zijn. Wanneer
is het zaad der wedergeboorte
in het hart gezaaid? Weet gij het?
Het Woord van God heeft kracht tot wedergeboorte.
Was het misschien reeds in de prilste jeugd, zonder dat
iemand er iets van bemerkte?
Het geluid van de wind kunt gij onderscheiden, maar weet gij
waar de geboorte, de aanvang plaats vond?
"De wind waait, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid,
maar gij weet niet, vanwaar hij komt, en waar hij heengaat;
alzo is een
iegelijk, die uit de Geest geboren is." (Joh. 3 : 8.)
De werking van Gods Geest wordt openbaar. De wedergeboorte
door Gods Geest is in stilte geschied.
Hebben wij voor onszelf het "goede deel" gekozen,
laat ons dan ook voor onze kinderen kiezen en met hen zitten aan Jezus'
voeten.
Eén ding is nodig!
"O Here! Uw woord bestaat in der eeuwigheid in de hemelen." (Ps. 119 : 89)
Het woord "Bijbel", als titel voor het
Woord van
God, is afgeleid van het Griekse woord "Biblia", dat oorspronkelijk
een meervoudsvorm is en "boeken" betekent, maar dat in de middeleeuwen
gold voor een enkelvoudig Latijns woord, doch van Griekse oorsprong.
Deze benaming komt voor 't eerst in de vierde eeuw voor.
Chrysostomus (gest. 407) heeft het eerst het woord "Bijbel" gebruikt.
Hij stierf met de woorden op zijn lippen : God zij voor alles
geprezen!
Deze dankzegging geldt zeker ook wel voor de gave van Gods
Woord: de Bijbel.
In het eerste vers van het Nieuwe
Testament vinden we als
eerste woorden: "Biblos genéseos" wat in onze vertaling
wordt
weergegeven door "Boek des geslachts."
Andere namen zijn: Het Woord Gods, de Schrift, de Schriften,
de Heilige Schrift en de Heilige Schriften.
De Bijbel is maar niet een bundel
Israëlietische literatuur.
Hij vormt een eenheid en is een geheel enig Boek, omdat hij met
Goddelijk gezag
tot de mens komt en Gods Woord is. De Bijbel is het geschreven
Woord van
God.
Sir Walter Scott (Schots dichter en schrijver, gest. 1882)
vroeg aan het einde van zijn leven aan zijn schoonzoon Lockhart, hem
iets voor
te lezen. Hij was in zijn bibliotheek, waar honderden boeken de kasten
vulden.
Lockhart vroeg hem: "Uit welk boek?" Hij antwoordde: "Behoef je
dat nog te vragen? Er is maar één "Boek": de
Bijbel."
In de hele wereld wordt het genoemd
"Het Boek".
Alle andere boeken zijn slechts bladen, fragmenten. De Bijbel alleen is
het
volmaakte Boek. Het is het eeuwige Boek.
Het is de "Stem". Alle andere boeken zijn slechts
echo's van stemmen.
De naam "Heilige Schrift" is ontleend
aan de Bijbel
zelf.
Deze spreekt van "de Schrift". (Joh. 10 : 35, 2 Tim.
3 : 16), "de Schriften" (Matth. 22 : 29, Hand. 18 : 24). "de
Heilige Schriften" (Rom. 1 : 2, 2 Tim. 3 : 15.)
In al deze teksten wordt met deze namen het Oude Testament
bedoeld, maar zij kunnen ook op de gehele Bijbel worden toegepast, daar
het
Nieuwe Testament de verklaring en de vervulling is van het Oude.
"Alle Schrift" is van God ingegeven. (2 Tim. 3 :
16.)
Dit "alle Schrift" omvat ook de toen reeds door
Paulus en andere apostelen geschreven Nieuw Testamentische geschriften.
De
eerste Christenen noemden de Bijbel: de Boeken. In de
Evangeliën, de
Handelingen en de Brieven worden de boeken, die in de Synagogen gelezen
werden,
dikwijls "de Schriften" genoemd. Somtijds, zoals in 1 Kor. 14 : 21,
schijnen ze alle onder de titel "de Wet" begrepen te zijn. hoewel de
aanhaling daar uit Jesaja (dus uit de Profeten) is.
In 2 Kor. 3 : 14 spreekt Paulus over "het lezen des ouden Testaments" (N. vert. "verbonds") en bedoelt daarmede dan de boeken van Mozes, zo niet de gehele Hebreeuwse Kánon van het Oude Testament.
Hij noemt zichzelf en zijn medearbeiders: "dienaars des nieuwen verbonds" (of testaments).
Deze benamingen werden naderhand door kerkelijke schrijvers gebruikt om de Joodse en Christelijke Schriften te kunnen onderscheiden. Vandaar dat in de Westerse landen de twee verzamelingen van de geschriften die de Bijbel uitmaken, onder de naam: "Het Oude Testament" en "Het Nieuwe Testament" bekend werden.
De Bijbel is gelijk aan een bron, die
nooit droog wordt. Het
doet er niet toe hoevelen ook drinken van haar levengevende stroom, en
hoe
dikwijls ze ook hun dorst mogen lessen aan haar verkwikkende wateren,
zij vloeit
regelmatig door en nooit blijft zij in gebreke van allen, die komen en
drinken
van de steeds vloeiende stroom, de dorst te lessen.
De Heer noemt "de wet van Mozes" het Woord Gods.
(Mark. 7 : 13.)
Hij zegt, dat er geen "jota of tittel" van de wet
zal voorbijgaan "totdat het alles is geschied." (Matth. 5 : 18.)
Hij verklaart, dat de Schrift niet kan verbroken worden.
(Joh. 10 : 35.)
Hij past de Schriften van het Oude Testament in hun geheel op
Zichzelf toe: op Zijn leven, lijden, sterven en opstanding.
Het levende Woord geeft dus een getuigenis van het geschreven Woord.
Vergelijk dit Boek niet met andere
boeken, vergelijking is
gevaarlijk.
Zij alle zijn van de aarde, dit is uit de hemel.
Zeg niet, of denk zelfs niet, dat dit Boek slechts
het
Woord van God bevat. Het is
het Woord van God.
Verhef het in uw hart en geest in geloof en liefde, ver boven
alles en beschouw het altijd, niet als een woord van mensen, maar
gelijk het
waarlijk is als Gods Woord: het levende Woord van een levende God;
bovennatuurlijk in oorsprong, eeuwig in duur, onuitsprekelijk in
waarde,
oneindig in omvang, door de Heilige Geest met menselijke pen
geschreven;
wederbarend in kracht, onfeilbaar in gezag, wereldomvattend in
belangstelling,
persoonlijk in toepassing en geheel geïnspireerd."
(The wonder of the Book)
D. L. Moody vertelt in een van zijn
werken:
Aan een pasbekeerde werd eens de vraag gedaan: "Waarmede
kunt u bewijzen, dat de Bijbel geïnspireerd is"
"Daarmede, dat de Bijbel mij inspireert," was het
antwoord. Neem het woord in uw hart op en er zal bezielende kracht van
uitgaan.
Hier is een boek, dat minstens 1600 jaren nodig had om geschreven te worden en dat ongeveer 60 geslachten van de beroemde oude geschiedenis der wereld omspant.
In dit Boek vinden wij al de geheime
werkingen van de
menselijke geest beschreven, op een wijze als alleen geschieden kan
door
ingeving van Hem, die de Onderzoeker is van alle harten. Maar ook
vloeien uit
die Bron al de zuivere stromen van geestelijke kennis tot zegen van de
mens.
De gehele Bijbel is waar: Uw woord is (de) waarheid. (Joh.
17:17). Mensen kunnen ons bedriegen, maar de Bijbel zal ons nooit
bedriegen.
Omdat de Heilige Schrift de waarheid is, kunnen wij ons altijd op haar
verlaten
en ons naar haar richten.
"Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor
mijn pad." (Ps. 119 : 105.)
De Goddelijke ingeving bepaalt zich natuurlijk slechts tot de
oorspronkelijke tekst van de Bijbel.
Niettemin hebben wij een voldoende waarborg voor de
nauwkeurigheid der Schrift. Door vergelijking van de vele
handschriften, zowel
van het Oude als van het Nieuwe Testament, kon de juiste tekst, in alle
punten
van belang, worden vastgesteld.
De Schriften zijn ons gegeven om ons wijs te maken tot behoudenis, door het geloof dat in Christus Jezus is. (2 Tim. 3 : 15.)