HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Catechese - 10 - Namen van God in het Oude Testament - 3
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God.
Serie van 48 leerzame catechese lessen
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 |
37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 |
Namen van God in het Oude Testament - 3
De vorige keer hebben we gezien dat de naam 'Elohiem' (God) ons God
voorstelt als de almachtige Schepper van hemel en aarde, die ver
verheven is boven Zijn schepselen. In dit artikel willen we nu nadenken
over de naam 'Jahweh' (HERE) die wel de oudtestamentische naam van God
bij uitstek is. In Deuteronomium 28:58 wordt deze namelijk de
"heerlijke en geduchte Naam" genoemd en als in Leviticus 24:11
eenvoudigweg over 'de Naam' wordt gesproken, dan wordt hiermee die
heilige naam 'Jahweh' bedoeld.
De naam Jahweh komt in
het Oude Testament welgeteld 5321 maal voor en wordt in de regel in de
Nederlandse vertalingen weergegeven door "HERE" of "HEERE" (let op de
hoofdletters). Het verschil tussen de namen 'Elohiem' (God) en 'Jahweh'
(HERE) is van groot belang: Elohiem is de verheven Schepper van het
heelal; Jahweh is de persoonlijke God die een verbond gesloten heeft
met de mens; Elohiem is de alwijze, allerhoogste God; Jahweh is de God
die in liefde omziet naar de mens, in het bijzonder naar zijn
uitverkoren volk Israel, om hun de weg ten leven te wijzen. Zo is in
het Oude Testament Elohiem heel vaak de naam waarmee God Zich noemt om
zijn betrekkingen tot de vele volkeren op deze aarde weer te geven; als
het echter om Zijn relatie met het volk Israel gaat, dan noemt God zich
echter niet meer Elohiem, maar Jahweh. Jahweh is dus de naam van de
Verbondsgod van Isra‰l! Hiermee willen wij niet zeggen dat
Jahweh en Elohiem twee verschillende goden zijn: het is dezelfde, ene
God, maar de naam Elohiem drukt een andere heerlijkheid van Hem uit dan
de naam Jahweh.
Om het genoemde
verschil aan te tonen hoeven we niet ver in de Bijbel te zoeken. Wordt
God in Genesis 1 telkens 'Elohiem' genoemd omdat daar de nadruk valt op
zijn scheppingskracht, zo lezen we plotseling in Genesis 2:4 over
'Jahweh Elohiem', de HERE God. In Genesis 2 staat vanaf vers 4 namelijk
niet meer de schepping zelf centraal, maar de mens, die de kroon van
die schepping is: Het behaagde God om Zich aan ‚‚n
van zijn scheppingswerken niet alleen te openbaren als God, maar om ook
met die mens in een verbondsrelatie te treden, een relatie van liefde.
Daarom verschijnt in dat tweede hoofdstuk van de Bijbel die naam
Jahweh. Jahweh is derhalve de naam van God wanneer Hij een persoonlijke
verbinding aangaat met de mens. Daarom is Jahweh ook bij uitstek de
naam van de God van het volk Isra‰l, omdat juist
d¡t volk in zo'n bijzondere relatie tot Hem stond (vergelijk
Amos 3:2), opdat iedereen wete "dat zijn naam (dit is de naam van de
God van Isra‰l) is: Jahweh (HERE)". (Ps.83:19; vergelijk
Ex.3:15) Het grote verschil is dus dat Elohiem geen 'naam' is in de
strikte zin van het woord, maar meer een 'wezensaanduiding', terwijl
Jahweh wel degelijk een naam is, een eigennaam van een Goddelijk
Persoon. Zoals de meesten de koningin van Nederland niet anders kennen
dan als 'hare majesteit', zo is er een klein groepje mensen, haar
familieleden en goede vrienden, die haar bij haar naam kennen en zo
mogen noemen: 'Beatrix'. Precies zo is God voor de volkeren niets
anders dan 'de [almachtige] God' (elohiem), maar is er een uitverkoren
volk dat in een veel persoonlijkere relatie met deze God staat: Het
volk Isra‰l mag God bij Zijn naam kennen: Jahweh! Zo stelt
de naam 'Jahweh' God voor als een Persoon en brengt Hem aldus in
verbinding met andere (menselijke) personen. Jahweh is dus de naam
waaronder uitverkoren mensen uit het Oude Testament de allerhoogste God
mogen aanbidden. Nu begrijpen we ook waarom er in de bijbel wel wordt
gesproken over 'd‚Elohiem', dit is de w re God in
tegenstelling tot alle valse afgoden, maar nooit over 'd‚
Jahweh', want 'Jahweh' is de naam van de enige ware God. Zo spreekt de
Jood w‚l over 'mijn God (elohiem)', maar nooit over 'mijn
HERE (Jahweh)', want wanneer hij 'mijn God' zegt bedoelt hij Jahweh.
Hij spreekt w‚l over 'de God (elohiem) van
Isra‰l', maar nooit over 'de HERE (Jahweh) van
Isra‰l', want er is geen andere Jahweh. Hij spreekt
w‚l over 'de levende God (elohiem)', maar nooit over 'de
levende HERE (Jahweh)', want Jahweh is de levende God!
Nu is het nodig om
eerst iets te zeggen over de naam 'Jahweh' zelf. In het Hebreeuws (dat
voor geschreven tekst alleen maar medeklinkers gebruikt) luidt deze
naam 'jhwh' (dit wordt ook wel het 'tetragrammaton' genoemd, wat
letterlijk 'de vier letters' betekent). Nu, in de twintigste eeuw, is
het moeilijk nog te achterhalen w‚lke klinkers er tussen die
vier letters horen te staan. Dus: we weten niet precies hoe deze naam
moet worden uitgesproken De Joden kunnen ons hierbij ook niet helpen,
daar zij in hun geweldige eerbied voor de naam 'Jahweh' liever een
omschrijving gebruikten (zoals 'de Naam', 'de Heerlijkheid', 'Here'
(Adonaj), enzovoort) dan deze naam zelf uit te spreken! Tegenwoordig
zijn de geleerden verdeeld over de uitspraak en (daarmee samenhangend:)
de precieze betekenis van de naam Jahweh. Sommigen willen de letters
'JHWH' opvatten als een vorm van het oude Hebreeuwse werkwoord voor
'zijn' ('HWH'), zodat het dan iets betekent als: "Hij die is" of "Hij
die zal zijn". Als dit juist is (vergelijk Ex.3:14), dan is de juiste
uitspraak waarschijnlijk Jahweh. Anderen ontkennen deze afleiding
echter (overigens op goede gronden) en vatten de vier letters 'jhwh' op
als een oud zelfstandig naamwoord van onbekende oorsprong, waarvan elk
van die vier letters werd uitgesproken, zodat de naam dan uit minstens
drie lettergrepen moet bestaan. Wij laten deze discussie verder rusten
en doen er voorlopig het beste aan om de Goddelijke uitleg uit Exodus
3:14 maar aan te nemen: Jahweh is dan de naam van de 'IK BEN', de
Eeuwig Zijnde. Dit komt bijzonder goed overeen met een andere
'definitie', namelijk die uit Genesis 21:33. Daar wordt de naam Jahweh
uitgelegd als de naam van de 'Eeuwige God' (Hebreeuws: El Olaam - zie
een volgend artikel). Deze gedachte vinden we ook op andere plaatsen in
de Schrift, zodat de naam Jahweh in ieder geval mede de betekenis van
'de Eeuwige', 'de Onveranderlijke' heeft: "Jahweh is de eerste, Jahweh
is de laatste, en buiten Hem is er geen god (elohiem)" (Jes.44:6;
vergelijk 40:28 en 41:4). Wanneer Mozes in Exodus 3 aan zijn God vraagt
"wat Zijn naam is", dat betekent letterlijk in het Hebreeuws: wat die
naam van God ten diepste inhoudt (vergelijk vers 6,13), dan luidt het
Goddelijke antwoord: "Ik ben die Ik ben", of: "Ik zal zijn die Ik zijn
zal", of: "Ik ben die Ik eeuwig ben", of: "Ik ben er" (vers 14). Het
antwoord drukt uit dat God een eeuwig God is (vergelijk vers 15). "Ja,
van eeuwigheid tot eeuwigheid b‚nt U, o God" (Ps.90:2,
letterlijk naar het Hebreeuws). Toch zit er in het antwoord aan Mozes
een heel duidelijk element van ondoorgrondelijkheid:Mozes vroeg aan de
HERE wie Hij is, maar uit het antwoord blijkt dat Gods Wezen, Gods
Persoon niet in menselijke bewoordingen is uit te drukken. Juist
¢mdat God God is, zal niemand dan Hijzelf zijn natuur kennen
en doorgronden. Voor de mens moet het genoeg zijn dat Jahweh een God is
die is!
Een ander aspect dat
met de naam 'Jahweh' is verbonden, is zijn heiligheid. We zien dat heel
duidelijk in het volk Isra‰l, aan wie God Zich als Jahweh
heeft geopenbaard. Hoe hoger de privileges van de mens in het 'kennen
van Hem', des te groter is ook zijn verantwoordelijkheid om te wandelen
in overeenstemming met die kennis, dus in overeenstemming met God Zelf.
Daarom lezen we herhaaldelijk in de Bijbel dat de Isra‰liet
heilig moest zijn, omdat hij bij het volk behoorde dat de naam Jahweh
kende, de heilige God (zieLev.19:2; 20:26; vergelijk Ps.11:5,7; 119:75
en zie - wat ons betreft - vooral 1Petr.1:14-21).
Wij vragen de lezer het
belangrijke gedeelte in Exodus 6:1-2 op te slaan. Hier lezen wij dat
God zegt dat Hij met de naam 'Jahweh' niet bekend is geweest aan
Abraham,Iza„k en Jakob. Dit betekent echter niet dat de naam
Jahweh niet door de aartsvaders gekend werd (in de betreffende
gedeelten uit het boek Genesis wordt de naam 'Jahweh' namelijk vele
malen genoemd), maar het wil zeggen dat aan de patriarchen de betekenis
van die naam niet is geopenbaard: Het behaagde de HERE pas aan Mozes
duidelijk te maken dat die naam 'Jahweh' niet zomaar een naam is, maar
een naam die alleen gedragen kan worden door een eeuwig God, die boven
de tijd verheven is, maar die toch een persoonlijke relatie met de mens
aangaat. Wij wijzen op dit punt omdat vele moderne 'bijbelgeleerden' op
grond van de genoemde tekst uit het boek Exodus het standpunt van de
zogenaamde 'redactionele kritiek' proberen te rechtvaardigen. Deze
houdt onder andere in dat de vijf boeken van Mozes op een vrij
willekeurige wijze in 'stukjes worden geknipt'. Elk van deze stukjes
zou dan door een andere schrijver geschreven zijn (en hiermee bedoelen
ze in ieder geval n¡et Mozes zelf!). Sommige van die
schrijvers zouden hun God alleen maar als 'Elohiem' kennen en
gebruikten derhalve in hun geschriften alleen die benaming voor God;
anderen zouden alleen de naam 'Jahweh' kennen en die dus alleen maar
gebruiken. De Goddelijke wijsheid waarmee deze namen in de Bijbel
worden gebruikt en de verschillen in betekenis, worden door hen echter
ontkend. Hoewel deze speculaties grote aanhang vinden (zelfs ook wel in
zg. bijbelgetrouwe kringen!), verwerpen wij ze krachtig: ze zijn
volkomen in strijd met het woord van God, dat ‚‚n
geheel is, ge‹nspireerd door de Heilige Geest (2Petr.1:21).
Laten wij toch altijd blijven vasthouden aan het woord van onze Here
Jezus die gezegd heeft dat "de Schrift niet gebroken kan worden"
(Joh.10:35).
In de Bijbel komt ook
nog een vijftigtal keer een verkorte vorm van de naam Jahweh voor, te
weten: 'Jah' (In de Nederlandse vertalingen is het verschil in
grondwoord helaas niet merkbaar, aangezien beide woorden door 'HERE'
zijn weergegeven). Deze naam heeft de speciale betekenis van 'Jahweh
die onze verlossing is geworden'. Dit blijkt onder andere uit de eerste
keer dat deze naam voorkomt. Vlak na de miraculeuze verlossing van het
zuchtende volk Isra‰l uit de macht van de farao van Egypte,
kan het volk zingen (dit is bovendien het eerste lied in de Bijbel: de
grondslag voor ons gezang in een wereld die in barensnood is, ligt in
de verlossing die God voor ons heeft bewerkt - zie Rom.8:28-39): "Jah
is mijn kracht en mijn psalm, Hij is mij tot heil geweest" (Ex.15:2).
(De naam Jah komt verder bijvoorbeeld voor in Psalm 68:5,19 (vergelijk
vers 2!); zie ook de bijzondere aanroep 'Jah Jahweh' in Jes.12:2 en
26:4.) Het meest bekend is de naam Jah echter in het woord
'Hallelujah', dat letterlijk betekent: 'prijst Jah'. En kennen we ook
niet de naam 'Jezus' die betekent: 'Jah is Heiland'? Is de Here Jezus
voor ons niet de verpersoonlijking van onze verlossing? Kunnen we niet
tot Hem het 'hallelujah' toezingen?!
Als we door het
bovenstaande iets meer zijn gaan zien van de diepe inhoud van de naam
'Jahweh', dan kunnen we nu ook iets meer begrijpen van de grote schok
die er door de gelederen van de Joden ging toen zij een mens op deze
aarde hoorden zeggen: "Voor Abraham was, Ik Ben" (Joh.8:58). Door deze
woorden noemde de 'profeet uit Galilea' zich namelijk met die heerlijke
en geduchte naam: Jahweh, HERE, de 'Ik Ben'. "En de Joden namen stenen
op om ze op Hem te werpen" (Joh.8:59 en zie de voetnoot in de
Telos-vertaling). "Niet om een goed werk stenigen wij U, maar omdat U
die een mens bent, Uzelf God maakt" (Joh.10:33). Maar was deze 'Mens'
niet het "Woord dat bij God was, en het Woord dat God was" (Joh.1:1)?
Jezus van Nazareth is de enige mens op deze aarde die het recht heeft
de naam Jahweh te dragen. (vergelijk vooral Jesaja 6 met Joh.12:37-41!)
Leert Hebree‰n 13:8 ons niet de onveranderlijkheid die
Jahweh kenmerkt: "Jezus Christus is Dezelfde, gisteren, heden en tot in
eeuwigheid". En is die 'persoonlijke relatie tussen Jahweh en de mens'
niet ten volle geopenbaard in de Mens Jezus Christus (vergelijk
1Tim.2:5-6) die kwam om het verlorene te zoeken en te behouden? Jahweh
en Jezus zijn twee namen voor dezelfde Persoon: de Zoon van God, God de
Zoon!
Gods persoonlijke
aanwezigheid, zijn voortdurende handelingen met de mens, de
onveranderlijkheid van zijn beloften en de hele openbaring van zijn
verlossende genade, het is allemaal vervat in die ene naam: Jahweh.
Daarom isin het algemeen de inleiding tot profetische boodschappen
niet: "zo zegt God (Elohiem)...", maar: "zo zegt de HERE (Jahweh)...".
Het is als Jahweh dat God de Heiland van Isra‰l werd en het
is door de naam Jahweh dat er nu ook redding is voor de gehele wereld.
Maar dwars door die naam Jahweh heen zien we ook de naam Jezus, de
Persoon in Wie die naam Jahweh zijn volheid zou vinden. En als daarom
de Isra‰liet uit het Oude Testament zong: "Ik zal Jahweh
zingen zolang ik leef, ik zal mijn God psalmzingen, zolang ik ben"
(Ps.104:33), dan mogen wij deze zelfde lofzang aanheffen tot Hem die
"levend is tot in alle eeuwigheid" (Openb.1:18):
Eeuwige
Zoon, door
eng'len aangebeden,
U
bent het beeld van al
Gods heerlijkheid.
Uw
naam zij d'eer!
Tot
in all' eeuwighede
zal elk zich buigen
voor Uw majesteit.
Nog even dit tot slot:
Nu wij het onderscheid
tussen de namen 'God' en 'HERE' hebben aangegeven, kan men dit verder
zelf nagaan in de volgende schriftplaatsen (hierbij doet men er goed
aan de bijzondere nauwkeurigheid op te merken waarmee beide namen in de
Schrift worden gebruikt): Gen.3 (merk op dat de satan nooit over de
'HERE' spreekt maar altijd over 'God' - vergelijk Matt.4:1-11);
vergelijk Gen.4 (overal 'HERE') met Gen.5 ('God'); Gen.7:16 (vergelijk
ook 6:22 met 7:5). Vergelijk Gen.9:26 met 9:27; zie Gen.15 ('HERE');
zie 1Sam.5 (let er nauwkeurig op hoe de beide namen worden gebruikt);
1Sam.17:46-47; 2Kron.18:31; vergelijk Ps.14 met Ps.53; vergelijk
Ps.19:2 met vers 8; en tot slot: zie Amos 4:11. Het zij verder
opgemerkt dat bijna elke pagina uit het Oude Testament het hierboven
geschrevene illustreert.
VRAAG VAN DEZE WEEK :
Begin je de grootheid van God door te krijgen..?
STEL JEZELF een DOEL Nu
je dit bovenstaande hebt gelezen en overdacht, een mooie gelegenheid
eens voor jezelf te op te schrijven wat jij als zeer opmerkelijk zou
willen aanmerken.
Schroom niet te
reageren. Stuur een mailtje met je vragen en/of opmerkingen. Ik zou
zeggen: met genoegen tot de volgende keer.
Volgende keer: de
eerste `Godsnaam´ Eljoon (de Allerhoogste)
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)