HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Catechese - 16 - Namen van God in het Oude Testament - 9
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God.
Serie van 48 leerzame catechese lessen
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 |
37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 |
Namen van God in het Oude Testament - 9
DIn
de vorige lessen hebben we gezien dat de vele namen die God in het Oude
Testament draagt, ons enerzijds iets leren over de geweldige grootheid
en majesteit van onze God, maar anderzijds ook over Zijn liefde voor
Zijn schepping, Zijn liefde voor de mens.
God had deze wereld, u en mij, zo lief dat Hij zelfs Zijn eigen Zoon
voor ons heeft overgehad (Joh.3:16) om ons in een persoonlijke relatie
met Hemzelf te brengen, om ons tot Hem terug te brengen en ons te leren
vertrouwen op Zijn kracht. In dit slotartikel willen we nog een naam
van deze God overdenken, weliswaar een naam die maar zelden in de
Schrift voorkomt, maar toch een naam die Hem bij uitstek onderscheidt
van alle anderen 'goden' in deze wereld: Onze God draagt de naam '
Olaam', de Eeuwige. Afgoden hebben een begin en een einde (vgl.
Jes.44:9vv.), maar onze God heeft geen begin en heeft geen einde: Onze
God is een eeuwig God!
Laten we eerst eens naar de betekenis van het woord ' olaam' kijken:
Dit woord heeft een heel spektrum van mogelijke vertalingen, varierend
van 'oud', 'van oudsher' tot 'altijd', 'eeuwigdurend'. Wanneer het
echter op God wordt toegepast, heeft het echter altijd de betekenis
'eeuwig', 'eeuwigdurend' of 'eeuwigheid'. ' Olaam' is afgeleid van een
stam die 'verbergen' betekent: Het wijst ons op 'dat wat verborgen is
in de verre toekomst of in het vage verleden'. De betekenis is dus niet
zozeer eeuwig in de zin van 'oneindig', maar veeleer in de zin van
'ontelbaar': ' Olaam' wijst op een tijd die verder ligt dan iemands
gedachten kunnen reiken, verder dan een mens met zijn beperkte
vermogens kan natrekken. Zo wordt met de 'dagen van weleer ( olaam)'
(Deut.32:7) niet de eeuwigheid bedoeld, maar de tijd van een vroegere
generatie Isra‰lieten, een tijd die verder terug lag dan dat
zij zelf hadden meegemaakt. Doch wanneer dit woord op God betrekking
heeft, heeft het wel degelijk de betekenis 'oneindig': ' El Olaam' is
de naam van de 'eeuwige God', of beter: 'de God der eeuwigheden', de
God die aan de bron staat van alles wat er tussen het verst afgelegen
stukje van de tijd in het verleden en de eindeloze verte van een
toekomende eeuwigheid gebeurd is en gebeurt. Zoals de naam ' Jahweh'
ons iets laat zien van de eeuwige God in Zijn onveranderlijke Wezen, zo
stelt de naam ' El Olaam' ons deze God voor als Degene die een werk
verricht in de eeuwigheid die er tussen het begin en het einde van de
tijd ligt. Hij is de God "die tijden en stonden verandert, die koningen
afzet en aanstelt" (Dan.2:21). Zoals de naam ' Jahweh', 'IK BEN',
getuigt van een God die geen verleden of toekomst kent, maar
E‚n die boven de tijd staat, die eeuwig aan Zichzelf gelijk
is, zo spreekt de naam' El Olaam' ons van de God van de eeuwigheden, de
God van de 'tijden en gelegenheden', de God die in de tijd een plan
volvoert met de mens, dwars door de verschillende bedelingen heen; een
God die Zijn doel bereikt: 'het voornemen der eeuwigheden' (Ef.3:10-11
en zie de noot in de Telos-vertaling).
El Olaam, de God der eeuwigheden, is dus Degene die aan de oorsprong
staat van de grote kringloop van Goddelijke wegen en paden die met de
regering en de loop van deze wereld in verband staan. Maar om zo'n God
te zijn, moet Hij wel b¢ven de tijd staan, zodat er ook in de
naam ' El Olaam' de bijgedachte ligt van 'Hem die boven de tijd is
verheven'. Deze naam benadert dus toch weer heel dicht de betekenis van
de naam ' Jahweh'. Als we nu de teksten gaan onderzoeken waar God Zich
' El Olaam' noemt, dan vinden we de beide bovengenoemde gedachten
steeds terug. De eerste maal dat we deze naam tegenkomen, is in Genesis
21. In dat bijzondere hoofdstuk uit de Bijbel zien we hoe God
'eindelijk' Zijn aan Abraham gedane beloften vervult: Abraham krijgt op
honderdjarige leeftijd een zoon, Iza„k (vs. 1-7). Een nieuw
tijdperk breekt er nu voor hem aan: de tijd van het 'vlees' is voorbij;
nu komt de tijd van het 'geloof': Hagar wordt verdreven, en Izaak neemt
Isma‰ls plaats in als erfgenaam (vs. 8-21). Aan het einde
van dit veelbewogen hoofdstuk lezen we dan dat Abraham te Berseba een
tamarisk plantte. "En daar riep hij de naam van Jahweh, de eeuwige God
( El Olaam), aan" (vs. 33). Wanneer er een nieuw tijdperk in Abrahams
leven aanbreekt, dan blijft God toch nog steeds dezelfde God. Abrahams
omstandigheden veranderen, maar God is als het duurzame,
onvergankelijke hout van een tamarisk, waarvan het altijd groene loof
ons leert van de eeuwigheid van God, de El Olaam.
In Galaten 4 vinden wij de Goddelijke uitleg van Genesis 21:Hagar, zegt
Paulus, is een beeld van de bedeling van de wet, de bedeling waarin de
op de berg Sinai gegeven wet van de Isra‰lieten 'slaven'
maakte - net zoals Isma‰l een slaaf van Abraham was - (vs.
22-25). Maar er is ook een bedeling die van een ander beginsel uitgaat,
namelijk de bedeling die verbonden is met het hemelse Jeruzalem, een
beeld van de hemelse beginselen van genade die in deze bedeling de
boventoon voeren, beginselen die gegrond zijn op het feit dat de Zoon
van God op ‚‚n van de bergen van Jeruzalem voor
zondaars aan een kruis stierf. Met deze stad zijn ook mensen verbonden:
"kinderen van de belofte, naar het voorbeeld van Iza„k" (vs.
28). Maar in het volgende stukje lezen we wat de diepere les ervan is,
dat Hagar en haar zoon verdreven werden en de 'zonen van de vrije', net
zoals Iza„k, tot de erfgenamen worden gesteld (4:30-5:1): De
bedeling van de wet (Hagar, Isma‰l, de berg
Sina‹, het 'huidige Jeruzalem in slavernij') was voorbij; de
bedeling van de genade (Sara‹, Iza„k, het hemelse
Jeruzalem) was aangevangen. Dit is precies de boodschap van de
Hebree‰nbrief? De tijd van de priester- dienst in een aards
heiligdom was voorbij, het levietischepries- terschap had afgedaan; nu
is er een tijd aangebroken waarin er maar
Een priester is, doch niet zoals in de tijd van de heerschappij van de
berg Sina‹ "naar de wet van een vleselijk gebod", maar op
een geheel andere wijze, naar een geheel ander 'ordening': naar het
voorbeeld van Melchizedek: een priesterschap zonder einde, "naar de
kracht van een onvergankelijk leven" (Hebr.7:16-17, doch zie ook het
gehele hoofdstuk). Als God dan al dat oude wegdoet, dat toch immers op
Zijn eigen bevel ingesteld was (zie bijvoorbeeld Hebr. 8:5), en nu iets
geheel nieuws begint, betekent dat dan dat God is veranderd? Heeft er
bij die wisseling van priesterschap, die wisseling van wet, het
aanbreken van die nieuwe bedeling, een 'andere God de troon beklommen'?
Nee, God is de El Olaam, de God die in de tijd "vele malen en op vele
[verschillende] wijzen spreekt" (Hebr.1:1), maar die Zelf de
Onvergankelijke, de Eeuwige blijft. Daarom lezen we aan het slot van de
Hebreeen-brief over die onveranderlijkheid van God: "Jezus Christus is
gisteren en heden Dezelfde, en tot in eeuwigheid" (13:8). Deze tekst
betekent nu juist niet (zoals sommigen dit vers uitleggen) dat God
altijd dezelfde blijft en dus altijd op dezelfde manier handelt. Nee,
God handelt juist op allerlei verschillende, elkaar soms bijna tegen-
strijdige manieren - de hele Hebree‰nbrief is daar een
voorbeeld van. Maar juist ondanks dat God in verschillende tijden
steeds anders handelt, is Hij toch steeds Dezelfde God: Altijd blijft
Hij Zichzelf gelijk! Hij is de El Olaam, de God die in de ogen van de
mens veranderlijk lijkt, maar die 'geen verandering en geen schaduw van
omkering kent' (Jak.1:17) en altijd de Eeuwige, de Onverander-lijke is!
"U, Heer, hebt in het begin de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn de
werken van Uw handen. Zij zullen alle vergaan, maar U blijft; zij
zullen als een kleed verouderen en als een mantel zult U ze
samenrollen; maar U bent Dezelfde..." (Hebr.1:10-12; vgl. Ps.102:26-28).
Die bedeling van de genade was in de 'tijden van de eeuwen' verzwegen
geweest.Maar er kwam een moment dat de 'God van de eeuwigheden'
(Rom.16:26) een bevel uitvaardigde om dat wat tot dan toe altijd
"verborgen was in God" (Ef.3:9), openbaar te maken, om een nieuw
tijdperk in te luiden, een tijdperk met andere wetten en regels, met
andere mensen en andere beloften, maar met dezelfde God, de 'eeuwige
God', de "Koning der eeuwigheden, de onvergankelijke, onzichtbare,
enige God" (1Tim.1:17; vgl. Ps.10:16 en Jer.10:10), de "God die leeft
tot in de eeuwigheid der eeuwigheden" (Openb.15:7, Grieks). Maar blijft
dit dan altijd zo doorgaan? Nee, er zal een moment komen dat er een l
tste bedeling zal aanvangen, de "bedeling van de volheid der tijden"
(Ef.1:10), een eeuwig koninkrijk. Nu zit de mens nog 'gevangen' in de
eeuwige cyclus van baren en sterven, van planten en uitrukken, van
doden en helen, van afbreken en opbouwen, een cyclus van tijden om te
wenen en tijden om te lachen (Pred.3:1-8); maar er komt een tijd dat
"het vergankelijke onvergankelijkheid zal aandoen, en het sterfelijke
onsterfelijkheid" (1Kor.15:53). Zoals God Zelf een 'eeuwig God' is, zo
heeft Hij de mens boven de dieren en de planten uitverkoren aan die
'eeuwigheid' deel te krijgen: God heeft in het hart van de mens "de
eeuwigheid ( olaam) gelegd" (Pred.3:11)! Wij mensen zijn niet bestemd
om eeuwig in de tijdelijkheid gevangen te zitten: De God der
eeuwigheden heeft Zich voorgenomen dat er een tijd zal komen dat de
Heer Jezus "voor eeuwig Koning zal zijn" (Ps.146:10; vgl. 45:7;
Ex.15:18). In die tijd zal al het "sterfelijke door het leven worden
verslonden" (2Kor.5:4). Dan zullen wij eeuwig met de Eeuwige zijn (vgl.
1Thes.4:17).
Dan, dan zal ons hart van vreugde juichen,
als U ons voor eeuwig rusten doet; dan zal
onze knie zich dankend buigen: U, Heer
Jezus, maakte alles goed.
De uiteindelijke eeuwige rust die ons ten deel zal vallen als wij
straks bij onze Heiland zijn, ligt vast verankerd in Wie God Zelfis:
Omdat Hij een eeuwig God is, kan en zal Hij ons eeuwige rust geven; en
omdat Hij de El Olaam is, de God der eeuwigheden, zal niemand zijn wil
kunnen weerstaan, Zijn plannen kunnen dwarsbomen. Daarom kan
Hebree‰n 6 spreken over de 'onveranderlijkheid van Zijn
raad' (vs. 17); daarom lezen we ook in Psalm 33: "De raad des HEREN
houdt eeuwig stand, de gedachten Zijns harten van geslacht tot
geslacht." (vs. 11; vgl. Rom.11:29). Als de eeuwige God ons lief-
heeft, is dat een 'eeuwige liefde' (Jer.31:3; en vgl. Joh.13:1!). De
HERE is toch een God, wiens "goedertierenheid tot in eeuwigheid is"
(Ps.100:5)? Laten wij daarom nooit de blik richten op een mens, een
schepsel, maar op de Schepper, de Eeuwige God Zelf: "Laat toch af van
de mens, wiens adem in zijn neus is, want wat is hij te achten? Wendt u
tot Mij, alle einden der aarde!" (Jes.2:22; 45:22).
God is een eeuwig God, 'zonder vader, zonder moeder, zonder
geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde van leven' (vgl.
Hebr.7:3). "Zijn oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid"
(Micha 5:1); "de eeuwenoude wegen zijn de Zijne" (Hab.3:6); "het getal
van Zijn jaren is onnaspeurlijk" (Job 36:26). Maar deze God zal altijd
Zichzelf gelijk blijven: "Hij leeft in eeuwigheid" (Deut.32:40), dat
wil zeggen dat Hij absoluut zelfstandig is: Door niets dat in deze
schepping gebeurt, is Hij beperkt of wordt Hij gehinderd: "Van
eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God" (Ps.90:2). "Hij is de eerste,
en bij de laatsten is Hij [nog steeds] Dezelfde" (Jes.41:4). Wat kunnen
wij anders doen dan Dani‰l na te zeggen: "Geprezen zij de
naam van God van eeuwigheid tot eeuwigheid..." (Dan.2:20)
God is onveranderlijk. En juist die onveranderlijkheid onderscheidt Hem
van al Zijn schepselen: De schepping is als een oceaan, die steeds
verandert, die steeds rusteloos in beweging is (vgl. Jes.17:12 en
57:20). Bij God is geen verandering, noch in Zijn Wezen, noch in Zijn
wezenskenmerken, noch in Zijn raadsbesluiten. "Bij God is geen
verandering of schaduw van omkering" (Jak.1:17). Hij is als een rots
die uit de rusteloze oceaan omhoog rijst, onaantastbaar vast voor alle
golven die zich op de klippen te pletter slaan (vgl. Deut.32:4).
"Voorwaar, Ik, de HERE, verander niet." (Mal.3:6) Zijn kracht neemt
nooit af, Zijn heerlijkheid vervaagt nooit.
Wat is het geweldig om zo'n God te bezitten! "Een eeuwig God
(ElohiemOlaam) is de HERE, Schepper van de einden der aarde"
(Jes.40:28). Als wij mensen moe worden, dan wordt onze God dat nooit;
maar Hij versterkt ons juist met Zijn kracht! En als wij machteloos
zijn en moedeloos terneer zitten, omdat wij de wegen van deze schepping
niet meer begrijpen, dan is onze God nog steeds de Alwijze God, Wiens
verstand niet is te doorgonden: "en de machteloze vermeerdert Hij
sterkte". "Met wie dan kunnen wij Hem vergelijken dat Hij hem gelijk
zou zijn?" "Jongelingen worden moede en mat, zelfs jonge mannen
struikelen; maar wie de HERE verwachten, putten nieuwe kracht; zij
varen op met vleugelen als arenden; zij lopen, maar worden niet moede;
zij wandelen, maar worden niet mat" (Jes.40:25-31). "Welzalig zijtgij,
Isra‰l; wie is aan u gelijk? Een volk, verlost door de HERE,
die het schild uwer hulp en het zwaard uwer hoogheid is. Daar is
niemand als God, o Jeschurun; Hij rijdt langs de hemel als uw helper en
in Zijn hoogheid over de wolken. De eeuwige God is u een woning en
onder u zijn eeuwige armen." (Deut.33:26-27,29)
VRAAG VAN DEZE WEEK : Begin je de grootheid van God door te krijgen..?
STEL JEZELF een DOEL Nu je dit bovenstaande hebt gelezen en overdacht,
een mooie gelegenheid eens voor jezelf te op te schrijven wat jij als
zeer opmerkelijk zou willen aanmerken.
Schroom niet te reageren. Stuur een mailtje met je vragen en/of
opmerkingen. Ik zou zeggen: met genoegen tot de volgende keer.
Volgende keer: een nieuwe
serie op verzoek.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)