De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
Ef. 2:8-9
Vaak denken we dat wij niet waardig zijn om Gods gratie te ontvangen.
Toch is de Bijbel hier heel duidelijk over: "Want door genade zijt gij
behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van
God; niet uit werken, opdat niemand roeme." (Efe. 2:8-9)
Gods woord zegt hierover heel veel (Rom.8:1, Micha7:18-19,1Joh.1:9
Ps.103:11-12, Jes.1:18, Hebr.10 :17, Jes.44:22 2Kor.5 :21
Veroordeling drijft je altijd verder van God af. Het zegt;
“Ik
ben het niet waard”. Overtuiging drijft je naar God toe. Het
zegt; “ Ik heb gezondigd, maar er is een liefdevolle Redder,
die
er altijd voor me is en die mij vergeeft”.
Heerlijke boodschap: Je bent het wel waard om Gods gratie te ontvangen,
en al zijn zegeningen. Getuig daarom maar openlijk: Ik heb mijn zonden
beleden. God heeft mij vergeven en is mijn overtredingen vergeten. Ik
vertrouw in Gods Woord. Ik ben niet veroordeeld, maar ik sta recht voor
God, door het bloed van Jezus. Ik ben het waard om Gods zegeningen te
ontvangen. Dus stel ik mij open voor een leven met Jezus !
Een nieuw
leven met Christus beginnen
Dit bestaat eigenlijk uit twee delen: Alleen door genade én
Alleen door geloof. “Want door genade zijt gij
behouden.”
De schrijver van deze brief, gemeente, begint de tekst met
“want”. Hiermee geeft Paulus aan dat wat nu volgt
nauw
verbonden is met het voorafgaande en als een uitleg in de diepte moet
worden beschouwd. Het lijkt alsof de apostel in herhaling valt. In vers
5 staat dezelfde zin. Toch is dat niet zo. In onderscheid met vers 5
staat er voor “genade” in vers 8 een lidwoord, en
de
woorden “door het geloof” zijn nieuw.
Het niet-vertaalde lidwoord heeft bijna de kracht van een aanwijzend
voornaamwoord: het gaat om “deze” (boven
omschreven)
genade, waardoor er behoud is voor ten dode opgeschreven mensen. Want
door genade ben jij behouden.
Dat werkwoord “behouden” komt vaak voor in de
Bijbel. En
wel in 3 betekenissen, in de betekenissen van: Genezen worden, gered
worden uit doodsgevaar en de toekomstige redding, in het komende
gericht. Laten we die betekenissen kort overdenken.
Nogal eens komt dit werkwoord behouden voor in de evangeliën,
wanneer de Here Jezus mensen geneest. De bloedvloeiende vrouw
bijvoorbeeld zegt bij zichzelf: “Indien ik slechts zijn kleed
aanraak zal ik genezen. Daar heb je dat woord. En de Here Jezus
antwoordt haar: “Uw geloof heeft u genezen!” En de
vrouw
was genezen van dat ogenblik af. De NBG vertaalt daar met
“behouden”, en dat leidt wat af, omdat we dan
allereerst
denken aan het eeuwig behoud, terwijl hier allereerst bedoeld is: De
genezing door de Here Jezus van haar lichamelijke kwaal.
Het werkwoord wordt ook gebruikt in de betekenis van gered worden uit
een gevaarlijke situatie of van de dood. Bijvoorbeeld als de discipelen
tijdens de storm op het meer schreeuwen: “Here, help/redt
ons,
wij vergaan!” Dan zijn ze echt in doodsnood en roepen om
redding,
om lijfsbehoud.
De meerderheid van de teksten met het werkwoord behouden gaan over de
toekomstige redding in het komende gericht. In Romeinen 5: 9 klinkt
Paulus’ preek: “Thans door zijn bloed, het bloed
van Jezus
Christus, gerechtvaardigd, zullen wij door Hem behouden worden van de
toorn.” We proeven dat ook hier in Efeze 2: 3, waar staat dat
wij
van nature, evenzeer als de overigen, “kinderen des toorns
waren” of zijn bij geen geloof in Christus.
De Bijbel tekent ons dat
het gered
worden uit “de komende toorn” (1 Thess. 1: 10) iets
is dat
nog moet gebeuren (wij zullen gered worden) en als iets, dat reeds het
deel is van allen, die geloven (wij zijn behouden). Nu, de prediking
van het evangelie is gericht op dit redden van mensen. En zij die deze
prediking beantwoorden met geloof “behoren tot” hen
die
gered worden (Hand. 2: 47). Je kunt het hier gebruikte Griekse woord
ook vertalen met “hen, die bezig zijn gered te
worden”. Dit
in tegenstelling tot ongelovigen die, door hun ongeloof, bezig zijn
verloren te gaan.
De Here Jezus, gemeente, heeft deze redding met zichzelf verbonden.
“Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te
zoeken en
te redden” (Luc. 19: 10). Ook wordt zijn naam Jezus van
hieruit
duidelijk. De engel legt Jozef uit: “Want Hij is het, die
zijn
volk zal redden van hun zonden” (Matth. 1: 21). Heel het werk
van
de Here Jezus legt de evangelist Johannes uit met: “God heeft
zijn Zoon… in de wereld gezonden… opdat de wereld
door
Hem behouden worde” (Joh. 3: 17). En Paulus bindt Timotheus
op
het hart dat dit Woord alle aanneming waard is: “Christus
Jezus
is in de wereld gekomen om zondaren te behouden, zalig te
maken”
(1 Tim. 1: 15).
Dat wil dus zeggen:
- Wie gelooft die zal gered worden van de komende toorn van God die
wereldbreed zal neerdalen in het laatste oordeel van God.
- Wie gelooft deelt nu al volledig in die redding en de zegen, de vrede
ervan.
- Het heden behoort dus aan hen, aan wie dat gered worden, dat behouden
worden, bezig is de voltrekken. Een geweldige belevenis!
Tot zover over dat woord “behouden”. Een centraal
woord in
de Bijbel dat ons bepaalt bij de centrale vraag: “Ben jij
behouden?” Ben je bezig om gered te worden? Voel je de
stevige
armen van degene die bezig is je te redden uit een gevaarlijke
situatie? En is je leven erop gericht om gered te worden?
We kunnen ook geestelijk nonchalant zijn of zelfs volkomen
onverschillig. De grote vraag is dan: “Ben ik veilig in
Jezus’ armen?”. Ben ik “in
Christus”? Heb ik
deel aan zijn heilswerk? En ben ik er zeker van door de levende relatie
met Hem en doordat ik het zie: Mijn Here heeft alle macht?
De tekst: “Want door genade zijt gij behouden”,
heeft dan
iets van aftellen. Ik moet denken aan een persoonlijk voorval dat ik
eens een brood wilde kopen en bij de bakker grabbelde ik in mijn zak,
maar ik vond er alleen maar wat pepermuntjes. Daar kon ik geen brood
voor kopen. Zo ook dat we aftellen en concluderen zelf niets te hebben
om het ware, hemelse brood te krijgen. Dat we alleen door genade gered
worden van onze verlorenheid.
- Sommige mensen zeggen: “Ik ben geboren in een christelijk
gezin”. Dat is heel mooi, maar we worden niet gered door het
geloof van onze ouders. Ieder mens wordt als zondaar geboren. In Ps.
51: 7 staat: “In ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde
heeft
mijn moeder mij ontvangen”. Ieder mens heeft een zondige
natuur
van de geboorte af. Als het heil van ons mensen afhing, dan waren alle
mensen verloren.
- “Ja maar”, zegt een tweede, “Met mij
valt het wel
mee. Ik help waar ik kan, ik zorg voor een zieke collega en ik doe
niemand kwaad”. Dat is mooi, maar veel te weinig voor God. In
Jes. 64: 6 staat dat onze gerechtigheden, dus onze beste daden, woorden
een voorstellen, voor God zijn als een bezoedeld kleed. Letterlijk
vertaald staat er: Ze zijn als een maandverband. Nou, ik hoef je niet
te zeggen, dat die in het afvalemmertje gaat.
En laten we eerlijk zijn: Een blik op deze kapotte wereld bevestigt
deze uitspraak. We maken er met elkaar niet zoveel van. We zijn dus aan
het aftellen, zodat we straks bij zero uitkomen en zeggen:
“Ik
kan het alleen van God verwachten, niet van mijzelf of van een ander
mens. God kan mij niet behouden, redden om iets in mij, maar alleen om
iets in Hem, niet het goede in mij, maar het goede in God, zijn liefde
is mijn redding, zijn erbarming is mijn hoop.
- “Maar ik ben toch gedoopt!” zegt een derde. Dat
is heel
mooi. Maar zegt die doop iets van God of van de mens? Toch van God! Dat
Hij toezegt met de dopeling een relatie aan te gaan! De Here Jezus
stelde de doop toch in de plaats van de besnijdenis om te laten zien:
Zoals water schoon wast, zo wast mijn bloed rein van alle zonde. De
Heilige Geest toch zegt toe in de dopeling het nieuwe leven in Christus
te beginnen en tot groei te brengen.
Het enige wat de doop van de mens zegt is: Je bent vies en vuil en moet
gewassen worden. En je kunt jezelf niet wassen van zonde, schuldgevoel
en besef van verlorenheid. Daarvoor kwam de Here Jezus. Want Hij is het
die zijn volk zal redden van hun zonden.
- “Maar”, zegt een vierde, “ik heb
belijdenis gedaan,
ik vier het Heilig Avondmaal. Dan en ik toch gered?” Dan zegt
Efeze 2: 8: “Nee, beste man, door genade alleen kun je
behouden
worden!”.
- Een vijfde zegt: “Nou ik ben er bijna. Ik ben bezig orde op
zaken te stellen in mijn leven. Het was een puinhoop, maar ik heb
mezelf goed onder handen genomen.” O ja? Maar een mens wordt
niet
gered door zichzelf onder handen te nemen, maar door op de
knieën
te gaan, door zijn leven in gebed aan Jezus Christus toe te vertrouwen.
Niemand moet zichzelf verbeteren om eeuwig leven te krijgen, maar wij
worden gered opdat God ons kan veranderen.
- Ook vindt niemand het heil door wat hij weet. De zaligheid is niet te
vangen in een diploma. De Bijbel zegt niet: “Wie veel weet
heeft
eeuwig leven”, maar “Wie de Zoon gelooft, heeft
eeuwig
leven”.
- Dat geldt ook voor onze gevoelens. Soms zeggen mensen tegen mij:
“Dominee, ik voel niets en kan daarom niet
geloven.” De
geweldige uitnodiging van de Here Jezus luidt: “Komt tot mij,
allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.”
De
Here Jezus zegt niet: “Kom als je een bepaald of speciaal
gevoel
hebt”, maar eenvoudig “Kom!”.
Eigenlijk hebben we maar twee mogelijkheden met betrekking tot ons
heil: Of de mens wordt door God gered door genade..of een mens probeert
zichzelf te redden.
Als je alle wereldgodsdiensten op een rij zet, om de vraag te
bespreken: “Wat moet ik doen om gered te worden?”,
dan zijn
dit de alternatieven: God redt de mens óf de mens redt
zichzelf.
Wie goed naar zichzelf kijkt en zichzelf wat heeft leren kennen, die
heeft in dit opzicht geen vertrouwen in zichzelf. Wat is dan de
evangelie boodschap een geweldige zaak: God redt de mens! God is rijk
aan erbarming, om zijn grote liefde sleept Hij mensen naar zijn Zoon
Jezus Christus.
In Joh. 6: 44 staat dat de Vader mensen tot zijn Zoon trekt, ze met Hem
verbindt, ze tot nieuwe mensen maakt. Hier in Efeze 2 staat dat zo
(vers 5): We worden, hoewel we dood waren door de overtredingen, met
Christus levend gemaakt, met Christus opgewekt, met Christus in de
hemel gezet
Wanneer we helemaal uitgeteld zijn van onszelf, en onze mogelijkheden
tot behoud, kan komt de boodschap van genade-alleen. Als we beu zijn
van de begeerten van het vlees (vers 3), van het handelen naar de wil
van het vlees; en hiermee doelt de schrijver op zonden van zinnelijke
aard: redeloosheid, ontucht, oneerlijke praktijken, gemene daden. Maar
in de 2e plaats zijn er ook zonden waarachter een meer mentaal willen
schuilgaat. Paulus noemt dit “de wil van de
gedachten”; dan
hebben we te denken aan trots, hoogmoed, haat, valse ambitie,
bitterheid, wraakgevoelens. Dit alles put de mens uit. Ook hier moeten
we van genezen, van behouden worden. En dat voor de 1e keer en bij
vernieuwing.
Dan mag ik u vanavond Gods plan tot behoud presenteren. Gods aanbod van
genade. U hoeft niets van uzelf mee te nemen, juist niet. Alleen door
genade wordt een mens behouden. Alles van God, niets van onszelf. We
behoeven onszelf ook niet voor te bereiden. Ook bevinding is geen grond
voor ons heil, of onze zondekennis, of ons verdriet over zonde. God
brengt alles mee, doet alles en maakt alles af. Dat is het evangelie
Geweldig toch! Wat een aanbod. U mag maar zo een nieuw leven met
Christus beginnen. Met Christus opstaan uit de dood, want Hij is God,
bekleed met macht. Met Christus leven in de hemelse gewesten, zegt vers
6. Uitzicht hebben op Gods heerlijkheid en leven tot in der eeuwigheid.
Wat doe jij? En ik? Dit aanbod van genade kan worden aanvaard of
verworpen. Hier begint de scheiding tussen hen, die menen gezond te
zijn en hen die ziek zijn en de geneesheer Jezus nodig hebben (Matth.
9: 12), tussen wie verloren gaan en wie gered worden, tussen wie
ongelovig op het evangelie reageren en wie in geloof gehoor geven.
Gered worden wie afzien van alle pogingen om zichzelf te redden. We
hebben er een aantal van onder ogen gezien, maar je kunt er vele aan
toevoegen. We hebben te erkennen dood te zijn in onze overtredingen en
zonden en de Here Jezus nodig te hebben tot vergeving, redding en
behoud. We mogen met lege handen en lege harten komen bij Jezus
Christus en ze laten vullen door Hem, door zijn genade, liefde en
vrede. “In Christus zijn” dat wil zeggen in zijn
nabijheid
komen en blijven, in relatie tot Hem komen door zijn heilswerk, in
geloofsverbondenheid Hem erkennen als Kurios, als Here. In zijn
lichaam, in de kerk functioneren als een levend lid.
Dat bedoelt de tekst nu met “behouden door het
geloof”. Ik
word behouden door eenvoudig “Ja” te zeggen op Gods
aanbod
van genade. Zeg dat maar in je hart: “Ja, Here Jezus! Ik
verwacht
het niet langer van mijzelf. Ik zie uw grote Godsgeschenk. Ik zeg daar
van harte “ja” op. Ik heb u nodig heel mijn leven,
dag aan
dag.”
Laat we het op scherp stellen: Wat is jouw persoonlijke respons op deze
presentatie van Gods genade? Ik-weet-het-niet is 'Nee'. Dat je allen
met je lege handen en leeg hart tot Hem mag gaan die je hart vullen wil
met Zijn genade. “Want door genade zijt gij behouden, door
het
geloof, en dat niet uit uzelf. Het is een gave van God”.
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO