De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
In het
Hebreeuws zijn er verschillende woorden voor verschillende lofprijzing.
Er zijn veel woorden die ze gebruikten in hun rituelen en ceremonies,
maar de volgende 7 zijn de meest voorkomende
TODAH: Het uitsteken van de handen als in een belijdenis of
dankzegging. Dit is een handeling door de wil. Het wordt veel gebruikt
in liedjes, en is vertaald met lofprijs en dankzegging Ps.26:7; 69:30;
42:4; 56:12; 50:23; 50:14; 107:22.
YADAH: het uitsteken of omhoog steken van de handen in aanbidding en
lofprijs. Dit wordt vaak geassocieerd met dankbaarheid. Het wordt veel
gebruikt in bijeenkomsten en wordt zelden gebruikt bij individuele
dankzegging. Deze soort van uitdrukking onderstreept de nood en
afhankelijkheid van persoon tot God en belijd zijn zonde. . Ps.7:17;
9:1; 2Sam.22:50; 1Kron.25:30; Ps 18:49; 1Kron.16:4; 23:30; Neh.11:17
HALAL: Het demonstreren of uitvoeren van enthousiasme over God in een
uitbundige, schreeuwerige, en uitsloverige manier. Dit is het basis
woord voor halleluja. Het is meestal vertaald met “Prijs de
Here”. In deze vorm van lofprijs bevrijd de persoon zichzelf
van
alle vorm van waardigheid en maakt het zodoende mogelijk om God
luidruchtig en uitbundig te prijzen. Gen.12:15; 1Kon.20:11; Jes.41:16;
1Kron.16:10; 2Kron.23:13; 41:18; Job12:17; Ps.58:5; Pred.2:2.
SABACH: Het met luide stem uitschreeuwen van de grootheid en goedheid
van God. Ps.47:1; 1Kron.16:35; Ps.63:3; 145:4; 117:1; 147:12.
ZAMAR: De Heer te prijzen door gebruik te maken van instrumenten.
Letterlijk betekent het “ de snaren te beroeren”.
Ps.26:6;
30:4; 57:7; 2Sam.22:2; Ps.47:6; 68:32; 21:13; 33:2; 98:5.
BARAK: De Heer te zegenen door voor Hem te knielen in een uitdrukking
van aanbidding. Barak is de tijd van stille verwachting waarop we
uitkijken naar Zijn antwoordt op gevolg van onze aanbidding. Gen.9:26;
Deut.1:11; Jer.2:4; Gen.24:24; Josh.22:33; 1Sam.25:32; Ps.41:13.
TEHILLAH: De lofprijs waarin God woont. Tehillah is een gevolg van elk
andere vorm van aanbidding. Het is de uiting van gezang die geboren
worden in het hart en de geest van de gelovige en zijn niet
voorgeschreven of beredeneerd. Dit zijn de liederen en uitingen van
woorden die alleen God verstaat. Ps.22:3; 148:14; 1Kron.16:35;
Jer.17:14; 2Kron.20:22; Neh.12:46; Ps.71:8; Jes.48:9; 62:7.
Wat is lofprijzen? Het is de daden, beloftes en werken van God
verkondigen. Volgens Ps.22:3 is het de woonplaats van God. Ook is het
een aanbeveling Ps.9:1 Om positief oordeel te uiten Ps.8:1
Wat is aanbidding? Volgens het Nederlands woordenboek betekend
aanbidden: vereren, liefhebben, beminnen.Het is het eren van
God.Aanbidding begint als we God erkennen voor het hoogste en belan
grijkste in ons leven nu en het leven dat komt. Het is een handeling
van het hart en de wil, die zich demonstreert in lichamelijke uitingen
als geven, bidden, knielen en onderwerpen. Aanbidding is ook een
ritueel gebruik in het brengen van de hoogste vorm van eer en erkenning
aan God. Ps.95:6. God spreekt en zijn werken worden volbracht, maar de
omgeving van God is altijd puur en heilig. Niets dat is aangeslagen of
onrein is, kan existeren in de ontzagwekkende en verschrikkelijke
atmosfeer die de omgeving van God wordt genoemd. Het aanbidden van God
moet dan ook in de geest gebeuren. Het menselijk lichaam en de ziel is
besmet met zonde vanaf geboorte door de zondeval van Adam. Maar door de
wedergeboorte kan onze nieuwe, onbevlekte geest opnieuw in de
aanwezigheid van God verkeren net zoals Jezus. Aanbidding is wat God
van al Zijn volk verwacht. Math.22:37.
Aanbidding is door God bevolen toen Hij de tien geboden gaf. Hier liet
Hij weten is niet mis te verstane taal, dat Hij een jaloerse God is, en
dat alleen Hij aanbeden mag worden. Hij moet nummer een zijn in ons
leven. Zo geeft Hij zegeningen voor wie Hem aanbidden, en vervloekt hun
die Zijn Naam misachten. God laat Zijn volk weten wie Hij is, en wat
Hij voor hun gedaan heeft. Hij zal geen ondankbaarheid, oneervol gedrag
of respectenloosheid tolereren. Ex.20:2-6
De meest directe roep tot aanbidding komt van koning David in Ps.150.
Hij zegt ons WAAR we moeten prijzen, maar ook WAAROM, WAARMEE, HOE en
WIE.
Het waarom van lofprijzing en aanbidding: De bedoeling van lofprijs en
aanbidding is om een omgeving voor de aanwezigheid van God te
creëren, waarin Hij zich kan manifesteren. Nadat Adam en Eva
uit
het Hof waren verbannen, had God een manier nodig om met Zijn meest
waardevolle en dierbaarste creatie – de mens - contact te
onderhouden. Doordat Adam zichzelf had besmet met zonde, kon hij niet
langer in het Hof blijven. Het Hof was perfect, en heilig. De Plaats
van God. De mens had een vehikel nodig om hem weer met God in
aangezicht van zijn Schepper te brengen. God schiep een vehikel in de
bediening van lofprijs en aanbidding. Deze bediening is samengesteld
door gehoorzaamheid, opoffering, pure motieven, en het vloeien van het
Bloed. De opbouw van de Ark van het Verbond, en de bijbehorende
rituelen in het Tabernakel, geeft ons een indruk over hoe serieus God
is over Zijn aanwezigheid.
In het Oude Testament betekent het; neerbuigen voor en neerknielen,
aanbidding wordt hier vooral gezien als een daad, een handeling
voortkomend vanuit een innerlijke houding. We vinden dit o.a. terug in
Psalm 95:6.
Als Jezus verzocht wordt in de woestijn en de duivel hem wil verleiden
zich voor hem neder te werpen en te aanbidden antwoord Jezus: Er staat
immers geschreven : De Here Uw God zult gij aanbidden en Hem alleen
dienen. (Mat.4:10) Jezus citeert hier Deuteronomium 6:13 waar staat :
De Here uw God zult gij vrezen, Hem zult gij dienen. Hieruit blijkt dat
aanbidding alles te maken heeft met ‘de vreze des
Heren’.
Het begrip ‘de vreze des Heren’ heeft niets te
maken met
angst maar veel meer met een heilig ontzag, eerbied en een besef van
Gods grootheid en heiligheid en daar tegenover onze eigen kleinheid en
afhankelijkheid.
In Spreuken 22:4 wordt de vreze des Heren gelijkgesteld aan ootmoed,
wat te maken heeft met een nederige houding.
In het Nieuwe Testament krijgt het begrip aanbidding een extra dimensie
door de vertaling van het Griekse woord voor aanbidding
‘proskuneo’ wat betekent : zich neerbuigen om de
voeten te
kussen. (uit respect voor en als onderwerping aan een hooggeplaatst
iemand).
Een heel sprekend voorbeeld hiervan vinden we in Lucas 7:36-50 waar de
zondares huilend de voeten van Jezus kust en ze met haar haren
afdroogt; deze vrouw knielt neer,(overgave aan God) ze huilt vanuit een
diep besef van zonde, (berouw, verlangen naar heiligheid) ze wast de
voeten van Jezus met haar tranen, (dienstbaarheid) droogt ze af met
haar haren, (gebruikt haar lichaam tot eerbetoon) kust de voeten van
Jezus, (uiting van diepe liefde en hoogachting) en zalft ze vervolgens
met mirre, (bereidheid om te sterven, je eigen leven afleggen).
Jezus zegt van deze vrouw dat zij veel liefde betoonde. Hierin vinden
we de betekenis van aanbidden als liefhebben en vereren terug, zoals
ook het eerste en het grootste gebod ons opdraagt; “Heb de
Here
uw God lief met geheel je hart, je ziel en je verstand”, dit
heeft alles te maken met een leven van aanbidding.
Onze naaste liefhebben staat hiermee direct in verband, 1 Joh. 4:7-8
spreekt hierover: Laten wij elkaar liefhebben, want de liefde is uit
God: en een ieder die liefheeft is uit God geboren en kent
God”.
Jezus zegt dat wie zijn gave wil brengen voor het aangezicht van God
zich eerst moet verzoenen met zijn broeder. (Mat. 5:24) God heeft meer
behagen in onze gehoorzaamheid dan in onze offers, het gaat Hem niet om
onze uiterlijke eredienst maar Hij zoekt een hart dat volkomen naar Hem
uitgaat.
In het gesprek van Jezus met de Samaritaanse vrouw komt naar voren dat
het er niet om gaat of we in Jeruzalem of op de berg Gerizim aanbidden
maar: “de ure komt en is nu dat de waarachtige aanbidders de
Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid: want de Vader zoekt
zulke aanbidders”. God verlangt niet naar onze aanbidding als
een
op zichzelf staande handeling of uiting, maar Hij zoekt aanbidders,
mensen die met heel hun hart aan Hem toegewijd zijn en met hun hele
leven Hem dienen en liefhebben. Aanbidden in geest betekent dat we
beseffen dat alles wat we aan God kunnen geven we eerst van Hem
ontvangen hebben en dat wat we voor Hem kunnen doen alleen waarde heeft
als het door Zijn Geest geleid en geïnspireerd is. Aanbidden
in
waarheid wil zeggen dat onze woorden overeen moeten stemmen met onze
daden, waarheid staat hier ook voor echtheid en oprechtheid. Is ons
dagelijks leven aan God toegewijd?, buigen we voor God of voor de
verleidingen van deze wereld? Als we zonde toelaten brengen we
scheiding tussen God en onszelf en zal ons aanbiddingsoffer (zoals bij
Kain) geen waarde hebben, maar als we onze zonden belijden is Hij
getrouw en rechtvaardig om onze zonden te vergeven en ons te reinigen.
(1 Joh.1:9)
Door Jezus hebben we een vrije toegang verkregen tot de troon van de
genade (symbool voor het verzoendeksel van de ark des verbonds, de
“Mercy seat” (genadetroon), de plaats waar de
heerlijkheid
van God zich openbaarde aan Israël) en mogen we in een intieme
relatie met God staan. Dat in deze relatie sprake is van een
wederzijdse communicatie kunnen we opmaken uit Hebreeën 4:16
waarin staat dat we mogen toegaan tot de troon van genade om
barmhartigheid te ontvangen en genade te vinden om hulp te verkrijgen
te gelegener tijd.
Romeinen 12:1-2 spreekt van het stellen van ons lichaam tot een levend,
heilig en Gode welgevallig offer, en dat we door de vernieuwing van ons
denken mogen erkennen wat de wil van God is.
1 Petrus 2:5; Laat u ook zelf gebruiken als levende stenen voor de bouw
van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het
brengen van geestelijke offers.
1 Petrus 2:9 spreekt ervan dat we een door God gekozen geslacht zijn,
een koninklijk priesterschap en Gods volk om Zijn grote daden te
verkondigen. Een leven als aanbidder zal invloed hebben op de mensen om
ons heen, door onze liefde voor God zullen we Zijn getuigen zijn in
woord en daad, en anderen voor Christus winnen.
Aanbidding in
de eredienst.
Uit het bovenstaande blijkt dat aanbidding bovenal een houding van ons
hart is ten opzichte van God, dit resulteert in een levenstijl die
overeenstemt met Gods wil en Zijn woord: we zijn aanbidders. Vanuit dit
leven zullen er momenten zijn waarop we dit in onze woorden en liederen
tot uiting kunnen brengen. Alleen als we met heel ons leven God
aanbidden hebben onze woorden en liederen zeggingskracht en zijn ze
voor God als een lieflijk reukwerk. Andersom zal als we met ons hele
hart God aanbidden, Hem eren en prijzen dit een uitwerking hebben op
ons leven, en als hierin onze liefde voor God toeneemt zal ook de
liefde voor onze naaste toenemen.
Deze houding van aanbidding zou je als basis kunnen zien van waaruit
verschillende vormen een functie krijgen in het geheel van de
eredienst: we mogen God loven en prijzen (lof offeren), Zijn naam
belijden, Zijn daden verkondigen, onszelf verootmoedigen, Hem danken,
en elkaar daarin aansporen, bemoedigen en opbouwen.
Hebr. 12:28-29 ‘ Laten wij derhalve, omdat wij een
onwankelbaar
koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem
welbehaaglijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een
verterend vuur.’ Het woord vereren
‘lautreuo’
betekent ook: openbare aanbidding, hiervan is ons woord eredienst
afgeleid.
Wat is de
uitwerking van aanbidding ?
Kol.3:16. Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle
wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en
geestelijke liederen Gode dank brengt in uw harten.
Ef.5:18-19 Maar wordt (voortdurend) vervuld met de Heilige Geest, en
spreekt onder elkaar in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen en
zingt en jubelt de Here van harte, dankt ten allen tijde in de naam van
onze Here Jezus Christus, God de vader voor alles, en wees elkander
onderdanig in de vreze van Christus.
Deze teksten geven aan welke uitwerking onze gezamenlijke aanbidding in
geest en waarheid zal hebben; als het woord in ons woont vinden we
daarin wijsheid om elkaar te leren, te vermanen en te bemoedigen, onze
liederen hebben zowel een functie als dankzegging en lofprijzing naar
God als een lerend aspect naar elkaar.
Het doel van aanbidding en lofprijzing is het verhogen van God, het
zich bewust worden van Gods grootheid en heiligheid, het zich volkomen
richten op God, op wie Hij is en wat Hij doet.
Door te prijzen, te belijden en te verkondigen vinden we onze vreugde
in God en groeien we in het geloof, in het vertrouwen, in ons besef van
God en in onze verwachtingen van Hem.
Psalm 22:4 zegt dat God troont op de lofzangen van zijn volk. Door onze
eensgezinde lofprijs, belijdenis en waarachtige aanbidding bouwen we
Gods troon, waardoor Hij dichterbij ons komt, en we Zijn aanwezigheid
ervaren en Hij tot ons kan spreken.
Lofprijzing en aanbidding gaan veel verder dan oppervlakkige
vrolijkheid, het verkeren in Gods aanwezigheid doet onze gebroken
werkelijkheid in een ander perspectief staan: we zien God in zijn
heerlijkheid en grootheid, mogen Hem kennen en zien dat Hij ons
gebroken en zondige bestaan in handen heeft. Juist in de moeite en in
de gebrokenheid zijn lofprijzing en aanbidding instrumenten om ons uit
te tillen boven onze eigen omstandigheden en zorgen en deze te laten
vervangen door vertrouwen in en erkenning van Gods grootheid en macht.
We zoeken bij God een schuilplaats om vervolgens te kunnen zien dat we
verkeren in Zijn heiligdom waar het alleen nog maar gaat om zijn
heerlijkheid en om wie Hij is en voor ons wil zijn. (Ps. 22:4 Ps.75,
Ps.51, IIKron.20, Hand.4 )
Psalm 139 spreekt van Gods alwetendheid en alomtegenwoordigheid, als we
deze in onze aanbidding belijden en erkennen staan we Hem ook toe ons
hart te doorgronden en te toetsen en ons te laten zien wat niet goed is
in ons leven. Ook dit is een aspect van aanbidding: Zijn aanwezigheid
legt bloot wat in ons zondig en gebroken is, omdat het in de aard ligt
van God te streven naar heiligheid. Joh. 16:8 De Heilige Geest
overtuigd van zonde gerechtigheid en van oordeel.
Een ander aspect is de bevrijding die God kan schenken als Hij in
heerlijkheid in ons midden verschijnt. In de lofliederen van de bijbel,
de psalmen wordt Gods bevrijdende macht bezongen in bijvoorbeeld psalm
18 en psalm 40.
We kunnen hieruit opmaken dat het essentieel is om in onze samenkomst
de macht en heerschappij van de Heer te erkennen en met verwachting uit
te zien naar Zijn krachtige aanwezigheid.
Aanbidding en lofprijzing heeft ook te maken met geestelijke strijd,
dit leren we uit de overwinning van koning Josafat (IIkron.20). Gods
aanwezigheid in ons midden zal om een reactie vragen, het licht wordt
van het duister gescheiden, door onze belijdenis wint het Koninkrijk
van God terrein.
Tenslotte moeten we erkennen dat lofprijzing en aanbidding een gebeuren
is dat je nooit compleet bevatten of met woorden omschrijven kunt,
omdat het hier ook de aanwezigheid van God zelf betreft: Een
beschrijving van Zijn veelzijdige karakter en optreden schiet altijd te
kort.
Hoe komen we
als gemeente in aanbidding ?
Een belangrijk model voor de invulling van onze eredienst is de
oudtestamentische tabernakel, hierin stonden een aantal voorwerpen.
Het brandofferaltaar; dit is het beeld van Christus offer voor ons tot
vergeving van onze zonden, en roept ons op onszelf als een offer te
stellen, vol toewijding en overgave aan God. Steeds opnieuw moeten we
ons bewust zijn van wat Jezus voor ons heeft gedaan en ons in onze
gebeden en liederen aan Hem toewijden.
Het koperen wasbekken; beeld van onze reiniging van zelfgerichtheid en
van het wereldse denken. Jezus bloed reinigt ons van onze zonden en
tekortkomingen als we deze belijden. Door het woord worden ook ons
denken en ons hart gereinigd.
De gouden kandelaar is het beeld van Christus als het licht der wereld
en het levend geworden Woord dat tot ons spreekt en een licht is op ons
pad.
De toonbroden zijn een beeld van onze onderlinge gemeenschap en de
eenheid die we in de Heer mogen ervaren.
Op het reukofferaltaar mogen we onze aanbidding en onze gebeden brengen
als een reukwerk voor God.
Via deze weg door het heiligdom mogen we komen in het Heilige der
Heiligen, dit is waar de heerlijkheid van God is, waar we Zijn
aanwezigheid mogen ervaren en door Hem aangeraakt zullen worden zodat
we Zijn heerlijkheid ook zelf gaan weerspiegelen.
2 Kor. 3:18 En wij allen die met een aangezicht waarop geen bedekking
meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar
hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here
die Geest is.”
Hieruit kunnen we leren dat we ook in onze liederen en de opbouw van de
zangdienst deze verschillende facetten aandacht moeten geven, in
momenten van verootmoediging, belijdenis, gerichtheid op Gods Woord en
Zijn beloften, voorbede, het uitspreken en uitzingen van onze
bewogenheid en liefde voor elkaar en de nood in de wereld. We moeten
waken voor eenzijdigheid in de liederenkeus zodat we niet een prettige
sfeer met de meest trendy en leuk gearrangeerde liederen najagen maar
recht doen aan de waarheid en de veelzijdigheid van Gods Woord.
Aanbidding is veel meer dan een moment of een goed gevoel, het is een
levenshouding die een verandering in ons bewerkt zodat er steeds meer
van Jezus Christus in ons leven zichtbaar gaat worden.
Aanbidding als wapen Hand.16:25, 2Kron.20:21, Ps.149:6-9
Bidden om de Geest, het beste wapen dat er bestaat.
We zullen ons in deze strijd moeten laten leiden door de Heilige Geest.
Deze Geest schenkt ons het leven, de ademhaling en alles. Ook de gave
van wijsheid en inzicht om in te zien aan welk front we staan, wat de
taktiek is van de boze geest, welke wapens we het beste kunnen
gebruiken.
Het is fantastisch dat de Heilige Geest de overwinning op de
boze
geest wil behalen door gebruik te maken van mensen. God is het die het
geloof moet geven. Toch is het de mens die wordt ingeschakeld om het
evangelie te verkondigen, om gids te zijn naar Jezus en anderen
volgeling van Hem te maken. God opent het hart. Toch wordt de mens
opgeroepen om zich te bekeren, het evangelie in z'n hart toe te laten
en zich door Gods liefde te laten regeren.
Om de strijd om het behoud van het geloof en van de groei van de
christelijke kerk te kunnen blijven voeren en tegen de boze weerstand
te kunnen blijven bieden, zullen we vaker en gerichter moeten bidden om
vervuld te worden met de Geest van God.
Door bidden als wapen te gebruiken hebben we Jezus onze Heer aan onze
zijde.
De Geest is het die ons doet zeggen: Jezus is Heer (1 Kor. 12:3) en
niet de macht van welke afgod dan ook die ons probeert mee te sleuren
(12:2). De heerschappij van Christus gaat verder dan dat Hij het voor
het zeggen heeft over mijn leven. Zijn heerschappij strekt zich uit
over de hemel en de aarde, over kerk en samenleving, over machten en
boze geesten die onze eeuw beheersen. Dan grijpen we moed, ook als het
geloof in God en de betekenis van de kerk stervende zijn. We vragen ons
af welke zwakke punten de christelijke kerk waarvan wij, landelijk en
plaatselijk, lid zijn vertoont, en we mobiliseren de mensen en de
mogelijkheden die de Geest ons gegeven heeft om de tegenaanval te
openen.
Als het gebed een wapen is, waarom hanteren we dat wapen dan zo
slordig? Zou het niet verstandig zijn gerichte activiteiten te
ontplooien om dit wapen in te zetten? Wat is er mis met een stille
tijd, met een uur van gebed, met een gebedsgroep of een gebedspartner?
Betekent extra activiteit op dit onderdeel dat wij Gods zegen
afhankelijk maken van ons bidden? Nee, het betekent alleen dat we laten
zien dat wij afhankelijk zijn van God en zonder Hem niets kunnen doen.
Als aarts-doehetzelfver moet ik eerst in gebed gaan voordat ik de knop
van m'n computer indruk.
Hebben wij problemen met de lofprijzing? Doehetzelvers hebben er altijd
moeite mee om God te prijzen. Ze gunnen zich daarvoor weinig tijd. Maar
ook de lofprijzing is een wapen. Je hebt God wat te zeggen. Intussen
profiteer je er zelf van. En je laat anderen ervan profiteren. Want je
zingt toch maar de dingen die je uit jezelf nooit uit je mond zou
krijgen.
Hebben we moeite om zonden te overwinnen in ons persoonlijk leven? Maar
Jézus is toch Heer? Geloven we echt dat zijn macht over
hemel en
aarde zich ook in mij kan manifesteren? Dat Jezus Heer is, mag
christelijke kerken de moed geven om dwars tegen de geest van de tijd
in te gaan. Ook al lijkt de boodschap van het evangelie onverkoopbaar,
het is en blijft een heilzame boodschap voor mensen ook als ze dat zelf
niet beseffen.
Klik hier voor een uitgebreide studie: AANBIDDING
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO