De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
HierLukas 16 vers 19-31 en
I Kor. 15
Na de dood is er de nooit
eindigende eeuwigheid die je doorbrengt in de hemel of de hel. Dus dood
is niet dood en afgelopen
De rijke man en de arme
Lazarus
De Here Jezus laat ons in Lukas 16 vers 19-31 een kijkje
nemen in
het hiernamaals. Lukas 16 vers 19-31 -'Nu was er een rijk mens, en hij
ging gekleed in purpur en fijn linnen en vierde elke dag schitterend
feest. Nu lag er ook een arme, Lazarus, aan zijn voorpoort, vol zweren,
begerig zich te verzadigen met wat van de tafel van de rijke viel; maar
zelfs de honden kwamen zijin zweren likken. Het gebeurde nu dat de arme
stierf en door de engelen gedragen werd in de schoot van Abraham. De
rijke nu stierf ook en werd begraven. En toen hij in de hades zijn ogen
opsloeg, terwijl hij in de pijnen verkeerd, zag hij Abraham uit de
verte, en Lazarus in zijn schoot. En hij riep de woorden: Vader
Abraham, erbarm u over mij en zend Lazarus om de top van zijn vinger in
water te dopen en mijn tong te verkoelen, want ik lijd smart in deze
vlam. Abraham echter zei: Kind, bedenk dat u het goede hebt ontvangen
in uw leven, en Lazarus evenzo het kwade; en nu wordt hij hier
vertroost, maar u lijdt smart. En bij dat alles is er tussen u en ons
een grote kloof gevestigd, zodat zij die van hier naar u willen
overgaan, niet kunnen, en zij vandaar niet naar ons kunnen overkomen.
Hij echter zei: Ik bid u dan, vader, dat u hem zendt naar het huis van
mijn vader, want ik heb vijf broers, opdat hij ernstig tot hen kan
getuigen, zodat ook zij niet komen in deze plaats van pijn. Abraham
echter zei: Zij hebben Mozes en de profeten; laten zij naar hen
luisteren. Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de
doden naar hen toegaat, zullen zij zich bekeren. Hij echter zei tot
hem: Als zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij, ook
al stond iemand uit de doden op, zich niet laten overtuigen.' Uit deze
geschiedenis blijkt duidelijk wat ik al zei: na de dood is er de hemel
of de hel. Het is onmogelijk na de dood van plaats te wisselen. Daarom
moet je, voordat je sterft, weten waar je heen gaat. Om in de hel, de
plaats van pijn te komen, hoef je niets te doen. Ieder die zich niet
bekeert tot God en de Here Jezus Christus als Verlosser aanvaardt, komt
in de hel. Maar ieder die gelooft in de Zoon van God gaat uit de dood
over in het leven.
De Here Jezus is de
opstanding en het leven
In een andere geschiedenis, met een andere Lazarus, wordt dat
duidelijk. Lazarus, de broer van Martha en Maria is gestorven. Voordat
de Here Jezus hem opwekt uit de dood zegt hij tegen Martha: 'Ik ben de
opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al sterft
hij' -> Johannes 11 vers 25. Lazarus is hier een voorbeeld van
wat
met allen zal gebeuren die gestorven zijn, maar die tijdens hun leven
voor de Here Jezus hebben gekozen. Van zulke mensen kan worden gezegd:
'Gelukkig de doden die in de Heer sterven, van nu aan' (Openbaring 14
vers 13).
Luister naar Gods
roepstem
Terug naar Lukas 16. Laat je waarschuwen door het lot van de
rijke. Zijn naam wordt niet genoemd. Op aarde had hij nooit rekening
gehouden met de dood en nooit nagedacht over het hiernamaals. Nu is hij
gestorven en lijdt pijn. Je ziet dat de rijke zich volledig bewust is
van de plaats waar hij is en hij voelt de pijn. Hij meent dat hij wel
wat verlichting mag vragen van de pijn die hij leidt, maar het is
onmogelijk iets te doen om de pijn draaglijker te maken. Dan heeft hij
nog een wens ten aanzien van zijn familie. Als Lazarus toch eens naar
hen toe mocht gaan, dan kon hij hen waarschuwen en dan zouden ze niet
ook in die vreselijke plaats terecht hoeven te komen. Maar ook dat is
niet mogelijk. Het grootste wonder, al zou het zijn dat iemand uit de
dood zou opstaan, is niet in staat het hart van een mens tot bekering
te brengen. Bekering kan alleen gebeuren door te luisteren naar het
Woord van God. De stem van God wordt nog steeds gehoord waar mensen het
bijbelse evangelie van genade prediken. Heb jij al gehoor gegeven aan
Gods roepstem? 'Heden, als u zijn stem hoort, verhardt uw harten niet'
(Hebreeën 3 vers 7), want 'zie, nu is het de welaangename
tijd,
zie, nu is het de dag van de behoudenis' (II Korinthiërs 6
vers
2).
Hoe zullen de
doden opgewekt worden en met welk lichaam?
Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met wat voor een
lichaam
zullen zij komen?' (1 Kor. 15:35). Dit zijn twee buitengewoon
belangrijke en interessante vragen, die Paulus in het
opstandingshoofdstuk bij uitnemendheid (1 Korinthe 15) opwerpt.
Zal het opstandingslichaam hetzelfde lichaam zijn, als dat
aan
het graf werd toevertrouwd, en daarin tot stof verging? Zal het
lichaam, dat opgewekt wordt, in dezelfde conditie verkeren, als ons
tegenwoordige lichaam? Zal het een stoffelijk lichaam zijn, een lichaam
van vlees en bloed? Wie denkt niet eens na over deze vraag?
Bij de beantwoording van deze vragen, dien je vooral in het
oog
te houden, dat de opstanding-van Ghristus model is van de opstanding
der Zijnen. Jezus is de 'Eerstgeborene uit de doden,' 'de Eersteling
dergenen, die ontslapen zijn.' Hij heeft door Zijn opstanding leven en
onver-derfelijkheid aan het licht gebracht.
Hetzelfde lichaam
Welnu, de Heiland is met hetzelfde lichaam, dat begraven was,
uit
het graf opgestaan. Hij toonde Zijn discipelen Zijn doorboorde handen
en zijde. Het is een lichaam van 'vlees en benen.' Zij hebben Hem
betast, en met Hem gegeten en gedronken. Zo zal ook ons
opstandingslichaam hetzelfde zijn, als wat wij nu bezitten. 'Niet
één haar van uw hoofd zal verloren gaan,' zei
Jezus (Luk.
21:16-18). Het zou voor God, Die hemelen en aarde schiep, gemakkelijk
genoeg zijn, om Zijn kinderen geheel nieuwe lichamen te geven. Maar dan
zouden onze tegenwoordige lichamen in de banden des doods om-kneld
blijven, in dit opzicht zou God dan een nederlaag geleden hebben, en
dat is ten enen male onmogelijk. Als God ons een nieuw lichaam zou
geven, en ons niet hetzelfde lichaam zou teruggeven, dan zou er geen
sprake van 'opstanding' maar van 'schepping' zijn. En waarom zouden dan
de graven opengaan?
Een veranderd lichaam
Anderzijds echter zal ons opstandingslichaam, hoewel
hetzelfde
lichaam, toch ook geheel anders zijn dan ons tegenwoordige. Reeds' in
dit leven heeft er in ons lichaam allerlei verandering plaats, zelfs
tot onherkenbaar wordens toe. De volwassen man heeft nog hetzelfde
lichaam, dat hij als pas-geboren kind bezat; maar wie kan het
herkennen? De rups, die in een vlinder veranderde, heeft hetzelfde
lichaam behouden, en is toch geheel veranderd. Hoeveel te meer zal ons
verheerlijkt lichaam er straks anders uitzien dan nu in de staat der
vernedering.
Niet hetzelfde vlees
Maar niet alleen de gestalte van ons lichaam, maar ook zijn
substantie wijzigt zich reeds gedurende ons leven. Elke zeven jaar
heeft ons gehele lichaam zich vernieuwd door een voortdurende
stofwisseling.
Ik ben bijna 42 jaar, d.w.z. dus, dat ik in mijn leven reeds zes maal
een geheel nieuw lichaam gekregen heb. En toch ben ik dezelfde mens
gebleven, met hetzelfde lichaam. Zo kan ook het opstandingslichaam
straks andere stof bevatten en toch hetzelfde lichaam blijven. Paulus
wijst daarop en zegt: 'Alle vlees is niet hetzelfde vlees; er is
onderscheid tussen vlees van mensen, van beesten, van vogels, van
vissen.' Daarom is de uitdrukking 'wederopstanding des vleses'
eigenlijk niet juist, en kunnen wij beter spreken van de
'wederopstanding des lichaams.'
Geen bloed
In elk geval is het zeker, dat in ons verheerlijkt lichaam
geen
bloed meer gevonden wordt. Paulus verklaart immers met nadruk: 'Vlees
en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beerven' (1 Kor. 15:50).
Christus, opgestaan uit de doden, heeft wel 'vlees en benen', maar Zijn
bloed is uitgestort op Golgotha tot verzoening van onze zonden. Zijn
leven, dat 'in het bloed' was, heeft Hij afgelegd; uitgestort in de
dood; en Hij is opgestaan in de kracht van een ander, een nieuw, een
Goddelijk leven.
Wonderbare samenhang
Paulus laat ons zien, dat de verhouding tussen beide lichamen
gelijk is aan de verhouding tussen zaad en oogst. Zoals in het zaad,
dat in de aarde valt en sterft, reeds de kiem van de nieuwe plant
aanwezig is, zo moet ook ons tegenwoordige lichaam reeds de
onverwoestbare kiem bevatten van het nieuwe opstandingslichaam. 'Het
lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in
on-verderfelijkheid' (1 Kor. 15:42). Daarom is het 'begraven' van een
lichaam, eigenlijk een kwestie van 'zaaien'. Een boer zaait zijn zaad
in de akker, opdat hij straks zal kunnen maaien. Hij 'verwacht de
kostelijke vrucht des lands, lankmoedigzijnde over haar, totdat het de
vroege en spade regen zal hebben ontvangen' (Jak. 5:7).
Het tarwegraan moet in de aarde vallen en sterven om vrucht
te
kunnen voortbrengen. Daarom lieten ook wij de lichamen van onze
geliefde ontslapenen 'in de aarde vallen'. Wij 'zaaiden' hun lichamen
in verderfelijkheid, en wachten op de wederkomst van Christus, Die hen
in onverder-felijkheid zal opwekken. Een 'christelijke begrafenis' is
dus eigenlijk een geloofsdaad vol hoop en blijde verwachting. De enige
mogelijkheid, om éénmaal onze geliefde
ontslapenen in hun
eigen lichaam weer te kunnen begroeten, is dat wij hun lichaam aan de
aarde toevertrouwen, niet om hen 'de laatste eer te bewijzen', maar om
met lijdzaamheid te wachten op de komst des Heren, Die hen in
heerlijkheid uit hun graven zal doen herrijzen.
Eigenschappen
van het verheerlijkte lichaam
Paulus noemt vier machtige veranderingen op, die het lichaam
in
het proces van dood, begrafenis en opstanding zal ondergaan - van
verderfelijkheid tot onverderfe-lijkheid; van oneer tot heerlijkheid;
van zwakheid tot kracht; van het natuurlijke tot het geestelijke' (1
Kor. 15:42, 43). Ons lichaam zal 'gelijkvormig aan Zijn heerlijk
lichaam' (vs. 21) worden. 'Wij zullen Hem gelijkvormig zijn' (1 Joh.
3:2). 'Gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben (Adam),
zo zullen wij ook het beeld des hemelsen dragen (Christus) 1 Kor.
15:49).
Hoe zal dat opstandingslichaam zijn? Uitgaande van
bovengenoemde
vier veranderingen, waarover Paulus spreekt, en Christus'
opstandingslichaam als model nemend, kunnen wij zeggen:
Onverderfelijk lichaam
De dood is te niet gedaan. Het zal niet kunnen sterven. Het
zal
ook niet 'verdorven' worden. Het zal nimmer zijn glans verliezen. Het
is een eeuwig lichaam, een lichaam, waarin geen zonde woont.
Verheerlijkt lichaam
Christus ontving een lichaam zo heerlijk, dat het straalde
als de
zon. De discipelen hebben een glimp van de heerlijkheid opgevangen,
toen zij met Hem op de heilige berg waren. Johannes heeft Zijn
heerlijkheid aanschouwd op Patmos, en hij zegt: 'Zijn aangezicht was
gelijk de zon in haar kracht.' Zo zullen ook onze lichamen zijn,
'schitterend in schoonheid en pracht' tot in alle eeuwigheid. De
engelen Gods zullen met verbazing ons aanschouwen. Ja, 'de leraars
zullen blinken als de glans des uitspansels, en die er velen
rechtvaardigen, gelijk de sterren, altoos en eeuwig' (Dan. 12:3).
Krachtig lichaam
Thans kunnen wij zwak, ziek, en vermoeid zijn. Ook al is onze
geest wel gewillig, toch ervaren wij telkens weer, dat ons vlees zwak
is. Wij kunnen oververmoeid en zelfs uitgeput raken. Wij hebben veel
slaap nodig en brengen een groot deel van ons leven 'onbewust' door.
Maar in ons nieuwe lichaam zullen wij nimmer moede en mat worden.
'Schoon zij wandelen, worden zij niet moe!' Wat een heerlijkheid, nooit
meer vermoeid te zullen zijn. Nooit meer behoeven te rusten. Geestelijk
en lichamelijk honderd procent te zijn om God te kunnen dienen.
Geestelijk lichaam
Een geestelijk lichaam, is een lichaam, dat niet gebonden is
aan
natuurlijke wetten. Het is een zelfstandig, onafhankelijk lichaam, vrij
van stof, ruimte en tijd. Vrij van stof, het kan eten, zonder het te
moeten (Luk. 24:41). Vrij van ruimte, het kan door gesloten deuren
binnenkomen (Joh. 20:19). Vrij van tijd, het is onsterfelijk in
eeuwigheid (1 Kor. 15:42). Het is ook vrij van de zwaartekracht, het
kan van een hoge toren stappen, zonder te vallen. Het is niet 'uit de
aarde aards', maar 'uit de hemel hemels', en kan zich zonder bezwaar
door Gods heelal bewegen, sneller dan het licht, van planeet tot
planeet, van ster tot ster.
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO