De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
I Johannes 3:11,12
We nemen aan dat daarmee gaat om meningsverschillen en niet dat de ene
mens verschillend is van de andere. Zelfs een tweeling die sprekend op
elkaar lijkt zijn totaal verschillende mensen. Het zegt iets van de
creativiteit van de Schepper dat elk mens uniek is en geen copie van
een ander mens. God heeft de mens ook zo gemaakt dat hij de ander nodig
heeft. Een mens alleen, zonder enig contact met andere mensen, is geen
mens. Een mens is per definitie een gemeenschapswezen. Dit verschil
tussen mensen is dus niet verkeerd.
Verkeerd
gevolg van verschillen
De problemen ontstaan en de meningsverschillen gaan een rol spelen,
zodra de mens niet tevreden is met de plaats die hij in het dagelijks
leven heeft. Zodra je met iemand anders omgaat (zoals gezegd is dat
normaal voor mensen, het maakt je mens), word je door die ander
beïnvloed. En waar gaat het nu fout? De meningsverschillen
ontstaan en lopen via ruzie en verbittering ten slotte uit op moord en
doodslag als je niet meer tevreden bent en je de ander gaat benijden om
wat die heeft. De eerste moord die in de geschiedenis van de mensheid
plaatsvond heeft daarmee te maken. De twee oudste kinderen van Adam en
Eva, Kaïn en Abel, hadden een verschillende belangstelling. De
een
werd schaapherder, de ander landbouwer. Niets mis mee.
Twee offers
Het ging mis toen ieder van hen een offer ging brengen. Je leest
daarover in Genesis 4 vers 3-5 het volgende: 'Na verloop van tijd nu
bracht Kaïn van de vruchten van de aarde aan de HERE een
offer;
ook Abel bracht er een van de eerstelingen van de schapen, van hun
vet.' En dan komt het: 'en de HERE sloeg acht op Abel en zijn offer,
maar op Abel en zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen werd Kaïn
zeer toornig en zijn gelaat betrok.' Kaïn was jaloers op Abel,
omdat het offer van Abel werd aangenomen en dat van hem niet. De HERE
wees hem daarop en gaf ook aan wat hij moest doen. Genesis 4 vers 6, 7
- 'En de HERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en
waarom is
uw gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed
handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een
belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij
moet heersen.' Maar Kaïn luisterde niet. Hij pikte het niet.
In
zijn hoogmoed accepteerde hij niet dat zijn broer een streepje voor had
bij God (voor zijn gevoel dan natuurlijk). Hij vraagt aan zijn broer om
samen een eindje te gaan wandelen. Als op veilige afstand van huis
zijn, vermoordt Kaïn zijn broer Abel. Genesis 3 vers 8 - 'Maar
Kaïn zeide tot zijn broer Abel: Laten wij het veld ingaan.
Toen
zij nu in het veld waren, stond Kaïn tegen zijn broeder Abel
op en
doodde hem.' In de eerste brief van Johannes, hoofdstuk 3 vers 11 en
12, staat de dieper liggende oorzaak: 'Want dit is de boodschap die u
van het begin af hebt gehoord, dat wij elkaar zouden liefhebben; niet
zoals Kaïn uit de boze was en zijn broer doodsloeg. En waarom
sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren en die van zijn broer
rechtvaardig.'
Het offer van
Kaïn
Als je echt op zoek bent naar de oorzaak van verschillen tussen mensen
kun je van Kaïn en Abel heel veel leren. Maar pas op! Als je
er
serieus naar op zoek gaat, ontkom je er niet aan dat de spiegel ook aan
jou wordt voorgehouden. Laten we nog eens kijken naar wat er toen
gebeurde. Kaïn was de eerste die een offer wilde brengen. Hij
wilde de Here iets aanbieden. Niets mis mee. Maar waarom wilde hij dat
en wat voor soort offer bracht hij? Hij moet ongetwijfeld gehoord
hebben van zijn ouders over de zondeval. Zijn ouders zullen hem ook
hebben verteld dat zij door hun zonde naakt voor God stonden en dat God
Zelf hen bekleedde met vellen van dieren. Genesis 3 vers 21 - 'En de
HERE God maakte voor de mens en voor zijn vrouw klederen van vellen en
bekleedde hen daarmee.' Daarvoor moest dus wel een dier sterven. Een
onschuldig dier stierf in de plaats van Adam en Eva. Er vloeide bloed.
In Hebreeën 9 vers 22 staat: 'zonder bloedstorting is er geen
vergeving.' Abel heeft dat begrepen. Hij bracht een offer van zijn
schapen. Maar wat doet Kaïn, met wat voor soort offer komt hij
bij
God? Hij komt met een offer van een vervloekte aarde. Daarom slaat de
Here geen acht op het offer dat hij brengt. In plaats van zich te
realiseren dat hij een zondaar is, meent hij dat God genoegen moet
nemen met de resultaten van zijn geploeter.
Eigen
verdiensten tellen voor God niet
Talloos vele mensen redeneren vandaag de dag zo. Waarom zou God hen
niet accepteren? Ze geven ieder het zijne, zetten zich ook nog voor
anderen in, doen in elk geval niemand te kort. Mooi toch? Nee, toch
niet zo mooi als het lijkt. Zulke werken lijken op die schorten van
vijgebladeren die Adam en Eva eerst maakten toen ze hadden gezondigd.
Genesis 3 vers 7 - Toen werden hun beider ogen geopend, en zij
bemerkten dat zij naakt waren; zij hechtten vijgebladeren aaneen en
maakten zich schorten.' Ze meenden zich daarmee voor God te kunnen
bedekken. Maar God prikt daar doorheen. Gelukkig nemen zij de bekleding
aan die God aanbiedt. Hoevelen menen niet door goede werken behouden te
worden? Maar God zegt dat iemand niet behouden kan worden door goede
werken te doen, maar alleen door geloof in de Here Jezus Christus
alleen. Efeziërs 2 vers 8, 9 - 'Want uit genade bent u
behouden,
door het geloof; en dat niet uit u, het is de gave van God; niet op
grond van werken, opdat niemand roemt.'
Los van God? Gevolg: los van de naaste
In plaats van tot inkeer te komen, komt Kaïn in opstand. Dat
bewijst dat Kaïn niet wilde buigen voor God. Hij verhardt zich
in
zijn opstelling en slaat zijn broer dood. Als er niet wordt gebogen
voor God, is er ook geen buigen voor de naaste. De minste willen zijn
is niet een houding waar je punten mee scoort.
Het offer van
Abel
Om dat te leren moet je bij de Here Jezus zijn. Hij kwam in de wereld
'niet om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven
als een losprijs voor velen' - Mattheüs 20 vers 28. Hij werd
het
offer waarnaar het offer van Abel heenwijst, evenals andere vele offers
die in het Oude Testament genoemd worden. Hij, de Onschuldige, stierf
in de plaats van allen die Hem in het geloof aannemen. Wie dat gelooft,
mag weten dat God hem aanziet in de Here Jezus. Efeziërs 1
vers 6:
'tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons aangenaam
gemaakt heeft in de Geliefde.' De verhouding met God is hersteld en
daarmee is de basis gelegd dat ook de verhouding met de medemensen in
goede banen wordt geleid. Dat wil niet zeggen dat anderen je niet
vijandig zullen behandelen, maar je zult wel in staat zijn zelf de
vrede met alle mensen te bewaren. Romeinen 12 vers 18 - 'Zo mogelijk,
voor zover het van u afhangt, houdt vrede met alle mensen.' Waar de
liefde van God aanwezig is, zal deze liefde in staat zijn het grootste
onrecht te verdragen.
Wie is mijn
naaste en voor wie ben ik de naaste?
Ben je de naaste van het groepje jongeren bij je in de buurt, die niet
zoveel kwaad doen, maar wel een plekje zoeken om bij elkaar te komen,
wat te kletsen en stiekem een sigaretje te roken? Een naaste loopt ze
niet angstig, onzeker en boos voorbij, maar uit een stevige groet,
zolang het allemaal netjes verloopt, maar uit ook een stevige
reprimande als ze het verdienen en overlast bezorgen.
Ben je de naaste van mensen die anders zijn dan jij, die misschien op
een woonwagenkamp wonen of in een villawijk? Moeten die hun eigen
bontjes maar doppen of moeten we net voor hen extra oog en oor hebben?
Ja, je voelt je wel de naaste van een mede-vakantieganger, die je nog
nooit hebt gezien, van wie je niet weet waar of hoe zij wonen, of ze
rijk zijn of arm, maar je hebt tijd voor hen en ruimte en ze staan
letterlijk zo dichtbij, of mag dat alleen maar als je op vakantie bent?
Ben je de naaste van mensen die dichtbij je komen dan? De kinderen uit
de derde wereld? Een foto of een folder die achter in de kerk hangt of
in de bibliotheek? Komen ze dan dichtbij genoeg?… of zijn we
in
staat zonder blikken of blozen aan die foto's voorbij te gaan?
Ben je de naaste voor mensen voor wie je tijd hebt alleen als je op
vakantie bent? Ben je de naaste van de slachtoffers in een
oorlogsgebied, die je 's avonds dichtbij ziet komen als je op je
gemakje naar het nieuws ligt of zit te kijken en alle tijd hebt voor
t.v. journaal en film? Voel je jezelf verwant met de slachtoffers van
verschrikkelijke verkrachters en moordenaars, waar dan ook,
bijvoorbeeld en bekruipt je het gevoel, dat je net die slachtoffers
nabij wilt zijn en voor hen in ieder geval een kaarsje zou willen
aansteken?
Lees het in de
Bijbel :
In die tijd trad een wetgeleerde naar voren om Jezus op de proef te
stellen. Hij zeide: 'Meester, wat moet ik doen om het eeuwig leven te
verwerven?'. Jezus sprak tot hem: Wat staat er geschreven in de wet?
Wat leest ge daar?'. Hij gaf ten antwoord: 'Gij zult de Heer uw God
beminnen met geheel uw hart en met geheel uw ziel, met al uw krachten
en geheel uw verstand; en uw naaste gelijk uzelf'. Jezus zei:'Uw
antwoord is juist, doe dat en ge zult leven'. Maar omdat hij zijn vraag
wilde verantwoorden, sprak hij tot Jezus:'En wie is mijn naaste?'. Nu
nam Jezus weer het woord en zei: 'Eens viel iemand die op weg was van
Jeruzalem naar Jericho, in handen van rovers. Ze plunderden en
mishandelden hem en toen ze aftrokken, lieten ze hem half dood liggen.
Bij toeval kwam er juist een priester langs die weg; hij zag hem wel,
maar liep in een boog om hem heen. Zo deed ook een leviet: hij kwam
daar langs, zag hem, maar liep in een boog om hem heen. Toen kwam een
Samaritaan die op reis was bij hem; hij zag hem en kreeg medelijden;
hij trad op hem toe, goot olie en wijn op zijn wonden en verbond ze;
daarna tilde hij hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg
en zorgde voor hem. De volgende morgen haalde hij twee
denariën te
voorschijn, gaf ze aan de waard en zei: 'Zorg voor hem en wat ge meer
mocht besteden, zal ik u bij mijn terugkomst vergoeden: Wie van deze
drie lijkt u de naaste te zijn van de man die in handen van de rovers
gevallen is?'. Hij antwoordde: 'Die hem barmhartigheid betoond heeft'.
En Jezus sprak: 'Ga dan en doet gij evenzo'(.Lucas 10, 25 37)
Als aanvulling
hier een doordenker over "lastige collega's" :
Samenwerken met collega's met wie je niet zo gemakkelijk door
één deur kunt, kan
enorm frustreren. Een karakteristiek van "lastig gedrag" voor
anderen vanuit jezelf of van anderen uit naar jou toe:
- De kleine dictator doet alsofhet bedrijf van hem/haar is.
Heeft een grote mond, bluft
en intimideert.
- De sluipmoordenaar is een wolf in schaapskleren. Heel
aardig en meegaand op het
eerste gezicht, maar achter je rug om...
- De zwijger houdt bewust zijn mond. Neemt nooit de
verantwoordelijkheid en laat
alles aan zich voorbijgaan.
- De al weter hoef je niets meer te vertellen. Heeft alles al
meegemaakt, kent alles en I
iedereen en is behoorlijk eigenwijs.
De uitsteller vindt beslissingen nemen het moeilijkste wat er
is. Blijft maar vragen
stellen, treuzelt, wikt en weegt en kiest uiteindelijk de
veilige weg.
- De muggenzifter vindt het detail belangrijker dan de grote
lijn. Haalt voldoening uit
het vinden van typefouten.
- De zwartkijker vindt een nadeel in elk voordeel. Als je
één euro zou krijgen voor elke
keer dat hij 'ja maar' zegt, was je nu al aan het rentenieren.
Tips bij problemen in je de werkomgeving
Als handreiking om in je werkomgeving met problematische
situaties om te gaan:
- Vertrouw op Gods macht (Matteüs 10:1 en 29-31).
Als God
ons in bepaalde situaties geplaatst heeft, dan geeft Hij ons ook de
mogelijkheden om daarin te overleven (vergelijk 1 Korintiërs
10:31).
- Doe in de eerste plaats je werk goed (vers 5-8).
- Accepteer dat er voor je gezorgd wordt (vers 9-10).
- Wees open naar je omgeving en stel je zegenend op (vers
11-13).
- Als mensen je goede bedoelingen niet accepteren, laat het
er dan bij (vers 14).
- Bedenk dat je als schapen onder wolven wordt gezonden (vers
16-17).
- Vertrouw erop dat je in crisissituaties weet wat je moet
zeggen (vers 18:21).
- Heb de moed om te zeggen wat je denkt dat je moet zeggen
(vers 27) .
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO