De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
I Joh.4:7
In Galaten 5:22 lezen we over de vruchten van de Geest. De eerste is de
Liefde. Over deze Liefde nu eens nagedacht: Vrienden, laten wij
elkander lief hebben, want de liefde komt van God. Ieder die liefheeft
is een kind van God, en kent God. - I Joh.4:7
Liefde brengt samen. Liefde slaat bruggen. Liefde maakt grenzen en
afbakeningen zacht. Liefde maakt één.
Liefde in het Hebreeuws, de Bijbelse grondtaal, is "ahawa". De
Hebreeuwse letters, die tevens getallen zijn, schrijven 1-5-2-5.
Samen is dit 13.
13 is ook het totaal der letters van het het woord "echad" 1-8-4.
"Echad" betekent "één" of
"éénheid".
Liefde is
éénheid.
We kennen het Loflied van de Liefde uit de eerste brief aan de
Korintiers (hfst 13). Liefde is de kern van het menszijn. Want de
Liefde stelt ons in staat om een daad te stellen waarbij we ons bewust
(en niet onder invloed van bijvoorbeeld onbewuste neurotische
storingen) geven aan de ander. Dit geven kan een deel van onze tijd
zijn, het kan iets materieels zijn, maar het is een geven waar we geen
persoonlijk profijt bij hebben, maar waar we ons zelf voor een stuk
"op-offeren" ten gunste van de ander. Natuurlijk ondervinden we op een
dieper niveau dan wel een "mystiek" profijt, een gelukzaligheid.
Denk maar aan
moederliefde
We hoeven als tastbaarste voorbeeld slechts de moederliefde te bekijken.
Een moeder is een echte gever voor haar kind. Ze kan hierin heel ver
gaan. Ze heeft er geen persoonlijke baat bij, maar toch heeft ze de
diepe bevrediging dat ze dit kan doen voor haar kind.
Het is juist deze Liefde die het kenmerk van het "om niet" draagt, die
ons verheft boven de wetmatige, fysieke natuur. Het is deze Liefde die
één maakt.
Zij maakt ons leeg van egoïsme en eigengerichtheid, toch zonder verlies van zelfrespect, daar het zelf zich vermengt met zijn Hogere Zelf, Bron van de Ene.
Dit is de mystiek van het
geven: het vuur van de Liefde brandend houden.
Wie geeft verbindt werelden.
Woorden van
Jezus
Wanneer Jezus zei dat wat we ook aan onze naaste deden, we dit voor Hem
deden (Mat. 25:35-40), dan herinnert Hij ons aan het feit dat de hele
Schepping van zijn Schepper doordrongen is. Wanneer we in onze naaste
Jezus zien, wanneer we zelfs elke daad met God verbinden, brengen we
het leven in éénheid tegenover God.
Durf en
verantwoodelijkheid
Ziehier de verantwoordelijkheid van de mens, zijn door God gegeven
grootheid en zijn uitdaging. Durf jij de Liefde aan?
Hoor Israel, de heer is
onze God, de
Heer is één. Gij zult de Heer, uw God, liefhebben
met
geheel uw hart, en met geheel uw ziel en met al uw kracht. (Deut 6:4,5)
Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk is: Gij
zult uw naaste liefhebben als uzelf. (Lev.19:18/ Mat.22:38,39)
Vreugde
Als vrucht van de Geest, wordt er in Galaten 5,22 de Vreugde
genoemd. Gij hebt meer vreugde in mijn hart gegeven dan toen
hun
koren en most overvloedig waren. - Psalm 4:8
Wanneer we er de Bijbel op nalezen, komen we de "vreugde" vaak tegen. We zien er een onbestendige vreugde, opgewekt door de mensenharten die zich verheugen in vergankelijke dingen. En we zien er een genadevolle Vreugde, dor God in het hart gestort van hen die zich voor Hem openstellen.
De eerste waarvan
expliciet de
afwezigheid van de Vreugde wordt genoemd, is Kaïn. "In Genesis
4:6
zegt de Heer tot Kaïn: "Waarom zijt ge toornig en waarom is uw
gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt?
Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de
deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen."
Goed handelen
brengt vreugde.
Indien we goed handelen kunnen we het hoofd opheffen en is de vreugde
ons ten deel, zoals we ook bij de Spreuken (21:15), "Recht doen is een
vreugde der rechtvaardigen" Maar wat is dit "recht" doen? Wat is dit
"goed handelen"?
God sloeg geen acht op Kaïns offer. En Kaïn
laat het
hoofd hangen. Kaïn is boos omdat God zijn offer niet
aanvaardt.
Maar God zet hem in het daaropvolgende gesprek aan om de reden bij
Kaïn zelf te zoeken. "Moogt gij het niet opheffen als gij goed
handelt?" We kunnen dan misschien de vraag stellen wat Kaïn
dan
juist niet goed heeft gedaan. De Hebreeuwse grondtekst geeft enkele
antwoorden.
Kaïn,
de landbouwer.
In Genesis 4:2 lezen we dat Kaïn "landbouwer" werd. In de
grondtekst staat daar "obed adama", dat hij dus in dienst (obed) van de
aarde (adama) staat, de aarde die kort daarvoor door God werd vervloekt
omwille van het nemen van de vrucht van de Boom der Kennis van Goed en
Kwaad. Deze vervloeking hield in dat de mens nu in het zweet zijns
aanschijns de grond zou bewerken. De mens zou denken dat het van zijn
handenarbeid afhangt, van zijn eigen "zweet", dat zijn bestaan afhangt
van hoe hij het nu zelf organiseert, plant en bewerkt. Het denk- en
doe- bereik van de mens is beperkt tot de zichtbare wereld, tot de
wereld van oorzaak en gevolg. Eén van die gevolgen is een
houding als: "Ik moet zien dat ik hier overleef, mijn werk komt op de
eerste plaats, want slechts van mijn eigen handen hangt mijn inkomsten
af. Wanneer ik dit veilig weet kan ik ook aandacht schenken aan God."
Dit is de "vrucht", het resultaat, dat Kaïn als offer voor God
brengt.
Abel, de
herder.
Abel werd een herder. "Herder" in de Hebreeuwse grondtekst is "reeh" of
"roieeh". De herder is degene die de kudde bewaakt. Het Hebreeuwse
woord voor "kudde" is "eeder". Dit is geschreven met een ajin, een
daleth en een resh. De ajin en de daleth zijn de letters met de waarden
70 en 4. Dit zijn de letters die de veelheid en verscheidenheid
aanduiden (zie artikel "een open deur" in de rubriek Besneden Hart). De
diertjes van de kudde zijn er in veelheid, en ze hebben de neiging om
weg te lopen. Dit is een voorname rol van de herder. Hij zorgt ervoor
dat de kudde één blijft.
In de Hebreeuwse
grondtekst wordt het
vers 4 van Deut. hoofdstuk 6 (hét vers over de
éénheid) op een merkwaardige manier geschreven.
"Hoor
Israel, de Heer is onze God, de Heer is één." Dit
vers
begint met het woord "shema", "hoor", waarvan de laatste letter hier
heel groot wordt geschreven. Deze letter is de ajin, de 70. De laatste
letter van het laatste woord van dit vers, het woord "echad",
"één", is de daleth, de 4. Deze wordt in dit vers
eveneens heel groot geschreven. In dit uitgesproken vers over de
éénheid worden de letters voor 70 en 4 juist heel
groot
geschreven. Juist, om de éénheid in de veelheid
te
brengen.
Oorzaak en
gevolg.
Als we Kaïns straf bekijken het "zwervend en dolend" (Gen.
4:12),
dan staat daar in de grondtekst "na wenad", geschreven als noen-ajin,
wav-noen-daleth". De wav staat daar als het woordje "en". Bij
"zwervend" en "dolend", hebben we dus respectievelijk de noen en de
ajin, de 70. End de noen en de daleth, de 4. Opnieuw die 70 en 4, dus.
Toch bergt deze woordverbinding een terugkeer naar de
éénheid, maar dan een weg langs de lange tocht
van
zwerven en dolen, zonder juist zicht, dus. Het woord "zwervend" heeft
als totaal waarde 50+70=120. "en dolend" heeft als totaal waarde
6+50+4=60. De 120 van het eerste deel verhoudt izch tot de 60 van het
tweede als 2 tegenover 1. Van dualiteit naar
éénheid. God
is één, en een mens die voor Gods aanschijn wil
wandelen
behoort naar die één te leven. We mogen niet
zoals
Kaïn deze dagdagelijkse tastbare wereld van oorzaak en gevolg
als
de éne zien. Wie is de ware Beweger van oorzaak en gevolg?
Wat
is bijvoorbeeld de werkelijke betekenis van "toeval"?
De materie en de wetten van oorzaak en gevolg bergen ook het Andere, de
Hogere Wereld. Zij bergen God. God die de kern van dit alles is en de
uiteindelijke Beweger. Ons leven als een leven van samenbrengen, van
éénheid, houdt rekening met die Aanwezigheid van
God in
alles.
Het gaat er dus vooral om, om in ons leven verder te gaan dan
de grenzen van deze materiele wereld.
Het is zoals Jezus ons zei, "Indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat
voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? (...) wees
volmaakt, zoals jullie Vader in de hemel volmaakt is." (Matheus
5:46-48, zie ook het gehele hoofdstuk 5).
Dit is dan ook de bron van
de Vreugde.
Het gevoel te leven uit én in éénheid.
Want ook
wanneer het naar uiterlijke omstandigheden slecht gaat, kan men deze
Vreugde beleven, omdat men zich door God laat leiden en niet door de
eigen zinnen. Omdat de werken van de mens het grootst zijn in daden van
barmhartigheid. En wat is barmhartigheid anders dan het overstijgen van
de materiele wetten van oorzaak en gevolg. Daarom ook het woord: "Recht
doen is een vreugde voor de rechtvaardige" (Spreuken 21:15). De Vreugde
is werkelijk een gave, geen eigen verdienste zoals door de "eigen
bewerking van de aardbodem", want dit is slechts aardse vreugde. Zo
wordt de genade steeds gegeven van boven, zodat zij ontluikt in de
werkelijke Vreugde.
"Gij hebt meer vreugde in mijn hart gegeven dan toen hun koren en most
overvloedig waren." Psalm 4:8
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO