De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
1 Koningen 10: 14-29 en Marcus 10
Zou je rijk
willen zijn?
Op zich ben je geneigd te zeggen: wat is er nou mooier dan rijk te
zijn! Wat is er nou mooier om veel geld te hebben. Niets toch? Dan kun
je je alles veroorloven, al de dingen kopen die je al lang eens hebt
gewenst. Dan kun je aanschaffen, wat je hartje maar begeert! En als je
heel rijk bent, dan hoef je ook niet meer te gaan werken. Je kunt je
baan opzeggen en hoeft ’s ochtends niet meer naar je werk om
geld
te verdienen. Als je daar zin in hebt, mág het wel , maar
het
hoeft niet. Want je hebt immers al, wat nodig is! Je bent
‘binnen’, zoals dat heet. Je kunt je leven ook op
een
andere, meer aangename manier inrichten.
Toch hoe aantrekkelijk het ook lijkt, om onvoorstelbaar rijk te zijn,
toch blijkt ook altijd weer dat mensen er maar heel moeilijk mee om
kunnen gaan. Als je tegenwoordig in de loterij wint, krijg je adviseurs
en psychologen op bezoek, die je willen helpen, daar goed mee om te
gaan dat je opeens heel rijk bent geworden. Want altijd weer blijkt dat
het misgaat. Of: al het geld is binnen de kortste keren weer op. Of: de
relaties met andere mensen, met je vrouw of met je kinderen of met je
vrienden gaan langzamerhand kapot. Grote rijkdom kan ook tot een soort
verslaving worden die evenals alcohol meer kapot maakt dan je lief is.
En evenals je alcohol moet leren drinken, moet je ook leren goed om te
gaan met al de rijkdom in je leven! Vandaar al die adviseurs en
psychologen om dat aan je uit te leggen. Het hebben van veel rijkdom
betekent, dat je niet zomaar alles op je beloop moet laten, maar dat je
er heel bewust mee om moet gaan.
Rijk zijn
– niet zonder risico’s
Als je opeens met zoveel geld wordt geconfronteerd, is het alsof je aan
een prachtige vliegreis bent begonnen, alsof je nu ergens heel boven in
de lucht heerlijk aan het zweven bent geslagen, aan het gewone leven
ontstegen, maar dan iemand wel opeens tegen je zegt: hier, nu mag je
ook eens zelf de besturing overnemen. Je moet het nu zélf
doen!
Wat vroeger ‘vanzelf’ ging, gaat nu niet meer
vanzelf. Je
moet dan opeens alles zelf in evenwicht houden en er zelf voor gaan
zorgen dat je niet met al je hebben en houden gaat neerstorten en
brokken gaat maken. Als je rijk bent, mag je – dat is het
nadeel
– alles niet zo maar op z’n beloop en gewoon maar
doen wat
je hartje je ingeeft, dan gaat het geheid mis. Maar je moet evenals de
piloot van een vliegtuig alles onder controle houden, jezelf intomen en
matigen, zodat je veilig verder kunt. – Er zijn best veel
rijke
mensen, die op z’n tijd wel eens weer hebben terugverlangt
naar
de tijd, dat ze nog níet zo veel geld en daarmee: zo veel
verantwoordelijkheden hadden. - En het verhaal dat we gelezen hebben
over de rijke jongeling laat ook zien, dat je niet altijd
gelúkkig wordt als je rijk bent. Hoe kan ik deel krijgen aan
het
ééuwige leven, vraagt hij aan Jezus. In die vraag
zit
iets in van de vraag: hoe kan ik een leven krijgen dat écht
leuk
is!?? - Er zijn ook dingen in het leven, die gewoon
belángrijker
zijn dan materiele rijkdom. Dat zijn de dingen van het hárt,
de
échte dingen. Die het leven écht helemaal leuk en
gaaf
maken, en doen slagen.
Rijk zijn is
niet ultiem geluk
Ik vind het veelzeggend dat het over de immense rijkdom van koning
Salomo begint met de mededeling dat hij jaarlijks zo’n 666
talent
goud ontving. 666 talent goud. Je zou er heel wiskundig tegenaan kunnen
kijken, en als je dan weet dat één talent vroeger
ongeveer 35 kg is geweest, dan zou je dus mogen concluderen dat hij
jaarlijks zo’n 23.000 kg aan goud ontving, 23 ton. Maar daar
gaat
het hier denk ik niet om. Veel belangrijker is de symboliek die in het
getal 666 verstopt zit, in dit getal dat we later dan ook nog een keer
in de bijbel in het bijbelboek Openbaringen tegenkomen, als het getal
van de antichrist. Maar als je dit zo zegt, zou je rijkdom te snel gaan
demoniseren, alsof alle rijkdom gelijk van de duivel afkomstig is, dat
is natuurlijk niet zo. Al de rijkdom die Salomo mocht ontvangen, werd
hem immers geschonken van God de Heer, bedoeld als een zegening in zijn
leven. Maar het getal 666 zegt veel over wat je dan van al de rijkdom
mag verwachten! Niet veel namelijk!
Kijk, het getal 7 (zéven), dat is het getal van de volheid.
Het
getal 7 is het getal, waar alles klopt. En het getal 666 moet je
eigenlijk lezen als 6,6,6, driekeer de 6, of anders gezegd: drie keer
de 6 die dan ook probeert de 7 te worden! 6,6,6 dat is de 6 die naar de
7 toe streeft, maar die de 7 net niet bereikt! Het is het allemaal
gewoon “net niet”! 6,6,6 is 3x het getal onze
werkdagen! We
werken ons te pletter om ons leven goed en gaaf te maken, maar hoe we
ons ook inspannen: er wordt best wel veel bereikt, maar het is het
allemaal toch ook: “net niet”! – Het echt
goede,
gave, geslaagde leven, het ééuwige leven, kun je
niet
zelf bereiken met je 6 werkdagen, strevend naar de 7e dag.
Zo’n
leven, zo’n 7e dag, moet jou als mens simpelweg
geschónken
worden. – Onze tekst begint vanmorgen bewust met de
mededeling:
Salomo ontving jaarlijks 666 talenten goud. Hij ontving
hééél veel goud
(méér kan haast niet
– meer kan niet “bij elkaar worden
gewerkt”). Maar
als je vraagt, of het léuk is, al dit goud, dan moet je
zeggen:
het is het op de een of andere manier ook allemaal net níet.
Rijk zijn
absurd verspillen van middelen
En dan worden er in de tekst nog allerlei andere, interessante dingen
over de rijkdom van Salomo gezegd. Zo staat er, dat hij honderden
schilden van de soldaten uit goud laat maken. Deze schilden waren in
die tijd normaal altijd uit hout gemaakt, uit stevig hout. Ze werden
opgehangen in een hal, staat er, in de hal met de naam ‘het
Woud
van de Libanon’. Me mogen aannemen dat ze meer voor de
verfraaiing van die hal hebben gediend, dan om er echt mee te vechten.
– Want dat is óók een groot motief in
de
beschrijving van al die rijkdom van Salomo. Hij heeft zo ongelofelijk
veel goud en geld! Voor hem is het al lang niet meer alleen maar een
betaalmiddel, zoals voor andere mensen, nee, hij kan al het goud en het
geld gaan verkwisten. Hij kan er honderden schilden van maken, 7 kg
zwaar de grote, 2 kg zwaar de kleine, en in zijn ontvangsthal al
versiering aanbrengen. – Hetzelfde geldt als we in de tekst
lezen, dat er in die tijd geen zilver werd gebruikt, want aan zilver
hechtte men in die tijd geen bijzondere waarde meer. Maar zilver was in
die tijd in al de landen daar aan de Middellandse zee hét
materiaal waaruit het géld werd gemaakt. Iedereen in
Israël
heeft in die tijd blijkbaar zoveel geld, dat hij er niets meer voor kan
kopen. Men raakt het aan de straatstenen niet kwijt. - Het geheel doet
me wel wat denken aan al de oliestaten in het Midden-Oosten, met hun
enorme rijkdom. Waar moet je nog heen met al je ene dollaartje.
Iedereen koopt alleen nog groot en duur in, de centen tellen niet meer
mee.
Rijk zijn -
iedereen wil wat van je
Zo zou je nog veel meer over de rijkdom van Salomo kunnen vertellen.
Maar dat moet ik uit tijdgebrek laten zitten. Hij bouwde zijn rijkdom
uit tot één groot imperium. Met zelfs een heuse
vloot dat
de zeeën bevoer. Dat is best opmerkelijk want Israël
had
vroeger nooit goed contact met de middellandse zee, de Filistijnen
zaten hun daar in de weg. Blijkbaar is koning Salomo er in geslaagd de
Filistijnen te verslaan en zo contact met zee te krijgen. In het
hebreeuwse staat er, dat die vloot de naam Tarsis-vloot had. En Tarsis
ligt: in Spánje. Dat wil zeggen: Salomo had werkelijk
contact
met heel de wereld, die toen bekend was. En ook dat staat in de tekst,
heel de wereld trekt naar hem toe, drijft handel met hem, komt bij hem
op bezoek. En in plaats van oorlog met hem te voeren, brengt men
geschénken voor Salomo mee: men wil met hem vrede sluiten en
zijn voordeel met hem doen.
Zo is Salomo dus op het hoogtepunt van zijn macht gezegend met heel
veel rijkdom en aandacht. In zijn tijd kan zich het klein volk
Israël meten met al de andere grote landen der aarde. En
Salomo
laat zich dat welgevallen. De troon die hij voor zich zelf laat bouwen,
uit ivoor en goud, naar Egyptisch model zeggen de commentaren, met
allerlei leeuwen erom heen, spreekt boekdelen. Salomo laat het zich
welgevallen. God heeft hem gezegend met zoveel rijkdom en hij zit er nu
midden in!
Maar zoals in het begin al gezegd: het is wel heel fijn als je dan zo
rijk bent en al die mogelijkheden hebt. Maar wat een
gebéuren
allemaal! Heel de wereld is in rep en roer om je heen. Maar weet je dit
vliegtuig met al de zegeningen wel veilig te besturen? Hoe lang houdt
zoiets vol? En wanneer is het voorbij? - En: is dit nou alles? Is dit
nou datgene: wat het leven uitmaakt: al die rijkdom en aandacht van
mensen voor je geld? – Het is best leuk wat hier gebeurd,
best
gaaf, maar het is 6,6,6, het is net niet 7 (zéven), het
echte,
volle leven.
Rijk zijn -
iets zinvols maken van ‘dode centen’
Wat voor zin heeft je leven, als je zoveel geld hebt als Bill Gates
(zijn jaarlijks inkomen schijnt groter te zijn dan het
belastingsinkomen van het land Polen)… Als je zoveel geld
hebt,
(het is misschien een wat rare vraag, maar) heeft je leven dan
eigenlijk nog wel zin!?? - Dan heeft het leven eigenlijk alleen nog
zin, als je met je geld iets zínvols doet! Iets bijzonders,
wat
andere mensen goed doet. Dat heeft Bill Gates ook goed doorgehad op een
bepaald moment, dat het leven toch echt niet zo boeiend en leuk blijft,
als je alleen maar geld blijft vergaren en verder niets. Je leven
krijgt pas inhoud en kleur, als je er vervolgens er iets goeds mee
doet. Zo is hij dan ook begonnen veel geld te stoppen in projecten in
de derde wereld, en dat is hem ook aan te raden, om dat te doen. Want
anders wordt hij bedolven onder een berg dode centen, die hem verder
niets zullen geven in het leven. Geen zinvol bestaan. Geen liefde.
Salomo is later, zo mag je het wel zeggen, aan zijn eigen rijkdom ten
onder gegaan. Hij werd op een bepaald moment zo opgeslokt door zijn
handel en wandel met andere volkeren en vrouwen, dat hij er compleet in
onder, in ten onder ging. De jonge man in het Evangelie van Marcus zag
blijkbaar het gevaar, en kwam nog net op tijd bij Jezus: om hem te
vragen, hoe hij niet alleen een goed leven, maar vooral ook een
ééuwig leven, kon krijgen. En Jezus geeft hem de
raad:
geef je geld weg aan de armen! Maak er iets zinvols van! Doe er iets
goeds mee! Maak er iets indrukwekkends van: niet alleen voor jezelf,
maar ook voor anderen!
Later heeft Jezus het hem voorgedaan: door ook zichzelf met zijn hele
rijkdom wég te geven. Hij, aan God gelijk, werd een mens
zoals
jij en ik (vgl. Filippenzen 2), maar dan zonder zonde. Een mens zoals
jij en ik, om naast ons te staan. Hij had geef zin, daar in de
goudglanzende heerlijkheid in de hemel alleen te blijven. Hij verkocht
alles, en verdeelde het onder de armen.
Van
‘hebben en houden’ naar ‘geven en
ontvangen’
Zoals ook God graag geeft – én ontvangt.
Gééft, uitdeelt van zijn Rijkdom! Geeft, ons het
leven
geeft, het leven van een kind, en ons inkomen, en ons iets geeft van de
pracht van het leven en de schepping. Eigenlijk mag je wel zeggen:
zoals God ook graag geeft, zich helemaal weggeeft eigenlijk, zich
helemaal inzet, ook in zijn zoon Jezus Christus, om het ons naar de zin
te maken… zo ontvangt hij dan ook graag weer, van ons terug!
Ontvangt Hij graag weer iets terug, in de vorm van dankbaarheid. Of in
de vorm van lofprijzing. Of in de vorm van kleine goede milde daden. Zo
houdt je elkaar overeind: God ons en wij God in dit leven, tot in
eeuwigheid.
De vraag is: wat ga
jíj nu
doen! Jij nu doen met je rijkdom? Laat al de rijkdommen die je hebt, je
niet tot een last worden, die je hart niet kan bevredigen. Maar een
bron van lust en liefde! Voor God – en mensen.
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO