De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God,
Hier vind je alle pagina’s van de ontspannende Terebint studie-serie :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34 35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
(naar
begin van deze serie) (naar de inleiding op deze serie)
God heeft lust aan
goedertierenheid. Hij ontfermt Zich als een Vader.
Ps. 103)
De klaagmuur te Jeruzalem is de in steen uitgebeelde smart van
Israël, het volk van God…. De klaagmuur, een stukje
muur
van de vroegere Joodse tempel, is een verzamelplaats geworden van
jammerende Joden.Wat is daar toch bij dat stukje muur verschrikkelijk
gehuild en geklaagd. De klaagmuur van Jeruzalem is een monument van
Israëls vernedering en van zijn smart. Moe van het
hartstochtelijk
gesnik en gejammer uitgeput van het zuchten en bidden, zetten de
klagers zich tegen de muur en rusten. Ze gaan weg en komen
weer…. Geen enkele troost wordt daar gevonden.
“Troost, troost Mijn volk!” Zo spreekt God, want
God is de
God van alle vertroosting. Als de Zijnen in ballingschap zijn, komt nog
Zijn bemoedigend woord: “Ik, Ik ben het die u
troost.”
Zeker het volk heeft gezondigd. En voor een Heilig God is
één zonde, duizendmaal erger, dan voor ons alle
zonde van
de wereld. En toch, die rechtvaardige
God heeft lust aan goedertierenheid. Hij ontfermt Zich als een Vader.
(Ps. 103) Hij troost als een moeder ( Jes. 66). De God aller
vertroosting heeft Christus tot ons gezonden. En Christus was een
Trooster! Hij droogde tranen. Hij deed het leven uit de doden komen; in
het sterfhuis bij het dochtertje van Jairus, Onderweg bij de jongeling
te Naïn, bij het graf van Lazarus. Hij gaf de andere Trooster
– de belofte des Vaders – Die na Christus
Hemelvaart, op
deze aarde kwam wonen in de gelovige, de Gemeente. En alle denkbare
vertroostingen, alle zoete herinneringen aan Gods beloften, ze zijn in
God en komen uit God en voeren tot God.
Ook de gerechtigheid van het Joodse volk is uit hun God. De Heilige
Israëls is hun Verlosser! De gang naar de klaagmuur zal
eenmaal
voorgoed voorbij zijn. De klaagmuur zal worden veranderd in een
monument van Gods ontfermende en herstellende liefde. De jammerklacht
bij de klaagmuur is vrucht van eigen zonde, maar eenmaal zingt een
verblijd volk in de stad des vredes.
“Ik dank u Heere, dat Gij toornig op mij geweest zijt, maar
Uw
toorn is afgekeerd en Gij troost mij; zie, God is mijn heil, ik zal
vertrouwen en niet vrezen: want de Heere Heere is mijn Sterkte en mijn
Psalm, en Hij is mij tot heil geworden.”En: “zij
zullen
Water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils!”
Droefenis
en tuchtiging zullen wegvlieden, vrolijkheid en blijdschap zullen zij
verkrijgen. Eeuwige blijdschap zal op hun hoofd wezen! (Jesaja 12 en
35).
Naschrift
om eens over na te denken
Klaagliederen 3:22-39
Mag je klagen als je het
zwaar hebt?
Mag je eruit gooien waar je allemaal mee zit. Past dat bij
een
christen, een kind van God? Ja, je mag klagen.
God gaf ons in zijn wijsheid een bijbelboek vol klachten:
Klaagliederen.
Vijf liederen, geschreven na de verwoesting van Jeruzalem, toen Juda in
ballingschap werd weggevoerd naar Babel.
De HEER heeft toen niet gezegd 'die verwoesting van Jeruzalem is jullie
eigen schuld, dus nu niet klagen'.
Hij geeft ruimte voor klaagliederen. Geschreeuw uit de diepte.
Daarbij zijn heel wat Psalmen waarin wordt gehuild,
geschreeuwd, wanhopig geroepen om hulp.
God geeft daar ruimte voor. Hij heeft het in zijn heilige boek
laten schrijven. Daarmee geeft ons ruimte om te klagen, te zuchten, uit
te spreken wat je op je hart hebt.
Blijf in alle tegenslag kijken naar God.. Klaag niet bij hem vandaan,
maar klaag juist naar hem toe. Dat gaat niet altijd vanzelf.
De dichter van dit klaaglied merkt dat ook. Hij zelfs het
gevoel
dat het niet helpt om met zijn gebed naar de Heer toe te gaan.
Al schreeuw ik en roep ik om
hulp, hij wil mijn gebed niet horen (vers 8)
Als je dat gevoel hebt, heb je toch neiging om je dan maar helemaal
voor God af te sluiten? Maar dat doet de dichter niet.
En door ons dit klaaglied te geven, leert de Heer óns: doe
dat
in ieder geval niet. Sluit je niet voor God af. Blijf het tegen jezelf
zeggen: juist in de tegenslag wel naar de Heer kijken.
Dit zal ik doen
terugkeren in mijn hart (vers 21)
Ik dwing mezelf om hier
weer aan te
denken. Het zakt zomaar uit mij weg, maar ik roep mezelf er steeds naar
terug. Terug naar de Heer. Terug naar de Heer om te zien: hij geeft nog
zoveel. Kijk eens wat je allemaal nog wel hebt.
Dat kan heel goedkoop klinken. Soms is het heel slechte troost: ja,
maar je hebt nog zoveel wèl. Het is vooral heel goedkoop als
je
dit zegt zónder dat je echt geluisterd hebt naar de diepte
van
de klacht. Een ander voelt zich dan (terecht!) niet serieus genomen.
Als je wel echt luistert, als je de klacht serieus neemt, kan dit wel
een goede reactie zijn. En het is goed om het tegen jezelf te
zeggen: kijk naar de HEER, hij geeft nog zoveel.
Ellende kan je blik
versmallen. Je kunt
zoveel meemaken, dat je alleen nog maar alle narigheid ziet. Zoals
Klaagliederen 3 begint: ik ben de mens die te lijden heeft onder de
stok van zijn toorn. Dat kan heel gauw worden: ik ben de mens die lijd
- en meer ben ik niet. Je ellende, je tegenslagen, je handicap bepaalt
dan in grote mate (of helemaal) je identiteit.
Daar kun je jezelf onrecht mee doen. En niet alleen jezelf, maar ook je
Schepper. Hij heeft je gemaakt tot méér dan 'de
mens die
te lijden heeft'. Je bent meer. God geeft je meer.
God geeft nog zoveel
Dank hem dat je 's morgens wakker wordt. Er is weer licht. De zon
schijnt weer. Misschien zijn er mensen die voor je klaar staan. Er is
verzorging. Er is medische hulp zonder onoverkomelijke
financiële
problemen.
God geeft nog zoveel. Je doet hem onrecht als je dat nooit meer ziet.
Je doet dan onrecht aan zijn goedheid.
We kijken vaak naar wat
we niet hebben
Dan kijken we naar anderen
die het allemaal wel hebben en dan denken we: het is niet eerlijk;
waarom heb ik het niet?
God leert ons hier kijken naar wat je wel hebt; en dan kijk je naar wie
je zelf bent en dan besef je: dat is niet verdiend, dat is alleen maar
genade.
Waarom blijft dan toch zoveel? Waarom wordt hij of zij niet beter?
Waarom gaat de ellende nooit voorbij? Heeft God het dan echt wel in de
hand? Moet ik blijven geloven dat God alle dingen regeert? Wat heeft
hij er dan voor bedoeling mee? Als God dit wil, wat is hij
dan
voor harde God? Dat zijn de moeilijkste vragen, de
waarom-vraag
waar geen antwoord op is.
Een verrassend stukje
antwoord
Slechts met tegenzin
brengt hij leed en rampspoed over de mensen (vers 33
Willibrord-vertaling)
Hier staat dat Gód het doet. Het is niet zo dat Hij er
machteloos bij staat, zoals veel mensen, ook sommige
gelovigen,
beweren. God doet het, maar 'slechts met tegenzin'. Er staat: niet
vanuit zijn hart.Tegenslag geeft God niet graag.
Laat God met plezier ziekte, verdriet, ongelukken, rampen en
milieuvervuiling gebeuren in deze wereld? Nee.
Het is zijn mooie wereld. Het komt niet uit zijn hart om daar allerlei
ellende te laten gebeuren.
Toch laat hij het gebeuren. Als gevolg van onze schuld. Als
rechtvaardig vonnis over de verkeerde keus die wij als mensen gemaakt
hebben. God heeft in het begin de mens de ruimte gegeven om te kiezen
en de mens koos tegen God, voor de duivel, voor de zonde en dus voor de
dood. Als eerlijke rechter heeft God de dood de ruimte gegeven in deze
wereld.
En soms zie je daar heel veel van in één
mensenleven. Waarom zoveel bij sommige mensen?
Waarom zulke ernstige vormen van kanker, anorexia,
borderline-problematiek, depressie, fibromyalgie? Waarom gaat het niet
over, terwijl we er zoveel om bidden? Ik weet het niet. Maar houd dit
vast: slechts met tegenzin laat God die tegenslag toe in je
leven.
Hij laat het de ellende niet van
harte toe
Want zijn hart is vol liefde. Zijn hart vol liefde zie je in het kruis
van Jezus Christus. God gaf zijn eigen Zoon over in de dood.
Deed hij dát graag? Natuurlijk niet. Niemand doodt graag
zijn
eigen kind. Slechts met tegenzin bracht de Vader leed en rampspoed over
zijn Zoon, tot in de dood aan het kruis'. Toch deed hij het. Uit liefde
voor ons.
Kijk in je klagen daarom dwars door je ellende heen naar die liefde van
God in Christus. En leer zo te zien wat de rijkdom is die je dwars door
alle tegenslag heen toch mag vasthouden: God geeft zichzelf.
De Terebint
Komt in het gehele Middellandse-Zeegebied voor, vooral ook in Syrië en Palestina. De meeste bomen zijn te vinden in het westelijke deel van Palestina, zoals ten westen van Nazaret en in het Karmelgebied, minder op het gebergte van Juda, daarentegen wel weer in het Overjordaanse, terwijl de grootste exemplaren in de omgeving van Hebron* voorkomen. De Terebint is een grote boom, die echter niet zo hoog wordt, met knoestige stam en wijdvertakt.
Creëer momenten van rust en bezinning | Handreiking voor persoonlijke meditatie |
01. Zoeken en vinden van
de balans tussen werken en rusten; 02. Geestelijk en fysiek de batterij weer opladen; 03. Tijd en rust om aandacht aan je innerlijk te besteden; 04. De mogelijkheid om je geest te verzorgen; 05. Zonder schuldgevoel tijd voor jezelf nemen; 06. Bezinning op lang gekoesterde wensen en dromen; 07. Vermijden van geestelijke burn-out verschijnselen; 08. Tijd nemen om verdriet te verwerken of 'leven' op orde te krijgen; 09. Hervinden van plezier, inspiratie en creativiteit in je werk of geloofs-leven; 10. 0ntdekken van de Heilige Geest die in je woont. |
1.
Reserveer wat tijd voor meditatie (een kwartier tot een half uur). 2. Kom tot rust: word stil, concentreer je. 3. Bid de Geest om ontvankelijkheid voor het Woord van de Here. 4. Lees de gekozen bijbeltekst, als nieuw. En nog eens. En nog eens. 5. Leef je in in de woorden en beelden van de tekst. 6. Stel al biddend vragen: ‘Here, wat wilt U mij hier leren? Op welk punt wilt U mijn leven aanraken en veranderen?’ 7. Bid om de doorwerking van Christus’ aanwezigheid in je leven. 8. Loof en prijs de drie-enige God. |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv | pl | cz | sk | hu | ro | bg | hr | ru | tr | ar |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO