HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
JEZUS ONZE REDDER
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
BIJBEL: Wat onze Here Jezus voor ons heeft gedaan voor U - voor jou - voor mij
Deze pagina is een globale weergave van hoe de Bijbel er
over spreekt. Het wil je aan het denken zetten. Ga er niet op een
‘wiskundige manier’mee aan de haal. De Bijbel is
geen boek met pasklare formules !!!
De evangelist Johannes zegt het volgende over Jezus:
1. Hij is Goddelijk, Hij is de Zoon van God (1:l‑5, 14, 18).
2. Hij is menselijk, Hij is de Zoon des mensen, de Helper
(2:1‑11).
3. Hij is de Goddelijke leraar (3:2 vervolgens).
4. Hij is de zielenwinner (4:7‑29).
5. Hij is de grote geneesheer (5:1‑9).
6. Hij is het brood des levens (6:35).
7. Hij is het water des levens (7:37).
8. Hij is de vriend van zondaars en beschermer van zwakken
(8:3‑11).
9. Hij is het Licht der wereld (9:l‑39 ook 8:12).
10. Hij is de Goede Herder (10:11).
11. Hij is de vorst des levens; de opstanding en het leven
(11:25).
12. Hij is de koning (12:13‑15).
13. Hij is de dienstknecht (13:4, 5).
14. Hij is de trooster (14:16).
15. Hij is de ware wijnstok (15:1, 5).
16. Hij is de gever van de Heilige Geest (16:5‑15).
17. Hij is de grote voorbidder (17:20, 21).
18. Hij is de gehoorzame tot in de dood (18:11).
19. Hij is het offerlam (19:16‑19 zie ook 1:29).
20. Hij is de overwinnaar over de dood (20:9).
21. Hij is degene, die de berouwvolle zondaar in ere herstelt
(21:15‑17)
Hoe Jezus ook wordt genoemd
Immanuël
Tekstverwijzing: Jesaja
7:14-8:8; Matteüs 1:23
Bijpassende titels: de
Eniggeboren Zoon (Johannes 1:18)
Betekenis: Jezus
is God met ons.
Uitleg: Jezus
kwam naar deze aarde om één van ons te worden,
zodat wij voor altijd bij God kunnen zijn.
Eeuwige Vader
Tekstverwijzing: Jesaja
9:5
Bijpassende titels: het
Begin der Schepping Gods (Openbaring 3:14)
Betekenis: Jezus
is eeuwig.
Uitleg: Jezus
had geen begin en heeft geen eind. Hij is de oorsprong van tijd, ruimte
en de hele schepping.
God
Tekstverwijzing: Johannes
1:1, 14-18; Romeinen 9:5; Titus 2:13; Hebreeën 1:8
Bijpassende titels: de
Volheid van God (Kolossenzen 2:9)
Betekenis: Jezus
is God.
Uitleg: Jezus
is in zijn natuur gelijk aan God en de gehele volheid Gods is in Hem.
Hij is onze aanbidding waard.
Jezus
Tekstverwijzing: Matteüs
1:21
Bijpassende titels: Yeshua
(Joshua)
Betekenis: Jezus
redt.
Uitleg: Jezus
is de Griekse vorm van het Hebreeuwse ‘Yeshua’
(Joshua). De naam Betekent: ‘YaHWeH
is redding.
Opstanding en het leven
Tekstverwijzing: Johannes
11:25
Bijpassende titels: de
Levende (Openbaring 1:18)
Betekenis: Jezus
is het leven.
Uitleg: Christus
is het leven zelf. De dood kon Hem niet vasthouden, noch kan het iemand
vasthouden die in Hem is/Hem toebehoort.
Lam van God
Tekstverwijzing: Johannes
1:29, 36; 1 Petrus 1:19; Openbaring 5:6-12; 7:17
Bijpassende titels: Offer, Paaslam, Verzoening, Slachtoffer
(Hebreeën 10:10; 1 Korintiërs 5:7; 1 Johannes 2:2;
Efeziërs 5:2)
Betekenis: Jezus
is ons offer.
Uitleg: Jezus
is de vervulling van het gehele offersysteem (Hebreeën
7:26-29), speciaal als ons Paaslam. Als het Lam van God betaalt
Jezus’ offer voor onze zonden uit het verleden, het heden en
de toekomst.
Koning der koningen
Tekstverwijzing: Openbaring
17:14
Bijpassende titels: Koning,
Koning van Israël, Koning der Joden, Here der heren, Meester,
Vorst, Zalige en Enige Heerser (Matteüs 21:5; Johannes 1:50;
Matteüs 2:2; Openbaring 19:16; Lucas 8:24; Daniël
9:25; 1 Timoteüs 6:15)
Betekenis: Jezus
is Koning over alles.
Uitleg: Christus
is de Koning over alle koningen en heersers. Als onderdanen in Zijn
Koninkrijk, behoort Hem onze loyaliteit toe.
Licht van de wereld
Tekstverwijzing: Johannes
8:12
Bijpassende titels: het
Licht, de Afstraling Zijner Heerlijkheid (Johannes 1:4-5;
Hebreeën 1:3)
Betekenis: Jezus
is het Licht.
Uitleg: Jezus’
afstraling openbaart God. Als je Jezus kent, weet je en zie je wie God
is. Zij die Hem volgen, zullen niet in de duisternis wandelen (Johannes
8:12)
Vredevorst
Tekstverwijzing: Jesaja
9:5
Bijpassende titels: Vrede,
Koning van Salem (Efeziërs 2:14; Hebreeën 7:1-2)
Betekenis: Jezus
is onze vrede.
Uitleg: Christus
is onze vrede. Hij heeft het conflict tussen God en de mens
beëindigd door Zijn dood aan het kruis. Hij heeft ons ook
innerlijke vrede gegeven door de liefde die in onze harten geplant is
door Zijn Geest.
Heiland
Tekstverwijzing: Lucas
1:47-2:11; Johannes 4:42; 1 Johannes 4:14
Bijpassende titels: De
Leidsman der Behoudenis, Verlosser, Hoorn des Heils, Heil
(Hebreeën 2:10; Romeinen 11:26; Lucas 1:69; 2:30)
Betekenis: Jezus
is onze redding.
Uitleg: Christus
is de Redder van de wereld, die gekomen is om ons te redden van de
macht van de dood. Hij is degene die het verlorene zoekt en redt.
Zoon van God
Tekstverwijzing: Lucas
1:35; Hebreeën 4:14
Bijpassende titels: de
Eniggeborene, Zoon des Allerhoogste, Erfgenaam (Johannes 1:14,18; Lucas
1:32; Hebreeën 1:2)
Betekenis: Jezus
is van nature de Zoon van God.
Uitleg: Christus
is de enige ‘natuurlijke’ Zoon van God, wat
betekent dat Hij volledig deelt in de Goddelijke natuur. Wij worden
door het zoonschap Gods kinderen en beërven de gehele
schepping in en met Christus.
Messias
Tekstverwijzing: Daniël
9:25; Johannes 1:42; 4:25
Bijpassende titels: Christus,
de Gezalfde (Matteüs 1:16; Psalm 2:1-2)
Betekenis: Jezus
is de Messias.
Uitleg: Messias
is het Hebreeuwse woord dat in het Grieks vertaald wordt als Christus.
Beide woorden betekenen ‘de Gezalfde’ (iemand die
speciaal door God is uitgekozen voor Zijn plan en doel).
YaHWeH
Tekstverwijzing: Jesaja
40:3-5; Matteüs 3:3; 28:19; Filippenzen 2:6-11; Exodus 3:14
Bijpassende titels: IK
BEN; die was, die is en die komt (Marcus 6:50; Lucas 21:8; Johannes
8:24,28,58; Openbaring 4:8)
Betekenis: Jezus
heeft Gods naam.
Uitleg: De
heilige naam ‘YaHWeH’ betekent: ‘Hij die
is.’ Het drukt het idee uit dat alleen God een zelf-bestaand
wezen is. De naam was zo heilig dat de Joden hem niet hardop uitspraken.
Nog meer:? Lees hier eens verder
De kern van het Christelijk Geloof
God heeft de aarde geschapen. Hij heeft hierbij ook mensen gemaakt met
een verantwoordelijkheid. De eerste mensen keerden zich echter tegen
hun Schepper. Dit is de "zondeval". De mensen bleven sindsdien
zondigen. God heeft echter zijn schepping zo lief, dat Hij de
beschadigde relatie weer goed wilde maken en de straf, die op de zonde
staat, wilde wegnemen. Al direkt na "de zondeval" heeft Hij beloofd om
verlossing te geven.
God bestaat
uit drie Personen
Vader,
Zoon en Geest. Gods Zoon is op aarde gekomen en Hij heeft, onschuldig
aan wat voor zonde dan ook, de straf op de zonde gedragen.
Hij, Jezus Christus, is gestorven aan het kruis. Na drie dagen is Hij
opgestaan uit de dood. Hieruit blijkt dat Hij de straf op de zonde (de
dood) heeft overwonnen.
Voor ieder die dit gelooft is er nieuw leven. Na het sterven wekt Jezus
Christus ieder op die Hem heeft willen volgen.
Om Hem te volgen hoeven geen honderden regeltjes strikt te worden
nageleefd. Hem volgen betekent dankbaar zijn voor wat Hij voor ons
heeft gedaan.
Als men de gemiddelde christen vraagt naar het tegenwoordige werk van
Christus dan komt men vaak weer terug op Zijn volbrachte werk, namelijk
Zijn lijden en sterven aan het Kruis. Dit wordt veroorzaakt doordat
veel bijbelteksten, die juist handelen over het tegenwoordige werk van
Christus, worden teruggeredeneerd naar het
éénmalige "offer" wat Hij volbracht aan het Kruis
van Golgotha. Veel gelovigen die nooit verder komen dan het lijden en
sterven van onze Heer Jezus, en hierbij de verkeerde bijbelteksten
toepassen op de kruisdood van de Heer, zullen niet op het idee komen
dat onze Heer Jezus Christus, vandaag de dag, een werk doet niet aan de
wereld maar een werk aan ons die geloven.
Het werk van
onze Heer Jezus Christus is onder te verdelen in verschillende fasen
De
werken die Hij doet liggen in elkaars verlengde. Zijn eerste en reeds
volbrachte werk vond plaats toen Hij als mens op aarde kwam en de
verantwoordelijkheid voor de zondige wereld op zich nam. Dit recht had
Hij omdat Hij, volgens het erfrecht, de "Zoon des Mensen" de erfgenaam
van Adam was. Hoewel Hij zonder zonde was, is Hij tot Zondaar gemaakt.
Hij droeg de zonden der wereld, Hij leed en stierf aan het kruis voor
een goddeloze en zondige wereld. Dit "offer" heeft Hij volbracht. Het
feit dat dit werk volbracht is, wekt bij verschillende gelovigen het
idee dat Hij nu niets meer doet. Nu, het tegendeel is waar. Hij is in
de gelovigen "een goed werk begonnen" zoals de apostel Paulus schrijft
in de aanhef van zijn brief aan de Filippensen. Het huidige werk wat
volgt op het volbrachte werk, is de opbouw van de Gemeente, het Lichaam
van Christus. Dit huidige werk wat begonnen is bij de dood en
opstanding van onze Heer Jezus zal voleindigen op de dag van Jezus
Christus. We zullen aan de hand van diverse Schriftplaatsen deze twee
werken bespreken.
Het volbrachte
werk van onze Heer Jezus voor de wereld
Het volbrachte werk van onze Heer Jezus bestond uit het verlossen van
de wereld uit de macht der zonde. Toen God de mens "Adam" schiep, gaf
Hij hem de opdracht om "de aarde te onderwerpen en over haar te
heersen". Adam moest de "hof van Eden" bewaren en uitbouwen. Maar Adam
faalde, hij werd verleid door de Duivel. De mens Adam, en in hem de
gehele mensheid, zondigde en miste zo zijn oorspronkelijke doel
waarvoor God hem geschapen had, namelijk het in Gods naam onderwerpen
van de vijandige wereld.
De wereld zoals wij die nu kennen was een vijandige wereld
tegenover God. Door de val van Satan had God de wereld die toen was
geoordeeld, namelijk vernietigd door water. De wereld van nu werd
geschapen uit deze vorige gevallen schepping. De "zondeval" van Adam
was dus eigenlijk wel voorspelbaar want hij was geformeerd uit de
resten van deze gevallen schepping.
De eerste mens
is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. 1 Kor.15:47
Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies
de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.Gen.
2:7.
Omdat Adam zondigde, en de zondige natuur in hem tot uiting kwam,
volgde daaruit dat al zijn nakomelingen ook deze zondige natuur zouden
erven. Op deze wijze zijn alle mensen erfelijk belast met deze zondige
natuur.
Daarom, gelijk door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en
door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan,
omdat allen gezondigd hebben Rom 5:12.
De mensheid was dus verloren, God had als Schepper Zijn Schepping
verloren. Als iemand zijn geld verliest dan is niet het geld de dupe
daarvan maar diegene die het verliest, de eigenaar van het geld. Op
gelijke wijze is God dus verantwoordelijk voor het verliezen van Zijn
schepping. Aan zijn zondige natuur kan de mens niets doen, dit "zonde
probleem" is, of beter gezegd was, het probleem van God.Voordat Hij de
in zonde gevallen wereld herschiep in de dagen van Adam, had de
Schepper al voorzien dat deze "herstelde" wereld een "verlosser" nodig
had. God had toen al bepaald dat Zijn Zoon Jezus Christus de wereld met
Hem zou verzoenen. Zoals door één mens (Adam) de
zonde geïntroduceerd werd in de wereld, zou ook door
één Mens de zonde worden weggedaan De volgende
dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de
zonde der wereld wegneemt. Joh. 1:29
Gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar
om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen. Math. 20:28
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een
vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die
aan het hout hangt. Gal. 3:13
Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt,
opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem. 2 Kor. 5:21
In Jesaja 53
staat een uitgebreide beschrijving van wat de Zoon des Mensen te
wachten stond en op welke wijze Hij deze taak op zich zou nemen
1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des Heren
geopenbaard?
2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een
wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem
zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben
begeerd.
3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en
vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt;
hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten
gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God
geslagene en verdrukte.
5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze
ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was
op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.
6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen
weg, maar de Here heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond
niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een
schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet
open.
8 Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder
zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der
levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest.
9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in
zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn
mond is geweest.
10 Maar het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.
Jes. 53: 1-10a
De Zoon des
Mensen leed en stierf aan het kruis voor de zonden der wereld
Toen onze Heer Jezus aan het kruis hing, was er geen vrede tussen God
en Hem. Toen rekende God Hem als zondaar. In onze plaats droeg Hij de
zonden, van zondaren en goddelozen, aan het kruis.Toen was er van Gods
zijde vervloeking en verdoemenis. Het handschrift, de wet gaf kennis
der zonde en veroordeelde de mens. Doch onze Heiland heeft het oordeel
over de zonde en zonden voor ons gedragen.
Door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons
getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het
kruis te nagelen:Kol. 2:14.
In Zijn lijden en sterven droeg Hij de zonden (meervoud, de uitwerking
van de zondige natuur) der wereld. De zonde (enkelvoud, de erfzonde die
wij mee kregen in Adam) werd gedragen doordat onze Heer Jezus de dood
in ging. De zonde heerst namelijk over de mens zolang als hij leeft,
zodra een mens sterft is hij vrij van de zonde (erfzonde) maar draagt
nog wel verantwoording voor de zonden die hij begaan heeft toen hij nog
leefde. Volgens dit principe zal de mensheid dan ook geoordeeld worden
op de Jongste dag, waar zij voor de grote witte troon zullen
verschijnen. Aanvaard men echter het verlossingswerk van onze Heer
Jezus Christus dan is men ook vrij van zijn gedane zonden.
De straf die onze Heer Jezus droeg voor onze zonden, maakte ons voor
God vrij van die straf, alsof wij hem zelf gedragen hadden. De dood die
onze Heer Jezus onderging voor onze zonde, maakte ons vrij van de dood,
alsof wij die zelf ondergaan hadden. Zoals ook 2 Kor. 5:15 zegt :
Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij
door niemand beoordeeld. 2 Kor. 2:15
Op de hierboven beschreven wijze zijn wij dus door onze Heer Jezus
verlost van de zonden en zonde. Als dit echter alles was dan zouden wij
nog met Hem in de dood zijn. Dan had de overste dezer wereld, de Satan,
toch zijn overwinning behaald. Maar zoals het eind van Jesaja 53 al
vermelde had God een welbehagen in onze Heer Jezus. De dood heeft Hem
niet kunnen vasthouden. God wekte Zijn Knecht, de Rechtvaardige op uit
de dood.
Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij
nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des Heren
zal door zijn hand voortgang hebben.
Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door
zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig
maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.
Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij
de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en
onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden
gedragen en voor de overtreders gebeden heeft. Jes. 53: 10b - 12
In de opstanding van onze Heer Jezus hebben wij dus pas echt de
verlossing ontvangen. In Hem zou God velen rechtvaardig maken. In Hem
ontvingen wij het nieuwe leven.
Maar ook om onzentwil, wie het zal worden toegerekend, ons, die ons
geloof vestigen op Hem, die Jezus, onze Here, uit de doden opgewekt
heeft,
Die is overgeleverd om onze overtredingen en opgewekt om onze
rechtvaardiging Rom 4:24-25
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk
Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook
wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood,
zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding; Rom.
6:4-5
En indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht,
dan zijt gij nog in uw zonden.
Dan zijn ook zij, die in Christus ontslapen zijn, verloren.Kor. 15:17
Bij Zijn
opstanding ontving onze Heer Jezus een positie in de Hemel, Een Naam
boven alle naam. Door Zijn opstanding werd hij de beloofde Messias, de
Christus. Hiermee was dit éénmalige werk
"volbracht" zoals onze Heer Jezus Zijn laatste woorden waren aan het
kruis hangende "het is volbracht". In Filippensen 2 staat Zijn werk
heel kernachtig beschreven in de verzen 5 t/m 10
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,
6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een
roof heeft geacht,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht
heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd
en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle
naam geschonken,
10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in
de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn,
11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God,
de Vader! Filip. 2 : 5-11
Het huidige
werk van onze Heer Jezus Christus voor de Gemeente
Het volbrachte verlossingswerk van onze Heer Jezus wekt bij nogal wat
gelovigen de indruk dat Zijn werk nu klaar is. Nu is het wel zo dat het
werk aangaande de "zonden der wereld" is volbracht, maar uit de Schrift
blijkt dat er nu ook een "werk" gedaan wordt aan de gelovigen die Hem
aangenomen hebben. Bij Zijn opstanding ontving Christus naast Zijn hoge
positie nog iets anders. Als loon voor Zijn gedane arbeid ontving Hij
van God een "Volk voor Zijn Naam" namelijk de Gemeente. Dit volk, wat
zou bestaan uit eerstelingen van een nieuwe schepping, wordt op vele
plaatsen genoemd als "Hoofd en Lichaam". Hierbij is Christus het Hoofd
en de Gemeente het Lichaam.
Die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken
en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten,
Boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam,
die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw.
En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al
wat is, gegeven aan de gemeente,
Die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.
Efez. 1 : 20-23
Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap,
een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te
verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn
wonderbaar licht: 1 Petr. 2:9
Als eerstelingen in Christus zijn wij bestemd voor God en ontvangen
hierdoor een positie in de hemel. Al in het oude testament wordt ons
het principe bijgebracht dat de eerstgeborene, de eerste vruchten van
het land bestemd waren voor God, en zodanig in de tempel "geofferd"
moesten worden. Volgens dit principe is de eerste vrucht van de nieuwe
schepping bestemd voor God.
God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote
liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad,
Ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt
met Christus, (door genade zijt gij behouden),
En heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse
gewesten, in Christus Jezus,
Om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te
tonen naar zijn goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Efez. 2:
4-7
De Gemeente wordt gezien als een volk wat "opgeschreven is in de
Hemel". De positie die wij ontvangen in Christus wordt door God
gebruikt als voorbeeld en bewijs van Zijn genade en goedertierenheid.
Dit is een hele speciale positie, die gezien vanuit het oude testament
niet bekend was. Vanuit het oude testament was bekend dat de gelovigen
van toen, zoals Abraham, Izaak, en vele andere gelovigen zouden opstaan
op de Jongste dag en dan (op grond van hun geloof) een nieuwe aarde
zouden bevolken. Dat er dus nu een gelovig volk is dat deze positie in
de hemel ontvangt, is iets bijzonders. Het is het bewijs van Zijn
genade.
Het werk dat
onze Heer Jezus Christus dus nu doet is ten behoeve van Zijn Lichaam
Hij bouwt, reinigt en onderhoud Zijn Lichaam ...... de Gemeente
Die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle
ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in
goede werken Titus. 2 : 14
In Handelingen 20 wordt de Gemeente gezien als een kudde schapen :
Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de Heilige Geest
u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij
Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft Hand. 20:28
In dit vers staat dat Hij de Gemeente Gods verkregen heeft door Zijn
eigen bloed ? Mocht u hierin zijn lijden en sterven lezen dan mist u de
werkelijke betekenis van dit vers. Zijn eigen bloed is namelijk Zijn
eigen leven nu. Zijn bloed reinigt ons van onze zonden die wij nu
begaan zolang wij ons nog in het oude lichaam bevinden. Zoals het bloed
in uw eigen lichaam een voedende en reinigende werking heeft, zo
reinigt ook Zijn bloed ons van dode werken en voedt ons met Zijn leven.
Dit is werk waarvan u eigenlijk niets merkt, net zoals uw eigen
bloedsomloop die indien u gezond bent geruisloos zijn werk doet.
In veel Schriftplaatsen word er gesproken over het tegenwoordige werk
van Christus. Vaak begint men dan met een terugblik naar het volbrachte
werk en schakelt daarna door naar het huidige werk van Christus. Indien
je deze teksten niet aandachtig genoeg leest loop je de kans het
huidige werk te missen. Lezen we bijvoorbeeld de tekst uit Efeze :
En wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich
voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een
welriekende reuk. Efez. 5:2
Ook dit vers uit Efeze handelt over het tegenwoordige werk van
Christus. Hij heeft Zichzelven overgegeven tot een offerande en een
slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk. Het offer aan het kruis was
géén welriekende reuk !
Ook de tekst in Romeinen 5 is hier een goed voorbeeld van.
6 zo zeker als Christus, toen wij nog zwak waren, te zijner tijd voor
goddelozen is gestorven.
7 Want niet licht zal iemand voor een rechtvaardige sterven; maar
misschien heeft iemand nog de moed voor een goede te sterven.
8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij
nog zondaren waren, voor ons gestorven is.
9 Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd,
door Hem behouden worden van de toorn.
10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de
dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden
worden, doordat Hij leeft; Rom. 5:6-10
Om de
verschillen te verduidelijken hebben we de beide werken in dit
tekstgedeelte in het volgende schema geplaatst
Rom. 5
Het volbrachte werk
Het huidige werk
vers 6
Wij waren krachteloos en goddeloos
vers 8 : Christus * is voor ons gestorven toen
wij nog zondaars waren
vers 9 : Veel meer, (dus nog meer Liefde van God) zijn wij
gerechtvaardigd door Zijn bloed. Daardoor worden wij behouden van de
toorn.
vers 10 : Wij waren vijanden en werden
verzoend met God. Veel meer, zullen wij behouden worden door Zijn leven.
* In de beschrijving van het volbrachte werk van onze Heer Jezus, wordt
hier Christus genoemd omdat dit Zijn huidige functie en naam is. Dit
gebeurt veelvuldig in het Nieuwe Testament.
De hogere betekenis van het huidige werk komt al naar voren uit de
toevoeging "veel meer dan" in de verzen 9 en 10. De rechtvaardiging
door Zijn bloed betekend hier niet zijn dood aan het kruis, vers 10
zegt daarop dat wij behouden zijn door Zijn leven. Zijn bloed is dus
Zijn leven, het leven dat Hij ontving bij Zijn opstanding. Was het
volbrachte werk voor de goddelozen en zondaren, welnu het huidige werk
ligt in het verlengde en dit werk wordt gedaan niet aan de wereld maar
aan gelovigen. Zijn bloed, Zijn leven stelt Christus nu beschikbaar aan
ons.
De voetwassing die onze Heer Jezus deed bij Zijn laatste avondmaal is
een uitbeelding van dit huidige werk wat Hij zou gaan doen in de Hemel.
Dat deze reiniging een speciale betekenis had blijkt wel uit vers 7 en
vers 11. De reiniging van de voeten der discipelen staat model voor de
reiniging die Hij nu doet aan de Gemeente. Zoals de discipelen de
voeten werden bevuild door hun aardse rondwandeling, worden ook onze
"voeten" verontreinigd door onze wandel in deze oude schepping. Wij
kunnen onze eigen voeten niet reinigen, we zouden dan weer onder de wet
moeten leven om te bepalen wanneer we onze voeten moeten reinigen. We
zouden dan weer eten van de boom der kennis van goed en kwaad. Een
betere oplossing is dat wij zouden eten van de Boom des Levens en de
reiniging van ons hart, ons geweten aan Christus over te laten. Dat is
vertrouwen op Hem !
Leest u zelf
hoe de voetwassing plaatsvond en wat onze Heer Jezus erover te zeggen
had
4 en Hij legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde Zich
daarmede.
5 Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten der discipelen
te wassen, en af te drogen met de doek, waarmede Hij omgord was.
6 Hij kwam dan bij Simon Petrus. Deze zeide tot Hem: Here, wilt Gij mij
de voeten wassen?
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar
gij zult het later verstaan.
8 Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in eeuwigheid!
Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet was, hebt gij geen deel aan Mij.
9 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, niet alleen mijn voeten, maar ook
de handen en het hoofd!
10 Jezus zeide tot hem: Wie gebaad heeft, behoeft zich alleen de voeten
te laten wassen, want hij is geheel rein; en gijlieden zijt rein, doch
niet allen.
11 Want Hij wist, wie Hem verraden zou; daarom zeide Hij: Gij zijt niet
allen rein.
12 Toen Hij dan hun voeten gewassen had en zijn klederen aangedaan en
weder plaats genomen had, zeide Hij tot hen: Begrijpt gij wat Ik u
gedaan heb?
13 Gij noemt Mij Meester en Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben
het.
14 Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort
ook gij elkander de voeten te wassen;
15 want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik u
gedaan heb.
16 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een slaaf staat niet boven zijn heer,
noch een gezant boven zijn zender.
17 Indien gij dit weet, zalig zijt gij, als gij het doet. Joh. 13:4-17
De voetwassing bij de discipelen vond plaats zonder dat daarbij
commentaar kwam van onze Heer Jezus of van de discipelen zelf. De Heer
deed dit werk of het een vanzelfsprekende zaak was. Alleen Simon Petrus
sputterde tegen, onze Heer Jezus zegt tot hem "wat Ik doe, weet gij nu
niet, maar gij zult het na dezen verstaan". In het licht van de brieven
zal Petrus het later wel begrepen hebben dat ook deze "verborgenheid"
handelde over Christus en de Gemeente. Petrus wou zich gelijk weer
helemaal laten wassen. De reactie van de Heere hierop is : iemand die
gewassen is (wedergeboren) hoeft voortaan alleen zijn voeten maar te
laten wassen! Met andere woorden : iemand die de het volbrachte werk
heeft aangenomen kan zijn zonden (geweten van zonden) alleen maar laten
reinigen door de voetwassing van onze Heer Jezus of te wel het Leven,
Bloed van Christus.
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest
Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons
bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? Hebr.
9:14
Wat is het resultaat van het niet onderscheiden van deze twee werken
van onze Heer Jezus Christus !
Beide werken van onze Heer Jezus Christus spreken over vergeving van
zonden. Indien we de beide werken naast elkaar zetten krijgen we echter
een beter beeld van Zijn huidige werk en de hogere toepassing hiervan
Samenvattend
kunnen we dus zeggen
Door te geloven in het lijden en sterven van onze Heer Jezus, zijn wij
verlost van de straf der zonde.
Door te geloven in Christus, die zit aan de rechterhand Gods, worden
wij verlost van de macht der zonde en komen wij tot een "matig,
rechtvaardig en godzalig leven".
Dit
is Zijn werk, Hij wil door de Heiligen Geest ons losmaken van het
"zondeleven" van de oude mens, en ons laten leven naar de nieuwe mens.
De Schrift zegt hiervan dat wij hiermee hebben ontvangen "genade op
genade" , "uitnemendheid Zijner genade"Efez. 2:7 of "een overvloed der
genade". Het tweede werk volgt dus uit het eerste maar is van een
hogere kwaliteit.
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u
geen nut doen.
3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij
verplicht is de gehele wet na te komen.
4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid
verwacht; buiten de genade staat gij. Gal. 5: 1- 4
Wij zouden deze twee werken van onze Heer Jezus Christus onderscheiden,
al is het maar omdat de Schrift het onderscheidt duidelijk aangeeft.
Wij zouden niet Zijn tegenwoordige werk reduceren tor het volbrachte
werk aan het kruis. Die gelovigen die het tegenwoordige werk van
Christus niet kennen en daaruit niet leven, zullen met hun zonden weer
terug gaan naar het kruis !!!!! Dit is niet de weg die wij behoren te
volgen. Als wij onze zonden weer bij het kruis neer leggen, kruisigen
wij hierbij Christus opnieuw en zullen niet gereinigd worden. Deze
gelovigen zullen dan ook géén gereinigd geweten
hebben ten opzichte van God of onze Heer Jezus Christus. Zij zullen
onder hun zonden en onder de wet blijven leven, zij leven dus niet
allen in de oude schepping, maar praktiseren deze ook, oordelende wat
wel en niet kan.
Zij die dit huidige werk van Christus niet kennen zijn gelijk als Ezau,
die om een spijze (de oude mens) zijn eerstgeboorterecht weggaf.
15 Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, dat er
geen bittere wortel opschiete en verwarring stichte, en daardoor zeer
velen zouden besmet worden.
16 Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die
voor een spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. Hebr 12:15-16
De gelovige wordt door de Schriften op zijn verantwoording gewezen om
de genade Gods niet te misbruiken. Dit gebeurt o.a. door bijvoorbeeld
gelovigen die de genade gebruiken om onder de wet te kunnen leven. De
wet als “leefregel der dankbaarheid” heeft men er
zelfs van gemaakt. Dit is echter onmogelijk, genade en wet gaan niet
samen. Zoals de wet was gelegd op de oude mens, die gestorven is aan
het kruis. Is de genade verstrekt aan de nieuwe mens, die leeft in
Christus. Zo zijn wij dan vrij van de wet.
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u
geen nut doen.
3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij
verplicht is de gehele wet na te komen.
4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid
verwacht; buiten de genade staat gij. Gal. 5: 1- 4
Geef acht op de overvloedige genade, het tegenwoordige werk van onze
Heer Jezus Christus, opdat uw geweten gereinigd wordt en u
een vrijmoedige toegang hebt tot God.
Wij hebben een vrijmoedige toegang tot de troon der genade, want wij
hebben Christus als getrouw Hogepriester naar de ordening van
Melchizedek. Zoals de wet het voorschreef had Hij, net als alle
voorgaande hogepriesters uit het oude testament, eerst Zijn eigen
zonden beleden (aan het kruis). Daarna kon Hij ingaan in het heiligdom,
om verzoening te doen voor het gehele volk (de Gemeente).
26 Toen heeft zijn stem de aarde doen wankelen, doch thans heeft Hij
een belofte gegeven, zeggende: Nog eenmaal zal Ik niet slechts de
aarde, maar ook de hemel doen beven.
1 Laat de broederlijke liefde blijven.
2 Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen,
zonder het te weten, engelen geherbergd.
3 Denkt aan de gevangenen, alsof gij met hen gevangen waart; aan hen,
die mishandeld worden, als mensen, die ook zelf een lichaam hebt.
4 Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want
hoereerders en echtbrekers zal God oordelen.
5 Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij
hebt. Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u
geenszins verlaten.
6 Daarom kunnen wij met vertrouwen zeggen: De Here is mij een helper,
ik zal niet vrezen; wat zou een mens mij doen? Hebr. 12: 26 / 13: 1- 6
De voleinding
van Zijn huidige werk aan de Gemeente
Het werk wat Christus nu doet voor de Gemeente beslaat een bepaalde
periode. Deze periode word door de apostel Paulus de "bedeling der
Genade Gods" genoemd.
1 Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor
u, heidenen, in gevangenschap ben;
2 Gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het
oog op u gegeven:
3 dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik
boven in het kort daarvan schreef.
4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht
in het geheimenis van Christus,
5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de
kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de
heiligen, zijn apostelen en profeten:
6 dit geheimenis, dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en
medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie,
7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij
geschonken is naar de werking zijner kracht. Efez 3: 1 -7
Een bedeling
is een periode van tijd waarin het schepsel als individu of als volk
beproefd wordt in betrekking tot zijn gehoorzaamheid aan Zijn Schepper
Volgens
dit Bijbelse principe is de Heilsgeschiedenis te verdelen in zeven op
een volgende periodes. Meer hierover kun je lezen in de brochure Gods
Programma en de Bijbelse Panorama's over dit onderwerp. Gebruik het als
stof tot nadenken.
De heidenen werden dus mede-erfgenamen van het Lichaam van
Christus. Jood, Griek of Barbaar konden door geloof naderen tot God een
deel krijgen aan de Gemeente. Een "volk" afgezonderd van de volkeren,
met een hemelse toekomst.
Deze periode waarin onze Heer Jezus Christus Zijn huidige werk aan de
Gemeente doet is begonnen bij Zijn opstanding en zal volbracht zijn bij
"onze openbaring voor de rechterstoel van Christus" 2 Kor. 5:10. ook
wel genoemd "onze toevergadering tot Hem" 2 Thes. 2:1 , of zoals in de
aanhef van de Filippensenbrief :
5 wegens uw deelhebben aan de prediking van het evangelie, van de
eerste dag af tot nu toe.
6 Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed
werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van
Christus Jezus. Fil. 1:5-6
Tot op de "dag van Jezus Christus" is gelijk aan "onze openbaring voor
de rechterstoel van Christus" en "onze toevergadering tot Hem" . Deze
gelegenheid heeft in vele kringen de term "opname der Gemeente"
gekregen. Het gaat hier om de gelegenheid waarbij Christus (Hoofd) en
de Gemeente (Lichaam) in heerlijkheid geopenbaard worden (in de hemel).
16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een
aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de
hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;
17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de
wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht,
en zo zullen wij altijd met de Here wezen. 1 Thes. 4: 16-17
Het
toekomstige werk van Christus
God zou dus eerstdit volk, de Gemeente (Hoofd &
Lichaam) aannemen door of voor Zijn Naam. Als dat werk voltooid is, en
de "opname" heeft plaatsgevonden, zal Hij zich in eerste instantie
richten op het (dan nog) ongelovige volk Israël. Want de
beloften die God gedaan had aan het volk Israël zijn niet
"verscheurd" bij de kruisiging van onze Heer Jezus. Als God beloftes
maakt dan komt Hij deze ook na. De beloften die Hij deed aan het volk
Israël zijn dus nog steeds van kracht, zoals Simeon verhaalt
in Handelingen 15 :
14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest
is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen.
15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk
geschreven staat:
16 Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder
opbouwen, en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen, en Ik zal
haar weder oprichten, Hand. 15:14 -16
Het werk aangaande het volk Israël zal verdergaan vanaf het
punt waar het werd gestopt. Dit was het moment net voor de dood van
onze Heer Jezus toen Hij vanaf de Olijfberg het overzicht had op de
stad Jeruzalem. Vlak voor het lijden en sterven van onze Heer Jezus had
Zijn volk, Zijn stad Jeruzalem Hem niet gekend of herkend, als De
Verlosser. Het "natuurlijke" Israël (Israël als volk)
heeft Hem niet aangenomen. God verkoos Zich eerst een ander volk (een
"ander" Israël) uit de heidenen voor Zijn Naam zoals het al in
het oude testament was aangekondigd.
De periode waarin God de heidenen bezocht kwam dus tussen liggen tussen
de 69e en de 70e week van Daniël. Het werk met betrekking tot
het volk Israël ging in de ijskast, het volk Israël
verdween onder de andere volkeren. De laatste "jaarweek" die nog miste,
in de reeks van de "70 weken der Jaren", wordt de 70e week van
Daniël genoemd. Zelf onze Heer Jezus wees hierop toen Hij
sprak over hoe het zou zijn in het laatste der dagen.
3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen
tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het
teken van uw komst en van de voleinding der wereld?
4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u
verleide!
5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de
Christus, en zij zullen velen verleiden.
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet
toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is
het nog niet.
7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en
er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn.
8 Doch dat alles is het begin der weeen.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden,
en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil.
10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren
en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden.
12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten
verkillen.
13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.
14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld
gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het
einde gekomen zijn.
15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de
profeet Daniel gesproken is, op de heilige plaats ziet staan (wie het
leest, geve er acht op)
16 (24-15b) laten dan wie in Judea zijn, (24-16) vluchten naar de
bergen. Math 24 : 3-16
Het ongelovige volk Israël, wat zich sinds de vestiging van de
Joodse staat in 1948, in Palestina bevindt zal een verbond aangaan met
hun vijanden. Met de intrede van dit verbond zal de laatste "jaar-week"
aanvangen. Een week van 7 jaar, verdeeld in 3½ jaar vrede en
3½ jaar verdrukking. Aan het eind van deze 7 jaar zal
Jeruzalem verwoest worden, bij deze gelegenheid zal een overblijfsel de
Naam des Heeren aanroepen als laatste middel om te ontkomen aan deze
verwoesting. Dan zijn de woorden uit Zacharia 14 van toepassing :
1 Zie, er komt een dag voor de Here, waarop de buit, op u behaald,
binnen uw muren verdeeld zal worden.
2 Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen; de
stad zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de
vrouwen geschonden. De helft van de stad zal wegtrekken in
ballingschap, maar de rest van het volk zal in de stad niet uitgeroeid
worden.
3 Dan zal de Here uittrekken om tegen die volken te strijden, zoals Hij
vroeger streed, ten dage van de krijg;
4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die voor
Jeruzalem ligt aan de oostzijde; dan zal de Olijfberg middendoor
splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene
helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts;
5 en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen, want
het dal der bergen zal reiken tot Asel; ja, gij zult de vlucht nemen,
zoals gij de vlucht genomen hebt voor de aardbeving in de dagen van
Uzzia, de koning van Juda. En de Here, mijn God, zal komen, alle
heiligen met Hem. Zach 14: 1-5
God zorgt er Zelf voor dat de heidenen optrekken tegen Israël
en Jeruzalem. De stad zal verwoest worden, de helft zal "uitgaan in de
gevangenis" (sterven en in het dodenrijk nederdalen), maar "een
(gelovig) overblijfsel" zal ontkomen en vluchten de woestijn in (naar
Azal = Petra). Dit is heel in het kort de beschrijving van het
gruwelijke lot deze ongelovige natie te wachten staat.
Met dit gelovig overblijfsel zal de Heer zelf optrekken vanuit Petra
naar het verwoeste land. Zij zullen het land en de stad Jeruzalem
herbouwen. Vandaar uit zal de Heer Zijn beloofde Koninkrijk te vestigen
op aarde. In de periode die daarop zal volgen zal hij de 12 stammen
Israëls terugverzamelen naar het land. Hieruit zullen 144.000
vertegenwoordigers aangesteld worden, die Zijn Naam over de gehele
wereld zullen prediken. Zoals Israël verdrukt werd, zal er ook
verdrukking komen over de gehele wereld. En zoals er alleen redding was
voor een gelovig overblijfsel uit Israël, is er ook alleen
redding voor een gelovig overblijfsel uit de wereld.
Samenvattend
kunnen we de werkzaamheden van onze Heer Jezus Christus onderscheiden
in de volgende reeks
· Zijn éénmalige volbrachte werk aan
het kruis voor de wereld.
· Zijn huidige werk aan gelovigen uit een volk wat geen volk
is (de Gemeente).
· Zijn werk aan gelovigen uit het volk Israël.
· Zijn werk aan gelovigen uit de volkeren in het algemeen.
De laatste twee werken hebben betrekking met de vestiging van het
Koninkrijk Gods op de aarde. In dit Koninkrijk zullen de beloften
gedaan aan Israël uitgewerkt worden. Pas dan zal Jeruzalem een
wereldstad van vrede en vreugde zijn voor de gehele aarde.
Deze
pagina is gemaakt in de tijd dat onze Heer Jezus Christus Zijn werk aan
de Gemeente doet, daarom wordt dit werk op deze pagina het "huidige
werk" genoemd. Mocht u deze pagina lezen, nadat dit werk is voltooid en
de Gemeente is opgenomen, dan leeft u in een volgende bedeling waarin
God bezig zal zijn met het werk aangaande Israël of de
volkeren.
Heeft u deze dingen aangaande de staat Israël zien gebeuren of
gebeuren zij in uw dagen, weet dan, dat er ook dan verlossing is in
Christus. Het principe van "al wie de Naam des Heeren zal aanroepen,
zal zalig worden" blijft van kracht. Het mag dan zijn dat u zich in een
andere bedeling bevindt, de weg naar onze Heere Jezus Christus blijft
dezelfde weg, namelijk door geloof wordt u een kind van God.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal
niet beschaamd uitkomen.
12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, een en
dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen;
13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden. Rom
10: 11-13
Een zekerheid om niet te vergeten: “Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid.”
Voor de betekenis dienen we eerst te letten op de context, waarin dit vers staat. Hebr. 13:4-9:
4
Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar
hoereerders en overspelers zal God oordelen.
5 Uw wandel zij zonder geldgierigheid; en zijt vergenoegd met het
tegenwoordige;
want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten
6 Zodat wij vrijmoediglijk durven zeggen: de Heere is mij een Helper,
en ik zal niet
vrezen, wat mij een mens zal doen.
7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en
volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
9 Wordt niet omgevoerd met verscheidene en vreemde leringen; want het
is goed, dat het hart gesterkt worde door genade, niet door spijzen,
door welke geen nuttigheid bekomen hebben, die daarin gewandeld hebben.
*
Hebr. 13:4: Het huwelijk zij eerbaar onder de gelovigen; m.a.w.: trouw
zijn aan elkaar.
* Hebr. 13:5,6: Gelovigen mogen tevreden zijn met wat zij hebben en
leven in het vertrouwen, dat de Heer schenkt wat nodig is om te leven
en Hem te dienen. Zijn belofte luidt dan ook: “Ik zal u niet
begeven en Ik zal u niet verlaten”. De Heer is onze Helper.
Hierin is Jezus Christus, in Wie God Zich openbaart, Dezelfde. Hij is
getrouw aan Zijn belofte.
* Hebr. 13:7: Jezus Christus was/is de centrale Persoon in het leven
van de voorgangers, wiens voorbeeld wij mogen gedenken. Zij leefden
zelf uit het geloof in Christus en hielden Hem anderen voor vanuit Gods
Woord. Dezelfde Heer was het Middelpunt van hun leven en dienst, omdat
Hij getrouw is.
* Hebr. 13:9: De onveranderlijkheid van Jezus Christus staat ook
tegenover de waarschuwing van vers 9: zich niet laten meevoeren door
vreemde leringen. Die brengen immers een verandering teweeg. Nee, wij
zouden vasthouden aan de betrouwbaarheid van Gods Woord, in de
wetenschap dat Jezus Christus Dezelfde is en blijft. Zijn Woord is
getrouw en blijft in eeuwigheid bestaan (Ps. 119:89; Jes. 40:8; 1Petr.
1:25).
Daarnaast leren we uit de Bijbel dat God/Jezus Christus wel Dezelfde ís, maar niet altijd hetzelfde doét. God blijft trouw aan Zichzelf (Rom. 3:3,4), maar Hij doét niet altijd hetzelfde. God werkt een plan uit; in verschillende fasen (bedelingen) met verschillende regels en principes. Zo is de bedeling, waarin de heerschappij van de wet gold, inmiddels voorbij (Rom. 10:4). We leven nu in de bedeling der genade Gods (Ef. 3:2); onder de heerschappij van de genade.
Christus is gezeten aan de rechterhand Gods op de genadetroon in de hemel. Hij grijpt niet rechtstreeks in in de gang van zaken in deze wereld. Hij heeft de goddeloze mensheid losgelaten (overgegeven aan de gevolgen van hun verkeerde denken: Rom. 1:18 e.v.). Straks zal Hij wederkeren in deze wereld en Zijn Koninkrijk op aarde oprichten. Dan zal Christus wel degelijk actief zijn en de wereld oordelen (2 Thess. 1:7-9; Judas :14,15).
Het
woord “Dezelfde” is in het Grieks: ho autos. Dit
staat ook in Hebr. 1:12:
“En als een dekkleed zult Gij ze (de hemel en de aarde: vs.
10) ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt
Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.”
Dit wordt gezegd van de Zoon (vs. 8), nl. Jezus Christus. Het is een citaat van Ps. 102:28. In die Psalm is het op Jehovah (de HEERE), de Schepper, van toepassing (vs. 13). De onzienlijke God, Die Zich door de Zoon heeft geopenbaard, is in Zijn wezen de Onveranderlijke, de Eeuwig Levende, Die Zijn plan volvoert volgens Zijn eigen raadsbesluit. De Bijbel spreekt daarom van de onveranderlijkheid van Zijn raad (Hebr. 6:17).
Soms
wordt Hebr. 13:8 aangehaald om te onderbouwen, dat er vandaag nog
steeds tekenen en wonderen voorkomen en dat Jezus Christus ook vandaag
op dezelfde manier geneest als in het verleden. De geschiedenis van de
Bijbel leert ons echter, dat er maar drie perioden aan te wijzen zijn,
waarin tekenen en wonderen, alsook genezingen plaatsvonden: ten tijde
van Mozes en Jozua, in de dagen van Elia en Elisa en ten laatste toen
de Here Jezus en Zijn apostelen
optraden (tot in de tijd van Handelingen). Buiten die perioden om
kwam/komt he niet of nauwelijks voor.
Wat betreft de genezingen, zien we, dat er na de Handelingentijd in de Bijbel steeds minder over genezingen gesproken wordt. Aanvankelijk deed God door Paulus’ handen ongewone krachten, zodat zelfs mensen genezen werden door zijn zweet- en gordeldoeken (Hand. 19:11,12). Later schrijft Paulus aan Timótheüs, dat hij enige wijn moet gebruiken voor zijnmaag en menigvuldige zwakheden. 2 Tim. 4:20 vermeldt, dat Paulus Trófimus zelfs ziek heeft achtergelaten. Toch kan het wel voorkomen, dat God iemand lichamelijk geneest (getuige Fil. 2:25-30), maar dat is eerder uitzondering dan regel.
De genezingen tijdens het optreden van de Here Jezus en de apostelen in de tijd van Handelingen zijn tekenen bij de prediking van het evangelie van het Koninkrijk (Matth. 4:23; 9:35). Daarbij gaat het om het aardse koninkrijk over Israël in deze wereld en niet over het hemelse koninkrijk (2 Tim. 4:18), waarvan wij als gelovigen nu deel uitmaken (Kol. 1:13). Hebr. 13:8 aanhalen om aan te geven, dat God nog net zo geneest als vroeger, is niet in overeenstemming met het heilsplan van God. Men geeft een andere betekenis aan het vers, dan de Heer ermee heeft bedoeld.
In Jes. 46:4 staat: “En tot den ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn, ja, tot de grijsheid toe zal Ik ulieden dragen; Ik heb het gedaan, en Ik zal u opnemen, en Ik zal dragen en redden”. Dit is gericht aan Israël (vs. 3) en gezegd door de God van Israël. Het is een belofte van Gods trouw m.b.t. zegeningen, die aan Israël beloofd zijn en in de toekomst aan het gelovig overblijfsel gegeven zullen worden. God is Dezelfde, omdat Hij getrouw is aan Zijn beloften. In Jes. 46:10 zegt de Heer dan ook: “Mijn raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen”.
Jes.
41:4 vermeldt Wie met “Dezelfde” bedoeld wordt:
“... Ik, de HEERE (= Jehovah), Die de Eerste ben, en met den
Laatste ben Ik Dezelfde (zie ook Jes. 48:12). De Eerste en de Laatste
blijkt in het Nieuwe Testament niemand anders dan Jezus Christus te
zijn (Opb. 1:17,18; 2:8; 22:13). Jezus Christus is Jehovah (de HEERE).
Hij is Dezelfde voor altijd. Hij is namelijk getrouw (2 Thess. 3:3) en
houdt Zich aan Zijn Woord en heilsplan. Gode zijn al Zijn werken van
eeuwigheid bekend (Hand. 15:18) en Hij werkt alle dingen naar de raad
van Zijn wil (Ef. 1:11). Er is geen verandering of schaduw van omkering
bij de Vader der lichten (Jak. 1:17).
BLIK IN DE TOEKOMST
Kies dan vandaag wie jij dienen wilt !
Sla vandaag de juiste richting in.
Kies voor :
DE WEG- DE WAARHEID - HETLEVEN
Lees ook eens: Het leven van Jezus
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)