HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Evangelieverhaal:
Marcus
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 029 - Evangelieverhaal: Marcus
Het evangelie van Marcus werd in de tweede eeuw ook wel' de gedenkschriften van Petrus' genoemd
De
moeder van Marcus, Maria, woonde in Jeruzalem. Toen Petrus op
wonderlijke wijze uit zijn ( gevangenschap was bevrijd, ging hij
daarheen.
'En na een ogenblik van overleg, ging hij naar het huis van Maria, de
moeder van Johannes, bijgenaamd Marcus, waar velen vergaderd waren in
gebed' .
Er bestond kennelijk een bijzondere betrekking tussen Marcus en Petrus.
Petrus noemt Marcus (I Petr. 5; 13) ' mijn zoon' .
Pontormo - Capponi-kapel Santa Felicita - Marcus
Het
evangelie van Marcus werd in de tweede eeuw ook wel' de gedenkschriften
van Petrus' genoemd. In het evangelie van Marcus is ook wel iets te
merken van de haast van Petrus. Petrus was de man van de snelle
reacties, de haastige uitroepen, soms ook de te snelle reacties en de
te haastige uitroepen. God kan die bijzondere betrekking tussen Marcus
en Petrus gebruikt hebben om de overweldigende kracht van het evangelie
bekend te maken. Het is opvallend hoeveel vaart er in het evangelie van
Marcus zit, wat bijvoorbeeld blijkt uit het veelvuldig gebruik van het
woord 'terstond' (direct).
Marcus, Paulus
en Petrus
Zoals Lucas veel heeft opgetekend in zijn evangelie van wat hij hoorde
van Paulus, zo heeft Marcus waarschijnlijk de stof voor zijn evangelie
ontleend aan de toespraken van Petrus. Marcus heeft Paulus en Barnabas
vergezeld op hun zendingsreizen (Hand. 12 : 25) . ' zij namen ook
Johannes, bijgenaamd Marcus, mee.' Marcus was hun helper .
De Bijbel laat ons de mensen zien, zoals ze zijn. Met hun fouten. Er
zijn conflicten geweest in de relatie tussen Paulus en Marcus. 'En
Barnabas wilde ook Johannes, genaamd (Hand. 15:37,38) Marcus, meenemen;
maar Paulus bleef van oordeel, dat men niet iemand bij zich moest
hebben, die hen na Pamfilië had verlaten en zich niet met hen
tot het werk had bege- ven.' Marcus was toen blijkbaar (Hand. 13: 13)
tegen de zin van Paulus teruggegaan naar Jeruzalem. Dit conflict tussen
beide apostelen is hoog opgelopen: 'En er ontstond een verbittering,
zodat (Hand. 15: 39) zij uiteengingen en Barnabas met Marcus naar
Cyprus voer.,
Er zijn mensen die graag wijzen op de fouten van de mensen in de kerk,
om daarmee een argument te hebben voor hun afwijzing van het Christen-
dom. Maar de Bijbel zelf laat de fouten van christenen duidelijk zien;
draait daar niet omheen. Christenen, zelfs zij die dicht bij Christus
hebben geleefd, zijn geen volmaakte mensen. En juist daarom hebben zij
Christus nodig als Verlosser .Die hen leert om niet meer te willen
zondigen en zich met elkaar te verzoenen. Dat is ook hier gebeurd.
Tussen Marcus en Paulus heeft verzoening plaatsgevonden. De
goede verhoudingen blijken later hersteld te zijn: Paulus
zegt dan: 'Haal Marcus af en breng hem mee, want hij is mij (2 Tim. 4:
11) van veel nut voor de dienst' .
Tijdens " de eerste gevangenschap van Paulus is Marcus zelfs bij hem
geweest en (Col. 4) heeft daar veel voor hem betekend. Ondanks zijn
vele contacten met Paulus, heeft Marcus toch de meeste invloed van
Petrus ondergaan. Een schrijver uit ongeveer 130 na Christus vermeldt
dat Marcus de prediking van Petrus heel nauwkeurig heeft opgeschreven.
Het is heel waarschijnlijk dat het evangelie van Marcus een neerslag is
van het eerste christelijke onderwijs dat in preken en op andere wijze
in Jeruzalem gegeven werd. Uit de woordkeus in het evangelie van Marcus
blijkt dat hij een stadsbewoner was. In Jeruzalem werd grieks en
aramees gesproken: Marcus geeft van de typisch aramese woorden meteen
de griekse vertaling. Bijvoorbeeld: Talitha koemi - meisje sta op
(Marc. 5: 41) op; en: Effatha - word geopend! (Marc. 7: 34)
Een kort boek
Het evangelie van Marcus is het kortste van de vier
evangeliën. Het behandelt ook maar een korte periode uit het
leven van Jezus. Marcus vermeldt de geboorte van Jezus niet, maar
begint zijn evangelie bij het publieke optreden van Jezus. Jezus is de
vervulling van de belofte van het (Jes. 40: 3) Oude Testament, de
Christus, die (Mal.3 : 1) een verloren wereld komt redden.
De voorloper, Johannes de Doper , heeft zijn werk gedaan. Nu begint de
vervulling van al de beloften van God in Christus. Die blijde boodschap
gaat Marcus vertellen. Marcus eindigt zijn evangelie in dezelfde
abrupte stijl als waarin hij het is begonnen. Het is alles even
verrassend. In het laatste hoofdstuk van het evangelie van Marcus
vertelt hij hoe de vrouwen angstig van het graf van Jezus zijn
weggevlucht en niemand iets vertellen over het lege graf. De opstanding
van Christus is zo verras- send, zo in strijd met wat mensen
verwachten, dat zij het eerst niet kunnen verwerken. Als we de andere
evangeliën die God ons gegeven heeft naast dat van Marcus
leggen, blijkt dat na de aanvankelijke schrik de vrouwen wel gaan
spreken.
Alle evangelisten melden de verbijstering die de opstanding van Jezus
teweeg brengt. Vandaag wordt die opstanding weersproken. Maar
metéén al waren er mensen, die er hun schouders
over ophaalden. Zoals de geleerden in Athene: 'Toen zij nu van een
(Hand. 17: 32) opstanding van doden hoorden spotten sommigen, maar
anderen zeiden; Wij zullen u hierover nog wel eens horen.'
Marcus heeft zijn evangelie waarschijnlijk geschreven voor de jonge
christelijke kerken, vooral met het oog op het onderwijs. Ook die jonge
kerken moeten weten, dat het evangelie van de opstanding van Jezus in
het begin ook door de kleine kring van zijn volgelingen als
verbijsterend werd ervaren. Ook zij hadden de woorden van Jezus niet zo
ernstig genomen, toen Hij van te voren zijn opstanding aankondigde.
Het abrupte verhaal tegen het einde van het evangelie van Marcus (de
Marc. 8: 31) vrouwen die angstig wegvluchten) is opvallend. Let wel,
zij die de opstanding geloofden hebben geen enkele reden zich beter te
voelen dan anderen, die de opstanding van Jezus niet willen of kunnen
aanvaarden. Als Christus zelf na Zijn opstanding de zaak niet in handen
gehouden zou hebben, was er van een Christelijke kerk niets terecht
gekomen.
In de vertaling van het Nederlands Bijbel Genootschap staan de verzen
9-20 van hoofdstuk 16 tussen haken. Daarmee wordt aangegeven, dat dit
gedeelte in belangrijke handschriften ontbreekt. Er bestaat verschil
van mening over de vraag of dit slot door een andere hand dan die van
Marcus later is toegevoegd. Maar dit gedeelte sluit wel aan bij de
andere evangeliën. De kerk heeft dit laatste gedeelte van het
evangelie van Marcus daarom ook als 'kanoniek' (dat is als gezaghebbend
Woord van God) aanvaard.
Het Koninkrijk van God
heeft de toekomst
Het evangelie van Marcus is waarschijnlijk het oudste van de vier
evangelieverhalen. Het wordt ook wel het 'basisevangelie'
genoemd: op zo'n 80 verzen na, is de stof ook bij Mattheus en Lucas te
vinden. Het is opvallend, hoe raak en precies Marcus verschillende
gebeurtenissen be- schrijft. U moet dat eens voor uzelf vaststellen
door een vergelijking te maken tussen:
Matth. 4 : 22 -Luc. 5
: 11 -Marc. 1 : 20;
Matth. 8 :
4 -Luc. 5 :
14
-Marc. 1: 43,44;
Matth. 8 : 23 -Luc. 8
:
22
-Marc. 4 : 35, 36.
Het is niet gemakkelijk in het evangelie van Marcus
één centraal thema aan te geven. Sommigen zeggen,
dat in dit evangelie Jezus wordt getekend in Zijn menselijkheid en
macht. Maar anderen vinden dat het in het evangelie van Marcus vooral
gaat over het verborgen Koninkrijk van God, dat Zich in Jezus een weg
baant in de wereld.
Aan de éne kant laat Marcus de kracht van Christus zien: 'En
zeer (Marc. 6: 2) velen stonden versteld en zeiden: Waar heeft Hij deze
dingen vandaan. en zulke krachten als door Zijn handen geschieden?' Aan
de andere kant is het opvallend hoe vaak Marcus het gebod van Jezus,
tegenover anderen te zwijgen over zijn wonderen, vermeldt: 'En Hij
(Marc. 8: 30) verbood hun nadrukkelijk met iemand hierover te spreken.'
Jezus wil niet, dat de mensen Hem zien als een wonderdoener en een
krachtfiguur. Hij wil niet de 'supermens' zijn, die als een held
vereerd wordt. Hij is de Zoon van God. Maar Hij is in vernedering op de
aarde gekomen. Het Koninkrijk van God komt zon- der opzien te baren.
Het werkt in het verborgene, als een zaadje dat in de aarde valt. Als
je Jezus wilt volgen, zul je je er niet aan mogen ergeren, dat er
uiterlijk niet veel eer aan te ,. behalen valt. Het Koninkrijk van God
is als een mosterdzaadje dat (Marc. 4) wanneer het in de aarde gezaaid
wordt, het kleinste is van alle zaden op de aarde, en toch als het
gezaaid is, opkomt en groter wordt dan alle tuingewassen. .
Het evangelie van Marcus leert je af, aardse verwachtingen te
koesteren. Alleen het Koninkrijk van God heeft de toekomst, een
machtige toekomst. De wonderen, die de Koning van dat rijk laat zien
wijzen erop: de tijd van dat Koninkrijk komt gauw.
Vertel
het aan de kinderen - Johannes de doper
Weet je nog wie Johannes was?
Hij was de zoon van Zacharias en Elisabeth, die oude mensen, die nog
een kindje kregen toen ze al heel oud waren, weet je nog?
Nu was Johannes een man geworden. Het was 30 jaar geleden dat de engel
Gabriël eerst bij Zacharias en later bij Maria kwam om te
vertellen dat ze een zoon zouden krijgen. Johannes zou een hele mooie
taak krijgen, maar hij moest nog wel leren hoe hij die taak moest
vervullen. Daarom ging hij helemaal alleen naar de woestijn om in de
stilte dicht bij God te zijn.
Johannes leefde daar van sprinkhanen en wilde honing. Hij droeg een jas
van kameelhaar met een leren riem er om heen, meer had hij niet nodig.
En daar in die woestijn leerde God Hem wat hij mocht gaan doen.
Johannes mocht aan de mensen bekend gaan maken dat de Zaligmaker
gekomen was. Hij mocht de mensen gaan vertellen, dat deze Zaligmaker
alle mensen zou redden van de zonden, van alle verkeerde dingen, die ze
hadden gedaan.
Dat wilde Johannes graag doen, want zijn vader had hem al verteld dat
hij een bijzondere taak zou krijgen van God.
Nu mocht Hij gaan vertellen dat de Koning kwam. Geen aardse koning met
een paleis, maar een Hemelse Koning. Geen vechtkoning, maar een Koning
van vrede. Zijn Koninkrijk zou in de Hemel zijn en iedereen die van
deze Koning hield, zou in dat Koninkrijk mogen wonen.
Maar dan kon je geen verkeerde dingen meer doen, want bij deze Koning
hoorde alleen maar Liefde en mooie en goede dingen.
e kon daar alleen maar wonen als je spijt had van alle
zonden, die je had gedaan en anders wilde gaan leven.
Deze blijde boodschap vertelde Johannes aan alle mensen die naar de
Jordaan kwamen, want daar was hij heen gegaan. De Jordaan was een water
waar veel mensen langs kwamen die naar Jeruzalem gingen. Zij luisterden
naar Johannes en kregen heel veel spijt van alle verkeerde dingen die
ze hadden gedaan. Ze wilden graag anders en beter gaan leven, zoals God
het wilde.
Deze mensen werden door Johannes gedoopt. Ze gingen helemaal onder in
het water van de Jordaan. Zoals hun lichaam schoon gewassen werd van
het vuil, zo maakte God hun hart schoon van de zonden. Dat betekende
deze doop. De meeste mensen wilden dat graag en zij lieten zich
allemaal dopen.
Maar ook toen waren er mensen die maar net alsof deden en
helemaal geen spijt hadden van hun zonden. Johannes werd boos op deze
mensen en vertelden hen dat ze ècht anders moesten gaan
leven en niet doen alsof.
Op een dag kwam Jezus naar Johannes toe bij de Jordaan. Ook Hij was een
volwassen man geworden, maar bijna niemand wist nog wie Hij was.
Jezus wilde zich laten dopen door Johannes, maar Johannes schrok daar
van. "Nee, niet ik moet Ú dopen, maar U moet míj
dopen", zei Johannes.
Jezus was zonder zonden, Hij had nog nooit iets verkeerds gedaan. En
tóch wilde hij zich laten dopen. Hij wilde net als alle
mensen zijn en Hij zei tegen Johannes dat hij Hem móest
dopen.
Johannes en Jezus gingen de Jordaan in en het water spoelde over Jezus
heen.
Toen Hij weer omhoog kwam uit het water gebeurde er iets heel moois. De
Hemel opende zich en een stralend licht scheen op Jezus.
De Heilige Geest daalde op Hem neer, als een lichte witte duif. Dat was
God zelf en Zijn stem sprak de volgende woorden: "Dit is Mijn Zoon,
waar ik veel van houd, in Hem vind ik blijdschap".
Toen wist Johannes het heel zeker. Dìt was de Zaligmaker,
dit was de Koning, dit was de Redder van alle mensen, dit was Jezus
Gods eigen Zoon. Hij was gekomen om alle mensen gelukkig te maken.
En Jezus ging weer weg, de woestijn in om dicht bij God te zijn en met
Hem te praten.
Johannes
wist dat zijn werk nu gauw voorbij zou zijn.
De Zaligmaker was nu gekomen. De mensen moesten nu naar Hèm
gaan luisteren. Johannes had mogen vertellen, dat de Zaligmaker
zòu komen en dat de mensen zich moesten bekeren.
Hij was maar een knecht van de Koning. Maar Jezus was zèlf
de Koning van het Koninkrijk in de Hemel, nu moesten de mensen naar
Hèm gaan luisteren.
Ook jij mag naar Jezus luisteren en van Hem leren.
Je mag lezen en leren uit de Bijbel over het leven van Jezus.
Je mag leren wie Hij was en hoe Hij leefde.
Je mag ontdekken hoe veel Hij van je houdt en dat jij ook bij Hem mag
horen.
Jezus houdt van alle kinderen en van alle mensen, groot en klein op de
hele wereld.
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Psalmen en bijbelliederen
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Onderzoek alle dingen en behoud het goede
WEGWIJZER NAAR MOOIE BIJBELGEDEELTES
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)