HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
Oude- en het Nieuwe Testament
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 031 - Het Oude- en het Nieuwe Testament
Het blijft boeien
In het Oude Testament wordt de komst van de Verlosser , de Messias, aangekondigd. Door aanhalingen uit het Oude Testament kan Jezus Zijn discipelen ervan overtuigen, dat Hij de beloofde Verlosser is. En ook dat Hij zou moeten lijden: om de verlossing van de zonden voor de mensen mogelijk te maken.
In
het Oude Testament (39 boeken), dat is geschreven van ca. 1000-200 voor
Christus, gaat het over de relatie tussen God en het volk
Israël. Hier wordt beschreven hoe God de hemel en de aarde
heeft gemaakt, hoe Hij omging met het volk Israël en hoe dat
volk reageerde op Hem. In dit deel van de Bijbel staat centraal dat God
steeds trouw blijft aan zijn volk. Ook lees je hierin hoe Hij belooft
dat Hij zich eens beslissend zal laten zien in iemand die nog moet
komen. Die persoon wordt de Messias (de "koning") genoemd.
In het Nieuwe Testament wordt beschreven hoe de Verlosser Jezus op
aarde kwam, hoe Hij geleefd en gewerkt heeft, hoe Hij heeft geleden en
is gestorven, hoe Hij is opgestaan uit de dood en naar de hemel gegaan
is. Het Nieuwe Testament kondigt aan, dat Jezus in koninklijke
majesteit terug zal komen. Daarnaast wordt in het Nieuwe Testament ook
verteld, hoe de blijde boodschap door de apostelen de wereld in
gebracht is en wat de inhoud van hun prediking geweest is.
Het Nieuwe Testament begint met de geboorte van Jezus Christus. Hij blijkt de beloofde Messias te zijn. In Hem heeft God zich laten zien zoals Hij is. Door hem is het mogelijk voor mensen om in een nieuwe relatie met God te komen (zie wat wij geloven)
Het Nieuwe Testament is
niet goed te begrijpen zonder het Oude; het Oude Testament is niet te
begrijpen zonder het Nieuwe.
De twee delen van de Bijbel vormen één geheel. In
hun brieven in het Nieuwe Testament verwijzen de apostelen steeds weer
naar gedeelten uit het Oude Testament, om te laten zien, wat daar over
Christus geschreven was. Daarom is het Oude Testament belangrijk om het
nieuwe goed te kunnen begrijpen. Maar ook omgekeerd: Het Oude Testament
kan pas in zijn werkelijke betekeilis worden begrepen als het gelezen
wordt bij het licht van het Nieuwe Testament.
God heeft één boek laten schrijven. De twee delen
waaruit dat boek bestaat vormen één geheel,
onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het ene kan niet begrepen worden
zonder het andere.
Geen
tegenstelling
Het Oude Testament is vaak achtergesteld bij het Nieuwe, soms zelf in
vergetelheid geraakt. Er is ook veel. kritiek geweest op het Oude
Testament. Het Oude Testament zou een boek zijn vol van haat en wraak,
van gruwelverhalen en bloedvergieten, van onzedelijkheid. De 'god' van
het Oude Testament zou een god zijn, die hard en wreed was,
onbarmhartig en wraakzuchtig. Het Oude Testament zou een tegenstelling
vormen met het Nieuwe, waarin liefde voor elkaar op de voorgrond staat
en de 'god' alleen maar liefdevol en verdraagzaam is. Het Oude
Testament werd uit de kerkboeken weggelaten en alleen het Nieuwe werd
opgeno- men. Zelfs werden aanhalingen uit het Oude Testament in het
Nieuwe verwijderd.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen het Oude en het Nieuwe Testament.
Maar ondanks die verschillen is er in het geheel geen sprake van een
tegenstelling. In het Oude Testament worden zondige toestanden,
verhoudingen en gebeurtenissen vaak heel realistisch beschreven. Het
Oude Testament windt er geen doekjes om; allerlei daden van mensen,
gelovigen en ongelovigen, worden niet verdoezeld, maar onthullend
verteld. De boosheid van God over de zonden en de straffen die Hij
geeft, worden ronduit beschreven. Daarmee laat het Oude Testament heel
duidelijk zien, hoe het leven is als de mens zich losmaakt van God. God
gebruikt dan vaak de goddeloosheid van het ene volk om die van het
andere te straffen. God laat hety goddeloze volk dan voelen wat
goddeloosheid is.
Diezelfde boosheid van God over de zonde wordt in het Nieuwe Testamen
vermeld. Hoe boos is Jezus over de huichelarij en de schijnvroomheid
van de Farizeeën! (Matth. 23). Hoe streng is de straf op de
zonde van Ananias en Saffira. En in de Hand. 5 en ook Openbaringen aan
Johannes worden verschrikkelijke straffen aangekon- digd over de
wereld, die Christus als Verlosser verwerpt en over de (Openb. 8,9)
ontrouw geworden kerk. (Openb. 16:5, 6).
De straffende God van het Oude Testament is ook de straffende God van
het Nieuwe Testament. En zo is ook de liefdevolle God van het Nieuwe
Testament de liefdevolle God van het Oude Testament. In het eerste deel
van de Bijbellaat God zich niet alleen maar zien als een God die alleen
maar boos is over de zonde. Ook dat deel staat vol van de
barmhartigheid, de liefde, de genade (Ex.34) van God. De God die de
schuld vergeeft(Ps. 103) en de zonde verzoent.
De God van het Oude- en Nieuwe Testament is een God, die boos is over
de zonde en de zonde streng straft. Maar Hij is ook een God, die
genadig is en zonden en overtredingen vergeeft. Van de talloze plaatsen
waar het Oude Testament over die God spreekt, volgen er hier een
aantal: Num. 14 : 18; Deut. 5 : 10; Ps. 86 : 15; Ps. 103 : 8; Ps. 145 :
8; Joël 2 : 13; Jona 4 : 2; Neh. 9: 17.
Het Oude Testament en het succes Ivan popgroepen. Het lijkt of in onze
tijd het Oude Testament opnieuwontdekt wordt. Onder het stof vandaan
gehaald, wordt het opgepoetst om het te doen glanzen in een nieuwe
gloed. Want staat het Oude Testament niet vol van het verlangen naar
een betere toekomst? Kun je als hedendaags maatschappij-kritikus niet
prima terugvallen op het protest van de profeten tegen sociale
misstanden?
Het boek Prediker lijkt wel speciaal voor onze tijd geschreven. En de
Psalmen zijn immers uitstekend geschikt als machtige strijdliederen en
protest-songs om de verworpenen der aarde nieuwe moed toe te zingen.
Met het Oude Testament in de hand kun je alle discriminatie, alle
onderwerping en verkrachting van recht aan de kaak stellen. Het Oude
Testament is doorgedrongen tot op de hit- lijsten.
Intermezzo: God en geweld in het
Oude Testament
1. Het oude testament is een boek vol geweld.
2. Het oude testament zwijgt niet over rauwe werkelijkheid van oorlog
en geweld.
3. Geweld wordt ontmoedigd. God verafschuwt het. God verlangt naar
vrede.
4. God gebruikt geweld om het kwaad aan te pakken, onderdrukkers te
straffen en het recht te herstellen.
5. We moeten onderscheid maken tussen kwaadaardig en bevrijdend geweld.
6. Ons beeld van God is veranderd. Daardoor is onze leesbril veranderd
en hebben we moeite met het gericht en de wraak van
God.
7. We kunnen leren van christenen uit andere delen van de wereld.
8. Is de God van het nieuwe testament niet veel liefdevoller dan de God
van het oude testament?
- Ook in het oude testament wordt agressie en geweld afgewezen.
- De auteurs van het nieuwe testament nemen nergens afstand van het
oude testament.
- Het nieuwe testament spreekt niet minder ernstig over het gericht van
God.
9. Wij leven wel in een andere periode in de heilsgeschiedenis. God
stelt zijn oordelen uit met het oog op het komende
eindgericht.
10. Schort je oordeel over moeilijke teksten liever op.
11. Kunnen we ook iets leren van die moeilijke Bijbelgedeelten?
12. Psalm 139 vers 19 t/m 22:
- Dichter kiest kant van God die gezegd heeft dat Hij verbondsbrekers
haat.
- Dichter neemt recht niet in eigen hand, maar legt zijn zaak in Gods
handen.
- Dichter heeft als oudtestamentische gelovige nog weinig zicht op het
eindgericht en het eeuwige leven na dood (voor de
rechtvaardigen).
- Gebed omzetten in gebed om de terugkomst van Jezus.
13. God is te groot om te kunnen begrijpen.
14. Wat er leeft in het hart van God.
Extra
aantekeningen:
• Hoewel het onderscheid niet in alle gevallen zo makkelijk te
maken is, maken we onderscheid tussen menselijke en goddelijk geweld.
Bij menselijk geweld kunt u denken aan koning Achab die Naboth ui de
weg ruimde. Goddelijk geweld is het geweld waar God achter zit. Denk
aan de slachting die JHWH aanricht onder mannen van Beth-Semes omdat ze
de ark hadden bekeken. Denk aan die man die God gevloekt heeft en op
Gods bevel ter dood gebracht wordt.
•
De uitspraak van Jezus dat wie naar het zwaard grijpt, zal door het
zwaard vergaan (Matth. 26:52), heeft zijn wortels in o.a. het boek
Spreuken. Steeds weer waarschuwt de wijsheid voor de dwaasheid van
geweld en machtswellust. Dat keert zich eens tegen je.
•
Oog om oog, tand om tand. Dat betekent: slecht eens oog om een oog,
slechts één tand om een tand. Heilzaam in die
tijd vanoeverloze vergelding. Denk maar aan Lamech die in Genesis 4
bralt dat hij onrecht 77 keer wreekt.
•
Over de vernietiging van de volken die in het land Israël
woonden. Lees. Deuteronomium 20. Over de oorlogswetten. In vergelijking
met de omringende volken zeer humaan: Israël moest eerst
vrede aanbieden, mocht de hele bevolking niet doden, moest de
fruitbomen laten staan.
•
David krijgt de gelegenheid om koning Saul te doden. Hij neemt het
recht niet in eigen hand, maar neemt een stukje van zijn mantel en
later een speer en waterkruik (1 Sam. 24:5 en 26:12).
• De koningen van Juda en Israël zijn om het gebruik van geweld door de profeten van God scherp bekritiseerd.
•
Koning Aram van aartsvijand Syrië, is met zijn leger door
toedoen van de profeet Elisa terecht gekomen in Samaria. Een makkelijke
prooi voor de koning van Israël. Maar de profeet zegt: geef ze
een maaltijd. Zo stapelen we vurige kolen op hun hoofd. Dan keren ze
ongedeerd naar huis (2 Kon. 6).
•
De volken die door God gebruikt worden om Israël te tuchtigen
worden ter verantwoording geroepen als het geweld buitenproportioneel
is (Jes. 10 vanaf vers 7).
•
In de visioenen die de profeten ontvangen, lezen we niets over een
gewelddadige verovering van de wereld. Nee. De wet zal van Sion uitgaan
en het woord van JHWH vanuit Jeruzalem. Dan zullen de volken vrijwillig
komen om te schuilen bij het recht
van God.
•
In Zacharia 4 vers 6 lezen we: Niet door kracht, noch door geweld, maar
door mijn Geest zal het geschieden. In Jesaja 2 lezen we: Zij zullen
hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren tot snoeimessen.
Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk. Geen mens
zal nog weten wat oorlog is. Met Psalm 46 zingen we over wat God doet:
Wereldwijd bant Hij oorlogen uit, bogen breekt Hij, lansen verbrijzelt
Hij, wagens verbrandt Hij in vuur. God zegt: Staak de strijd en erken
dat Ik God ben.
•
Gods geweld staat dus altijd in het kader van Zijn gerechtigheid. Een
prachtige tekst vinden we in Jesaja 26: Reikhalzend kijk ik naar U uit,
zelfs ’s nachts verlang ik naar U. Wanneer U een oordeel over
de wereld velt, zullen de mensen op aarde gerechtigheid leren.
•
Een citaat van prof. van Ruler (commentaar op psalm 7): Het gericht is
tenslotte ook dit, dat Hij het kwade wegdoet. Dat is de grote wraak die
over de aarde gaat, waardoor Gods goede en schone schepping wordt
schoongeveegd van alle onrecht en geweld. Er zijn in de bijbel geen
feestelijker woorden dan de wraak, de vergelding en de toorn van God.
Daarin liggen alleen
maar positieve dingen: God wil een bewoonbare aarde.
•
Wat een troost voor hen die bedrogen zijn, slachtoffer waren van
onrecht en gemene streken. Het kwaad blijft niet voor altijd
ongestraft. De beul heeft niet tot in eeuwigheid een voorsprong op zijn
slachtoffer. Wij hebben een God die het kwade haat en oordeelt. Dat is
eigenlijk een bron van troost en licht.
•
Juist ook in het nieuwe testament lezen we over geweld waar God mee te
maken heeft. Denk aan Ananias en Saffira, die dood neervallen. U zou
Openbaringen 2 vers 22 en 23 eens moeten lezen.
•
Nog iets over het verschil tussen de tijd van het oude testament en de
tijd van het nieuwe testament: Het volk van God is nu geen politieke
eenheid meer. Nog meer dan in het oude testament is het volk van God
een volk dat het geweld te allen tijde schuwt. Nog meer dan in het oude
testament laten we het oordeel aan God die straks wel afrekent met
mensen.
•
Het oude testament speelt in een andere tijd. God kiest een volk. Aan
dat volk schenkt Hij zijn genade. Met dit volk sloot Hij een verbond.
Daarbij hoort: Zijn volk eerst grond onder voeten geven. Zijn volk
beschermen en bewaren. Zijn volk leren heilig te leven (daarom strenge
straffen als je de wet overtrad). Het unieke van deze periode zullen
altijd moeten meewegen als we het
oude testament lezen.
•
Als illustratie bij het godsbeeld dan ingrijpend is veranderd. We lezen
niet alleen Psalm 139 t/m vers 18, maar ook als we over die nieuwe
hemelen en die nieuwe aarde lezen (Openbaringen 21), dan lezen we vaak
t/m vers 7. Of denk aan Exodus 34 vers 6 en 7. De kerntekst uit het OT
waarin God uit de doeken doet wie Hij is. God zelf roept het uit: Ik
ben liefdevol en genadig, Ik ben geduldig, trouw en waarachtig. Die
zijn liefde bewijst en zonden vergeeft. Dat kunnen we meemaken. Maar
dan volgt: Die niet alles ongestraft laat en voor de schuld van ouders
de kinderen en kleinkinderen laat boeten. Dat vinden we dan weer heel
lastig.
•
Niet alleen Psalm 5 lezen we over God die hen haat die onrecht doen,
bedrog plegen, bloed vergieten. Ook in Psalm 11 lezen we: Wie het
geweld liefhebben, haat Hij. De dichter van Psalm 139 sluit zich
daarbij aan, stemt daarmee in.
•
Vgl. in dit verband Romeinen 12 vers 19: Wreekt uzelf niet, geliefden,
maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven (Deut. 32):
Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere. Dr. van
Veluw in Kontekstueel:
•
De wraakpsalmen die God vragen om de vijanden te straffen, zijn
wellicht het beste te vergelijken met de hulp-roep van een kind, dat op
het schoolplein door een grote groep jongens steeds wordt gepest. Mag
je dan een keer roepen: ‘Here God, verlos mij van mijn
vijanden’? Wraakpsalmen zijn mijns inziens dus schreeuwen om
hulp van het kleine volkje Israël, dat gepest werd op het
grote plein van het toenmalige wereldtoneel. Denk maar aan de wrede
oorlogstechnieken van de Babyloniërs en Assyriërs,
die onderlippen afsneden, gezichten verminkten door die te begieten met
heet asfalt, zwangere vrouwen opensneden en kinderen tegen de rotsen
verpletterden. Dat deden ze Israël aan!
•
In zulke situaties is het begrijpelijk, dat je tot je God schreeuwt met
bijvoorbeeld Psalm 137 (geparafraseerd): ‘Aan de rivieren van
Babel, daar zaten wij te wenen en dachten aan het verwoeste Jeruzalem.
Hoe kunnen wij dan zingen een lied van de Here op vreemde grond? Denk
aan Jeruzalem Here, en breng Babel ten val. En laat hen aangedaan
worden wat ze ons hebben aangedaan. Laat ook hun kinderen op de rotsen
verpletterd worden.’ Blijkbaar mag je tegenover God zo je
hart luchten. Blijkbaar mag je als je gepest wordt tot God bidden:
‘Here, laat hen zelf eens overkomen wat ze ons hebben
aangedaan. Dan weten ze tenminste wat het is. Misschien gaan hun ogen
dan een keer open voor wat ze doen!’
•
We zien dus dat God, om het volk Israël te handhaven, wel eens
een tijdgebonden God moet zijn, die zich bedient van tijdgebonden
(strijd)middelen. Als God op bepaalde momenten niet met geweld had
ingegrepen, had Israël wellicht niet meer bestaan. Toch zal
het uiteindelijk met deze manier van doen niet lukken. Uiteindelijk
moet het Koninkrijk van God op een andere manier komen. Daar wijst het
Oude Testament al op. Amalek wordt verslagen door Mozes’
geheven armen, de muren
van Jericho vallen onder trompetgeschal, Gideon moet met een heel klein
legertje aan de gang, zodat de vijand zich in zijn eigen zwaard stort
en David vertrouwt niet op de wapens van Saul, maar op God als hij op
Goliath aangaat.
•
Zo wordt in verschillende verhalen van de Bijbel de strijd vaak
beslecht door liturgie. Daar zit mijns inziens ook de gedachte achter,
dat wie bidt of zingt - dus ook wie wraakpsalmen bidt of zingt - in elk
geval dan niet de wapens kan opnemen. (einde)
.
In het Oude Testament wordt
geprotesteerd tegen veel misstanden. Tegen veel onrecht en geweld. In
het Oude Testamant wordt geprofeteerd van een nieuwe toekomst, maar die
nieuwe toekomst zal er alleen zijn voor wie God wil dienen, in alles.
De eenheid van de Bijbel mag je niet verbreken. Het Oude en het Nieuwe
Testament vormen samen het éne Woord, zoals God ons dat
gegeven heeft. Wie een tegenstelling ziet tussen het Oude en het Nieuwe
Testament, miskent de hele openbaring die God ons gegeven heeft.
In het Oude Testament komt de toorn van God heel duidelijk naar voren.
De toorn van God over de zonde van alle mensen komt neer op Jezus aan
het kruis. Als Hij daar sterft, draagt Hij die toorn in onze plaats om
zo onze schuld te verzoenen. Het Oude Testament is gericht op dat offer
op Golgotha. Het Nieuwe Testament maakt dat offer bekend. Beide delen
van de Bijbel bevatten samen het evangelie, de blijde boodschap, dat er
verzoening is over de zonde, dat de toorn van God wordt weggenomen door
het lijden en sterven van Zijn Eniggeboren Zoon.
De bedoeling en de rijkdom van het Oude Testament wordt pas in en door
het Nieuwe Testament volledig duidelijk. Dat maakt het Nieuwe niet
belangrijker dan het Oude; zoals het Oude Testament niet zonder het
Nieuwe verklaard kan worden, zo kan evenmin het Nieuwe Testament zonder
het Oude gelezen of begrepen worden.
Oproep
tot onderwerping
In het Oude Testament wordt krachtig gewaarschuwd tegen misstanden en
onrecht. Maar ook laat het Oude Testament zien, waar de oorzaak daarvan
ligt. De opstand tegen God wordt aangewezen als de bron van alle
rampzaligheid op de wereld. Een opstand tegen God, die er is bij alle
mensen, zonder onderscheid van ras of huidskleur, zonder onderscheid
van rang of stand. Wie in opstand komt tegen God, wie oproept tot
revolutie en geweld, krijgt al in het Oude Testament te horen, dat God
(Ps.2) in de hemel daarom lacht in Zijn heilige spot. Een lach om de
machteloosheid en de hoogmoed van de opstandige mens. God roept hen op,
in Zijn toorn, tot bekering en tot onderwerping aan Zijn Zoon. Wie aan
die oproep geen gehoor geeft, zal getroffen worden door de
rechtvaardige (Matlh.28 : 18) toorn van God. Let wel: een toorn die de
mens over zichzelf afroept. Misbruik van ontvangen vrijheid loont dus
niet.
De
oorsprong van de benamingen
De benamingen 'Oude Testament' en 'Nieuwe Testament' zijn ontleend aan
de brief van Paulus aan de Corinthiërs. In 2
Corinthiërs 3 : 14 wordt gesproken over de voorlezing van het
oude verbond' of 'oude testament' .In onderscheid daarvan wordt in 2
Corinthiërs 3 : 6 gesproken over een 'nieuw verbond'.
In het Oude Testament staat het oude verbond centraal; het verbond dat
God bij de Sinaï met Zijn volk Israël had gesloten.
Dat verbond wees heen naar de toekomst en het werk van de Messias
(Christus, Gezalfde), de Zaligmaker van de wereld.
In het Nieuwe Testament staat het nieuwe verbond centraal. Dat is niets
anders dan het oude verbond, maar nu in en dóór
Christus in vervulling gegaan: hetzelfde verbond - nieuw. Christus
heeft het oude- en het nieuwe verbond tot een geheel gemaakt. Daarom is
ook het Oude en het Nieuwe Testament een geheel. Er is onderscheid
tussen het Oude en het Nieuwe Testament; maar het zijn geen twee
Bijbels, maar één. De Bijbel als het Woord van
God, begint in Genesis 1 en eindigt in Openbaringen 22.
Zalig zijn zij, die het Woord van God lezen of horen, en het bewaren.
Algemene
inleiding op het Oude Testament
Als we kijken naar de inhoudsopgave van het OT dan lijkt dat ons zonder
enige voorkennis een onsamenhangend geheel van boeken.
Toch kent onze christelijke versie van het OT de volgende indeling.
I: De wet ook wel bekend als de pentateuch, ‘de
vijf boeken’ (penta is vijf): Genesis tot en met
Deuteronomium.
II: De historische boeken:
- de confederatie van de stammen: Jozua
tot en met Ruth
- de opkomst en de val van het
koninkrijk: 1 Samuël tot en met 2 Kronieken
- de ballingschap en de
terugkomst: Ezra tot en met Esther
III: De poëtische boeken: Job tot en met Hooglied
IV: De profetische boeken: Jesaja tot en met Maleachi
Deze indeling heeft wel iets weg van de oorspronkelijke hebreeuwse
indeling van de Tenach, zoals het OT onder de Joden bekend staat.
Tenach is een verzamelnaam voor de volgende indeling:
T is van Torah (de Wet): Genesis tot en met Deuteronomium
N is van Nebiim (de Profeten), onderverdeeld in:
- de Vroege Profeten: Jozua,
Richteren, Samuël, Koningen
- de Late Profeten: Jesaja,
Jeremia, Ezechiël, De Twaalf
C is van Chetubhim (de Geschriften), onderverdeeld in:
- de Dichterlijke boeken: Job,
Psalmen, Spreuken
- de Feestrollen (Megilloth):
Ruth, Hooglied, Prediker, Klaagliederen, Esther
- de Historische boeken:
Daniël, Ezra-Nehemia, Kronieken
Wij hebben dus 39 boeken en het hebreeuwse OT kent maar 24 boeken,
terwijl de tekst compleet hetzelfde is. Namelijk als
één boek worden gezien: 1 en 2 Samuël, 1
en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken, Ezra en Nehemia en de Twaalf kleine
profeten.
De boeken Jozua tot en met Koningen worden ingedeeld als de
‘vroege profeten’ i.t.t. ‘de historische
boeken’. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de
schrijvers van deze boeken profeten waren of dat de schrijvers de
gebeurtenissen opschreven om de belangrijke principes die de profeten
uitdroegen te illustreren.
De Megillot is een verzameling van vijf feestrollen. Deze boeken werden
op de verschillende feestdagen gelezen. Ik heb opgezocht welke feesten
dit waren en ik kwam tot de volgende opsomming.
Hooglied – Pasen (1e maand) herdenking van de
uittocht uit Egypte
Ruth – Oogstfeest (3e maand) 7 weken na pesach
dienden eerstelingen geofferd te worden
Klaagliederen – herdenking van de vernietiging van
Jeruzalem (5e maand)
Prediker – Loofhuttenfeest (7e maand) herdenking
van de veilige tocht door de woestijn
Esther – Purim/Lotenfeest (12e maand) herdenking
van de redding van de ondergang van het joodse volk door Esther en
Mordechai
Deze indeling is uitermate interessant omdat dit de Schrift is waar in
het NT over wordt gesproken:
Jezus leert over Zichzelf uit Mozes/de wet (Torah), de profeten
(Nebiim) en de Psalmen (onderdeel van de Chetubhim).
Kronieken is het laatste boek in het hebreeuwse OT en eindigt
met de terugkeer naar het land. In Lukas 11:51 zegt de Heer Jezus in
een gesprek met een wetgeleerde, terwijl hij wijst op de zondige
houding van Israël in het verleden ten opzichte van de
profeten, dat van het bloed van Abel tot het bloed van Zacharias van
dit geslacht zal worden geëist.
Zonder verder in te gaan op wat de Heer Jezus precies bedoelt, toont
deze tekst wel dat Genesis blijkbaar als eerste boek gold en Kronieken
als laatste boek, want in 2 Kronieken 24:20-22 wordt de profeet Zekarja
van Zacharia door het volk gedood en is daarmee de laatste profetische
martelaar. Overigens mooi detail is dat de naam van Zekarja/Zacaria "
Jahweh herinnert zich" betekent.
Historisch
overzicht
Om het OT goed te begrijpen is het aan te raden om eerst de chronologie
overzichtelijk voor je te zien. Hierom zal ik beginnen met een beknopt
historisch overzicht. Hierbij gelijk enkele kanttekeningen.
- De beschreven gebeurtenissen zijn niet
de hoogtepunten van het OT of van het volk Israël, maar dienen
slecht als ijkpunten voor de historische kapstok.
- De genoemde data zijn niet
vrij van discussie. De datering van de personen en gebeurtenissen uit
het OT leidt meer dan eens, zoals bijvoorbeeld bij het boek Obadja tot
verschillende uitkomsten. De jaartallen zoals ze in dit overzicht
worden gepresenteerd zijn van Payne.
Wereld
van het OT
Kennis van de wereld van het OT leidt tot een beter begrip van het OT
zelf.
Een belangrijke element van de wereld van het OT zijn de heersende
buitenlandse machten. Voorbeeld: hoe zouden wij de 20e eeuw kunnen
begrijpen, zonder kennis van de positie van Amerika?
De buitenlandse mogendheden hebben een grote invloed op de
geschiedenis van het volk Israël gehad. Drie keer in het OT
wordt Israël door een buitenlandse macht overheerst:
1e keer: slavernij onder de Egyptenaren
2e keer: gedeeltelijke ballingschap (koninkrijk Israël) onder
de Assyriërs
3e keer: volledige ballingschap onder de Babyloniërs
Dit is nog naast de strijd die het volk met de omringende volkeren
moest voeren: de Filistijnen, de Amelekieten, de Edomieten, de
Moabieten, de Ammonieten.
Belang
Het OT vervult een belangrijke functie als basis voor heel veel zaken:
- voor NT
- voor kennis van God
- voor kennis van Gods plan met
de wereld
- voor Messias
(Messiasverwachting)
- voor het complete verhaal
(begin en einde)
- voor grondslagen van de mens
(Gn 1-11)
Christus is het centrum van de Bijbel, van zowel het OT als het NT.
Hierom zullen we altijd naar Hem moeten zoeken in de Bijbel. Hij is
namelijk de enige weg tot verlossing.
OudeTestament en Nieuwe Testament
vormen samen: De Bijbel
Het christelijk geloof gaat over een intieme relatie met God. Bij zo'n
relatie hoort dat je jezelf bekend maakt en je hart uitstort aan een
ander, in dit geval aan God. Dit doe je door te bidden. Maar een
relatie heeft twee kanten: God maakt zich ook bekend aan ons.
Christenen geloven dat God vertelt wie Hij is in de bijbel. Dat boek
bevat niet alleen droge informatie, maar het spreekt ons aan, het wil
ons raken, bemoedigen, ontroeren, waarschuwen.
Je hebt deze pagina's geopend omdat je op de een of andere manier
geïnteresseerd bent geraakt in het christelijk geloof.
Misschien heb je al eens of vaker gebeden. Misschien vraag je je af of
je ooit antwoord krijgt? De bijbel kan je een stap verder brengen in je
onderzoek naar het christelijk geloof.
Is de Bijbel wel betrouwbaar?
Is
de bijbel betrouwbaar? Hoe weet ik dat het geen boek is als alle
andere? Waarom zou ik in de bijbel lezen en niet iets anders? Een
absoluut bewijs van de betrouwbaarheid van de bijbel kunnen we niet
geven. Wel hebben we argumenten. Maar het is geen wiskunde: wij kunnen
niet bewijzen dat de bijbel waar en betrouwbaar is, zoals je kunt
bewijzen dat 1+1=2. Maar is dat erg? Bij de meeste dingen in het leven
bestaat geen absoluut bewijs. En het zijn vaak ook nog de belangrijkste
dingen. Je gelooft dat je moeder van je houdt. Maar kun je het
bewijzen? Met absolute zekerheid? Je gelooft dat je goed leeft. De
meeste mensen geloven hetzelfde. En toch leven ze hele andere levens.
Hoe weet je nu zeker dat je goed leeft? Je gelooft dat je veilig
aankomt wanneer je straks de deur uitgaat. Als je dat niet geloofde,
zou je nooit meer buiten de deur komen. Maar kun je het bewijzen?
Kortom, er zijn ontzettend veel dingen in het leven (en vaak de
belangrijkste!) die we niet kunnen bewijzen en die we toch aannemen. We
vertrouwen erop, omdat in de praktijk blijkt dat deze zaken dat
vertrouwen waard zijn.
Uiteindelijk is dus een persoonlijke beslissing nodig. Die maak je op
grond van argumenten, maar dat is niet het enige. Wat je in de eerste
plaats nodig hebt, is vertrouwen. De bijbel noemt dat 'geloof'. Dat
betekent dat je op een gegeven moment de keus maakt: ik wil erop
vertrouwen dat de bijbel Gods woord is. Misschien twijfel je nog en
weet je het helemaal niet zeker, maar toch ga je het
proberen… Zo gaat het in feite ook met een vriendschap. Op
een gegeven moment maak je een keus voor iemand, zonder dat je zeker
weet of diegene te vertrouwen is. Daar kom je pas achter in de relatie.
Als je iemand op de proef wilt stellen, voordat er een relatie is,
verlies je de ander meestal.
Jezus zei: "Wie probeert te doen wat Ik zeg, zal merken of ik dingen
zeg die van mezelf zijn of dingen die van God zijn". Zekerheid vooraf
geeft Hij niet, alleen zekerheid die groeit in een relatie met Hem.
Dus hier ligt de vraag: er is een boek, de bijbel, dat zegt Gods woord
te zijn. Het zegt dat je, als je vertrouwt wat er in staat en probeert
ernaar te leven, overtuigd zult raken van de waarheid en de wijsheid
van dit boek. Er is geen mogelijkheid om vooraf te bepalen of het
klopt. Er zijn wel goede argumenten om dit te geloven (je hoeft je
verstand niet thuis te laten!), maar uiteindelijk zijn die argumenten
niet beslissend. Aan jou de keus..
De Bijbel is een
fascinerend boek
Een boek dat ontstaan is in een periode van ruim 1000 jaar en waarvan
de oudste delen nu al zo'n 3000 jaar oud zijn. En nog steeds is het
niet weg te slaan van het wereldtoneel. Sterker nog, het is het meest
verkochte boek ter wereld. Elk jaar gaan er 30 miljoen bijbels over de
toonbank en er worden er ook nog eens miljoenen gratis weggegeven. In
feite verwisselen per seconde wereldwijd 1,5 bijbel van eigenaar. In de
tijd die je nodig had om deze regel te lezen, zijn dat dus al gauw 4
bijbels.
De bijbel is oorspronkelijk geschreven in de Hebreeuwse en Griekse
taal, maar hij is nu vertaald in ruim 300 talen, terwijl delen van de
bijbel zijn vertaald in meer dan 1000 talen. Daarmee is het ook het
meest vertaalde boek ter wereld. Eigenlijk is dat gek, want de bijbel
is geen gemakkelijk boek. Hij wordt dan ook wel veel verkocht, maar
veel minder gelezen. In elk geval in Nederland. Bijna iedereen heeft
wel een bijbel, maar wie leest hem ook?
De Bijbel is niet een
boek dat uit de hemel is komen vallen
De
bijbel is ook niet één boek, maar bestaat uit 66
kleinere boeken, met één kaft erom. In die 66
boeken hebben gelovigen van ca. 1000 voor Christus tot ca. 100 na
Christus opgeschreven wie God is, wat Hij heeft gedaan, wie Hij voor
ons wil zijn en hoe mensen daarop hebben gereageerd. Christenen geloven
dat de schrijvers van dit boek daarbij werden geholpen door God zelf.
Er zijn allerlei geleerde theorieën hoe dat precies gebeurd
kan zijn, maar voor zulke vragen verwijzen we je graag door naar
speciale boeken die daarover gaan.
De bijbel bestaat uit twee delen: het Oude Testament (letterlijk: "de
oude relatie") en het Nieuwe Testament ("de nieuwe relatie"). Het woord
'testament' slaat hier dus niet op een document dat gaat over een
erfenis, maar het is een oud woord voor 'verbond', 'afspraak' of
'relatie'..
De Bijbel is
oorspronkelijk niet in het Nederlands geschreven
Wij
maken dus gebruik van vertalingen. De ene vertaling is de andere niet.
Neem dus een goede vertaling in niet te moeilijk Nederlands.
Bijvoorbeeld: "de Groot Nieuws bijbel" of "Het Boek". Wanneer je niet
bang bent voor iets moeilijker Nederlands, kun je de "NBG-bijbel" of de
"Statenvertaling" nemen. Die vertalingen staan dichter bij de
oorspronkelijke tekst van de bijbel, maar hebben als nadeel dat het
Nederlands nogal ouderwets is.
Voorin elke bijbel staat een inhoudsopgave met de 66 boeken en de
bladzijdenummers waar die boeken beginnen. Daar zie je namen als
'Genesis' (het eerste boek) en 'Openbaring' of 'de Openbaring aan
Johannes' (het laatste boek).
Als je bijvoorbeeld Genesis openslaat, zie je dat de tekst is verdeeld
in hoofdstukken (meestal dikgedrukte cijfers). Genesis bevat 50
hoofdstukken. Als je bijvoorbeeld hoofdstuk 1 openslaat (dat begint met
de woorden "In het begin" of "In den beginne"), zie je dat dat
hoofdstuk weer verdeeld is in kleine stukjes, die elk beginnen met een
nummer. Dat noemen we 'verzen'. Genesis, hoofdstuk 1, bevat 31 verzen.
Om een bepaald gedeelte uit de bijbel aan te geven, gebruiken we
meestal een soort code. Die ziet er als volgt uit: Bijbelboek -
hoofdstuknummer : versnummer. Dus "Genesis 1:1", betekent: "Het
bijbelboek Genesis, daarvan hoofdstuk 1 en daarvan vers 1. Dit vers
luidt (afhankelijk van de vertaling die je gebruikt, kunnen de woorden
iets verschillen): "In het begin schiep God de hemel en de aarde". Vaak
wordt de naam van het bijbelboek afgekort. Bijvoorbeeld: Gen. 1:1.
Wanneer een langer gedeelte is bedoeld, wordt dat zo aangegeven: Gen.
1:1-4 (= "Genesis, hoofdstuk 1, vers 1 tot en met vers 4).
Nu kun je in principe alles opzoeken in de bijbel, als je tenminste het
bedoelde bijbelboek weet te vinden. Gebruik daarvoor de inhoudsopgave
voorin of achterin de bijbel.
Waar kun je beginnen?
Zoals gezegd, de bijbel is eigenlijk niet één
boek, maar hij bestaat uit 66 verschillende boeken. Als je de bijbel
van voor naar achteren zou doorlezen, zou je al gauw merken dat die
boeken heel verschillend zijn. Het ene boek is vaak ook veel moeilijker
dan het andere.
Als je niet erg gewend bent aan bijbellezen, kun je het beste beginnen
met een boek uit het Nieuwe Testament (dus het tweede deel van de
bijbel, dat over Jezus Christus gaat). En daarvan kun je weer het beste
een bijbelboek kiezen met verhalen over Jezus Christus. Hij is de
belangrijkste persoon van de bijbel en Hij laat zien wie God is en ook
voor jou wil zijn. Dus het is logisch om met hem te beginnen. Je kunt
dan kiezen uit de volgende bijbelboeken: "het Evangelie naar
Mattheüs", "het Evangelie naar Markus", "het Evangelie naar
Lukas" en "het Evangelie naar Johannes" (de spelling van de namen is
afhankelijk van de bijbelvertaling die je gebruikt). Dat zijn de eerste
vier boeken van het Nieuwe Testament. Het woord 'evangelie' betekent:
'goed nieuws'. In deze boeken wordt goed nieuws verteld: God wilde ons
laten zien wie Hij is in Jezus Christus. Hij kwam bij ons en liet ons
zijn liefde zien. Dat vinden christenen inderdaad goed nieuws.
Het lezen van de Bijbel
Stel
dat je gaat beginnen met het Evangelie naar Lukas (kortweg 'Lukas'
genoemd).
De bijbel is niet zomaar een boek, maar Gods boek. Neem er dus de tijd
voor. Tenslotte gaat het om belangrijke zaken. Zorg dat je niet kunt
worden gestoord.
Bedenk dat ook hier een houding van serieuze belangstelling nodig is en
de bereidheid om wat te leren. God laat zich niet kennen aan mensen die
hem alleen op de proef willen stellen of niet echt willen vinden wat ze
zoeken. Stel je daarom bescheiden op. De bijbel is geen gemakkelijk
boek, maar het gaat wel ergens over. Wees dus bereid om er moeite voor
te doen.
Bid kort tot God en vraag hem of Hij je wil helpen om het te begrijpen
en of Hij je iets wil laten zien van wie Hij is. Het is het beste dat
elke keer te doen wanneer je in de bijbel leest. Het gaat toch om een
relatie? Als wij praten tegen God, mogen we verwachten dat Hij ook iets
van zichzelf laat horen. Christenen merken dat Hij daarvoor vaak de
bijbel gebruikt.
Lees een stuk. Probeer in grote lijnen te begrijpen wat je leest, maar
als er soms woorden of zinnen tussen staan die je niet begrijpt, lees
dan gewoon door. Bij een verhaal over Jezus is dat niet zo erg.
Stel jezelf de volgende vragen: (1) wat doet of zegt Jezus hier?; (2)
als Jezus inderdaad laat zien wie God is, wat zegt dit dan over God?;
(3) hoe kan ik dat wat Jezus zegt of doet betrekken op mezelf? Wil Hij
mij misschien iets duidelijk maken?
Het is overigens het beste om niet altijd alleen in de bijbel te lezen.
Als je een christen kent, kan het goed zijn om samen met hem of haar af
en toe een stukje te lezen. Hij of zij kan je dan helpen en misschien
wat tips geven. Ook kun je misschien wat vragen kwijt. Bedenk overigens
wel dat er altijd meer vragen dan antwoorden zijn!
Soms is het ook goed om een boekje erbij te gebruiken. Er zijn
bijbelstudieboekjes op de markt, die bij elk bijbelgedeelte een kort
stukje uitleg geven, een paar vragen om over na te denken en een gebed
dat je kunt bidden. Sommige mensen hebben daar veel baat bij. Maar ook
hier geldt: iedere persoon is anders. Mocht je belangstelling hebben,
klik dan door naar meer weten?.
Regelmaat is belangrijk bij het lezen van de bijbel. Probeer daarom
elke week een paar keer uit de bijbel te lezen en de vragen aan jezelf
te stellen die hierboven staan.
Als je de volgorde aanhoudt van deze website, dan ben je in je
onderzoek nu bezig geweest met bidden en de bijbel. Dat zijn twee enorm
belangrijke zaken in een relatie met God. Christenen blijven hier hun
hele leven mee bezig. Regelmatig bidden en lezen uit de bijbel verdiept
je relatie met God, het leert je veel over God, over jezelf en over
anderen. Het verandert je van binnenuit.
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Psalmen en bijbelliederen
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Onderzoek alle dingen en behoud het goede
WEGWIJZER NAAR MOOIE BIJBELGEDEELTES
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)