HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
SCHULD
EN VERONTSCHULDIGING
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 1006 - SCHULD EN VERONTSCHULDIGING
Lukas 14:15-24
Dostojewski
heeft ooit een boek geschreven over 'schuld en boete'. Wij leven in een
sorry-cultuur. We zeggen ‘sorry’ en alles moet weer
goed zijn. Iemand komt bij Jezus en zegt: je bent een geluksvogel als
je mag deelnemen aan het grote feest van God. Zalig is hij die brood
eet in het Koninkrijk van God, als je door Hem uitgenodigd wordt. Want
zalig worden, dat willen we natuurlijk allemaal - dacht die man. Daar
zet Jezus nu juist in deze gelijkenis vragen bij.
Een royale
uitnodiging
Iemand richtte een grote maaltijd aan, een groot feest, en nodigde
velen (vers 16). Daar begint Jezus mee, dat is zijn
‘binnenkomer’. Daarmee zegt Hij direct iets
belangrijks over God. Hij begint met God te tekenen in zijn goddelijke
royaliteit. ‘Hij heeft het breed en Hij laat het breed
hangen’ (A.A. van Ruler). Er wordt breed uitgenodigd voor het
feest. Inzet van de gelijkenis is de goedheid van God!
Als we in gesprek gaan met een niet-gelovige is de volgorde belangrijk.
We beginnen niet met een strenge God, die zondaren straft. Om dan pas
later te vertellen dat Hij ook nog van genade weet. De
‘binnenkomer’ bepaalt de toon van heel het gesprek.
Die is niet de waarschuwing: het loopt verkeerd met je af, als je Jezus
niet kent. Maar de uitnodiging: er is een God bij wie je van harte
welkom bent. Hij is een royale Gastheer. Over Hem valt niets dan goeds
te melden.
Ze komen niet
Zalig
ben je als je wordt uitgenodigd voor het feestmaal van God, zei de man.
Hij bedoelde: die kans krijgt niet iedereen. Maar Jezus reageert: aan
de gastheer zal het niet liggen. Zelfs toen de gasten verstek lieten
gaan, stuurde hij geen aanmaning met boeteclausule (zoals de
belastingdienst), maar een vriendelijke herinnering: je bent aan de
late kant, maar je bent nog steeds van harte welkom. Komt, want alle
dingen zijn gereed.
Het ligt aan
de gasten: ze komen met verontschuldigingen:
Sorry, heer, zegt de eerste, ik heb een akker gekocht, dat is een hele
investering. Die moet productief worden gemaakt, dus houd mij voor
verontschuldigd;
Sorry, heer, zegt de tweede, mijn bedrijfscapaciteit is sterk
uitgebreid vandaag: ik kan mijn nieuwe ossen niet onrendabel laten
staan, dus houd mij voor verontschuldigd;
De derde kijkt verlegen: sorry heer, ik ben net getrouwd. U begrijpt
dat ik mijn vrouw nu niet in de steek kan laten.
Hun argumenten klinken helemaal niet onredelijk. Aan dit lijstje van
‘bezit, werk en relaties’ zouden we vandaag de
‘vrije tijd’ nog kunnen toevoegen: Sorry heer, het
is mijn vrije dag, ik heb ATV, het is nu vakantie. Houd mij voor
ver-ont-schul-digd. Daar zit het woord onschuld in!
Is de schuld
weg als je sorry zegt?
Als de knecht thuis komt met dit verhaal wordt de heer pas goed boos
(vers 21). Ze hebben sorry gezegd, maar de woorden 'houd mij
verontschuldigd' maken de schuld niet ongedaan, integendeel. Daarmee
ontmaskert Jezus juist onze schuld. Die is gelegen in onze onwil, dat
we niet willen komen op Zijn feest. We hebben andere prioriteiten. Nu
even niet, Here God. We hebben geen tijd voor God, als we geen hart
hebben voor God.
Als in de politiek de schuldvraag wordt gesteld, vragen de media of er
geen koppen moeten rollen. Meestal komen de bewindspersonen er met een
excuus van af. In het evangelie wordt onze schuld dieper gepeild. De
zonde is niet dat er iets is misgegaan in ons leven (foutje –
sorry). Het evangelie vraagt hoe wij reageren op Zijn roeping, de
uitnodiging voor het feest. In het evangelie moeten geen koppen rollen,
maar worden mensen tot overgave gebracht.
Waarom willen
we niet?
Waarom willen mensen die worden uitgenodigd niet komen? Voor een goed
feest is toch iedereen wel te vinden? Dat maakt Jezus duidelijk in het
slot van de gelijkenis (vers 21-23). De heer zegt tegen zijn dienaar:
Ga de stad in, breng de armen en kreupelen, lammen en blinden hier in.
Nu zijn de bedelaars en de zwervers aan de beurt, de daklozen en de
verslaafden. Waarom worden deze mensen uitgenodigd om het feest op te
luisteren? Schakelt God bij gebrek aan beter over op de tweede keus?
Jezus wil ons leren dat juist zij de eerste keuze van God zijn. De
armen en ellendigen, die niets te verliezen hebben. Die weten een
geschenk te aanvaarden en zijn bereid om genadebrood te eten.
Jezus laat de
tegenstelling zien:
De eerste genodigden hebben alles, zij zijn de bezitters, zij hebben
daarom God niet nodig. Zo zijn we als wij vol zitten van onszelf, geen
tijd en geen hart voor God hebben.
Zij die zalig worden zien er anders uit. In het koninkrijk van God
geeft niet de (sociale of de religieuze) bovenlaag de toon aan. Het
dwaze en zwakke heeft God uitverkoren: tobbers en zondaren, mensen die
overhoop liggen met zichzelf en met het leven.
Zalig zijn mensen die niet wat hebben, maar die wat nodig hebben.
Wervingscampagne
Ten slotte wordt de dienaar naar buiten gestuurd: ‘de paden
op, de lanen in’, dwing ze in te komen.
Karel de Grote nam dat letterlijk: hij legde het christendom met het
zwaard aan de Saksen op. Maar het gaat Jezus niet om fysieke dwang. Hij
maakt wel duidelijk dat de aandrang om te komen steeds sterker wordt.
Er zit een climax in het verhaal. Na de uitnodiging (vs. 16) en de
herinnering (vs. 17) klonk ‘brengt’ als een bevel
(vs. 21). Ten slotte: ‘dwingt ze in te komen’ (vs.
23).
In de nodiging is nu geen vrijblijvendheid meer. Met grote klem nodigt
de gastheer, want Hij kent de tegenstand van ons hart. De sorry-mensen
zullen niet proeven van mijn maaltijd, zegt de heer. Maar de gastheer
rust niet voordat zijn doel is bereikt. Zijn huis is zeker volgestroomd.
Is de schuld weg als je sorry zegt? Het is goed excuses aan te bieden
als je fout bent geweest. Maar het grote probleem van de schuld gaat
boven onze macht. Die wordt weggenomen door vergeving, weggedragen door
Jezus Zelf. Daarvoor heeft Hij zijn leven gegeven. Er geschiedt
verzoening in Zijn overgave aan het kruis.
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Psalmen en bijbelliederen
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Onderzoek alle dingen en behoud het goede
WEGWIJZER NAAR MOOIE BIJBELGEDEELTES
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)