HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
God blijft ons lokken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 117 - God blijft ons lokken
Gods onontkoombare aantrekkingskracht !
God heeft beloofd dat uit
het volk Israël de Verlosser geboren zal worden. Daarom blijft
Hij Zijn volk leiden. Uit zichzelf heeft het volk niets waardoor het de
liefde van God waard is. Maar omdat (Deut 30) God (Deut.4:25-40)
genadig is, barmhartig en trouw, zoekt Hij Zijn volk steeds weer op en
bewaart het. Er lijkt een einde gekomen te zijn aan het volk
Israël als ook het tweestammenrijk wordt weggevoerd naar
Babel. De hele zondige geschiedenis van het volk wordt samengevat in 2
Koningen 17 : 7 -23. Zal aan het einde van een lange weg van zonde
tegen God dit volk opgaan in de volkeren van het Oosten? Nee, God
straft Zijn volk, zoals een vader zijn ongehoorzaam kind. Overwonnen
door vijandige volken moet het in ballingschap tot inkeer komen. Maar
God blijft lokken. Zijn onontkoombare aantrekkingskracht !
Ballingschap
God houdt vast aan Zijn verbond met Zijn volk; Hij vergeet Zijn
beloften niet. Hij neemt ook in het land van de ballingschap profeten
in Zijn dienst die het volk moeten waarschuwen en het moeten oproepen
tot bekering. Die voor het volk moeten bidden. Een van de ballingen in
Babel, Ezechiël, krijgt in een machtig visioen van God de
opdracht (Ez. I -V) het volk op te roepen weer God te gaan dienen.
Ezechiël was samen met koning Jojachin en de kern van het volk
door koning Nebukadnezar van Babel uit Jeruzalem weggevoerd. De (2 Kon.
24:8-17) nieuwe koning over het achtergebleven volk kwam na een paar
jaar in opstand tegen de Babylonische koning. De stad Jeruzalem werd
toen belegerd, maar de ballingen in Babel konden niet geloven dat die
stad ooit zou kunnen worden ingenomen. Jeruzalem is immers de stad van
God, Hij zal Zijn tempel toch niet prijs geven aan de koning van Babel?
In het eerste deel van het profetische (Ez.4, 7,9,15) boek
Ezechiël wordt echter voorspeld dat de stad wel zal worden
ver- overd en verwoest. Jeruzalem valt en de overgebleven inwoners
worden nu Ez.33 : 21 ook weggevoerd. Dan mag Ezechiël
aankondigen, dat er een eind zal komen aan de ballingschap. Dat zal
(Ex.37) zijn als een opstanding uit de dood.
Die boodschap mag ook de profeet Daniël brengen aan het volk
Israël. Het leven van deze profeet aan het hof van de koningen
van Babel en Perzië wordt in de eerste hoofdstukken van het
boek Daniël beschreven. Daniël vertrouwt op de
beloften van God. In een ontroerend gebed bidt (Dan. 9) hij om het
einde van de ballingschap. Het volk Israël was te verge-
lijken met een bruid die andere mannen is nagelopen. Toch verstoot God
Zijn volk niet. En Hij vergeet Zijn beloften niet. Dat is
onbegrijpelijke goddelijke genade. God lokt de weggeslopen bruid weer
naar Zich toe.
Dat God Zijn volk niet zou vergeten, daarvan hadden al
vóór de ballingschap profeten gesproken. (Hosea)
'Ik zal u Mij tot bruid verwerven voor eeuwig; Ik zal u Mij tot bruid
verwerven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en
ontferming; Ik zal u Mij tot bruid verwerven door trouw; en gij zult de
:Here kennen.' (Micha 5 ) 'En gij Bethlehem Efratha, al zijt gij klein
onder de geslachten van J uda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser
zal zijn over Israël en wiens oorsprong is van ouds, van de
dagen der eeuwigheid. , (Jes. 40: 1) 'Troost, troost mijn volk, zegt uw
God. Spreekt tot het hart , van Jeruzalem, roept het toe, dat zijn
lijdenstijd volbracht is, dat zijn ,.ongerechtigheid geboet is.
En Jeremia: 'Zie, Ik zal haar genezing (Jer. 33: 6) schenken en
herstel, Ik zal hen genezen en hun een schat van bestendige vrede
ontsluiten; ja, Ik zal een keer brengen in het lot van Juda en
Israël en hen opbouwen als weleer.
De
terugkeer
De ballIngschap betekent met het einde van het volk Israël. Na
zeventig jaar in Babel komt de bevrijding. Daarvoor neemt God de koning
van (2 Kron. 36:22) Perzië Kores in Zijn dienst (Ezra 1: 1,2).
Kores geeft het volk, als hij ze naar Jeruzalem laat teruggaan, zelfs
nog van alles mee van wat bij de verovering van Jeruzalem uit de tempel
Ezra 1: 7-11 geroofd waso Er breekt een nieuwe tijd aan voor
Israël. Heeft het volk geleerd van de straf van God? Ook na de
ballingschap moet God Zijn profeten blijven sturen, om het volk op hun
zonden te wijzen. Weer denken (Zach. 1: 1-6) ze eerst aan zichzelf. Hun
eigen huizen bouwen ze gauw weer op, maar de tempel blijft verwoest
liggen. Haggaï bestraft het volk en moet hen (alweer) opwekken
tot bekering (Hag.1). Dan pas worpt de tempel op- nieuw gebouwd,
ondanks de tegenwerking van vijanden.
De tempel. (Ezra 3: 6) Het symbool van de verzoening van de zonde, het
bewijs dat de Verlosser zál komen. Er is toekomst voor het
volk als het vertrouwt op de beloften van God. Het volk ziet toekomst
als het weer gehoorzaam is aan Zijn Woord.
De
herbouw
Ezra en Nehemia waren de leiders bij de herbouw van de stad en de
tempel. In de Bijbelboeken die hun namen dragen kun je de geschiedenis
van de bouw van Jeruzalem en van de tempellezen. Dan lees je ook over
de tegenstand van de duivel tijdens de wederopbouw. Er is altijd (Gen.3
: 15) weer de strijd waarvan God heeft ge- zegd dat die er zijn zou. De
strijd tussen de vrouwen de slang.
Er zijn mensen die op allerlei manieren proberen de bouw van de muren
(Neh. 2: 11-20) te verhinderen. Met spot, met verleiding (Neh. 4) ding,
met gewapend verzet, met verdachtmakingen. Spotters vragen: wat doen
die machteloze Joden? Al zou er maar een vos tegen die muren (Neh.4 :
2, 3) opspringen, dan zouden ze afbrokkelen. Maar het scherpe wapen van
de spot ketst af tegen het rotsvaste vertrouwen van Nehemia: 'De God
des hemels, Hij zal het ons doen gelukken, en wij, Zijn knechten,
zullen (Neh.2 : 20) ons gereed maken en bouwen' .
Uitzien
naar Christus
Ondanks de spot en de tegenwerking wordt Jeruzalem, wordt de tempel
herbouwd. Die nieuwe tempel was wel niet zo mooi als de oorspronkelijke
tempel van Salomo, maar God woonde weer temidden van Zijn volk. God
bereikt altijd Zijn doel. En uit heel de geschiedenis blijkt, dat dat
niet aan mensen te danken is. God heeft Zijn volk bewaard; dat het er
na zoveel eeuwen nog steeds is, is Zijn werk. Hij heeft er ook voor
gezorgd, dat de kerk van Jezus Christus er vandaag nog is. Dat is te
danken aan Zijn trouw. De duivel verzet zich daar uit al zijn macht
tegen. Hij zet mensen er toe aan, om met groot machtsvertoon te probe-
-ren, het werk van God ongedaan te (Ps.2 : 4) maken. Maar 'Die in de
hemel zetelt, lacht; de Here spot met hen.
Als de herbouw van Jeruzalem af is, komt het hele volk bijeen op het
plein voor de Waterpoort. Het wetboek van Mozes wordt gehaald en Ezra,
(Neh. 8) de schriftgeleerde, leest het voor. De wet van God; er is
alleen uitzicht en toekomst als de mens zich houdt aan het Woord van
God en gehoorzaam doet, wat Hij in Zijn wet vraagt. Het Woord van God
wijst de weg naar redding en wie zich aan die reisgids houdt, gaat
veilig. Voor de mensen op het plein voor de Waterpoort is (Hag.2 :
2-1)er uitzicht en toekomst. Het wachten (Mal.4 : 5,6) is op de komst
van Jezus.
Wij weten nu van Zijn komst. Voor de mens van nu is er het wachten op
de terugkeer van diezelfde Jezus. Zijn terugkeer naar de aarde om te
oordelen de levenden en de doden. Voor die toekomst hoef je niet bang
te zijn, als je Gods Woord leest en gelooft; als je je leven van Jezus
ver- wacht. Hij zelf heeft gezegd: 'Wie in de Zoon gelooft, heeft
eeuwig leven; doch wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet
zien, maar de toorn van God blijft op hem. Geloven is een zaak van
leven of dood. Geloven is een zaak van léven.
OVER
BIJBELSTUDIE NAGEDACHT
Inleiding
Er zijn, zoals inmiddels duidelijk mag zijn, verschillende manieren
waarop we de Bijbel kunnen bestuderen. Een van deze methoden is
"inductieve bijbelstudie" of OIAmethode (Observatie, Interpretatie,
Applicatie).
De inductieve
methode
Over het algemeen wordt gesteld dat de 'inductieve methode' bedoeld is
om de persoon die een gedeelte behandelt, bestudeerd of uitlegt helpt
om te ontdekken wat de Bijbel zegt. Dit wordt, bijvoorbeeld in
bijbelstudie-boekjes, vaak gedaan door --naar aanleiding van een
gedeelte uit de Bijbel-- vragen te gebruiken die de student dient te
beantwoorden. De vragen die de kring- of studieleider stelt moet de
deelnemers aan de studie laten nadenken over het gelezene of
bestudeerde bijbelgedeelte.
De vragen zijn
onder te verdelen in:
1. Observatievragen. Deze vragen zijn erop gericht om de inhoud van een
bijbelgedeelte te begrijpen. Dit zijn de vragen: wie, wat, waar,
wanneer en hoe. Deze methode is (overigens) ook bekend vanuit de
management- en ict-boekjes (analyse van processen) en helpt mensen de
tekst op een eenvoudige en consistente manier te analyseren.
2. Interpretatievragen. Deze vragen zijn bedoeld om de betekenis van
een gedeelte uit te diepen.
3. Toepassingsvragen (Applicatie). Deze helpen de lezer te ontdekken
wat het gedeelte betekent. De inductieve methode is zowel voor
zelfstudie als voor het geven van studie aan een groep geschikt maar
niet altijd toepasbaar.
De inductieve methode wil namelijk, zoals het woord "inductief" ook
aangeeft, door éérst detailonderzoek te doen
komen tot een algemeen besluit (de toepassing). Het is dan ook
voornamelijk een methode bedoeld voor het maken en geven van
Bijbelstudie of onderwijs aan anderen en niet zozeer voor zelfstudie.
Vraagstelling,
toepasbaarheid
Na de eerste twee vragengroepen (Observatie, Interpretatie) volgt de
toepassing.
De juiste vraagstelling is, wanneer wij 'inductieve studies' maken
(voor een groep, artikel, ed.) of lezen zeer belangrijk. Wie de
verkeerde vragen stelt, krijgt onherroepelijk onjuiste antwoorden. De
"observatievragen" kun je altijd op een (willekeurige) tekst loslaten.
Met wisselend resultaat, overigens. En soms zelfs
géén resultaat.
De interpretatievragen zijn vragen die antwoorden kunnen opleveren die
'alle richtingen opgaan'. Interpretatie is namelijk vaak ook persoons-
of cultuurgoedbonden. Zowel in de tekst die bestudeerd wordt als bij de
persoon die deze bestudeerd! Zonder een goede kennis van bijvoorbeeld
de historische achtergrond, gewoonten en gebruiken kan men teksten
totaal onjuist interpreteren. De methode geeft met de observatievragen
wel een zeker handvat hiervoor, maar de diepgang er van wordt niet
gegarandeerd evenals de juiste uitkomst (interpretatie). De toepassing
is dan, op basis van de interpretatie, bij een 'onoordeelkundig
gebruik' of onjuiste sturing (van een groep) helemaal verworden tot
drijfzand. Dit zijn zaken waar rekening mee gehouden dient te worden!
Hoewel de "inductieve methode" dus objectief lijkt, dient degene die
deze methode toepast er voor te waken niet met een vooropgezette mening
een gedeelte te bestuderen en vanuit die vooropgezette mening de vragen
te formuleren. Van degene die de methode dus gebruikt om studies te
maken of onderwijs te geven wordt een bepaald nivo van inzicht en
integriteit vereist!
De zwaktes van
deze methode zijn daarom:
· verkeerde vragen kunnen (zullen) leiden tot
onjuiste antwoorden,
· onjuiste antwoorden leiden tot een volstrekt
onjuiste interpretatie,
· niet algemeen toepasbaar.
Dit vraagt om voldoende inzicht van de studieleider, omdat
deze dient te begrijpen of zien dat de methode op bepaalde gedeelten
niet toepasbaar is (en wanneer wel toegepast, tot onjuiste conclusies
zal leiden).
De kracht van
de methode is:
· eenvoudig. In principe zou iedereen deze kunnen
toepassen op grote delen van de Bijbel mits de bereidheid aanwezig is
naast deze methode ook een zekere, minimale, basiskennis te verkrijgen
van historische en cultuurgebonden gebruiken en
achtergronden.
· voor jongeren zeer geschikt (dwz. de methode
gebruiken voor onderwijs aan jongeren).
Inductieve
studie, stapsgewijs
Voordat u met een studie, via welke methode ook, begint:
"Zoek de Here". Oftewel: vraag de Here om u te leiden met Zijn Geest!
De volgende stappen worden gevolgd om een inductieve bijbelstudie of
een studie volgens de OIA-mtehode te maken.
1. Tekst doorlezen, overdenken, stel de "obeservatievragen"
(wie, wat, waarom...)
· Staan er woorden of uitdrukkingen in de tekst
die extra toelichting moeten krijgen?
· Samenhang met andere teksten (verwijsteksten
nakijken, zie bijv. de NBG- of
Statenvertaling, deze bevat voetnoten!)
· analyseer de tekst: opbouw, structuur,
tekstsoort (gelijkenis, profetie, historisch);
2. Probeer een interpretatie (= verwerking, betekenis van de
tekst) uit te schrijven en maak
vragen die hierop aansluiten. De vragen worden gesteld aan de
groep. Bestudeer hierbij
bij voorkeur ook de historische setting, commentaren van
andere bijbelonderzoekers e.d.
3. leg de tekst uit (interpretatie, vragen
beantwoorden/bespreken) en geef een eventuele
toepassing.
De
observatievragen iets verder uitgewerkt:
1. WIE - dit is:
1. áán wie;
2. vóór wie;
3. dóór wie
2. WAT
1. gebeurtenis,
2. handeling,
3. profetie, etc.
3. WAAR
1. fysieke locatie;
2. heden, verleden, toekomst?
4. WAAROM
1. oordeelsaanzegging;
2. troost;
3. ...
5. HOE
1. door een voorval;
2. een gelijkenis;
3. ..
Niet alle
observatievragen zijn altijd toepasbaar of zijn altijd nodig.
Slotopmerkingen
Wees voorbereid op het feit dat mensen, tijdens of naar aanleiding van
de studie, gerelateerde vragen kunnen stellen! Bereid dus daarom
grondig en "breed" voor (raakvlakken bestuderen!), maar voel u niet
bezwaard om bij vragen welke u niet direct kunt beantwoorden deze een
volgende keer te beantwoorden! Vragen 'een volgende keer beantwoorden'
is vele malen beter dan vragen, uit angst om 'af te gaan' totaal
onjuist te beantwoorden!
Net als bij de Typologie en de
"bedelingenleer", welke ook vaak als uitgangspunt voor studie wordt
gebruikt, heeft ook deze methode van studie (en uitleg) zijn voor- en
nadelen. Weest u hier terdege van bewust.
Boven alles geldt dat
een methode nooit als 'zaligmakend' kan worden beschouwd maar slechts
als hulpmiddel dient voor het beter begrijpen van de tekst of
bedoeling. Wie 'methodisch studeert' op de Schrift, doet er daarom goed
aan -voorzover mogelijk of noodzakelijk- de verschillende methoden te
gebruiken.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)