HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over Golgotha gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 119 - Over Golgotha gesproken
Waarom stierf Hij aan het kruis
Waarom was Jezus, de Zoon
van God, als mens op aarde? Wat heeft Hij hier gedaan, nu zo'n
tweeduizend jaar geleden? Wat was zijn eigenlijke werk op onze wereld?
Vragen die iedereen die met Jezus geconfronteerd wordt, niet uit de weg
kan. Was Hij de wereldhervormer, die onderdrukte minderheden wilde
bevrijden, die in opstand kwam tegen rassen-discriminatie? Stond Hij op
de barricaden voor sociaal recht, voor gelijkheid en broederschap? Wie
was Jezus? Waarom stierf Hij aan het kruis op Golgotha ? Het antwoord
staat in de Bijbel.
Hij
heeft de schuld betaald
Wie op zoek is naar het antwoord op de vraag wat Jezus hier op aarde
gedaan heeft, kan het antwoord in de Bijbel vinden. In het eerste
hoofdstuk van het Nieuwe Testament, al in het verhaal van Zijn
geboorte, staat het. De pleegvader van Jezus, Jozef, krijgt van de
engel de opdracht 'en gij zult Hem de naam Jezus.geven'. Die naam zegt
ons wat Hij hier kwam doen.
Want Jezus betekent: de Here is Heil; de Here redt. Jezus komt in de
wereld om ons het heil (geluk) van God te brengen. De engel zegt Jozef
er ook meteen bij waarom zijn zoon zo moet heten: want Hij is het, die
(Matth. 1 : 21) Zijn volk zal redden van hun zonden. Jezus komt om
mensen te redden van de zonde. Toen Johannes de Doper Jezus naar zich
toe zag komen, zei hij: 'Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld
wegneemt'. En (Joh. I: 29) in de brief aan de Hebreeën wordt
van Jezus gezegd, dat Hij de reiniging van de zonden tot stand
gebracht. (Hebr.)
De redding die Jezus brengt is allesomvattend, volledig: de oorzaak
wordt weggenomen en óók de gevolgen. De mens is
zijn verplichting niet nagekomen. Die verplichting was, dat hij God
moest liefhebben met zijn hele hart en daarom ook zijn medemens. Het
niet nakomen van die verplichting, bracht schuld met zich mee. Die
schuld wordt door Jezus betaald. Hij voldoet aan ónze
verplichting. Hij neemt ook de straf voor het niet nakomen van onze
verplichting, de gevolgen van de zonde, weg.
De straf was het gevolg van de boosheid van God. Jezus verlost
volledig. Niet alleen van aardse ellende en moeite. Maar vooral
betekent Zijn verlossing voor ons: vrede met God. Wij mogen weer Zijn
kinderen zijn. Hij wil weer naar ons omzien. Wij zijn gered.
Zijn
leven was lijden
Hij die ons redt van de zonde, heeft tijdens zijn leven op aarde,
geleden. Alleen door Zijn lijden, dat uitliep op Zijn sterven, kon Hij
redding brengen. Paulus zegt later in zijn (I Cor. I : 23) brief aan de
gemeente in Corinthe: (Joh.10:1-18) 'Wij prediken een gekruisigde
(Hebr.4 : 14) De Bijbel zegt dat Hij de Goede Herder is, die Zijn leven
inzet voor Zijn schapen. Hij is de Hogepriester, die het offer brengt
en ook het Lam van God, dat geofferd wordt. Hij heeft zichzelf geofferd
om de reiniging van de zonden tot stand te brengen. Zijn leven op aarde
moest lijden zijn.
In het Nieuwe Testament wordt over Zijn lijden uitvoerig geschreven.
Een lijden dat al begint, direct na Zijn. (Luc.2 : 1-7) geboorte, zelfs
daarvóór al. Het eerste verhaal in het evangelie
van Mattheüs na de vermelding van de naamgeving, loopt uit op
de vlucht (Matth. 2:13-18) naar Egypte.
Herodes, een nakomeling van Besau, wil de Grote Zoon van Jacob doden,
en probeert zo het herstel van het koningschap voor Israël te
verhinderen. Niets en niemand ontziend, laat Herodes bij die poging
alle jongetjes van 2 jaar en jonger in Bethlehem doden. Het lijden van
Jezus wordt ook duidelijk als Hij op twaalfjarige leeftijd niet
begrepen wordt door Zijn ouders, wanneer Hij in de tempel in Jeruzalem
bezig is met de dingen van Zijn (Luc. 2: 40-52) Vader' .Zijn leven is
lijden, als Hij te maken krijgt met de steeds groeiende vijandigheid
van de Farizeeën en Schriftgeleerden; als Hij niet (Joh.
10:31, 39) begrepen wordt door Zijn discipelen; als Hij moet zien, hoe
veel van Zijn volgelingen van Hem weglopen. Hij (Joh. 6:60-66) lijdt
aan het eind van Zijn leven in Gethsemané, waar Zijn
angstzweet wordt als bloeddruppels, die op de (Luc. 22:39-46) aarde
vallen. Hij lijdt aan het kruis op Golgotha, waar Hij tijdens de drie
uur durende duisternis, volledig door God verlaten wordt. (Matth.
27:46)
Jezus heeft Zijn leven lang geweten wat er met Hem zou gebeuren; Hij
wist dat Hij vóór Zijn dood helemaal door God
losgelaten zou worden. Hoe erg dat is, is voor ons onvoorstelbaar. De
mate waarin Jezus geleden heeft is voor ons niet te vatten. In het Oude
Testament is Zijn lijden al aangekondigd door de profeten. Hij was
veracht en door mensen (Jes. 53 : 3) verlaten, een man van smarten en
vertrouwd met ziekte, ja, als iemand voor wie men het gelaat verbergt.
, Hij werd mishandeld, maar Hij liet (Jes. 53 : 7) zich verdrukken en
deed Zijn mond niet open. ' Om het leven van de (Matth. 8: 17) mens te
kunnen genezen, heeft Hij moeten lijden, is Hij gestorven. Mattheiis
schrijft, dat Hij door het genezen van lichamelijk en geestelijk
zieken, de profetie van Jesaja 53 in vervulling heeft doen gaan: 'Hij
heeft (Jes.53 : 4) onze zwakheden op Zich genomenen en onze ziekten
heeft Hij gedragen.
Hij
leed in plaats van ons
Het klinkt heel eigentijds en het is erg in, om te zeggen dat Jezus in
Zijn lijden solidair was met ons men- selijk lijden. Jezus staat aan de
kant van de zieken, de onderdrukten, de gediscrimineerden. En het is de
solidariteit van Jezus met de lijdende mensheid, die ook ons er toe
moet bewegen aan de kant van de onderdrukten te gaan staan. Maar als er
iets niet waar is, is het wel, dat Jezus solidair geweest zou zijn
zonder meer. Jezus heeft. maar niet met ons mee geleden, heeft niet
alleen maar met ons mee gevoeld. Hij heeft in onze
plááts geleden. Op Golgotha was er geen sprake
van solidariteit, maar van plaatsbekleding. In onze plaats.
Het lijden van Jezus is: het betalen van onze schuld en het dragen van
de straf die wij verdiend hebben. r ) Jezus leed niet mét
ons, maar voor ons in de plaats. Dat kan eigenlijk geen nadruk genoeg
krijgen. 'Maar (Jes. 53 : 5-6) om onze overtredingen werd Hij ,
doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons ,
vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing
geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar
zijn eigen weg, maar de Here heeft ons aller ongerechtigheid op Hem
doen neerkomen.
God heeft de schuld van de mens overgedragen op Zijn Zoon: Jezus heeft
die schuld op Zich genomen. Hij heeft geboet voor de schuld van de
mens. Hij heeft Zich laten slaan door de straffende hand van God. Hij
liet Zich treffen door de vloek, de veroordeling van God. Hij werd door
God verstoten: 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten
(Matth. 27:46),
Vrede
met God; vrede op aarde
Het lijden van Jezus is de vervulling van de ontelbare offers die in de
tijd van het Oude Testament gebracht zijn. Die offers waren een beeld
van (Ps. 40: 7-9) wat nu volledige werkelijkheid is geworden
(Hebr.10:1-18): de schuld is betaald en de straf is gedragen. Het
lijden van Jezus heeft de verzoening met God tot stand gebracht: de
reiniging van de zonde vond plaats, de toegang tot de troon van God
werd ontsloten. Daarom scheurde, na het sterven van Jezus, het
voorhangsel van de tempel van boven naar beneden in tweeën.
Dat gordijn was het symbool van de (Matth. 27:51) scheiding tussen God
en Zijn volk. Niemand mocht daarachter; in het allerheiligste van de
tempel, komen. Want daar stond de 'troon van God'. Die scheiding is nu
opgeheven. 'Laten wij daarom met vrijmoedigheid (Hebr. 4: 16) toegaan
tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade
vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.' Er is weer vrede met
God. Jezus heeft Zijn werk volbracht!
AANHANGSEL 1
De rooms-katholieke leer en het kruis op Golgotha.
De rooms-katholieke kerk draagt het kruis op velerlei manieren uit. Vanaf de kerktoren tot op de priesterkleding, in de plattegrond van de kathedralen, tot het maken van een kruis bij het gebed, op de staf van de paus tot onderaan de rozenkrans, is het kruis te zien. Het christendom heeft vanaf de tweede eeuw het kruis als symbool gebruikt. Het crucifix - het kruis met daarop het beeld van Jezus - is pas in de zesde eeuw in gebruik gekomen. Op grond hiervan zou men verwachten, dat de kruisdood centraal staat in de rooms-katholieke leer. Ogenschijnlijk is dit ook zo, maar wie de leer nader bestudeert, komt helaas tot een andere conclusie. Door de dood van Jezus Christus aan het kruis ontstond voor God de Vader de mogelijkheid om Zijn genade uit te gieten op de mensheid, aldus de leer van Rome. Deze genade (zie voor het begrip van genade brief nr.14 blz.2) houdt in, dat de mensheid de mogelijkheid heeft om zich een weg te banen naar de hemel. Dit kan alleen bereikt worden door deelname aan de sacramenten van de kerk en door het verrichten van goede werken. Gods reddingsplan wordt hierdoor als het ware verplaatst van het kruis op Golgotha naar de rooms-katholieke kerk.
Anders gezegd: door de kruisdood van Jezus Christus is er een kans geschapen, dat de mensheid zijn eigen behoud kan bewerken. En wel alleen als hij dit doet overeenkomstig de regels van de kerk. Dit laatste is te verklaren uit het feit dat Rome de kerk als een reëel lichaam van Christus beschouwt. Door de kruisdood deed Jezus Christus dit lichaam ontstaan. Hij is letterlijk het hoofd en de kerk is Zijn romp, Zijn armen en Zijn benen.
De kerk is een zichtbare vleeswording van Christus op aarde, nadat Hij is opgestaan. In dit zichtbare lichaam wordt elke rooms-katholiek ingelijfd door zijn doop. Met de doop wordt hij verlost van de zonde, die alle mensen erven van hun stamvader Adam, de z.g. erfzonde. Ook wordt hij daarbij wedergeboren tot lid van de rooms-katholieke kerk. Bij de doop - het eerste sacrament van de kerk - wast het water de dopeling rein van de erfzonde, niet het bloed van Jezus Christus. Het allerbelangrijkste sacrament is de eucharistieviering tijdens de mis. In dit sacrament komt de reiniging van zonde door het bloed van het Lam evenmin aan de orde. Hoewel de priester de hostie en de wijn door zijn consecratiegebed doet veranderen in het echte lichaam en het echte bloed van Jezus Christus, komt de vergeving van zonde door het bloed niet ter sprake. Vergeving van zonde vindt afzonderlijk plaats tijdens de biecht.
Tijdens de
eucharistieviering wordt het geconsacreerde lichaam en bloed geofferd
op het altaar in de kerk. De rooms-katholieke katechismus spreekt
hierbij van een onbloedig offer. (kat.1367). Daarna ontvangt de
gelovige de hostie in zijn lichaam, terwijl hij het volgende gebed
uitspreekt:
"Heer, ik ben niet waardig dat Gij onder mijn dak ingaat; maar spreekt
slechts één woord en mijn ziel zal gezond worden".
De ziel van de
rooms-katholiek wordt dus gezond door het eten van de hostie, zijnde
het onbloedig offer van het lichaam van Jezus Christus. Over de
reiniging van de zonde door het bloed dat vloeide op Golgotha wordt
niet gesproken. Op het concilie van Trente (1545-1563) waar de
rooms-katholieke leerstellingen opgemaakt werden ter bestrijding van de
leer van de reformatie van Luther, Calvijn en Zwingli, staat het
volgende over de eucharistieviering (onderdeel van de mis):
"Indien iemand beweert, dat de mens alleen gerechtvaardigd wordt door
toerekening van de gerechtigheid van Christus, die zij vervloekt
(anathema)". "In de mis wordt Christus op een onbloedige wijze
geofferd". "De mis is een verzoening van onze zonden". (*4)
Tijdens een debat in
oktober 1998 tussen prof. drs.H.H.de Graaff Graafland en kardinaal
A.J.Simones over spiritualiteit kwam het bloed van Jezus Christus ter
sprake. Hierin bleek duidelijk, dat een groot verschil in standpunt
bestaat over de noodzaak van het vloeien van het bloed van Jezus
Christus. De kardinaal zei in het debat o.a.:
"Maar ik kan niet mee voltrekken (mij verenigen met): God eist het
bloed van Zijn Zoon. Hij gaf Zichzelf in de Zoon, maar ik kan niet
voorstellen een God, die het bloed eist van de eeuwiggeboren Zoon".
"Weet je wat nou het gekke is? Schuilen achter het bloed van Jezus: dat
ligt ons katholieken niet. Ik kan onmiddellijk zeggen: schuilen achter
de liefde ten uiterste toe van Jezus. Maar als ik de term bloed hoor,
dan zie ik meteen weer de Vader die eist het bloed van Jezus". (*6)
Om over na te denken: Het bovenstaande geeft het kernverschil weer tussen de protestanten en de rooms-katholieken
Wij als protestanten zijn van mening dat niets anders dan het bloed van Jezus Christus ons vrijpleit van de zonde, inclusief de erfzonde. Wij baseren deze mening op de Bijbel waarin ondermeer staat:
"Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. Want als reeds het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?" (Hebr.9:11-14)
De schrijver Andrew Murray heeft in zijn boek "De kracht van Jezus bloed" de noodzakelijke verzoening van de zonde door het bloed van Jezus Christus helder weergegeven. (Ex. 12:12,13; Rom.3:24,25)
Het aangehaalde debat tussen prof. drs.de Graaff Graafland en kardinaal Simones was georganiseerd in het kader van een themanummer over de spiritualiteit als - mogelijke brug tussen Rome en de Reformatie. Wij mogen van mening zijn dat het kernverschil zo groot en zo diep is, dat er geen enkele brug te construeren is om deze kloof te overspannen.
AANHANGSEL 2
Het Kruis
Het is elke keer weer indrukwekkend om in de Bijbel over het lijden en
het sterven van de Here Jezus te lezen. Judas die de Here Jezus
verraadt met een kus, de laatste maaltijd die de Here Jezus met Zijn
discipelen heeft, de verloochening door Petrus, het moment dat de Heer
gevangen wordt, het verhoor voor Pilatus en Herodes, de vrijlating van
Barabbas en daarna de weg naar Golgotha alwaar Hij vastgespijkerd wordt
aan het kruis en onze zonden op zich neemt en Hij uitroept: Het is
volbracht!
In dit artikel willen we eens dieper ingaan op de betekenis van het
kruis van de Here Jezus Christus. De Bijbel heeft namelijk veel meer te
zeggen over de dood van de Here Jezus aan het kruis dan alleen dat onze
zonden vergeven zijn.
Vergeving van zonden
Algemeen bekend is dat door de dood van de Here Jezus aan het kruis Hij
onze zonden vergeven heeft, omdat Hij onze zonden op zich heeft genomen
en heeft weggedaan. Alhoewel men deze waarheid wel kent, is men vaak
bezig om hun zonden te belijden voor God en ze bij God in gedachtenis
te brengen, terwijl God duidelijk heeft gezegd dat Hij onze zonden niet
meer gedenkt.
Hebr. 10:17-18
En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer
gedenken.
Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer
voor de zonde.
Er is namelijk, zeker voor een gelovige, vergeving van zonden. Wat
dacht u van Ef.1:7
Ef. 1:7
In Welken (namelijk in Christus) wij hebben de verlossing
door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom
Zijner genade,
Wij hebben vergeving van zonden, daar hoeven we niet eerst om te
vragen. Als we daar weer om vragen, dan vragen we eigenlijk of de Here
Jezus nog een keer wil sterven aan het kruis. Het lijkt misschien heel
vroom om de Heer elke dag hierom te bidden, maar u moet bedenken dat u
niet alleen tegen Hem spreekt, maar dat Hij ook tegen u spreekt. Hij
zegt namelijk tot u dat Hij uw zonden vergeven en weggedaan heeft.
Laten we ons vertrouwen stellen op het Woord van God, laten we gewoon
geloven dat de Heer onze zonden vergeven heeft en in plaats van
vergeving te vragen, Hem er voor danken dat we vergeving hebben.
Wat een gelovige namelijk moet leren is om de dingen te zien zoals God
ze ziet. Naar de wereld kijken zoals God er naar kijkt, naar onszelf
kijken zoals God naar ons kijkt. God ziet ons namelijk (als wij
gelovigen zijn) in Christus, dat wil zeggen dat de rechtvaardigheid van
Christus ook onze rechtvaardigheid is geworden. Hoewel wij van nature
zondaren zijn en dat ook zullen blijven tot de dag dat we eventueel
sterven, ziet God ons reeds nu al volmaakt in Christus, namelijk zonder
zonde.
Toen wij tot geloof kwamen hebben wij namelijk nieuw leven ontvangen,
namelijk het eeuwige leven van Christus, dat is het leven wat nu in ons
woont en dat is ook het enige wat God rekent als Hij naar ons kijkt.
God rekent alleen het leven van Christus in ons, want onze oude mens is
voor God dood.
Een ander punt waar men ook niet vaak bij stilstaat is dat de Here
Jezus voor de hele wereld is gestorven en de zonden van de hele wereld
op zich genomen heeft.
Joh. 1:29
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en
zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
In Rom. 5 wordt door Paulus gezegd dat de Here Jezus gestorven is voor:
â—¾goddelozen
â—¾zondaren
â—¾vijanden
â—¾krachtelozen
Hij heeft alle zonden op zich genomen, de zonden van de hele wereld
namelijk! Dit betekent niet dat alle mensen ook behouden worden, want
om behouden te worden heb je nieuw leven nodig, ander leven in de
plaats van dit sterfelijke oude leven.
Eén voor allen
gestorven
Door de dood aan het kruis hebben alle mensen vergeving van zonden
ontvangen, omdat de Here Jezus in onze plaats aan het kruis gestorven
is. Hij heeft onze zonden op zich genomen. Maar het gaat nog verder dan
dat, want dat Hij voor ons gestorven, betekent dat alle mensen
gestorven zijn.
2 kor. 5:14-15
Want de liefde van Christus dringt ons;
Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven
is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat
degenen, die leven (namelijk degene die door geloof nieuw leven hebben
ontvangen), niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen
gestorven en opgewekt is.
Hoezo gestorven? We zijn toch nog springlevend? Ja, voor elkaar en hier
op aarde wel, maar voor God niet, voor God zijn we allemaal met
Christus gestorven. Dat is de wijze waarop Hij onze zonden vergeeft,
Hij rekent onze hele oude mens niet meer, die is voor God gestorven.
Rom. 6:6-7
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat
het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de
zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Ziet u wel? We zijn gestorven voor God en daarom rekent Hij onze zonden
niet. God heeft juridisch een einde gemaakt aan onze oude mens. Het
nadeel daarvan is wel dat we dus gestorven zijn voor God, dat we
afgesneden zijn van een relatie met God. Het voordeel is wel dat onze
zonden zijn vergeven, want iemand die dood is die zondigt niet meer.
Dat is wat het kruis van Golgotha heeft bewerkstelligd.
Wij als gelovigen zijn niet alleen gestorven met Christus, maar ook
opgewekt en hebben Zijn leven ontvangen, maar dat is wat in de eerste
verzen van Rom. 6 wordt gezegd.
Rom. 6:4-5
Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood,
opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de
heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens
wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de
gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking
Zijner opstanding
Zoals wij dus met Christus gestorven en begraven (zand erover) zijn. Zo
zijn wij ook met Hem opgewekt. Nu zult u misschien zeggen dat u dat
helemaal niet zo ervaart of voelt, maar daar gaat het ook niet om. Het
gaat er om dat u dit gelooft en dat u de dingen ziet zoals God ze ziet.
Verderop in Rom. 6 worden we ook opgeroepen om dit te geloven en
onszelf zo te zien.
Rom. 6:11
Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde
dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Ziet u wel? Onze oude (zondige) mens is dood en zo zouden we onszelf
ook moeten rekenen. Voor God zijn we alleen levend omdat het leven van
Christus zelf in ons woont. Ook in Ef. 2 wordt dit weer naar voren
gebracht door de Apostel Paulus.
Ef. 2:1-5
1 En u, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer
wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu
werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de
begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der
gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de
anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote
liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend
gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
Vervulling der wet
Een ander aspect wat samenhangt met bovengenoemde waarheid, is dat de
Heer ook de wet heeft vervuld aan het kruis. In bijvoorbeeld Mat. 5
zegt de Heer ook dat Hij was gekomen om de wet te vervullen. Maar wat
houdt dat eigenlijk in, de wet vervullen? Het betekent in ieder geval
dat de wet over de Here Jezus sprak. In bijvoorbeeld Johannes 5 zegt de
Heer dit.
Joh. 5:39-40
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het
eeuwige leven te hebben; en die (de Schriften namelijk) zijn het, die
van Mij getuigen.
En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt
hebben.
Dat is één van de aspecten van de vervulling der
wet, dat het Oude Testament spreekt (op verschillende wijze) over de
komst van de Messias, namelijk de Here Jezus Christus.
Een ander aspect is, is dat de Heer de wet vervuld heeft door de straf
op de overtreding van de wet te dragen. Hij droeg namelijk onze zonden
en heeft onze zonden weggedragen in de dood. De wet eiste namelijk dat
degene die de wet overtreedt, gedood zou moeten worden. In de bekende
profetie uit Jesaja 53 wordt ook een aantal keren gesproken over het
feit dat Hij onze zonden op zich heeft genomen en dat Hij de straf
heeft gedragen voor die zonden, terwijl wij degenen waren die de straf
hadden verdiend.
Jes. 53:3-9
3 Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een
Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als
verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem
niet geacht.
4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en
onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij
geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden
is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een
iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid
op Hem doen aanlopen.
7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij
deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en
als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo
deed Hij Zijn mond niet open.
8 Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie
zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der
levenden; om de overtreding Mijns volks is de plage op Hem geweest.
9 En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij den
rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft, noch
bedrog in Zijn mond geweest is.
Der zonde, der wet en der
wereld gestorven
Er gebeurde dus feitelijk meer aan het kruis dan wij vaak denken. Het
kruis maakt namelijk de scheiding tussen een oude schepping en een
nieuwe schepping, tussen zonde en gerechtigheid, tussen het oude
verbond en het nieuwe verbond. Als wij gelovigen zijn, dan zijn wij het
kruis gepasseerd, dan hebben we daar bij het kruis ons oude leven
gelaten voor wat het is en hebben we bij het lege graf van de Heer
nieuw leven ontvangen. Door dat kruis is er daarom scheiding tussen
onze oude mens en onze nieuwe mens. Onze oude mens is de zondige natuur
van Adam in ons. De nieuwe mens is het eeuwige leven van Christus in
ons. We hebben namelijk 2 levens als een gelovige. Het oude leven, dat
gestorven is aan het kruis van Golgotha en anderzijds het nieuwe leven
dat we uit genade van Christus hebben ontvangen. God rekent ons alleen
maar naar de nieuwe mens, want voor God is onze oude mens gestorven en
begraven, zand erover. God heeft er mee afgedaan en wil er niets meer
van weten. Hij heeft ons namelijk ander leven gegeven,
dáár bemoeit God zich mee, met dát
Leven wat we hebben ontvangen.
Der zonde gestorven
Wij moeten deze dingen leren zien en verstaan, want dan leren we
bijvoorbeeld ook dat we voor de zonde gestorven zijn. Dat de zonde geen
macht meer over ons zo hoeven hebben, dat betekent niet dat we dan niet
meer zondigen, maar dat betekent wel dat de zonde niet meer heerst in
ons leven. Dan dienen we de zonde niet meer, maar de gerechtigheid. We
moeten onszelf dan ook dood houden voor de zonde.
Rom. 6:11
Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde
dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Dat betekent in de praktijk, dat als wij gezondigd hebben, ons er niks
van aan zouden moeten trekken. Weet u waarom? God rekent het niet! God
heeft het al veroordeeld aan het kruis.
Dan kunt u natuurlijk ook zeggen: Dan kan ik maar raak zondigen, God
ziet het toch niet. Dat is waar, als u dat wilt dan kan dat. Dat is
niet de reden die God er mee voor had, daarom heeft God uw zonden niet
vergeven. God heeft onze zonden vergeven, opdat wij Hem zouden dienen
uit alle vrijheid.
1 Kor. 10:23
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet
oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten
niet.
Der wet gestorven
We zijn namelijk niet alleen vrij van de macht van de zonde, maar ook
van de slavernij van de wet. We zijn verlost van de wet. Weet u waarom?
Om precies dezelfde reden, we zijn gestorven voor de wet.
Rom. 7:6
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven
zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in
nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Gal. 2:19
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Wij zijn door de wet zelf veroordeeld en gedood. Dat betekent dus ook
dat de wet niks meer over ons heeft te zeggen, want wij zijn namelijk
al eens veroordeeld. De wet heeft ons al veroordeeld en de executie is
ook al uitgevoerd, namelijk aan het kruis van de Heer zelf.
In Gal. 2 betoogd Paulus (net als in Romeinen) dat de mens niet
gerechtvaardigd kan worden uit de werken der wet, maar alleen op grond
van geloof in de Here Jezus Christus. Als een gelovige, die uit genade
en door geloof behouden is geworden, weer onder de wet gaat leven dan
is dat toch wel erg dwaas. Dit zijn misschien sterke woorden, maar de
woorden van Paulus zelf zijn nog sterker:
Gal. 3:1
O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid
niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te
voren geschilderd is geweest onder u, gekruist zijnde?
Paulus zegt dat ze betoverd zijn! Omdat ze weer onder de wet zijn gaan
leven. Terwijl de Here Jezus toch echt gepredikt was als de gekruisigde
bij de Galaten. Dat wil zeggen, er was aan hen het evangelie gepredikt
van de dood en opstanding van Christus, er was hen gepredikt dat ook
onze oude mens gestorven is met Christus en dat we dus niet meer onder
de wet leven, maar onder de genade.
Der wereld gestorven
In dezelfde brief aan de Galaten wordt door Paulus gezegd dat we ook
voor de wereld gestorven zijn, en dat de wereld voor ons gestorven is.
Gal. 6:14
Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in
het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij
gekruisigd is, en ik der wereld.
Wie is nu gekruisigd voor wie? Wie is er nu dood? Zijn wij nu dood, of
is de wereld nu dood? Het antwoord is dat deze 2 categorien dood voor
elkaar zijn, dat er scheiding tussen beide is.
Er is namelijk scheiding gemaakt tussen de gelovigen en de wereld. De
wereld is een wereld waar wij helemaal niet thuis horen, wij zijn hier
maar vreemdelingen en bijwoners. Wij zijn hemelburgers en hebben daar
onze blik op gericht, dat zijn dingen waar de wereld niets van af weet.
Ons leven is gebaseerd op Goddelijke wijsheid en het leven in de wereld
wordt bestuurd door menselijk wijsheid. Daarom zijn wij dood voor de
wereld, maar de wereld is ook dood voor ons, omdat het 2 werelden
(eeuwen) zijn die absoluut niets met elkaar te maken hebben en die
elkaar ook niet verdragen!
In het hogepriesterlijk
gebed van de Here Jezus sprak de Heer hier al over
Johannes 17:9-16
Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij
Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. En al het Mijne is Uw, en het Uwe
is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt
En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik
kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven
hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.
Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is
verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld
worde.
Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij
Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.
Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij
van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.
Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen
bewaart van den boze.
Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.
Door het kruis van Christus is er scheiding gekomen tussen de wereld en
de gelovigen. Het kruis zorgt voor die scheiding. De wereld staat nog
voor het kruis en de gelovigen zijn het kruis al gepasseerd. Als het
goed is zijn we deze wereld uitgegaan, houden we ons niet meer bezig
met de dingen waar de wereld zich druk om maakt. Laat de wereld maar de
wereld zijn, met al haar trends en tradities. Wij staan daar buiten,
wij bouwen ons leven niet op los zand, zoals de wereld dat doet. Wij
bouwen op de Rots die niet wankelt. Wij hebben een levende Heer, die
ons oude leven (goddank) heeft gekruisigd, maar ons ook eeuwig leven
heeft gegeven, door de opstanding van Christus.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)