HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
En toen werd het Pasen
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 120 - En toen werd het Pasen
Hoopvolle toekomstverwachtingen
De verwachtingen van de discipelen van Jezus waren
hooggespannen geweest. Maar opeens ging het allemaal achterelkaar
verkeerd. Jezus werd veroordeeld; hij werd gekruisigd; Hij stierf; ze
moesten Hem begraven. Het was een verschrikking; ze waren helemaal de
kluts kwijt. Petrus schreef er later over. Ze waren verbijsterd. Het
leek er erg veel op dat op Golgotha een einde was gekomen aan de
hoopvolle toekomstverwachtingen van Zijn volgelingen.
Maar
het is Pasen geworden
Ze hebben Hem weer teruggezien. Hij lééfde. En
dan is het opeens niet donker meer voor de discipelen. Ze zien nu alles
in een ander licht. De dood van Jezus was niet het einde. Zijn dood was
nodig; Hij heeft de dood overwonnen. (1Petr.l:3,4) 'Geloofd zij de God
en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar Zijn grote
barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus heeft doen
wedergeboren worden tot een levende hoop.' De discipelen zijn andere
mensen geworden. Die alle dingen nu met andere ogen zien. Hun droefheid
is veranderd in blijdschap. Ze hebben uitzicht, verwachting, hoop. Ze
zijn 'wedergeboren' . Want Christus lééft.
Hij
lééft!
(Luc.24;13-35) Toen de twee mannen die naar Emmaüs onderweg
waren, terugkwamen in Jeruzalem, nadat zij Jezus hadden gezien na Zijn
dood, riepen de elf overgebleven discipelen uit: 'De Here is waarlijk
opgewekt...!' Het is echt gebeurd. De Heiland heeft de dood overwonnen
en Hij leeft! Het geweldige gebeuren van de opstanding van Jezus
vervulde de discipelen met verbazing. En het was erg moeilijk voor hen
om dat zo maar te geloven.
Toen Jezus zich aan hen liet zien, verweet Hij (Luc. 24;25, 26) hun
ongeloof. Ze waren wel ontzettend blij, maar ze geloofden het eigenlijk
nog niet. Ze verwonderden zich alleen maar. Jezus vroeg hun toen, of
zie iets te eten hadden. Ze gaven Hem toen een stuk gebakken vis. Toen
Hij daarvan gegeten had, heeft Hij hun de werkelijkheid onder ogen
gebracht:
Hij is écht opgestaan (Luc. 24;42, 43) uit de dood. Hij is
een écht, levend mens. Maar tegelijkertijd is Hij
méér dan een mens. Paulus schrijft daarover
later: Hij is door Zijn opstan- (Rom. 1 ; 4) ding uit de doden
verklaard Gods Zoon te zijn in kracht'.
In de Bijbel valt heel sterk de nadruk op het opgewékt zijn
van Jezus. Zelf heeft Hij tegen Zijn discipelen gezegd: 'maar nadat Ik
zal opgewekt (Marc. 14; 28) zijn.' .En de engelen zeggen tot de vrouwen
die naar Zijn graf gekomen zijn: 'Hij is hier niet, maar Hij is
opgewekt'.
Opwekken is een daad (Luc. 24 ; 6) van God. God heeft aan de mens Jezus
de gave van het eeuwige leven gegeven. Dat is het antwoord op wat Jezus
op aarde tot aan het kruis gedaan heeft. Aan het kruis heeft Jezus Zijn
taak op aarde volbracht.
Nu opent God voor Hem het graf en geeft Hem de vrijheid. De opwekking
betekent dat God Jezus vrij van schuld verklaart. Mijn Zoon, kom weer
bij Mij. Het kan en mag nu weer. Het is volbracht. (Hebr. 10; 14)
Mensen
hebben Hem mogen zien
Niemand heeft Jezus zien opstaan uit de dood. Maar direct daarna heeft
Hij zich laten zien aan mensen. Hij komt de vrouwen tegemoet en zegt
dan tegen hen: 'weest gegroet'. Zodra de vrouwen Hem herkennen, (Mat
th. 28; 9) grijpen zij Zijn voeten en aanbidden Hem. Jezus Iaat zich
ook zien aan Maria van Magdala. Tegen haar zegt Hij: 'houd Mij niet
vast, want Ik (Joh. 20; 17) ben nog niet opgevaren naar de Vader' .
Ook de bij elkaar gekomen discipelen mogen Hem zien. Hij toont hun Zijn
doorboorde handen en Zijn doorstoken zijde.
Waarom heeft Jezus Zich na Zijn opstanding aan (Hand.9) zoveel mensen
laten zien? Zelfs ook (1 Cor. 15: 8) nog -na zijn hemelvaart -aan Pau-
lus, die daarover later schrijft: 'Maar het allerlaatste is Hij ook aan
mij verschenen, als aan een ontijdig geborene'.
Jezus heeft Zich laten zien omdat veel mensen moesten weten, met eigen
ogen moesten constateren, dat Hij, die ze hadden zien sterven en hadden
begraven, weer levend was. De mensen die Hem na Zijn opstanding gezien
hebben, moesten dat feit kunnen doorvertellen aan anderen. De vrouwen
die naar het graf gingen, de mannen onderweg naar Emmaiis, de elf
discipelen, de meer dan vijfhonderd broeders, al die (1 Cor. 15 : 6)
mensen konden getuigen van de levende Jezus. Zij waren de getuigen, die
net als de getuigen in een rechtszaak, een verklaring konden afleggen
van wat zij zelf gezien en gehoord (1 Joh. 1 : 1-4) hebben.
'Hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben, met onze eigen
ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van
het Woord des Levens, verkondigen wij ook u.'
Johannes bedoelt daarmee: Ik vertel van de Here Jezus, die ik samen met
de andere apostelen met mijn eigen ogen gezien heb, die ik met eigen
oren gehoord heb, die ik van nabij heb meegemaakt en gekend, toen Hij
op deze wereld leefde, opdat u weet dat het allemaal werkelijk
zó gebeurd is.
Johannes heeft Jezus heel goed gekend. Zo werkelijk als dat was, zo
echt hebben honderden mensen Hem na Zijn dood en opstanding ontmoet. Al
die mensen hebben Jezus voor óns gezien. Zij brengen verslag
uit van de gebeurtenissen, omdat ook wij moeten weten wat Jezus gedaan
heeft op aarde; opdat wij ook mogen weten, dat Hij werkelijk leeft. De
kern van de goede tijding in de Bijbel is: Jezus Christus Is gestorven
aan het kruis , én Hij lééft weer!
Petrus zegt het zó tegen de Joodse Raad: 'En de (Hand. 4;
12) behoudenis is in niemand anders, want er is onder de hemel geen
andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.
, En Paulus schrijft aan de christenen in Corinthe: 'Het heeft God
behaagt (1 Cor. 1 ; 21) door de dwaasheid der prediking te redden hen,
die geloven' . Wij mogen het ooggetuigeverslag van iedereen die Hem
gezien heeft na Zijn opstanding, tot onze redding geloven.
Zijn
werk gaat door !
Op Golgotha heeft Jezus Zijn werk volbracht. Er kwam redding voor een
wereld, verloren in schuld. Maar daarmee is het niet afgelopen. Jezus
geeft van nu af aan die redding ook werkelijk aan die verloren wereld.
Al onmiddellijk na Zijn opstanding maakt Hij daarmee een begin. Hij
blijft nog veertig dagen op de aarde om de nodige voorbereidingen te
treffen voor wat er na Zijn hemelvaart in onze wereld gebeuren moet.
In die tijd, wanneer Hij Zich aan zoveel (Hand. 1 : 2-4) mensen laat
zien, geeft Hij Zijn orders aan de discipelen. En Hij spreekt met hen
over allerlei zaken die het Koninkrijk van God betref- fen. Hij geeft
ze instructies voor het werk dat zij nu moeten gaan doen. Hij zegt ook
wat zonder meer gebeuren zal: ze zullen Zijn getuigen zijn tot aan het
uiterste van de aarde; wat Christus heeft gedaan, zal over de hele
wereld bekend worden gemaakt. Daartoe zullen zij de kracht van de
Heilige Geest krijgen; de Heilige Geest zal op hen 'neerdalen':
Pinksteren. Dan zullen ze overal getuigen van wat zij gehoord en gezien
hebben.
Als de veertig dagen waarin Hij zijn voorbereidingen treft voorbij
zijn, verlaat Jezus de aarde. Al voor Zijn sterven heeft Hij tegen Zijn
discipelen gezegd waarom dat gebeurt: 'Want Ik ga heen om u plaats te
bereiden (Joh. 14; 2). Zijn werk is nu mensen weer terug te brengen bij
God; er voor te zorgen, dat wij eeuwig bij God kunnen zijn. Mensen
kunnen terug naar God. Mensen mogen eeuwig bij God wonen. In het Huis
van hun Vader.
Gods
heilshandelen van opstand tot opstanding
Het behoeft weinig fantasie te begrijpen dat bij veeteelt- en
landbouwvolkeren de grote feesten in de regel samenvallen met de grote
seizoenen. Het oude Israël vormde op deze regel geen
uitzondering. Ook in Israël waren lente en zomer, herfst en
winter aanleiding tot feestelijkheden. Het lentefeest had hierbij als
feest van het nieuwe leven een bijzondere betekenis. Dit feest heette
vanouds 'Pesach', hetgeen van het werkwoord 'springen' is afgeleid.
Deze naam heeft waarschijnlijk alles te maken met dartel rondhuppelende
lammetjes in de wei. Men vierde het paasfeest met een uitvoerige
maaltijd. Een aantal van de pasgeboren lammeren werd geslacht en men
bakte brood van het nieuwe graan waaraan geen gist - oud brood - was
toegevoegd. Dat hierbij ook overvloedig nog redelijk jonge wijn
vloeide, behoeft nauwelijks betoog.
Het paasfeest heeft vanaf dit oorspronkelijke lentefeest via
het joodse bevrijdingsfeest tot en met het christelijke
verrijzenisfeest een lange en complexe ontwikkeling doorgemaakt. Er
kwam telkens een nieuwe dimensie bij. Toch is het interessant te zien
dat de basiselementen van het oorspronkelijke lentefeest steeds
herkenbaar blijven. 'Nieuw leven' was en is het sleutelbegrip en heeft
eerder aan betekenis gewonnen dan verloren. Hetzelfde geldt voor het
maaltijdaspect.
Van
lentefeest naar bevrijdingsfeest
In de oud-testamentische traditie is het paasfeest onverbrekelijk
verbonden met de bevrijding uit de slavernij van Egypte. De
Israëlieten kregen zicht op een nieuw leven in een eigen land.
Het woord 'Pesach' kreeg daarbij een aangepaste betekenis. 'Springen'
werd 'overspringen' of 'overslaan' en heeft nu betrekking op de
doodsengel die aan de huizen van de Israëlieten in Egypte
voorbijging. Volgens Exodus 12, waarin we deze verklaring van het woord
Pesach vinden, moesten voor dit overslaan ter identificatie van
Israëlieten de deurposten met het bloed van een lam gemarkeerd
worden. Na de opstand tegen de slavernij komt vervolgens bij het
vertrek uit Egypte de maaltijd aan de orde. Met de staf in de hand
dient het lam verorberd, en ongezuurd brood genuttigd te worden.
Daarbij zien we dat de reden voor het eten van brood zonder gist niet
meer zoals bij het lentefeest in 'nieuwheid' ligt, maar dat 'haast' als
verklaring wordt gegeven. Ook houdbaarheid zal een rol gespeeld hebben.
De bevrijding uit Egypte werd jaarlijks herdacht tijdens het
paasfeest nieuwe stijl. Het werd een feest dat niet minder dan zeven
dagen duurde. Net als de twee andere oogstfeesten was het een
pelgrimsfeest. Men werd verondersteld, indien enigszins mogelijk,
tijdens dit feest naar Jeruzalem af te reizen en de tempel met een
bezoek te vereren. Met de verwoesting van de tempel kwam hieraan
uiteraard een einde. Het paasfeest werd een typisch huiselijk feest. De
maaltijd compleet met lam en ongezuurd brood kwam centraler te staan
dan ooit. Het ongezuurde brood werd daarbij vooral met de armoede
tijdens het verblijf in Egypte geassocieerd. Naast het lam en het brood
kwamen nog de bittere kruiden, die aan de bittere onderdrukking in het
slavenhuis moesten herinneren, en vijf glazen wijn. Daarvan is het
vijfde gereserveerd voor Elia naar wiens komst als aankondiger van de
messias verlangend werd uitgezien. Tot op de huidige dag staat voor
deze welkome profeet bovendien nog een stoel klaar en de deur op een
kier. Bij de sedermaaltijd beperkt men zich echter niet tot eten en
drinken alleen. Zo maakt bijvoorbeeld het zingen van de Hallelpsalmen
113-118 een essentieel onderdeel uit van de maaltijd.
Het feest is ook zeker niet compleet zonder de uitvoerige beantwoording
van de hamvraag: 'Wat betekent dit alles nu eigenlijk allemaal
precies'? Het is dan wel de bedoeling dat pa iets te vertellen heeft.
Van
bevrijdingsfeest naar verrijzenisfeest
Toen Jezus leefde stond de tempel nog recht overeind. Als rechtgeaard
jood trok Jezus dan ook in de paasweek richting Jeruzalem om daar in
een gehuurd zaaltje met zijn leerlingen de sedermaaltijd te vieren. Op
zich was dit niets bijzonders en dat zou het misschien ook nooit
geworden zijn als Jezus' laatste levensweek niet met
één van die jaarlijkse paasvieringen was
samengevallen. Zijn uiteindelijke opstanding uit de dood gaf het
paasfeest echter opnieuw een extra dimensie. Van de bevrijding uit de
slavernij van Egypte werd het tot symbool van bevrijding uit de ketenen
van de dood. Het sleutelbegrip 'nieuw leven' kreeg hierdoor meer inhoud
dan ooit. Het lag voor de hand dat vervolgens Jezus' laatste
sederviering, het laatste avondmaal, in het licht van zijn sterven en
verrijzenis een nieuwe duiding kreeg. Bij het antwoord op de
traditionele vraag 'Wat betekent dit alles?' worden de verschillende
elementen van de sederviering nu op Jezus persoonlijk toegepast. Het
brood is zijn lichaam dat gegeven wordt, en de wijn zijn bloed van het
nieuwe verbond. Opmerkelijk genoeg horen we tijdens deze instelling van
de eucharistie niets over het paaslam. Dat Jezus echter het lam is dat
geslacht wordt en wiens bloed voor het heil van de mensen vergoten
wordt, komt in teksten als Johannes 1,29 en Apokalyps 5,6vv. duidelijk
genoeg naar voren. Voordat tenslotte de maaltijd met het zingen van de
Hallelpsalmen lijkt te worden afgesloten (zie Marcus 14,26), wordt ook
hier met een 'doe dit tot mijn gedachtenis' (vergelijk Lucas 22,19) de
feestelijke herinnering aan al deze gebeurtenissen levendig gehouden.
Hoe nauw deze elementen van maaltijd en herinnering samengaan, merken
we vervolgens in het Emmaüsverhaal in Lucas 24,13-35 dat zich
kort na de verrijzenis afspeelt. De nog maar net opgestane Heer
verschijnt daar aan twee enigszins gedesillusioneerde leerlingen en
legt hen tijdens de maaltijd de grote lijnen van de Schriften uit. De
sfeer tijdens deze verlate maaltijd was overigens aanzienlijk beter dan
die tijdens de officiële sedermaaltijd waar de stemming
onmiskenbaar gedrukt werd door verraad en aanstaand lijden. De
liturgische kleurencombinatie paars-wit geeft heden ten dage in feite
dezelde ambigue stemming rond de maaltijd weer. Om het in termen van
seizoenen uit te drukken: de stemming weerspiegelt meer die van de
aflopende winter dan die van de aangebroken lente. Paasvuren zijn nog
net nodig, maar het is ook tijd voor paashazen en paaseieren.
De
verrijzenis als inspirerende conclusie
Hoewel in de huidige paasliturgie de eucharistie nog elementen van het
oorspronkelijke lentefeest bevat en in de lezing van Exodus 14 met het
verhaal van de doortocht door de Rode Zee de bevrijding uit Egypte aan
de orde komt, overheerst bij christenen duidelijk het aspect van de
herinnering aan de opstanding. Hier was immers iets gebeurd dat de
meest mythische cyclus, die van leven en dood, doorbrak. Ook Jezus'
leerlingen waren zich daarvan terdege bewust. Uit de verhalen van de
vier evangelisten wordt duidelijk dat dit een gebeurtenis was die
definitief hun ogen opende en hen tot de overtuiging bracht dat Jezus
de langverwachte Messias moest zijn. Die paaservaring was aanleiding
tot verkondiging en kleurde hun beschrijving van het leven van Jezus.
Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk de geboorteverhalen van
Matteüs en Lucas op hun juiste waarde te schatten, tenzij men
ze in het licht van de uiteindelijke verrijzenis leest.
Ondanks het feit dat de verrijzenis van Jezus gezichtsbepalend is
geweest voor de vier evangelies, vinden we nergens een beschrijving van
de verrijzenis zelf. Om dat te vinden moeten we bij het apocriefe
Petrus-evangelie zijn. Van de vier evangelisten zelf horen we weinig
meer dan de conclusie dat Hij moet zijn opgestaan of opgewekt. Het is
een 'geloofsconclusie' die gedeeltelijk gebaseerd was op Jezus' eigen
woorden dat hij na drie dagen zou opstaan (zie onder meer
Matteüs 16,21; 17,23; 20,19 en 28,6). Het lege graf en vooral
de verschijningen leken deze conclusie te bevestigen.
Het
lege graf
Als Jezus inderdaad verrezen was, ligt het voor de hand dat het graf
waarin hij was neergelegd, leeg moest zijn. Het feit dat bij het eerste
bezoek aan het graf de steen ervoor weggerold is en het graf leeg
blijkt te zijn, vormt dan ook een traditioneel element in alle
evangelies. In het evangelie van Johannes leidt dit in eerste instantie
tot de conclusie dat het lijk mogelijk ontvreemd was. Matteüs
probeert dit misverstand al bij voorbaat te ontzenuwen door Pilatus het
graf te laten verzegelen en bewaken. Vervolgens laat hij een engel op
de weggerolde steen zowel aan beide Maria's als aan de lezer de juiste
interpretatie van het ontbreken van Jezus' lichaam geven. Hoewel het
'bewakingsmotief' bij Matteüs zonder twijfel een zekere
apologetische tendens verraadt en een aanknopingspunt vormt voor latere
legendevorming, is aan het lege graf toch nooit echte bewijswaarde voor
de verrijzenis toegekend. Het was niet meer dan een logische
voorwaarde. In feite zien we dat de 'beminde leerling' Johannes de
enige is die, zonder enige vorm van valse bescheidenheid, van zichzelf
zegt, dat hij spontaan tot de conclusie komt dat Jezus verrezen moet
zijn, wanneer hij samen met Petrus het graf bezoekt en constateert dat
het inderdaad leeg is. Voor de rest is twijfel troef.
De
verschijningen
De verschijningen hebben als bevestiging van de verrijzenis aanzienlijk
meer indruk gemaakt dan het lege graf. Alle elf nog resterende
leerlingen konden zich er volgens de traditie op beroepen Jezus na zijn
dood weer in levende lijve gezien te hebben. Ze waren niet de enigen,
zoals uit de evangelies blijkt, en ook Paulus stelt in 1 Korinte 15,
waarschijnlijk de oudste bron die we hebben, dat de verrezen Heer hem
persoonlijk verschenen is. Hij verscheen volgens Paulus zelfs aan meer
dan vijfhonderd broeders van wie het merendeel in ieder geval in die
tijd nog in leven was. Er was dus nog controle mogelijk in die tijd.
Toch nam men, ondanks alle verschijningen, de verrijzenis bepaald niet
voetstoots aan. In Marcus 16,11-14 en Lucas 24,10-12 horen we hoe Maria
Magdalena en anderen aan wie Jezus verschenen was, domweg niet geloofd
werden. Volgens Johannes 20,14-15 herkende Maria Magdalena Jezus in
eerste instantie niet eens. Hetzelfde gold voor de twee leerlingen uit
Emmaüs. De ongelovige Tomas moet eerst zelfs even voelen
voordat hij overtuigd is. Ook bij Matteüs blijven
verschillende van de elf leerlingen tot drie verzen voor het einde van
het evangelie twijfelen. Het 'Zalig die niet gezien en toch geloofd
hebben' was ook voor de jonge kerk een moeizaam ideaal.
Ondanks alle overeenstemming over het feit van de verschijningen zelf,
bestaat nogal wat verwarring over de vraag aan wie Jezus nu precies
waar verschenen is. Johannes is de enige die Jezus zelf bij het lege
graf laat verschijnen, terwijl elders één of meer
engelen of mannen daar de verrijzenisboodschap doorgeven. Volgens Lucas
en Johannes verschijnt Jezus in Jeruzalem, terwijl Matteüs en
het waarschijnlijk later toegevoegde Johannes 21 de verschijningen in
noordelijk Galilea laten plaatsvinden. Toch lijkt hier minder van echte
verwarring sprake dan wel van doordachte theologische interpretatie.
Jeruzalem en Galllea zijn beladen begrippen. Jeruzalem was het einddoel
van Jezus' levensreis en het politiek-religieuze centrum waar de
discussie met het traditionele jodendom uitgevochten werd. Galilea was
daarentegen traditioneel veel minder orthodox dan Jeruzalem en Judea.
Hier had Jezus dan ook drie jaar lang tamelijk ongestoord zijn
boodschap kunnen verkondigen. Het waren twee extreme situaties voor
verkondiging, hetgeen interessant is wanneer men ziet dat de
verschijningen uiteindelijk allemaal in het teken van die verkondiging
staan.
Afgezien van Johannes 21 blijken alle verschijningen in de evangelies
uit te lopen op een zendings- en yerkondigingsopdracht. Zending en
verkondiging vormen dus blijkbaar structurele onderdelen van
verschijningen en daarmee van het verrijzenisverhaal. Het maakt
duidelijk dat met de verrijzenis eerder een nieuwe periode begonnen is
dan dat iets definitief is afgesloten. De messiaanse tijd is nu
aangebroken en er is dus een blijde boodschap wereldkundig te maken.
Dat de paasboodschap bij Marcus 16,8 - waarschijnlijk het
oorspronkelijke einde van dit evangelie - verzwegen wordt, heeft weinig
te maken met het voor Marcus zo typische 'messiasgeheim'. Bij de
verrijzenis zou dit volgens Marcus 9,9 juist opgeheven zijn. Het is
alleen voor de zekerheid dat er in Marcus 16,9-20 later aan dit
evangelie een extra zendingselement is toegevoegd.
Het
perspectief van Pasen
Pasen betekende en betekent voor zowel joden als christenen een
omwenteling en keerpunt in de geschiedenis. Het is een element dat
herinnerd en doorverteld moet worden. Het is niet voor niets dat we
juist hier telkens weer op de noodzaak van het doorgeven van de
traditie gewezen worden. Het begint met het 'Gij zult deze dag
gedenken' en het 'Vertel toch wat dit alles betekent' in de joodse
traditie en loopt vervolgens via dezelfde vraag tijdens het laatste
avondmaal uit op de verkondigingsopdracht 'Doe dit tot mijn
gedachtenis'. Het gaat hier niet alleen om een goede gelegenheid om
nostalgische herinneringen op te halen aan de grote daden van JHWH en
Jezus uit een intussen ver verleden. De herinnering heeft een meer
positieve en op de toekomst gerichte functie.
Voor de joden bijvoorbeeld bood het aloude verhaal van de bevrijding
uit de slavernij van Egypte een aanknopingspunt voor hoop in
vergelijkbare situaties van onderdrukking. Volgens de joodse Pesach
haggada moet 'in elke generatie de mens zich beschouwen alsof hij zelf
uit Egypte vertrokken is'. De ballingschap is zo'n typische situatie.
Interessant is in dit verband dat Ezechiël 37,1-14, in het
befaamde verhaal van de dorre beenderen die opnieuw met vlees bekleed
worden, het verrijzenisthema voor het eerst introduceert. Hier moet dit
echter nog geïnterpreteerd worden als hoop op een nationale
opstanding. In Daniël 12,2 zijn we waarschijnlijk al een
stukje verder. Hier lijkt de hoop op een persoonlijke verrijzenis
gestalte te krijgen. Zolang men onderdrukt werd, zoals later
bijvoorbeeld onder de Romeinen, bleef de hoop op nationale bevrijding
echter de belangrijkste component.
Het ligt voor de hand dat tijdens de jaarlijkse bedevaarten naar de
hoofdstad Jeruzalem de politiek getinte, messiaanse verwachtingen extra
hoog gespannen waren. Ook Jezus kreeg hiermee te maken. Zo liep de
viering van het in het volgende hoofdstuk te behandelen loofhuttenfeest
bij zijn medestanders uit op palmpasen terwijl Pilatus zijn
tegenstanders rechts passeerde met het opschrift INRI op het kruis.
Jezus zelf wees er echter uitdrukkelijk op dat zijn boodschap elk
nationaal-politiek belang ver oversteeg. Het was een heilsboodschap van
zuiver ethischreligieuze aard, die op niets minder uitliep dan de
overwinning op de dood. Voor ons betekent de verrijzenis in eerste
instantie een bevestiging van de waarde en juistheid van die boodschap.
Jezus' verrijzenis impliceert echter nog meer. Het feit dat de dood
niet onoverwinlijk bleek, opent voor ons het zicht op een eigen
opstanding in de toekomst. We moeten weliswaar nog even wachten op de
eindtijd, maar het is geen uitzichtloos wachten meer. Rustig afwachten
met de handen in de schoot is er echter ook niet bij. Er moet aan
gewerkt worden.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)