HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over Pinksteren gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 122 - Over Pinksteren gesproken
De Geest zal kracht geven
Jezus is naar de hemel gegaan. En daar staan Zijn discipelen
dan. Alleen. Maar niet verlaten. Ze gaan van de Olijfberg terug naar
Jeruzalem, (Luc.24:52) 'met grote blijdschap'. Want ze geloven de
belofte die Jezus hen gedaan heeft vóór Zijn
sterven. Jezus zou ze niet alleen laten. Hij zal de (Joh 14: 18)
Heilige Geest sturen. Die belofte heeft Jezus vlak voor Zijn
hemel.vaart nog eens herhaald: ze zullen (Hand.1:4,5,8) gedoopt worden
met de Heilige Geest. De Geest (Matth. 3 : 11) zal hun de kracht geven
en hen leiden bij het volbrengen van hun moeilijke taak: getuigenis te
geven van de blijde boodschap dat Jezus redt van de zonde. Ze moeten
wachten op de Heilige Geest, voor ze de wereld ingaan met die
boodschap. Want zonder de Geest kunnen ze dat niet. Ondertussen
bereiden ze zich voor op hun werk.
Ze laten zich daarbij leiden door wat in het Oude Testament van te
voren gezegd is. De opengeval- len plaats van Judas moet worden gevuld.
Straks, (Hand.1:15-26) als ze de wereld zullen intrekken, moeten ze
voltallig zijn. Onder de leiding van God kiezen ze een nieuwe twaalfde
apostel: Matthias. En ze wahten op wat hun beloofd is.
Komst
van de Heilige Geest
Tien dagen na de hemelvaart van Christus begon de viering van het
Pinksterfeest. Dat was toen een Israëlitisch oogstfeest, dat
zeven weken na het Paasfeest gevierd werd. (Het woord Pinksteren is
afgeleid van een grieks woord dat 'vijftigste dag' betekent.) Op het
Israëlitische Pinksterfeest werden de eerste broden die
gebakken waren van het pas geoogste graan, aan God geofferd. Daarom
werd het feest ook wel 'het (Lev.23:15-17) feest van de eerstelingen'
genoemd. Deut.26:1-11 Op die feestelijke dag waren de discipelen en de
overige volgelingen van Jezus allemaal bij elkaar.
Er waren zo'n honderdtwintig mensen, mannen (Hand. 1:14,15) en vrouwen,
bijeen. En opeens (Hand. 2: 1) gebeurde er iets wonderlijks. Ze hoorden
iets dat leek op het geluid van een storm. En ze zagen tongen die op
vuur leken. Die vurige tongen gingen uit elkaar .
De Heilige Geest, die door mensen niet gezien of gehoord kan worden,
wordt nu hoorbaar en zichtbaar als (Matth. 3 : 16) iets dat lijkt op
wind en vuur. De tongen dalen neer op elk van de aanwezigen. Zonder
onderscheid worden zij allemaal met de Geest vervuld. De belofte van
Jezus wordt op de moment werkelijkheid.
Vol
van de Heilige Geest
Ze kunnen zomaar spreken in allerlei talen die ze nooit geleerd hebben.
En Petrus kan ook zomaar een toespraak houden tot de verbaasde mensen
die te hoop gelopen zijn nadat het gebeurde. De eenvoudige visser maakt
de menigte duidelijk, dat wat er gebeurt, de vervulling is van de
belofte die God aan Abraham gegeven heeft: (Gen. 17: 7) 'Ik zal Mijn
verbond oprichten tus- sen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten,
tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een .God te zijn. '
Petrus zegt tegen hen: , deze belofte is voor u en voor uw kinderen;
deze belofte is voor ieder- een die zich bekeert en de doopt tot
(Hand.2 : 39) vergeving van de zonden ontvangt' . Mensen laat je dopen,
opdat jullie (Matth. 3) zonden vergeven worden. Wie zich (Joh. I: 33)
bekeert, wordt door Christus gedoopt met de Heilige Geest. De Heilige
Geest is een gave van God, die Hij geeft aan iedereen die Hij daar- toe
roepen zal. En de Geest is zelf God. Dit is de vervulling van de
belofte: 'Om u en uw nageslacht tot een God te zijn.
Voor
iedere gelovige
De kleine gemeente van Jezus wordt (Hand. 1 : 8) nu Zijn getuige, zoals
Jezus dat van te voren gezegd had. Allen getuigen zij van het
evangelie, Toen, voor één keer, mochten zij dat
doen op een wonderlijke manier, in allerlei talen die ze niet kenden:
'zoals de Geest (Hand. 2 : 4) het hun gaf uit te spreken' .Op de dag
waarop de Heilige Geest kwam hebben zich drieduizend mensen bij die
kleine gemeente gevoegd. Of beter: werden er drieduizend mensen (Hand.2
: 41) bijgevoegd, Door de Geest die hun harten opende, Op het feest van
de eerstelingen, waren zij de eerstelingen van de kerk in het Nieuwe
Testament. Vanaf die dag wordt de kerk bijeengebracht uit al de volken
van de wereld. Door het Woord van Christus en door Zijn Geest. Vanaf
die dag 'woont' de Heilige Geest in de gemeente en in iedere gelovige.
(2 Cor. 6: 16) 'Wij toch zijn de tempel van de Levende God, gelijk God
gesproken heeft: ik zalonder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God
zijn en zij zullen mijn volk zijn' .De gemeente wordt na de Pinksterdag
de woonplaats, de tempel, van de Heilige Geest. Maar ook iedere
gelovige is daarvan een tempel. 'Weet gij niet, (1 Cor. 3 : 16) dat gij
Gods tempel zijt, en dat de (1 Cor. 6: 19) Geest Gods in u woont?
Iedere gelovige wordt als het ware 'als een levende steen' gebruikt
voor het gebouw dat de gemeente is, de (1 Petr. 2:4-10) tempel van de
Geest van God.
Koning,
priester en profeet
In het Oude Testament werden mensen die een hoge functie kregen,
gezalfd, begoten met gewijde olie. Die zalving was een teken voor
priesters, (Ps. 133 : 2) profeten en koningen dat zij de Heilige (Ex.
30: 30) (Kon. 19 : 16) geest ontvmgen (Sam.16:12,13) om hen te helpen
bij het vervullen van hun taak. Na de Pinksterdag zijn het niet meer
enkelingen die de Heilige Geest ontvangen, maar dan worden velen
'gezalfd'.
Jezus zelf was zowel priester, profeet als koning. Als teken daarvan
was de Heilige Geest op Hem neergedaald. Na de Pinksterdag wordt elke
gelovige gezalfd met de Heilige Geest. Iedere gelovige moet nu profeet
én (Matth. 3 : 16) priester én koning zijn
Profeet om (Hand. 2:17, 18) tegenover andere mensen voor God uit te
komen. Priester, om krachten en gaven te offeren in dienst van God.
Koning, om te strijden tegen .de zonde en de duivel.
Geen enkele gelovige is daarvan uitgezonderd. Niemand mag en kan zich
een 'leek' noemen. 'Gij echter hebt de zalving van de Heilige' .'Gij (1
Joh. 2: 20) echter zijt een uitverkoren geslacht, (1 Petr. 2 : 9) een
koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk God tot eigendom,
om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duister- nis
geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.
Laat
u leiden
Niet ieder mens ontvangt de Heilige Geest. Toen de Heilige Geest
neerdaalde op de dag van de eerstelingen, is de Geest voorbijgegaan aan
de tempel van steen, de oud-testamentische woonplaats van God temidden
van Zijn volk. De Geest gaat ook voorbij aan de joodse kerkelijke
leiders. De tempel heeft zijn functie vervuld. Die zal verwoest (Matth.
24: 2) worden, zoals Jezus voorzegd heeft. De priesters en de
schriftgeleerden, de geestelijke leiders van Israël, zullen
zich moeten bekeren; ze zullen zich moeten voegen bij de christelijke
gemeente, de gééstelijke tempel van het nieuwe
verbond. Een 'talrijke (Hand. 6: 7) ke schare van de priesters' doet
dat ook. Als de Geest in iemand werkt, kan niemand dat tegenhouden.
De gemeente, die zich snel uitbreidt, is nu de plaats waar de Geest
woont en werkt. Nu is de Geest komen wonen in ieder die gelooft en in
de christelijke kerk. Nu moeten die gelovigen en de kerk zich ook door
die (Openb. 2: 7) Geest laten leiden. 'En wat u betreft, de zalving die
gij van Hem ontvan- (1 Joh. 2 : 27) gen hebt, blijft op u, en gij hebt
niet van node, dat iemand u leert; maar , gelijk Zijn zalving u leert
over alle dingen en waarachting is en geen leugen, blijft in Hem,
gelijk zij u geleerd heeft.
Blijf
in Hem!
Met andere woorden: laat u leiden door de Geest; luister naar het Woord
van Christus. De Geest zal de (Joh. !6:!4) gemeente leiden in de
waarheid. Alleen door de waarheid, het Woord van Christus, komt de
Geest wonen in het hart van mensen. Dan zal de Heilige Geest er voor
zorgen dat u blijft vasthouden aan het geloof, blijft vasthouden aan
het Woord van Jezus. Het Woord dat uw redding inhoudt!
Over
Pinksteren gesproken
Jezus is naar de hemel gegaan. En daar staan Zijn discipelen dan.
Alleen. Maar niet verlaten. Ze gaan van de Olijfberg terug naar
Jeruzalem, (Luc.24:52) 'met grote blijdschap'. Want ze geloven de
belofte die Jezus hen gedaan heeft vóór Zijn
sterven. Jezus zou ze niet alleen laten. Hij zal de (Joh 14: 18)
Heilige Geest sturen. Die belofte heeft Jezus vlak voor Zijn
hemel.vaart nog eens herhaald: ze zullen (Hand.1:4,5,8) gedoopt worden
met de Heilige Geest. De Geest (Matth. 3 : 11) zal hun de kracht geven
en hen leiden bij het volbrengen van hun moeilijke taak: getuigenis te
geven van de blijde boodschap dat Jezus redt van de zonde. Ze moeten
wachten op de Heilige Geest, voor ze de wereld ingaan met die
boodschap. Want zonder de Geest kunnen ze dat niet. Ondertussen
bereiden ze zich voor op hun werk.
Ze laten zich daarbij leiden door wat in het Oude Testament van te
voren gezegd is. De opengeval- len plaats van Judas moet worden gevuld.
Straks, (Hand.1:15-26) als ze de wereld zullen intrekken, moeten ze
voltallig zijn. Onder de leiding van God kiezen ze een nieuwe twaalfde
apostel: Matthias. En ze wahten op wat hun beloofd is.
Komst
van de Heilige Geest
Tien dagen na de hemelvaart van Christus begon de viering van het
Pinksterfeest. Dat was toen een Israëlitisch oogstfeest, dat
zeven weken na het Paasfeest gevierd werd. (Het woord Pinksteren is
afgeleid van een grieks woord dat 'vijftigste dag' betekent.) Op het
Israëlitische Pinksterfeest werden de eerste broden die
gebakken waren van het pas geoogste graan, aan God geofferd. Daarom
werd het feest ook wel 'het (Lev.23:15-17) feest van de eerstelingen'
genoemd. Deut.26:1-11 Op die feestelijke dag waren de discipelen en de
overige volgelingen van Jezus allemaal bij elkaar.
Er waren zo'n honderdtwintig mensen, mannen (Hand. 1:14,15) en vrouwen,
bijeen. En opeens (Hand. 2: 1) gebeurde er iets wonderlijks. Ze hoorden
iets dat leek op het geluid van een storm. En ze zagen tongen die op
vuur leken. Die vurige tongen gingen uit elkaar .
De Heilige Geest, die door mensen niet gezien of gehoord kan worden,
wordt nu hoorbaar en zichtbaar als (Matth. 3 : 16) iets dat lijkt op
wind en vuur. De tongen dalen neer op elk van de aanwezigen. Zonder
onderscheid worden zij allemaal met de Geest vervuld. De belofte van
Jezus wordt op de moment werkelijkheid.
Vol
van de Heilige Geest
Ze kunnen zomaar spreken in allerlei talen die ze nooit geleerd hebben.
En Petrus kan ook zomaar een toespraak houden tot de verbaasde mensen
die te hoop gelopen zijn nadat het gebeurde. De eenvoudige visser maakt
de menigte duidelijk, dat wat er gebeurt, de vervulling is van de
belofte die God aan Abraham gegeven heeft: (Gen. 17: 7) 'Ik zal Mijn
verbond oprichten tus- sen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten,
tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een .God te zijn. '
Petrus zegt tegen hen: , deze belofte is voor u en voor uw kinderen;
deze belofte is voor ieder- een die zich bekeert en de doopt tot
(Hand.2 : 39) vergeving van de zonden ontvangt' . Mensen laat je dopen,
opdat jullie (Matth. 3) zonden vergeven worden. Wie zich (Joh. I: 33)
bekeert, wordt door Christus gedoopt met de Heilige Geest. De Heilige
Geest is een gave van God, die Hij geeft aan iedereen die Hij daar- toe
roepen zal. En de Geest is zelf God. Dit is de vervulling van de
belofte: 'Om u en uw nageslacht tot een God te zijn.
Voor
iedere gelovige
De kleine gemeente van Jezus wordt (Hand. 1 : 8) nu Zijn getuige, zoals
Jezus dat van te voren gezegd had. Allen getuigen zij van het
evangelie, Toen, voor één keer, mochten zij dat
doen op een wonderlijke manier, in allerlei talen die ze niet kenden:
'zoals de Geest (Hand. 2 : 4) het hun gaf uit te spreken' .Op de dag
waarop de Heilige Geest kwam hebben zich drieduizend mensen bij die
kleine gemeente gevoegd. Of beter: werden er drieduizend mensen (Hand.2
: 41) bijgevoegd, Door de Geest die hun harten opende, Op het feest van
de eerstelingen, waren zij de eerstelingen van de kerk in het Nieuwe
Testament. Vanaf die dag wordt de kerk bijeengebracht uit al de volken
van de wereld. Door het Woord van Christus en door Zijn Geest. Vanaf
die dag 'woont' de Heilige Geest in de gemeente en in iedere gelovige.
(2 Cor. 6: 16) 'Wij toch zijn de tempel van de Levende God, gelijk God
gesproken heeft: ik zalonder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God
zijn en zij zullen mijn volk zijn' .De gemeente wordt na de Pinksterdag
de woonplaats, de tempel, van de Heilige Geest. Maar ook iedere
gelovige is daarvan een tempel. 'Weet gij niet, (1 Cor. 3 : 16) dat gij
Gods tempel zijt, en dat de (1 Cor. 6: 19) Geest Gods in u woont?
Iedere gelovige wordt als het ware 'als een levende steen' gebruikt
voor het gebouw dat de gemeente is, de (1 Petr. 2:4-10) tempel van de
Geest van God.
Koning,
priester en profeet
In het Oude Testament werden mensen die een hoge functie kregen,
gezalfd, begoten met gewijde olie. Die zalving was een teken voor
priesters, (Ps. 133 : 2) profeten en koningen dat zij de Heilige (Ex.
30: 30) (Kon. 19 : 16) geest ontvmgen (Sam.16:12,13) om hen te helpen
bij het vervullen van hun taak. Na de Pinksterdag zijn het niet meer
enkelingen die de Heilige Geest ontvangen, maar dan worden velen
'gezalfd'.
Jezus zelf was zowel priester, profeet als koning. Als teken daarvan
was de Heilige Geest op Hem neergedaald. Na de Pinksterdag wordt elke
gelovige gezalfd met de Heilige Geest. Iedere gelovige moet nu profeet
én (Matth. 3 : 16) priester én koning zijn
Profeet om (Hand. 2:17, 18) tegenover andere mensen voor God uit te
komen. Priester, om krachten en gaven te offeren in dienst van God.
Koning, om te strijden tegen .de zonde en de duivel.
Geen enkele gelovige is daarvan uitgezonderd. Niemand mag en kan zich
een 'leek' noemen. 'Gij echter hebt de zalving van de Heilige' .'Gij (1
Joh. 2: 20) echter zijt een uitverkoren geslacht, (1 Petr. 2 : 9) een
koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk God tot eigendom,
om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duister- nis
geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.
Laat
u leiden
Niet ieder mens ontvangt de Heilige Geest. Toen de Heilige Geest
neerdaalde op de dag van de eerstelingen, is de Geest voorbijgegaan aan
de tempel van steen, de oud-testamentische woonplaats van God temidden
van Zijn volk. De Geest gaat ook voorbij aan de joodse kerkelijke
leiders. De tempel heeft zijn functie vervuld. Die zal verwoest (Matth.
24: 2) worden, zoals Jezus voorzegd heeft. De priesters en de
schriftgeleerden, de geestelijke leiders van Israël, zullen
zich moeten bekeren; ze zullen zich moeten voegen bij de christelijke
gemeente, de gééstelijke tempel van het nieuwe
verbond. Een 'talrijke (Hand. 6: 7) ke schare van de priesters' doet
dat ook. Als de Geest in iemand werkt, kan niemand dat tegenhouden.
De gemeente, die zich snel uitbreidt, is nu de plaats waar de Geest
woont en werkt. Nu is de Geest komen wonen in ieder die gelooft en in
de christelijke kerk. Nu moeten die gelovigen en de kerk zich ook door
die (Openb. 2: 7) Geest laten leiden. 'En wat u betreft, de zalving die
gij van Hem ontvan- (1 Joh. 2 : 27) gen hebt, blijft op u, en gij hebt
niet van node, dat iemand u leert; maar , gelijk Zijn zalving u leert
over alle dingen en waarachting is en geen leugen, blijft in Hem,
gelijk zij u geleerd heeft.
Blijf
in Hem!
Met andere woorden: laat u leiden door de Geest; luister naar het Woord
van Christus. De Geest zal de (Joh. !6:!4) gemeente leiden in de
waarheid. Alleen door de waarheid, het Woord van Christus, komt de
Geest wonen in het hart van mensen. Dan zal de Heilige Geest er voor
zorgen dat u blijft vasthouden aan het geloof, blijft vasthouden aan
het Woord van Jezus. Het Woord dat uw redding inhoudt!
Aanhangsel:
Wekenfeest of Pinksteren
Gaven
van God
Net als Pasen en het Loofhuttenfeest was ook het Wekenfeest
oorspronkelijk een oogstfeest. Dit feest werd zeven weken na Pasen
gevierd en heet daarom in de joodse traditie nog steeds 'sjawoeoth'
ofwel 'Wekenfeest'. In het Grieks kreeg dit feest de naam 'Pentekoste'
omdat het in feite dus op de vijftigste dag na Pasen viel. Ons huidige
woord Pinksteren is niets anders dan een verbastering van de
oorspronkelijk Griekse benaming.
Omdat men traditioneel de neiging heeft een feest dat met
één van de belangrijke seizoenswisselingen
samenvalt te verbinden met andersoortige ingrijpende gebeurtenissen die
het natuurlijke niveau overstijgen, werd ook het Wekenfeest een
historisch feest. Werd Pasen in verbinding gebracht met de uittocht uit
Egypte, zo ontwikkelde het Wekenfeest zich op den duur tot de viering
van de gave van de leefregels op de berg Sinai. In het Nieuwe Testament
wordt hieraan tenslotte nog een nieuwe dimensie toegevoegd: de
herinnering aan de gave van de Geest na Jezus' hemelvaart. Als men een
lijn in deze ontwikkeling wil ontdekken, kan men het beste over het
feest van de godsgaven spreken. Het gaat dan niet om
gelegenheidscadeautjes, maar om gaven die een nieuw begin mogelijk
maken en waar men blijvend plezier van kan hebben.
Oogsten
in de woestijn
Aanvankelijk stond bij het Wekenfeest alles in het teken van de oogst
van de gerst in de zomer. Aangezien men de oogst als een geschenk van
God beschouwde, wilde men in de vorm van een offer ook graag iets
terugdoen. In de zeven weken voor dit feest, die de 'Omertijd' genoemd
werd, was het volgens Leviticus 23,15-17 de bedoeling dat er elke week
een korenschoof werd aangeboden, terwijl op het feest zelf het geschenk
dient te bestaan uit twee eerstelingsbroden uit het fijnste meel
bereid. Net als bij de twee andere oogstfeesten moest men zijn gaven
liefst persoonlijk presenteren in de tempel, waar uiteraard het boek
van de korenraapster Ruth op de feestrol stond. Kortom, het werd een
pelgrimsfeest en opnieuw was het dus druk in Jeruzalem. Langzamerhand
ging men daar naast de natuurlijke oogst ook de geestelijke oogst van
de Sinaï herdenken. De twee broden bleven, maar werden nu ook
tot symbolische compensatie voor de gave van de twee stenen tafelen met
hun tien verbondsregels. Ook chronologisch was het oorspronkelijke
oogstfeest aardig te combineren met de gebeurtenissen op de
Sinaï. Volgens Exodus 19,1 kwam men immers in de derde maand
na de uittocht, na Pasen dus, bij de Sinaï aan. De combinatie
van beide aspecten lijkt overigens pas relatief laat plaats gevonden te
hebben. In de tijd dat Lucas zijn pinksterverhaal in Handelingen 2
schreef was dit proces toch wel zo'n beetje voltooid.
Op
weg naar een nieuw verbond
Aanvankelijk werd in de vroeg-christelijke traditie waarschijnlijk nog
geen onderscheid gemaakt tussen Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Jezus'
verrijzenis, zijn vertrek naar z'n Vader en het schenken van zijn Geest
waren aspecten van één en dezelfde gebeurtenis.
Volgens Johannes 20,22 vielen Pasen en Pinksteren nog op
één dag. Pas in Handelingen 1-2 zien we dat de
verschillende aspecten duidelijk onderscheiden gaan worden, hoewel ook
Lucas de samenhang niet uit het oog verliest, zoals uit Handelingen
2,32 blijkt. Het feest van de gave van de Geest gaat nu tijdens het
Wekenfeest samenvallen met het verbond op de Sinaï. Dit lag
niet alleen chronologisch voor de hand. Ook de combinatie Geest-verbond
vormde een uitstekend aanknopingspunt. Iets daarvan wordt al duidelijk
bij Jesaja 59,21 en bijna zeker als men de tekst van Ezechiël
36,26-27 in het perspectief van Pinksteren leest. Als Israël
zich niet meer aan de leefregels van het Sinaïverbond wenst te
houden, profeteert Ezechiël: 'Ik zal u een nieuw hart geven en
een nieuwe geest in u uitstorten; ik zal het stenen hart uit uw lichaam
verwijderen en u een hart van vlees geven. Mijn geest zal ik in u
uitstorten en ik zal ervoor zorgen dat ge mijn wetten en voorschriften
nauwkeurig onderhoudt'. In de intertestamentaire literatuur zoals de
pseudepigrafische 'Testamenten van de twaalf Patriarchen' is men nog
steeds op zoek naar die messiaanse geest. Eindelijk werd met de komst
van Jezus voor zijn volgelingen die verwachte belofte toch
werkelijkheid. Er was zowel sprake van een nieuw verbond in de vorm van
het Nieuwe Testament als van een nieuwe geest die men bij het vertrek
van Jezus erfde. Die inspiratie van de nieuwe geest konden de
leerlingen goed gebruiken. Ze dienden niet alleen in de geest van het
nieuwe verbond te handelen, ze hadden ook nog eens de opdracht
meegekregen dat verbond in Jezus' geest uit te dragen en een nieuwe
kerk op poten te zetten.
Het
verschijnsel geest
De gave van de pinkstergeest lijkt te voldoen aan alle verwachtingen.
Lucas' beschrijving in Handelingen 2 sluit dan ook nauw aan bij beelden
en tradities die we uit het Oude Testament kennen. Niet alleen door de
combinatie met het Wekenfeest, maar ook door het feit dat meer dan 20%
van Handelingen 2 uit letterlijke citaten uit de profeet Joël
en de Psalmen bestaat, onderstreept Lucas dit element van continuiteit.
Ook bij de beschrijving van de verschijningsvorm van de Geest staat
Lucas met beide voeten in de traditie. Zo wordt er in Handelingen 2,2-3
gesproken over een gedruis als een geweldige wind en verscheen er iets
dat op vuur leek. Net als een aardbeving behoren deze verschijnselen
tot het klassieke motievencomplex van het genre 'theofanie', de
godsverschijning. Hoewel het soms subtieler kan, zoals in 1 Koningen
19,12 waar alleen van een zacht briesje sprake is, is dit de normale
manier waarop JHWH's aanwezigheid wordt aangeduid. JHWH zelf krijgt men
eigenlijk alleen in pre-historische tij den te zien. Later verliep de
communicatie via zijn vertegenwoordigers, engelen of profeten, hetgeen
werd uitgedrukt in termen als 'het woord van JHWH kwam tot...' of 'de
geest van JHWH kwam over...'. Deze geleidelijke abstractie leidt ertoe
dat JHWH steeds meer vergeestelijkt. Op den duur gaat de Geest zelfs
een soort eigen leven leiden. Het feit dat zijn naam met een
hoofdletter begint te verschijnen spreekt boekdelen.
Niettemin blijven in Handelingen 2 de traditionele motieven van de
theofanie opduiken, zodat men weet dat als de Geest verschijnt, het
uiteindelijk over God zelf gaat. Bij het noemen van de Geest heeft
uiteraard het theofanie-motief 'wind' de voorkeur. Ook Lucas wist dat
het Hebreeuwse 'roeach' zowel 'geest' als 'wind' betekent.
De
geest als levensadem
Naast 'geest' en 'wind' heeft het Hebreeuwse woord 'roeach'
tegelijkertijd de betekenis 'adem' of 'levensadem'. Deze adem heeft een
onmiskenbaar vitaliserend effect. Zonder deze ingeblazen geest is
volgens Ezechiël 37 de mens weinig meer dan een zak botten.
Deze adem van God kan zowel in letterlijke - zoals in Genesis 2,7, waar
overigens een synoniem wordt gebruikt - als in figuurlijke zin als
levenscheppend verstaan worden. In het laatste geval is er van de
noodzaak van een nieuw élan sprake en van de inspiratie die
men nodig heeft voor een nieuwe levensfase. De uitgestorte levensgeest
markeert in principe een belangwekkende nieuwe beginsituatie. Zo'n
beginsituatie was bijvoorbeeld het opzetten van de jonge kerk in het
pinksterverhaal van Handelingen 2. Het is ook niet toevallig dat Lucas
aan het begin van zijn evangelie de Geest veelvuldig laat verschijnen.
Zo horen we in Lucas 1,35 bij de aankondiging van de geboorte van Jezus
dat de Geest Maria zal overschaduwen, terwijl Jezus zelf zijn openbaar
optreden niet behoorlijk kon beginnen zonder dat de Geest er uitvoerig
aan te pas komt. Bij de doop in de Jordaan laat Lucas in 3,22 de Geest
in de vorm van een duif op Jezus neerdalen, waarbij een stem uit de
hemel duidelijk maakt dat Jezus de Zoon van God en de langverwachte
messias is.
De
geest van de profetie
Mensen die de vitaliserende kracht van de geest ontvangen krijgen over
het algemeen een profetische functie te vervullen. Met de komst van de
geest komt het woord van JHWH tot hen, en staan zij vervolgens voor de
taak dit woord te verkondigen en het eventueel met tekenen of wonderen
te onderstrepen. Inhoudelijk komt hun boodschap neer op een steeds
herhaalde herinnering aan de aan het verbond verbonden beloften en
regels. Men kan in het Oude Testament naar talloze teksten verwijzen,
maar één van de meest typische vertegenwoordigers
van de profeten blijft Elia, die zelfs door de geest plotseling
verplaatst kon worden (vergelijk 1 Kon.18,12 en 2 Kon.2,16). Bij zijn
hemelvaart zien we dat hij zijn geest kan laten erven door zijn
opvolger Elisa, die in zijn spoor verder gaat. De parallel met Mozes en
vooral met Jezus is opmerkelijk. Ook de laatste geeft zijn geest na
zijn hemelvaart door aan zijn leerlingen die vervolgens zijn werk
voortzetten en de boodschap van het Nieuwe Verbond met tekenen kracht
bijzetten. Ze opereren als plaatsvervangers.
In verband met het pinksterverhaal is niet oninteressant te zien dat de
gave van de geest vaak gepaard gaat met een zekere vorm van extatisme.
De dienaar van Elisa komt in 2 Koningen 9,11 als 'mejokke' over terwijl
Jesaja in 28,10-13 met zijn 'Saw lasaw, saw lasaw, kaw lakaw, kaw
lakaw' babybrabbeltaal lijkt uit te kramen. Echt ingewikkeld wordt het
als de profeten ook nog eens in groepen beginnen op te treden. Wanneer
in Numeri 11 een deel van de geest die op Mozes rustte, verdeeld wordt
over zeventig oudsten en er dan ook nog eens twee extra beginnen te
profeteren, rijzen er problemen. Toch zou Mozes echter, net als de in
Handelingen 2 geciteerde profeet Joël, graag willen dat het
hele volk profeteerde en JHWH zijn geest op allen legde. Paulus kreeg
in Korinte met de praktische problemen van dit ideaal te maken. Om de
zaak enigszins in de hand te kunnen houden stelt hij in 1
Korintiërs 14 dat er twee, hoogstens drie mensen tegelijk
mogen spreken, waarbij vrouwen liefst helemaal hun mond moeten houden.
Het gevaar was immers dat buitenstaanders zouden kunnen denken dat ze
met een groepje waanzinnigen te maken hadden. Dat dit gevaar niet
geheel denkbeeldig was, blijkt uit Lucas' verslag van de
pinkstergebeurtenissen zelf. Daar had een aantal toehoorders duidelijk
het idee dat de sprekers dronken waren. Petrus was nuchter genoeg te
constateren dat de dag daarvoor nog niet ver genoeg gevorderd was: het
was immers vroeg in de morgen. Hoe dan ook, de komst van de geest in
Handelingen 2 had zeker geen babylonische spraakverwarring tot gevolg.
Integendeel, als men wil zou men het pinksterverhaal zelfs als een
soort tegenhanger van het verhaal van de toren van Babel in Genesis 11
kunnen lezen.
De
geest van de verkondiging
Aangezien de gave van de geest op de eerste plaats in het teken van de
verkondiging van het verbond staat, is het niet zo vreemd dat Lucas bij
zijn beschrijving van het pinkstergebeuren voor de vorm van een
talenwonder koos, en het liet samenvallen met het joodse Wekenfeest.
Het was een pelgrimsfeest en het was dus druk in Jeruzalem.
Vertegenwoordigers 'uit alle volkeren onder de hemel' waren present en
er was dus gehoor genoeg. Dit feest was ook een goede gelegenheid om
alle volgelingen van Jezus weer eens bijeen te brengen, ook degenen aan
wie Jezus buiten Jeruzalem en her en der in Galilea verschenen zou
zijn. Lucas schept weer eenheid van tijd en plaats. Vanuit Jeruzalem
zal het geloof zich langzaam maar zeker in steeds groter wordende
geografische cirkels verspreiden.
Het verschijnen van rond honderdtwintig vurige tongen met Pinksteren en
het spreken van evenveel daarmee corresponderende vreemde talen door de
aanwezige leerlingen leverde wel verbazing maar weinig problemen op.
Iedere vreemdeling in de stad voelde zich volgens Lucas aangesproken.
Op zich is het enorme aantal talen ietwat overdreven. In een stad als
Jeruzalem had men in die tijd waarschijnlijk genoeg aan Grieks of
Aramees en wist men ook wel dat 'taal' en 'tong' synoniem waren. De
vele talen moeten meer gezien worden als symbool voor de universele
aanspraken van de nieuwe boodschap. Dit universalisme komt ook al in
een oude joodse traditie rond de presentatie van de tien leefregels van
het Oude Verbond naar voren. Die traditie wil dat JHWH zijn Wet in niet
minder dan zeventig talen verkondigde - evenveel als het aantal
volkeren volgens Genesis 10 - zodat ook niet-joden geen argument in
handen hadden er geen kennis van genomen te kunnen hebben. Mogelijk
heeft Lucas bij zijn pinksterverhaal van deze traditie gebruik gemaakt,
maar dan niet zonder het aantal talen even te verdubbelen. Deze
traditie demonstreert opnieuw hoe logisch de combinatie van het
Wekenfeest met zijn herinnering aan het verbond op de Sinai en dat van
het Pinksterfeest met zijn gave van de geest was.
Doop
in de geest
Bij zijn vertrek gaf Jezus zijn leerlingen niet alleen de opdracht tot
verkondiging: deze moest gepaard gaan met doop. Dit laatste is evenals
de verkondiging een essentieel onderdeel van het pinkstergebeuren. Door
het meer spectaculaire talenwonder is dit aspect echter vaak
ondergesneeuwd. Hoezeer doop en geest met elkaar verbonden zijn hebben
we al aangeduid bij de doop van Jezus in Lucas 3,22 aan het begin van
zijn openbaar leven. In vers 16 van hetzelfde hoofdstuk laat Lucas
Johannes de Doper al zeggen dat er na hem iemand zal komen die niet met
water, maar met 'de heilige Geest en met vuur zal dopen'. Deze belofte
wordt herhaald vlak voor de pinkstergebeurtenissen in Handelingen 1,5.
In feite is de komst van de geest met Pinksteren in Handelingen 2 dus
niets anders dan een massale geestelijke doopplechtigheid. Niet alleen
Jezus' leerlingen ontvangen deze geestelijke doop. In Handelingen 2,41
horen we dat niet minder dan drieduizend mensen op die dag voor de
boodschap van het Nieuwe Verbond kozen en zich lieten dopen.
Waarschijnlijk door handoplegging (zie Hand.8,14vv) ontvingen zij de
Geest aan het begin van een nieuwe christelijke levensfase.
Zoals Petrus, wiens naam in Handelingen bij alle doopplechtigheden
opduikt, in Handelingen 2,38 duidelijk aangeeft, markeert de doop en de
ontvangst van de geest niet alleen het begin van een nieuwe levensfase,
maar tegelijkertijd de afsluiting van een minder geslaagde. Het zich
bekeren gaat gepaard met vergeving van fouten uit het verleden. Net
zoals het water heeft ook het vuur van de geest niet alleen een
krachtgevende maar ook een zuiverende werking.
Doop
en bevestiging
Met de pinkstergebeurtenissen was het niet afgelopen met de gave van de
geest en de daarbij behorende doop. Nu begint, met nog steeds Petrus in
de hoofdrol, de verkondiging van de boodschap van het Nieuwe Testament
pas goed. Na de Joden in Handelingen 2 komen in Handelingen 8 de
Samaritanen aan de beurt en in Handelingen 10- 11 ontvangen de heidenen
de geest en het doopsel. Ook nu nog raken mensen geïnspireerd
door de boodschap van het Nieuwe Verbond. Zij laten zich ook dopen.
Meestal wordt dit doopsel tegenwoordig al gegeven aan kinderen die niet
of nauwelijks in staat zijn teksten als die van Jesaja 28,10-13 te
lezen. Dit is niet onbegrijpelijk aangezien 'doop' en 'redding'
traditioneel nauw verbonden zijn. Beter te vroeg dan te laat is hier de
stelregel. Men is zich er echter tegelijkertijd van bewust dat de doop
nauw zou moeten samenhangen met het nodige persoonlijke engagement.
Daarom heeft men ook gedacht aan een latere bevestiging of confirmatie
van wat de doop zou moeten betekenen. Deze bevestiging, beter bekend
onder de naam 'vormsel', is een bewust hernieuwde doop en daarmee een
bewust hernieuwde herinnering aan Pinksteren. Het is interessant te
zien dat in verschillende joodse kringen ook het gebruik van de
'confirmatio' zijn intrede begint te doen en dat daarvoor uitgerekend
het Wekenfeest als datum wordt gekozen.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)