HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Nadenken over geloof en
geloven !
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 302 - Nadenken over geloof en geloven !
Geloof bij hulpzoekers
Heel vaak vraag ik in m'n dagelijks leven een aantal mensen
naar wat ze geloven. Dat gebeurt bijvoorbeeld in onverwachte eerste
gesprekken, waarin gezocht moet worden naar de herkomst en het wezen
van bijvoorbeeld problemen van mensen die ik ontmoet. Het zijn spontaan
ontstane gesprekken waarin mensen vaak wat onder druk staan en
gelijkertijd het verlangen hebben zich zo goed mogelijk duidelijk te
maken.
Het eerste dat opvalt is dat de vraag naar geloof kennelijk een vraag
is die maar moeizaam verstaan wordt. Vaak begint het antwoord met: "Ik
ben lid van ..." of met "Van huis uit ..." Ik zeg dan dat ik mijn vraag
zo niet bedoelde en herhaal vervolgens mijn vraag naar het eigen
geloof. Het is voor veel gelovigen kennelijk moeilijk eigen
verantwoordelijkheid te nemen voor het persoonlijk geloven.
Meer dan de helft van de mensen weet met mijn vragen namelijk maar
moeilijk raad. Een grote groep begint het antwoord met: "Ik ben wel
godsdienstig opgevoed, maar ik doe er eigenlijk niks ...", of met "Ik
ga nog wel naar de kerk, maar ik heb er niet echt wat aan." Het zijn de
mensen die met het geloof van hun ouders niet uit de voeten kunnen en
die om wat voor reden dan ook (al is het alleen maar omdat dat in hun
milieu niet wordt getolereerd!) niet toekomen aan een persoonlijk
geloof.
Op het eerste gezicht lijken mensen die lid zijn van de
Jehova's-getuigen, van evangelische- of pinkstergroepen en van artikel
31 nog het meest te staan voor hun geloof, alhoewel bij doorvragen vaak
heel veel teleurstellingen, twijfels en angsten naar voren komen. Een
groep die ik schat op zo’n kwart van de mensen, weet
nauwelijks iets van geloof af. Het grootste deel van deze groep zegt
overigens wel te geloven "dat er iets is" en licht dit toe met eigen of
andermans min of meer paranormale gewaarwordingen of met het innerlijk
weten dat onze schepping niet zo maar toevallig kan zijn ontstaan.
Slechts ongeveer een op de tien mensen geeft aan overtuigd te zijn dat
er geen God is, dat mensen maar één leven hebben
en dat dood definitief dood is. Aan de andere kant tref ik bij
één op de vijf mensen een geloof waar ze
inhoudelijk woorden aan kunnen geven en dat zo op 't eerste gezicht
echt van henzelf, persoonlijk is. De helft van deze laatste groep is
overigens geen lid van een geloofsgemeenschap of kerk.
Persoonlijk
geloof versus groepsgeloof
Ik ga ervan uit dat ieder mens gelooft. Ook het niet wíllen
geloven in welke extra dimensie dan ook bovenop het gewone dagelijkse
leven, is een geloof. Elk geloof heeft de functie van houvast te bieden
en van een (voorlopig) antwoord te geven op vragen van leven en dood.
Maar mijn ervaring is dat dat houvast voor steeds meer mensen
tekortschiet, dat ze wegdrijven in een soort van golfstroom van
onzekerheden en dat ze met het verlies van de inhoud van hun geloof ook
zichzelf dreigen kwijt te raken. Dat tekort aan houvast heeft - denk ik
- te maken met de pluriformiteit en de complexiteit van onze
samenleving. Steeds minder worden oude zekerheden vastgehouden; steeds
meer wordt gevraagd naar effectiviteit en bewijsbare feitelijkheid.
Velen durven nauwelijks nog hun vertrouwde geloofswaarheden uit te
spreken en zijn bang daarin niet voor vol te worden aangezien. Ik denk
dat dat komt doordat de tijd waarin het geloof der vaderen nog
gemeengoed was, voorbij is.
De uitdaging van van nu is dat je wat je gelooft, ook moet kunnen
motiveren of zelfs waarmaken. Als je je geloof inhoudelijk laat zien,
kun je er (kritisch) op bevraagd worden. Op zich is dat een hele goede
ontwikkeling, maar juist zij die leven uit het geloof van de vaderen,
die (nog) geen eigen energie staken in het komen tot een persoonlijke
geloofsinhoud, vallen in deze ontwikkeling door de mand. Sommige
kerkelijke structuren hebben daaraan bijgedragen: waar maar
één waarheidsmodel getolereerd wordt, moeten
onvermijdelijk velen uit de gemeenschappelijke geloofsboot vallen,
alleen al omdat zo'n vaste structuur in onze maatschappij niet meer
voor allen passend zal kunnen zijn. Als je zo'n uit-de-boot-valler
bent, is er energie en moed nodig om aan de slag te gaan met het vinden
van nieuwe inhoud, die wél voor je eigen persoon passend is.
Des te sterker zal dit spelen naarmate er meer een taboe rust op eigen
persoonlijke beleving die afwijkt van de groepsnorm.
Het eerste probleem ligt dan dus in de groep, die immers geen ruimte
heeft voor luisteren naar en zich verdiepen in andermans gevoelens en
gedachten, maar die slechts onverkort vast wenst te houden aan wat
vanouds gemeengoed is. Het tweede probleem is dat van het individu met
een min of meer ontwijkende persoonlijkheid: de mens die zich niet meer
in de groep thuis voelt, maar de confrontatie ook niet aandurft. Mijns
inziens vormt deze groep de meerderheid van de door mij op hun geloof
bevraagde mensen die kenbaar maakten hulp te zoeken.
Geloof,
wat is dat?
Geloof kan voor mij alleen maar het persoonlijk geloven zijn. Het is
prachtig als zo'n persoonlijk geloof past in een groepsgeloof, prachtig
omdat gelovigen elkaar op die manier gemakkelijk verstaan en omdat van
de gemeenschappelijkheid van geloven een enorme steun kan uitgaan. Maar
tegelijk ligt hier ook het risico van gemakzucht op de loer. Hoe
verleidelijk is het niet om bij dreigend verschil in beleving de eigen
persoon maar op te offeren aan de groep?
Het eerste stapje op deze weg kan misschien nog niet echt kwaad, maar
het gaat hier wel om een pad waar de ene stap gemakkelijk op de andere
volgt! Te gemakkelijk raak je mijns inziens op deze weg je eigen
geloofsidentiteit kwijt. En naarmate je meer hebt moeten loslaten, heb
je ook meer van jezelf verloren, totdat je persoonlijk geloof is
leeggebloed. Dan ben je meeloper geworden, dan zijn je antwoorden op de
vragen naar je geloof de antwoorden van je groep, waar je zelf niet
meer mee vooruit kunt. Dan val je dus door de mand, vooral voor jezelf.
Daarom is geloof alleen het persoonlijk geloof: geloof van binnenuit,
los van groepswaarheden, dogma's en andere zekerheden. Zo'n geloof
heeft met de eigen beleving, dus met de eigen persoonlijke gevoelens te
maken. Zo'n geloof maakt gebruik van de eigen intuïtie en niet
in de laatste plaats van de persoonlijke band met God. Dan is geloof
altijd in beweging, dan leeft het. Het groeit met de eigen
persoonlijkheid, met alle eigen levenservaringen mee. Dan heeft het
eigen geloof ook iets te vertellen: je hebt je eigen geloofsverhaal.
Maar je hebt natuurlijk ook je eigen twijfels. Wat is het goed met
beide - je eigen verlangen en weten aan de ene kant en je twijfels aan
de andere - bij elkaar een luisterend oor te vinden en terecht te
kunnen. In een geloofsgemeenschap die daarvoor ruimte heeft, staat er
weinig meer vast, maar léren geloofsgenoten in hun geloven
voortdurend aan elkaar, in voor- en tegenspoed.
Persoonlijk geloof kiest altijd positie, vindt altijd een weg.
Inhoudelijk gaat het me in mijn verhaal niet om wát je
gelooft: al hoor je bij die tien procent die zeggen niet in een God te
geloven en niet in een leven na de dood. Als je dat gelooft, is dat je
geloof en mag dat zo zijn. Dat is voor mij in elk geval beter dan een
meelopersgeloof. Bovendien - maar dat is van mij - vind ik dat wie zich
afzet, kennelijk geraakt is. Dat impliceert dat ik, als je jezelf de
ruimte durft geven, zou willen vertrouwen in een verdere ontwikkeling
van dat niet-geloven. En elke echte groei van binnenuit ontwikkelt zich
altijd naar God toe. En dat met grote dank aan onze Heer Jezus Christus
die ons de Vader heeft doen kennen. En dank aan de Heilige Geest die in
ons hart van de Vader en de Zoon getuigt !
De
zekerheid van het Geloof - door Ebenezer Erskine
Het geloof is een zaligmakende genade en is een vrije gave van God.
(Ef.2:8) Het geloof wordt aan niemand verleend op grond van mogelijke
voorafgaande gesteldheiden of hoedanigheden. Het geloof is de eerste
genade of werkzaamheid van het geestelijk leven. Een mens die in het
geloof het Evangelie van de Gods Genade ontvangt, wie en hoe die mens
ook is, zal zalig worden. Deze belofte, die de band aangeeft tussen het
geloof en zaligheid, strekt zich evenver uit als het aanbod van het
evangelie.
Het evangelie geldt ontwijfelbaar zeker voor iedereen die verkeert
onder de vreugdevolle tijding van een Zaligmaker. Die mensen, die het
evangelie met hun gehele hart geloven, zullen zalig worden. Christus is
het voornaamste en belangrijkste voorwerp van het geloof. Geloven is
immers geloven in Jezus Christus. Christus en het geloof zijn heel
hecht aan elkaar verbonden. Wanneer wij Christus losmaken van het
geloof, is het geloof een lege huls en stelt het niets voor.
Christus is onze sterke Burcht die open is voor 'de gebondenen die
hopen'. (Zach.9:12) Het geloof is 'de voet van de ziel', die tot Hem
loopt om bij Christus te schuilen. Christus is ons 'Levende Altaar' en
Zijn voldoening en voorbede zijn als de hoornen van het altaar. Het
geloof vlucht tot Christus. Zo zijn wij veilig tegen de wet en de
gerechtigheid van God.
Christus is de Bruidegom. Het geloof grijpt als Zijn bruid Zijn hand en
zegt: zoals Christus is, zo aanvaard ik Hem.
Wordt Christus aan ons voorgehouden als levend water? Dan wordt het
geloof drinken genoemd. Wordt Christus ons voorgehouden als een
Schuilplaats? Dan wordt het geloof een toevlucht nemen tot Hem genoemd.
Wordt Christus voorgesteld door het begrip Gave? Het geloof wordt het
aannemen van Hem genoemd.
Rust in de Heere en verbeid Hem. (Ps.37:7) Geloven houdt in dat wij van
Christus gebruik maken door de aangeboden Christus door Hem toe te
eigenen vanuit Gods Woord. Het rusten op Hem is het zien op Christus
als een Rots of als een Hecht Fundament. Wij mogen en hebben
voortdurend het grootste vertrouwen om ons eeuwig welzijn op Christus
te leggen. De ziel rust alleen als zij gelooft. De ziel gelooft op de
trouw en waarachtigheid van God in Christus. Christus wrodt
gewaardborgd in het Genadeverbond en de beloften. Het geloof beschouwt
de volheid van de genade en waarheid, van verdienste en van de Geest,
die in Christus aanwezig is.
In het genadeverbond wil God dat de mens zalig wordt. Dat de werken en
het roemen daarin voor altijd buiten gesloten zullen worden. De genade
alleen moet voor altijd verhoogd worden. Het geloof neemt Christus aan
en rust op Hem alleen tot zaligheid. Het doel van het geloven is de
vereniging met Christus. Wanneer het geloof zich oefent, rust de ziel
op Christus voor de vergeving van zonden. In het Woord van God wordt
Christus, Zijn gerechtigheid en Zijn algenoegzame volheid bij U
gebracht. Zonder het Woord van de genade en beloften zou het onmogelijk
zijn te geloven. Het geloof zonder dit Woord zou zich nooit op Christus
kunnen richten of op God in Hem.
Christus wordt vrij en volledig in het Evangelie aangeboden. (Jes.55:1)
Christus wordt aan een ieder persoonlijk aangeboden. De vergeving van
zonden wordt gepreekt. Laat u verzoenen, omdat de belofte voor u is.
Christus wordt welmenend en hartelijk aangeboden. Christus zweert met
de grootste nadruk Zijn eigen Leven. Gods gehele hart klopt door het
aanbod en de beloften van het Evangelie.
John Owen: 'Het geloof zit wat zijn wezen en bestaan betreft in het
verstand, maar de daadwerkelijke oefening van het geloof zit in het
hart.'
Als wij Christus willen vinden hoeven we niet naar de hemel of naar de
hel. Christus kunnen wij vinden in de Bijbel en haar beloften. Zoals
alle beloften in Christus zijn, zo is Christus in alle beloften. Het
geloof neemt Christus aan en maakt gebruik van Gods ambten. Als Profeet
komt Christus door Zijn Woord en Geest. Het behoud door verzoenend
bloed en voldoening kan de Priester schenken onder de bedekking van
Zijn eeuwigblijvende gerechtigheid. De Koning schenkt dankbaarheid,
vanwege de hoge prijs die Hij gekocht heeft voor de ziel van een
christen.
Het is de plicht van elke gelovige te staan naar de hoogste maat van
het geloof. Geloof is gesteld op toename. Het geloof kan niet bestaan
zonder de trouw in God. Twee zichtbare zegelen zijn aan het verbond van
de belofte gehecht: Doop en Heilig Avondmaal. De trouw van God heeft
zich verder nog aan de gelovigen verbonden in de belofte door hen een
onderpand te geven van een volkomen vervulling.
Christus is de Heilige Geest van de belofte, niet alleen omdat Hij zelf
beloofd is, maar ook omdat Hij getuigt van de waarheid van de belofte
en van de trouw van de Belover.
Christus roept niet rechtvaardigen, maar zondaren. Vooral als Christus
ons roept, die zondaren zijn, roept op toe te gaan met een waarachtig
hart in de volle zekerheid van het geloof. Want de Heere die beloofd
heeft ons aan te nemen in de Geliefde Christus, is getrouw. Hoe krijgt
u zekerheid?
-Verneder u onder een gevoel van het ongeloof.
-Wees begerig naar meer geloof.
-Zorg dat u de gronden kent van het geloof.
-Beoefen het zwak geloof.
-Gebruik gevoelige erveringen van de liefde tot de Heere.
Wat een troost en vreugde wij ook in Zijn nabijheid ervaren, laat het
ons aanmoedigen en ons verplichten om op Christus te vertrouwen, te
hopen, te wachten en in Hem te geloven, ook als Christus voor ons
gevoel afwezig is.
Als wij op deze wijze de genade en de verstroosting van Zijn Geest
gebruiken, zal de vreugde van de Heere onze sterkte zijn.
Nadenken over:
De Zekerheid van het Geloof
(Hebr 11:1)
Geloof nu is de grondslag
(N.B.G. zekerheid) voor hetgeen men hoopt, en het bewijs der dingen die
men niet ziet
De schrijver zoekt stichting van de gemeente, en hij wil de lezers
laten zien, wat het geloof vermag en wat zij er daarom van kunnen
verwachten. De algemene omschrijving heeft dan ook geen enkel
ander doel dan aan te geven, in welke richting de lezers hebben te
zien, als ze weten willen, wat het geloof hun brengen kan.
Daar was het in dit verband om te doen. Indirect waren de
Hebreeën van nalatigheid beschuldigd,10:39 of, dat het gevaar
van zich onttrekken zeer nabij was. Dat zich onttrekken brengt het
oordeel.
Hier staat tegenover dat het geloof hen daarvan afhoudt, het geloof,
dat de Hebreeën tot goede werken in staat had gesteld,
10:32-34 en waardoor ze steeds weer in staat waren om te naderen tot
God.
Daarom moest in duidelijke voorbeelden uitkomen, hoe het geloof
mogelijk maakt om met God te verkeren, maar daarom moest ook een
algemene omschrijving gegeven worden, waaruit bleek, hoe het geloof
staat tegenover het zich onttrekken, hoe het leiden moest tot
vrijmoedigheid en volharding. 10:35, 36
Het geloof komt in hoofdstuk 11 naar voren als de drijvende kracht, die
leiden moet tot goede werken, tot volharding, tot hoop.
Het is niet, wat krijgen we door het geloof, doch wat kunnen we doen
door het geloof. De christen is dus niet de speelbal van zijn
verbeelding, wanneer hij het bestaan aanneemt van dingen, die boven
zijn begripsvermogen uitgaan.
Zonder het geloof is de
hoop onbestaanbaar, maar uit een levendig geloof groeit vanzelf een
krachtige hoop
Zonder hoop is er geen volharding. Zonder geloof gaat je hoop
op de loop.
Zorg berooft ons van alle hoop!
Hoe bedrieglijk de hoop ook is, zij dient ten minste om ons langs een
aangenamere weg naar het einde des levens te voeren.
Natuurlijk bezielt de hoop de wijze en bedriegt de verwaande en luie,
die zich roekeloos op haar beloften verlaten. Jakobus 2:26: Want gelijk
het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken
dood.
Een christen herken je dus niet alleen aan z'n vriendelijkheid, maar
ook aan z'n behulpzaamheid, aan z'n goede werken.
We zijn het niet meer gewend om met elkaar te bidden. Als iemand zegt:
ik voel me niet zo goed. Wat denken/zeggen we dan? Stel je niet zo aan,
of ga dan eventjes liggen. Wie komt er tegenwoordig nog op het idee om
te vragen: vindt je het goed als ik met je bidt?
Hoe meer wij het hart
openen voor wat God ons belooft en onze hoop er op zetten, des te
dieper en vaster zal het geloof in ons dalen en des te meer zal de hoop
dan weer kunnen roemen en zich verblijden
Daarom is het het geloof dat ons in staat stelt om te hopen.
Nu wordt dan ook al duidelijk waarom het geloof tot grote daden in
staat is; omdat het een fundament legt onder de hoop. Een christen kan
blijven hopen, kan het van God blijven verwachten zonder moe te worden.
Ook al heeft het toekomstige voor vele mensen weinig aantrekkelijks,
omdat het nog geen werkelijkheid is, of het ongeziene weinig
aanlokkelijks, omdat het zo vlug tot een droombeeld vervaagt.
Geloof en hoop gaan samen, en dezelfde dingen, die voorwerpen zijn van
onze hoop, zijn het ook van ons geloof. Het geloof is de vaste
overtuiging en verwachting dat God alles vervullen zal, wat Hij ons in
Christus beloofd heeft; en deze overtuiging is zo sterk, dat zij aan de
ziel in zekere zin het bezit en een tegenwoordige vrucht van die dingen
geeft; zij bewerkt in de ziel een vaste grond zodat de gelovigen door
de beoefening van het geloof vervuld zijn met onuitsprekelijke vreugde
en heerlijkheid.
De rechtvaardige zal uit geloof leven (Gal 3:11)
Maar we zijn niet rechtvaardig door de vele werken die we
verzetten, maar door het geloof in Jezus Christus. Dit is de reden dat
we God toebehoren: geloof!
Maar nogmaals: Geloof zonder werken is dood!
Geloof doet iets in je binnenste: je wordt een ander mens! Je
verandert. Je leven gaat er geheel anders uit zien. En geloven houdt
meer in dan alleen maar rechtvaardig worden. Het betekent ook vandaag
iets voor ons! Het betekent leven door de kracht van Gods Heilige
Geest. Het betekent nu al rechtvaardig worden voor God, nu al
rechtvaardig zijn voor God, nu al achter Jezus aan gaan!
Het geloof is niet enkel grondslag voor wat men hoopt het is ook het
bewijs van dingen die men niet ziet.
Het onzichtbare is wezenlijker en waarachtiger dan het zichtbare, want
het zichtbare vergaat, het onzichtbare blijft eeuwig. Wat men hoopt,
ziet men niet. In ieder geval niet met onze natuurlijke ogen!
Op wat hoopt
men?
Met 'de dingen die gehoopt worden' wordt de
heerlijkheid bedoeld die de gelovigen bij de komst van
Christus zullen ontvangen, de vervulling van Gods beloften.vgl. Hebr
3:6; 6:11, 18; 10:23
Het geloof zelf, dat onuitroeibaar in het hart van een christen leeft,
toont dat er meer is dan dat we zien. Hoe is het geloof anders te
verklaren? Het geloof richt zich van de ene kant op de heerlijke
toekomst die voor ons is weggelegd, aan de andere kant legt zij een
getuigenis af van een onzienlijke wereld, die verleden, heden en
toekomst in zich heeft. En juist omdat zo het geloof vertrouwen in de
toekomst geeft en verzekert dat er een onzienlijke wereld is, stelt het
in staat te volharden, prikkelt het tot een Gode welgevallige wandel.
Het geloof is allerhoogste schouwen! Het geloof ziet het
onzienlijke!
Zo is het geloof het bewijs der dingen die men niet ziet. Geloof is
immer anticipatie; voor geen bewijs toegankelijk, is het geloof zelf
genoegzaam bewijs voor hen die geloven. Voor geen logische of ethische
fundering vatbaar, draagt het geloof zijn eigen logica en zijn ethiek
in zich. 'Die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem', zegt Jezus
tegen Pilatus.Joh 18:37
Dus diegenen die niet naar zijn stem horen…
De climax van
de rij der geloofsgetuigen (Hebr 12:2)
"Laat ons oog daarbij alleen gericht zijn op Jezus, de
leidsman en voleinder des geloofs".
Die gelooft heeft eeuwig leven! Welk geloof? Wat is geloof? Zekerheid?
Voor diegenen die in de evolutietheorie geloven, is hun geloof ook een
zekerheid. Is dan niet het geloof van een christen hetzelfde als het
geloof van een onbekeerde, zij het met een andere uitwerking?
In het opstandingsverhaal van Marcus 16:5 staat geschreven:
Wees niet ontsteld. Jezus zoekt gij, de Nazarener, de gekruisigde. Hij
is opgewekt, Hij is hier niet.
Wat zoeken
wij?
Een warme ruimte in de winter, wat kontakt, de laatste
roddels, de gekruisigde Christus, of de opgewekte Heer?
Wij zoeken het Leven in het land der doden en het is er niet! Waar
zoeken wij Jezus?
Charles Colson schrijft in "The Body", dit is
één van zijn boeken, over de Mc Church
mentaliteit. Hij heeft het dan over het flirten met allerlei
samenkomsten. Deze mensen zien hun geloof als een puur persoonlijk iets
en het heeft niets te maken met een meewerkende toewijding. En zo
missen ze de basiswaarheid van het evangelie. En eigenlijk, zo zegt
hij, is er geen ware christenheid apart van de kerk. M.a.w. deze
groeperingen hebben niets te maken met het lichaam van Christus, hoe
hard ze ook schreeuwen. Als de Heilige Geest niet in je leven komt dan
zie je het niet, en verander je niet.
De wind
blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet,
vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de
Geest geboren is. Joh 3:8 En wij weten van tevoren al waar we wel en
niet willen komen!
En het volk sprak tegen God en tegen Mozes: Waarom hebt gij ons uit
Egypte gevoerd? Om te sterven in de woestijn? Want er is geen brood en
geen water en van deze flauwe spijs walgen wij. Num 21:5
Wij zijn uit de wereld gered, maar hoe vaak walgen we van de spijze die
hier wordt opgediend? Toch is deze spijze om te overleven! God weet wat
goed voor ons is, maar zelf denken we er vaak anders over. Hoe zit het
ons binnenste. Een onrein lichaam veroorzaakt een rokende ziel, het is
slechte brandstof!
Blijf ik ook in God geloven als ik niets voel? Hoevelen geloven alleen
in hetgeen ze voelen, of niet voelen? Er zijn in het geloofsleven
momenten dat je niets voelt, maar echt geloof gaat niet buiten het
gevoelsleven om. Sterker nog, van echt geloof kan geen sprake zijn
wanneer onze gevoelens buiten spel blijven.
Een geloof dat je aangepraat wordt, kan er ook weer uitgepraat worden!
Kan gemakkelijk aan het twijfelen gebracht worden. Maar een geloof dat
door de Heilige Geest in ons hart geplant wordt, is standvastig.
Terugkomend op de opgestane Heer: Jezus' missie zou onvolledig
zijn geweest indien Hij zich na Zijn sterven ook niet levend getoond
heeft aan de Zijnen. Heeft Hij zich ook aan ons getoond?
Ervaringen/belevenissen met de levende Heer zijn van groot belang! Het
kruis van Golgotha moet ons altijd treffen? Het is de kern van ons
mens-zijn.
Is het geloof
voor ons de grondslag (N.B.G. zekerheid) voor hetgeen we hopen, en het
bewijs der dingen die we niet zien?
Het lijden van deze tijd weegt niet op tegen de heerlijkkheid die over
ons geopenbaard zal worden. Rom 8:18
Wat is dat dan in de ziel, dat zij zich meer verheugt, wanneer ze
dingen, waarvan ze houdt, vindt of terug krijgt, dan wanneer ze die
altijd gehad had? Want ook de andere dingen getuigen dat en alles is
vol van getuigenissen, die uitroepen: 'zo is het'. Een overwinnend
veldheer zegepraalt, maar hij zou niet overwonnen hebben als hij niet
gestreden had, en hoe groter het gevaar was in de strijd, des te groter
is de vreugde in de overwinning. Het noodweer slingert de zeevaarders
heen en weer en bedreigt hen met schipbreuk; allen verbleken, omdat ze
de dood voor ogen hebben: maar gaat de storm liggen en wordt de zee
kalm, dan verheugen ze zich bove mate, omdat ze ook bovemate gevreesd
hebben. Een dierbare vriend is ziek en zijn pols voorspelt niet veel
goeds; allen die zijn behoud wensen, zijn tegelijktijd ziek in hun
ziel: maar als het met hem ten goede keert, ook al wandelt hij nog niet
met zijn vroegere krachten daarheen, dan is er reeds zulk een vreugde,
als er niet was, toen hij tevoren gezond en sterk daarheen ging.
En ook de genietingen zelf van het menselijk leven verschaft
men zich niet door onverwachte dingen die tegen onze wil zijn, maar
door opzettelijk en vrijwillig aanvaarde moeilijkheden. Eten en drinken
bieden geen genot, indien er niet het onaangename gevoel van honger en
dorst aan vooraf gaat. En drinkers eten zoutachtige spijzen, om zo last
te krijgen van de dorst en wanneer ze die dan lessen door te drinken,
schenkt hun dat genot. En het is ook gebruikelijk, dat een bruid,
hoewel reeds verloofd, nog niet gelijk aan de man gegeven wordt, opdat
hij als echtgenoot, wanneer ze hem gegeven is, haar des te meer
waardeert.
Zo is het is schandelijke en verfoeilijke blijdschap, zo in de vreugde,
die toegestaan en geoorloofd is, zo in de meest oprechte
vriendschapsverhouding, zo ook bij hem, die dood was en weder levend
geworden is, die verloren was en gevonden is: overal gaat aan een grote
vreugde een grotere moeite vooraf.
Wat bemin ik wanneer ik U bemin? Niet lichamelijke schoonheid, noch
tijdelijk sierraad, niet een glans des lichts, dat, zie, zo aangenaam
is voor de ogen, niet de zoete melodieën van allerlei
liederen, niet de welriekendheid van bloemen en zalven en specerijen,
niet manna en honing, niet ledematen, die noden tot vleselijke
omhelsing: niet dit alles bemin ik, wanneer ik mijn God bemin. En toch
bemin ik een zeker licht, een stem, een geur, een spijs, en een
omhelsing, wanneer ik God bemin, het licht, de stem, de geur, de spijs,
de omhelsing van mijn innerlijke mens; en daar straalt voor mijn ziel,
wat geen ruimte bevat; en daar klinkt, wat niet met de tijd vergaat; en
daar geurt, wat de wind niet verdrijft; en daar wordt gesmaakt, wat
geen eetlust vermindert, en daar omhelst, wat geen verzadiging scheidt.
Dat is het, wat ik bemin, als ik mijn God bemin.
Geloven is het
voor waarachtig houden!!!
De verloren zoon wist wat hij miste, en de ander wist niet wat
hij had. Eigenlijk weten wij het ook niet.
(Habakuk 3:17-19)
Al zou de
vijgeboom niet bloeien, en er geen opbrengst aan de wijnstokken zijn,
de vrucht van de olijfboom teleurstellen; al zouden de akkers geen
spijs opleveren, de schapen uit de kooi verdreven zijn en er geen
runderen in de stallingen zijn, nochtans zal ik juichen in de Here,
jubelen in de God van mijn heil.
De Here Here is mijn
kracht; Hij maakt mijn voeten als die der hinden, Hij doet mij treden
op mijn hoogten.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)