HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De moeite waard om te
weten: Amen
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 303 - De moeite waard om te weten: Amen
Wat betekent het als je "amen" zegt
In een vorige studie hebben we
gevraagd: Wat is geloven? Het antwoord zouden we kort kunnen
samenvatten: Geloven is "ja" zeggen tegen God. In deze les zal het gaan
over de vraag: wat geloven we? Wat betekent het als je "amen" zegt
tegen God.
Nu zou het voor de
hand liggen aan mensen die zich christen noemen te vragen: Wat gelooft
u nu eigenlijk? Wat is de inhoud van uw geloof? Het is verdrietig, maar
wel waar, dat we zo heel verschillende antwoorden krijgen. De
één zal soms tegenspreken wat de andere belijdt.
Het is daarom beter
een andere vraag te stellen. Niet: wat geloven we, maar: wat moeten we
geloven?
In dat woordje
"moeten" komt duidelijk uit, dat niet mensen bepa- len, wat ze zelf
willen geloven, maar dat de inhoud van het geloof be- paald wordt door
God. God vertelt ons in de bijbel wat wij moeten geloven. Daarom kan
het antwoord op de vraag die we stelden heel kort zijn: alles wat God
ons in zijn Woord heeft geopenbaard. Of: alles wat ons in het evangelie
(dat is de bijbel) wordt beloofd. U vindt die antwoorden in vraag en
antwoord 21 en 22 van de Heidelbergse Heidelb. Catech. Catechismus. vr.
21, 22
Dwalingen maken samenvatting
noodzakelijk
Toch kom je bij
christenen die gelovig aanvaarden wat God in de bijbel zegt nog grote
verschillen tegen. Wij zijn allen zondige mensen en ons verstand en
onze kennis zijn erg gebrekkig. We zullen nooit volkomen kunnen
begrijpen wat God allemaal in de bijbel tot ons zegt.Zeker niet als je
dat in je eentje probeert; dan kom je licht op een dwaalspoor .
INa de uitstorting van
de Heilige Geest op de Pinksterdag heeft de Hand. 2 kerk dat gevaar al
heel spoedig onderkend. Daarom zag de kerk zich genoodzaakt de inhoud
van het christelijk geloof kort samen te vatten. Er kwamen immers al
heel gauw dwaalleraars die grote stukken van de bijbel schrapten, er
wijzigingen in aanbrachten of teksten heel vreemd verklaarden, omdat ze
beweerden, dat God het zó niet kon hebben gezegd.
Toen heeft de kerk
zich telkens weer uitgesproken over de inhoud van Gods Woord. Zo zijn
de belijdenisgeschriften ontstaan, waarover in de introductieles werd
besproken.
Belijdenissen
We raden je aan de
drie oudste belijdenissen nl. de Apostolische geloofsbelijdenis, de
belijdenis van Nicea en die van Athanasius eens door te lezen. In de
Heidelbergse Catechismus (zondagen 9 tot 22) wordt een nadere uitleg
gegeven van de apostolische geloofsbelijdenis. Je zou kunnen zeggen:
hier heb je de korte inhoud, de hoofdsom van het christelijk geloof.
Zondag 9 spreekt over
God de Vader , de Almachtige, Schepper van de hemel en van de aarde en
sluit dus aan bij Gen. 1 : 1., het begin van de bijbel.
Zondag 22 belijdt het
geloof in het eeuwige leven en spreekt daarin na wat o.a. is
geopenbaard in het laatste bijbelboek de Openbaring van Johannes. Ze
spreken alle belijdenisgeschriften na wat God ons vertelt in de bijbel
van Gen. 1 : 1 tot Openbaring 22 : 21. De bijbel begint met de
schepping van de hemel en de aarde en eindigt met de nieuwe hemel en de
nieuwe aarde.
Wat vertelt de bijbel ons?
In de Bijbel vertelt
God ons wie Hij is. Hij openbaart Zichzelf. En Hij doet dat door het
sluiten van een verbond met mensen. Niet voor niets wordt de bijbel
verdeeld in het Oude en Nieuwe Testament (dat is Verbond). Dat begint
al in het paradijs na de eerste zonde van Adam en Eva, de zonde waaruit
alle zonde is voortgekomen. Die zonde bracht vervreemding van God en
daardoor vervreemdden
IAdam en Eva ook van
elkaar. Maar door het stellen van vijandschap (Gen. 3 : 15) tussen
vrouwenzaad en slangenzaad trok God Adam en Eva weer naar Zich toe. Dat
vervreemd worden van God heeft zich doorgezet in het menselijk
geslacht. Dat bleek ook bij Abraham. Ook hij dreigde God kwijt te
raken. Zijn voorgeslacht vervielook tot dienst van afgoden. Lees Jozua
24 : 2, 3; 14, 15 eens na wat Jozua daarover zegt in zijn
afscheidsrede. God heeft Abraham weggehaald uit de afgodische wereld
van Ur en met hem een verbond gesloten. In dat verbond openbaarde God
Zichzelf. Dat verbond ging alleen uit van God. Er waren, zoals in elk
verbond, wel twee partijen in dit verbond, maar God is alleen de
belovende en gevende partij. Abraham moest slechts geloven wat God hem
beloofde en hij moest doen wat God van hem eiste. Het is dus een echt
"testament" -een eenzijdige wilsbeschikking van God.
IDat blijkt duidelijk
als na de oprichting van het verbond in Gen. 15 Het verbond door God
wordt bevestigd in Gen. 17. Gen. 17 Daar maakt God zich bekend als de
Almachtige: Abraham staat onder Zijn bescherming. Van Abraham wordt dan
gevraagd: "Wandel voor mijn aangezicht en wees onberispelijk". De Here
zegt: "Wat Mij aangaat, mijn verbond is met u..." Maar ook: "Wat u
aangaat, gij zult mijn verbond houden..." Abraham is niet de
gelijkwaardige bondgenoot van God; hij is slechts een ontvangende
"bondeling".
Als teken daarvan
geldt de besnijdenis, een beeld van de uitsnijding van de zonde. Zo
werd Abraham door God aan God verbonden; en niet alleen Abraham, maar
ook zijn nageslacht. God sluit het verbond met het volk dat uit Abraham
voortkomt. Hij verlost dat volk uit Egypte en voert het onder leiding
van Mozes naar de Sinaï: Daar wordt de vervreemding doorbroken
door Gód. Lees maar Exodus 19 : 4 19 : 4: "Ik heb u op
arendsvleugelen gedragen en tot Mij gebracht maar, luister aandachtig
naar Mij en bewaar mijn verbond" (vs. 5). God zegt als het ware: Ik heb
u verlost leef nu ook verlost.
Gods verbondsbelofte
omvat alles: Israël "uit alle volken Mij ten ei- gendom". Dan
stelt God ook de verbondseis: Hij geeft op de Sinaï zijn (Ex.
20: 1-17) wet. Gods volk moet totaal vóór en
ván Hem zijn. Aan dit volk heeft God Zich in de loop van de
geschiedenis steeds duidelijker geopen- baard. Die openbaring is
altijd: Verbondsopenbaring. God toont Zich steeds de Trouwe, Die zijn
verbond houdt ook al verbreekt het volk dat verbond telkens weer. Hij
komt wel met straffen, maar ook daaruit blijkt dat Hij van zijn kant
het verbond nooit breekt.
Als zijn volk
ongehoorzaam is ontvangt het de straf waarmee was gedreigd (Gen. 17 :
7, 8). We zouden kunnen zeggen: de kern van Gods beloften is (Jes. 7 :
14) steeds geweest: Immanuël -God met ons. Want heel de
bijbel, heel (Matth. 1 : 23) de heilsgeschiedenis, heel het verbond
spreekt van Christus. God kon alleen in gemeenschap treden met de
zondige mens en een verbond met hem sluiten, omdat Christus de schuld
zou dragen en gedragen heeft. Toen God zijn verbond sloot met Abraham
betekende dat: God met ons. God zei immers tegen Abraham: "Ik wil u tot
een God zijn". Toen Mozes de ark gereed maakte en in de tabernakel
zette als een teken van Gods tegenwoordigheid betekende dat:
Immanuël, God woonde onder zijn volk.
Als Jezus geboren
wordt in Bethlehem komt God Zelf bij zijn volk. Dan is het echt: God
met ons. Die heilsgeschiedenis gaat door. God openbaart Zich steeds
meer. Hij vervult ook zijn beloften steeds meer.
Sinds Pinksteren woont
de Heilige Geest bij zijn volk, God met ons. Tot straks de heerlijke
vervulling komt waarvan Openbaring 21 spreekt: "zie de tent van God is
bij de mensen en Hij zal bij hen wo- nen en zij zullen zijn volken zijn
en God zelf bij hen zijn..." Dan zijn al Gods beloften vervuld!
De bijbel laat ons
zien dat God zijn beloften niet waar maakt langs een geleidelijke weg
als een evolutie van menselijke geschiedenis. Die vervulling komt in
storm en vuur (Pinksteren). Langs de weg van grote oordelen en straffen
over zijn volk Israël, zoals het Oude Testament ons leert en
over de ontrouwe kerk van deze tijd en de volken van de wereld, zoals
Openbaring beschrijft. Die geschiedenis van Gods heil vertelt ons God
in de bijbel. Daarvoor is die dikke bijbel nodig.
In de bijbellaat God zien wie Hij
is
God laat in de
geschiedenis, in de feiten, zien Wie Hij is: de Rechtvaardige, de
Heilige, die toornt over de zonde, maar ook de Almachtige, de
Barmhartige, die trouw is en zijn beloften houdt en volvoert. Dit
geloof -deze bijbelinhoud - is evangelie: blijde boodschap, goed nieuws
dat komt uit Gods koninklijk paleis.
God maakt Zichzelf
bekend in Christus, de Zoon die Hij lief heeft. We zeiden al: heel de
bijbel spreekt van de Christus. Al in het para- dijs wordt Hij
aangekondigd als het vrouwenzaad. Zelf getuigt Jezus (Gen. 3 : 15) dat
heel de Schrift van Hem spreekt. Lees b.v. Lucas 24: 25-27 en Luc. 24:
25.2~ 44-47, en Hand. 28 : 23. De bijbel eindigt ook met Christus, nl.
met het gebed om zijn wederkomst. (Hand. 28 : 23)
Er is voortgang in de
openbaring over Hem. Jesaja weet er meer van (Openb. 22 : 20, 21) (Col
1 .25-27) Paulus spreekt zelfs over een geheimnis, dat eeuwen en
geslachten lang verborgen is geweest, maar thans is geopenbaard
Christus onder u Maar het is één en dezelfde
geloofsinhoud: Christus die komt die (Openb. 1 : 4) gekomen is en die
komen zal: "de getrouwe Getuige, die is en die was en die komt".
Het geloof blijft
Dat geloof is ons
overgeleverd. Dat geloof veranderd niet. Het zal altijd blijven, want
er is maar één evangelie. Het is eigenlijk een
(Judas 3) verbazingwekkende zaak: ondanks alle bijbelkritiek, ondanks
veel ketterijen (Gal. I: 6-10) en, ondanks verdrukking en vervolging:
het geloof blijft. De poorten (Matth. 16 : 13-20) van het dodenrijk
zullen de (belijdende) gemeente niet overweldigen, want die is gebouwd
op de "petra", de belijdenis: Gij zijt de Christus.
De waarheid onverkort handhaven
Nu is de belijdenis
een hoofdsom, een korte samenvatting van dit geloof. Hoofdsom is wat
anders dan hoofdzaak. Als je spreekt van hoofdzaken, onderscheid je ook
bijzaken, zaken die er weinig toe doen. Dat zouden dan dingen zijn die
God ons in de bijbel wel vertelt, en die in de belijdenis zijn
weergegeven maar die je niet zo noodzakelijk hoeft te geloven. Dat is
toch eigenlijk wel een hoogmoedig denken. Zo beweert men dat je alleen
in wezen en hoofdzaak aan de belijdenis gebonden bent. Of men praat
over fundamentele en niet fundamentele artikelen. Ook maakt men
welonderscheid tussen hart en omtrek van de belijdenis. En men bedoeld
daarmee dat we niet alles wat de bijbel bekend maakt behoeven te
geloven. Bij het spreken over de inhoud van ons geloof kom je ook
tegen: "het belijden in ge- meenschap met de vaderen" in plaats van dat
men spreekt over de belijdenis. De belijdenis, dat is wat God ons heeft
geopenbaard, zoals de kerk dat belijdt in de belijdenisgeschriften, die
we boven noemden. Maar "het belijden" is vloeiend. Dat is niet gebonden
aan één waar- heid, één
evangelie, maar wisselt met de tijden. Het evangelie wordt dan
"tijdgebonden". Vroeger geloofde je b.v. aan "engelen" en "duivelen",
maar dat geloof is toch wel achterhaald! De belijdenissen worden dan
documenten "van de vaderen", die vandaag niet meer gelden. Alsof de
waarheid waarvan Jezus spreekt in Joh. 17 zou veranderen.
We moeten alles
geloven wat God ons in zijn Woord zegt. Want in dat Woord spreekt tot
ons: de God der waarheid. Daaraan mogen we niets toe- of afdoen. Want
het is altijd de Here, (Openb. 22 : 18, 19) de God van de geesten der
profeten die spreekt. Leest eens wat artikel 7 (Openb. 22 : 6) van de
Nederl. Geloofsbelijdenis hierover zegt.
De bijbel is een eenheid
Er is nog een gevaar
dat de bijbellezer kan bedreigen, namelijk dat hij bepaalde
bijbelteksten gaat isoleren uit het verband en dan daaruit een
"waarheid" gaat opbouwen. Je ziet de bijbel dan niet meer als
één geheel, als het éne boek van de
Heilige Geest, waarin God Zich steeds duidelijker openbaart. De bijbel
kan zo, ook wel bij mensen die wel schriftgetrouw willen zijn, een
boekenbundel worden, waarin het ene meer aanvaardbaar en meer actueel
gevonden wordt dan het andere. Men gáat leven bij
lievelingsthema's en in feite heerst dan ook de mens over Gods Woord.
Om
één voorbeeld te noemen: Het evangelie van Marcus
eindigt met het bekende zendingsbevel. Dan volgt: "Wie gelooft en zich
laat dopen, zal behouden worden..." Men haalt uit deze tekst dan de
"waarheid": eerst geloven, dan dopen; dus geen kinderdoop! Men
verwaarloost dan niet alleen het tekstverband (het gaat immers over
evangelieverkondiging aan wie naar de prediking kunnen luisteren en
zegt dus niets over kinderen), maar vooral, men verwaarloost heel het
spreken van de bijbelover het verbond dat God sloot met Abraham en zijn
zaad, waarbij het teken van het verbond, de besnijdenis, ook door
kinderen werd ontvangen.
Door het vasthouden
aan dergelijke geïsoleerde "waarheden" wordt de verdeeldheid
onder de christenen veroorzaakt. We moeten niet leven bij losse
"waarheden", maar bij alles wat God ons openbaart.
Dat is het algemeen en
ontwijfelbaar, christelijk geloof. (1 Joh. 1 : 1-4)
-algemeen of
katholiek: het is het geloof van de kerk van alle eeuwen (1 Cor. 1 :
18-25) tot de komst van Christus;
-ontwijfelbaar: de
kerk heeft het nooit in twijfel getrokken en altijd gehandhaafd;
én het mag niet in twijfel getrokken worden.
-christelijk: het is
door Christus bekend gemaakt, het heeft Hem tot inhoud en geeft door
Hem gemeenschap aan de Drieënige God.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)