HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De naam Christus
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 307 - DE naam CHRISTUS - De Gezalfde
In een vorige studie
hebben we gezien wat de naam " Jezus" betekent. In deze studie zal het
gaan over een andere naam van de Zoon van God: de naam Christus.
"Christus" is een Grieks woord. Het is de vertaling van het Hebreeuwse
woord "Messias". Dat betekent: Gezalfde. In onze vertaling van het Oude
Testament (zoals u weet uit het Hebreeuws) is dat woord "Messias"
steeds vertaald door: Gezalfde.
Als David koning Saul, die aan God ongehoorzaam was, toch noemt (I Sam.
24) "de gezalfde des HEREN", staat daar dus: de Messlas van Jahwe. In
(26: 11) het Nieuwe Testament hebben de vertalers echter het Griekse
woord Christus onvertaald gelaten. Je zou de naam "Christus" ook
telkens kunnen weergeven met "Gezalfde".
Toen Petrus op de vraag van Jezus: Wie zeggen jullie dat Ik ben? ,
(Matth. 16: 13-20) antwoordde: Gij zijt de Christus, de Zoon van de
levende God. ..zei Hij eigenlijk: Gij zijt de Gezalfde... Zo mogen we
Hem dus ook noemen.
Het is goed, ook bij het bijbellezen de namen Jezus en Christus
duidelijk te onderscheiden. " Jezus" is de naam waarmee de Heiland werd
aangesproken, toen Hij op aarde rondwandelde. Die naam duidt zijn
persoon aan, het is een eigennaam. De naam "Christus" duidt zijn ambt
aan, de positie die Hij heeft ontvangen. Als we spreken over "de
koning" of "de koningin" dan hebben we het over het ambt dat wordt
bekleed. Noemen we de naam: Beatrix, Elisabeth, Boudewijn, dan hebben
we het over de persoon die dat ambt heeft ontvangen. Je kunt dat met
veel voorbeelden aanvullen. Een burgemeester, een dokter, een dominee,
bekleden een ambt. Met die ambtsnaam kun je ze aanspreken. Maar hun
persoonsnaam is anders.
Zo is het ook met de naam Christus. In de vier evangeliën is
bijna altijd sprake van " Jezus". Daarin wordt immers verteld over de
mens Jezus; wat Hij leerde en wat Hij deed. De nadruk valt op de
persoon. Soms wordt dan de naam Christus genoemd. Dan gaat het
uitdrukkelijk over zijn ambt. We noemden al de belijdenis van Petrus.
Zo ook als Jezus staat voor de hogepriester Kajafas, die Hem vraagt of
Hij is: "de Christus, de (Matth. 26 : 63) Zoon van God". Daar ging het
niet om zijn persoon, maar om zijn ambt. Is Hij de beloofde Messias, de
beloofde Gezalfde, ja of nee?
Vóór het lijden en sterven van Jezus moesten de
discipelen (zijn leerIlingen) zelfs over zijn ambtsnaam zwijgen omdat
ze Hem anders op (Matth. 16 : 20) een verkeerde manier tot Koning
zouden uitroepen.
Na de hemelvaart van Jezus wordt dat anders. De apostelen gebruiken dan
meestal zijn ambtsnaam: Christus, of ze gebruiken beide namen: Jezus
Christus. Eigenlijk zeggen ze daarmee, Hij, Jezus is de Christus.
Persoonsnaam en ambtsnaam zijn dan verbonden. Als er alleen Christus
staat valt meestal de nadruk op de aanstelling tot het ambt en op de
taak die Hem is opgedragen. Toen Paulus predikte in de (Hand. 17 : 3)
synagoge te Thessalonica trachtte hij de Joden ervan te overtuigen, dat
de Jezus, die hij hen predikte, de beloofde Christus, de beloofde
Gezalfde, was.
Soms valt nog de nadruk op de persoon, op de verheerlijkte mens Jezus.
Zo noemde Stefanus Hem toen hij gestenigd werd. (Hand. 7 : 55, 59)
Filippus sprak tegen de kamerling over Jezus. De kamerling had immers
in de profeet Jesaja gelezen over "de lijdende knecht van de (Hand. 8 :
26-40) HERE."
Het is duidelijk dat de inhoud van het evangelie is: Jezus, de
méns Jezus, is de beloofde Christus; en deze Jezus is de
Zoon van God. (Hand. 8 : 37) Christus is dus een ambtsnaam.
Welk
ambt heeft Hij ontvangen?
IHij ontving het ambt van Profeet, Priester, Koning. (Deut. 18 : 15) Om
dat goed te begrijpen moeten we weten" dat er in het Oude Testament
(Ps. 110 : 4) drie ambten waren, waarbij de drager van dat ambt bij
zijn (Luk. 1 : 33) aanstelling werd "gezalfd". Dat waren de ambten van
een profeet, van een priester en van een koning.
Wat
waren profeten voor mensen ?
Het waren mannen (soms ook vrouwen, dan heetten ze profetessen) tegen
wie God op een bijzondere manier sprak, die dus op een buitengewone
manier het woord van God ontvingen om dat door te geven aan het volk.
Hun ambt was dus: Gods Woord te vertellen, zoals ze dat van God zelf
hadden gehoord. Ze. moesten het volk leren hoe ze God moesten dienen.
Ze moesten het volk waarschuwen als het de HERE niet meer diende. Ze
verkondigden het evangelie van Gods verlossing, maar ook het evangelie
van Gods heilzame bestraffing (Ex. 3; Jes. 6).
Bekende profeten zijn: Mozes, Elia, Elisa, Jesaja, Jeremia. Ze (Jer. 1
: 4-10) werden door de HERE zelf tot dit ambt geroepen, waarschijnlijk
werden ze niet allen ook gezalfd, omdat de HERE ze rechtstreeks riep.
(1 Kon. 19 : 16). Dat gebeurde echter wel als een profeet een opvolger
moest aanwijzen. Zo werd Elisa gezalfd.
Wat
waren priesters?
Dat waren mannen (uit de stam van Levi, één van
de twaalf stammen van het volk Israël) die dienst deden in de
tempel. Hun ambt was de verschillende offers te brengen om de zonden
van het volk te verzoenen, of offers die door het volk uit dankbaarheid
werden gebracht. Ook moesten ze voor het volk bidden en het daarna in
de naam van (Ex. 28 : 1) God zegenen. De priesters waren dus dienstbaar
bij de uitwerking van " Gods verlossing. Bekende priesters waren Aaron
en zijn zonen. (Num. 6 : 22-27) Priesters werden altijd gezalfd bij het
aanvaarden van hun ambt. (Ex. 29 : 7) Aäron werd gezalfd door
Mozes. (40 : l2-16) ,
Welk
ambt hadden koningen?
Ze moesten voor het volk van God strijden en het van de vijanden
verlossen. Ze moesten dat volk beschermen, het rechtvaardig regeren en
over hen rechtspreken in de naam van God. De koningen bewerkten dus
verlossing en bewaarden het volk bij deze verlossing. Bekende koningen
zijn Saul, David en zijn zoon Salomo. (I Sam. 9-10 : 1). Ook de
koningen werden gezalfd als ze de troon bestegen. (16 : 13)(I Kon. 1:
39)
Het
ritueel van de zalving
Die zalving van deze ambtsdragers had natvurlijk een betekenis. Er werd
dan een soort fijne "parfum" over hen uitgegoten. De bijbel noemt dit
"zalfolie". Het was een welriekende olie, niet zo vluchtig als onze
huidige parfums, want er was nogal wat olijfolie in verwerkt, maar we
moeten toch ook niet denken aan onze "zalf".
De priesters werden zelfs tot hun ambt gezalfd met een zeer bijzondere
parfum, waarvoor de HERE zelf het recept had gegeven. Een (Ex. 30 :
22-25) zalfolie van deze samenstelling mocht alleen gebruikt worden bij
de zalving van priesters. Ze mocht niet nagemaakt worden voor gewoon
(Ex. 30 : 31-33) gebruik.
De
rituele betekenis
Wat betekende nu die zalving? Allereerst dat de persoon die gezalfd
werd daardoor aangesteld werd in zijn ambt. Hij werd zo van anderen
onderscheiden. Wie gezalfd was, was bevoegd het ambt uit te oefenen.
Niemand matigde zich zo'n ambt aan. Men werd ertoe geroepen en dan
gezalfd. Maar de (Hebr. 5 : 4) zalving betekende meer: het was een
teken dat men bekwaam gemaakt werd voor de uitoefening van het ambt.
Het was een teken dat de "gezalfde" van de Heilige Geest de gaven
ontving die voor het ambt nodig waren.
Die zalfolie was dus een beeld, een teken van de Heilige Geest. Wat een
prachtig teken was dat! Een zondaar, die van zichzelf als het ware een
kwalijke geur verspreidde, werd iemand die , een "levensgeur" om zich
heen had. Een zondaar, onbekwaam en afgemat van zichzelf, wordt als
fris en krachtig om zijn taak te vervullen. Zondaars worden voor God
aangenaam en bruikbaar; ongeschikten worden bekwaam. Dat dit de
betekenis was blijkt duidelijk bij de (1 Sam. 16: 13) zalving van David
tot koning.
Jezus,
gezalfd met de Geest
En nu Jezus. Hij is "de" Christus, "de" Gezalfde. Hij werd, toen Hij
werd aangesteld in zijn ambt, niet overgoten met zalfolie, het
téken van de Heilige Geest, maar met de Heilige Geest
zélf. Die daalde op Hem neer in de gedaante van een duif.
(Luk. 3: 21,22). Johannes de Doper heeft dat gezien en het was voor hem
het bewijs dat Jezus de beloofde Messias was.(Joh. 1 : 32-34)
Zo werd Jezus aangesteld door God zelf en zo werd Hij bekwaam gemaakt
voor het ambt van Profeet, Priester, Koning. Jezus heeft Zichzelf ook
als de door God gezalfde Messias gepresenteerd (Luk. 4 : 16-21) in de
synagoge van Nazareth. (Jes. 61 : 1, 2) Hij sprak daar over de profetie
van Jesaja (Jes. 61 : 1 en 2) en zei: de Here heeft mij gezalfd om (als
profeet) "aan armen het evangelie te brengen"; om (als priester)
"blinden het gezicht te geven" en "verbrokenen van hart te verlossen";
om (als koning) gevangenen los te laten en het aangename jaar des Heren
(de messiaanse tijd) te verkondigen.
Christus
: drie ambten in één
Tijdens het Oude Testament waren er aparte profeten, priesters en
koningen. Men werd aangesteld en dus gezalfd tot
één van die ambten. Een koning was niet tegelijk
priester. Toen een koning, Uzzia, toch ook priesterdienst wilde
verrichten, werd hij streng (2 Kron. 26 : 16-23) gestraft. Wel heeft b.
v. een koning als David profetische gaven gehad, waarvan gezegd wordt,
dat ze hem door de Geest waren (2 Sam. 23 : 1-7) geschonken. Hij wordt
zelfs profeet genoemd, maar het ambt waartoe hij gezalfd (Hand. 2 : 30)
was, was toch alleen zijn koningschap.
Christus heeft één ambt. De drie ambten: profeet,
priester en koning zijn in Hem verenigd.
Christus
de volmaakte ambtsdrager
In hun ambtsuitoefening waren die oud-testamentische ambtsdragers
slechts zwakke afschaduwingen van die éne grote Ambtsdrager:
Christus. Een belangrijk profeet als Elia kon toch maar iets laten zien
van Gods oordeel en van zijn genade ovet Israël. Zelf was hij
maar zwak, gaf zelfs eenmaal de moed helemaal op. Zo kon zijn opvolger
Elisa er maar iets van laten zien, dat Gods Woord, en het leven naar
dat Woord, het leven geneest en zelfs leven schenkt. Vindt de (1 Kon.
17-19; 21) daden van deze profeten beschreven in de bijbelgedeelten
die (2 Kon. 1-8) zijn genoemd.)
Zo ook de priesters. Ze hadden ieder een eigen, beperkte taak. Maar hoe
onvoldoende waren de offers die zij brachten. De hogepriester die de
tempel binnenging om voor het volk verzoening te doen, moest eerst een
offer brengen om zijn eigen zonden te verzoenen. En hoe (Lev. 16: 1-6)
ontaard was dat priesterschap onder Eli en zijn zonen. (1 Sam. 2:
11-17).
En de koningen? De vrome koningen konden wel iets laten zien van I hun
koningsmacht. Maar wat hebben ook zij het vaak verknoeid. Denk alleen
maar aan de zonde van David met Bathseba en aan (2 Sam. 11) Salomo, die
de afgoden ging dienen. David de strijder, die de (1 Kon. 11) vijanden
versloeg en Salomo, de vredevorst, met zijn schitterende regering: in
het vervullen van hun ambt waren ze maar erg gebrekkig. Het uitzien was
naar dé Gezalfde, die dat éne drievoudige ambt
van profeet, priester en koning volmaakt zou vervullen. In dat ambt was
Hij bezig toen Hij op aarde was.
Christus:
Profeet
Hij was dé Profeet, Hij kende Gods Woord volkomen, want Hij
kende God en kon daardoor Gods wil, Gods belofte, Gods zorg zuiver
(Joh. 17 : 3-6) bekend maken. Als Profeet onderwijst Hij de scharen;
Hij onderhoudt zelf de wet en leert zijn leerlingen ook hoe God gediend
wil worden. Hij onderwijst zijn discipelen, opdat zij straks anderen
zouden kunnen onderwijzen. Zo verkondigt Hij de verlossing.
Christus:
Priester
Hij was ook de volmaakte Priester. Hij offerde zichzelf in
volkomen gehoorzaamheld, ook toen het zwaarste offer van Hem werd
gevraagd om de schuld van zijn volk te verzoenen. Bij deze priester
blijkt pas duidelijk wat een "offer" is: "aanbieding" en wel aanbieding
van zichzelf, om alles te betalen, wat het ook kost. Door dat offer
brengt Hij de verlossing tot stand. Als priester strekt Hij zijn hand
uit en raakt de melaatse man aan. Zo werd Hij zelf onrein, zo (Luk. 5 :
12:.14) nam Hij ziekte en dood op zich als de ware, enige Priester.
(Jes. 53 : 4)
Christus:
Koning
En wat een Koning is Hij! Hij streed en strijdt tegen de Satan. Zo
bewaart Hij zijn volk dat Hij heeft verlost. Hij is immers het "Zaad
van de vrouw" zoals dat in het paradijs was beloofd. Als koning (Gen. 3
: 15) bestraft Hij de wind en de vijand die er achter zit. Zo toont Hij
zijn (Matth. 8 : 23-27) macht ook over de storm. Dan is Hij tegelijk
ook weer de Priester . Zijn leerlingen kunnen opgelucht ademhalen als
de storm is gestild: de vloek, de storm, is van hen weggenomen. Hij nam
die vloek op zich en draagt die tot op Golgotha. Want heel de schepping
zucht (Gen. 3 : 17) onder de vloek. Die storm was daar ook een deel en
een bewijs van. (Rom. 8 : 19-22) Zo vervulde de Christus toen Hij op
aarde was zijn ambt.
Jezus
Christus - ambtsdrager voor altijd
Dat ambt van Profeet, Priester, Koning vervult Hij nog, nu vanuit de
hemel. (Heidelbergse Catechismus vraag/antwoord 31.) Hij is nog de
Profeet. De hoogste profeet en Ieraar. Door zijn Woord en Geest
onderwijst Hij allen die in Hem geloven. (Matth 28: 19)
Door de bijbel, het Woord van God, spreekt de Geest van Christus (Joh.
16 : 5-15) en tot de gelovigen. (14 : 25, 26) Daarvoor gebruikt Hij in
zijn kerk ook de ambtsdragers van het (Hebr. 1: 1 Nieuwe Testament:
dominees en ouderlingen. In elke kerkdienst (Openb. 1: 1; 22 : 16)
spreekt Hij als profeet door de mond van de prediker tot de gemeente.
Hij is nog de Priester. Onze enige Hogepriester . Hij bidt en pleit bij
de Vader voor allen die in Hem geloven. (1 Joh. 2 : 1) , Hij zegent hen
door zijn Geest. (Rom. 8 : 34) Hij is nog de Koning. Onze eeuwige
Koning. (Hebr. 7: 23-28) en Hij is "de wortel en het geslacht van
David". (10: 19-22)
Hij regeert zijn kerk door zijn Woord en Geest en beschermt haar tegen
d.e macht van de boze. Hij heerst over heel deze wereld. "Alle macht is
Hem gegeven. (Matth. 28 : 19) Zo oefent Jezus Christus vandaag vanuit
de hemel zijn ambt uit van Profeet, Priester en Koning. Bij Hem ben je
veilig als je luistert naar zijn profetische stem, als je gelooft in
zijn priesterlijk offer en Hem als pleiter (voorbidder) kent en als je
blijft onder zijn koninklijke bescherming en heerschappij.
Een
oprecht christen kent Christus
De kennis van Christus wordt - uit genade alleen - ontvangen door de
gemeenschap met God. Echte christenen geloven met het hart (beleving),
het hoofd (verlicht verstand) en hun handen (verantwoordelijkheid).
Echte wijsheid en ware kennis worden alleen verkregen door tot Christus
te gaan. De gekruisigde Christus is de wijsheid van God tot behoud van
zondaren. In de gekruisigde Christus zien wij de heerlijkheid van de
Heere. (2 Kor. 3:18)
Van Christus wordt niet alleen gezegd dat Hij de wijsheid Gods is, maar
dat Hij voor ons tot wijsheid is geowrden. (1 Kor. 1:30) Christus is
onze wijsheid, want in Hem zijn al de schatten der wijsheid en der
kennis verborgen. (Kol 2:3) Ware wijsheid en kennis is gelegen in
Christus. Hij alleen is het waarachtig Licht, Hetwelk verlicht een
iegelijk mens, komende in de wereld (Joh. 1:9). Wie niet tot Christus
komt, wandelt in de duisternis en is dwaas.
Zaligmakende kennis is de wetenschap dat de Heere in Christus is
verheerlijkt en verhoogd in het heilbrengende werk dat Hij aan ons
verricht. Alleen in Christus kunnen wij er dan ook van verzekerd zijn
dat de Heere ons heil op het oog heeft, dat Hij ons heil zal bewerken
en daartoe ook in staat is. Alleen in Christus kan de Heere ons redden
en binnenvoeren in de eeuwige heerlijkheid en gelukzaligheid. Wie door
het geloof Christus kent en in Christus is, kent het wonder en de
voortreffelijkheid van de wijsheid en kennis van God in de behoudenis
van zondaren.
De ware wijsheid
De boodschap over het
kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden
gered is het de kracht van God. Er staat namelijk geschreven:
‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand
van de verstandigen zal ik tenietdoen.’ Waar is de wijze,
waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de
wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? Want zoals God in
zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid
gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de
dwaasheid van onze verkondiging. De Joden vragen om wonderen en de
Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde Christus,
voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie
geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en
wijsheid, want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke
van God is sterker dan mensen. Denk eens aan uw roeping, broeders en
zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs
waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst
waren. Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen
om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft
God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld
onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om
wat wél iets is teniet te doen. Zo kan geen mens zich
tegenover God op iets beroemen. Door hem bent u
één met Christus Jezus, die dankzij God onze
wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig
en door hem worden wij verlost, opdat het zal zijn zoals geschreven
staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de
Heer beroemen.’
(1 Korintiërs 1:18-31)
We schrijven 2011. Het besluit van een Kerkenraad om het ambt van ouderling en diaken open te stellen voor alle belijdende leden, dus ook voor vrouwen? Lees maar eens verder....
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)