HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
christen-naam - Bijbelstudie 309
"Christenen", je komt ze overal in de wereld tegen
Van de woorden "christen", "christendom" en "christelijk"
staan boeken en kranten vol. Wat worden die woorden vaak erg
oppervlakkig of helemaal ten onrechte gebruikt.
Het is duidelijk dat je aan deze woorden heel verschillende
betekenissen kunt geven. ,
Is
christelijk : 'christelijk' ?
Een christen is volgens het woordenboek "een belijder van de
christelijke godsdienst in een van zijn vormen". Maar wat is eigenlijk
de "christelijke godsdienst"? Als je het zo stelt kun je zeggen: Kijk
die christenen eens: ze bevechten elkaar en zijn het nooit met elkaar
eens. Sommigen zeggen: Als je gedoopt bent, ben je een christen. Als je
niet gedoopt bent, ben je ook geen christen. Is ieder gedoopte een
christen?
Anderen denken: een christen, dat is: een niet-jood, of een niet-
mohammedaan. Dan kun je het verder hebben over "de christelijke
militie" in Libanon; over de "christelijke moordenaars" van de joden in
Auswitsch; over de "christelijke kruisvaarders" die de joden en
mohammedanen vermoordden.
Het woord "christelijk" is toch afgeleid van "christen"? Zo kun je ook
praten over "het" Christendom. Meer wat is dat: "het" christendom? Is
dat zoveel als "algemeen beschaafd"? Of beoefen je het christendom als
je "nog wel eens wat aan de bijbel doet"? Is "christen" ieder die niet
jood, mohammedaan of heiden is? . Je komt er niet onder uit de vraag te
stellen: Wat is eigenlijk een "christen" en wat is echt "christelijk"?
Wat
is een christen ?
Het woord christen stamt uit de bijbel. De woorden christelijk en
christendom zijn daarvan afgeleid. Het is duidelijk dat de naam
christen samenhangt met die andere Naam: Christus. Christenen zijn
genoemd naar Christus. Ze horen bij Hem! Ze zijn van Hem afhankeiijk.
In Handelingen 11: 26 lezen we' , dat de discipelen het eerst te
Antiochiê christenen genoemd werden' Discipelen, dat woord
betekent: leerlingen, zo werden de mensen (Hand. 6 : 2, 7) genoemd die
tot geloof in de Here Jezus Christus waren gekomen. Dat (9 :
10, 26; 14 : 20) woord "discipelen" voor de leden van de kerk komen we
in het boek (21, 22, 28) Handelingen heel vaak tegen. Het is eigenlijk
een mooi woord voor "kerklid": discipel, leerling van de Here Jezus.
Christus is de Leraar, de Meester. Hij heeft eerst zijn apostelen
onderwezen en nu Iaat Hij door zendelingen, dominees en anderen zijn
discipelen onderwijzen. De dominee heet in de bijbel daarom ook 'herder
en Ieraar' , .Het geloof is immers door het horen, het luisteren naar
Gods Woord.
Blijkbaar noemden anderen daar in Antiochië de discipelen:
"christenen". Antiochië, de havenstad in de noord-oostelijke
punt van de Middellandse Zee, had een zeer bonte bevolking. Maar je kon
toch die hele stadsbevolking in twee groepen verdelen: heidenen
(Grieken, Romeinen, Syriërs, enz.) en Joden. Dat was niet
zozeer een tegenstelling van rassen, maar van godsdienst; dienaren van
de Griekse en Romeinse goden aan de ene kant en dienaren van de ene,
ware God aan de andere kant. Die beide groepen leefden erg
afzonderlijk.
En dan ineens een ander soort mensen. Die vielen op, want ze leef- den
anders. Geen Joden, geen heidenen apart, maar Joden en heidenen samen,
in elkaars gezelschap. Dat was nog nooit voorgekomen. Ze dienden met
elkaar God, ze aten zelfs met elkaar, ze hielden zelfs gezamenlijk een
vreemde maaltijd: het avondmaal.
Vroeger afzonderlijk Jood en afzonderlijk heiden vormden ze nu een
gemeenschap. Een derde soort mensen dus. Daarom werden ze apart
aangeduid. Ze werden genoemd naar Christus, de Naam die door hen
gepredikt werd. In Antiochië hoorden alle mensen van die naam
Christus. En die bij Hem hoorden noemde men "christenen". Die
christenen vielen op. Niet omdat ze zich op de voorgrond drongen om
gezien te worden, (Matt. 6 : 1-4) maar omdat ze anders waren en omdat
ze met konden zwlJgen over hun Heiland.
De
band aan Christus
Zo zijn de namen "Christus" en "christenen" onlosmakelijk aan elkaar
verbonden. Een christen is afhankelijk van Christus. Dat is heel wat
anders dan de afhankelijkheid van de marxist van Marx of van de
calvinist van Calvijn. Zonder een nauwe band met Christus is een mens
geen christen. En als je dus spreekt, leest of schrijft over
"christenen" en "christelijk" zul je allereerst moeten vragen: is er
die nauwe band met Christus, of vloekt het gebruik van die woorden
tegen Hem in?
In I Petrus 4 staat in vers 16: "Indien iemand als christen lijdt...".
Ook tekent dát de unieke band van een christen aan Christus:
smaad lijden door de band aan, de eenheid met Christus... ('Vs. 14).
(Matt. 5 : 11) Terwille van die naam moet een christen vaak lijden,
soms vervolging (Joh. 15 : 20) en en gevangenschap ondergaan. Dat hoeft
je niet te verwonderen. De (21 : 18, 19) Here Jezus heeft het van te
voren tegen de apostelen gezegd. (Hand. 9 : 16) Wie een band heeft met
Christus, en dat heeft een echte christen, zal met Hem lijden: "immers,
indien wij delen in zijn lijden, is dat om (Rom. 8 : 17) ook te delen
in zijn verheerlijking."
Hoe
blijkt de band aan Christus ?
Door die nauwe band van de christen aan Christus zijn de christenen
anders. Aan Christus verbonden leiden ze een ander, een nieuw leven.
(Ef.4 : 20) In een eerdere studie zagen we dat Christus betekent:
Gezalfd. Hij is gezalfd met de Heilige Geest. Het woord "christen"
duidt ook op die zalving. Op Christus rust de volheid van de Heilige
Geest. Die Geest Joh. 3 : 34 deelt Hij uit aan de gelovigen.
Kort voor zijn hemelvaart beloofde Hij de discipelen, dat na zijn (Joh.
14 : 16) en heengaan de Vader hun de "Trooster", de Heilige Geest zou
zenden. (16 : 7). Johannes (de Doper) had met water gedoopt: een teken
dat we (Hand. 1 : 5) schoongewassen moeten worden van de zonden.
Christus zou dopen met de Heilige Geest; die Geest maakt werkelijk
schoon van de zonde. Die belofte is vervuld op het Pinksterfeest. Dat
was zelfs de vervulling (Hand. 2) van een heel oude belofte. Zo is de
Geest waarmee Christus is (Joël 2 : 28-32) gezalfd ook
uitgestort op de christenen.
Heel mooi lees je dat in Zondag 12 van de Heidelb. Catechismus, antw.
32. Daar wordt de vraag gesteld: Waarom wordt u een christen genoemd?
Dan luidt het antwoord: Omdat ik door het geloof een lid van Christus
ben en zo deel heb aan zijn zalving.
Een lid van Christus: Christus en de gelovigen vormen
één lichaam. Hij is van dat lichaam het Hoofd, de
gelovigen zijn de leden (Ef. 1: 22) en Geest die in het Hoofd woont,
woont ook in de leden. (4 : 15, 16). Hij is door de Geest gezalfd tot
Profeet-Priester-Koning; nu wordt (Coll. 1 : 18) een christen door
diezelfde Geest gezalfd tot datzelfde ambt: profeet- priester-koning.
Wat is dus een christen? Niet iemand die zich heeft laten dopen, is
daarmee een christen; niet iemand die naar de een of andere kerk gaat
en meer niet; niet een niet-jood of een niet-mohammedaan; niet iemand
die wel gelooft, dat er zoiets als een god bestaat.
Nee: een christen is alleen hij die gelóóft, die
door het geloof één is met de Heiland, als een
levend lid verbonden aan zijn lichaam. Je moet een.levende rank zijn,
die vast zit aan de wijnstok. Los (Joh. 15: 1-8) van Chnstus IS een
chnsten dood! Zonder Hem kun je niets: "Zonder Mij kunt gij niets
doen."
Het
christen-ambt
Als christen ben je dus een profeet-priester-koning. Daaraan kun je een
echt christen kennen. Je bent een profeet. Je bent dat en wordt dat ook
hoe langer hoe meer als je Gods Woord kent, er naar luistert en het
begrijpt. Een christen is een goed discipel, een goede leerling, die
luistert naar de Meester. Je gaat leven bij de bijbel, d. w .z. je gaat
proberen te verstaan wat God in de bijbel tot je zegt. Dan kun je ook
je mond niet houden. Dan moet je over Christus vertellen, ook al komt
er dan soms ook lijden over je.
Je bent een priester. Je wijdt je leven aan de Here, je stelt jezelf in
zijn dienst. Dan zoek je jezelf niet meer: je zoekt God en daarom ook
je naaste. Je gaat weten wat offeren is. Nee, je brengt geen
"slachtoffers" meer, zoals vroeger de Israëlieten deden, om de
schuld te verzoenen. Maar je offert jezelf uit dankbaarheid voor de
verlos- sing door Jezus Christus. Dat zal dan blijken in heel je
houding tegenover God en je naaste.
Je bent een koning. Als een koning vecht je tegen de zonde en de duivel
(Rom 6 .12-14); je gaat met de zonde breken en probeert jezelf te
beheersen (te regeren); de bijbel noemt dat: "afsterven van de zonde".
En straks (Ef. 6; 10~20) mag je met Christus regeren over alle
schepselen. (Matt. 25 : 34) Zo word je in je ambt hersteld. (2 Tim. 2 :
12) Want Christus, de laatste Adam, maakt goed wat de eerste Adam (1
Cor. 15: 45) heeft verknoeid.
Adam
als profeet-priester, koning
Ook die eerste mens was profeet-priester-koning. Hij was immers
geschapen naar Gods beeld. Hij was zonder zonde, kende zijn Schepper,
luisterde naar Hem en deed volkomen wat God van Hem vroeg. Als profeet
was hij bezig toen hij in opdracht van God de dieren namen (Gen. 2 :
19) gaf. Daarin toonde hij zijn wijsheid en kennis. Tegelijk was hij
koning; hij heerste over de dieren, de hele schepping (Gen. 1: 28) was
aan hem onderworpen. En in dat alles was hij ook priester. Als enig
schepsel dat daartoe in staat was, wijdde hij zichzelf en de hele
schepping in dank en aanbidding aan God. Zo verheerlijkte hij de
Schepper. Profeet-priester-koning was hij.
Maar Adam heeft in zijn ambt gefaald. De profeet werd een dwaze,
ongehoorzame spreker. Hij sprak niet meer Gods woord, maar waagde het
zelfs God te beschuldigen: "de (Gen.3 : 12) vrouw die Gij aan mijn
zijde gesteld hebt". In plaats van offerend priester werd hij
egoïst: hij zocht zichzelf en probeerde zichzelf "in te
dekken". Zo stootte hij Eva van zich af. En koning? Hij bewaarde de hem
toevertrouwde hof niet tegen de satan. Zo werd hij een slaaf en
tegelijk een tiranniek heerser .
Slaaf van de zonde zegt de bijbel, maar ook geen heerser meer over de
schepping. Als een ontluisterde koning vluchtte hij weg voor God,
(Gen.3 : 10, 17-19,23) werd hij weggestuurd uit het hem toevertrouwde
domein en in plaats van te heersen moest hij zwoegen om in leven te
blijven. Hij was vervuld van vrees voor de schepping waarover hij eerst
had geheerst. (Gen. 3 : 16) En tegelijk werd hij een wreed en tiranniek
heerser over de vrouw.
Adams
nageslacht
De gevolgen van dat alles zie je om je heen. De mens is het tegen-beeld
geworden van een profeet-priester-koning. Je ziet dat al direct bij
Kaïn. (Gen. 4). Hij heerst over zijn broer en slaat hem dood.
In plaats van beschermer wordt hij moordenaar.
Egoïstisch-jaloers zoekt hij daarin zichzelf en als God hem
ter verantwoording roept klinkt zijn anti- profetisch en
anti-priesterlijk antwoord: Ben ik mijns broeders hoeder?
En dan, nog sterker misschien, bij Lamech. (Gen. 4 : 23, 24) Een wrede
heerser, ook over zijn vrouwen en ieder die hem in de weg komt. Hij
offert anderen op aan eigen macht en spreekt dan brallende woorden
tegen God en tegen de mensen.
Zo is de mens geworden: een valse profeet, die eigen woorden spreekt
tegen God in een zelfzuchtig mens, die zichzelf alleen zoekt en geen
weet heeft van barmhartigheid en offer; een onttroonde koning, die vol
angst voor de schepping, zich zelf handhaaft ten koste van anderen.
Ambtsherstel
Maar God beloofde een Verlosser. Jezus Christus, de Messias is gekomen.
Door Hem is de mens in zijn ambt hersteld; een nieuwe mens, (Ef. 4: 24)
geschapen (her-schapen) naar de wil van God. . De christen, door het
geloof één met Christus, heeft opnieuw de (Openb.
5 : 10 , Heilige Geest ontvangen. Je mag weer profeet-priester-koning
zijn. (1 Petr. 2 : 5, 9).
Je bent dat nog niet volkomen, Je oefent je ambt nog heel gebrekkig uit
(Openb. 1 : 6) maar het begin is er. Een christen luistert weer naar
Gods Woord. Je wordt dan weer profeet, en denkt en spreekt zoals God
het het wil. Je wordt weer priester en hebt God lief en de naaste. Je
wordt weer koning en strijdt tegen alle onrecht en zonde. En dan (Ef. 6
: 11) word je "meer dan overwinnaar" zegt de bijbel. In eigen kracht?
Nee, door Hem die ons heeft liefgehad. "Strijden en overwinnen tegen de
zonde, de duivel en zijn ganse rijk", zegt het dankgebed na de doop.
(zie maar eens in het oude doopsformulier).
Wie Christus heeft leren kennen leeft anders. Je kunt de echte (Ef. 4:
17-32) christen kennen aan wat hij zegt en doet. (Col. 3 : 1-17). Art.
29 van de Ned. Gel. Bel. zegt hierover mooie dingen, als de belijdenis
het heeft over de "kenmerken van de leden van de kerk".
Dat je een christen mag heten is geen reden tot zelfverheffing of zelf-
roem. Integendeel, dat je in je ambt bent hersteld is alleen een reden
voor verwondering. De naam "christen" is een bijzondere naam, een
(Filipp. 2: 9-11) grootse naam, alleen omdat de Naam Christus, de Naam
boven alle naam is. En "christelijk" is alleen dat, wat met die Naam
overeenstemt.
Lees ook eens Wat is een christen?
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)