HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De naam HERE
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 311 - De naam HERE
Wat betekent het als Jezus "onze Here" wordt genoemd?
Je komt de naam Here als het gaat over onze Heiland vaak in de
bijbel tegen. En telkens blijkt dan, dat die naam van grote betekenis
is. Paulus begint zijn tweede brief aan de Corinthiërs, na de
gebruikelijke groet, met hooggestemde woorden: "Geloofd zij de God en
Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden." Ook
Petrus begint, na zijn groet, zijn eerste brief met dezelfde verheven
(11 Petr. 1 : 3) woorden: "Geloofd zij de God en Vader van onze Here
Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de
opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren
worden tot een levende hoop..."
De
naam HERE
God openbaart zich in de bijbel met verschillende namen. Die namen
hebben altijd een diepe betekenis. Zo ook de namen waarmee onze Heiland
wordt aangeduid. In het Oude Testament komen we twee namen van God
tegen die in de nederlandse vertaling aan elkaar gelijk zijn en alleen
onderscheiden worden door een andere schrijfwijs: de namen HERE (met
vier hoofdletters) en Here (met één hoofdletter).
Tussen twee haakjes: er is een subtielonderscheid in de nederlandse
taal tussen het woord "Here" en het ook wel gebruikte "Heer"; vergelijk
"vrouwe" als adelijke titel en "vrouw".
Soms kom je de namen "Here HERE" tegelijk tegen. In een dankgebed (Jes.
10 : 23, 24, 33) van David, waarin hij God aanspreekt met verschillende
namen, (2 Sam. 7 : 18-29) gebruikt hij heelopvallend tot zeven keer toe
de indringende aanspraak "Here HERE". In het hebreeuws staat er dan:
Adonai Jahwe. HERE is dus het nederlands voor Jahwe, de naam die God
Zichzelf heeft gegeven.
Over de betekenis van die naam lezen we in (Ex. 3). Daar staat
duidelijk (Ex.,3 : 13-15) waarom God zich zo noemt en laat noemen.
HERE, dat is: Ik ben, die Ik ben. Zo noemt God Zichzelf. Voor ons wordt
dat: Hij is, die Hij is.
Later, in het boek Openbaring, wordt de betekenis van die naam nog
duidelijker: Die is, en Die was en Die komt. Dat betekent: Hij is, die
Openb. (1 : 4 en 8) Hij was en Hij zal zijn, die Hij was en is. Hij is
trouw. Hij doet wat Hij gezegd heeft.
Je mag ervan verzekerd zijn dat zijn daden precies overeenstemmen met
zijn woorden. Hij doet, wat Hij belooft en Hij maakt waar, wat Hij
dreigt. HERE duidt Hem aan als de trouwe God van het ver- bond. Zijn
volk mag die naam kennen om op"'Hem alleen te vertrouwen.
De
naam Here
De naam, die zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament
wordt weergegeven door "Here", heeft een andere betekenis. Dat
woord "here" vind je in de bijbel ook gebruikt voor mensen.
Een "heer" is (Gen. 24: 12) in de bijbel de eigenaar, de bezitter van
iets of van iemand. De knecht van Abraham noemt Abraham zijri "heer".
Als slaaf is hij Abrahams eigendom. Abraham heeft over hem te gebieden.
In die betekenis noemt God zichzelf "Heer". (Mal. 1: 6) "Indien Ik een
heer ben, waar is de vrees voor Mij?" In het Nieuwe Testament wordt zo
de bezitter van een wijngaard "heer" ge- (Hand. 16: 16) noemd. In het
Grieks staat er dan KurIos. Soms wordt dat vertaald (Ef. 6: 5) door
"eigenaar", soms door "heer", als het gaat over de bezitter van slaven.
Here:
Hij is machtig
In die betekenis wordt nu onze Heiland "Here" genoemd: Hij wordt (Rom.
14: 8 9) in de eerste plaats "Here" genoemd, omdat Hij de Machtige is,
die heerst over alles. Paulus schrijft: "Hetzij wij dan leven, hetzij
wij sterven, wij zijn van de Here. Want hiertoe is Christus gestorven
en levend geworden, opdat Hij en over doden en over levenden (Filipp. 2
: 8-11) heerschappij voeren zou. (Jes. 53) En hoe mooi schrijft hij
erover in zijn brief aan de Filippenzen. Jezus was eerst als mens aan
ons gelijk: de vernederde mens, waarover ook Jesaja spreekt. Vernederd
tot in de dood aan het kruis. Maar als loon op zijn werk ontvangt Hij
de naam boven alle naam: Alle knie zal voor Hem zich buigen en alles
wat bestaat zal moeten erkennen: " Jezus (Matth. 28 : 18)
Christus is Here. (Openb. 17: 14) Alle macht is Hem gegeven. Hij is de
Here der heren en de Koning der koningen. Hij is de Here, de Meester,
Eigenaar, Gebieder over alles en allen.
Here:
we zijn zijn eigendom
Maar de naam "Here" kan nog heel iets anders betekenen. Want de
gelovigen mogen zeggen: onze Here Jezus Christus. U mag, als u in
geloof leeft, zeggen: mijn Here. Dat is dus heel persoonlijk. De
gelovigen zijn het persoonlijke en duur gekochte bezit van deze
machtige Christus.
In de Heidelbergse Catechismus belijden we dat we zijn eigendom (Heid.
Cat. Zond.1) zijn, gekocht met "lichaam en zIel", dus helemaal zoals Je
bent. (vr/antw 1).
Je moet bij het woord "gekocht" denken aan de vroegere slavernij. (13
vr/ antw 34) Mensen waren slaven van anderen. Ze werden op de markt
verkocht, ze verwisselden daar voor een bepaalde prijs van eigenaar. Zo
zijn de gelovigen door de Here gekocht. Ze hebben een andere eigenaar
gekregen.
De bijbel zegt dat alle mensen slaven zijn: slaven van de zonde en in
(Rom. 6 : 16, 17) de macht van de duivel. Jezus zegt zelf: "Wie de
zonde doet is een (Joh. 8 : 34) slaaf van de zonde." Je kunt dan wel
denken, dat je vrij bent; dat je kunt doen wat je wilt. Je kunt menen
alle gezag van je af te kunnen schudden, maar dan ben je juist in de
macht van de Satan en van de zonde. Juist die opstandigheid is
slavernij .
Maar als je door Christus gekocht bent, ben je van Heer veranderd. Niet
meer het eigendom van Satan, van "de macht der duisternis", maar van
Christus. Zo staat het in de brief aan de Colossenzen: Hij heeft ons
verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het (Col. 1 :
13) Koninkrijk van de Zoon zijner liefde. "Hij", dat is God. Christus
heeft aan God voor de zonden betaald. Door zijn opstand in het paradijs
koos Adam, en wij in hem, de Satan als heer. Vanuit de macht van die
vijand van God zijn de gelovigen gekomen in de heerschappij van hun
Here Jezus Christus. Uit de greep van de slechte, harde, meedogenloze
"heer", in de heerschappij van de Here, die ze liefheeft.
Er
is voor ons betaald
We zijn gekocht! Als een slaaf van heer verwisselde werd er een prijs
betaald: goud of zilver. Voor ons werd ook betaald. Petrus schrijft
daarover in zijn eerste brief: "...wetende, dat gij niet met
vergankelijke dingen, zilver (1 Petr. 1: 18,19) of goud, zijt
vrijgekocht, maar met het kostbare bloed van Christus, als van een
onberispelijk en vlekkeloos lam." Je wordt van de slavernij van de
zonde niet vrijgekocht met geld, maar met bloed. Kostbaar bloed. Voor
wie gelooft is de hoogste prijs betaald. Want "bloed" betekent hier
"leven". Christus gaf zijn leven voor de zijnen. Hij droeg, als een
schuldeloos lam, de straf, als betaling voor de zonde.
Petrus herinnert hier aan het paaslam, dat werd geslacht op het
Paasfeest (Ex. 12). Wie werden er uit Egypte bevrijd? De
Israëlieten soms, omdat ze Israëlieten waren? En de
Egyptenaren niet, omdat ze Egyptenaren waren? Nee, zo is het niet!
Bevrijd werden alleen zij, die het bloed van het geslachte lam
gestreken hadden aan hun deurposten. Achter (Ex. 12 : 12, 13) dat bloed
konden ze zich verschuilen; door dat bloed werden ze gered. Ook alle
Israëlieten hadden de dood verdiend. Ze waren alleen veilig
achter het bloed van het lam. Echter in werkelijkheid niet ach- ter het
bloed van dat dier. Het bloed van dat "lam" was een "afschaduwing" van
het bloed van het "Lam" dat komen zou. Christus kocht met zijn bloed
alle gelovigen van oud en nieuw verbond vrij. Ze werden van "slaven van
de zonde" tot "slaven van Hem".
Slaven
van Christus
In deze zin gebruikt de bijbel het woord "slaaf" als een erenaam. Dat
gebruik is opvallend en in deze wereld eigenlijk ondenkbaar. Zeker, er
waren vroeger wel goede heren en misschien wel gelukkige slaven. Van
Abrahams slaaf Eliëzer onderstelde Abraham zelfs dat hij (Gen.
15 : 2) zijn opvolger zou worden. Blijkbaar gebeurde dat vaker . Maar
dat de ene mens "slaaf" was van een ander, is een gevolg van de zonde.
De slavernij heeft iets onmenselijks en wreeds. Gelukkig is ze
goeddeels verleden tijd.
En toch een erenaam? Ja, alleen in die bijzondere verhouding van de
gelovige tot Christus.
Zo noemt Paulus zich een slaaf van Jezus Christus. (De Statenvertaling
(Rom. 1 : 1) en de Nieuwe Vert. geven het woord "slaaf" weer door
"dienstknecht".)
Het gebruik van de uitdrukking "slaaf van Jezus Christus" valt
bijzonder op bij twee bijbelschrijvers: Jacobus en Judas. Jacobus stelt
(Jac. 1 : 1) zich in zijn brief niet nader aan zijn lezers voor. Hoewel
er verschillende (Jud. 1) mensen waren die die naam droegen, was
één Jacobus in de gemeenten overal bekend. Dat is
de Jacobus uit Handelingen 15, dezelfde (Hand. 15 : 13) die in de brief
aan de Galaten genoemd wordt "de broeder des (Gal. 1 : 19) Heren".
De broers van de Heiland (Jacobus, Jozef, Judas en Simon) geloofden
(Matth. 13 : 55) den eerst niet in Hem. Later wel. Jezus is na zijn
opstanding afzonderlijk (Joh. 7 : 5) aan zijn broer Jacobus verschenen.
Die Jacobus werd een (Hand. 1 : 14) vooraanstaand en bekend figuur rn
de kerk van Jeruzalem. Judas is (1 Cor. 15.7) niet zo bekend. Maar als
hij zich in zijn brief een broer van Jacobus noemt, weet ieder wie hij
is: de broer van die bekende Jacobus. Hij is dus
óók een broer van Jezus. Maar zo dienen ze zich
in hun brieven niet aan.
Familiebanden hebben geen doorslaggevende betekenis in de gemeente van
Jezus Christus. Daaraan ontlenen Jacobus en Judas hun gezag niet. Nee,
Jacobus noemt zich een slaaf van de Here Jezus Christus. En bij Judas
wordt dat nog duidelijker: hij noemt zich wel een broer van Jacobus,
maar in scherpe onderscheiding daarvan: slaaf van Jezus. Ook zij zijn
door Jezus gekocht. Hij is hun Heer, hun Eigenaar. Ze zijn Hem
onderworpen, ook zij. Ze vermelden dat aan het begin van hun brieven,
want juist aan dat "slaaf van Christus zijn" ontlenen ze hun gezag. Een
brief van mensen zou niets betekenen, ook al zijn ze bloedverwanten van
Jezus. Maar als slaven handelen en schrijven ze op gezag van hun Heer .
Wij
zijn zijn broeders
Toch noemt de Here Jezus ons zelf nooit zijn slaven. Hij noemt ons zijn
broeders, of eigenlijk heel gewoon zijn broers en zusters of ook wel
zijn vrienden. (Joh. 15 : 15) Hij doet dat ook na zijn opstanding, als
Hij onze Here is geworden. (Joh. 20: 17)
Hoe machtig Hij ook is, welk een heerlijkheid Hij ook bezit, Hij (Hebr.
2: 11-13) schaamt zich niet ons zijn broeders te noemen. (Ps. 22 : 23)
Maar de bijbel leert ons niet Hem nu ook maar onze "broer" te noemen.
We vinden in de bijbel geen spoor van dit gebrek aan eerbied.
Toch zijn er tegenwoordig velen die menen dat te moeten doen om er de
nadruk op te leggen, hoezeer Hij als mens aan ons gelijk is. Dat
wás en is Hij wel, maar tegelijk is Hij ver boven ons
verheven. Thomas voelde dat scherp aan toen hij de opgestane Heiland
aansprak met: Mijn Here en mijn God. We moeten ons zijn slaven weten
(Joh. 20: 29). Zelfs nutteloze slaven. Wat presteren wij voor
Hem? Hij alleen (Luc. 17 : 7-10) heeft recht op ons. Hem alleen
gehoorzamen we als zijn lijfeigenen. In alle omstandigheden zijn de
mensen die Hij heeft gekocht van en vóór Hem. Dat
betekent een volkomen toewijding aan zijn dienst: Neem mijn leven, laat
het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer; Neem mijn handen...
In
zijn dienst volkomen veilig
Volkomen dienst, maar ook volkomen veilig. Hij heeft allen die geloven
gekocht met zijn eigen leven. Ze zijn in zijn ogen kostbaar, duur.
Daarom komt Hij op voor wie zijn eigendom zijn. Wie
één van hen, zelfs één van
zijn minste broeders, in zijn nood aan zijn lot (Matth. 25 : 31-46)
overlaat, zal straks horen uit zijn mond: Ga weg van Mij. Wie
daarentegen zijn gekochten, zijn eigendom naar vermogen helpt zal Hij
straks belonen in zijn Koninkrijk. Zo nauw is de band tussen de Here en
hen die Hij kocht: je wordt beloond om je dienst aan
één van zijn gekochten, zijn broeders. Zo komt
Christus op voor de mensen die Hij gekocht heeft. Dat is geen beloning
voor eigen prestatie, omdat je zo "medemenselijk" bent geweest zoals
tegenwoordig vaak wordt beweerd. En nu mogen de gelovigen zeggen: Onze
Here is Heer over alles.
"Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de
(Openb. 5 : 12) rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de
heerlijkheid en de lof".
Dat Lam, "staande als geslacht", opent de boekrol van de geschiedenis
(Openb. 5: 1-7) van de kerk en de wereld als Beschermer van allen die
door Hem zijn gekocht. Alles wat in de boekrol geschreven staat en dus
gebeuren zal is aan Hem overgelaten.
Bij deze Here zijn
we veilig. In leven en sterven! H.C. Zond. 1
Namen van God in het Oude Testament
1 - Namen | 2 - Namen | 3 - Namen | 4 - Namen | 5 - Namen |
6 - Namen | 7 - Namen | 8 - Namen | 9 - Namen |
Lees ook eens over de 'Naam van God'
Lees ook eens over de 99 Namen van God in de Islam.
De auteur van deze meditaties, ds. J.R. Nienhuis trekt lijnen tussen Koran, Tenach en Oude en Nieuwe Testament. Hij gaat in op wat geloven voor een moslim betekent en waar dat geloof aan dat van joden en christenen raakt. Wat roept dit op aan herkenning en verdieping? Deze meditaties helpen ons niet alleen om de islam beter te begrijpen, maar ze helpen ook om opnieuw te overdenken wie de God van de joden en de christenen is.
.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)