HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Jezus Christus: die dood
geweest is en lééft !
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 314 - Jezus Christus: die dood geweest is en lééft !
Zijn verhoging
Jezus Christus heeft zich diep
vernederd om ons te verlossen. Toen Hij stierf op Golgotha kwam aan het
grote lijden van onze Verlosser een eind. Daarna volgde als loon op
zijn vernedering zijn verhoging. Die verhoging begint met zijn
opstanding uit de doden.
Hoe weten wij zeker,
dat Hij werkelijk lichamelijk is opgestaan uit het graf? Niemand heeft
het toch gezien? Geen mens was erbij toen Hij het graf verliet. En toch
weten we het zeker: God heeft gezorgd voor vele getuigen.
Het getuigenis van de profeten
Al
vóór de Zoon van God mens werd, was er het
getuigenis van de profeten in de boeken van het Oude Testament. Dat
getuigenis vind je door heel de bijbel heen. Christus Zelf wijst
daarop, als Hij spreekt over de Bijbelschrijvers, (Luk. 24 : 26, 27)
die al van tevoren hadden gesproken over zijn lijden en opstanding. en
Petrus wijst erop in zijn Pinksterrede, als hij uit psalm 16 citeert:
"omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw
(Hand. 2: 26,27), heilige ontbinding doen zien..."
Ook Paulus verwijst in
1 Cor. 15 naar het Oude Testament: "Jezus (Psalm 16: 8-11) is ten derde
dage opgewekt naar de Schriften" (Joza 1 : 17)
Al de beloften die God
in het Oude Testament had uitgesproken moesten worden vervuld, zoals
die uit psalm 118: "De steen die de bouwlieden versmaad hebben is tot
een hoeksteen geworden.' (Hand..4). Als Jesaja het lijden van de Knecht
des Heren getekend heeft, kondigt hij daarna zijn verhoging aan.
(Jesaja 53 : 10-12). Evenzo David in Psalm 22: na het lijden van de
Messias komt de (Ps. 22 : 23-32) verlossing.
De Christus moest
opstaan, hoe zou anders de profetie vervuld kunnen worden die de
profeet Nathan sprak tot koning David: "uw (2 Sam. 7: 15,16) troon zal
vaststaan voor altijd.' Al die profetieën zijn werkelijkheid
geworden.
Hemelse getuigen
Jezus staat op uit het
graf. Dan zorgt God allereerst voor hemelse getuigen: Mattheus en
Marcus noemen één engel bij het graf. (Matth. 28:
1-10) Lukas en Johannes vertellen over twee engelen. (Marc. 16 : 5) Een
engel rolde de steen weg en opende zo het graf. Hij zat op die (Luk. 24
: 4) steen, toen Jezus uit het graf kwam. De engelen getuigen van wat
ze (Joh. 20 : 11-18) gezien hebben: "...Hij is hier niet, want Hij is
opgewekt..." En ze (Matth. 8) geven de boodschap door die ze van God
hebben meegekregen. Dat zijn de heme1se getuigen. En waar twee of meer
getuigen samenstemmen staat de zaak vast!
Aardse getuigen
Maar er zijn ook vele
aardse getuigen die bevestigen dat Jezus werkelijk is opgestaan. De
opstanding zelf hebben ze niet gezien, maar ze hebben de levende Jezus
ontmoet, ze hebben Hem gezien en gesproken. Ze hebben met Hem aan tafel
gezeten, met Hem gegeten en (Hand. 1 : 4, 10 : 41) gedronken.
Veel getuigen !
Het evangelie noemt:
Maria Magdalena; (Joh. 20: 11-18) andere vrouwen, waarvan enkelen met
name worden genoemd; (Marc. 16 : 1) Sirnon Petrus; (Luk. 24 : 10, 34)
de Emmaüsgangers; (Luk. 24 : 13-34) de elf discipelen,
tweemaal, eerst zónder, later mét Thomas; zeven
discipelen aan de oever van het Meer van Galilea, ze eten (1 Cor. 15 :
6) zelfs met Hem; (1 Cor. 15: 7) vijfhonderd broeders tegelijk;
Jacobus, de broer van de Here Jezus.
Verder vertelt Lukas
dat de Here "met veel kentekenen zich levend (Hand. 1 : 2, 3) heeft
vertoond' , aan zijn discipelen, veertig dagen lang hun verschijnende
en tot hen sprekende alwat het Koninkrijk Gods betreft, tot ze Hem voor
hun ogen naar de hemel zagen gaan. En dat is nog niet alles. De Here
heeft het niet alleen nodig gevonden na zijn opstanding nog veertig
dagen op de aarde te blijven om zijn discipelen zijn bevelen te geven.
Hij heeft
ook na zijn hemelvaart zich opzettelijk als de opgestane, levende Here
laten zien. (Hand.7 : 55, 56) Zo zag Hem Stefanus, toen hij werd
gestenigd; (Hand. 9 : 3-6). Zo zag Hem Paulus op de weg naar Damascus
en later nog eens. Zo zag Hem Johannes op het eiland Patmos in grote
majesteit. (1 Cor. 15 : 8) . (Openb. 1: 12-1)
Een levende Heer
Er zijn dus veel
getuigen. De Here wilde niet, dat er enige onzekerheid bleef bestaan.
We moeten weten, dat Jezus de dood en het graf heeft overwonnen. Hij
die voor ons gestorven is, is waarlijk opgestaan en
lééft! We hebben een levende Heiland, die op die
vroege zondagmorgen uit het graf is gegaan, opgestaan is uit de dood.
(I Cor. 15: 14-19) Dáár gaat het om!
Zonder het geloof in
de levende, opgestane Here is het christelijk geloof van geen enkele
waarde. Dan heeft het leven geen perspectief en is er geen enkele
werkelijke toekomstverwachting.
Zodra het kon
De Here is opgestaan
op de vroege zondagmorgen. Zelf had Hij (Matth. 12 : 40) gezegd dat Hij
drie dagen en drie nachten in het hart der aarde (dat is in het graf)
zou zijn.Zodra het maar kon stond Hij op, nog voordat er een mens bij
het graf kon zijn.
De evangelisten leggen
daar alle nadruk op. Mattheus zegt: "...Laat na de sabbat (de sabbat
eindigde bij zonsondergang (Matth. 28: .1) tegen het aanbreken van de
eerste dag der week..."
Marcus en Lukas melden
dat het graf "...zeer vroeg toen de zon opging (Marc. 16: 2); vroeg in
de morgenstond al leeg was. (Luk. 24: 1) Volgens Johannes begaf Maria
Magdalena zich al op weg naar het (Joh. 20: 1) graf toen het nog donker
was.
God wekt Hem op zodra
het kan. Maar de Here Zelf neemt ook het leven weer aan.
Opgewekt en opgestaan
De bijbel spreekt over
opwekking en opstanding. God wekt op. Hij geeft aan Jezus Christus het
loon op Zijn werk. Maar tegelijk: Jezus staat op: Hij haalt het loon op
het werk naar Zich toe. God gééft Hem leven,
Jezus néémt het leven.
Hij moest opstaan.
(Joh. 20 : 9) Zijn lijden, zijn sterven, zijn dood was een
dáád. Zo was ook zijn opstanding zijn
dáád. Hij gaf zichzelf in de dood. Hij staat ook
Zelf uit de dood weer op. Hij had macht zijn leven (Joh. 10: 17,18) af
te leggen en ook de macht het weer te nemen. En toch ook: God wekt Hem
op.
God de Vader treedt op
als Rechter over de Zoon. Hij heeft op (Matth. 28: 6) Goede Vrijdag de
Christus gestraft met de dood aan het kruis, het (Rom. 4 : 24),
dieptepunt van zijn vernedering. Daarin droeg Jezus de straf die wij (6
: 4, 10 : 9) hadden verdiend. Hij heeft die straf voor de zonden
volkomen gedragen tot in de helse smart en de dood toe. Nu is aan het
recht van God voldaan.
Daarom volgt op
Paasmorgen de vrijspraak. Direct nadat de sabbat voorbij is, geeft God
aan de Middelaar het leven. Nu alles is voldaan vervult God zijn
belofte. Hij doét zijn woord. Hij laat Jezus geen ogenblik
langer wachten dan nodig is. En Jezus: Hij heeft nu recht op het leven.
Daarom grijpt Hij ernaar. Hij wil nu leven om zijn verlossingswerk af
te maken. Daar heeft Hij haast mee. Want ook de zijnen moeten leven.
De Vader eert de Zoon
In de glorierijke
opstanding bewijst de Vader eer aan de Zoon. Dat blijkt uit de manier
waarop alles gebeurt. Jezus moest opstaan uit de doden. Hij had het
recht het leven aan te nemen. Kon Hij dan zelf, in goddelijke
majesteit, het graf niet openen? Ja, maar de hemelse knechten, de leden
van de hemelse hofhouding zijn Hem vóór. Zij
werpen de deur naar het leven open, zij wentelen de steen van het graf.
Zo kan Hij in majesteit naar buiten treden: (Matth. 28: 1-10) hemels
eerbetoon voor de eerst zo vernederde en verlaten Christus.
Wat een tegenstelling.
Vóór zijn grote lijden aan het kruis moest een
engel Hem kracht geven: Hij kón niet meer. (Luk. 22 : 43) Nu
ontvangt Hij als de vorst van het leven van de engelen koninklijke
hulde. Die prachtige schitterende engel, verblindend van hemelse glans
en reinheid gaat op de grafsteen zitten; hij zet zich neer op wat
onrein was. Maar de dood is nu overwonnen, vloek en onreinheid zijn
weg. Daarom kan de grafsteen nu de plaats zijn voor een reine engel.
Wat een geweldig overwinningsteken. De dood is verslagen.
Die hemelse majesteit
verschrikte de vijanden: door vrees bevangen werden ze als doden. Als
de vijanden nu al zo sidderen voor één enkele
engel, één knecht van Jezus Christus, hoe zal het
dan zijn wanneer Christus als koning gaat regeren en wanneer Hij straks
in (Openb. 1 : 7; 15-17) heerlijkheid verschijnt op de wolken!
En de discipelen van
de Here? Ze zijn kleingelovig geweest en hebben de berisping van de
opgestane Here wel verdiend: (Luk. 24 : 25) "...onverstandigen en
tragen van hart..." noemt Hij hen. Maar toch, op paasmorgen worden ze
blij gemaakt. Ze hoeven niet te vrezen voor de bliksemende heerlijkheid
van de engel, voor zijn reine, uiterlijk, wit als sneeuw. Want de
opstanding van Christus is hun tot leven. De schuld is betaald en God
heeft de betaling aangenomen. Nu is het Pasen: Christus is opgestaan!
Hij zal voortaan in majesteit leven om nooit meer te sterven. Hij zal
dóen leven.
Dit evangelie werd en wordt
ontkend
Het Paasevangelie van
de opstanding van Jezus Christus vraagt geloof. Niet zonder reden heeft
God ons zoveel getuigen gegeven. Getuigen van de opstanding zelf: de
engelen; en getuigen van het feit dat Jezus waarlijk is opgestaan: de
aardse getuigen. Want de opstanding van Christus is van het begin af
ontkend en bestreden. Bij het voortgaan van de tijd gebeurt dat telkens
op een andere manier.
Het werd ontkend
Het begon met de grote
leugen. (Matth. 28 : 11-15) De kruisdood van de Messias is voor de
duivel een mislukking geweest. Daarom spant hij al zijn krachten in om
te voorkomen dat mensen geloven in de levende Heiland. Hij heeft de
joodse leidslieden helemaal in zijn macht. Ze ergeren zich aan Jezus en
willen de opstanding niet aanvaarden.
Heidense wijsgeren
kunnen straks de opstanding niet geloven. (Hand. 17 : 22-34) Wanneer
Paulus in zijn prediking in Athene spreekt over de opstanding (altijd
één van de kernpunten van de prediking van
Paulus), willen ze juist daarover niet meer horen en beginnen ze te
spotten. Het opstaan van een gestorvene is voor hen een dwaasheid. Dat
is de eeuwen door zo gebleven.
Het wordt ontkend
Er zijn theologen die
beweren: Hij is lichamelijk opgestaan, ze gebruiken zelfs de
bijbelwoorden: "op de derde dag opgestaan uit de doden", maar zijn lijk
bleef in het graf; de opstanding heeft niets met zijn lijk te maken.
Als je dan vraagt: maar wat betekent het dan dat Hij lichamelijk is
opgestaan, luidt het antwoord: Hij is opgestaan in zijn discipelen.
In hen leeft Hij hier
op aarde en werkt Hij hier op aarde voort. Men gebruikt de bijbelse
formulering en vult die met on-bijbelse inhoud. En als je dan opmerkt:
maar de bijbel beschrijft toch zo uitdrukkelijk dat Hij uit het graf is
gegaan, dat het graf leeg was, dat zoveel getuigen Hem hebben gezien,
is het antwoord: en dan wordt duidelijk dat men het bijbels getuigenis
niet aanvaardt, dat schrijven de bijbel- schrijvers wel, maar dat zijn
verhalen die ze achteraf hebben geschreven om duidelijk te maken, dat
Jezus erg bijzonder is, dat Hij nog voortleeft... Maar die verhalen
beschrijven natuurlijk niet echt historische gebeurtenissen. Men zegt
dan: de discipelen gingen na enige tijd inzien, dat Jezus niet voor
niets had geleefd.
Hij is niet voor niets
geslagen en verworpen. Hij heeft het voor de verdrukten opgenomen. Daar
had Hij zelfs zijn leven voor over. Daarom moeten wij het ook voor de
verdrukten opnemen; daar alles voor over hebben. Als wij en anderen dat
doen, gaat Hij verder, zó is Hij waarlijk opgestaan.
Op deze manier kunnen
we ook zeggen dat Karl Marx of zelfs Hitler lichamelijk zijn opgestaan,
overal waar mensen vandaag doen of leren wat zij toen deden of leerden.
Wat God ons heeft
gegeven aan ontwijfelbare getuigenissen, maken mensen tot opvattingen
en verhalen van bijbelschrijvers die niet echt zijn gebeurt. Men
gelooft niet werkelijk in de opgestane Here.
Maar dan Paulus!
In 1
Corinthiërs 15 wil Paulus aan de gelovigen in Corinthe de
opstanding uit de doden duidelijk maken. Want er waren in die gemeente
sommigen die maar moeilijk konden aanvaarden: de doden worden eens
opgewekt omdat Jezus lééft. Ze waren wel tot
geloof gekomen maar beweerden toch: "Een opstanding der doden is er
niet." (1 Cor. 15: 12)
Dat was het gevolg van
heidens denken. Griekse denkers beschouwden het lichaam als iets
minderwaardigs, als een gevangenis, waaruit de mens bij het sterven
werd verlost. Zo hadden de Corinthiërs dat vroeger altijd
geleerd en iedereen om hen heen leerde dat nog.
Opstanding van het
lichaam betekende voor die heidenen: terugkeer in de kerker, en daarom
pure dwaasheid. En hoe zou het ook kunnen: doden die opstaan. Paulus
zegt dan: als er geen opstanding der doden is, is Christus ook niet
opgestaan. Dat is de reden dat hij er in het begin van dit hoofdstuk
uitvoerig op in gaat, dat Jezus waarlijk is opgestaan. Hij noemt met
nadruk veel getuigen op. Vooral min of meer officiële
getuigen, die in die tijd nog leven, die bekend zijn en een vooraan-
staande plaats in de gemeente innemen. Als ze dat willen kunnen ze
navraag doen. Paulus noemt de verschij- ning aan de vrouwen niet. Omdat
ze geen vooraanstaande plaats in de gemeente innamen? Of leefden ze
niet meer?
Eén ding
staat onwrikbaar vast: Jezus is opgestaan. Zijn opstanding is garantie
voor onze opstanding. Zijn opstanding betekent voor ons, als wij in Hem
geloven, dat wij ook zullen opstaan en zullen leven met Hem. Want de
opstanding van Jezus Christus heeft voor de gelovigen verstrekkende
gevolgen: Zijn opstanding bewijst dat God zijn offer heeft aanvaard.
Door (Rom. 4 : 25) het volkomen offer van zijn leven is Hij
rechtvaardig voor God. (Kor. 5 : 6-11) En zijn rechtvaardigheid is onze
rechtvaardigheid. Wie in Hem (1 Petr. 1 : 3) gelooft staat als
rechtvaardige voor God, zo rechtvaardig alsof hij, Heid. Cat. zelf
nooit zonde had gedaan. vr/antw 60.
Door zijn sterven
heeft Hij de straf op de zonde , de dood, volkomen gedragen. Door zijn
opstanding heeft Hij de macht van de dood gebroken, ook voor de
gelovigen, al moeten ze nog sterven. Maar dat moet dan ook blijken in
dit leven. Door het geloof wordt onze oude mens (d.w.z. onze zondige
aard) met Hem begraven en staan wij met Hem op tot een nieuw leven.
IWe moeten "in
nieuwheid van leven" wandelen en niet meer (Kor. 6 : 4-11) slaven van
de zonde" zijn. Het moet aan onze levenswijze te zien zijn dat we
geloven in de opgestane Here Jezus Christus. Dan heb je houvast aan wat
Paulus zegt, dat de opstanding van de Here een bewijs is van onze
opstanding in heerlijkheid.
Door zijn opstanding
bewijst Jezus dat Hij een volkomen Heiland is. Hij heeft eerst voor de
zonden betaald en deelt nu aan de gelovigen uit wat Hij daarmee heeft
ontvangen. Hij is immers " Abrahams nageslacht" in wie alle volken van
de aarde (Gen. 12 : 3) gezegend zullen worden. Die zegen bewerkt Hij
vanuit de hemel: Hij: God en mens.
God, want: "...Ik ben
de eerste en de laatste en de levende..." (Openb. 1 : 18). Hij gaat aan
alles vooraf en staat souverein en heerlijk aan het einde van alles wat
gebeurt. Hij, de eeuwig levende, eeuwig God en tegelijk Mens: "...Ik
ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden..."
Mens: eens geboren,
ook gestorven, maar levend gemaakt. En als eeuwig levende God en levend
gemaakt mens is Hij nu verlos- send bezig in grote liefde en oneindige
kracht. Hij is opgestaan om vol haast en kracht verder te werken: Hij
is "een (Hebr. 5 .9, 10) oorzaak van eeuwig heil geworden..." Niet voor
allen, niet voor iedereen: alleen voor hen die Hem gehoorzamen. Voor
hen die naar zijn woorden van heil luisteren en zó leven in
het geloof, dat zij, door zijn kracht!, verlangen alles te doen, wat
Hij heeft geboden. De opstanding van Christus is het loon voor Hem, om
zijn gehoorzaamheid.
Ze is tegelijk het
heil voor ieder die gelooft. Daarom heeft de Heiland recht op onze
aanbidding, en dank. Hij leeft en geeft leven. Hij geeft ons het recht
om tot God te gaan, want Hij heeft voldaan:: Goede Vrijdag. Zijn werk
tot betaling is goedgekeurd: Pasen. Hem werd de macht tot uitdeling
gegeven: Hemelvaart. Een volkomen Heiland!
.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)