HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het eeuwige leven
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 325 - Het eeuwige leven
De bijbel vertelt ons meer wat het eeuwige leven niet is, dan wat het
wel is.
We lezen: "God zal
alle tranen van hun ogen afwissen en de dood zal (Openb. 21 : 4) niet
meer zijn; geen rouw, geen geklaag, geen moeite meer, want de eerste
dingen zijn voorbijgegaan". "De eerste dingen", we kunnen ook zeggen:
de vroegere dingen, alles wat is voorafgegaan en nog voorafgaat aan
deze volheid van leven, aan deze heerlijke toekomst.
Niets vervloekts zal
er meer zijn. (Openb. 22 : 3, 4) Geen verdriet en moeite, geen
beangstigende nacht en duisternis meer , (de nacht is het beeld van
alles wat slecht is, alles wat in het duister gebeurt) niet meer een
vernederd en vertrapt worden (als koningen heersen). Van dat alles
niets meer. Maar wat dan wel?
(H.C. vr./antw. 58) De
catechismus probeert, de bijbel nasprekend, het onuitsprekelijke uit te
drukken maar komt ook niet verder dan:
-"volkomen heil, dat
geen oog heeft gezien". Zelfs Adam niet in het nog schitterende en
zuivere paradijs, nog minder de diepst speurende (1 Cor. 2 : 9)
natuuronderzoeker van vandaag;
-"dat geen oor heeft
gehoord" , ook de kinderen van Adam niet, die toch hebben horen
vertellen van de paradijsglorie; in geen geschiedenisles kan dit worden
verteld;
-"in geen mensenhart
is opgekomen" , noch de knapste en vroomste theoloog, noch de
geleerdste filosoof kunnen het bedenken. Het zal voluit ongekend nieuw
zijn.
We zullen Christus in
heerlijkheid zien
Over deze toekomst,
die mensen zich niet kunnen voorstellen, spreekt (1 Joh. 3 : 1-3) de
bijbel ook als over de grote verrassing: "we zijn kinderen Gods en het
is nog niet geopenbaard, wat we zijn zullen; maar we weten, dat als Hij
zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem
zien, zoals Hij is".
En in Openbaring: "En
de troon van God en van het Lam zal daarin (Openb. 22: 3) zijn en zijn
dienstknechten zullen Hem vereren en zij zullen zijn aan- gezicht
zien..."
Hoe zullen wij Hem zien? Hoe is
Hij?
We weten er iets van:
Johannes zag Hem op Patmos "als een (Openb. 1: 12-16) mensen zoon". Dus
als echt mens. Zeker, Hij is ook de Zoon van God in volle majesteit.
Maar Johannes ziet Hem als "eens mensen zoon".
Deze uitdrukking "een
mensen zoon" komt ook voor in de (Dan. 7: 13, 14) profetieën
van Daniël. Daar ziet Daniël in een visioen hoe de
mensenzoon van God Zelf de wereldheerschappij ontvangt en als
Wereldrechter wordt aangesteld. Maar Hij ontvangt die macht als
mensenzoon.
Zo zegt de apostel
Paulus het ook in zijn redevoering tot de Atheners (Hand. 17 : 31): God
zal "de aardbodem rechtvaardig oordelen door een Man, die Hij
aangewezen heeft"... Dus door een mens. Deze "mensenzoon" heeft
Johannes op Patmos gezien. Maar deze (Openb. 1 : 17) mens is zo
schitterend dat Johannes zijn heerlijkheid niet verdragen kon: hij viel
als dood voor zijn voeten.
En toch schrijft
diezelfde Johannes in een brief: "wij zullen Hem gelijk (1 Joh. 3 : 2)
zijn, want we zullen Hem zien, zoals Hij is". (Hebr. 9: 28)
Straks kunnen wij die
grote heerlijkheid van Jezus Christus wel (2 Thess. 1 : 10) verdragen.
Zeker, Hij is de Christus, de Zoon van God die mens is geworden en nu
vol glorie en majesteit is. En wij blijven alleen maar mens, schepsel.
Maar we zull.en toch delen in zijn heerlijkheid, we zullen dan (Rom. 8:
17) , ook een hemels lichaam hebben.
Als we vandaag iemand
zouden tegenkomen in die volle heerlijkheid , we zouden het niet kunnen
verdragen. Straks hoort die heerlijkheid bij allen die geloofd hebben
en behouden zijn.
De nieuwe gemeenschap
Er is dus maar niet
één mens, de Here Jezus Christus, in die
heerlijkheid. Allen zullen daar zijn en dezelfde schitterende
heerlijkheid ontvangen: allen die bij Christus horen. Dat is de nieuwe
gemeenschap (Openb. 7 : 9-17). (Openb. 15 : 2-4)
We zijn gauw geneigd
wat egocentrisch over deze dingen te denken en te spreken. Je vraagt je
dan af: hoe het zal zijn wat je familiebanden en je naaste omgeving
betreft. Zullen we elkander kennen en herkennen?
Maar we moeten niet
allereerst aan ons eigen kleine wereldje denken, maar aan die "grote
wereld" van God. Al die duizenden en tienduizenden mensen, de schare
die niemand tellen kan -zijn dan als een nieuwe gemeenschap op die
nieuwe aarde en tegelijk in die nieuwe hemel. Want God woont bij hen en
heel de schepping, hemel en (Openb. 21 : 3) aarde, schittert in
heerlijkheid.
We weten niet, hoe het
is,we weten wel dát het zo is. Een voor ons ongekende
wereld. We weten niet hoe we er uitzien en wat voor macht we zullen
hebben. We weten wel, dát er een grote variatie zal zijn aan
heerlijkheid en macht, een grote rijkdom van pracht en gaven, die het
leven tot één feest van verwondering zullen
maken.
In het eeuwige leven
is elke persoonlijkheid toch weer verschillend (H.C. vr./antw. 63) van
de andere. De gelovigen krijgen immers "loon in de hemelen". (Matth. 5:
11, 12) De een zal zus schitteren en de ander zo. (1 Cor. 15 : 35.49)
Zo is het immers ook in de zondeloze engelenwereld. Ook daar is
onderscheid in macht en heerlijkheid. De bijbel spreekt over
cherubijnen en serafijnen, over aartsengelen, over vorsten, tronen,
heerschapijen (Dan 10 .13) en, overheden, machten.
In die engelenwereld
is de een niet jaloers op (1 Thess. 4 : 16) de ander en verheft de
ander zich niet boven de een. Zo zal het ook zijn in de nieuwe
mensengemeenschap. Het zal volkomen (2 Petr. 3 : 13) anders zijn dan
het nu is op aarde. De gelovigen die opstaan (Joh. 14 : 23 de doden
zullen met meer trouwen. Ze worden niet meer ten huwelijk genomen: in
dát opzicht zijn ze aan de engelen gelijk.
Hoe we precies (Matth.
22 : 30) zullen zijn? Laten we maar afwachten. Maar het zal zijn een
volheid (I Thess. 4: 13-17) van ongekend rijk leven! Samen met onze
Here Jezus Christus. (1 Thess. 5: 9-11) Daarnaar moeten we vol spanning
verlangen, er naar uitzien en trouw er naar toe leven. Want "niets
onreins zal binnenkomen". Daarom (Openb. 21 : 27) zegt de apostel
Petrus "hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige (2 Petr. 3: 11, 12,
14) wandel en godsvrucht, vol verwachting u spoedend naar de komst van
de dag Gods". En hij spoort ons aan: "geliefden, beijvert u in deze
verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede"
En Johannes schrijft:
..."wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een (1 Joh. 3 : 3) ieder die
deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is..." Zoals een
kind naar zijn verjaardag uitziet en de dagen aftelt, zo moeten wij
verlangend uitzien. Alleen, dat kind weet hoeveel nachtjes (1 Joh. 3 :
2) het nog slapen is. De gelovigen die uitzien weten alleen:
nóg niet. .. Immers: "het is nog niet geopenbaard wat we
zijn zullen, maar we weten... dat we Hem gelijk zullen wezen".
Het eeuwige leven is. .. God
kennen
Het eeuwige leven is
nog meer. Meer dan we tot nu toe zagen. De bijbel zegt: "Dit nu is het
eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige (Joh. 17: 3) waarachtige God
en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt".
Wat is dat: God de
Vader en de Middelaar Jezus Christus kennen? Het is maar niet "van Hem
gehoord hebben". Ook niet: "heel veel van Hem weten". Gód
kennen wil zeggen: Hem helemaal als je God hebben, alles met Hem doen
en ook voor Hem doen. Het is: Hem in liefde en bewondering kennen.
Natuurlijk moeten we
wel veel van onze God weten, voorzover Hij van Zich laat weten. Want de
HERE laat Zich kennen in de eenheid van zijn deugden, Zoals Mozes over
Hem hoorde: "HERE, HERE, God, barmhartig en (N.G.B. art. 1) genadig,
lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, die (Ex. 34 : 6, 7)
goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid,
overtreding en zonde vergeeft; maar de schuldige houdt Hij zeker niet
onschuldig..."
Zó moeten
wij Hem kennen en liefhebben. Zó moeten wij al zijn (1 Petr.
2: 9, 10) woorden en werken kennen, en "zijn grote daden ook
verkondigen". Om dat te kunnen doen moet je zijn Woord, de bijbel
kennen. Dan ontvangen we het eeuwige leven, dat nu al voor ons klaar
ligt als een erfenis.
Daarover zegt de
apostel Petrus nog mooie dingen: Hij noemt het: (1 Petr. 1 : 3-9)
..."een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in
de hemelen weggelegd is voor u..." ..."de zaligheid, welke gereed ligt
om geopenbaard te worden in de laatste tijd".
De erfenis ligt klaar. straks is
dat ons eeuwig feest
Wat een tegenstelling
met nu: in dit leven is alles vergankelijk, bevlekt en verwelkelijk.
Dat was ook het geval met de aardse erfenis, het aardse Kanaan, dat het
volk Israël kreeg. Dat landje in het Midden-Oosten, dat
tijdelijk de erfenis was: "een land overvloeiend van melk en honing".
Maar wat een vergankelijke, bevlekte en verwelkende erfenis.
Maar met de ons
beloofde erfenis is het anders: ze is onvergankelijk. In die erfenis
gaat het in alles om God, om de kennis van God en het in liefde eren
van God. Nu stellen velen nog de mens in het middelpunt: de knappe,
technische of goede mens van het humanisme of de godsdienstige mens van
(allerlei) schijnbare vroomheid (1 Joh. 5 : 21) .~
Nee, het gaat om God,
de Schepper, om zijn Naam, zijn wet, zijn eer . Want uit God en door
God en tot God zijn alle dingen: Hem zij de (Rom. 11: 33-36) '
heerlijkheid tot in eeuwigheid! (Rom. 16 : 25-27) Dat is eeuwig leven:
God in het middelpunt. Alles om God. Allemaal (Ps. 103 : 19-22) samen,
met de engelen en met heel de schepping leven tot eer van (H.C.
vr./antw. 58) God... "en wel om God daarin eeuwig te prijzen".
De eeuwige dood
Wat een tegenstelling:
tegenover het eeuwige leven staat de eeuwige dood. En het is:
óf óf. Er is een opstanding tot het eeuwige
leven, Er is ook een opstanding tot de eeuwige dood. Want alle mensen,
(Joh. 5 : 28, 29) behalve die nog niet gestorven zijn op de dag van de
verschijning van Christus, zullen opstaan.
Ook nu moeten we
vragen: Wat is dat, de eeuwige dood? En ook nu moeten we zeggen: Het is
moeilijk daarop een antwoord te geven, want ook over de eeuwige dood
spreekt de bijbel alleen in beeldspraak.
De eeuwige dood als
werkelijkheid is in het hier en nu gelukkig niet bekend. We weten wel
wat de dood is, wat sterven is. De dood hoort niet bij Gods schepping,
pijnlijk en diep vernederend als hij is.
De lichamelijke dood
is een gevolg van de zonde: "stof zijt gij en tot stof zult gij
wederkeren". (Gen.3 : 23)".
We weten ook van de
"geestelijke dood", het van God "vervreemd" (Joh. 3: 19) zijn, en in de
macht van de satan zijn. De bijbel spreekt erover en (Efeze 2 :
1-6)mensen die eruit verlost zijn weten ervan. Die weten wat het is:
(Col. 1 : 13) "overgezet zijn uit de dood in het leven". Maar de
eeuwige dood kennen we niet. Die zal er eerst zijn als de Here gaat
oordelen, op de grote dag van zijn toekomst. Wat zegt de bijbelover de
eeuwige dood?
Tegenover het eeuwige
leven staat: versmading en een eeuwig afgrijzen (Dan. 12 : 2). De
totale verlating door God. Het verschrikkelijke van het door (Jes. 66 :
24) God verlaten worden onderging onze Heiland aan het kruis. Om hun
eigen zonden en door de zuivere rechtspraak van God komen de mensen
(Matth. 27 : 46) die niet hebben geloofd in Jezus Christus als hun
Verlosser, in zo'n verschrikkelijke toestand dat ze van zichzelf en van
elkaar een afgrijzen hebben.Ze bestaan wel, maar ze léven
niet. Ze weten, ze spreken, maar ze ; zijn dood, een dood die bewust
wordt doorgemaakt. De bijbel spreekt ook hier in beelden:
-de buitenste
duisternis waar het geween is en het tandengeknars, (Matth. 8 : 12/22 :
13) , beeld van woede en wanhopige spijt; (Matth. 24 : 51)
-de poel die brandt
van vuur en zwavel, beeld van verschrikkelijk lijden en een
verstikkende, vernietigende atmosfeer (in de brief van Judas (Openb. 19
: 20/21 : 8) is de vernietiging van Sodom en Gomorra daarvan een
beeld); (Judas: 7).
-een vurige oven, waar
het geween is en het tandengeknars; (Matth. 13 : 42, 50)
-"de hel: waar hun
worm niet sterft (beeld van knagende wroeging) (Marc. 9 : 48) en het
vuur niet wordt uitgeblust"; (beeld van vernieling; de haat die Jes. 66
: 24 van buiten aangrijpt). (In Jezus' dagen lag ten zuiden van
Jeruzalem het dal Ben-Hinnom, oorspronkelijk een stukje natuurschoon,
maar geworden tot de vuilnisbelt van Jeruzalem. Daar knaagden altijd de
wormen en was er altijd wel iets dat brandde. Die naam Ben-Hinnom werd
vervormd, eerst tot Ge-Hinnom en toen tot Gehenna = hel. Hieraan is het
beeld ontleend.) In Openb. wordt gezegd "en al de vogels werden
verzadigd van (Openb. 19 : 21) hun vlees" , beeld van smadelijk omkomen
en van onmacht om te ontkomen; terwijl de verlorenen roepen tot de
bergen en tot de rotsen: "valt (Openb. 6: 16, 17) op ons en verbergt
ons..." beeld van uiterste wanhoop.
Dit is dus alles
beeldspraak om de verschrikking van het vonnis aan te duiden dat de
rechtvaardige Rechter definitief zal uitspreken over allen die niet
geloofden. Het is geen verrassing, het is wel een (1 Thess. 5 : 3)
plotseling verderf'. Men wil er van te voren niet van weten. Sommigen
(2 Petr. 3 : 3-5) spotten er zelfs mee met de bijbel in hun hand. Maar
tot hun ontzetting zullen ze het weten !
Intussen weten we ook
uit de bijbel dat er onderscheid zal zijn. Zoals er verschil zal zijn
in heerlijkheid van de gelovigen, zo zal er verschil in het oordeel
zijn. Ook in de plaats van de verschrikking is er geen gelijkheid. De
Heiland spreekt daarover als Hij de steden aan de (Matth. 11 : 20-24)
oever van het meer van Galilea, waar Hij zoveel heeft gepredikt en
(Luk. 10 : 12-15) zoveel tekenen heeft gedaan, hun ongeloof verwijt.
Het zal voor de
inwoners van Tyrus en Sidon (waar de vreselijke Baaldienst werd
uitgeoefend) en zelfs voor de goddeloze inwoners van Sodom en Gomorra
(door de HERE Zelf verwoest om hun zonden) (Matth. 10: 15) toch
draglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor hen die het
evangelie hebben gehoord en zich niet hebben bekeerd.
We konden en mochten
in deze studie niet zwijgen over de eeuwige dood. Laat je niet
misleiden door mensen, zelfs kerkmensen, die ontkennen dat die eeuwige
dood er is, als straf op het ongeloof .
Eeuwig leven: nu al
Moet je nu bang zijn,
als je weet van de eeuwige dood? Nee, je ziet daardoor juist het
heerlijke van het eeuwige leven. Want wie echt gelooft dat Jezus
Christus zijn schuld heeft betaald en zijn zonde voor God heeft
verzoend, weet dat hij het eeuwige leven zal ontvangen. Ja nog meer,
wie gelooft mag nu al, in deze tijd, iets van het eeuwige (Joh. 3 : 36)
leven ervaren. De Heiland zegt: "wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig
(H.C. vr./antw. 58) leven". Ook de Catechismus zegt: "dat ik nu al het
begin van de eeuwige vreugde in mijn hart gevoel".
Wie gelooft:
-heeft in dit leven al
gemeenschap aan de Here Jezus Christus;
-geniet in dit leven
al de vergeving van de zonden;
-ontvangt in
dit leven al kracht om tegen de zonde te vechten;
-gaat in dit
leven God al "kennen", de enige ware God, en Jezus Christus die Hij
gezonden heeft;
-heeft in
dit leven al de vreugde van de "gemeenschap der heiligen" , (dat
betekent: niet los naast elkaar of zelfs tegen elkaar, of bij elkaar
zonder elkaar te begrijpen, maar echt een gemeenschap met elkaar, in
liefde en dienst);
-die mag in die
gemeenschap samen met al de gelovigen, in dit leven , de Here dienen,
God de eer geven, en zijn wet in heel het leven (beginnen te) doen.
De vreugde van het
eeuwige leven, hoe onvolkomen en klein ook, is er nu al. Ze wordt door
de zonde wel vaak getemperd. Soms is ze schijnbaar weg, maar ze is er
dan toch telkens weer. En straks, nu nog niet, maar ineens: samen met
de gelovigen van alle tijden, samen met de Here:
Lees hier eens verder over HET EEUWIGE LEVEN
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)