HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Geloof wordt mij
aangerekend tot gerechtigheid
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 401
- Geloof wordt mij
aangerekend tot gerechtigheid
Lees eens vanaf Genesis 12
Als u dit hoofdstuk wilt begrijpen is het aan te bevelen te
lezen vanaf Genesis 12. Want het is natuurlijk van belang te weten in
welk kader dit hoofdstuk staat. Abram is vertrokken uit het land der
Chaldeeën (het tegenwoordige Irak) en woont nu als vreemdeling
in het land Kanaan. Zo had God hem bevolen.
Waarom
eigenlijk?
In Genesis 6 en volgende hoofdstukken wordt verteld over de zondvloed.
Om de boosheid van de mensen (Gen. 5 : 1) heeft God de (Gen. 5 : 1)
eerste wereld door de zondvloed verdelgd. Alleen Noach met zijn gezin
werd gespaard. God beloofde toen dat er nooit meer een zondvloed zou
komen. Het teken van die belofte: de regenboog is ook een teken voor
God zelf. Hij zal geduld met de mensen hebben. De bijbel noemt dat:
Gods lankmoedigheid. God wilde de weg open houden naar de toekomst; Hij
had immers beloofd dat er een Verlosser zou komen (Gen. 3 : 15), die
alles weer zou herstellen zoals het vroeger Gen.3 : 15 was.
Ook het nageslacht van Noach diende God niet. In de torenbouw van Babel
wilden ze zich sterk maken tegen God. Dan grijpt God in. Hij wil niet
dat de slechtheid van de mensen zo groot wordt, dat het leven op aarde
onmogelijk wordt. Daarom verstrooit Hij de volken over de aarde.
Zal er nog wel één gezin op de wereld overblijven
dat het geloof in God zuiver bewaart? Zelfs in het gezin van Terah, de
vader van Abram gaat het mis, want zelfs in dat gezin werden vreemde
goden (Gen. 11 : 26-32) gediend. Dan besluit God tot een nieuw begin.
Hij stuurt Abram weg uit de wereld van de afgodendienst om te voorkomen
dat ook het gezin van Abram daaraan te gronde gaat. God zondert hem af
van zijn eigen familie. Tegelijk belooft God hem, dat Hij hem zal
zegenen en beschermen.
De beloften
van God
Let er op, dat de beloften van God ook gaan over de verre toekomst.
(Gen. 12: 3). Eenmaal zal God aan de afzondering weer een eind maken,
alle geslachten (volken) op aarde zullen gezegend worden door wat nu
(Gal. 3 : 14, 16) gebeurt. Want de beloofde Verlosser Jezus Christus
zal geboren worden uit het nageslacht van Abraham. Maar voorlopig staat
Abram met zijn gezin alleen: erg gevaarlijk zeker in die tijd. Van Ur
naar Haran trekt de hele familie nog mee, maar in Haran blijven ze
bijna alle- maal achter. Abram trekt alleen verder met zijn vrouw
Saraï en zijn neef Lot. Zo komt hij in Kanaan.
IHoe was nu Abrams situatie bij het begin van hoofdstuk Gen. 15. Hij
woonde in Kanaan als vreemdeling buiten de bescherming van het eigen
stamverband. De koningen van het Oosten waren verslagen, maar zouden ze
volgend jaar niet terugkomen om zich te wreken? Abram is weloverwinnaar
, maar heeft daar geen enkel voordeel uit getrokken. Saraï was
onvruchtbaar. Vandaag zouden we zeggen: het was medisch onmogelijk dat
Abram en Saraï een kind zouden krijgen. Hoe kun je in zo'n
situatie nu geloven in de beloften van God? En dan komt God tot Abram
en sluit met hem een verbond.
Een gewoon, menselijk verbond wordt altijd gesloten tussen twee
partijen, die elkaar wat beloven. Maar dit verbond gaat alleen van God
uit. Abram behoeft alleen maar te geloven wat God belooft. Wat belooft
God? Abram je bent niet onbeschermd: Ik ben je schild. Abram je hebt
wel geen buit, maar je loon zal groot zijn. Abram het ongelooflijke
gaat gebeuren: de nakomelingen van je eigen lijfelijke zoon zullen tot
een groot volk worden en in Kanaan wonen. Abram om te maken dat je echt
blijft geloven, zal ik je bij mijn beloften een teken geven: we zullen
net als twee mensen dat doen, een verbond sluiten. Alleen met dit
verschil: we gaan niet samen tussen de gedeelde dieren door. Ik ga
alleen. Want het verbond gaat van Mij uit. Ik maak jou tot mijn
bondgenoot. Abram je bent nu een vreemdeling tussen wel tien volken.
Maar het wordt anders. Dit land wordt eigendom van jouw nakomelingen.
En in dat nageslacht zullen alle volken gezegend worden. Die zegen is
vervuld, toen uit Abrahams nageslacht Jezus Christus werd geboren.
Abram is volledig partij in dit verbond.
Gen. 17 vertelt dat Abram zijn deel van de overeenkomst moet nakomen.
De trouw van hemzelf en zijn nageslacht aan dit verbond moet blijken
uit het aanbrengen van het teken van het verbond: de besnijdenis. In
dit hoofdstuk (Gen. 15) (Rom. 4 : 11, 12, 13) zien we nu wat geloof is.
Immers in vers 6 staat over Abram: "En hij geloofde in de HERE en Hij
rekende het hem toe als gerechtigheid' , .
Lees nu maar eens Romeinen 4. Ook hier wordt uitgebreid gesproken over
het Rom. 4 geloof van Abraham. Samenvattend kunnen we zeggen: God roept
Abraham. Door zijn woord (zijn belofte) maakt Hij dat Abraham Hem
gelooft. Dat geloof betekent: vertrouwen op God, geloven in de HERE,
alleen omdat Hij het zegt. Dus: geloven dat God zijn Beschermer is als
mensen hem kwaad aandoen, want God zegt het; -geloven dat God in staat
is het onmogelijke te doen door aan hem en Sara een zoon te geven, want
God zegt het; geloven dat zijn nakomelingen het land Kanaiin zullen
bewonen, ook al bezit hij er nog geen stukje grond, want God zegt het:
geloven dat God in staat is zijn zoon Izak uit de dood weer tot (Gen.
22) het leven te roepen, al heeft Abraham nog nooit zoiets gezien of
ge- hoord, want God zegt het.
Abraham gelooft het menselijk onmogelijke. Hij gelooft dat God zo .
machtig is, dat Hij kan doen, wat Hij belooft. Hij gelooft dat God zo
trouw is, dat Hij zal doen, wat Hij belooft. Dat geloof wordt Abraham
tot gerechtigheid gerekend.
Hoe kan dat? Rechtvaardig wil toch zeggen: goed, zonder zonde? En de
bijbel zegt immers: Niemand is rechtvaardig, ook niet
één. Ook Abraham niet. Ook Abraham is in Gods
ogen een zondaar. Maar: (Ps. 14) Abraham gelooft wat God zegt. En omdat
hij gelooft, vergeeft God (Rom. 3 : 9-20) hem zijn schuld en rekent God
hem als een rechtvaardige, als iemand die geen zonde doet. Dat is
Abrahams "gerechtigheid". Hij staat als het ware voor God, als was er
in hem geen zonde meer. Alleen omdat hij gelooft.
IDaarom kan de apostel Paulus zeggen: "wij dan, gerechtvaardigd (Rom. 5
: 1,2) door het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus
Christus. Dat is het grote geschenk, de genade die God geeft aan een
ieder die gelooft. God vergeeft Abrahams schuld, omdat er
Eén zal komen, een volkomen Rechtvaardige, die de schuld zal
dragen: Jezus Christus, Gods eigen, Eniggeboren Zoon.
Daarvan wist ook Abraham. In Jezus uit het nageslacht van Abraham,
zullen alle volken gezegend worden. In die belofte heeft Abra-ham
geloofd. Jezus zegt later zelf: " Abraham heeft zich er op (Joh. 8 :
56) verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich
verblijd".
Dat is geloof. Geloven dat God zomaar (de bijbel zegt: uit genade) de
schuld vergeeft aan een ieder die gelooft, dat Jezus Christus die
schuld heeft betaald.
Door het
geloof - Hebreeën 11
Wie waren de Hebreeën? Het zullen Joden geweest zijn, die
christen waren geworden. Misschien waren er veel priesters en levieten
onder, want in deze brief (Hand. 6 : 7) wordt vaak verwezen naar de
tabernakel, de offerdienst, de hogepriester enz. Deze Hebreeën
hadden leven en goed voor het geloof (Hebr. 10 : 32-34) over gehad. Ze
hadden hoge verwachtingen gehad, toen ze in Christus waren gaan
geloven. Maar het duurde zo lang. Christus' overwinning en de glorie
van zijn Rijk lieten op zich wachten. Wel is ellende op el- lende hun
deel. En nu dreigt een inzinking, zelfs een afval van het geloof. Er
worden mensen "nalatig", dwz. ze blijven achter, raken uit het gelid,
dreigen te deserteren. Ze hebben geleden, geworsteld, hebben smaad
geleden en zijn beroofd. Nu is er de noodzaak tot vermaning. Ze hebben
volharding nodig. En de schrijver waarschuwt met (Hebr. 10 : 35-38) de
woorden uit de profeet Habakuk.
Er zijn twee fronten: een (Hab. 2 : 3, 4) nalatigheidsfront en een
geloofsfront. En dan komt vs. 39 (ik geef dit Hebr. 10: 39 vers in de
vertaling van Groot Nieuws): "Maar wij behoren niet tot hen die het
opgeven en verloren gaan, maar tot hen die geloven en daardoor hun
leven redden." Dan laat de schrijver in Hebr. 11 zien wat geloof is.
Zekerheid van de dingen die men hoopt en een bewijs van de dingen, die
men niet ziet. ..
De dingen die men hoopt die zullen komen, die men op goede gron- den
verwacht. God doet immers wat Hij belooft! En de dingen die men niet
ziet. Sommige mensen willen pas geloven als ze eerst iets hebben
gezien; (Joh. 20 : 25) denk aan Thomas. Zo zijn er vandaag mensen, die
pas willen geloven wat de bijbel zegt, of die menen dat hun geloof zal
worden gesterkt, , als door opgravingen in Kanaan of elders aangetoond
wordt, dat de bijbel op een bepaald punt betrouwbaar blijkt.
Maar het wonder van het geloof is dat je zekerheid hebt van iets dat je
op dat moment niet ziet. Dan gaat het daarbij in de brief aan de
Hebreeën niet over zaken, die je met je ogen niet kunt zien,
die onzichtbaar zijn, (b. v. over engelen of over de vergeving van de
zonden). Nee, het gaat over dingen die op het moment dat God ze
beloofde nog geen realiteit waren, maar die pas later worden gezien.
Geloof dus in zaken waarvan God belooft dat Hij ze later zal geven. In
Hebr. 11 somt de schrijver verschillende personen op, die hebben
geloofd wat God beloofde, zonder de vervulling van die belofte te zien.
Abel geloofde en bracht
daarom een beter offer dan Kaïn. In Gods ogen was hij een
rechtvaardige, maar je zou zeggen: resultaat (Gen. 4) zag hij niet
-Kaïn sloeg hem dood. Gen. 5 : 22
Henoch kondigde het
oordeel aan (zie ook Judas vs. 14 en 15). Judas vs. 14, 15 Hij geloofde
dat het zou komen, gezien heeft hij het niet.
Noach bouwde een ark,
terwijl de zon scheen en het dagelijkse (Gen. 6) leven zijn gewone gang
ging. Maar hij geloofde dat het oordeel van God zou komen. Daarom deed
hij wat God hem had opgedragen. Daarom werd hij gered.
Abraham geloofde dat hij
nageslacht zou hebben; dat de beloofde (Gen. 22) Verlosser , de
Christus zou komen. In dat geloof wilde hij zijn enige zoon offeren.
Zo gaat de schrijver voort met het noemen van mensen die geloofden in
wat God beloofde, zonder dat beloofde op dat ogenblik te zien. Maar ze
geloofden omdat God het had gezegd. Wat God belooft gaat altijd in
vervulling, het wordt altijd waar . Voor wie gelooft!
Het oordeelover de eerste wereld is gekomen; het beloofde land is
verkregen; de Christus is gekomen. In de eerste drie verzen van het
volgende hoofdstuk wekt de schrijvers zijn lezers op, evenals al die
geloofsgetuigen, te volharden in het geloof. Dat kunnen ze alleen als
ze daarbij zien op Jezus, die zo volkomen geloofde in Gods belofte van
de heerlijkheid die Hij zou ontvangen, i dat Hij zelfs het kruis op
zich nam.
Psalm 27
Zo ik niet had geloofd. ... Lees deze psalm maar eerst eens rustig voor
uzelf .Een psalm is een lied, een hebreeuws gedicht, dat gezongen werd.
Het meest opvallend van de hebreeuwse dichtkunst is het parallellisme:
eenzelfde zaak, gebeurtenis of gevoel wordt tweemaal, soms driemaal
herhaald, telkens met andere woorden en beelden. Psalm 27 spreekt over
de veiligheid en de zekerheid die het geloof geeft.
Een psalm van David. De meeste psalmen van deze dichter-koning houden
verband met, of zijn vaak de neerslag van een stukje van zijn
levensgeschiedenis. Psalm 27 is waarschijnlijk ontstaan toen David (I
Sam. 18-31) vluchten moest voor koning Saul, en zijn leven in groot
gevaar was.
Je kunt de psalm in twee delen verdelen. In vers 1-6 spreekt de dichter
(Ps. 27: 1-6) over de HERE. Het is als een geloofsbelijdenis: "De HERE
is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen?" Hoewel veel
vijanden hem bedreigen blijft David op de HERE vertrouwen. Zo vast ge-
looft hij dat de HERE hem helpen zal, dat hij al, voor de verlossing
werkelijkheid is geworden, de HERE prijst om zijn hulp. (vs. 6)
In het tweede deel van de psalm roept de dichter de HERE , rechtstreeks
aan. Hij spreekt dan tot God op grond van zijn belijdenis uit de vorige
verzen. "Hoor, HERE hoe ik luide roep, wees mij genadig en antwoord
mij. ' ,
In zijn nood pleit David op de beloften die God hem gaf. Hij is immers
door God zelf geroepen tot koning. Het was op Gods bevel dat (I Sam.
16) Samuël hem zalfde tot vorst over Israël. (Gen.
17: 16). David kon zelfs teruggrijpen op de beloften die de HERE aan
Abraham had gedaan: Uit Abraham zullen koningen voortkomen en die (Gen.
18: 17-19) koningen zullen heersen over een groot volk. (Gen. 22 :
16-18). Het zijn die beloften die David zekerheid geven in tijd van
nood. God heeft immers zelf tot hem gezegd: Zoek mijn aangezicht. Nu
zoekt hij het aangezicht van de HERE, dwz. hij zoekt de gunst van de
HERE, hij wil bij Hem schuilen, de aanwezigheld van de HERE ervaren.
Uit de voorafgaande verzen blijkt dat David weet, waar hij het
aangezicht van de HERE kan vinden: in de tabernakel, waar de ark van
het verbond staat (later was dat de tempel, gebouwd door Salomo). In
zijn nood zoekt David het heil, de redding bij het aangezicht van de
HERE in het huis van God, om daar de liefelijkheid van de HERE te zien.
Daar zal hij een veilige schuilplaats vinden, zoals iemand veilig is,
die kan schuilen in de hut (woning), in de tent van een machtige
vriend. Daar in Gods huis, bij de ark, zijn de priesters, daar is de
offerdienst. Daar spreekt alles van verzoening door het bloed van de
komende Messias.
Daarom te meer bidt hij (vs. 9): "Verberg uw aangezicht niet voor mij,
wijs uw knecht niet af in toorn." Als de HERE zijn aangezicht niet
verbergt, is Davids schuld immers verzoend. God is hem steeds tot hulp
geweest. En na de smeking: "verwerp mij niet en verlaat mij niet o God
mijns heils", klinkt zijn belijdenis: als iedereen mij verlaat, U niet.
De HERE is er, altijd. Hij neemt aan, wie Zijn aange-" zicht zoekt.
David vraagt de HERE dan om leiding op zijn levensweg, waar zoveel
vijanden hem omringen. En dan komt de jubel van het geloof: (vs. 13).
Het is eigenlijk een onafgemaakte zin: "als ik niet had geloofd..."
Daardoor wint deze belijdenis aan kracht. Je zou er achter kunnen
voegen: dan was ik vergaan. David heeft geloofd, dat hij de goedheid
van de HERE zou zien. Daar was hij zeker van. En dan blijkt dat hij
gelooft aan de gemeenschap met Gods volk. Hij roept hen op in het
zelfde vertrouwen te leven. "Wacht op de HERE "
David zegt in deze psalm
AMEN op Gods JA
Er zijn, net als David, vele geloofsgetuigen om ons heen. Hoe staat het met onszelf?
Om daarover door te praten lazen we 1 Petrus 3:8-18. Petrus
spoort zijn lezers aan om verantwoording af te leggen van hun geloof.
Hij benadrukt echter dat zij dat met zachtmoedigheid en eerbied/respect
moeten doen (vers 15). In onze groep ontspint zich een gesprek over
evangelisatiemethoden. Hoe kun je op een respectvolle manier spreken
over iets waarvan jij overtuigd bent? Hoe voorkom je dat de ander het
gevoel heeft niet serieus te worden genomen? Christenen weten zovaak
wat een ander nodig heeft, zonder ook maar iets te vragen.
Bij Petrus gaat het om een levenshouding, om een goede levenswandel
(vers 16) en een vriendelijk getuigenis. Wat kenmerkend is van
zo’n houding is vooral dat het kwade wordt beantwoord met het
goede (verzen 9-11). Je eerste neiging om boos te worden moet je zien
te onderdrukken. Dat is natuurlijk niet altijd eenvoudig en Petrus
besteedt dan ook meerdere verzen aan dit punt. Maar zo’n
houding zal opgemerkt worden door de mensen en zal vragen
oproepen. Dat is het moment waarop je kunt spreken.
Petrus kiest zijn woorden met zorg als hij schrijft: ‘Vraagt
iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds
bereid om u te verantwoorden’ (vers 15). Getuige zijn draait
om de hoop die ons leeft. Dat is veel ruimer en wijdser dan datgene wat
we verstandelijk geloven. Het gaat om datgene wat ons beweegt, datgene
waar we naar uitzien, datgene waar we ook mee worstelen. Geloof is
zoveel meer dan een reeks geloofsartikelen, geloof moet leven. Is het
niet zo dat levensverhalen van bijbelse personen ons aanspreken omdat
we zien hoe in hun concrete en soms moeilijke levensomstandigheden
geloof en hoop naar boven komen? Zouden wij dan niet ook ons leven
moeten delen met anderen, in de hoop dat zichtbaar wordt waar wij onze
kracht uit putten en merkbaar is dat wij leven uit het geheim van Gods
aanwezigheid?
Petrus spoort ons aan de weerstand en het lijden dat we misschien
meemaken met moed te dragen. Maar hij zegt meer. Het kwaad moet
namelijk beantwoord worden met het goede. Dat vraagt veel meer van ons
dan het verdragen en ondergaan van bedreigingen en beschimpingen. Het
vraagt namelijk van ons dat we er het positieve tegenover stellen van
het gebed en de zegen (vers 9, 12).
Zijn we daar in concrete situaties toe in staat? We moeten er steeds
weer aan herinnerd worden, dat Gods handelingen gericht zijn
op het zegenen van mensen, op het scheppen van hoop temidden van
wanhoop. Als je beseft dat jou dat is overkomen en het steeds opnieuw
gebeurt, dan kun je ook anderen tot zegen zijn.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)