HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het heil is van de HERE -
Jozua 1:1-9
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 413 - Jozua 1:1-9 - Het heil is van de HERE
Gods beloften
Mozes is gestorven. Daarover heeft het laatste hoofdstuk van
het boek Deuteronomium gesproken. Het is goed eerst Deuteronomium 34 te
lezen en daarna Jozua 1.
Om Jozua te begrijpen moeten we nog iets bedenken. Wat had de HERE aan
Abraham beloofd? (Gen. 13: 14-17) Twee zaken: een nageslacht (een groot
volk) én een land voor dat volk om in te wonen en om daar
veilig te zijn. ,
Het eerste
heeft de HERE vervuld
Abraham heeft nageslacht gekre- gen op de meest wonderlijke
manier. Abrahams zoon Isaak is geboren (Gen. 18: 1-15) toen het binnen
menselijke mogelijkheden echt niet meer kon. Zo (Gen. 21 : 1-7)
wonderlijk was ook de geboorte van heel het volk dat uit Abraham, Isaak
en Jacob was voortgekomen. De egyptische koning probeerde Ex. 1 dat
volk uit te roeien. Er leek niets van over te blijven. En toch groei-
de het tegen de verdrukking in, zo hard dat de koning er bang voor
werd. Dat was Gods werk. Het volk is er dus.
En nu komt het
tweede deel van Gods belofte
Nu komt het land. En God zorgt voor dat land even goddelijk en
wonderlijk. En Hij gebruikt Jozua om zijn volk het land te geven. Jozua
moet Israël uit de woestijn in Kanaan brengen. Daar moet hij
tegen alle volken standhouden en ze overwinnen. Uit zichzelf kan Jozua
dat niet. Dat hoeft hij ook niet. Als de HERE Jozua de opdracht geeft
voort te zetten, wat Mozes begonnen is, zegt Hij (vers 3): "Elke plaats
die uw voetzool betreden zal, gééf Ik ulieden".
De HERE gééft het.
Jozua heette vroeger Hosea (hij helpt, of hij redt). Maar hij is immers
Jozua genoemd -de HERE redt, verlost, geeft heil. Dat zal de HERE nu
be- wijzen. Zelfs de grenzen van het land worden al aangegeven (vs. 4)
Jozua bevindt zich met het volk in het zuiden. Vandaar uit wijst de
HERE de oostgrens aan: de woestijn en de Libanon; dan de noordgrens:
tot aan de grote rivier, de Eufraat. Daarbij worden de Hethieten
genoemd, die in de tijd van Jozua een gebied beheersten dat zich tot
Syrië uitstrekte; tenslotte de westgrens: de Middellandse of
Grote . zee. Jozua hoeft enkel "sterk en moedig" te zijn. Dat wil
zeggen: hij , moet zich door geen macht van de wijs laten brengen en
zich consequent aan het woord van de HERE houden. De HERE zal het wel
doen.
We lezen even verder dan ook (in hoofdstuk 2 : 9) dat de schrik op de
inwoners van het land gevallen is, de daden van de HERE maken
deheidenen krachteloos en bang.
Jozua is in zichzelf zwak en het volk ook. Dat blijkt als ze maar even
denken, het alleen en zonder de HERE te kunnen doen. Maar als Jozua op
de HERE vertrouwt, zich als Mozes' opvolger ge- draagt en dus precies
doet wat de HERE in zijn wet heeft voorgeschreven, dan zal het volk dit
land van de HERE ontvangen.
De HERE heeft het toch gezworen (vers 6). Die eed zal de HERE houden.
Het heil is van de HERE.
" Jullie weten
niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van
de Joden." (Johannes 4:22 NBV) "Het heil is uit de Joden." Handelingen
3:17-26 (NBG)
Waarover gaat het?
Het Griekse woord, dat bij ons als heil of redding vertaald is, is:
soteria. Het betekent: redding, bevrijding, behoud, heil. Het verwijst
naar veiligheid. Het maakt duidelijk, dat de gelovige gered is -van de
straf op de zonde (de eeuwige verlorenheid), -van de macht van de zonde
in zijn leven, -van de aanwezigheid van de zonde in zijn leven -en van
het vreugde beleven aan de zonde.
Het voorzetsel dat met "uit" vertaald is, spreekt van een plaats
waarvandaan iets gekomen is. Hier zegt het dus, dat de redding die wij
ontvangen hebben, bij de Joden vandaan gekomen is. Het wil zeggen, dat
de redding door God eerst aan de Joden gegeven is en dat de Joden deze
weer aan ons hebben doorgegeven. Het zegt dus, dat de Here Jezus als
Redder voor de Joden gekomen is, en dat deze redding via de Joden weer
bij de niet-Joden, dus ook bij ons, terechtgekomen is. Dat is
duidelijke taal. De vraag kan gesteld worden, wat wij daarover nog meer
in de Bijbel lezen.
Jezus, de Joden en het kruis
"Volksgenoten, ik weet dat u uit onwetendheid hebt gehandeld, evenals
uw leiders. Zo heeft God echter in vervulling doen gaan wat hij bij
monde van alle profeten had aangekondigd: dat zijn Messias zou lijden
en sterven. Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om
vergeving te krijgen voor uw zonden." (Handelingen 3:17-19)
Letterlijk spreekt Petrus zijn volksgenoten aan met "Broeders". Daarmee
spreekt hij vriendelijker en gemoedelijker dan dat hij eerder in dit
hoofdstuk deed, toen hij de leden van het Sanhedrin verweet, dat ze bij
Pilatus Jezus verloochend hebben (:13, zie :13-15). Gelijktijdig maakte
hij toen duidelijk, dat Jezus "de Knecht" was, dat is degene die als
Knecht van de Heer in de profetie van Jesaja aangekondigd was. Ook
maakt hij duidelijk, dat de Joodse leiders - zonder dat zij dit wisten
- in de weg van God waren, want God wilde de dood van de Here Jezus
(:18).
De verloochening van de Here Jezus geschiedde "uit onwetendheid". Dat
maakt duidelijk, dat Petrus weet, dat de Joden een onopzettelijke zonde
gedaan hebben. De Torah maakt immers onderscheid tussen opzettelijke en
onopzettelijke zonden (Leviticus 22:14; Numeri 15:22-29 en
Hebreeën 9:7). Voor opzettelijke zonden is een offer niet
mogelijk. Deze dient altijd bestraft te worden (Numeri 15:30 en
Hebreeën 10:26). Voor onopzettelijke zonden kan een offer
gebracht worden.
Terwijl de Joden geroepen hebben, dat Jezus' bloed over hen en hun
kinderen zou komen, hebben zij daarmee niet een oordeel over zich
afgeroepen. Het was onopzettelijk zegt Petrus hier. Ook de Here Jezus
aan het kruis maakte duidelijk, dat het om een onopzettelijke zonde
ging. Daarom vroeg Hij de hemelse Vader om het hun te vergeven, omdat
ze niet wisten wat ze deden (Lucas 23:34). Het afwijzen van de Here
Jezus behoorde bij het plan van God en diende zo te geschieden. Nu kon
Jezus' bloed ook geen oordelend bloed voor hen zijn. Trouwens, het
bloed van de Here Jezus is nooit oordelend bloed. Het is altijd en
alleen verzoenend bloed. Zeker, nu de Joden recht hadden op een offer,
omdat zij onopzettelijk zondigden. En ze kregen het offer. Ze kregen
het meteen. Ze kregen het offer van de Knecht van de Heer, de Messias,
die Zijn offer voor hen bracht aan het kruis op Golgotha.
Denk er aan, dat onopzettelijk niet betekent: onschuldig!. Wie
onopzettelijk zondigt is ook schuldig. Daarom moet er juist een offer
gebracht worden.
Vervolgens maakt Petrus duidelijk, dat de verzoening voor de Joden niet
een automatische zaak is, maar die weliswaar het hele Joodse volk wordt
aangeboden, maar alleen effectief wordt bij iedere individuele Jood,
die voldoet aan de volgende voorwaarde: "Wend u af van uw huidige leven
en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden." (:19) In
het Grieks worden hier twee bijzondere woorden na elkaar gebruikt, die
absoluut bij elkaar horen: metanoia en epistrephein. Beide woorden
komen samen voor in deze tekst en ook in Handelingen 26:20.
Het eerste woord (metanoia - zie ook Handelingen 2:38) is bij ons
vertaald als "wend u af van uw huidige leven." Dat is een beetje te
vrij vertaald. Het wil zeggen, dat je verandert van gedachten, van
inzichten. Wij komen het in het Oude Testament tegen als teshuva, dat
is: tot inkeer komen. Daartoe roept Petrus het volk op. Ze moeten tot
inkeer komen. In de NBG vertaling heet dit "bekering". In deze tekst
staat in de NBG vertaling: "Kom tot berouw". Het betekent, dat je tot
andere gedachten moet komen, dat je berouw moet hebben over de situatie
waarin je nu verkeert omdat je tot een beter inzicht bent gekomen,
waarbij je het huidige leven verafschuwt en nu een ander leven wilt
beginnen.
Het tweede woord (epistrephein) is bij ons vertaald als "keer terug tot
God". Het betekent, dat je verandert van richting in je leven. Terwijl
metanoia in je gedachten en in je hart plaats vindt, is epistrephein
iets dat je hele levenswandel en levenswijze bepaalt. Je kiest een
nieuwe levensrichting. Je krijgt een nieuw doel in je leven. Je vaart
een andere koers dan je eerder deed. Je gaat een andere kant uit.
Vervolgens vertelt Petrus wat je krijgt als je dit doet: vergeving voor
je zonden (:19). Het woord dat bij ons met "vergeving" vertaald is, is
echter niet het gewone woord voor vergeving. Eigenlijk is nu de NBG
vertaling correcter. Die zegt, dat je zonden "uitgedelgd" worden. Het
Griekse woord exaleiphoo betekent letterlijk uitwissen en ook ongeldig
maken (zie Colossenzen 2:14). Het woord werd bij de Grieken gebruikt
als iets of iemand helemaal gezalfd werd of helemaal gewassen werd. Het
werd ook gebruikt als "bestrijken", namelijk als iets met kalk bedekt
werd (witkalken of pleisteren). Er ging een nieuwe laag overheen en het
oude was niet meer zichtbaar. Het had ook de betekenis van iets
uitwrijven, of afwrijven, iets uitwissen, doorhalen, doen verdwijnen.
In die betekenis komen wij het tegen. Als je het ziet als letters die
op een schoolbord geschreven staan en die nu met een natte spons
verwijderd worden, heb je de goede betekenis. Of om het in moderne taal
te zeggen: Het is net als delete in je PC.
Jezus, de Joden en de opstanding
"God heeft zijn dienaar allereerst voor u laten opstaan en hem naar u
gezonden om ieder van u die zich afkeert van zijn slechte daden te
zegenen." (Handelingen 3:26)
Het woord "allereerst" is de vertaling van het Griekse woord proton.
Wij komen het o.a. tegen als over de Here Jezus gesproken wordt, dat
Hij de eerstgeborene is. Dan wordt niet bedoeld de eerste in de tijd,
maar de eerste in belangrijkheid, de voornaamste, de belangrijkste. Zo
moeten wij het ook hier zien.
Natuurlijk: het Joodse volk was voor wat de tijd betreft, het eerste
volk dat gered werd. Maar het is ook het belangrijkste volk dat gered
is. Israël is in Gods ogen het belangrijkste volk op aarde!
Het is Zijn Zoon, Zijn oogappel.
"De HEER heeft Jakob uitgekozen, Israël als zijn kostbaar
bezit." (Psalm 135:4) "Omwille van mijn volksgenoten, de broeders en
zusters met wie ik mijn afkomst deel, zou ik bijna bidden zelf
vervloekt te worden en van Christus gescheiden te zijn; omwille van
hen, de Israëlieten, die God als zijn kinderen heeft
aangenomen en aan wie hij zijn nabijheid, de verbonden, de wet, de
tempeldienst en de beloften heeft geschonken; omwille van het volk dat
van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen. God,
die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid. Amen."
(Romeinen 9:3-5)
"Want zelf zou ik wel wensen van Christus verbannen te zijn ten behoeve
van mijn broeders, mijn verwanten naar het vlees; immers, zij zijn
Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de
heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de
beloften; hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft,
de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid!
Amen." (NBG)
Hier schrijft Paulus: God heeft het volk Israël als Zijn
kinderen aangenomen. God heeft het volk Israël Zijn
heerlijkheid, nabijheid en aanwezigheid geschonken (de wolk- en
vuurkolom). God heeft het volk Israël verschillende verbonden
gegeven, d.w.z. verschillende verbonden met hen gesloten (Genesis 12;
15; 22; 2 Samuel 7:13; Ezechiel 36:26,27). God heeft het volk
Israël Zijn wet, Zijn Torah gegeven. God heeft het volk
Israël de tempeldienst met zijn offerdienst gegeven. God heeft
het volk Israël verschillende beloften gedaan. God heeft het
volk Israël enkele zeer bijzondere voorvaderen (Abraham, Izaak
en Jacob) gegeven. God heeft het volk Israël Zijn Messias
gegeven. Dit alles heeft God alleen aan Israël gegeven. Er is
geen enkel ander volk op aarde, dat kan zeggen, deze zegeningen van God
ontvangen te hebben. Israël is uniek.
Zo wordt dit woord "allereerst" (proton) ook in Romeinen 1:16 gebruikt:
"Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende
kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook
voor andere volken."
Zo was het in de eerste plaats voor het Joodse volk dat de Here Jezus
opstond uit de dood. Hij was juist voor hen gestorven en Hij stond
juist voor hen op uit de dood. De Messias zou immers juist voor het
Joodse volk komen en juist hen met God verzoenen. Zo werd juist voor
het Joodse volk Gods zegen openbaar. God zegende hen door de Here Jezus
voor hen te laten sterven en voor hen uit de dood te laten opstaan.
Het resultaat hiervan zou zijn, dat zij zich zouden afkeren van hun
slechte daden, van hun verkeerde levenswandel (:26). Zij zouden niet
meer zelf hoeven strijden om niet de verkeerde paden te bewandelen.
Nee, God zou hen zo bijzonder zegenen, dat Hij de neiging om op het
verkeerde pad te gaan, van hen zou wegnemen. God Zelf zou ervoor
zorgen, dat de Israëlieten niet zouden zondigen. Hij zou de
neiging tot het kwade uit hun hart wegnemen.
Deze zegen zouden zij niet ontvangen in de tijd waarin wij nu leven.
Wij hebben dat immers ook niet. Het zou komen in de dagen waarover
Handelingen 3:24 spreekt. Dat zijn de dagen als God de vervallen hut
van David herstelt (vgl. Handelingen 3:21), als de tijden van
verkwikking en rust komen (Handelingen 3:19,20). Dat is de tijd van het
Messiaanse vrederijk als heel Israël als een God toegewijd
volk zal leven.
Jezus, bewogen met de Joden
"Het moge duidelijk zijn: hij is niet begaan met het lot van engelen,
hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham. Daarom moest
hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou
hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en
betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden.
Juist omdat hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht
heeft, kan hij ieder die beproefd wordt bijstaan." (Hebreeën
2:16-18)
Hoeveel liefde de Heer ook mag hebben voor de engelen en de hele
wereld, Zijn grootste liefde geldt de nakomelingen van Abraham. Wij
zullen moeten bedenken, dat dit betekent, dat de Heer Zich niet het lot
van de gevallen engelen heeft aangetrokken en ook niet in de eerste
plaats het lot van de gehele wereld. Natuurlijk had God liefde voor de
gehele kosmos, zoals Johannes 3:16 zegt, maar Zijn eerste liefde ging
uit naar de nakomelingen van Abraham.
Er is iets opmerkelijks. Hebreeën 2:16 zegt in het Grieks
niet, dat de Heer Zich alleen vroeger bekommerde om Israël. Er
staat een tijdvorm die wil zeggen, dat de Heer er nog steeds mee
doorgaat. Hij bekommert Zich nog steeds om Israël. Dat doet
Hij ook in een tijd dat veel Joden zich niet om God of om de Here Jezus
bekommeren. Maar Hij bekommert Zich wel om hen! Hij bekommert Zich om
Joden in het land Israël, in Amerika en in Rusland, in
Frankrijk en in Nederland. Hij is hen nog nooit vergeten. Zijn grote
liefde, de liefde van Zijn hart gaat nog steeds naar hen uit. Zo is God!
In die liefde om te redden werd de Here Jezus niet gelijk aan de mensen
in Rome of Athene, Corinthe of Egypte. Hij werd gelijk aan Zijn
broeders in Israël. Hij kwam niet als een kind van de wereld
naar de aarde. Hij werd niet geboren als een kleine Romein of een
kleine Griek. Hij werd geboren als een kleine Jood.
Om het Joodse volk te kunnen redden, zegt Hebreeën 2:17, werd
Hij in alles gelijk gemaakt aan de mensen van Zijn eigen volk, het
Joodse volk. Hij zag er niet slechts uit als een Jood, Hij droeg niet
alleen Joodse kleding, Hij sprak niet alleen hun taal, Hij was echt
één van hen! Hij werd niet alleen een mens op
aarde, Hij werd een Joodse man op aarde.
Hij werd ook de Hogepriester tussen Israël en God. Ja, dat
staat er. Hij was Hogepriester van Zijn volk en bewerkte zo verzoening
voor de zonden van het Joodse volk. Het beeld dat hier geschetst wordt
is ook een uiterst Joods beeld. Het is het beeld van de Hogepriester
die op de Grote Verzoendag de enige is die al het echte werk verricht
en zo verzoening bewerkt voor het Joodse volk. Hij is degene die op de
Grote Verzoendag het Heilige der Heiligen binnengaat om daar verzoening
te bewerken voor het gehele volk en in eerste instantie niet voor
niet-Joden!
Het is onvoorstelbaar om telkens weer te zien hoe onvoorstelbaar
zelfingenomen veel christenen zijn. Zij menen, dat zij ook
hogepriesters zijn. Als bij het sterven van de Here Jezus op Golgotha
de voorhang in de tempel scheurt is dat voor hen het teken, dat zij nu
ook het Heilige der Heiligen kunnen binnen wandelen. De toegang is nu
toch vrij, zo zeggen zij.
Zou het ook wat anders kunnen betekenen? Dat schijnen zij zich nooit af
te vragen. Zou het ook kunnen betekenen, dat God liet zien, dat de
toegang op dat moment vrij werd voor de door God gezonden Hogepriester,
de Here Jezus? Zou het kunnen betekenen, dat God hier een teken gaf,
dat Hij het offer van Zijn Zoon aanvaard had en dat Hij daarom het
Heilige der Heilige voor de nieuwe Hogepriester opende?
Jezus, de bewogen Hogepriester
Als een Jood in de tijd van de tempel een offer kwam brengen, moest hij
aan de priester opbiechten wat hij gedaan had. Dat kon weleens een
beschamend moment zijn. Zeker als je aan de hogepriester zelf moest
vertellen hoe verkeerd je geweest was. De hogepriester was immers een
man van gezag, een man van autoriteit, een man tegen wie je opkeek.
Stel u voor een mens in de tijd van de tempel, die vol schroom zijn
zonde aan de hogepriester opbiechtte en dacht nu een stevige
schrobbering van de hogepriester te krijgen. Na het opbiechten van zijn
zonden keek hij vol schroom op naar de hogepriester en keek in een paar
vriendelijke begrijpende ogen. Geen veroordeling, wel liefde. Zo is de
Here Jezus ook!
Vandaag mogen wij dat ook toepassen op onszelf. De Heer is nu ook onze
grote Hogepriester en Hij is ook vol ontferming bewogen als u of ik
gezondigd hebben. Hij heeft ons echt lief.
Krijg inzicht in de orde van het heil. Dat kan je bewaren voor veel geestelijke strijd en duisternis
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)