HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Plaatsvervangend offer
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 430 - Jesaja 52:13-53:12 - Plaatsvervangend offer
"de knecht des HEREN"
In het boek van de profeet
Jesaja staat vier maal een profetie over "de knecht des HEREN". De
laatste daarvan is ook de bekendste: Jesaja 52: 13-53: 12.
Het is duidelijk dat met deze "Knecht des HEREN" de Messias wordt
bedoeld, onze Here Jezus Christus, het Lam van God, dat de (Joh. 1 :
29) zonde van de wereld wegneemt. Dat blijkt vooral doordat in het
Nieuwe Testament veel profetieën, ook uit Jesaja 53,
regelrecht betrokken worden op Christus.
In Mattheus 8 : 17 wordt Jesaja 53 : 4 Ietterlijk geciteerd. En als
Petrus in zijn eerste brief schrijft over het lijden van de Christus,
gebruikt hij veel citaten uit hetzelfde hoofdstuk. (1 Petr. 2 :
22-2)Ook voor Jesaja geldt stellig wat Petrus schrijft over de
profeten, dat zij "gezocht en gevorst" hebben en "naspeurden op welke
of hoedanig tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf
getuigenis (1 Petr. 1 : 10-12) gaf van al het lijden, dat over Christus
zou komen..."
We kunnen niet nagaan in hoeverre Jesaja bewust profeteerde over de
komende Messias. Maar als hij gedacht zou hebben aan een gewone
menselijke figuur zou hij wel met allerlei moeilijke vragen hebben
gezeten. Het gaat immers over een persoon die "verbrijzeld wordt", die
"ter slachting wordt geleid", "is afgesneden uit het land der levenden"
en wiens graf is "bij de goddelozen". En die toch ook "een lang leven
zal hebben" en "met machtigen de buit zal delen.'Daaruit blijkt
duidelijk dat de profeet niet spreekt over een gewone menselijke figuur
. Jesaja profeteert hier dat de Knecht des HEREN zallijden en sterven
in onze plaats.
Een
plaatsvervangend offer
De kerngedachte van dit hoofdstuk is dus de plaatsbekleding. Let op de
volgende teksten: Hij heeft ónze ziekten op zich genomen en
ónze smarten gedragen (vs. 4). Om ónze
overtredingen werd Hij doorboord, om ónze ongerechtigheden
verbrijzeld; de straf die óns de vrede aanbrengt was op Hem,
en door zijn striemen is óns genezing geworden (vs. 5).
De Here heeft óns aller ongerechtigheid op Hem doen
neerkomen (vs. 6) en: Hij zal zich tot een schuldoffer stellen (vs.
10). Het woord "schuldoffer" komt voor in de offerdienst van
Israël. De gelovige Israëliet ging naar de tempel om
daar, met belijdenis van zonde, God om vergeving te vragen. Maarhij
wist tegelijk dat hij door zijn zonde de straf van God had verdiend.
Dat hij verdiende te sterven om zijn zonde. Daarom had hij een dier bij
zich. Dat dier werd geslacht, soms helemaal op het altaar . verbrand,
geofferd, en het bloed van het dier werd uitgegoten.
Dat bloed, dus het leven, kwam in de plaats van het bloed (het leven)
van de zondigende mens. Het dier sterft in plaats van de zondaar. In
die offerdienst zat dus heel sterk de gedachte van de "plaatsvervan-
Ez. 18 ; 32 ging". God wil de dood van de zondaar niet maar toch moet
voor de zonde betaald worden, want God is heilig en rechtvaardig. De
zonde moet worden verzoend; de schuld moet worden betaald.
Het bloed van een offerdier is echter niet in staat werkelijk de schuld
(Hebr.. 10 : 1-18) van de mens te verzoenen. Dat kunnen dieren niet,
dan kunnen ook mensen niet. Er was ander bloed nodig. Het bloed van het
offerdier was een profe- tie van het bloed van Christus, het echte Lam.
Daarover spreekt Jesaja in dit hoofdstuk: "als een lam dat ter
slachting geleid wordt en als een schaap dat stom is voor zijn
scheerders..." (vs. 7).
Een vrijwillig
offer
De nadruk valt daarbij op het vrijwillige karakter van het offer dat de
Messias brengen zal. Een dier wordt tenslotte geslacht en geofferd. Het
is daarin willoos overgeleverd aan de offerende priester. Maar de
Knecht des HEREN, Jezus Christus, liet Zich als een lam ter slachting
leiden: Hij heeft Zichzelf ten schuldoffer gesteld (vs. 10). Daarom
spreken we liever niet van "plaatsvervanging" maar van
"plaatsbekleding". Hij stelt zich in de plaats van de mensen die de
Vader Hem heeft gegeven. Daarin hebben ook allerlei mensen hun aandeel
gehad. Denk aan Judas, Kajafas, Herodus, Pilatus, die dragen alle, maal
hun persoonlijke verantwoordelijkheid.
Maar het offer van Christus blijft helemaal een vrijwillig offer. Dat
blijkt nog bij zijn gevangenneming in Gethsemané. Met
één woord of desnoods met
één blik kon Hij al zijn belagers vellen. Als Hij
zelf niet meegewerkt had, hadden ze niets tegen Hem kunnen (Joh. 18 :
6-11) beginnen. Hij heeft de schuld van anderen vrijwillig op Zich
genomen. De schuld van heel het mensengeslacht moest worden betaald. En
geen mens is in staat om zich met God te verzoenen.
Daarom heeft Christus onze ongerechtigheden gedragen. Daarom heeft Hij
zichzelf geofferd en de schuld verzoend. Nu kan Hij "velen rechtvaardig
maken" (vs. 11) en zal Hij veel "(Openb. 7 : 9) nakomelingen zien" (vs.
10): een grote schare die niemand tellen kan; allen die werkelijk in
Christus hun Middelaar en Verlosser hebben ge- vonden en zo door Hem
tot één vergaderd worden.
Nog enkele opmerkingen bij dit mooie hoofdstuk: In 52 : 13 wordt in het
kort een beschrijving gegeven van de levensgang van de Knecht des HEREN
: "Mijn knecht zal voorspoedig zijn, hij zal verhoogd worden, ja, ten
hoogste verheven zijn..."
Verhoogd worden, dat is gebeurd op Pasen, toen Jezus door zijn Vader
werd opgewekt uit de dood. Ten hoogste verheven zijn, dat gebeurde,
toen God Hem bij zijn hemelvaart een naam gaf bóven alle
naam. (Filipp. 2 : 9) Maar aan opstanding en hemelvaart gaat vooraf het
werk dat Hij deed tijdens zijn vernedering. Daarvan staat dat Hij
"voorspoedig" zal zijn. Het werk dat Hij op Zich nam bij zijn komen in
de wereld heeft Hij van dag tot dag gedaan, tot het was "volbracht".
Nog een laatste opmerking: Wat is het jammer dat er zoveel mensen zijn
die deze verlossende boodschap niet gelóven. Die klacht komt
nogal eens in de bijbel voor. (Jes. 53 : 1). "Hoewel de Here Jezus veel
tekenen voor hun ogen gedaan had, (Joh. 12: 37,38) geloofden zij niet
in Hem, opdat het woord van de profeet Jesaja ver- vuld werd, dat hij
sprak: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde, en aan wie is de
arm des HEREN geopenbaard?"
En ook Paulus zegt: "Maar niet allen hebben aan het evangelie (Rom. 10
: 16) gehoor gegeven, want Jesaja zegt: Here wie heeft geloofd wat hij
van ons hoorde?" Ook dat wist Christus bij voorbaat. De verlossende
boodschap zou wel gepredikt worden aan veel mensen en volken, maar ze
zou niet overal en door iedereen in geloof worden aangenomen. Was dat
maar waar.
Jesaja
53
Messiasverwachting
in het Oude Testament
Ik wil hierbij een
chronologische volgorde aanhouden en zal dus beginnen bij de schepping.
Als laatste wil ik dieper ingaan op de profetieën in Jesaja 53
en hoe deze terugkomen in het Nieuwe Testament.
De Messiasverwachting begint bij de zondeval. Na de zondeval was er
geen hoop meer voor de mens: zij hadden Gods gebod overtreden en
moesten sterven. Ze waren totaal verloren! Maar dan blijkt de liefde
van God want hij beloofd in Genesis 3:15 : “Ik zal
vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en
haar tussen zaad, datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de
verzenen vermorzelen.” Uit het nageslacht van Adam en Eva zal
dus Iemand geboren worden die de duivel zal overwinnen, de Messias.
Hoe en wanneer
Dat is op dat moment nog niet bekend, maar in deze verwachting kan Adam
zijn vrouw ‘Heva’ noemen, wat ‘moeder
aller levenden’ betekent.
Later wordt deze belofte voortgezet bij de aartsvaders, Abraham, Izak
en Jakob. We zien hoe Gods weg door het onmogelijke heen schijnt te
gaan. God belooft dat uit Abrahams nageslacht de Messias zal worden
geboren, maar hij moeten tientallen jaren wachten op een zoon. Als Izak
uiteindelijk wordt geboren krijgt Abraham de opdracht hem te offeren.
Ook Izak moet 20 jaar wachten op kinderen. Het geloof van de
aartsvaders wordt beproefd.
Jakob mag op zijn sterfbed getuigen van de Verlosser die uit Juda zal
voortkomen.
In deze tijd wordt de belofte mondeling overgeleverd. Maar God sprak
ook zelf door de profeten waarvan Mozes de eerste is. In Deuteronomium
18:18 geeft Mozes de volgende woorden van God door: Een Profeet zal Ik
hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn
woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik
Hem gebieden zal.
Bij Horeb krijgt het volk de ceremoniële wetten. De
offerdienst is een zichtbare verwijzing naar Christus als het Lam van
God dat de zonden der wereld wegneemt. Door de ceremonieën gaf
God het volk een zichtbare Evangelie-prediking. Het was de schaduw van
de Messias die komen zou.
Maar net zoals het voor ons niet genoeg is om gedoopt te zijn en aan
het Heilig Avondmaal te gaan, was het voor de Israëliet niet
voldoende om offers te brengen. Ze moesten geloven in de Messias die
komen zou om voor hen verzoening aan te brengen.
De volgende profeet is Bileam, hoewel hij niet wilde, profeteerde hij
van de Ster die uit Jakob op zal voortgaan en een Scepter die uit
Israel zal voortkomen.
Ook wanneer het volk in Kanaän woont, gaan de aankondigingen
door. De Heere belooft aan David dat zijn koninkrijk in eeuwigheid zal
bestaan. De Heere belooft dit ook aan Salomo als Hij in 2 Samuel 7:16
zegt: Doch uw huis zal bestendig zijn en uw koninkrijk tot in
eeuwigheid voor uw aangezicht; uw stoel zal vast zijn tot in eeuwigheid.
Het meest
duidelijk hebben de profeten over de beloofde Verlosser gesproken
We vinden profetieën in Daniel, Micha, Hosea, Zacharia en
Jesaja. Jesaja heeft over de Messias het meest uitgebreid geprofeteerd.
Jesaja 53 is zo’n hoofdstuk waar over de Heere Jezus wordt
geprofeteerd. Ik wil daar nu dieper op ingaan.
In vers 1 begint Jesaja over het ongeloof van het volk Israel: Wie
heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm des HEEREN
geopenbaard? Dit heeft betrekking op zowel de prediking van
Jesaja als op die van de Heere Jezus zelf. Deze tekst wordt vaak
aangehaald in het Nieuwe Testament, bijvoorbeeld in Johannes 12:37 en
38. Daar staat: “En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan
had, nochtans geloofden zij in Hem niet; opdat het woord van Jesaja den
profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze
prediking geloofd en aan wien is de arm des Heeren
geopenbaard?”
Is het niet altijd zo geweest dat slechts weinigen geloven? Niet alleen
in de tijd van Jesaja en Jezus, maar ook in onze tijd! Ook wij horen
het Evangelie, net als de mensen toen, maar geloven wij al in de
beloofde Messias? Hij is gekomen om de gevallen mens te redden.
Daardoor kan ook jij nog gered worden!
Na vers 1 volgt de beschrijving van het leven van de Knecht des Heeren.
Christus is als een rijsje opgeschoten en als een wortel uit een dorre
aarde. Deze beelden wijze op zijn nederige geboorte. Nog een week, dan
herdenken wij dit feit. Hier wordt het voorzegd. Jesaja beschrijft de
Heere Jezus. Het is of Jesaja Hem voor zich ziet als hij zegt: Hij
heeft geen gedaante nog heerlijkheid; als wij Hem aanzagen zo was er
geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben. Dat valt tegen! Het
volk hoopte immers op een machtige vorst, een aardse koning! Maar aan
zijn uiterlijk zal niets te zien zijn. Hij zal geen aards koning zijn,
maar de Koning van het Koninkrijk der hemelen!
Omdat Hij geen uiterlijke schoonheid, rijkdom en eer had, werd Christus
veracht en was Hij de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten
en verzocht in krankheid, vervolgt Jesaja. De Heere Jezus werd toen hij
op aarde was veracht, maar nu? Verachten wij Zijn offer niet dagelijks
door onze zonden? Zijn wij niet precies hetzelfde als de mensen in
Jezus` tijd?
Bij vers 4 neemt de profetie een wending. Jesaja gaat vertellen waarom
Christus heeft geleden. Niet voor zichzelf, maar voor Zijn kinderen:
Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen en onze smarten
heeft Hij gedragen! Deze tekst slaat niet alleen op de zieken die Hij
tijdens Zijn tijd op aarde heeft genezen, maar vooral op de genezing
van onze geestelijke ziekte, dat zijn onze zonden, die Hij op Zich
heeft genomen. Hij probeerde dit niet te ontlopen. Bij Zijn
gevangenneming zegt Hij tegen Petrus: Steek uw zwaard in de schede. Den
drinkbeker dien Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?
Vers 4 vervolgt: doch wij achtten Hem, dat Hij van God geslagen en
verdrukt was. Dat betekent dat de Joden Zijn lijden niet hebben
begrepen, maar dachten dat Hij moest lijden omdat Hij Zelf gezondigd
had.
In vers 5 gaat zegt Jesaja dat dit juist niet zo was! Luister maar:
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is
Hij verbrijzeld; Wat een wonder, dat Hij zijn leven gaf voor
de Zijnen. Hij is verbrijzeld, dat is niet zomaar pijn lijden. Hij
heeft de toorn van God gedragen! Een erger lijden is er niet.
Vers 5 gaat verder: de straf die ons de vrede aanbrengt, was
op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Dankzij Zijn
offer kunnen wij vrede krijgen.
In vers 6 wordt de mensen vergeleken met schapen. Wij dwaalden allen
als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg. Schapen doen
waar ze zin in hebben. Mensen ook. Hoe vaak zeg jij niet: dat zoek ik
zelf wel uit! Dat bepaal ik zelf! Maar zonder God ben je een dwalend
schaap. Maar dan komt het wonder: doch de HEERE heeft ons aller
ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Ondanks dat jij van God afloopt,
kan de Heere je omkeren, bekeren, zodat je niet meer van Hem wegloopt,
maar naar Hem toe. Dan neemt hij jou zonden, je ongerechtigheid, op
Zich.
In vers 7 wordt beschreven hoe Christus Zijn lijden ondergaat. Als
dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed
Zijn mond niet open. Als een lam werd Hij ter slachting geleid en als
een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo
deed Hij Zijn mond niet open. Tegen Kajafas, Pilatus en Herodus zei Hij
niets. Hij weerlegde hun beschuldigingen niet en toonde zo Zijn
gewilligheid om te lijden.
Het viel mij hier op dat de Heere Jezus nu Zelf met een schaap
vergeleken wordt, terwijl Hij eigenlijk de Herder is. Dat heeft Hij
zelf gezegd: Ik ben de goede Herder. Maar op het moment van Zijn
veroordeling is Hij als een lam, gewillig om de straf te dragen voor
Zijn verloren schapen.
In vers 8 en 9 staan profetieën over Zijn dood en begrafenis:
Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn
leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der levenden;
om de overtreding Mijns volks is de plage op Hem geweest; De Heere
Jezus was nog jong toen Hij uit het land der levenden werd afgesneden.
33 jaar, nog in de bloei van Zijn leven. En dat om de overtreding van
Zijn volk. Maar toch kun je Zijn leeftijd niet uitspreken. Hij is
immers eeuwig? In de eeuwigheid zijn geen leeftijden meer.
Vers 9 gaat verder: En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld,
en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht
gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond geweest is. Hier wordt nog een
keer benadrukt dat Hij niet hoefde te lijden om Zijn eigen zonden, want
die had Hij niet. God heeft het zo bestuurd dat Hij een eervol graf
ontving. Hij is bij Jozef van Arimathea, een aanzienlijke man in
Jeruzalem, begraven.
Vers 10 is gedeeltelijk een herhaling van wat in de vorige verzen is
gezegd. Maar daarna gaat Jesaja beschrijven wat de vrucht van Zijn
lijden zal zijn: Hij zal zaad zien. Zelfs wordt hier de opstanding van
de Heere Jezus al voorzegd: Hij zal de dagen verlengen. En het
welbehagen des Heeren zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan. Door
Zijn Middelaarswerk kan het zaligen van zondaren voorspoedig voortgaan,
totdat er een schare zal zijn die niemand tellen kan, uit alle
natiën, en geslachten, en volken en talen, staande voor de
troon en voor het Lam.
De redding van zondaren is de grote voldoening van de Heere
Jezus. Dat lezen we in vers 11: Om de arbeid Zijner ziel zal Hij het
zien en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn knecht, de
Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun
ongerechtigheden dragen. Daarvoor heeft Hij het dus gedaan! Hij heeft
een onuitsprekelijke vreugde als vele zondaren door Hem weer in
gemeenschap met God kunnen worden gebracht. Want daardoor wordt Zijn
Vader verheerlijkt.
In het laatste vers van Jesaja 53, vers 12, wijst de profeet nogmaals
op de vrucht van het lijden van de Heere Jezus. De Man van smarten,
wordt nu getekend als een overwinnende Koning: Daarom zal Ik Hem een
deel geven van velen en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat
Hij Zijn ziel uitgestort heeft in de dood en met de overtreders is
gesteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft en voor de
overtreders gebeden heeft.
Hij heeft de duivel overwonnen, de dood overwonnen. In
Hebreeën 2:14 staat het: opdat Hij door de dood teniet doen
zou, degene die het geweld des doods had, dat is de duivel. Daarom kon
Hij bij Zijn hemelvaart tegen Zijn discipelen zeggen: Mij is gegeven
alle macht in hemel en op aarde. Als wij Hem toebehoren, hoeven we dus
niet meer bang te zijn, want dan horen we bij de Koning die
álle macht heeft.
Daaraan kun je denken als het Kerstfeest wordt, als we Zijn nederige
geboorte herdenken: Hij is niet nederig gebleven, nee, Hij is nu de
Machtigste van alle koningen, ook van koning Satan. En Hij roept je ook
nu weer toe: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart! Wordt Mijn
onderdaan! Er is geen betere Koning!
Jesaja verwachtte de Heere Jezus. En jij? Verwacht jij Hem
ook? Hij heeft beloofd dat Hij terug zal komen op de wolken, om te
oordelen de levenden en de doden. Dan komt Hij niet als een nederig
mens, maar als de grote Koning! Dan zal het einde van de tijd zijn.
Eigenlijk is dus altijd adventstijd. En wij moeten bereid zijn Hem dan
te ontmoeten. Ben jij bereid?
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)