HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Danklied en Smeekgebed
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 431 - Psalm 40 - Danklied en Smeekgebed
Vertrouwen op God
In deze psalm van David
komen ook een paar verzen voor die geciteerd worden in het Nieuwe
Testament: de verzen 7 t/m 9. Ze worden aangehaald door de schrijver
van de brief aan de (Hebr. 10 : 5- 7) Hebreeën, die zegt dat
de Messias ze heeft gesproken bij zijn komst in de wereld. Daarin
kondigde Hij zijn "zelfofferande" aan.
De verzen 10 en 11 van deze psalm hebben veelovereenkomst met Psalm 22:
23: "Ik zal uw naam aan mijn broeders verkondigen, in Hebr. 2: 12 het
midden van de gemeente zal ik u lofzingen. ' , Woorden die dezelfde
schrijver ook betrekt op Christus. Toch is David de dichter van deze
psalm en in de eerste plaats weer de "ik" die hier aan het woord is.
Andere opbouw
Er is met deze psalm iets eigenaardigs aan de hand. De opbouw van dit
lied is anders dan bij veel anders psalmen. Vaak begint een psalm met
een beschrijving van de nood waarin de dichter verkeert en is het lied
dan tegelijk een smeekgebed om hulp; een roep tot God om verlossing uit
de nood. Het slot van de psalm is dan meestal een danklied, omdat de
dichter al vooraf zeker is, dat de Here hem zal redden uit zijn
benauwdheid. De volgorde van deze psalm is anders.
In vers 2 wordt kort gezinspeeld op de nood waarin de dichter
verkeerde, maar de verzen 2b en 11 zijn vol dank voor de verlossing die
God hem heeft gegeven.
Het tweede deel van de psalm (vs 12-18) is juist een indringend gebed.
Een vraag aan God om hulp in nood, terwijl veel rampen de dichter
treffen. Het eerste deel van de psalm ademt dus een heel andere geest
dan het tweede deel. De twee delen schijnen niet goed bij elkaar te
passen.
Hoe kan een dichter Godeerst uitbundig. danken om de wonderen die God
aan hem gedaan heeft en dan zijn psalm eindigen met de nood- kreet: "0,
mijn God, vertoef niet!" (d.i. haast U om mij te helpen).
Danklied en
smeekgebed
Er is trouwens nog iets dat de aandacht vraagt. Als je Psalm 70 legt
naast de verzen 14 t/m 18 van psalm 40 dan blijkt dat ze bijna
woordelijk gelijk zijn. Beide psalmen zijn van David.
Misschien zijn het oorspronkelijk twee verschillende liederen geweest:
een danklied en een smeekgebed, die bij een bepaalde gelegenheid bij i\
elkaar zijn gevoegd, door David zelf of door iemand anders. In elk
geval is ook dat dan gebeurd onder leiding van de eigenlijke auteur van
de psalm: de Heilige Geest. Dat wordt vooral duidelijk als p je niet
enkele verzen, maar de hele psalm leest in messiaans licht. " David
heeft tijdens zijn leven meer dan eenmaal reden gehad de HERE te danken
voor een verkregen verlossing en toch tegelijk te smeken om hulp in
nieuwe nood. Denk maar aan de jaren waarin koning Saul telkens weer
probeerde David te doden. De HERE heeft David telkens weer gered en gaf
hem zo reden tot een danklied, terwijl er dan soms onmiddellijk een
periode volgde vol doodsgevaar. (I Sam. 23-26) We moeten dus deze psalm
allereerst betrekken op het leven van koning David.
In de verzen 2 tot 4 vertelt de dichter dat hij gered is uit een nood,
zó groot, dat hij die vergelijkt met het wegzinken in een
modderpoel. Uit welke nood is hij gered? Dat zegt hij niet. Je zou
kunnen denken aan een bepaalde ziekte, maar waarschijnlijker lijkt een
levensgevaarlijke bedreiging van de kant van koning Saul. Maar de HERE
heeft David gered.
In voortgezette beeldspraak (voeten, rots, schreden) wordt gezegd dat
hij weer vaste grond onder de voeten kreeg. Nu prijst hij in zijn lied
de HERE, terwijl hij hoopt dat door zijn redding ook anderen op de HERE
gaan vertrouwen.
Op dit thema gaat de dichter verder in vers 5: "Gelukkig is hij die de
HERE vertrouwt en niet op hoogmoedige en leugenachtige mensen'. David
heeft op God vertrouwd; dat vertrouwen is niet beschaamd: God
hééft hem verlost en nu kan hij niet zwijgen over
de grootheid van God, al moet hij tegelijk toegeven, dat hij niet bij
machte is al de grote daden van God te vertellen. Diezelfde behoefte om
de rechtvaardigheid en trouw van God te vertellen vind je in de verzen
10 en 11. Daarna volgen dan de verzen 14-18 waarin de dichter opnieuw
klaagt over al de rampen die hem treffen.
Vertrouwen op
God
Toch blijft hij ook dan zeggen: God is mijn hulp en mijn bevrijder . En
tussen dit alles in staan nu de verzen 7 tot 9 over het dienen van God
in dankbaarheid en het leven als verzoende met God. Deze ver- zen
worden ook in de brief aan de Hebreeën geciteerd: "In
slachtoffer en spijsoffer hebt Gij geen behagen, brandoffer en
zondoffer hebt Gij niet gevraagd." Is dat niet vreemd?
De HERE heeft toch zelf aan het volk Israëlopgedragen
voortdurend allerlei offers te brengen ? In de eerste zeven
hoofdstukken van het boek Leviticus staan daarover uitvoerige
voorschrIften. Terecht zegt dan ook Hebreeën 10 dat alle
offers "naar de wet (Hebr. 10: 8) gebracht worden." Natuurlijk bedoelt
David niet geringschattend te spreken over wat de V HERt in die
offerwetten heeft voorgeschreven. Maar David wist zelf heel goed dat
zelfs het stipt brengen van allerlei offers op de voorgeschreven tijd
de zonden niet kan wegnemen.
Hij zegt hier dat God iets veel belangrijker vindt dan offers: de
bereidheid tot stipte gehoorzaamheid aan het Woord van God: "Ik heb
lust om uw wil te doen, uw wet is in mijn binnenste" "Gij hebt mij
geopende oren gegeven" Zo zei David het ook in psalm 51, toen hij zijn
schuld beleed over Psalm 51 : 17-19 zijn zonde met Bathseba. "Want Gij
hebt geen behagen in slachtoffers, de offeranden van God zijn een
verbroken geest." Dit doet ook denken aan wat Samuël zei tegen
koning Saul: (1 Sam. 15 : 22) "Zie gehoorzamen is beter dan
slachtoffers."
Je vertrouwen stellen op de HERE; Hem gehoorzamen, dat is het
voornaamste. Maar ook David schiet hier tekort. Hij weet dat en
profeteert in deze verzen, dat maakt de schrijver van de
Hebreeënbrief duidelijk, over de komende Messias, die Gods wet
volkomen zal vervullen.
Al de slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, die dag in
dag uit gebracht werden, waren niet in staat de echte verzoening tot
stand te brengen.
Christus, het volmaakte
offer
Dat kon alleen gebeuren door het unieke en volmaakte offer van "
Christus, die in waarheid zeggen kon: "Zie ik kom; in de boekrol is
over mij geschreven; ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is
in mijn binnenste."
Hier is Hij aan het woord, die tegelijk de priester is die offert en
het offerlam dat geofferd wordt: onze Here Jezus Christus.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)