HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
hoge plaats van de mens - Hebreeën 2:5-18
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 438 - De hoge plaats van de mens - Hebreeën 2:5-18
In de strijd volharden
Al
eerder is opgemerkt, dat de brief aan de Hebreeën de pas
bekeerde christenen aanspoort de strijd van het geloof vol te houden.
Ze worden doorlopend opgewekt tot volharding; zo ook in dit gedeelte
van de brief. De aansporing om vol te houden wordt nog krachtiger omdat
er uitzicht is. De vraag is immers altijd: is het de moeite waard om te
strijden en in de strijd te volharden?
Daarop geeft deze brief telkens weer antwoord. Dat komt al meteen uit
in het eerste vers van dit gedeelte, waar sprake is van' de toekomende
wereld'. Dat gaat dus over de toekomst, en dat opent uitzicht. Die
toekomende wereld zal niet onderworpen zijn aan engelen (hemelse
troongeesten), maar aan gewone mensen. Net zulke gewone mensen als die
Hebreeën waren. Die konden onder de druk van de omstandigheden
wel eens moedeloos worden en dan was het gevaar reëel, dat hun
geloof zou bezwijken (vgl. hoofdstuk 12: 1-13).
Hoe bemoedigt nu de schrijver deze mensen? Door te wijzen op die (2
Petr. 3 : 13) "toekomende wereld", "de nieuwe hemel en de nieuwe aarde,
waar gerechtigheid woont". Dan denk je terecht aan wat nog komen moet,
'toekomende dingen'. Maar het merkwaardige is, dat de schrijver, als
hij het heeft over die toekomende wereld, die aan mensen wordt
onderworpen, teruggrijpt naar het allereerste begin, het verste
verleden. Hij doet dat, om te laten zien, dat hij niet zomaar wat
beweert. IDaarom citeert hij psalm 8: "iemand heeft ergens getuigd...";
nu, die (Psalm 8: 1-7) iemand was niemand minder dan David, en dat
"ergens" is psalm 8.
De hoge plaats
van de mens
Psalm 8 is een mooie psalm. Daarin lees je wat een hoge plaats God aan
de mens gegeven heeft: die mens mag heersen, koning zijn, over de
werken van Gods scheppershanden: alle dingen zijn gelegd onder de
voeten van die mens. De dingen op de aarde, in de lucht en in de
wateren, niets uitgezonderd.
Dat zegt God zelf bij de schepping van (Gen. 1 : 26) de mens: "Laat ons
mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen
over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee
en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de
aarde kruipt".
Dié hoge, je mag ook zeggen: hoogste, plaats had God gegeven
aan de mens. Hij Zelf bleef de Allerhoogste Koning-schepper, maar de
mens mocht in Gods schepping Gods onder-koning zijn. Hoger dan de
engelen: die waren geschapen om Gods dienstknechten te zijn. Als je die
psalm 8 leest en legt naast Genesis 1, kun je inderdaad verwonderd
zeggen: ' 'wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en het mensenkind
(Psalm 8 : 5) dat Gij naar hem omziet?"
"Bijna goddelijk" zegt de psalmdichter. "Met eer en heerlijkheid hebt
Gij hem gekroond, alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen",
zegt de brief aan de Hebreeën.
De onderworpen
mens
Maar die hoge positie is allang verdwenen, door eigen schuld, dank zij
onze opstand tegen God in het paradijs. De mens is geen onderkoning
meer, hij is eerder een onderworpene, een slaaf geworden; slaaf van
allerlei machten, vooral van de zonde.
Dat zegt deze briefschrijver ook meteen: "thans zien wij nog niet, dat
hem alle dingen onderworpen zijn". (vs. 8) Een nuchtere opmerking! We
lopen niet met oogkleppen voor! Maar let op die woorden "nog niet". Er
had ook, met een herinnering aan Gen. 1 en Ps. 8 kunnen staan: niet
méér! Dit is voorbij, die schitterende positie.
Maar er staat inderdaad: nog niet, en dat geeft hoop en verwachting!
We zien vandaag aan de dag nog niet, dat die in zonde gevallen mens de
heerschappij van een onderkoning heeft, hij is, hoé machtig
soms ook, toch altijd onderworpen aan de macht van de dood.
De bevrijde
mens
Maar wat we wel alvast zien, is Jezus: Hem zien we met heerlijkheid en
eer gekroond. In Hem wordt die psalm 8 vervuld. Hij is die mens, die
weer heerschappij voert over alles en over allen. De paradijsglorie
wordt in Hem hersteld. Dat is werkelijk gebeurd, eerst bij zijn
opstanding uit de dood, en vooral bij zijn hemelvaart. Daaraan vooraf
ging die "korte tijd beneden de engelen, vanwege het lijden van de
dood". De Zoon van God moest gewoon mens worden, een Adam, om te kunnen
lijden en te kunnen sterven, niet voor Zichzelf, maar voor anderen,
voor "een ieder", nl. voor degenen, die in Hem geloven, en die door Hem
geheiligd worden (vs. 11), die Hij ook "z'n broeders" noemt (vs. 12).
De Zoon van God moest mens worden, omdat de méns gezondigd
had en voor zijn menselijke zonde moest boeten. Christus is door God
met eer en heerlijkheid gekroond, en een kroon wijst op koninklijke
waardigheid. Hij heeft die bekroning ontvangen op grond van zijn
volmaakte offer, en omdat Hij door dat offer te brengen de duivel
onttroond heeft (vs. 14).
De duivel had in zekere zin "de macht over de dood". Door zijn optreden
in het paradijs heeft hij de mens, ja het menselijk geslacht, de dood
ingejaagd. Hij heeft die prachtige mens, die geschapen was om
onderkoning onder God te zijn, gemaakt tot een slaaf: hebben de mensen
niet gedurende hun ganse leven angst voor de dood, die onafwendbaar is?
(vs. 15) Dat was het werk van de duivel. Maar Christus heeft die macht
definitief gebro- ken, en gevangen mensen werkelijk bevrijd! Bevrijd
van de angst en tót de blijdschap, het uitzicht, de
verwachting.
De toekomst:
heersen met Christus
God heeft de eeuwen door vastgehouden aan zijn oorspronkelijke plan uit
Genesis 1: de aarde zal de woon- en werkplaats zijn van zijn mensen,
geschapen, en nu: her-schapen!, naar zijn beeld, ze zullen met en door
Christus heersen over heel de schepping. Ja, dat is herinnering aan het
paradijs, maar tegelijk ook verwachting van het herstelde paradijs: de
toekomende wereld.
Die is niet bestemd voor engelen, maar voor mensen. En om mensen
erfgenamen te maken van die toekomende wereld, heeft Christus Zich
vernederd tot in het lijden van de dood. Daarna werd Hij gekroond met
heerlijkheid en eer. Ze waren beide nodig: Christus' hellevaart aan het
kruis, en Christus' hemelvaart na zijn opstanding.
Hoe zit dat
met : De Mens
Wij mogen geloven dat de mens goed en volkomen werd geschapen; want God
zei: “Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op
ons lijken”. Gen 1:26. Maar de mens is door vrijwillige
(moedwillige) overtreding gevallen en werd daardoor onderworpen niet
alleen aan de lichamelijke dood, maar ook aan de geestelijke dood, de
eeuwige scheiding van God.
Gen. 1:27 “God schiep de mens als zijn evenbeeld, als
evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de
mensen”.
Gen. 2:16 “Hij hield hem (Adam) het volgende voor:
‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom
van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je
onherroepelijk sterven’.
Gen. 3:6 “De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er
heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het
aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar
vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en
ook hij at ervan”.
Rom. 5:12-14 “Door één mens is de zonde
in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor
ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. Er was al zonde in
de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de
zonde geen rekening bijgehouden. Toch heerste de dood in de tijd van
Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet
dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die
komen zou”.
De Bijbel zegt dat de mens bijna ideaal geschapen is: naar het beeld en
de gelijkenis van God. Als je Psalm 8:2-9 leest, kun je er –
met de psalmist - niet over uit hoe geweldig God met Zijn schepping is
omgegaan. God zei van de gehele schepping: “God keek naar
alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was”.
(Gen. 1:31). We kunnen concluderen dat de mens op een ideale manier in
een ideale omgeving en onder ideale omstandigheden is begonnen. De mens
kreeg een zinvolle taak:
Heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de
hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop
rondkruipt. (Gen. 1:26) “God, de Heer, bracht de mens dus in
de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken”.
Gen. 2:15
De mens kon vrij eten van de bomen in de hof: ‘Van alle bomen
in de tuin mag je eten...” Gen 2:16b. Maar hij moest wel van
het begin af aan bepaalde regels voldoen. Hij moest God gehoorzamen:
“maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad;
wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven’.
Hoe lang Adam en Eva in deze ideale omstandigheden hebben verkeerd,
weten we niet. Adam was 130 jaar oud toen hij Seth verwekte (Gen. 5:3),
maar voor die tijd waren Kaïn en Abel al geboren en volwassen
geworden. Het zou best wel gekund hebben, dat Adam en Eva bijna 100
jaar in de hof van Eden hebben geleefd, letterlijk in een
paradijselijke situatie.
Wanneer ging
het mis met de mens?
Toen de duivel er zich mee ging bemoeien. Hij kon het niet hebben dat
de mensen vrijwillig God dienden en gehoorzaamden en heel tevreden
waren met het leven dat ze ontvangen hadden. De duivel koos de slang
uit om zich in te vestigen en zo met de mens te communiceren.
Uit het boek Openbaring weten we dat het bij de slang om de duivel gaat:
“De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van
weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld
misleidt”. Openb. 12:9
“Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of
Satan wordt genoemd...” Openb. 20:2
In de Bijbel zijn een paar summiere gegevens te vinden over de duivel
voordat hij ten val kwam: Jes. 14:12-15 begint als een spotlied op de
koning van Babel, maar het lijkt op een gegeven moment over iemand
anders te gaan.
“O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de
hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar
geveld. Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods
sterren plaats ik mijn troon. Ik zetel op de toppen van de Safon, de
berg waar de goden bijeenkomen. Ik stijg op tot boven de wolken. Ik
evenaar de Allerhoogste. Nee! Je daalt af in het dodenrijk, in de
allerdiepste put.”
Het tweede gedeelte is Ezechiël 28:11-19, dat een klaaglied
over de koning van Tyrus is, maar eigenlijk gaat over iemand die veel
meer is geweest dan de koning van Tyrus. Hier vallen de volgende
gedeelten op:
“...Je leefde in Eden, in de tuin van God... Je was een
cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, ...”
Uit deze verzen krijg je de indruk dat de satan in het begin een heel
belangrijke engelenfiguur is geweest, misschien zelfs met de speciale
taak om voor deze wereld te zorgen. Hij is gevallen op het punt dat hij
zich aan de Allerhoogste wilde gelijkstellen. Waarschijnlijk is hij
toen ook zijn opdracht kwijtgeraakt om voor de aarde te zorgen. Hij
heeft geprobeerd het zo ver te brengen dat ook de mens de opdracht van
God om voor de aarde te zorgen kwijt zou raken. Hij deed dat door de
mens met dezelfde begeerte te vervullen als waardoor hij zelf gevallen
was: “Jullie zullen helemaal niet sterven,” zei de
slang. “Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen
opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en
kennis zullen hebben van goed en kwaad”.
De mens is op een punt gekomen dat hij niet meer onvoorwaardelijk God
gehoorzaamde. Hij heeft toegelaten dat de gehoorzaamheid aan God ter
discussie kwam te staan. Wat kunnen wij hiervan leren?
Als we via een medium (in dit geval een dier, de slang) een gesprek
gaan voeren, komen we op zeer gevaarlijk terrein, want dit is
spiritisme.
Als we toe gaan geven aan twijfel aan Gods Woord komen we evenzeer op
gevaarlijk terrein. Satan brengt de zaak in het negatieve. Hij speelt
een arglistig spel met bijbelteksten. Dat deed hij ook tijdens de
verzoeking van Jezus in de woestijn. (Matt. 4:1-11; Lukas 4:1-13)
Satan
bedient zich van leugens en van halve waarheden. Hij wordt de vader der
leugen genoemd (Joh. 8:44). Eva had onmiddellijk het gesprek moeten
beëindigen.
Eva doet dat niet en laat zich in verleiding brengen, (Gen. 3:6-7)
“De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk
uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de
boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten (was nog
geen zonde) en at ervan (dat was de ongehoorzaamheid). Ze gaf ook wat
aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan”.
Mensen
geven gemakkelijk de schuld aan anderen voor wat ze zelf gedaan hebben.
Adam gaf Eva de schuld (eigenlijk zijdelings ook God, want Die had hem
Eva gegeven). Eva gaf de slang de schuld. “Toen gingen hun
beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren”. Eerst
schaamden ze zich niet voor elkaar, maar nu regen ze vijgenbladeren aan
elkaar en maakten ze lendenschorten. Het gevolg van de ongehoorzaamheid
was de lichamelijke en geestelijke dood. Vóór de
zondeval had de mens geen zondige natuur. Daardoor was zijn geest in
staat helder en duidelijk met God te communiceren. Adam had een
volmaakte relatie met God, zijn Schepper. Zijn lichaam en ziel waren
ondergeschikt aan zijn geest en deze stond onder de leiding van Gods
Geest. (Discipelen van Jezus les 5 – de volmaakte mens)
Toch is de lichamelijke dood niet het ergste. Voor een kind van God
bestaat er een uitzicht op een eeuwig leven bij de Heer:
Joh. 11:25-26: “Maar Jezus zei: Ik ben de opstanding en het
leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder
die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?”
Lees ook eens Bevrijd van angst
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)