HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
God
verlost zijn volk - Psalm 68
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 439 - God verlost zijn volk - Psalm 68
"Gods zegetocht"
Dit
is een lange, indrukwekkende Psalm. De dichter bezingt de grootheid en
majesteit van God. Hij ziet daarbij terug naar wat de HERE in het
verleden voor zijn volk heeft gedaan en looft Hem, om wat Hij nu doet.
God is altijd trouw geweest voor zijn volk. Hij zal dat ook blijven!
Boven de Psalm staat terecht: "Gods zegetocht".
God verlost
zijn volk
In de verzen 2 tot 7 staat het eigenlijke thema: God zal zijn vijanden
verdelgen en Israël verlossen. Hij is de grote Aanvoerder in
de strijd: "God staat op", God gaat zijn volk verlossen en de gevolgen
zijn meteen zichtbaar: de vijanden worden verstrooid. Vs. 2 is een
herinnering aan wat staat in Num. 10 : 35: "Wanneer nu de ark opbrak,
zei Mozes: Sta op HERE, opdat uw vijanden verstrooid worden en uw
haters van uw aangezicht wegvluchten." God redt uit de nood en ontfermt
zich over al wat zwak is. De rechtvaardigen verheugen zich en prijzen
God.
In de verzen 8-15 laat de dichter zien dat God ook in het verleden
heeft verlost. Hij zinspeelt op de tocht door de woestijn, (Ex. 13 :
21, 22) "de wildernis" toen de HERE voor het volk uittrok in de wolk.
De (Num. 9 : 15-23) aarde beefde toen de HERE sprak op de
Sinaï. Wonderlijk verzorgde (Ex. 19: 16; 20: 18) Hij zijn volk
in de woestijn (vs. 10, 11). En toen de Israëlieten
Kanaän binnentrokken vluchtten de koningen der legerscharen
voor het machtswoord van de HERE. Veel strijd en onrust is daarna
gevolgd door de ontrouw van het volk. Maar de HERE heeft telkens gered,
tot nu toe.
God vaart op
naar Sion
Nu toont Hij zich de koning van zijn volk (vs. 16-19). Hij kiest de
Sionsberg als zijn residentie. De veeltoppige bergen van Basan lijken
grootser. Die bergen in Basan, de tegenwoordige Golan-hoogte, zijn het
beeld van de machtige, opstandige heidenvolken. Maar God wil wonen op
de Sion. Hij verkiest Israël! Daar in het heiligdom, op de
Sion eindigt de tocht van de ark (beeld van Gods aanwezigheid), die bij
de Sinaï begon.
Koning David had vaak oorlog te voeren. Heidense volken bedreigden
voortdurend het volk van God. Maar God gaf telkens de overwinning. Hij
ging als het ware voorop. Tegen Hem kon geen leger standhouden. Daarom
wordt de HERE dan geprezen om zijn hulp, terwijl (vs. 25-28) de
feeststoet tekent waarin de ark de Sion wordt opgedragen. Het slot van
de Psalm is een loflied op de majesteit van God.
De ark is
beeld van Gods tegenwoordigheid
Psalm 68 is waarschijnlijk gedicht naar aanleiding van wat wordt
verteld in 2 Sam. 6: 11-19. In dit verband zijn van Ps. 68 de verzen 18
en 19 van belang. De ark was door de Filistijnen veroverd en, nadat (I
Sam. 4) de Filistijnen haar hadden teruggezonden, door de
Israëlieten maar (I Sam. 6; 7 : 1) ergens binnen gebracht.
Tenslotte heeft David de Filistijnen totaal (2 Sam. 5 : 17-25)
verslagen en dan brengt hij de ark naar de berg Sion. Daar hoort ze (2
Sam. 6) thuis: in het binnenste heiligdom als straks de tempel zal zijn
gebouwd. De ark was als "de troon van God"; dáár,
boven het ver- zoendeksel, openbaarde God zijn bijzondere aanwezigheid.
Zo houdt de HERE Zelf zijn intocht in Jeruzalem, de stad die Hij heeft
uitgekozen tot zijn woonplaats. Psalm 87 Daarom zegt de dichter (vs.
19): Gij zijt opgevaren naar de hoge. Dan gaat het niet meer over de
ark, maar over God Zelf die voor zijn volk uitging en de overwinning
gaf . En een overwinnaar voert altijd gevangenen mee en de buit van het
overwonnen land. Die buit wordt dan uitgedeeld aan het volk en de
krijgslieden die hadden overwonnen.
Maar de dichter wil er de nadruk op leggen dat Gód de
overwinnaar is. Daarom zegt hij: Gij hebt gevangenen meegevoerd; Gij
hebt gaven in ontvangst genomen onder de mensen. In feite komt de
behaalde buit de HERE toe. Wat uitgedeeld wordt komt van Hém.
Bij de feestelijke o pvaart van de ark deelde ook koning David aan het
volk geschenken uit. Heel het volk moest in de vreugde delen. (2 Sam. 6
: 19)
Profetie van
de overwinning van Christus
We hebben gezien dat de apostel Paulus in Efeziërs 4 deze
gebeurtenis verbindt aan de hemelvaart van Christus en aan zijn zitten
aan Gods rechterhand.
Het opvaren van de HERE naar de Sion en zijn binnengaan in het
heiligdom (vs. 18, 19) is een profetie van de hemelvaart van Christus
en van de aanvaarding van zijn koningschap. Christus stijgt op naar de
hemel als Overwinnaar over de grote vijan- den: de duivel, de zonde, de
dood. Hij maakt die vijanden tot zijn krijgsgevangenen. Van nu af aan
zijn ze aan Hem onderworpen. In koninklijke macht deelt Hij dan vanuit
de hemel, zittend aan Gods rechterhand, zijn gaven uit. Geen
stoffelijke gaven zoals eens koning David. De Heiland geeft zijn kerk
andere feestgaven: apostelen, profeten, evangelisten, herders en
leraars. Zó maakt Hij het feest voor zijn Kerk compleet.
Naschrift:
Van Loofhutten,de Intocht in Jeruzalem (Palmpasen), tot Vreugde der wet
Op zoek naar
vastigheid
De herfstmaand 'Tisjri' is een echte feestmaand voor de joden. De maand
opent met het nieuwjaarsfeest, waarna tien dagen later een periode van
inkeer met de Grote Verzoendag wordt afgesloten. Vijf dagen later is
het opnieuw raak. De vijftiende begint met 'Soekkot' of Loofhutten, een
negendaagse feestperiode die uitmondt in Vreugde der wet. Het is aan
deze feesten duidelijk af te lezen dat men nog in nieuwjaarsstemming
verkeert. Men sluit af en begint opnieuw, zowel in de natuur als in de
Tora.
Vreugde der wet, 'Simchat Tora', is een tamelijk jong feest: het kan
nooit door Jezus gevierd zijn, en komt dan ook op de christelijke
feestkalender niet voor. Bij Loofhutten ligt de zaak anders. Het was
vanouds een belangrijk feest. Jezus ging er speciaal voor naar
Jeruzalem, en het zou dan ook vreemd zijn als er van dit feest op de
christelijke kalender niets terug te vinden zou zijn. Men moet echter
wel zoeken. Aangezien Jezus' lijden en verrijzenis voor de christen zo
centraal stonden dat alles in dat licht gezien en geplaatst werd, is
het achteraf niet zo verrassend dat men het terugvindt in de contekst
van Pasen. Men komt, om precies te zijn, bij Palmzondag uit.
Loofhutten
'Soekkot' is net als Pasen oorspronkelijk een landbouwfeest. Het was voor de herfst wat Pasen voor de lente was en het Wekenfeest voor de zomer zou zijn. Er bestaan dan ook tal van overeenkomsten tussen deze feesten. Het zijn bijvoorbeeld alle drie pelgrimsfeesten waarbij men geacht werd, indien enigszins mogelijk, de tempel in Jeruzalem te bezoeken. Net als Pasen en het Wekenfeest kreeg Loofhutten vervolgens een religieuze dimensie, waarbij opnieuw de uittocht-tradities het aanknopingspunt vormden. De 'soekkot', de loofhutten, die tijdens de oogst als tijdelijke onderkomens op de landerijen fungeerden, moeten volgens het boek Leviticus zeven dagen lang de herinnering oproepen aan de omstandigheden tijdens de lange woestijntocht.
Veertig
jaar leidde men daar een soort nomadisch leven in wat men eufemistisch
'tenten' zou kunnen noemen. Men nam dit ongemak echter graag voor lief,
omdat men uit een slavenhuis vertrok, en uitzicht had op het beloofde
land, waar men een vaste behuizing zou krijgen na alle ontberingen in
de woestijn. JHWH zelf had het in die woestijn ook met een eenvoudige,
verplaatsbare tempel moeten doen. Het is dan ook niet toevallig, dat
het Loofhuttenfeest de ideale gelegenheid was om de definitieve
behuizing van JHWH in het beloofde land in te wijden. Ook na de herbouw
van de tempel blijft men consequent. Opnieuw wordt volgens Nehemia 8 de
vijftiende dag van de maand 'Tisjri' de inwijdingsdag.
Soekkot en
loelav
De armzalige onderkomens in de woestijn en de tijdelijke behuizingen op
de landerijen kan men zien als symbolen van de betrekkelijkheid van het
menselijk bestaan. Het feit dat op de sabbat van de
loofhuttenfeestelijkheden het boek Prediker gelezen wordt, lijkt dit te
onderstrepen. Dit besef van betrekkelijkheid roept echter bepaald geen
onverschillige of negatieve gevoelens op; integendeel, vreugde is met
Leviticus 23,40 het parool. Met groot enthousiasme worden ook heden ten
dage overal krakkemikkige hutjes opgetrokken. Men ziet ze zelfs op
balkons van flats waar gezellig onder de sterrenhemel met familie en
buren gegeten wordt.
De
primitieve bedoening van het hutje geeft vreugde, omdat ze een situatie
in herinnering roept die zeker achteraf als uiterst positief werd
ervaren. De woestijnjaren waren volgens Jeremia de bruidsdagen van
Israël. Het was een schoolperiode, waarin men alles van JHWH
leerde. Alle wetgeving is in het kader van deze periode geplaatst. Het
was ook een periode van loutering. JHWH maakte duidelijk dat men zich
aan de regels van het verbond moest houden, maar bewees tegelijkertijd
dat Hij bovenmatig rechtvaardig en vergevingsgezind kon zijn. Er valt
bij sommige profeten dan ook en soort heimwee te bespeuren naar de
woestijntocht en de tijden, waarin JHWH en zijn volk echt op elkaar
waren aangewezen (zie o.a. Jer.2,2 en Hos.2,16).
Iets dat zeker tot de feestvreugde bijdroeg, was het besef dat de
situatie in de woestijn allesbehalve uitzichtloos was. Men was
vertrokken met de belofte van een God die zich aan zijn woord hield. De
hut in de woestijn was een soort tussenstation voor mensen die zonder
iets uit de slavernij waren ontsnapt, en die nu op stap waren naar een
beloofd land, waar geoogst kon worden. De loofhut staat voor
perspectief. Dat dient ook nu nog het geval te zijn. Het is niet de
bedoeling dat men een loofhut bouwt als een nostalgische herinnering
aan iets dat ooit geweest is. Men toont zich ook nu tevreden met de
beperkingen van het huidige bestaan, omdat men zich ervan bewust is te
kamperen op slechts een steenworp afstand van de messiaanse tijd.
Het bouwen van de soekkot van twijgen en palmbladeren is niet het enige
symbool. Ook het zwaaien met de 'loelav' onder hosanna-geroep behoort
hiertoe. De 'loelav' is een bundel planten die volgens Lev.23,40 (zie
ook Neh.8,15) moet bestaan uit een palmtak, een citrusvrucht, twee
wilgentakjes en drie mirtetakjes. In feite bestaat de bundel voor het
grootste gedeelte uit materiaal waaruit ook de hut werd opgetrokken.
Volgens rabbijnse tradities vertegenwoordigt dit materiaal in allerlei
combinaties geur en smaak (of het tegendeel daarvan) niet alleen een
aantal natuurlijke eigenschappen, maar correspondeert het bovendien met
een aantal menselijke karaktertrekken.
Binnen
deze opvatting kon men dan maar het beste zo weinig mogelijk
van een wilgentak hebben. Deze heeft immers kraak noch smaak, en
symboliseert mensen die noch op enige kennis van de Tora, noch op goede
daden kunnen bogen. Het gaat hier echter vooral om het boeket als
geheel. Dat suggereert volledigheid. Het zwaaien met deze hele bundel
natuurlijke en menselijke componenten, en dan liefst in alle vier
windrichtingen, probeert op bijna magische wijze de ideale situatie van
volheid en vervulling op te roepen. Op het niveau van landbouw was dat
zonder twijfel regen; op hoger niveau was dat de vervulling van alle
langgekoesterde messiaanse verwachtingen.
Een loelav
voor Jezus
'Soekkot' was een pelgrimsfeest. Vervuld van messiaanse verwachtingen
trokken elk jaar weer zo veel mogelijk joden richting tempel van
Jeruzalem. Volgens de profeet Zacharia, wiens boek op de eerste dag van
de 'Soekkot' gelezen wordt, zullen zich daar ooit nog eens alle
volkeren verzamelen (zie Zach.14,17). In Jezus' tijd leek het daar
langzamerhand aardig op. Er is immers geen enkele reden te
veronderstellen dat het minder druk zou geweest zijn dan op Pasen of
bij het Wekenfeest, toen er zelfs een talenwonder aan te pas moest
komen wilde men zich nog enigszins verstaanbaar maken.
Ook Jezus sloot zich bij de massa aan. In Johannes 7,1-24 horen we dat Jezus - ondanks het feit dat zijn leven gevaar liep met Loofhutten naar Jeruzalem vertrok, en daar op die dag onderricht gaf. Duidelijk is ook dat Jezus en zijn leerlingen daar de lezing van het boek Zacharia moeten hebben aangehoord. Aanzienlijk interessanter is het, te beseffen dat Jezus in feite als niets minder gezien is dan de belichaming van alle aan dit feest verbonden verwachtingen. In zijn persoon zouden de profetieën van Zacharia in vervulling zijn gegaan. Volgens de evangelisten was men zich hiervan al tijdens Jezus' teven bewust.
Door zijn leer, en het onderstrepen daarvan met wonderen en tekenen had Jezus immers laten zien dat hij de langverwachte messias moest zijn. Dat was overigens niet geheel onomstreden, blijkens de lijdensweek. Dat een groot gedeelte van het volk het daar echter wel mee eens was, proberen alle evangelisten duidelijk te maken door, als contrast, aan het begin van de lijdensweek het verhaal van de triomfale intocht in Jeruzalem te plaatsen. De banden van dit verhaal met Loofhutten zijn onmiskenbaar, hoewel dit feest natuurlijk niet uitdrukkelijk bij naam genoemd kon worden, al was het alleen maar om kalender-technische redenen.
Het
zwaaien met palmtakken onder geroep van hosanna's is echter al meer dan
voldoende om dit feest op te roepen. De laatste twijfel daaraan wordt
definitief weggenomen door het feit dat het intochtverhaal is geplaatst
binnen het kader van de vervulling van Zacharia's profétien.
Waar Jezus aan het begin van het verhaal als een koning op een ezel
gezeten de stad binnentrekt, klinkt bij Matteüs het citaat uit
Zacharia 9,9: 'Zegt aan de dochter van Sion: Zie, uw koning komt tot u,
zachtmoedig en gezeten op een ezel, op een veulen, het jong van een
lastdier'. Op de slotzin van het boek Zacharia: 'Op die dag zal er geen
handelaar meer zijn in de tempel van JHWH der machten' lijkt vervolgens
door de synoptici gezinspeeld te worden, wanneer Jezus direct na zijn
intocht schoon schip maakt in de tempel.
Een loofhut
voor Jezus
In het verhaal van de intocht speelt alleen de 'loelav', de palmbundel
die zich in katholieke kringen tot de palmpaas compleet met
broodhaantje en vruchten heeft ontwikkeld, een rol. Een mogelijke
toespeling op het andere symbool van het loofhuttenfeest, de 'soekkot',
vinden we waarschijnlijk in het bekende verhaal van de verheerlijking
op de berg Tabor, waar we overigens bij de behandeling van Hemelvaart
nog iets nader op in zullen gaan. Geflankeerd door Mozes en Elia,
voorboden van de eindtijd, verschijnt Jezus daar aan een selecte groep
leerlingen in een gedaante die even liet zien wie hij eigenlijk was. Ze
krijgen alvast een glimp van de toekomst te zien.
Het
lijkt op het verhaal van Kaleb en Jozua die in Numeri 13 het volk in de
woestijn een voorproefje geven van wat ze in het komende beloofde land
mogen verwachten. Het gaf het volk moed om door te gaan. Het
vroegtijdige vertoon van Jezus had precies dezelfde functie. Er moest
perspectief zijn voor de apostelen om de nog komende ontberingen als
tijdelijk ongemak te kunnen accepteren. Petrus voelde dit blijkbaar
feilloos aan. Spontaan komt hij op het idee op de berg drie hutten te
bouwen. Ook hier fungeert de loofhut als symbool voor een tijdelijke
maar allesbehalve uitzichtloze situatie.
Slotfeest en
Vreugde der wet
Loofhutten duurt officieel zeven dagen. De zevende dag kreeg de naam
'Hosjanna Rabba' vanwege de vele hosanna's die klonken en al geklonken
hadden. Het zingen van de zogeheten 'Hallel'-psalmen 113-118 is hier
niet vreemd aan. Volgens aloude tradities was er echter nog een aparte
achtste feestdag, waarop offers gebracht moesten worden, en waarop
werken uit den boze was. Dit feest droeg de naam Slotfeest. In de
Bijbel wordt geen verklaring voor deze extra feestdag gegeven.
Volgens
latere tradities bewijst dit echter dat men gewoon zijn vreugde niet
opkon. Dit was blijkbaar echter toch nog niet voldoende. Omstreeks de
elfde eeuw bereikt de vreugde haar climax op de negende dag. Men gaat
dan 'Simchat Tora' (Vreugde der wet) als extra feestdag vieren. Liep
men tijdens Loofhutten met de 'loelav' om de Tora-rollen, nu loopt men
enthousiast met de Tora-rollen zelf rond.
'Simchat Tora' is een feest waarop men de jaarlijkse lezingencyclus van
de Tora, de vijf boeken van Mozes, afsluit met de lezing van het
hoofdstuk 34 van Deuteronomium, en daar de eerste verzen van Genesis op
laat volgen. Na het verhaal over de dood van Mozes is er geen einde,
maar een nieuw begin. Het begin van het nieuwe jaar, met kort daarop
een belangrijke seizoenswisseling, was natuurlijk een ideaal tijdstip
om ook in de Tora opnieuw te beginnen en bij die Tora even stil te
staan. De Tora bood net als de Loofhutten houvast en dus reden tot
enthousiasme.
De Tora is, net als Loofhutten, ondenkbaar zonder de woestijn. Meer dan
driekwart van de vijf boeken speelt zich daarin af. Nadat in Genesis 1
- 11 een overzicht van de wereldgeschiedenis gegeven is, en daarna de
verschillende aartsvaders met nog tamelijk dubieuze beloften op stap
gingen, wordt Israël in de woestijn tot een echt volk gevormd.
Alles wat een volk nodig heeft om te overleven, beloften en regels
incluis, wordt daar geregeld.
Wie
de Tora gelezen heeft, en zich aan de daarin gegeven spelregels houdt,
heeft in principe alles gelezen. De Profeten en de Geschriften zijn dan
eigenlijk ook vooral interessant als commentaar op en actualisering van
die Tora. Het is niet meer dan logisch dat men de Tora koesterde en
zijn grote tevredenheid over het bezit ervan nadrukkelijk liet blijken.
Terecht vraagt men zich in Deuteronomium 4,8 af: 'Is er soms een andere
grote natie die zulke volmaakte voorschriften en bepalingen heeft als
de wet die ik u heden geer'
Jezus en de
Tora
'Simchat Tora' was In Jezus' tijd nog lang geen officieel feest. Als
men het respect ziet waarmee Jezus met de Tora omging, zou men dit
bijna vergeten. Men kan zelfs stellen dat zijn leven zo'n beetje om de
Tora draaide. Zowel in synagogen als in de tempel las hij voor uit de
Tora, en voorzag hij deze van commentaar. Hij was hier blijkbaar al op
zeer jeugdige leeftijd zo bedreven in, dat hij iedereen versteld deed
staan. De meestertitel 'rabbi' had hij niet alleen bij wijze van
spreken reeds in het eerste hoofstuk van Marcus te pakken (zie
Mc.1,21-22).
Het
is niet verwonderlijk dat hij als expert vaak verwikkeld raakte in
heftige discussies over de Tora. Ook zijn gedrag leek daar soms
aanleiding toe te geven. Jezus plaatste in deze discussies geen
vraagtekens bij de Tora, hoewel hij daarvan beschuldigd werd, maar
duidelijk wel bij de interpretatie ervan. Zijn uitleg lag in het
verlengde van die van de Profeten en de Geschriften. Zoals we ondermeer
in Matteüs 5,17-18 horen werd aan de Tora zelf geen jota
veranderd. Hooguit werden de puntjes op de i's nog eens aangestipt.
Jezus' gedragingen en woorden waren zo in overeenstemming met de Tora
en de interpretatie daarvan door Profeten en Geschriften, dat
langzamerhand het idee begon post te vatten dat hij wel eens de messias
kon zijn. Hoewel zijn gewelddadige dood duidelijk maakt dat hierover
geen eenstemmigheid bestond, nam zijn verrijzenis voor velen het
laatste rest je twijfel weg.
In het evangelie laten Jezus' leerlingen vervolgens geen enkele mogelijkheid onbenut om aan te tonen dat Jezus de vervulling was van alle in de Schriften opgeroepen verwachtingen. Hun commentaar op het leven van Jezus ligt dan ook geheel in de lijn van de Schriften. Het zorgde wel voor nieuw élan, en gaf een nadere definiëring van hoopvolle perspectieven. Reden voor vreugde dus. Het is niet voor niets dat men aan Jezus' boodschap de titel 'evangelie', blijde boodschap, meegegeven heeft. Wat nog ontbreekt is een officieel met Vreugde der wet vergelijkbaar feest.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)