HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Aansporing
tot tempelbouw - Zacharia 4
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 442 - Aansporing tot tempelbouw
Eerst even wat info over Zacharia . . .
Zacharia
heeft net als Haggaï na de Babylonische ballingschap onder de
teruggekeerde Joden in het land Israël geprofeteerd.
Zij riepen het volk op om de herbouw van de tempel weer ter hand te
nemen. Zacharia wijst zijn tijdgenoten op morele misstanden onder hen
wat hun onderlinge verhouding en hun verhouding tot God betreft.
Zover de Schrift meedeelt, begonnen ze met hun profetische arbeid in
het jaar 520 v.Chr. Zacharia's profetie ziet verder dan die tijd, en
opent een perspectief dat ook nu nog toekomstig is: de Wederkomst van
Christus.
In het boek Ezra wordt verteld, dat de Perzische koning Kores (Cyrus)(1
(Ezra 1: 1-4) de Joden die in ballingschap in zijn rijk leefden,
toestemming gaf naar het land Kanaan terug te keren. Hun eerste werk
daar zou zijn een nieuwe tempel te bouwen. Onder leiding van de
landvoogd Zerubbabel en de hogepriester Jozua keerde slechts een klein
deel van het volk terug. Die teruggekeerden begonnen eerst voor eigen
huisvesting te zorgen. Aan opnieuw bouwen van een tempel dachten ze
niet. Eerst eigen huisvoor tempelbouw was het nog geen tijd!
En zo (Haggaï 1 : 2 -1) bleef de tempelliggen als een
ruïne. Maar ook de huizenbouw gmg niet voorspoedig. De HERE
zegende hen niet. Ze werkten wel, maar werden er niet beter van. Want
dat ze de tempel niet herbouwden was een bewijs dat de dienst van de
HERE voor hen niet het hoogste was. En daarom zond de HERE droogte en
misoogst. (Haggaï 1 : 3-11) Het was om moedeloos van te
worden! Het was ook een moeilijke opdracht. Niet alleen waren de
economische omstandigheden tegen. Ze ondervonden ook nog veel
tegenwerking van de kant van de Sa- Ezra 4 maritanen (de half-joods,
half-heidense inwoners van de landstreek Samaria). En de teruggekeerde
ballingen waren maar met weinigen.
In die situatie zond de HERE twee profeten: Haggaï en Zacharia
om (Haggaï 1 : 12-4) het volk aan te sporen zich te bekeren
van dat zoeken naar eigen voordeel en de HERE werkelijk te gaan dienen.
En dat dan te bewijzen door werk te maken van de herbouw van de tempel.
De profeet Zacharia krijgt daartoe een aantal visioenen,
"nacht-gezichten".
Het vijfde
nachtgezicht
We gaan nu letten op het vijfde "gezicht" van de profeet. Hij ziet in
dat visioen een prachtige, gouden kandelaar met zeven lampen. Er
bovenop zit een oliereservoir: door zeven buisjes worden de lampen
vanuit deze oliehouder van olie voorzien. Maar het vreemde is: naast de
kandelaar staan aan weerskanten twee olijfbomen. Uit een tak van elk
van die bomen vloeit "het goud" (de goudkleurige olie) door gouden
buisjes in het oliereservoir (vs. 13). " Het beeld is duidelijk. De
olijfbomen produceren onafgebroken deolijfolie en door de gouden
buisjes gaat die olie via het reservoir naar de lampen. Het gaat om
schijnbaar kleine dingen: een paar druppels olie. Maar alleen daardoor
kunnen de lampen zonder onderbreking hun licht geven.
Nu was dat prachtige stukje cultuur, die gouden kandelaar met
toebehoren, Zacharia niet onbekend. In de tabernakel, het centrum van
de (Ex. 25 : 31-40) eredienst van Israël, stond zo'n kandelaar
met zeven lampen. Later (Ex. 37 : 17-24) stonden er in de tempel die
Salomo bouwde zelfs tien -alles van I Kon. 7 : 49 goud. Elke avond
werden die lampen aangestoken om dan de hele nacht te blijven branden.
De profeet Zacharia, zelf een priester, heeft direct begrepen, dat de
kandelaar die hij in zijn visioen zag, in verband stond met de
tempelbouw. Zerubbabel was daar nog maar net mee begonnen, daar brand-
de nog geen kandelaar. Er zullen onder het volk velen getwijfeld hebben
of er ooit nog weer een kandelaar met zeven armen zou staan. Maar
Zacharia begrijpt: dit visioen houdt een belofte in. De tempelbouw is
begonnen, de bouw zalook voltooid worden: de kandelaar zal zijn licht
weer geven.
Niet door
kracht of geweld
Toch begrijpt Zacharia niet alles van wat hij ziet. Waartoe dienen
eigenlijk die twee olijfbomen? Aan de engel die als uitlegger optreedt
vraagt hij dan ook: "Wat betekent dit mijn heer?" En dan klinkt een
merkwaardig antwoord; kort en krachtig! Zerubbabel, de landvoogd moet
weten: "Niet door kracht, noch door geweld, maar door mijn Geest".
Zerubbabel heeft de tempel gegrondvest, hij zal hem ook voltooien (vs.
9). De berg van moeiten waartegen hij opziet, zal tot een vlakte
worden. Maar hij moet niet denken dat het moeilijke werk van de
tempelbouwafhankelijk is van "kracht of geweld". Dat zijn de
instrumenten van de mensen die geen andere mogelijkheden hebben dan de
macht van het grote getal, de sterke vuist, de samenbundeling van
menselijke capaciteiten. Dat is de armoede van het ongeloof. Dat
ongeloof had de tempelbouwers in Jeruzalem ook in zijn greep. Maar de
HERE spreekt een verlossend woord "door mijn Geest"!
De HERE bouwt het huis, en als Hij dat niet doet, dan zwoegen de (Psalm
127 : 1) bouwlieden tevergeefs. Dat schakelt menselijke activiteit en
verantwoordelijkheid niet uit. In Gods koninkrijk geldt: bidden en
werken. Kracht en geweld, als er niet meer is, is de mens arm.
Menselijke arbeid als vrucht van het geloof in de macht van de Heilige
Geest, dat schijnt klein: maar wie veracht de dag der kleine dingen?
(vs. 10)
Zerubbabel zal de tempel voltooien. Hij zal de gevelsteen plaatsen (vs.
7) die aan de hogepriester Jozua was toevertrouwd (hfdst. 3 : 9). Dan
staat de tempelonder de hoede van de HERE die immers ziet en beheerst
alles wat op de ganse aarde gebeurt (vs. lOb).
De twee
gezalfden
Als Zacharia nog verder vraagt over de betekenis van de olijfbomen (vs.
11) zegt de engel: "Het zijn de twee gezalfden die
vóór de HERE der ganse aarde staan". "Gezalfden",
daarbij moeten we denken aan profeten die door God zijn geroepen en die
met de heilige zalfolie zijn gezalfd als teken ervan dat ze de Heilige
Geest hebben ontvangen. Het visioen wordt nu duidelijk: De steeds
doorvloeiende olie is een beeld van het door de Heilige Geest ingegeven
woord, het profetisch woord dat van God uitgaat. Dat Woord verspreidt
vanuit de tempel zijn licht. En God zal er voor zorgen dat dat licht
blijft branden. De twee olijfbomen, de twee "gezalfden" staan
vóór Hem.
Het beeld van de kandelaar en de olijfbomen keert in de bijbel terug in
Openbaring 11. Daar is sprake van' 'twee getuigen die moeten (Openb.
11: 3, 4) profeteren twaalfhonderd zestig dagen", (dat is de hele
periode tussen de hemelvaart en de wederkomst van Christus). De apostel
Johannes citeert hier bijna Ietterlijk de profetie van Zacharia (vs.
14).
De kandelaar:
beeld van de kerk
Het wordt nu nog duidelijker, dat de kandelaar het beeld is van de kerk
van Christus. Die moet het licht van het Woord van God laten schijnen
in deze duistere wereld. De kerk van Christus leeft in de tijd van de
Heilige Geest: mensen mogen hun geweld ontplooien en hun krachten
bundelen in hun strijd tegen het Woord van God en tegen de kerk van
Christus -de HERE bouwt en onderhoudt zijn gemeente, zowel die van het
Oude, als die van het Nieuwe Testament, door de onoverwinbare kracht
van zijn Geest.
Zo heeft de HERE door de profetie van Zacharia zijn volk bemoedigd toen
het opzag tegen de herbouw van de tempel, en met datzelfde woord
bemoedigt Christus zijn kerk, die zoveel vijandschap ondervindt in de
wereld.
Die kerk in Oud en Nieuw Verbond weet zich getroost door die geweldige
boodschap: "niet door kracht, noch door geweld, maar door mijn Geest!
Hieronder als
extra info : Overzicht van de ‘nachtgezichten’
Eerste gezicht 1:7-17.
De Man op het rode paard, is de Engel des Heren, vs. 11, d. i. Christus
voor Zijn geboorte. De rode kleur wijst op eigen bloed of op bloed van
de vijanden, dus genade of gericht. Wellicht hier beide. De vallei van
mirten in de diepte is symbool van Israël. De Schrift spreekt
viermaal van mirten. Ze hebben betrekking op Israëls herstel
en toekomstige vreugde, afgebeeld of geprofeteerd. Neh. 8:16, Jes.
41:19 en 55:13 en hier. De diepte wijst op Israëls
ingezonkenheid. De andere rode en bruine en witte paarden zijn hemelse
heerlegers, zie 2 Thess. 1:7. Jud.:14 en Op. 19:14.
Het stil zijn van het "land" — beter hier de aarde (zelfde
woord in het Hebr.) — wijst er op, dat de wereldrijken in
rust waren en daarmee Israëls herstel toefde, want eerst als
de golving komt, gaat de stroom van de profetie verder. Men zie verder
voor de verklaring vs. 14:16. De verklaring is letterlijk. Van de
verklaring mag niet nog een andere verklaring gegeven worden. Een
nadere studie over dit gezicht
Tweede gezicht, 1:18-21.
De vier hoornen stellen de machten voor die Juda, Israël en
Jeruzalem verstrooid hebben, vs. 19. Men kan hier voor houden: het
Assyrische, het Babylonische, het Medo-Perzische en het Romeinse rijk.
De vier smeden zijn daartegenoverstaande machten, wellicht personen,
die er tegen in werken. Wie het zijn is niet gemakkelijk te zeggen. Een
nadere studie over dit gezicht
Derde gezicht 2:1-13.
De Man met het meetsnoer wil Jeruzalem meten naar lengte en breedte. De
Man is zeer zeker de Engel des Heren. De belofte is: Jeruzalem zal
dorpsgewijze bewoond worden vanwege de veelheid van mensen en beesten,
die in haar wezen zal. Vaak vergeestelijkt men dit en meent, dat hier
van de pluriformiteit van de "Kerk" sprake is, die verdeeld is in vele
gemeenschappen. Mogen we vragen, wat de beesten in de "Kerk(en)"
voorstellen?! Zijn er gééstelijke beesten? Wie
alles als over Israël handelend leert, krijgt klaarheid. Een
nadere studie over dit gezicht
Vierde gezicht 3:1-10.
Dit gezicht is bekend. Veelal wordt het vergeestelijkt en op de zondaar
toegepast. We moeten echter eerst in de hogepriester afschaduwing van
het onreine Israël zien, in bezoedeld priestergewaad. De Engel
des Heren zal de onreinheid wegnemen en Israël Hem in
nieuwigheid des geestes doen dienen. De steen met graveerselen ziet op
Christus' lijden en sterven. Daardoor kan de ongerechtigheid van het
land op één dag weggenomen worden. Dit is
toekomstig. Vanzelf ook: "Te dien dage... zult gijlieden een iegelijk
zijn naaste nodigen tot onder den wijnstok en tot onder den vijgeboom." Een nadere studie over dit gezicht
Vijfde gezicht 4:1-14.
De gouden kandelaar typeert Israël, als lichtdrager voor de
wereld. De twee olijfbomen vinden in Jozua en Zerubbabel hun protype en
vinden hun antitype in de twee getuigen van De Openb. (mogelijk Mozes
en Elia?., Op. 11:4). De grote berg is de tegenstand van de wereldmacht
van die in later dagen. Een nadere studie over dit gezicht
Zesde gezicht 5:1-4.
De vliegende rol beschreven met de vloek. Dit is een bedreiging voor de
goddelozen. De zeer grote rol wijst op de grootheid van het kwaad van
Israël, bijzonder als het de Antichristus aanneemt. De vloek
zal neer dalen. De vliegende rol typeert de oordelen in de dag des
Heren. Een nadere studie over dit gezicht
Zevende gezicht 5:5-11
De efa was de grootste maat in Israël voor droge waren
± 10 H.L., groot genoeg om een vrouw in gebogen gestalte te
bevatten. De efa is het beeld van de handel en typeert de positie die
Israël na de Ballingschap allengs gekregen heeft: 't is een
handelsvolk geworden. In de handel geschiedt veel goddeloosheid:
getypeerd door de vrouw. Deze efa wordt verplaatst naar het land
Sinear, d.i. naar het Babel van de toekomst (zie Jes. en Jer.). De twee
vrouwen, die het doen, zijn twee niet nader bekende machten (volken?).
Alles zal zich snel afspelen. ("vleugelen eens ooievaars".) Een nadere studie over dit gezicht
Achtste gezicht 6:1-8
De vier wagens tussen twee bergen van koper met verschillende paarden
zijn de vier winden des hemels. Die worden ook in de Op. genoemd, n.l.
7:1-3 en 9:14 en 15. We worden hiermee verwezen naar de tijd van het
einde. Goed beschouwd wijzen daar a1 de nachtgezichten op. In
Zacharia's dagen werd van enkele een lichte voorvervulling
waargenomen. Een nadere studie over dit gezicht
Lees ook eens: De Nachtgezichten van Zacharia
1.De
ruiters (1:7 - 1:17)
2.De horens en de smeden (1:18 - 1:21)[1]
3.De man met het meetlint (2:1 - 2:5)[2] en een oproep aan de
achtergebleven ballingen (2:6 - 2:13)
4.Jozua[3] wordt vrijgesproken (3:1 - 3:10)
5.De kandelaar en de olijfbomen (4:1 - 4:14)
6.De vliegende boekrol (5:1 - 5:4)
7.De vrouw in het vat (5:5 - 5:11)
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)