HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Veel
Gaven, één Geest - 1 Corinthiërs 12
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 445 - Veel Gaven, één Geest
Here, leer ons te ontvangen
Je
kunt dit hoofdstuk in twee delen verdelen, zoals ook de vertaling van
het Ned. Bijbelgenootschap doet, nl. Vers 1 t/m 11 met als
samenvatting: "Veelgaven, één Geest" en vers 12
tot 31: "allen leden van één lichaam". Beide
delen sluiten nauwelkaar aan.
In de hoofdstukken 12 t/m 14 schrijft de apostel Paulus over "de
geestelijke gaven", de gaven van de Heilige Geest. Hoofdstuk 12 is
hiervan het begin. Misschien zijn de apostel vragen gesteld over die
Geestesgaven, wellicht dat hij daarom zo uitvoerig over deze
belangrijke zaak schrijft.
Jezus is Heer
De apostel herinnert de Corinthische christenen aan de tijd nog maar
kort geleden, dat ze nog heidenen waren en zich "blindelings maar de
stomme afgoden lieten heendrijven' , .Ze zochten toen contact met die
"goden". Maar dat waren geen goden; je kon met die goden geen
verbinding krijgen. Je kon tot die "goden" bidden, je kon ze aanroepen,
maar er kwam nooit antwoord. De bijbel spreekt ook in het Oude
Testament over die "stomme" goden (1 Kon. 18 : 25-29.
Maar de gemeente van Christus in Corinthe heeft de Heilige (Ps. 115;
135) Geest ontvangen. Ze belijden nu: " Jézus is Heer". Tot
die belijdenis (Jes.44 : 6-20) kom je alleen door de Heilige Geest,
doordat de Geest je daarvoor de ogen opent door middel van de prediking
van het evangelie.
Paulus weet, dat de gemeente van Corinthe de Here Jezus erkent als haar
Heer. Daardoor weet hij, dat de Heilige Geest in die gemeente aan het
werk is. Dat ziet de apostel als één van de
grootste geschenken die God geeft: zijn Geest. Die Geest doet wonderen.
Die veran- dert en vernieuwt heel het leven. Die radicale verandering
kun je samenvatten in die paar woorden: Jezus is Heer .
Dat betekent een grondige breuk met het verleden: toén
dienden de Corinthiërs als slaven de afgoden. Harde meesters
waren dat! Nu weten ze zich het eigendom van de Here Jezus. Nu willen
ze graag zijn slaven en slavinnen zijn en de wil van deze Meester doen,
uit dankbaarheid voor hun verlossing uit het slavenjuk van het
heidendom. Ze laten zich daarbij leiden door de Heilige Geest: het
evangelie wijst hen de weg. De apostellegt in dit hoofdstuk op twee
zaken de na- druk: op de verscheidenheid en de eenheid van de gemeente.
In vers 1-11 gaat het vooralover de éne Geest, in vers 12-31
over het éne lichaam. Veel gaven, één
Geest.Eerst over de vele, verschillende gaven van de éne
Geest. Dan over de vele en verschillende leden van dat éne
lichaam.
De apostel somt een hele rij "genadegaven" op: (grieks: charismata)
bedieningen, werkingen, spreken met wijsheid, spreken met kennis,
geloof, gaven van genezingen, werking van krachten, profetie,
onderscheiden van geesten, allerlei tongen, vertolking van tongen (vs.
4- 10). Gaven van die éne Geest. Maar niet ieder in de
gemeente ontvangt dezelfde gaven. De Geest is vrij in het uitdelen
daarvan, zoals Hij wil (vs. 11).
In de gemeente dus geen uniformiteit en nivellering! De gemeente van
Christus toont een veelvormig beeld. Maar dat mag geen aanleiding zijn
tot onderlinge afgunst. De Geest geeft het immers aan ieder in het
bijzonder, de één deze, de ander die gave,
naardat de Geest wil. Wat betekenen nu deze genoemde gaven?
Verscheidenheid in bedieningen (diakoniai) is er, zegt de apostel (vs.
5). Je herkent daarin het woord "diaken" en "diaconie". Maar Paulus
denkt hier niet alleen aan het bijzondere ambt van diaken. Zijn
bedoeling reikt verder: de hele gemeente wordt geroepen tot "diaconie'
, tot dienstbetoon aan elkaar. Er is wel verscheidenheid in die
bediening, de één doet en kan het zus, de ander
zo. Maar de gelovigen worden ertoe in staat gesteld door de Geest. In
dat dienstbetoon volgt de gemeente het spoor van haar Heer. Jezus
Christus is niet gekomen Marc. 10 : 45 om gediend te worden maar om
zelf te dienen.
Verscheidenheid in
"werkingen"
Van dat onderling dienstbetoon binnen de gemeente gaat een krachtige
werking uit, weer onderling verschillend. Deze bedieningen en
"werkingen" hebben betrekking op alle leden van de gemeente. Maar het
is ook altijd bedoeld "tot welzijn van allen" (vs. 7). Er zijn ook
gaven die de één wel en de ander niet ontvangt
(vs. 8-10): -"Spreken met wijsheid" en "spreken met kennis".
De Geest geeft aan sommige gemeenteleden uitzonderlijke wijsheid in
geloofszaken.
Aan anderen een grote kennis van de Heilige Schrift. Bij hen kan ieder
terecht als hij problemen heeft over het geloof of vragen over wat de
Here in de Schrift zegt.
De gave van "geloof" zal niet zien op het geloof dat ieder gelovige
ontvangt. Het gaat hier om een uitzonderlijk, krachtig geloof, waardoor
iemand wonderen kan doen, die met het verstand niet zijn te beredeneren.
Zo zijn er die zieken kunnen genezen of andere krachten kunnen doen.
Anderen hebben gaven van de profetie, zij ontvangen dus openbaringen
door de Geest.
Weer anderen onderscheiden scherp waarheid van leugen.
En zo worden ook als bijzondere charismata van de Geest genoemd:
spreken in tongen (glossolalie) en vertaling van dat spreken in tongen,
(1 Cor. 14: 1-19) (zonder die vertaling vindt de apostel dat spreken in
tongen nutteloos). In hoofdstuk 14 gaat Paulus daar uitvoeriger op in.
De verscheidenheid in gaven is dus groot. Toch is de gemeente daardoor
niet verdeeld: alle gaven komen immers van één en
dezelfde Geest. En daar gaat het om al die gaven moeten dienen tot de
geestelijke opbouw van het geheel, de gemeente: het lichaam van
Christus. Zo komt de apostel op het menselijk lichaam, als beeld van de
gemeente.
Veel leden,
één lichaam
Dat menselijk lichaam is één geheel, maar het
bestaat uit veel leden, veel lichaamsdelen. Elk lid heeft een eigen
aparte functie, in het geheel is het echter onmisbaar. De leden hebben
elkaar nodig om het lichaam goed te doen functioneren. De apostel werkt
dat uitvoerig uit. (1 Cor. 12 : 12) En zo staat het nu ook met de
gemeente. De Christus is één lichaam. Dat is
kernachtig uitgedrukt: Christus is één met de
gelovigen, Christus is het hoofd van het lichaam en de gelovigen zijn
de leden.
Dat is bij Paulus een geliefd beeld dat hij ook in andere brieven
(Efeze 1 : 22) gebruikt. Het gaat steeds om de eenheid én de
verscheidenheid van de (Col. 1 : 18) gemeente; er is een sterke, hechte
eenheid, hoe verschillend van (Rom. 12 : 1-8) afkomst en positie de
leden ook zijn Goden, grieken, slaven, vrijen), allen zijn tot
één lichaam gedoopt en met
één Geest gedrenkt. (1 Cor. 12: 13) Die doop was
aan de Corinthiërs bediend, die éne Geest hadden ze
ontvangen, toen ze met "de stomme afgoden" hadden gebroken en Jezus als
Heer waren gaan belijden. Dat betekende: niet meer leven in de zonde,
maar een nieuw leven beginnen.
Dat konden ze door de Geest, waarmee ze "gedrenkt" waren, de Geest die
hen nu vervulde. En elk lid van de gemeente heeft zijn eigen waarde.
Zoals we de zwakste en onaanzienlijkste leden van ons lichaam met grote
zorg behandelen, zo moeten ook de onopvallende leden van de gemeente,
die misschien minder buitengewone gaven hebben ontvangen, juist met
grote zorg worden behandeld. Zorgen voor elkaar als gemeenschap der
heiligen, meeleven met elkaar bij vreugde en verdriet. (1 Cor. 12 :
24-26). Ons menselijk lichaam: wat een verscheidenheid.
Maar we kunnen er niets van missen, want dan zijn we niet meer
compleet. Zo is het ook met de gemeente: "Gij nu zijt het lichaam van
Christus (1 Cor. 12 : 27) en ieder voor zijn deelleden". En evenmin als
het lichaam alleen maar "oog" kan zijn of "oor", zo móet er
ook verscheidenheid zijn in de gemeente. De Geest geeft verschillende
gaven: niet ieder kan apostel of leraar of bestuurder zijn. Daarom geen
afgunst, maar dienst aan elkaar! De gelovigen mogen niet leven als los
zand naast elkaar, ieder bedacht op eigen welzijn. Elk lid moet de
ontvangen gaven gebruiken op een manier die de andere leden ten goede
komt.
IDienstbetoon uit liefde. Op die weg van de liefde wil de Geest de (1
Cor. 12: 31) gemeente leiden. Over die liefde zingt de apostel in
hoofdstuk 13 zijn lied.
Openbaring 21
:9-27 - De kerk: een zaak van geloof
We belijden: "ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de
gemeenschap der heiligen". We zeggen niet: ik zie de kerk.
Natuurlijk is er van de kerk wel wát te zien, maar wat we
zien is toch maar een klein deel van het geheel. Daarom: we geloven de
kerk. We geloven niet in de kerk: we geloven in God.
De Heidelbergse Catechismu zeg: ik geloof' , dat de. Zoon. van God uit
het hele menselijke geslacht Zich een gemeente, die tot het eeuwige
leven uitverkoren is, van het begin van de wereld tot aan het einde,
vergadert, beschermt en onderhoudt". De Zoon van God is met de
vergadering van de kerk begonnen bij "het begin van de wereld".
(Gen.3:15) Dat was toen Hij de in zonde gevallen Adam en Eva in hun
angst en verbijstering opving. Terwijl de slang (de satan) werd
vervloekt, beloofde God aan Adam en Eva en hun nageslacht de
verlossing: Het vrouwenzaad (de Christus) zou de kop van de slang
vermorzelen en zó zijn volk verlossen uit de macht van de
duivel. Dat was het prille begin van de kerk. We geloven dat, omdat God
ons dat in zijn Woord openbaart. Van die kerk wordt later de eerste
publieke samenkomst vermeld. Die vergadering van de kerk zal doorgaan
tot "het (Gen. 4 : 26) eind van de wereldgeschiedenis'.
Ook dat is een zaak van geloof. De Zoon van God is nog altijd bezig
zijn gemeente te vergaderen. Ook over het eind daarvan heeft God ons
iets geopenbaard. Johannes heeft op het eiland Patmos in visioenen de
voltooiïng gezien van het vergaderwerk van de Zoon van God,
dat de eeuwen omspant. De kerk is klein begonnen: met maar twee mensen.
Ze zal eindigen in (Openb. 7 : 9) "een schare die niemand tellen kan".
Groots en overweldigend. (Openb. 21,22)
In de laatste hoofdstukken van Openbaring beschrijft Johannes de
voltooide kerkstad. Ze is zo indrukwekkend en heerlijk, dat Johannes
nauwelijks woorden kan vinden om het allemaal op te schrijven. Ook dat
alles zien we nog niet. We geloven het, omdat God het zo zegt. Daarom:
"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk".
In vers 9 van hfdst. 21 roept een engel Johannes omdat hij hem iets wil
laten zien: "de bruid, de vrouw van het Lam". En wat krijgt Johannes te
zien? "De heilige stad Jeruzalem, nederdalende uit de hemel van God"
(vs. 10). De stad met haar bevolking is dus "de bruid van het Lam". In
vs. 2 werd van die stad gezegd dat zij was "getooid als een bruid, die
voor haar man versierd is". De stad had "de heerlijkheid van God" (vs.
11) en dan probeert Johannes die heerlijkheid onder woorden te brengen.
De glans van de stad lijkt op een zeer kostbaar gesteente, als de
kristalheldere diamant (vs. 11).
Vandaag, nu de gemeente nog vergaderd wordt, is er helaas nog genoeg
kritiek op haar en haar leden te leveren. Maar als de vergadering van
de kerk voltooid is, en ook de laatste smet weggenomen, is alles nieuw
gemaakt (vs. 5). De voltooide kerkstad is vol van Gods heerlijkheid:
kristalhelder, als de diamant.
De afmetingen
van de stad
De muren van deze stad zijn groot en hoog: 144 el (vs. 17), dat is 70
meter. Dat is erg hoog, maar nog merkwaardiger wordt het als we letten
op de afmetingen van de stad zelf. Die lag in het vierkant
Ven elke zijde meet 12.000 stadiën, dat is ongeveer 2400 km.
Maar dat is ook haar hoogte. (vs. 16). We krijgen dus het beeld van een
machtige kubus, die met alle menselijke afmetingen spot, stralend en
fonkelend als een ontzaglijke edelsteen. Misschien moeten we ons
voorstellen: een stad in terrassen gebouwd tegen de helling van een
enor- me berg. Ze is niet beklimbaar, maar de geringheid van de hoogte
van de muur in vergelijking met de afmetingen van de stad, maakt dat de
bewoners zich niet op gesloten voelen. Ze kunnen vrij uitzien naar
buiten. Dan lijkt die muur niet eens zo hoog. Toch is die muur
belangrijk.
We hebben hier met een visioen te maken, dat is duidelijk. Al die maten
en getallen hebben een symbolische betekenis. Als we dat vergeten,
begrijpen we de eigenlijke boodschap niet en wordt alles erg
onwezelijk. Die kubusvormige stad met allemaal gelijke zijden is het
beeld van de voltooide, complete kerkstad, de gemeente van Jezus
Christus, van het begin van de wereld tot het einde, door Christus
vergaderd. Daar ontbreekt niets meer aan, alles is in harmonie. Het
werk van Christus is helemaal áf: "ze zijn geschied". (vs.
6). Joh. 10: 16 Allen, die de Vader Hem gegeven heeft, heeft Christus
vergaderd: het Joh. 17: 12 is nu één kudde,
één Herder.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)