HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over
de Brief aan de Galaten - Galaten 1 en 2
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 452 - Over de Brief aan de Galaten
Waarom deze brief?
De apostel Paulus had meestal
een concrete aanleiding voor het schrijven van een brief. Dat is ook
het geval bij de brief aan de ker- ken in Galatië. Want deze
kerken hadden te maken met dwaalleraars, de zogenaamde "
Judaïsten". Dezen beweerden dat alle tot het christelijk
geloof gekomen heidenen, dus ook de Galaten, (inwoners van de
toenmalige landstreek Galatië in het tegenwoordige Turkije)
zich moesten laten besnijden en verder allerlei bepalingen uit de oude
joodse wetten onderhouden, zoals ze door Mozes waren gegeven. Het ging
over het houden van de joodse feestdagen en allerlei (Gal. 2 : 4,
12-14) voorschriften, bijvoorbeeld over reine en onreine spijzen. Deze
Joden (Gal. 4 : 10) die christen geworden waren, waren in dit beweren
ook niet oprecht.
Want ze eisten niet dat
de Galaten al de door Mozes gegeven wetten moesten onderhouden. Hun
drijfveer was dus niet de zuivere liefde tot God en zijn eens aan
Israël gegeven wetten. Het ging ze om hun (Gal 4: !7/6 : 12,
13) eigen goede naam bij de Joden die niet christen waren geworden. Ze
wilden om het kruis van Christus door de Joden niet worden vervolgd.
Het kruis van Christus maakt immers duidelijk dat we zelf niets kunnen
verdienen bij God, ook niet door de onderhouding van allerlei wetten.
Het kruis zegt juist dat wij alleen behouden worden door het offer dat
Jezus Christus bracht. De verlossing is alleen genade, geen verdienste.
En dat was het evangelie dat Paulus had gepredikt. Daar wilden die
dwaalleraars niets van weten. Met hun andere "evangelie" gingen ze
tegen Paulus in. Ze probeerden Paulus bij de Galaten verdacht te maken.
Hij zou geen echte, wettig geroepen, apostel zijn en het zou helemaal
tegen Gods bedoeling zijn dat Paulus de eis om de hele wet te
volbrengen liet vallen. Dit alles is de achtergrond van de brief aan de
Galaten.
Paulus: geroepen apostel
Daarom begint de
apostel met de echtheid van zijn apostelschap te (Hand. 9 : 6, 15)
bewijzen: hij is niet door mensen hiertoe geroepen, maar door Jezus
Christus zelf (vs. 1). Paulus doelt hier op wat gebeurde op zijn reis
naar Damascus. Toén heeft Christus hem zelf tot dit
apostelambt ge- roepen. Dat hij wettig geroepen apostel is, werkt
Paulus breder uit in de verzen 15-24. Hij doet dit niet om zich op zijn
roeping te laten voorstaan. Het gaat er hem alleen om de Galaten te
bewijzen dat hij het echte evangelie van Jezus Christus heeft gepredikt.
Je merkt dat al aan de
woorden waarmee hij de geadresseerden begroet: "de Here Jezus Christus,
die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de
tegenwoordige boze wereld" (vs. 4), d. w .z. we danken onze redding
alleen aan het offer van Jezus Christus aan het kruis. Zo kiest de
apostel direct al positie tegen de dwaalleer .
Wanneer deze brief
aankomt bij' , de gemeenten in Galatië' , en daar wordt
voorgelezen, weet elke hoorder al aan het begin wat de apostel bedoelt.
In het vervolg waarschuwt de apostel indringend tegen de ingeslopen
dwaalleer. Hij komt niet op voor zichzelf, maar voor Christus, die hem
geroepen heeft.
Wat hier aan de orde
is, is niet alleen van levensbelang voor de ge- meenten in
Galatië maar voor héél de kerk van
álle eeuwen: Wat is de blijde boodschap die de predikers
hebben te brengen?
Wat is het ware evangelie ?
Is dit het ware
evangelie, dat de zondaar behouden wordt alleen door het volbrachte
offer van Jezus Christus (en dus zonder enige inbreng van de kant van
de zondaar),óf is er een "ander evangelie", namelijk, dat de
mens van zijn kant óók een bepaalde inbreng heeft
als het gaat om zijn eeuwig behoud, bijvoorbeeld door het onderhouden
van allerlei voorschriften en wetten? Niet beide "boodschappen" kunnen
waar zijn. Er is maar één blijde boodschap,
één evangelie.
Hoe scherp en
indringend stelt de apostel deze vraag aan de orde in de verzen 6-10 :
Al zou er ook een engel uit de hemel op uw (Gal. 1 : 6-10) preekstoel
staan (stel dat dat zou gebeuren!) en die engel zou u een ander
evangelie brengen dan ik u gebracht heb, het unieke evangelie van
"vrede door het bloed van het kruis!", dan durf ik te zeggen: dan is
die engel vervloekt!
Een krasse uitspraak,
maar Paulus kan dat zeggen omdat, áls er een engel uit de
hemel zou komen om te prediken (dat zou toch kunnen) dan zou die engel
dezelfde boodschap brengen die Paulus als apostel had verkondigd. Want
Paulus had het evangelie dat hij predikte van Jezus Christus Zelf
ontvangen (vs. 12). Alleen door de prediking van (Gal. 1 : 12)
dát evangelie brengt Christus mensen tot geloof en bekering,
en zó al- leen vergadert Hij zijn kerk. Die kerk is immers
een "vergadering van ware gelovigen die al hun (Art. 27 NGB) heil
verwachten van Jezus Christus en die gewassen zijn door zijn bloed ".
Vóór
zijn roeping tot apostel was Paulus zelf, als Farizeeër, ook
er (Fil. 3 : 4-11) van overtuigd dat een mens voor God rechtvaardig is
wanneer en omdat (Gal. 1 :14) hij de wet onderhoudt. Maar hij heeft met
die overtuiging radicaal gebroken omdat hij Christus heeft leren
kennen. Vanaf dat ogenblik predikt hij niets anders dan " Jezus
Christus en die gekruisigd". (1 Cor. 2: 2) De strijd voor het
éne evangelie.
Waarom
vertelt de apostel zo uitvoerig wat hij allemaal beleefd heeft tijdens
zijn reizen naar en zijn contacten in Jeruzalem? Van Paulus was de
prediking van het evangelie aan de heidenen (Gal. 1 : 18- 2 : 10 met
besneden waren) toevertrouwd. Andere apostelen werkten vanuit Jeruzalem
onder de Joden (die wel besneden waren). Nu moesten de Galaten goed
weten dat Paulus hetzelfde evangelie bracht als die an- dere apostelen.
Jakobus, Cefas (d.i. Petrus) en Johannes reikten hem en Barnabas de
broederhand. Het terrein van arbeid was verschillend: (Gal. 2 : 9) de
één naar de Joden en de ander naar de heidenen,
maar de boodschap was gelijk.
En nog iets anders: op
één van zijn reizen naar Jeruzalem, samen met
Barnabas, had hij ook Titus bij zich. Barnabas leverde geen probleem
op; die was Jood en dus besneden. Maar Titus was een heiden geweest en
was christen geworden.
Toch heeft niemand in
Jeruzalem Paulus gedwongen om Titus te besnijden, hoewel die een Griek
was. En dat ondanks het feit, dat er (Gal. 2 : 3, 4) daar in Jeruzalem
ook al' 'valse broeders waren binnengeslopen, om onze vrijheid, die wij
in Christus hebben, te bespieden, en ons zo tot slavernij te brengen".
Terug in de slavernij, zo noemt de apostel het weer gebracht worden
onder het juk van al de ceremoniële wetten, die immers vervuld
zijn door het volbrachte werk van Christus.
Hoe gemakkelijk
gelovigen terug kunnen vallen in die slavernij blijkt uit wat Paulus
vertelt over zijn conflict met Petrus. Niet om Petrus (Gal.2 : 11-14)
achteraf zwart te maken. De aan Petrus gereikte broederhand was
welgemeend. Het gaat Paulus om het éne evangelie!
Eerst zat Petrus met
christenen uit de heidenen aan één tafel. Dat was
nu juist iets dat volgens die ceremoniële wetten niet mocht.
Je at dan immers onrein! Toen dan ook mensen binnenkwamen uit de kring
van Jakobus, christenjoden die blijkbaar judaïstische
neigingen hadden, trok Petrus zich terug en ging aan een andere tafel
zitten "-' "uit vrees voor de besnedenen". Zelfs Barnabas liet zich
meeslepen.
Dat klopte niet met het
éne evangelie voor besnedenen en onbesnedenen. Petrus had
een zwak ogenblik, en Paulus moest hem daarop wijzen, niet "onder vier
ogen" maar in het publiek: "ten aanhoren van allen". Het ging immers om
de publieke prediking van het éne evan- gelie. Dat evangelie
zet de apostel nog eens uiteen in hfdst. 2 : 15-21.
Alleen door het geloof in Christus
Of we nu uit de Joden
of uit de heidenen tot geloof komen, alleen door het geloof in Christus
zijn we rechtvaardig voor God. Christus heeft de hele wet totaal voor
ons vervuld. Hij heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet, dat
knellend juk. Niet om nu maar in wetteloosheid en bandeloosheid te
leven. Maar om te leven in de vrijheid (Gal. 3 : 13) die Christus voor
ons heeft verdiend. Dan doen we de wil van God en zijn geboden, niet om
zelf iets te verdienen, maar uit dankbaarheid. (H.C. vr ./antw .64)
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)