HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Messiaanse Koning - Psalm 2
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 453 - De Messiaanse Koning
De koning die heerst over Sion
Boven deze psalm hebben de
vertalers terecht gezet: De messiaanse koning. De psalm spreekt immers
over de koning die heerst over Sion (vs. 6) en uit het Nieuwe
Testament, waarin deze psalm opvallend veel wordt aangehaald, blijkt
duidelijk dat met deze koning uiteindelijk de komende Messias wordt
bedoeld. De psalm is evenwichtig opgebouwd in vier ongeveer gelijke
delen.
De opstand tegen de gezalf de
koning
Het eerste deel, de
verzen 1-3, begint met een verontwaardigd, "waarom"?.
De dichter ziet hoe de
koningen der aarde en de machthebbers samenspannen "tegen de HERE en
zijn gezalfde". Eensgezind stellen ze hun legers op om een eind te
maken aan de macht van de Koning die over hen regeert. Vorsten en
volken willen hem niet langer onder- worpen zijn en verzetten zich
revolutionair tegen zijn heerschappij . Ze voelen zich gebonden als met
touwen en willen die smaad van zich afgooien, en zo het juk ver9reken
van de God van Israël en zijn gezalfde Koning.
Met die "gezalfde
Koning" zal allereerst de koning van Israël zijn bedoeld. Het
ligt dan v?or de.?and t~.denken.aan koning David, die (Hand. 4: 25)
deze psalm heeft gedicht. TiJdens ziJn regenng heeft David vaak moe-
ten vechten tegen de aanvallen van tegenstanders die zich met elkaar
verbonden hadden. En de psalmdichter heeft de aanval op de gezalfde van
de HERE tegelijk gezien als een aanval op God Zelf. Wie zich (2 Sam.
10: 6) verzet tegen de komng van Israel verzet zich tegen de God van
Israël, die hem tot koning geroepen en aangesteld heeft.
Dan komt weer tot
uiting wat de mensen die God niet willen dienen altijd weer beheerst:
ze willen wat ze noemen: "vrij zijn", geen meester hebben. Dat loopt
altijd uit op wetteloosheid en anarchie.
Maar de dichter weet
van te voren: dit verzet is vruchteloos. De volken "zinnen op
ijdelheid". Het zal allemaal op niets uitlopen. Ze kunnen woelen en
misbaar maken zoveel ze willen, een machtig eenheidsfront vormen; de
hele onderneming is tot mislukken gedoemd. Niet omdat het leger van de
koning van Israël altijd zo onoverwinnelijk is, maar omdat de
HERE voorop gaat in de strijd. Hij zal het opnemen voor zijn gezalfde
koning en zijn bedreigde volk.
De HERE helpt de gezalfde koning
Dat blijkt uit de
verzen 4-6. In een machtige tegenstelling met het oproer van de volken
tekent de dichter een hemels gezicht: de majesteitelijke rust van
Israëls God, die zijn troon heeft in de hemel en slechts een
spottend lachen over heeft voor het woelen van de volken. Het is net of
de HERE ze een tijdlang hun gang Iaat gaan. Hij straft niet
onmiddellijk. Maar vroeg of laat zullen ze kennismaken met zijn toorn,
zijn "gramschap". Op zijn tijd zal God ze zijn macht tonen en ze
verschrikken. Als bij een proclamatie zegt God: Israëls koning
is door mij aangesteld om over Sion te regeren.
De
Messias-Koning vraagt onderwerping (vs. 7-9)
En dan opent
zich voor de dichter een groots perspectief. De Messias-Koning spreekt
Zelf over het besluit van de HERE. Andere koningen ;;!1 mogen zich
"zonén" van hun "goden" noemen, Israëls koning is
de zoon van de HERE. Hij zal de wereldheerschappij ontvangen en met de
volken doen naar zijn welbehagen. Maar dat is aan David en
zijn opvolgers nooit beloofd. Vergeleken bij andere naties
was Israël geen grootmacht. En het gaat hier over het heersen
over de einden van de aarde en de vernietiging van alle tegenstanders.
Dat zijn zij, die tegen God opstaan, die de HERE niet willen dienen en
de Koning die door God is aangesteld, niet willen erkennen. Al die
mensen zullen onder- vinden dat de Messias-Koning niet alleen kan
liefhebben (met een oneindige liefde) maar dat Hij ook kan toornen en
die toorn kan zeer licht ontbranden.
Daarom roept de dichter
de machtigen van de aarde, koningen en rechters, op om zich vrijwillig
aan de HERE en zijn gezalfde te onderwerpen (vs. 10-12). Ze moeten blij
zijn met de regering van deze Koning en toch vol vrees en eerbied tegen
Hem opzien. Deze Koning zal vernietigen allen wie tegen Hem opstaan.
Maar wie deze Koning dient en Hem hulde bewijst, kan rekenen op zijn
bescherming.
Het Nieuwe Testament over de
Messias- Koning
In deze psalm worden
aan de gezalfde van de HERE beloften gegeven die aan geen enkele koning
van Israël zijn vervuld. Toch belooft de HERE niet zo maar
wat. Hij heeft die beloften vervuld in zijn gezalfde Zoon, Jezus
Christus. De kerk van het Nieuwe Testament heeft goed begrepen dat, wat
in deze psalm is gezegd, gedeeltelijke wel betrekking had op koning
David, maar dat de volkomen vervulling is gekomen met ~hristus
koningschap. Hij is de grote Zoon van David. (Luk. 1: 32). Van Hem
geldt het woord van de HERE: "Mijn Zoon zijt Gij; Ik (Hebr. 1: 5) heb u
heden verwekt" (vs. 7). Dit vers wordt geciteerd in Hebreeën
1:5. Daar wordt de heerlijke positie van Christus aangetoond, die ver
verheven is boven die van de engelen. . Die positie van Christus is ook
veel heerlijker dan die van de hogepriester Aaron: Dat blijkt ook uit
Hebr. 5:5..
Ook in Openbaring 19
komt deze Koningspsalm terug. (Openb. 19 : 15) Daar staat: "En Hijzelf
zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hij-zelf treedt de persbak van
de wijn der gramschap van de toorn van God, de Almachtige". Dat is Hij
die genoemd wordt: "het Woord (Openb. 19: 13) van God". Hij draagt op
zijn kleed en dij de naam: "Koning der (Openb. 19: 16) koningen en Here
der heren".
Let op die combinatie:
Woord van God en Koning der koningen. Het gaat om het Woord en de wet
van die Koning. Hij zal zijn toorn uitstorten over iedereen, die zich
aan dat Woord niet heeft gestoord en zijn wet brutaal heeft overtreden.
Naar dat Woord zal hij eenmaal oordelen. Dan zien we opnieuw de
scheiding onder de mensen: terwijl de één bij Hem
schuilt (ps. 2:12) wordt de ander verpletterd.
Deze macht heeft Koning
Christus van zijn Vader ontvangen. Hij geeft die macht ook aan de mens
die "overwint en zijn werken tot (Openb. 2 : 26-28) het einde toe
bewaart". En, schrijft de Here aan de gemeente in Thyatira: "hem zal Ik
macht geven over de heidenen; en hij zal hen hoeden met een ijzeren
staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld". Ook hier een zinspeling op
psalm 2:9. We wijzen nog op twee plaatsen in het boek Handelingen.
In Handelingen 13 : 33
onthult de apostel Paulus, dat God de beloften (Hand. 13 : 33) uit
psalm 2 heeft vervuld "aan ons hun kinderen door Jezus op te wekken".
Het gaat er voortaan om hoe wij tegenover Jezus staan: gehoorzame
onderwerping aan Hem of opstand tegen Hem.
Dat begreep ook de
biddende kerk in Handelingen 4:25-30. In haar (Hand. 4 : 25-30) gebed
spreekt de gemeente uit dat in de stad Jeruzalem zowel Hero- des als
Pontius Pilatus met de heidenen en de volken van Israël tegen
Gods heilige knecht Jezus (die door God gezalfd was!) vergaderd waren.
En, zegt de kerk dan: dat is nu de vervulling van Psalm 2: 1 en 2. Wat
betekent deze psalm voor ons? Als we het leven willen behouden moeten
we geen tegenstanders van God worden. Dat worden we zéker
als we Hem niet op zijn woord geloven en ons door Hem niet laten
gezeggen.
De eeuwen door gaat het
er om hoe wij staan tegenover het Woord en de wet van Koning Christus.
Nu dan, handelt wijs, laat u gezeg- gen, onderwerpt u aan de Here Jezus
Christus, en kust die Zoon. Welzalig allen die bij Hem schuilen!
Profetie tegen ontrouwe herders
Ezechiël 34
De profeet
Ezechiël moest het woord van de HERE spreken tegen de herders
van Israël. Die profetie is fel en zwaargeladen, want de HERE
was erg boos op die herders. Scherp wordt getekend hoe ze hun roeping
hebben verwaarloosd. Ze hadden de schapen die hun wa- ren toevertrouwd
in liefde moeten beschermen en verzorgen. Maar wat hadden ze gedaan? Ze
hadden zichzelf verrijkt ten koste van de schapen.
Die schapen waren de
Israëlieten. De herders waren ontrouwe koningen, hoge
ambtenaren, priesters en allen die een leidende positie innamen. Die
leiders, in het bijzonder de koningen, waren door God aan- gesteld. En
hun opdracht was duidelijk: Ze moesten in Gods naam het volk voorgaan
in de dienst van de HERE, als herders die hun schapen naar goede
weidegrond leiden. Maar ze hebben net gedaan of , dat volk hun eigendom
was en er voordeel van getrokken zoveel ze konden.
Als herders van het
volk hebben ze de hun opgedragen taak niet vervuld. Daardoor zijn de
schapen verstrooid. Die zijn losgemaakt van de kudde en in handen van
vreemden gevallen. Zo waren ze gewor- den: "schapen zonder herder".
Daarin zijn de schapen
zelf zeker niet onschuldig. Maar de HERE richt Zich hier allereerst tot
de ontrouwe herders, de leidslieden. Zij dragen de grootste
verantwoordelijkheid. Wanneer mensen van de kerk losraken en niemand
ziet naar ze om, dan verwijt de HERE dat in de eerste plaats de
voorgangers. Zo deed ook de Here Jezus Christus toen Hij geconfronteerd
werd (Matth. 9 : 36) met de Schriftgeleerden en Farizeeën, "de
leiders" van zijn volk. Die weidden de schapen ook niet echt. Ook toen
waren er de schapen die geen herder hadden.
Wat de houding van
Israëls koningen en hoge ambtenaren betreft: die was in het
oude oosten natuurlijk niets bijzonders. Alle koningen van ", die tijd
waren tirannen die de volken waarover ze regeerden als hun eigendom
beschouwden, waarvan ze zoveel mogelijk profiteerden.
Maar Israël
was niet maar een natie tussen andere volken. Het was immers Gods
verbondsvolk; de koningen waren theocratische koningen: ze regeerden
als plaatsvervangers van de HERE Zelf en in zijn opdracht. De koningen
van Israël worden daarom in de bijbel vaak (Jer. 13: 17/23 :
1) herder genoemd en het volk de kudde van de HERE. Maar de HERE (25 :
34) was de feitelijke Herder. (Ps. 23/74 : 1/79 : 13) Het herder- en
koningschap onder Israël was niet in de eerste plaats een zaak
van macht, maar van zorg voor de schapen van de HERE. De Here Jezus
noemde Zichzelf later: de goede Herder. Dat ligt helemaal (Joh. 10 :
11-16) in het verlengde van Ezechiël 34: er zijn goede
herders, maar ook' 'huurlingen' , .Die is het alleen begonnen om eigen
voordeel. Ze bekommeren zich niet om de schapen.
De HERE Zelf is de Herder van
zijn kudde
De HERE zal dit
huurlingen-gedrag niet langer dulden. Hij zal Zelf (Ez. 34 : 11-16) de
Herder van zijn kudde zijn. Die kudde is verstrooid onder alle volken!
Ze zijn daar een prooi geworden van vreemde godsdiensten en allerlei
afgoderij. Door de knevelarij van de ontrouwe koningen waren veel
Israëlieten al vóór de ballingschap
verspreid over de omlig- gende landen. Dat betekende vaak hun
ondergang, doordat ze de godsdienst van die volken dreigden te
aanvaarden. Maar de HERE v gaat doen wat die ontrouwe herders hadden
moeten doen: Hij zoekt zijn schapen op en haalt ze terug uit al die
plaatsen waarheen ze afgedwaald waren. Gods zorg is ontroerend: Hij
ziet om naar het verlorene en afgedwaalde, naar de gewonde en de zieke
schapen. Wat de herders van Israël zo schandelijk hadden
verwaarloosd zal de HERE doen: "Ik zal ze weiden zoals het behoort".
De HERE spreekt recht tussen de
schapen
De goede Herder gaat
nog meer doen. (Ez. 34: 17-22) Want de profeet moet in opdracht van de
HERE niet alleen vaststellen, dat de behandeling van de schapen door
Israëls herders zo goddeloos en slecht was. Ook de
verhoudingen in de kudde, tussen de schapen onderling waren slecht.
De arme en zwakke
schapen hadden niet alleen kwaad te verwachten (Jes. 1: 17, 23) van de
herders, ze werden ook nog lastig gevallen door de "rammen (Jer. 7:
6/22 : 3) en de bokken". Andere profetieën zijn daar ook vol
van: de rijken en (Amos 5: 7-13) .
Ezechiël zet
de beeldspraak over de kudde voort: Die rammen en bokken eisten voor
zich de beste weidegronden op en het helderste water, en wat overbleef
was goed genoeg voor Gods schapen: vertrapte weide en troebel water.
(Ez. 34: 18,19) Maar de HERE gaat rechtspreken tussen' , de vette en de
magere schapen". Hij zal die uit elkaar halen, van elkaar scheiden. Hij
zal de zwakke schapen beschermen tegen de sterke, die "wat zwak is met
flank en schouder wegdringen en met de horens stoten, totdat ze naar
buiten gedreven zijn". Een scherpe tekening van wat de armen en
geringen in Israël van hun rijke en machtige volksgenoten te
lijden hadden. De HERE Zelf zal zijn schapen verlossen uit de greep van
die geweldenaars.
Mijn knecht "David", de goede
Herder
In het slot van het
hoofdstuk tekent de profeet een heerlijke toekomst (Ez. 34 : 23-31) Er
zal weer een "David" komen. In de dagen van Ezechiël was
koning David er allang niet meer. En het koningshuis van David ging in
de ballingschap roemloos onder .Alle glans was er af. De laatste
"herder" was verdwenen en de schapen werden verstrooid naar verre en
vreemde landen.
Dat kwam ervan dat de
door God aangestelde herders hun ambt hadden verwaarloosd; bescherming,
toezicht en tucht hadden ontbroken. Zo kwamen de schapen om en de
ballingschap scheen het einde van het volk Israël te zijn.
Maar de HERE laat zijn volk niet los. De ballingschap is het
definitieve einde niet. Ze mogen uit de ballingschap weer terugkeren.
De kudde wordt weer verzameld. Er komt herstel en wederopbouw van het
land en zegen en overvloed voor het volk. Want de HERE Zelf zal hun
herder zijn. "Ik de HERE zal hun tot (Ez. 34: 25-29) een God zijn, en
mijn knecht David zal vorst wezen in hun midden". (Ez. 34: 24)
Jezus Christus weidt zijn kudde
door de ambtsdragers
Duidelijk is dat met
die "andere David" de Here Jezus Christus wordt bedoeld, de echte
góede Herder. (Joh. 10 : 11, 16) Hij is gekomen opdat zijn
schapen weide hebben en overvloed. Hij zette zijn leven in voor de
schapen. En Hij brengt ze nu bijeen in de éne kudde onder
zijn herdersstat. Vanuit de hemel verzorgt en beschermt Hij zijn kudde.
Dat is zijn gemeente, zijn Kerk. Hij zal die kerk bewaren door zijn
Woord en Geest. Hij doet dat door middel van het ambt in de kerk.
Daartoe worden door Hem ambtsdragers aangesteld.
Als we in
Ezechiël 34 nu nog eens lezen over de herders, de schapen en
de kudde, dan is het duidelijk, dat dit hoofdstuk ook een belang- rijke
les bevat voor de herders van vandaag, voor de ambtsdragers in de kerk:
de dominees, de ouderlingen en de diakenen. Zij zijn aangesteld om als
herders voor de gemeente te zorgen. Zij moeten, zo veel dat mogelijk
is, ervoor zorgen dat de schapen blijven bij Christus, de grote Herder
der schapen. Dat ze Hem blijven dienen en volgen en luisteren naar zijn
Woord. Die nieuwtestamentische herders moeten goed bedenken dat de
schapen waarvoor ze hebben te zorgen niet van hén zijn. Die
schapen zijn duur gekocht door Jezus Christus met zijn eigen kostbaar
bloed. Maar ook aan de gelovigen heeft dit hoofdstuk veel te zeggen:
die weten nu, wat zij mogen verwachten van hun herders en vooral, door
die herders-ambtsdragers, van die unieke Herder Jezus Christus.
Ze kunnen ook uit dit
hoofdstuk leren hoe zij met elkaar moeten omgaan als schapen van
één kudde, als leden van de kerk van Christus.
Door alles heen klinkt de ernstige waarschuwing: pas op voor de
ontrouwe herders! Pas op voor de "huurlingen"! En blijf de enige goede
en trouwe Herder volgen. Alleen bij Hem ben je veilig!
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)