HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
gemeente is de bruid van Christus - 2 Corinthiërs 11
: 1-15
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 454 - De gemeente is de bruid van Christus
De grote liefde van Christus voor zijn kerk
In
dit gedeelte uit de brief van Paulus aan de kerk in Corinthe, blijkt
allereerst de grote liefde van Christus voor zijn kerk. De bijbel
vergelijkt vaak de band tussen Christus en zijn gemeente met een
huwelijk, (Efeze 5 : 22-33) o.a. in Efeziërs 5 en in
Openbaring 21:9 waar de gemeente de bruid, de vrouw van het Lam wordt
genoemd.
Eén van die gemeenten is ook de gemeente in Corinthe. Ze is
ge- vormd uit voormalige heidenen, die tot geloof gekomen zijn door
middel van de prediking van het evangelie van Gods genade en liefde. De
apostel Paulus was in die stad de prediker geweest van deze blijde
boodschap. Hij had het grote voorrecht mogen beleven, dat die prediking
vrucht droeg: mensen kwamen tot geloof en de kerk werd geinstitueerd.
Paulus kan nu een brief schrijven "aan de gemeente Gods, die te
Corinthe is". Wanneer Christus de bruidegom is en de gemeente de bruid,
kan Paulus zeggen, dat hij die gemeente verbonden heeft aan
één man, om haar als een reine maagd voor
Christus te stellen. (2 Cor. 11: 2)
Paulus
bezorgdheid over de gemeente
Paulus is echter bezorgd over de gemeente. Hij is bang dat ze wordt (2
Cor 11: 3) afgetrokken van de eenvoudige toewijding aan Christus. Voor
die vrees heeft Paulus gegronde redenen. Er zijn leden van de gemeente
die het oor lenen aan de prediking van "de eerste de beste" die "een (2
Cor. 11: 4) andere Jezus predikt". Wie dat was, weten wij niet, maar de
Corin- thiërs hebben bij het lezen van deze brief dat
natuurlijk heel best be- grepen. Er is iemand in die gemeente
opgetreden met een andere prediking, een "andere Jezus"; met die
"andere Jezus" kwam ook een "andere geest", mentaliteit,
levensrichting; en met die "andere
Jezus" kwam ook een "andere prediking". Paulus zegt niet, dat die
prediking zonder meer is aangenomen. Hij zegt wél,en dat
moet hij die gemeente kwalijk nemen, dat zij die prediking zeer wel
verdragen. Ze zijn op dat punt in de verkeerde zin tolerant. En
dáár ligt de oorzaak van zijn vrees. De gemeente
Iaat een verkeerde prediking toe, met een "andere Jezus" en een "andere
geest"!
De verleider
is sluw
Paulus brengt die prediking in verband met de "slang" die met haar
sluwheid Eva verleidde. De gemeente in Corinthe zal uit Paulus' on-
derwijs gehoord hebben van schepping, paradijs en zondeval. Nu
waarschuwt hij die gemeente voor iemand, die een "andere Jezus"
verkondigt. Die prediker was blijkbaar ervaren in het spreken en kon
dus gemakkelijk ingang vinden bij zijn hoorders.
Bovendien is datgene wat hij brengt een zekere " Jezus", een bepaalde
"geest" en een bepaald "evangelie". Het is zeker niet de openlijke
ontkenning of verloochening van het evangelie, dat Paulus heeft
gebracht. En men zal zich stellig niet openlijk opstellen tegenover
Jezus, die door Paulus is gepredikt. Dat zou immers al te duidelijk
zijn geweest. Dan zou men in Corinthe natuurlijk die prediking hebben
afgewezen. Maar zó gaat satan niet te werk. Toen hij Eva tot
zonde wilde verleiden, begon hij ook niet met een openlijke ontkenning
van de betrouwbaarheid van Gods woord. Hij begon met een vraag aan
(Gen. 3 : 1) Eva, met de bedoeling twijfel in haar hart te zaaien. Die
methode leverde hem succes op. En die methode past de satan ook toe in
de gemeente van Corinthe.
Paulus
tegenover schijnapostelen
Het optreden van Paulus is radicaal anders geweest dan het optreden van
deze vreemde prediker of predikers. Die Iaatsten maken kennelijk grote
indruk door hun welsprekendheid. Daar kan Paulus niet mee wedijveren.
De apostel munt uit in kennis, maar hij brengt die niet als een
"geheimleer", alleen voor "ingewijden". Hij kan eerlijk zeg- gen: "wij
hebben die alleszins en in alle opzichten bij u openbaar gemaakt". 2
Cor.11::6) Paulus heeft ook met opzet willen voorzien in zijn eigen
levensonderhoud, hoewel hij recht had op ondersteuning door de
gemeenten.
Maar hij wilde ook in dat opzicht niet gelijken op allerlei
rondtrekkende predikers, die zich verrijkten aan hun 'evangelie' ! Hij
nam het risico, dat mensen in die Griekse wereld geringschattend
neerkeken op , iemand,en dan nog wel een apostel, die werkhanden had.
Maar hij wil onder geen voorwaarde ook maar één
argument in handen van tegenstanders spelen om het evangelie schade toe
te brengen. Paulus brengt het ENE evangelie dat er is: GENADE! Laten
anderen zich voor hun boodschap laten betalen (de mens moet ook wat
doen!).
Paulus is ook in zijn manier van optreden één
bewijs van: "komt, (Jes. 55 : 1) koopt zonder geld en zonder prijs wijn
en melk". (Openb. 22: 17) Zo staan ze tegenover elkaar: Paulus en die
andere evangeliepredikers, de ene Jezus en de "andere Jezus", de ene
geest en de "andere geest", de welsprekende redenaars en de apostel,
die niet onervaren is in kennis. De wettige, door Christus Zelf
geroepen apostel en deze (2 Cor. 11 : 6) "schijn-apostelen,
bedriegelijke arbeiders, die zich voordien als apostelen van Christus'
, : het hoge woord is er uit! Met deze woorden (2 Cor. 11 : 13) van
deze predikers getekend in hun ware gedaante. Ze doen zich voor als
brengers van de blijde boodschap, maar zijn in werkelijkheid dienaars
van satan. Die doet zich soms ook voor als een engel (bood- schapper)
van licht.
Maar dan is het ook zonder meer duidelijk, hoe gevaarlijk het kan
worden in de gemeente van Christus. De gemeente moet deze
schijn-apostelen doorzien én ontmaskeren, juist omdat ze
zich voordoen als apostelen. En het erge is dat de gemeente ze heeft
verdragen! De ge- meente zal nog meer kennis moeten hebben van het
zuivere evangelie, om deze bedriegers te kunnen doorzien. Voor Paulus
liggen de dingen duidelijk: hij vindt het helemaal geen wonder, dat
mensen zich anders voordoen dan ze zijn, en dat schijn- apostelen zich
voordoen als apostelen van Christus. En dat zij dus niét de
mensen lastig vallen met een loóchening van de waarheid,
maar wel met een verdraaiing van de waarheid, zó dat de
boodschap aannemelijk wordt, evangelisch schijnt en christelijk. Pau-
lus vindt dat niet verwonderlijk, immers: zo vader, zo zoon. Deze
bedriegers behoren tot het slangenzaad en ze hebben de duivel tot
vader. Paulus wordt fel en geladen, maar het is broodnodig: de ogen van
de Corinthiërs moeten open gaan en open blijven!
Hier is geen compromis mogelijk. Het is zwart of wit. Het gaat om het
behoud, het bestaan en voortbestaan van de gemeente. Het gaat om de
kinderen en de kindskinderen. De apostel heeft deze gemeente lief.
Liefde en bewogenheid, zorgzaamheid en geladenheid. het komt (2 Cor. 11
: 11) bij Paulus voort uit de ijver voor de zaak van Christus. En wij,
we zijn gewaarschuwd: we moeten nuchter blijven en wakker. Een satan
als "engel van het licht" is veel gevaarlijker dan een satan als "vorst
der duisternis" .
Waarom is de
gemeente zo belangrijk?
De gemeente wordt in de bijbel het lichaam van Christus genoemd: Ef.
1:23 ...”de kerk (de gemeente), die zijn lichaam
is...” Kol: 1:24: ...”zijn lichaam, de kerk (de
gemeente)...” Jezus is niet meer zichtbaar op aarde. Nu vormt
de gemeente de zichtbare aanwezigheid van Christus op aarde. Hij stelt
de gemeente daartoe in staat door zijn Heilige Geest te zenden, die de
gemeente Gods Woord bekendmaakt (Openb. 2:7, 11, 17, 29; 3:6, 13, 22)
“Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten
zegt”.
Wij zijn als leden van de gemeente van Jezus Christus zijn
vertegenwoordigers, zijn gezanten, hier op aarde. 2 Cor. 5:20:
“Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn
oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen”.
Wat is de
gemeente?
Eerst was er nog geen sprake van een ‘gemeente’,
maar van een ‘menigte’ (NBG) Hand. 4:32:
“De groep mensen die het geloof had aanvaard, leefde
eendrachtig samen”. Pas door de vreselijke geschiedenis van
Ananias en Sapphira kwam deze menigte er achter dat het om meer ging
dan alleen maar fijn bij elkaar zijn. Hand. 5:11: “De hele
gemeente en allen die hiervan hoorden, werden door grote schrik
bevangen”. Hier wordt voor de eerste keer in Handelingen het
begrip ‘gemeente’ gebruikt. De grondtekst gebruikt
daarvoor het woord ‘ekklesia’ hetgeen letterlijk
betekent: ‘vergadering van uit-geroepenen’. Het
woord kerk is afgeleid van het Griekse woord
‘kuriakon’, dat ‘huis des
Heren’ betekent.
1 Petr. 2:9-10: “Maar u bent een uitverkoren geslacht, een
koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich
verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de
duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. Eens was u
geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten
deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken”.
De gemeente is dus niet zo maar een vergadering van de
één of andere club, geen vereniging of stichting
maar is de plaats waardoor God zich wil manifesteren aan de wereld om
ons heen.
1 Tim. 3:15b: “Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het
huis van God, dat wil zeggen de kerk van de levende God, fundament en
pijler van de waarheid”.
2 Cor. 6:16b: “Wijzelf zijn de tempel van de levende God,
zoals God heeft gezegd: ’Ik zal bij hen wonen en in hun
midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn
volk’”.
Geheimenis
‘Eens was u geen volk’ staat er in 1 Petrus. Dat is
zo ver gegaan dat zelfs het bestaan van de gemeente een totaal onbekend
gegeven is geweest. In de Oudtestamentische profetieën vinden
we geen berichten over de christelijke gemeente, want daar wisten de
profeten niet van. Zelfs het boek Daniël weet niet van een
toekomstige gemeente, terwijl het heel verwant is aan het boek
Openbaring waarin Jezus uitvoerig over de gemeente spreekt. Dat was een
nog niet geopenbaard geheimenis, het geheimenis van de gemeente, waar
Paulus uitvoerig over schrijft. Ef. 3:3-10.
1 Petr. 1:10-12: “Wat die redding inhoudt, trachtten de
profeten te achterhalen toen ze profeteerden over de genade die u ten
deel zou vallen. Zij probeerden vast te stellen op welke tijd en op
welke omstandigheden Christus’ Geest, die in hen werkzaam
was, doelde toen deze hun zei dat Christus zou lijden en daarna in Gods
luister zou delen. Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor
henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd
door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige
Geest, die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin
zelfs engelen graag zouden doordringen”.
Wij zijn bijzonder bevoorrechte mensen, dat wij deel uit mogen maken
van zo’n gemeente.
Hoe zit de
gemeente in elkaar?
Christus
is het hoofd: Ef. 1: 22-23: “Hij heeft alles aan zijn voeten
gelegd en hem als hoofd over alles aangesteld, voor de kerk, die zijn
lichaam is, de volheid van hem die alles in allen vervult”.
Wij zijn het
lichaam:
Col. 1:18: “Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk
(gemeente). Oorsprong is hij, eerstgeborene van de doden, om in alles
de eerste te zijn”.
Zoals het hoofd de hersens bevat met ons denkvermogen, dat leiding
geeft aan ons gehele doen en laten, willen we ons als gemeente geheel
laten leiden door wat Jezus, ons Hoofd, denkt en wil.
De Bijbel spreekt in beelden als er staat dat niemand ooit zijn eigen
vlees haat, maar het voedt en koestert, zoals Christus de gemeente,
omdat wij leden zijn van zijn lichaam. (Ef. 5:25-29. Maar het feit dat
Christus heel goed voor het lichaam zorgt wil niet zeggen dat het
lichaam verder niets meer hoeft te doen.
1 Cor. 6:19-20: “Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is
van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God,
en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald,
dus bewijs God eer met uw lichaam”. Wat voor iedere
individuele gelovige geldt, geldt net zo goed voor de gemeente als
lichaam.
Wat is onze
taak?
2 Cor. 5:18-19: “Dit alles (het oude is voorbij; het nieuwe
is gekomen) is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich
verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd. Het is God die
door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld
haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging
van de verzoening toevertrouwd”.
Ef. 3:8-10: “Mij, de allerminste van alle heiligen, is de
genade geschonken om de heidenen de ondoorgrondelijke rijkdom van
Christus te verkondigen, en voor allen in het licht te stellen hoe het
mysterie dat in alle eeuwen verborgen was in God, de schepper van het
al, werkelijkheid wordt. Zo zal nu door de kerk de wijsheid van God in
al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de
hemelsferen”.
De taak van de gemeente is dus gericht tot de wereld om ons heen (de
heidenen) en ook tot de vorsten en heersers in de hemelsferen. Ook zijn
de gelovigen de gezanten van Christus. Wij moeten Christus laten zien
aan de wereld.
Oudsten, diakenen, taken
Hand 14:23: “In elke gemeente stelden ze (Paulus en Barnabas)
oudsten aan, en na gevast en gebeden te hebben bevalen ze hen aan bij
de Heer, in wie ze hun vertrouwen hadden gesteld”.
De taakomschrijving van de oudsten is volgens Titus 1:6-9 - beheer van
het huis Gods; - waken over de leer; - het vermanen op grond van de
leer; - het weerleggen van de tegensprekers - de zalving van zieken
(volgens Jac. 5)
Onze opdracht
Luc. 9:2 “Daarna
zond hij hen uit om het koninkrijk van God te verkondigen en
zieken te genezen”. (de 12 discipelen)
Hand. 20:24 “Ik
(Paulus) hecht echter niet de minste waarde aan het behoud
van mijn leven, als ik mijn levenstaak maar kan voltooien en
de opdracht uitvoeren die ik van de Heer Jezus ontvangen heb:
getuigen van het evangelie van Gods genade...”
Mat. 28:18-20 “Jezus
kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven
in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken
tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de
Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze
zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.
En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen,
tot aan de voltooiing van deze wereld”.
Het evangelie verkondigen is één ding. Iemand tot
een discipel maken, daar is heel wat meer tijd mee gemoeid.
(dopen – zie artikel 10)
Mensen het evangelie verkondigen – naar buiten gaan
– is belangrijk. Maar om de mensen op te vangen en
te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Jezus heeft geleerd in
de bijbel – hoe ze moeten leven – daar is
een goed gestructureerde gemeente voor nodig.
Rom. 1:5 “Hij
heeft mij (Paulus) de genade geschonken apostel te zijn,
opdat ik omwille van hem aan alle volken gehoorzaamheid en
geloof zou verkondigen...”
Rom. 15:18 “Ik
zal over niets anders spreken dan wat Christus door mij tot
stand brengt om de heidenen tot gehoorzaamheid te brengen:
door wat ik zeg en doe, ...”
Rom. 16:25,26 “Aan
hem die bij machte is u kracht te geven, overeenkomstig het
evangelie van Jezus Christus dat ik verkondig, overeenkomstig
de onthulling van het geheim waarover eeuwenlang gezwegen is,
maar dat nu is geopenbaard en op bevel van de eeuwige
God door de geschriften van de profeten bij alle
volken bekend is geworden om ze tot gehoorzaamheid
en geloof te brengen - ...”
Marc. 16:15-20 “En
hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en
maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. Wie gelooft
en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal
worden veroordeeld. Degenen die tot geloof zijn gekomen,
zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam
zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in
onbekende talen, met hun handen zullen ze slangen
oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun
niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken
door hun de handen op te leggen’. Nadat hij dit
tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de
hemel opgenomen en nam hij plaats aan de
rechterhand van God. En zij gingen op weg om overal het
nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en
zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen
die ermee gepaard gingen”.
Joh. 14:12 “Waarachtig,
ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen
als ik, en zelfs meer dan dat. Ik ga immers naar de
Vader”.
Hand. 2:43 “De
vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten,
vervulden iedereen met ontzag”.
Hand. 3:6 “Maar
Petrus zei: ‘Geld heb ik niet, maar wat ik wel heb,
geef ik u: in de naam van Jezus Christus van Nazareth, sta op
en loop’”.
Hand. 6:8 “Stefanus
verrichtte dankzij Gods genade en kracht grote wonderen en
tekenen onder het volk”
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)