HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
opstanding uit de dood - 1 Corinthe 15
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 456 - De opstanding uit de dood
Moeite ook met de vraag hoe zo'n opstandingslichaam er uit zal zien?
Veel
mensen ontkennen vandaag dat er een opstanding van de doden is. Ze
verwijzen deze leer naar het rijk van de fabels. Die ontkenning is
helemaal niet nieuw. Die was er ook al in de tijd van de apostelen. We
danken dit lange hoofdstuk ( I Cor. 15) aan die loochening van de
opstanding van de doden. De apostel vraagt immers (vs. 12): hoe ko- men
sommigen onder u (d.i. de gemeente in Corinthe) er toe te zeggen, dat
er geen opstanding der doden is? Dát was voor Paulus de
directe aanleiding uitvoerig over de opstanding te schrijven en te
bewijzen dat de opstanding der doden geen inbeelding van mensen is.
De Corinthiërs hebben zeker niet brutaal neen gezegd tegen
Paulus' prediking. De apostel is helemaal niet fel of verontwaardigd.
Integendeel, met groot geduld onderwijst hij de gemeente. Nee, die
ontkenning van de opstanding der doden zal waarschijnlijk veroorzaakt
zijn doordat je er moeite mee hebt je er een voorstelling van te maken.
Moeite ook met de vraag hoe zo'n opstandingslichaam er uit zal zien.
Jezus Christus
is opgestaan
Paulus probeert die moeiten weg te nemen door te herinneren aan iets
dat vaststaat voor de gelovigen in Corinthe, nl. het feit van Pasen: de
Here Jezus is werkelijk opgestaan uit de dood! Dat feit kán
eenvoudig niet op een vergissing, of op dwaalleer berusten: iedereen
kan dat feit controleren, want de Here Jezus is in de periode tussen
Pasen en Hemelvaart meer dan eens verschenen aan allerlei mensen. Zelfs
aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, "van wie het merendeel
thans nog in leven is" (vs. 6).
Paulus
wil zeggen: broeders, als u aan dát feit mocht twijfelen,
kan ik u de adressen geven van heel veel men- sen, die met eigen ogen
Jezus hebben gezien, ná zijn opstanding. Bovendien is
Christus ook nog aan Paulus zelf verschenen, toen deze op weg was naar
Damascus met de bedoeling de broeders en zusters gevangen te nemen. De
gemeente in Corinthe gelooft dan ook onvoorwaardelijk, dat Christus
werkelijk is opgestaan.
Niet geloven
in de opstanding heeft consequenties
Zo begint Paulus zijn onderwijs (Vs. 1-11). In het tweede gedeelte (vs.
12-34) toont hij aan dat Christus niét opgewekt is uit de
dood, als er geen sprake is van opstanding der doden (in het
meervoud!). Als die "sommigen" in Corinthe blijven bij hun bewering,
dat er he- lemaal geen opstanding der doden is, dat doden niet kunnen
opstaan, dan moeten ze eens denken aan de consequenties van dat
standpunt! Paulus noemt heel wat consequenties, die allemaal de moeite
van het overdenken waard zijn.
Het geloof zou
inhoudsloos zijn
Als er geen opstanding der doden (meervoud) is, dan is Christus ook
niet opgewekt (enkelvoud). Maar als Christus niet opgewekt is, dan
heeft dat consequenties voor de prediking, (die is dan zonder inhoud),
en voor de predikers van het evangelie (ze zijn dan valse ge- tuigen).
En zonder inhoud is dan het geloof van hen die de prediking geloofd
hebben, én van hen die in dat geloof zijn gestorven. Dan zou
Paulus zelf ook een valse getuige zijn, die leugens vertelt en die zich
met die leugens heeft opgesteld tegenover God. Hij zou dan ten onrechte
gepredikt hebben dat God de Christus uit de dood heeft opgewekt. En als
Christus niet opgewekt is, welke inhoud heeft dan ons
gelóóf?
Het
geloof, dat Christus gestorven is voor onze zonden (vs. 3) en dat Hij
opgewekt is om ons te rechtvaardigen? In dát geval hebben
wij geen vergeving van zonden. We zijn dan niet voor God rechtvaardig.
We zijn dan nog altijd in onze zonden. Ook de mensen, die in Christus
ontslapen zijn, zijn dan verloren. In dat geval kun je beter zeggen: we
leven maar één keer, en met de dood is alles
afgelopen. Dan doe je er verstandig aan, om in dit leven, aan
déze kant van het graf, maar zoveel mogelijk te genieten:
eten en drinken, want morgen sterven wij (vs. 32).
Er zou geen
hoop zijn
Nog méér consequenties verbindt Paulus aan de
ontkenning van de opstanding der doden. Er waren blijkbaar mensen, die
zich "voor de doden lieten dopen" (vs. 29). De bedoeling van die
woorden is niet geheel duidelijk, maar ook zo'n handeling is natuurlijk
zinloos, als er geen doden opgewekt worden.
En laat men in Corinthe eens nadenken over de vraag, waarom Paulus,en
niet alleen hij, maar in feite alle gelovigen, waarom christenen van
uur tot uur in gevaar zijn, en als het ware elke dag sterven, datwil
zeggen: alles, zelfs hun leven over hebben voor de naam en het
evangelie van Christus (vs. 30). Ze kunnen dat toch alleen volhouden,
omdat zij niet alleen voor dit leven hun hoop op Christus gebouwd
hebben (vs. 19). Al deze consequenties zouden getrokken moeten worden
uit de bewe- ring, dat er geen opstanding der doden is, en d~t daarom
ook Christus Zelf niet opgewekt kán zijn. Wat zou het leven
er in dat geval totaal ánders uitzien! Geen geloof, geen
hoop, geen verwachting, dan rest alleen nog maar je toevlucht tot "er
op los leven". Waarom zullen we ons druk maken? Er is toch geen
toekomst! Maak er maar van wat je ervan maken kunt: Laten we eten en
drin- ken, feesten en fuiven, morgen gaan we toch dood!
Christus de
Eersteling uit de doden
Maar daar tegenover roept Paulus nu het evangelie uit (vs. 20v):
Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die
ontslapen zijn. Hij stelt Christus naast Adam: de dood is er door een
mens (Gen. 3), de opstanding der doden is ook door een mens. De eerste
Adam staat dan aan het hoofd van allen, die moeten sterven;
Christus staat aan het hoofd van allen, die levend gemaakt worden. Met
die laatsten zijn de gelovigen bedoeld, allen "die van Christus zijn"
(vs. 23). Christus móet als koning heersen en Hij zal als
koning alle vijanden aan Zich onderwerpen. Ook die allerlaatste vijand:
de dood. Wanneer Hij ook die vijand zijn macht heeft afgenomen, zal
Christus zijn koninklijke heerschappij, die Hij van zijn Vader ontvan-
gen heeft (Mat th. 28 : 18) weer overdragen aan de Vader. Dan is het
einddoel bereikt: de eersteling, Christus trekt een hele stoet achter
Zich aan, de hele bevolking van de nieuwe aarde, allen die op Christus
hun hoop gebouwd hebben.
Het
opstandingslichaam
Dat zullen werkelijk echte mensen zijn, net zoals Christus echt mens
was en gebleven is, ook na zijn opstanding. De littekens van de spij-
kers zaten zelfs nog in zijn handen. Die moesten voor zijn discipelen
de overtuigende bewijzen zijn, dat er geen vergissing of bedrog in het
spel was. Er was identiteit: dezelfde Jezus, en toch groot onderscheid.
Dat gaat Paulus nu uiteenzetten in de verzen 35-49, met beelden aan de
natuur ontleend. "Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een
geestelijk lichaam opgewekt" (vs. 44). Bij dat natuurlijk lichaam
behoren vergankelijkheid, oneer, zwakheid; bij dat geestelijk lichaam
behoren onvergankelijkheid, heerlijkheid en kracht (vs. 42, 43). Maar
dat geestelijk lichaam heet niet voor niets "lichaam". Het natuurlijk
lichaam draagt de aardse eigenschappen, het geestelijk lichaam (dat
geheel beheerst wordt door de Heilige Geest!) draagt hemelse
eigenschappen (vs. 47-49). Zoals de graankorrel en de halm die er uit
voortkomt één zal zijn en toch in uiterlijk heel
verschillend.
Paulus onderwijst de mensen in Corinthe, die zich dat geestelijk li-
chaam maar moeilijk kunnen voorstellen. Denk maar aan Christus:
vóór zijn sterven een natuurlijk lichaam met
aardse eigenschappen, en ;i na zijn opstanding een geestelijk lichaam
met hemelse heerlijkheid.
De dood is
overwonnen
In het laatste gedeelte (vs. 50-58) gaat Paulus tenslotte nog iets
zeggen over de mensen, die nog in leven zijn, wanneer de Here Jezus
terugkomt. Wat zal er met die mensen gebeuren? Eerst nog sterven, om
meteen daarna op te staan uit de dood? Nee, maar ze zullen in een
ondeelbaar ogenblik veranderd worden. Als dat gebeurd is en als de
doden onvergankelijk en onsterfelijk opgewekt worden, dan is het ook
radicaal en definitief afgelopen met de heerschappij van de dood. Dan
gaan de profetieën in vervulling (Jes. 25 : 8; Hos. 13 : 14).
Het leven is niet zinloos, leeg en zonder uitzicht. Want je weet dat
alle- maal zeker en gelooft het op grond van Gods eigen Woord ("naar de
Schriften", vs. 4!)
Daarom is "eten en drinken" niet de laatste "oplossing". Je moet
standvastig zijn, niet heen en weer geslingerd worden door allerlei
verkeerde voorstellingen, niet jezelf uitleveren aan wanhoopsgedachten,
maar trouwen ijverig aan het werk blijven. Je weet toch dat je werk
nooit vergeefs is. Je werkt voor de Here.
Het leven na
de dood
Vooral in de brieven van de apostelen Paulus en Johannes wordt
duidelijk dat het eeuwige leven (dat nu al ons deel mag zijn) zich ten
volle begint te ontvouwen na onze dood. Jezus zegt: ?Wie in Mij
gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder die leeft en
in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven; gelooft gij
dat??(Joh. 11:25,26). Het is van belang voor ons geloofsleven om over
de werkelijkheid van het leven na de dood na te denken. De bijbel geeft
ook wel aanwijzingen om voor een zeker deel te weten hoe het na de dood
voor een gelovige christen zal zijn.
Wie tot bekering is gekomen en wedergeboren is geworden, zal erkennen
dat God hem of haar verandert. Daarover lezen we in de bijbel: Saulus
de vervolger krijgt na zijn ontmoeting met Jezus een nieuwe naam:
Paulus, en wordt de verkondiger. Hij was ook werkelijk een nieuwe
schepping geworden! Levi de geldwolf wordt Matthe?n uitdeler van de
velerlei genade Gods. God verandert mensen! En dat doet Hij nog steeds,
de Geest van Jezus vormt het karakter van de gelovigen om naar Zijn
beeld! Zo zal elke gelovige een nieuwe naam ontvangen, ?welke niemand
weet dan die hem ontvangt?, waaruit ik opmaak dat Hij ons radicaal voor
het hemelse leven omvormt, maar daarbij niet onze persoonlijkheid en
identiteit teniet doet (Op. 2:17).
We worden niet vergoddelijkt, maar blijven mensen; verheerlijkte
mensen. Een van de ken?merken van het leven na de dood is ook dat we
geen zonde meer doen (vgl. Ef. 5:27; Openb. 22:4, 7:15). Voorzichtig
zou ik het zo willen samenvatten: het leven na de dood zal geheel
beantwoorden aan Gods bedoelingen en dienstbaar zijn in de relatie met
God, in relatie met de heilige engelen en de overige rechtvaardigen die
de voleinding bereikt hebben. Lees hierover de wondermooie beschrijving
van het hemelse in Hebr. 12:22-24. De tranen zullen worden afgewist
(Openb. 21:4). De liefde blijft en duurt in eeuwigheid (1 Cor. 13:13)
en de vreugde voor Gods aangezicht zal vervullend zijn (Judas:24,25).
Het Nieuwe
Testament geeft er getuigenis van dat gelovigen onmiddellijk na de dood
opgenomen worden in de hemelse heerlijkheid
Het is een gegronde verwachting te geloven dat we bij het sterven direct naar de hemel gaan (Fil. 1:21-23; 2 Cor. 5:1-5; vgl. Luc. 23:42,43). Wanneer God als Rechter ons in Christus, onze Verlosser en Middelaar, vrijspreekt van straf, wie zal ons dan nog veroordelen (vgl. Rom. 8:31-39). Ook de dood kan ons van Gods liefde niet meer scheiden! Wij mogen geloven dat de Here Jezus ons plaats heeft bereid in het Vaderhuis (Joh. 14:2). Het is een bijbelse troost te weten wat ons (die met Christus verbonden zijn) wacht na de dood. Wij hebben behoefte aan die zekerheid. Paulus vat de kern van die zekerheid samen wanneer hij over de gelovigen spreekt als zijnde in Christus, met Christus, en bij Christus.
Het
antwoord op de vraag waar de gestorven gelovigen zijn, mag luiden: ze
zijn bij Christus, ze leven in de gemeenschap van de gestorven
gelovigen met Christus. Daar moet aan worden toegevoegd: ze leven daar
in een voorlopige toestand en plaats van de hemelse heerlijkheid. De
kern van dit leven in de (voorlopige) hemelse heerlijkheid wordt
samengevat met de woorden met Christus/de Here zijn. De
uiteindelijke verwerkelijking van Gods Koninkrijk in hemel en op aarde
zal in gang gezet worden bij de wederkomst van de Here Jezus Christus.
Dan zullen de gestorven gelovigen een verheerlijkt, onvergankelijk,
geestelijk lichaam ontvangen, het opstandingslichaam (1 Cor. 15:35-49)
en ztijd met de Here zijn (1 Thess. 4:13-18)!
Over de
hemelse heerlijkheid
De hemel van de heiligen is geen vage fictie, maar een ervaarbare
werkelijkheid. De apostel Paulus vertelt dat hij is weggevoerd in de
derde hemel (2 Cor. 12:2-4) en hij gebruikt woorden die een
ervaringsfeit aangeven (ook al is het een visioen). De derde hemel moet
in dit verband beschouwd worden als de hoogste hemel, dat wil zeggen de
verblijfplaats van God. Het woord hemel heeft in het Nieuwe
Testament zowel een natuurlijk als een geestelijk betekenis-aspect. In
de eerste plaats gaat het om de hemel als deel van het heelal (hemel en
aarde).
Wanneer het om de zichtbare hemel gaat, komen we het woord tegen in de zin van firmament, het luchtruim of de sterrenhemel (bijv. Hebr. 11:12; Openb. 6:13). In andere teksten gaat het over de onzienlijke hemel. Deze hemel is de woon- en troonplaats van God (Matth. 5:16; Hand. 7:49; Joh. 3:13). Over deze hemel vertelt de bijbel ons verder: dat de Here Jezus daar na zijn opstanding en hemelvaart werd opgenomen (Marc. 16:19; Luc. 24:51), en waar Hij nu gezeten is aan de rechterhand van God (Marc. 14:62).
Verder zijn er in deze hemel engelen (Marc. 12:25; Openb. 12:1) en de geesten van de reeds gestorven gelovigen uit vroeger tijd en die uit het nieuwe verbond zijn daar (Hebr. 12:23; vgl. 11:39,40). Het is ook de plaats waar de namen van de gelovigen staan opgetekend (Luc. 10:20), en waar een eeuwig huis voor de gelovigen in gereedheid is gebracht (2 Cor. 5:1-5). Van de in het Nieuwe Testament te onderscheiden meerdere hemelen (hemelse regionen) is de woonplaats van God dus de hoogste. We lezen dat daar is de wolk van getuigen (Hebr. 11, 12:1, dat zijn opnieuw de geloofsgetuigen van het oude en nieuwe verbond); en Jezus is daar, de Leidsman en Voleinder van ons geloof, gezeten aan de rechterzijde van de troon Gods (12:2).
Deze
hemelse werkelijkheid wordt ook wel genoemd de berg Sion, de
stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem (12:22), een hemelse
stad waarvan de fundamenten door God zelf zijn gelegd (11:10), de
plaats waar de gelovigen naar verlangen (13:14), de woonplaats van
tienduizenden als in een feeststoet vergaderde engelen (12:23).
Centraal zijn de Here God en Jezus Christus, het Lam (Op. 4,5). Daar
wordt God verheerlijkt en geprezen terwijl glorie, macht en
heerlijkheid van Hem uitgaan.
Weerzien van
andere gelovigen
De vraag naar een weerzien van andere gelovigen met wie gestorven
gelovigen op aarde in liefde leefden, houdt veel mensen bezig. Het gaat
dan meestal om de vraag of wij elkaar in de hemelse werkelijkheid
zullen terugzien en herkennen. De christelijke kerk heeft zich in het
algemeen steeds voorzichtig opgesteld om op deze vragen antwoord te
geven. Dit vooral omdat de bijbel er slechts enkele malen en in zeer
beperkte zin over spreekt en dan in profetische gedeelten en in
beeldrijke taal. We zullen dan ook in grote voorzichtigheid hierover
weinig kunnen zeggen; het blijft afwachten en sommige vragen blijven
onbeantwoord. Met de volgende zinnen doe ik een poging uit de bijbelse
gegevens toch iets samen te vatten:
De gemeenschap met en door Jezus Christus heeft de gelovigen in het
aardse leven het meest en het diepst met elkaar verbonden. Deze band
met Christus is de enige die door de dood niet verbroken zal worden. Zo
concreet deze gemeenschap met Christus en de gelovigen tijdens het
leven is, zo waar en werkelijk als Christus uit de doden is opgestaan,
zo mogen we verwachten dat de band van Gods liefde ook na de dood in de
hemelse werkelijkheid en daarna met het opstandingslichaam voor de
gelovigen zal zijn.
Een wolk van geloofsgetuigen - Hebreeën 11
Hebreeën
11 somt een groot aantal personen op, die een rol speelden in de
geschiedenis van Israël en de kerk en noemt hen
‘geloofsgetuigen’. De lijst heeft iets
willekeurigs. Bekende personen worden genoemd, zoals Noach, Abraham,
Sara, Mozes, maar anderen ontbreken. De schrijver weidt over de eerste
personen sterk uit, maar gaat steeds meer namen opsommen. Hij verzucht
zelfs dat hij geen tijd heeft alles uitgebreid te beschrijven (11:32).
Niet altijd is even duidelijk waarom iemand een geloofsgetuige genoemd
kan worden. Neem bij voorbeeld Jefta, die zijn dochter moest afstaan
aan God, vanwege zijn noodlottige belofte (Richt. 11:30-31). Jammer dat
de schrijver niet uitlegt wat hij bedoelt!
Wat vooral opvalt aan het hele gedeelte is, dat al de genoemde personen
zo sterk van elkaar verschilden. De een wandelde met God, de ander
zette zich ergens voor in, weer een ander had een bepaalde
(geloofs)overtuiging. Van een geloofsgetuige kun je blijkbaar geen
definitie geven. Je kunt niet algemeen vaststellen wat zo iemand doet
of zegt. Iedereen is dat op zijn eigen wijze.
Toch is er ook wel iets dat hen allemaal bindt. Ze lijken gedreven te
zijn door een innerlijke roepstem, ze leven van en met een geheim. En
vaak leven ze op een opvallende en tegendraadse wijze, die moed en
volharding vraagt en bespotting met zich meebrengt.
Niet voor niets wordt van Abraham gezegd, dat hij op doorreis was
(11:8-10). Hij zat niet vast aan het leven op aarde, maar zette zich
wel in voor datgene wat op zijn pad kwam. Hij is slechts een voorbeeld
van hen die zien wat niet te zien is voor anderen en zich daaraan
vasthouden. Uiteindelijk betekent dat dat je vasthoudt aan Gods orde,
die ligt in Gods Woord (11:3).
Na de lijst personen uit het Oude Testament, komt de schrijver van
Hebreeën aan bij de persoon van Jezus Christus. Ook Hij heeft
geleden en ook Hij hield zijn oog op wat daarna zou komen. En zo was
hij ook de Leidsman en Voleinder van het geloof voor wie gelooft in Hem.
Het gedeelte over de geloofsgetuigen krijgt daarmee een nieuw element.
De schrijver wil zijn lezers voorhouden dat Jezus helemaal past in de
lijn van de Oud-Testamentische geloofsgetuigen en er de climax van
vormt. De gelovigen moeten vasthouden aan hun geloof in Jezus en niet
terugvallen in ongeloof. Blijkbaar waren er twijfels bij velen en
voelden sommigen zich aangetrokken tot de synagoge. Om hen te
bemoedigen maakt de schrijver van Hebreeën de tegenstelling
tussen Jodendom en christendom hier en daar extra groot. Er is iets
veranderd met de komst van Jezus Christus en dat is essentieel!
Iedereen heeft wel zijn favoriete Bijbelse held of voorbeeld
Inspirerende mensen met een
bijzonder verhaal. Mensen die iets hebben betekend of zich ergens voor
hebben ingezet.
Katholieken hebben deze
lichtende voorbeelden aangewezen als ‘heiligen’ en
nog steeds wordt de kring van heilige mannen en vrouwen uitgebreid.
Ook de Joodse traditie
kent zulke mensen, maar noemt hen tzaddikiem, rechtvaardigen. Het land
Israël, vooral Galilea, is bezaaid met hun graven, die worden
bezocht door biddende Joden. Kenmerkend voor de tsaddiek is, dat hij
zozeer leefde met God, dat hij door het gebed Zijn oordeel wist te
beïnvloeden, zoals Abraham dat deed in verband met Sodom en
Gomorra (Genesis 18). Een Joodse overlevering zegt zelfs dat de wereld
bestaat vanwege 36 rechtvaardigen (bSanhedrin 97a-b). De
Goddelijke aanwezigheid, de Sjechina, rust op hen en in tijden van nood
redden ze het Joodse volk. De rest van de tijd leven ze in
anonimiteit.
Protestanten zijn
altijd wat terughoudender in het spreken over heiligen. Er zijn echter
wel degelijk vele mensen die vrome voorbeelden vormen en hun
levensverhalen worden veelvuldig gelezen. Van Augustinus tot de
‘vaderen’ van de nadere reformatie tot Albert
Schweitzer.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)