HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Messias en het vrederijk - Jesaja 11 : 1-10
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 459 - De Messias en het vrederijk
De Bijbel is geen gewoon geschiedenisboek
Eerst
iets over heilige oorlogen in de bijbelse tijden (1 koningen 20:1-25)
De Bijbel is geen gewoon geschiedenisboek. Toch geeft de Schrift wel
een indruk van de oorlogen die Israël voerde. Zo was de zomer
de tijd om oorlog te voeren. De geschiedenis van Achab en Benhadad
speelde zich af met de wederkomst van het jaar en ook de strijd van
David tegen de Ammonieten had in die tijd plaats: met de wederkomst van
het jaar, ten tijde als de koningen uittrekken. De meest soldaten
lijken bewapend te zijn geweest met spies en zwaard, al werden in de
strijd ook bogen gebruikt.
Gevreesd
waren vooral de ijzeren strijdwagens, zoals ook de wrede legeroverste
Sisera gebruikte, met lange messen die als zwaarden aan de wielen
bevestigd waren. 2 Koningen 3 laat zien dat in Bijbelse tijden oorlogen
grote gevolgen hadden voor het dagelijkse leven. Oorlogen betekende
hongersnood: stenen bedierven de goede landbouwgrond, maakten die
onvruchtbaar en onbruikbaar, fruitbomen werden omgehakt. Oorlog
betekende dorst: geen waterputten meer, en dat in het warme Oosten.
Oorlog betekende geen onderdak meer.
De oorlogen tussen het volk van Israël en de omringende
landen, waren bloedig. Abraham voerde oorlog met vier heidense
koningen, het volk Israël vocht in de woestijn met de
Amelekieten en ook tijdens de verovering van het land Kanaan vloeide
veel bloed. De Israëlieten leverden verder verwoedde strijd
met de koningen Sihon en Og: En zij sloegen hem en zijn zonen en al
zijn volk, alzo dat hem niemand overbleef, en zij namen zijn land in
erfelijke bezitting (Numeri 21:35)
Tijdens de regering van koning Saul werd eveneens veel oorlog gevoerd,
vooral met de Filistijnen. Ook David wist wat het bloedige soldatenwerk
inhield. Hij zaagde hen met de zaag, en met ijzeren dorswagens en met
bijlen, en alzo deed David aan al de steden der kinderen Ammons (1
Kronieken 20)
Uiteindelijk verbood de Heere het hem om een tempel te bouwen, er
kleefde te veel bloed aan zijn handen.
Het leger van Israël, dat zich even als dat van Syrië
in de omgeving van Afek had gelegerd, was sterk in de minderheid en
beschikte bovendien over minder uitrusting en wapens dan dat van
Benhadad. Toen de beide legers uiteindelijk aanvielen, bleken de
Israëlische soldaten toch de sterkste. Een verslag van een
veldtocht die Achab met Gods hulp tegen de Syriërs ondernam en
waarin hij hun een gevoeliger nederlaag toebracht dan de vorige keer.
Vreemd! Achab is een afgodendienaar en toch een overwinnaar! God heeft
er wijze bedoelingen mee, als Hij zondige mensen voorspoed laat hebben.
Onder leiding van de geharnaste koning Achab, werden ruim
honderdduizend man van de Syrische infanterie (het voetvolk) op de
eerste dag van de strijd gedood. De massale slachting leidde tot paniek
onder de Syrische troepen, die op de vlucht sloegen. De militairen
wisten Afek te bereiken. Door het instorten van de stadsmuur kwamen nog
eens zevenentwintigduizend soldaten om.
De nederlaag voor Syrië was de tweede op een rij.
Benhadad’s troepen werden vorig jaar, na een mislukte
belegering van Samaria, door het leger van Israël verslagen.
Benhadad en zijn 32 regenten wisten toen te ontkomen. Voor Benhadad
moet de nieuwe nederlaag een zware tegenvaller zijn geweest. Na de
vorige Israëlische overwinning had de Syrische koning alles in
het werk gesteld om zijn leger weer op sterkte te krijgen. De
gesneuvelde soldaten werden vervangen door nieuwe soldaten. Ook slaagde
de oorlogsindustrie er in de verloren wagens te vervangen door nieuwe
strijdwagens. Zoals gebruikelijk inspecteerde Benhadad bij het
aanbreken van de zomer zijn troepen, om daarna op te trekken naar Afek.
De troepen van Israël bleken zich ook te hebben
voorbereid op een zware strijd. Koning Achab had de nodige
voorzorgsmaatregelen genomen, op aanraden van een profeet die een
nieuwe aanval van Syrië voorspelde.
De bloedige
oorlogen uit het Oude Testament lijken in grote tegenstelling met het
Nieuwe Testament
In
het Nieuwe Testament komt oorlog nauwelijks ter sprake. Niet dat in die
tijd geen oorlog werd gevoerd; integendeel: de Romeinen vochten er
stevig op los. Maar het verschil zit ‘m erin dat een groot
deel van het Oude Testament een geschiedenis van het volk
Israël is, terwijl de nadruk in het Nieuwe Testament ligt op
het leven en werk van de Heere Jezus en de geschiedenis van de jonge
kerk. De Romeinen blijven dan ook vrijwel uit het beeld van de
Evangeliën. Een enkele keer komt een militair in beeld: de
hoofdman over honderd is een Romeinse centurio, ook Cornelius is
militair in Romeinse dienst, Paulus wordt door tweehonderd
krijgsknechten, zeventig ruiters en tweehonderd schutter begeleid naar
Ceserea.
Strijd in het
Nieuwe Testament is vaak een geestelijk strijd
Strijdt
om in te gaan (Lukas 13:24). Wel heeft die geestelijk strijd soms
lichamelijk gevolgen. Zo was de vrouw uit Openbaring 17 dronken van het
bloed van de heiligen en getuigen van Jezus. Maar de nadruk ligt in het
Nieuwe Testament op de geestelijke strijd, die met geestelijk
wapenrusting wordt gestreden (Efeze 6). God wil geen oorlog menen
daarom veel christenen op de dag van vandaag. In het nieuwe Testament
lijken veel teksten te staan die de mening bevestigen. God wil geen
oorlog. Degene die u aan de wang slaat, bied ook de andere(Lukas 6:29)
Steek uw zwaard in de schede zei de Heere Jezus tegen Petrus(Johannes
18:11). En dan heel wat anders: Voorzeker zal God de kop Zijner
vijanden verslaan, de harige schedel degenen die in zijn schulden
wandelt(Psalm 68:22). Toch klopt de redenatie niet. In de
zaligsprekingen gaat het om een geestelijk Koninkrijk. De opdracht van
de Heere Jezus om, als iemand slaat, de andere wang toe te keren, is
een opdracht aan de christen persoonlijk. Het is de houding die past
bij de Christelijk levenswandel, maar het is niet de opdracht voor de
overheid. Dat geldt ook voor de opdracht die Petrus kreeg.
Daar komt bij dat in Hebreeën 11 wordt verwezen naar gelovige
koningen in de tijd van het Oude Testament. Van die koningen wordt
gezegd dat zij door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, in de
krijg sterk zijn geworden en heirlegers der vreemden op de vlucht
hebben gebracht(Hebreeën 11:33 en 34). De kanttekeningen
noemen Jozua, Jonathan en David als voorbeelden. In de tijd van
Israël kregen richters en koningen goddelijke opdrachten om
volken te verdrijven. De Heere heeft in het Oude Testament door
oorlogen Zijn oordelen voltrokken.
God kan geen
zonde door de vingers zien, maar tilt wel bijzonder zwaar aan moord en
doodslag
Samen met zonden als het vervloeken van God of ouders, afgoderij en sabbatschennis behoorde dit in het maatschappelijke leven van het oude Israël tot de zwaarste bestrafte zonden. Al in Genesis 9:6 krijgt Noach het te horen: Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden. Overigens: voor die tijd leefden al moordenaars als Kaïn en Lamech. De laatste was zelfs zo bruut dat hij zei: Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile! Want Kaïn zal zevenvoudig gewroken worden maar Lamech zeventigmaal zevenmaal (Genesis 4:23b en 24). Dat God er, met eerbied gesproken, zo zwaar aan tilt, heeft alles te maken met het gegeven dat de mens is geschapen als beelddrager van God.
Zo zijn wij ook beelddragers Gods
Wij
strijden tegen de vijanden. De strijd in Efeze 6 is geen strijd van man
tegen man, maar een strijd tegen de vijanden van Christus en Zijn
Gemeente. Zodra een gelovige verlost is door Christus, dan begint pas
de strijd tegen de vijanden. Een van de grootste vijanden is het rijk
van de satan. Hij heeft duizenden manieren om onstandvastige zielen te
verleiden. Hij is machtig en talrijk en krachtig en heerst in die
heidense volken die nog in de duisternis zijn. Het rijk van de satan is
een rijk van duisternis, terwijl het koninkrijk van Christus een rijk
is van licht. Er zijn ook bovenaardse machten: dat zijn de duivelen die
mensen proberen te verleiden. Ze doen dit niet alleen in de wereld maar
ook in de kerk door het verdraaien van het Woord van God.
In Efeze 6:12 gebruikt Paulus het woord strijd. Dat woord betekent
worsteling. Hij gebruikt worsteling niet omdat het een strijd is die
iedere christen persoonlijk moet strijden en een worsteling is vaak man
tegen man. De strijders van de geestelijke strijd zijn de gelovige.
Christus heeft alle boze machten overwonnen. Waarom moeten de
christenen zich nu nog wapenen en juist tegen diezelfde machten
strijden zul je je misschien wel afvragen? Een van de redenen is dat de
Heer hierdoor Zijn kinderen wil beproeven om ze daardoor nog sterker
aan Hem te verbinden, want de vijanden proberen nog steeds nieuwe
aanvallen uit te voeren.
Christenen moeten zich nu tegen
deze aanvallen verdedigen en niet in eigen kracht maar in de kracht van
de Overwinnaar. Voor de christen hierop aarde is er nooit een moment
waarop hij zorgeloos kan gaan zitten alsof er geen gevaar is, maar hij
moet waakzaam zijn. Het is nodig om tegenstand te bieden in de boze dag
(de tijd voor de wederkomst van Christus). Paulus geeft daarom het
bevel: neemt aan de gehele wapenrusting van God. (Efeze 6:13) De nadruk
ligt op de gehele wapenrusting er mag dus niets vergeten worden te
gebruiken tegen de aanvallen van de boze machten. Maar het
belangrijkste wapen dat niet gemist mag worden bij het gebruiken van de
andere wapens in de strijd is : het gebed.
De Messias en het vrederijk
Dit opschrift
staat boven deze profetie van Jesaja. Een opschrift dat de aandacht
trekt. Een rijk van vrede? Dat lijkt vandaag een onbereikbaar ideaal,
een illusie. De wereld is immers vol van allerlei conflicten. De vrede
is ver te zoeken. Twist en onenigheid in de gezinnen; verstoorde
maatschappelijke verhoudingen; politieke verwikkelingen; het is
allemaal aan de orde van de dag.
Er gaat immers geen dag
voorbij of je leest van moordpartijen, execu- ties en straatgevechten.
Er is geen dag of ergens in de wereld wordt oorlog gevoerd, soms van
beperkte omvang, maar de slachtoffers zijn vele. In een halve eeuw
maakten we twee wereldoorlogen mee en de dreiging van een derde
(atoom)-oorlog vervult de wereld met angst.
Altijd en overal smeult
het vuur van de tweedracht, vaak onder- ; gronds, maar het kan zomaar
oplaaien, aangewakkerd door haat, naijver, rivaliteit, wraakzucht,
onverzoenlijkheid. In zo'n wereld spreekt de profeet over het
vrederijk. Dat is geen waagstuk, ook geen utopie.
De profeet spreekt
immers in naam van de HERE. En de HERE ver- telt ons geen sprookjes.
Ja, het is waar, Jesaja's profetie klinkt bijna als een sprookje: " het
kalf, de jonge leeuwen het mestvee zullen tezamen zijn. Een klei- ne
jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden dan zal
een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een
giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken "
Geen mensenwerk
De profeet tekent in
dit beeld een toestand van volkomen vrede in de dierenwereld. Geen dier
verscheurt meer het andere, een giftig dier doet geen kwaad meer. ~
"Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige
berg, want de aarde zal vol zijn kennis des HEREN..." een toestand van
volledige vrede, ook in de mensenwereld. Je kunt rustig en zonder enig
gevaar overal gaan waar je maar wilt. Geen angst meer voor onverhoedse
overvallen. Je hoeft geen kwaad meer te duchten, van niemand.
Het klinkt haast te
mooi om waar te zijn. En toch, dat vrederijk zal komen. We mogen er op
rekenen dat God zijn belofte vervult. Maar het is duidelijk dat dit
vrederijk niet komt door de inspanning van mensen, van
vredesconferenties en vredesbewegingen.
Natuurlijk heeft ieder
mens de opdracht zich in te spannen voor de vrede tussen mensen en
volken. De regeringen van de volken van de wereld moeten op elke
verantwoorde manier de vrede bevorderen.
Helaas leert de
geschiedenis dat al de inspanningen van mensen om r een toestand van
blijvende vrede op aarde tot stand te brengen niets hebben opgeleverd.
Dat komt omdat geen macht ter wereld in staat is de oorzaken van de
on-vrede weg te nemen: de haat, de afgunst, de verschrikkelijke macht
van de zonde in het hart van ieder mens.
Toch zal de toestand
van vrede die Jesaja aankondigt, eenmaal werkelijkheid worden. Niet
door het werk van mensen, maar door het werk van de Messias, Jezus
Christus. Hij brengt het Messiaanse vrederijk.
In het voorafgaande
hoofdstuk heeft de profeet eerst de ondergang beschreven van het
machtige wereldrijk van Assur (hfdst. 10 : 5-34). Zoals het
dát wereldrijk vergaan is, zo zal het iedere wereldmacht
vergaan, die met God geen rekening wil houden. Ook dát
bewijst de geschiedenis: Babylonië, Assyrië, Perzen
en Meden, Griekenland, Ro- me -al die wereldrijken, het éne
na het andere, zijn weggevaagd. Ook de machten uit later eeuwen als die
van Napoleon en HitIer. Ze hebben een tijdlang de mensen de adem doen
inhouden, maar ze kon- den niet standhouden: de HERE maakte er een
einde aan.
Klein begonnen
Maar dat zal niet
gebeuren met het vrederijk van de Messias. Dat rijk is ogenschijnlijk
erg klein begonnen. Jesaja spreekt niet over een koning, die afkomstig
is uit het eens zo roemrijke koningshuis van David. Dat had in de dagen
van de profeet zijn glans al verloren. De profeet noemt met opzet de
vader van David: Isaï. Dat was iemand zonder beroemde naam.
Uit het gezin van vader Isaï heeft God destijds de jongste
zoon David als koning over Israël uitgekozen. Maar Davids
koningshuis heeft geen betekenis meer. Het is als een afgeknotte boom,
"de tronk van Isaï". Die tronk lijkt dood, maar heeft toch nog
levend~ wortels in de aarde. Uit die doodse tronk ziet de profeet een
rijsje, een nieuwe loot te voorschijn komen: er komt nieuw leven in die
oude stam.
Uit het verband is
duidelijk dat die loot uit de oude stam de Messias is, de Here Jezus
Christus. Op Hem zal de Geest van de HERE rusten, de Geest van wijsheid
en (Openb. 1 : 4/5 : 6) verstand, van raad en sterkte, van kennis en
vreze des HEREN. Zevenmaal wordt zo over de Geest gesproken, "de zeven
Geesten" zoals Johannes Hem noemt in Openbaring. Dat getal zeven wijst
erop dat Christus vol zal zijn met de Geest. Vandaar dat in het komende
vrederijk recht en gerechtigheid zal heersen.
In zijn rechtspreken
hoeft Christus niet alleen te rekenen met zaken die waarneembaar zijn,
zoals een gewone rechter wel moet doen. Die (Joh. 2 : 25) moet afgaan
op oor- en ooggetuigen. Maar de Christus kent het hart van de mens. Hij
zal in het vrederijk het recht bestellen: schuldigen worden
veroordeeld, onschuldigen vrijgesproken.
In het vrederijk van de
Messias zullen recht en vrede heersen. Hoe kan dat? Omdat de aarde vol
zal zijn van kennis des HEREN (vs. 9), , zoals de wateren de bodem van
de zee bedekken. De volken zullen die "wortel van Isaï zoeken,
ze zullen rust en vrede zoeken bij de Messias.
Het rijk wordt universeel
Het rijk begint heel
klein: een rijsje, een nieuwe loot uit een afgestorven tronk. Maar het
wordt geweldig groot: de "wortel van Isaï" zal staan als een
"banier der natiën". Om de Christus zullen de volken van de
wereld zich verzamelen, zoals soldaten zich verzamelen bij een banier .
Het vrederijk wordt
internationaal, universeel: een wereldrijk
Maar de onderwerping
aan de Vredevorst gaat niet met geweld of dwang gepaard. Als mensen uit
allerlei volken de HERE leren kennen, eren en liefhebben, onderwerpen
ze zich vrijwillig aan de heerschappij van Jezus Christus. Daarom heeft
de kerk de opdracht (Matth. 28 : 19) ontvangen om het evangelie van het
komende Koninkrijk te verkondigen (Marc. 16 : 15) aan alle volken.
Het vrederijk komt,
maar zal nooit volledig tot stand komen zolang er zonde op de aarde is,
zolang de wortel, de oorzaak van de onvrede niet is weggenomen.
De volledige doorbraak
van het Messiaanse vrederijk zal er pas zijn op de nieuwe (vernieuwde)
aarde en in de nieuwe (vernieuwde) hemel.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)