HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over
‘christendom’ gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 508 - Over ‘christendom’ gesproken
Wat moet je nu verstaan onder "het christendom"?
We
hebben in vorige studies gesproken over de namen "Christus" en
"christen". Maar wat moet je nu verstaan onder "het christendom"? Je
komt die naam veel tegen en toch is het erg moeilijk precies te zeggen
wat je er onder verstaat.
Het "christendom" valt zeker niet samen met "de kerk". Het is ook niet
de optelsom van alle christenen, zelfs al bedoel je daarmee allen die
zich "christen" noemen, maar het in feite niet zijn, als je ze
beoordeelt naar de normen die de bijbel stelt.
Bij het woord "christendom" denk je ook niet alleen aan mensen
(christenen), maar ook aan allerlei opvattingen, aan een bepaalde leer,
zelfs aan een bepaalde cultuur. Vaak wordt het christendom gezien als
een bepaalde manier van denken, een verschijnsel naast andere
godsdienstige, wijsgerige en culturele verschijnselen.
Al vroeg in de kerkgeschiedenis moesten de christenen hun standpunt
bepalen en hun geloof verdedigen tegenover de Griekse en Romeinse
godsdienstige en culturele opvattingen, waarmee het christelijk geloof
in botsing kwam. Hoe verder het evangelie over de wereld werd verbreid,
hoe meer de christenen in aanraking kwamen met andere godsdiensten,
zoals het Hindoeïsme, het Boeddhisme, de Islam, enz. Die
godsdiensten bootsen het evangelie na, voorzover ze ook spreken over
"openbaringen" die ze zouden hebben ontvangen. Denk b.v. aan de
"openbaringen" die Mohammed volgens de Koran ten deel vielen en wat de
Mormonen zeggen over het boek Mormon. In sommige van die godsdiensten
nemen de gedachten over "verlossing" en "bevrij- ding" een belangrijke
plaats in.
Mensen die ervan uitgaan dat het "christendom" een van de
verschijnselen is, tussen de vele verschijnselen op het gebied van
godsdienst en religie, delen het christendom dan gewoon in aan de hand
van bepaalde principes. Om een voorbeeld te noemen: je kunt de
zogenaamde wereldgodsdiensten indelen in twee groepen: natuurreligies
en verlossingsreligies.
Een natuurreligie ziet de natuur als iets goddelijks en probeert "god"
te ontdekken in het natuurlijke leven. Een voorbeeld van een dergelijke
religie is het heidendom, zoals je dat tegenkomt in het Oude Testament
(b. v. de dienst van Baal).
Een verlossingsreligie daarentegen legt de nadruk op de verlossing van
de mens uit deze als onvolkomen ervaren wereld. Hieronder rekent men
dan o.a. het Boeddhisme en het Hindoeïsme. En bij dit soort
verlossingsreligies rekent men dan ook net christendom, als een van de
vele mogelijkheden tot "verlossing".
Je kunt ook
een andere verdeling maken
Je
kunt dan spreken over "naturalistische" religies, zoals je die b.v.
vindt in India, over "rationalistische" religies, die dus vooral op het
denken, de ratio, berusten. Zelf bedachte religies zou je kunnen
zeggen. Hieronder vallen dan de oude Griekse godsdiensten, maar ook
heel wat moderne opvattingen. En tenslotte als derde: godsdiensten die
uitgaan van een openbaring. Men noemt ze wel "profetische religies".
Daarbij deelt men dan de Islam in, de joodse godsdienst en ook het
"christendom".
"Hij is gedood naar het vlees" ja, dat lag binnen het bereik van (II
Petr. 3: 18) mensen, spotters, vijanden van het kruis van Christus;
maar Hij is levend gemaakt naar de Geest, Hij is opgewekt uit de dood
en Hij is in "' de hemelopgenomen. De weg van Christus is een weg door
lijden tot heerlijkheid. Zo is ook de weg van zijn discipel, de
christen, een weg door lijden tot heerlijkheid. Dat heeft zijn
consequenties. Voor dit leven en voor het toekomende leven. Voor dit
leven betekent het christen-zijn, dat christenen meestal niet begrepen
worden door niet-christenen. Christenen moeten vaak "nee" zeggen tegen
dingen, of activiteiten, waartegen niet-christenen zonder enig probleem
"ja" zeggen; ook andersom: gelovigen doen allerlei dingen, waarvan
ongelovigen de zin, de betekenis en de motieven helemaal niet zien.
Vandaar , dat Petrus zijn zendbrieven adresseert aan wat hij noemt "de
vreemdelingen, die in de (1 Petr. 1 : 1) verstrooiing zijn...".
Dat waren destijds geen immigranten, met een andere taal en cultuur ,
maar mensen, die in die streken geboren en getogen waren. Toch worden
ze "vreemdelingen" genoemd: ze zijn door hun doen en laten als christen
"vreemden" geworden voor hun familie, collega's, vroegere vrienden,
enz. Want ze leren te leven "met een goed geweten", een "goede wandel",
"goed doende", "naar de wil van God de tijd, 1 Petr. 3: 16, 17 die nog
rest in het vlees (= dit leven op aarde)". (1 Petr. 4: 1) Ze zijn als
christenen te herkennen aan de beschrijving in 4 : 1 -11. En wat het
toekomende leven betreft: het kan in dit leven zeer moeilijk zijn en
nog moeilijker worden om metterdaad christen te zijn, dat neemt echter
niet weg, dat al die beproevingen (die op zichzelf verre van aangenaam
zijn!) voor christenen geen vreemde zaken zijn; ze waren tevoren
gewaarschuwd.
Bovendien mogen ze weten, dat, als ze deel hebben aan het lijden van
Christus, zij zich ook met vreugde (1 Petr. 4 : 13) mogen verblijden
bij de openbaring van Christus' heerlijkheid. Nee, christenen zoeken
geen martelaarschap, maar de vijandschap van de ongelovigen wordt
vanzelf opgewekt als ze trouw de Here dienen als zijn discipelen. Dan
begint het oordeel, de schifting, de crisis, bij het (1 Petr. 4 : 17)
huis van God. Want vijandschap tegen christenen is in wezen vijand-
schap tegen Christus.
Hoe je de godsdiensten ook verder zou willen indelen, bij zo'n indeling
wordt het "christendom" dan altijd gezien als een bepaald godsdienstig
verschijnsel, naast allerlei andere soortgelijke verschijnselen. Dat
betekent in feite: het christendom is niets bijzonders; het is in
waarde gelijk aan elke andere godsdienst. Ze hebben allemaal even- veel
recht van bestaan. Men zegt dan: waarom zouden de christenen /' alleen
gelijk hebben. Waarom zouden zij alleen de waarheid kennen en prediken?
Waarom zou dat niet het geval zijn bij Hindoes of Mohammedanen? Hier
wordt dus de vraag gesteld naar de absoluutheid van het evange- lie,
het "christendom". De vraag of alleen het christendom de enige weg tot
verlossing aanwijst. Maar het gaat in wezen niet om de abso- luutheid
van het christendom. Het gaat om de absoluutheid van de openbaring van
God. Over de vraag of het Woord van God, de bijbel de enige echte
openbaring is.
We kunnen niets anders doen dan daarop volmondig "ja" zeggen. Want zo
dient de bijbel zich immers aan. Jezus zegt in het gebed tot zijn
Vader: Uw Woord is de Waarheid. Hij bedoelt dan niet dat het (Joh. 17:
17) Woord van God een "waarheid" is, naast een van de vele "waarhe-
den". Nee, Hij bedoelt: Dat Woord is de waarheid, de enige waarheid die
is geopenbaard. Hij is Zelf de Waarheid. Die waarheid heeft (Joh. 14 :
6) Christus aan de mensen bekend gemaakt. De Waarheid van de enige,
ware God, die bekend gemaakt is door de enige Middelaar tussen God en
de mensen, de mens Christus Jezus. (I Tim. 2: 6)
We geloven op gezag van de bijbel zelf dat dat Woord van God de unieke
waarheid is. Naar die norm moet je alle verschijnselen die wij
"wereldgodsdiensten" noemen beoordelen.
Als christen die de bijbel aanvaardt als de enige, ware openbaring van
God, sta je zelf wel midden tussen al die andere mensen die op hun
manier geloven. Je bent ook niet beter of verstandiger dan al die an-
deren. Maar het Woord van God, de Bijbel, ligt niet als een van de
openbaringen tussen al die andere zogenaamd heilige boeken in. Gods
Woord komt met gezag en heeft de pretentie dat dit de enige waarheid is.
Vandaag spreekt men graag over een "dialoog", een gesprek dat mogelijk
en zelfs wenselijk zou zijn tussen b.v. "het Christendom" en de Islam
of de Joodse godsdienst. Je zou er dan vanuit moeten gaan dat het woord
van God slechts een deel van de waarheid bevat en dat b. v. de Koran
ook een (ander) deel van die waarheid zou bevatten. De bijbel wijst een
dergelijke dialoog af. Er is maar één waarheid.
Dat is de waarheid die God ons in zijn Woord openbaart.
Daarom hebben echte christenen een concrete opdracht. Ze hebben niet
het recht aanvaarding te vragen van hun opvattingen (want ook zij
kunnen zich vergissen of dwalen). Maar ze hebben het recht en de
roeping te vragen, dat iedereen de enige waarheid aanvaardt, het Woord
van God.
Dat heeft niets te maken met eigen roem of met hoogmoed. Het gaat om
het dienen en aanbidden van de enige, waarachtige, levende God, zoals
Hij zich uniek in de bijbel heeft geopenbaard. Hij heeft er recht op
dat de mensen Hem alleen dienen.
Lees ook eens: Kompas voor christenen
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)