HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Je
zelf bevrijden, een onmogelijke zaak !
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 509 - Je zelf bevrijden, een onmogelijke zaak !
Zelfbevrijding een onmogelijke zaak!
(De
Heidelbergse Catechismus Zondag 5 en 6. Vraag en antwoord /' 12 t/m 17).
De Heidelbergse Catechismus besteedt in de Zondagen 2 t/m 4 aandacht
aan de schuldvraag: waar komt de zonde vandaan, wat is zonde, wat is de
straf op de zonde? God had de mens immers goed geschapen, zonder zonde,
maar de mens heeft zichzelf en al zijn nakomelingen, op het ingeven van
de duivel en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
(antwoord 9). De gaven nl. die hij van God zijn Schepper gekregen had,
en waardoor hij kon doen wat God in zijn wet van de mens verlangde.
Wij hebben zelf door bewuste ongehoorzaamheid de goede verhouding met
God verstoord, zijn wet geschonden, de opstand tegen God uitgeroepen,
Hem vaarwel gezegd, en zo de straf over ons gehaald, en die straf
bestaat tenslotte in de eeuwige dood. Dat zijn de sombere onderwerpen
van de Zondagen 2 t/m 4 van de Catechismus.
Maar dan komt het tweede grote deel van de Catechismus, en daar staat
boven: Onze verlossing! En dat klinkt hoopgevend! De openingsvraag is
dan ook, hoe wij aan die straf kunnen ontkomen en weer in genade kunnen
worden aangenomen. Geantwoord wordt, dat God in elk geval wil, "dat aan
zijn gerechtigheid voldaan wordt". God is rechtvaardig. Door zijn zonde
heeft de mens de wet van God overtreden. Dat moet worden goedgemaakt:
de bijbel noemt dat "betalen van de schuld",
God wil, dat
de mens Hem helemaal gehoorzaamt
Dat
betekent heel concreet: God duldt geen ongehoorzaamheid,
wetsovertreding, opstand, revolutie tegen Hem, en bovendien: de zonde
is bedreven en de schuld is gemaakt, en waar schuld gemaakt is, moet
betaald wor- den. "Daarom moeten wij of zelf of door een ander volkomen
beta- len". Twee "mogelijkheden", waarop de Catechismus nader ingaat:
zelf betalen, of een ander laten betalen. Maar zelf betalen gaat niet:
"wij maken de schuld juist elke dag groter". Dat is een eerlijke
erkenning, en volkomen waar: er gaat geen dag voorbij of we overtreden
Gods geboden. We hebben Hem niet lief met ons hele hart, en we hebben
ook de naaste niet lief als onszelf. Als de schuld maar steeds groter
wordt, is er van "betalen" natuurlijk geen sprake.
Dan die tweede mogelijkheid: kan een schepsel, dat alleen maar schepsel
is, misschien voor ons betalen? Het antwoord is weer teleurstellend:
nee, want ten eerste wil God geen ander schepsel straffen voor de
schuld die de mens gemaakt heeft; ten tweede kan ook geen schepsel, dat
alleen maar schepsel is, de last van de eeuwige toorn van God tegen de
zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen.
Nogal eens
bezwaar
Tegen deze methode van vragen stellen en antwoorden geven is nogal eens
bezwaar gemaakt: we zouden op die manier veel te verstandelijk,
rationalistisch te werk gaan. We zouden ook net doen alsof we Christus
nog niet kenden, die de schuld van ons op Zich genomen heeft en die
schuld heeft betaald, en die de straf die wij verdiend hadden, van ons
heeft afgenomen en Zelf die straf heeft gedragen. In Zondag 1 echter
hebben we al meteen beleden, dat "ik met lichaam en ziel, in leven en
sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe
Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al
mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle heerschappij van de duivel
verlost". We doen in de Zondagen 5 en 6 natuurlijk niet, alsof dat
nooit gezegd is!
Nee, deze methode van vragen stellen en antwoorden geven is daarom zo
nuttig en nodig, omdat we op die manier verlost worden van de gedachte,
dat we ons zelf zouden kunnen bevrijden uit de macht van de zonde en
van de dood als straf op de zonde. Deze waangedachte is altijd nog
springlevend! We komen die in de bijbel tegen, bijvoorbeeld bij de
Farizeeën. Iets ervan klinkt ook door in de gedachte van de
"verdienstelijke goede werken", zoals die nog altijd verdedigd worden
door de rooms-katholieke kerk. Allerlei humanistische stromingen gaan
uit van "het goede in de mens": de mens is niet zo slecht, als 't er op
aankomt; als je met elkaar maar alle goede elementen in de mens
uitbuit, kun je bouwen aan een betere maatschappij. Enzovoort.
In de grond van de zaak is de wortel van al die ideeën pure
menselijke, zondige hoogmoed. De mens wil zichzelf verlossen. Maar we
leren, al vragende, die hoogmoed af: het kan niet. Er is meer voor
nodig dan menselijke kracht, wetenschap, techniek, intelligentie, goede
wil, enz. Want een volgende vraag van de Catechismus is: "Wat voor een
Middelaar en Verlosser moeten wij dan zoeken?" En het antwoord: Een
Middelaar die een waarachtig en rechtvaardig mens is en toch sterker
dan alle schepselen, dat wil zeggen: die tegelijk waarachtig God is.
Natuurlijk wisten we al, toen we die vraag stelden, dat de enige
Middelaar en Verlosser niemand anders is dan Jezus Christus. Maar nu U
wij hem hebben leren kennen, uit het evangelie, als de Zoon van God,
die echt mens werd, nu mogen we ook eerbiedig vragen: waarom eigenlijk
moest Hij mens worden, als mens lijden en sterven? En waarom eigenlijk
moest die Verlosser meer dan mens zijn, ook God?
Dat zijn gepaste en begrijpelijke vragen, waarop geantwoord kan worden.
Onze Verlosser moest een rechtvaardig en waarachtig mens zijn, om- dat
God wil, dat de menselijke natuur, die gezondigd heeft, ook voor de
zonde betaalt: God draagt de schuld, die de mens gemaakt heeft, niet
over, bijvoorbeeld, op engelen.
En die Middelaar moest rechtvaardig mens zijn, zelf zonder zonde, omdat
een mens die zelf zondaar is, niet voor anderen kan betalen. Die heeft
zijn handen vol aan eigen zonde. En als tenslotte gevraagd wordt,
waarom die Verlosser tegelijk waarachtig God moet zijn, dan mag worden
geantwoord: "Om uit kracht van zijn godheid de last van Gods toorn aan
zijn menselijke natuur te kunnen dragen, en ons de gerechtigheid en het
leven te kunnen verwerven en teruggeven'.
Dat is geen mensenwerk, dat kan God Zelf alleen. God, die 'betaling"
eist, is het ook, die de betaling geeft, die "betaalt". Dat is en
blijft het grootste wonder! God is volkomen rechtvaardig, Hij is ook
volkomen barmhartig. Er is wel alles aan gelegen, dat wij blijven
geloven en belijden, dat Jezus Christus werkelijk en waarachtig God isl
Gods eniggeboren Zoon, in het vlees verschenen.
Zoals steeds geeft de Catechismus ook in deze Zondagen slechts weer wat
de bijbel hiervan zegt. In de uitgave van de Catechismus staan daarom
heel wat teksten naast de vragen en antwoorden
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)