HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Bijbel over Slavernij
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 510 - De Bijbel over Slavernij
De woorden "slaaf" en "slavernij" hebben in onze samenleving beslist geen gunstige klank.
Het
zijn begrippen, die goeddeels behoren tot een achterhaalde situatie,
omdat de echte slavernij in het algemeen tot het verleden behoort. Ze
werd en ze wordt gezien als mensonwaardig. Het behoort nu eenmaal niet
tot het wezen van de mens, dat de ene mens eigendom is van de andere
mens. Dat botst tegen elke vrijheidsgedachte. Bij het mens-zijn behoort
het vrij-zijn.
Die gedachte werd in het Griekenland, waar de apostelen waren, ook
hardop uitgesproken: Griek-zijn en slaaf-zijn, dat is een volstrekte
tegenstelling. De vrije Griek ziet hooghartig neer op de (onvrije)
slaaf. Die slaaf is meer ding, koopwaar, handelswaar dan mens. Je kunt
zijn waarde taxeren en in geld uitdrukken.
Toch hebben de apostelen in hun dagen niet een soort "kruistocht"
ondernomen om de slavernij af te schaffen. Zij aanvaarden de sociale
verhoudingen zoals ze zijn. Wel hebben zij zowel voor de heren als voor
de slaven heel concrete bevelen. De slaven worden opgewekt hun heren
naar het vlees gehoorzaam te zijn met vrezen en beven, zonder (Ef. 6 :
5-9) bijbedoelingen (d.i. vol eerbied en ontzag), als aan Christus,
niet met ogendienst, als mensenbehagers, maar door als slaven van
Christus de wil van God van harte te doen, en bereidwillig dienstbaar
te zijn als aan de Here en niet aan mensen. "Gij dient Christus als
heer'. En (Col.3 : 22-25) met betrekking tot de heren zegt de apostel
Paulus: En gij, heren, (Ef. 6 : 9) handelt evenzo jegens hen; Iaat het
dreigen na, Gij weet immers, dat hun en uw Heer in de hemelen is, en
bij Hem is geen aanzien des persoons' , Soortgelijke uitspraak in de
brief aan de Colossenzen: Heren (Col. 4 : l), betracht jegens uw slaven
recht en billijkheid; gij weet toch, dat ook gij een Heer in de hemel
hebt.
In diezelfde brief aan de Colossenzen lezen we, hoe in de dienst van
Christus alle tegenstellingen wegvallen "tussen Griek en Jood, besneden
(Col. 3 : 11) en onbesneden, barbaar en Scyth, slaaf en vrije' :
gelovigen staan, bij alle sociale onderscheid, in de dienst van
Christus naast elkaar, samen onder één Heer .
In ongeveer dezelfde bewoordingen drukt de apostel zich uit in de Gal.
3 : 28 brief aan de Galaten: Hierbij is geen sprake van Jood of Griek,
van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers
één in Christus Jezus.
De apostelen doen geen pogingen de maatschappelijke structuren te
veranderen. Als het verlossende evangelie krachtig doorwerkt in de
samenleving, zullen als gevolg daarvan heel wat yerhoudingen grondig
anders worden. Wel beveelt Paulus slaven aan, de kans met beide (1 Cor.
7: 20-24) handen aan te grijpen, wanneer zij vrij kunnen worden. Kan
dat echter niet, dan moet een slaaf zich daarover niet bekommeren: want
de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene van de
Here: dat is zijn vrijheid-in-Christus. Evenzo is hij, die als vrije
geroepen werd, een slaaf van Christus. Waarom en hoe? "Gij zijt
gekocht", n.l. met de losprijs, die Christus daarvoor betaald heeft,
zijn eigen (l Petr. 1 : 18-24) kostbare bloed. Paulus had de gewoonte
zichzelf in zijn brieven te noemen een "slaaf van Christus". (Rom. 1 :
1) In die zelfbenoeming zit geen enke1 disscriminerend element,
integendeel (Fil. 1: 1): ze klinkt als een ere-naam in dienst te mogen
staan van deze (Tit. 1: 1) Heer, Kurios, Jezus Christus.
Op dezelfde lijn ligt de oudtestamentische benaming voor de komende
Christus, n.l. de Knecht-des- (Jes. 42 : I en 52 : 13) HEREN. Daaraan
is ook de gedachte verboriden, dat de trouwe Knecht altijd en overal
volbrengt de opdrachten van zijn Meester , eigen wil conformeert aan
diens wil.
Ook Israël kende de verhouding heren slaven. In de wetgeving,
die de HERE aan Israël gaf, is daar rekening mee gehouden. Er
werd onderscheid gemaakt tussen de slaven van buitenlandse afkomst en
slaven (Lev. 25 : 39-43) van Israëlitische afkomst, dus
volksgenoten. (Ex. 21 : 1-11) Voor beide groepen waren afzonderlijke
regels en wetten. Op verschillende manier kon Israël komen aan
slaven van vreemde herkomst, n.l. als oorlogsbuit, door koop op de
markt, of ook door (Ex. 12 : 44) geboorte. Een slaaf, die door iemand
voor geld was gekocht, mocht eerst van het Pascha eten, wanneer hij was
besneden.
Heel
duidelijk is een wet, die luidt: Doch uw slaaf of slavin, die gij
houdt, zullen (Lev. 25 : 44-46) zijn uit de volken rondom u; uit hen
zult gij een slaaf of slavin kopen. Ook uit de kinderen der bijwoners
die bij u vertoeven, uit hen zult gij ze kopen en uit hun geslacht, dat
bij u is, dat zij in uw land hebben voortgebracht, en zij zullen uw
bezit zijn; gij zult hen aan uw kinderen na u tot een erfenis geven,
zodat zij in hun bezit overgaan; voor altoos zult gij hen in dienst
houden, maar over uw broeders, de Israëlieten, zult gij niet,
de één over" de ander, met hardheid heersen.
Toch kende Israëlook wel slaven uit eigen volk. Die waren soms
in (2 Kon. 4: 1-7) slavernij geraakt door schuld of armoede, of door
het feit, dat zij het (Neh. 5 : 1-5) gestolene niet konden
terugbetalen. Zo'n slavernij mocht echter nooit (Ex. 21 : 2) langer
duren dan zes jaar: dan moesten die slaven worden vrijgelaten, tenzij
een slaaf zelf anders begeerde. In dat geval werd hem het oor (Ex. 21 :
1-11) doorboord. En dan bleef die slaaf voor de duur van zijn leven aan
(Deut. 15 : 12-18) die bepaalde heer verbonden. (Deut. 5 : 15).
In de behandeling van slaven behoorde Israël zich te
herinneren, dat zij zelf destijds slaven waren geweest van de harde
Farao in Egypte.
Het sabbatsgebod van de volstrekte arbeidsrust gold evenzeer voor de
eigen zonen en dochters als voor de dienstknechten en de dienstmaagden.
En wanneer de Geest van Christus wordt uitgestort op de gemeente
(Pinksteren), ontvangen niet alleen de gelovige mannen en vrouwen, met
hun zonen en dochters deel aan deze Geest, maar dan worden met nadruk
en afzonderlijk genoemd door de Here "mijn (Hand. 2 : 18)
dienstknechten en mijn dienstmaagden", slaven en slavinnen. Slaaf-van-
mensen-zijn is een vernedering, dus mogen we dankbaar zijn, dat veel
slavernij tot het verleden behoort.
Slaaf-van-Christus-zijn is een erezaak: we zijn door Hem gekocht en in
die weg zijn wettig eigen- dom geworden. Dan staat Hij er ook borg
voor, dat we als zijn eigendom bewaard worden: de prijs is hoog genoeg
geweest!
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)