HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Grote
verzoendag
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 512 - Grote verzoendag
Here, leer ons schuldbelijden
Wie in onze tijd " Jom Kippoer"
zegt, denkt onwillekeurig aan de oorlog, die het tegenwoordige
Israël te voeren had in oktober 1973 en (Lev. 16 : 1-34) die
de naam heeft meegekregen van " Jom Kippoer-oorlog". Het was de oorlog,
die uitbrak op de zogenoemde "Grote Verzoendag", die ook nu nog
onderhouden wordt in Israël.
In de bijbel valt het
accent daarbij op de schuldbelijdenis van het volk tegenover God en op
de verzoening met de naaste. Het is een vastendag, die 24 uur duurt.
Een dag van ernst, eigenlijk een vasten- en boetedag. De instelling van
de verzoendag vinden we in Leviticus 16, waar de instructies nauwkeurig
zijn omschreven.
Allereerst moest de
hogepriester het heiligdom (met alles wat daartoe behoort) reinigen,
"ontzondigen". Vervolgens moest hij verzoening doen voor zijn eigen
zonden als hogepriester. Tenslotte moest er verzoening gedaan worden
over de zonden van het volk. Dus drie afzonderlijke cultische
handelingen.
Reinigen van het heiligdom
Wat dat eerste betreft,
het "ontzondigen" van het heiligdom, de ta- bernakel met alle
attributen (later de tempel), dat lijkt vreemd: een gebouw "zondigt"
immers niet. Maar de achterliggende gedachte is, dat de zondige mensen,
die in dat heiligdom binnenkomen door hun zondig-zijn het heilige
ontheiligen. Dat heiligdom is de plaats waar de HERE "woont" en
gemeenschap met zijn volk wilonderhouden.
Ook de profeet
Ezechiël kent dat reinigen of ontzondigen van het (Ezech. 45 :
18, 20) heiligdom.
De hogepriester Aiiron
mag slechts éénmaal per jaar in het heiligdom
binnen het voorhangsel komen en daarom wordt hem precies gezegd hoe dat
mag en moet gebeuren. Nadat hij zich gewassen heeft moet hij
eenvoudige linnen kleren aantrekken, dus niet zijn prachtig ambtsgewaad
van hogepriester .
Vóór
hij het heiligdom mag binnengaan, moet hij eerst een jonge stier
slachten als "zondoffer" voor zijn eigen zonden, want ook de
hogepriester staat met zijn eigen zonden schuldig voor God. Met het
bloed van de stier en een schaal met gloeiende kolen van het altaar mag
hij dan het binnenste heiligdom binnengaan. Daar staat de Ark van het
verbond, de gouden kist met een massief gouden deksel: "het
verzoendeksel". Onder dat dekselligt, in de ark, de wet van de HERE.
Reiniging van de hogepriester
Tegen de wet hebben
én de hogepriester én het volk gezondigd. Daar,
boven op dat verzoendeksel, openbaart zich de HERE. Daar is het hart
van de eredienst in tabernakel en tempel. Daar is de "heiligheid van de
HERE". Daarom mag de hogepriester dat verzoendeksel niet zien. Hij moet
bij het binnenkomen reukwerk werpen op de gloeiende kolen. De wolk van
reukwerk onttrekt de ark aan zijn oog. Dan sprenkelt hij het bloed van
de stier vóór en op het verzoendeksel. Dat bloed
verzoent de zonden die de hogepriester tegen de wet van de HERE heeft
begaan.
Verzoening van het volk
Gereinigd van de zonden
gaat hij nu weer naar buiten. Daar staan twee bokken. Door middel van
loting wordt één bok aangewezen om geslacht te
worden als verzoening voor de zonden van het volk. Met het bloed van
die bok gaat de hogepriester opnieuw het heilig- dom binnen. zelf is
hij nu rein in de ogen van God. Nu mag hij het bloed van de bok
sprenkelen op het verzoendeksel. Zo worden de zonden van het volk
verzoend.
Als de hogepriester
weer naar buiten komt is daar de tweede bok. De hogepriester legt nu
beide handen op de kop van die bok en moet zo "over hem al de
ongerechtigheden van de Israëlieten en al (Lev. 16: 21) hun
overtredingen en al hun zonden belijden: hij zal die op de kop van de
bok leggen..." Die bok, die dus de zonden van het volk draagt, wordt
naar de woestijn gebracht, in "een onvruchtbaar land". Daar zal de bok
worden vrijgelaten. Dáár hoort hij blijkbaar
thuis.
Deze bok heet "voor
Azazel". De betekenis van die naam is niet helemaal duidelijk. De
Statenvertaling heeft als vertaling: "voor de weggaande bok". Dat is
eigenlijk geen vertaling maar een verklaring die niet bevredigt. Beter
is " Azazel" op te vatten als een eigennaam, en dan wel de naam van een
of andere demon, duivel of boze geest.
De woestijn was voor
Israël vaak de plaats waar de duivelen huisden. Nu, de zonde
hoort bij de duivel, en dus wordt die "zondebok" beladen met de zonden
van het volk naar "huis" gestuurd: hij mag niet meer terugkomen. Als
dit alles gebeurd is offert de hogepriester nog een ram als brandoffer
voor zichzelf en een ram als brandoffer voor het volk.
Al dat vergoten en
gesprenkelde bloed duidt dus op de reiniging van de zonden. Die
weggezonden bok symboliseert het feit, dat God de zonden van zijn volk
inderdaad ver weg heeft gedaan: de zonde hoort niet te wonen bij het
volk van God!
Er zit een prachtige
symboliek in de gebeurtenissen op de Grote Ver- zoendag, zoals deze
beschreven wordt in Levitikus 16.
Jezus, de Zondebok
De kerk van Christus
viert na Pinksteren niet meer haar Grote Verzoendag, met
gesprenkeld.bloed, geslachte offerdieren en een weggestuurde zondebok.
Het IS ook met meer nodig.
In de brief aan de
Hebreeën wordt dat bijzonder mooi verklaard. Jezus (Hebr. 13 :
12) heeft buiten de poort geleden om zijn volk door zijn eigen bloed te
heiligen. We merken daarbij twee dingen op: er is sprake van zijn eigen
bloed, in tegenstelling tot het vreemde bloed van jonge stier, ram en
bok; en in de tweede plaats: Jezus heeft geleden buiten de poort, Hij
moest weg uit Jeruzalem, want Hij was beladen met zonden. Niet zijn
eigen zonden, maar die van zijn volk. Hij werd de werkelijke "zondebok".
Diezelfde brief aan de
Hebreeën zegt ook, dat Christus door de grotere (Hebr. 9 : 11)
en meer volmaakte tabernakel, niet met het bloed van bokken en
kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd is binnengegaan
in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf .
De Goede Vrijdag bleek
de Grote Verzoendag te zijn. De unieke Hogepriester offerde zijn eigen,
dure bloed. Op die Goede Vrijdag volgde Pasen en Hemelvaart: de grote
Hogepriester is nu in de hemel om van daar de verzoening toe te passen.
(2 Cor. 5 : 18) De gemeente van Christus beleeft haar Jom Kippoer: "en
dit alles is (2 Cor. 5: 21) uit God, die door Christus ons met Zich
verzoend heeft. Hem, die geen zonde gekend heeft heeft Hij voor ons tot
zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem."
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)