HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
geheim geopenbaard
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 516 - Het geheim geopenbaard
Here, leer ons begrijpen
Nu is dat geheimenis, dat mysterie onthuld. God kende het al van "eeuwigheid, vóór de grondlegging van de wereld" zegt Paulus (Efeze 1 : 4) ergens anders. De machthebbers van die tijd (Joodse Raad en Romeinen) hebben voor Gods wijsheid geen oog gehad. Ze hebben niet begrepen dat de weg van Gods verlossing ging van een kribbe in Bethlehem naar een kruis op Golgotha. Onwetend hebben ze eraan meegewerkt toen ze de Here kruisigden.
Welk
mens zou dat goddelijke plan (1 Cor. 2: 8) ook hebben kunnen bedenken
(vs. 9). Niets van wat God voor de gelovigen bereid heeft kunnen wij
bedenken met ons menselijk verstand. Maar, roept Paulus uit: God heeft
het óns geopenbaard door zijn Geest. Zo staan de verblinde
heersers van deze eeuw tegenover de v kinderen van God. Hoe komt het
dat zoveel gewone en eenvoudige mensen deze wijsheid wel kennen,
terwijl zoveel geleerde en indrukwekkende mensen er niets van
begrijpen? Omdat God het openbaart aan wie Hem liefhebben. Daarvoor
opent de Geest hun ogen,
De Geest onthult het geheim
Wie kan ons beter
inlichten over het
heilsplan van God: de wereld te redden door een gekruisigde Heiland,
dan de Heilige Geest, dan God Zelf? (vs. 10). Bij mensen is het immers
al zo dat niemand precies kan zeggen wat leeft in de eigen geest (aan
gedachten, begeerten, voornemens enz.) dan die mens zelf!
Zo is het ook met de
wijsheid van
God. Niemand kan weten wat in God is, wat zijn plannen en gedachten
zijn, dan de Geest van God (vs. 11). En het wonder is dat de Geest van
God dat aan ons openbaart "opdat wij zouden weten, wat ons door God in
genade geschonken is" (vs. 12).
En wat is de gelovigen
geschonken?
Dat we voor God gerechtvaardigd zijn, omdat de schuld al is betaald, de
straf al is gedragen. Nu wacht nog de verheerlijking (vs. 7). Dat alles
behoort tot de verborgen wijsheid van God die nu aan de gelovigen is
bekend gemaakt en die door Paulus wordt gepredikt.
Dat is geen menselijke
wijsheid,
opkomend uit het menselijk verstand. Het is een wijsheid die slechts
geestelijk is te beoordelen (vs. 14) d.w.z. alleen door iemand die 'de
Geest van God heeft (1 Joh. 4: 1) ontvangen, die zich door de Heilige
Geest laat leiden. Die "beproeft alle (1 Thess. 5 : 21) dingen of ze
uit God zijn", die "toetst alles en behoudt het goede". Daarbij
gebruikt hij de enige goede maatstaf: het Woord van God, dat ook
genoemd wordt "het zwaard van de Geest". (Efeze 6: 17)
Wie deze wijsheid heeft
ontvangen
"dooft de Geest niet uit en (1 Thess. 5 : 19, 20) veracht de
profetieën niet". "Hij beoordeelt alle dmgen, zelf wordt hij
echter door niemand beoordeeld" (vs. 15). Dat laatste is niet
hooghartig of zelfgenoegzaam bedoeld. Immers ook wat een christen zegt,
doet of Iaat, staat ter discussie en mag beoordeeld worden. Maar de
apostel kreeg in Corinthe door sommigen het etiket "dwaas" opgeplakt.
Dat deert hem niet: alleen Christus zaloordelen over zijn werk en
prediking. Dat is hem genoeg.
De andere Trooster
(Johannes 14-16) Deze
drie
hoofdstukken bevatten de afscheidswoorden, die de Here Jezus Christus
gesproken heeft tot zijn discipelen, nadat ze samen het avondmaal
hadden gevierd. Diezelfde nacht werd Hij gevangen genomen in de hof van
Gethsemane. De dag daarop werd Hij gekruisigd. In deze woorden klinkt
een sterke toon van troost en bemoediging.
Dat hadden de
discipelen wel nodig.
Christus weet heel goed wat dit afscheid voor zijn discipelen betekent.
Ze waren nu enkele jaren dagelijks bij Hem geweest, banden van liefde
en vriendschap bonden hen. Ook banden van geloof. Ze geloofden echt,
dat Hij de Messias was maar begrepen niets van het lijden dat komen
ging. Christus houdt er rekening mee hoe moeilijk het voor hen te
verwerken is dat Hij van hen weg zal gaan. Daarom spreekt de Here over
die "andere Trooster", de Heilige Geest die Hij tot hen zenden zal.
Het gaat in deze studie
in het
bijzonder om enkele gédeelten uit deze afscheidswoorden: nl.
14:
16, 17; 14: 25; 15 : 26, 27 en 16: 5-15. Lees die gedeelten maar eens
rustig. Wat valt dan op?
In de eerste plaats dat
"de
Trooster" dezelfde is als "de Heilige Geest". Dat staat duidelijk in 14
: 17 en 14 : 25. Jezus spreekt hier over wat gebeuren zal op het
aanstaande Pinksterfeest (Hand. 2 : 1-4). Dan zal de Geest komen over
de gemeente van Christus, die dan in Jeruzalem bijeen zal zijn.
Verder: die naam
"Trooster" betekent
wat anders dan wij meestal met een "trooster" bedoelen. Jezus spreekt
over een "andere" Trooster, dus een ander in plaats van Zichzelf. Hij
is ook "Trooster". Nu is het waar dat de Here Jezus toen Hij op aarde
was veel mensen heeft getroost, in de betekenis van "bemoedigd,
opgebeurd". Hij bood ze hulp met woord en daad. Maar toch bedoelt de
Here dat niet met het woord "Trooster".
De Advocaat die voor ons bidt
Het Griekse woord
"Parakleet"
betekent iets anders. Je moet meer denken aan "iemand die het voor je
opneemt", een pleiter, een advocaat. Zo nam de Here het tijdens zijn
verblijf op aarde op voor zijn discipelen. Nu is Hij nog onze
"Parakleet". Maar nu pleit Hij voor (Rom. 8 : 34) ons bij de Vader in
de hemel. En daarom heeft Hij in zijn plaats die andere "Trooster"
gezonden. De Heilige Geest pleit nu voor ons vanaf de aarde. Hij bidt
voor ons als wij niet meer weten wat we bidden moeten. En Hij bepleit
de zaak van Christus bij de gelovigen. Hij (Rom. 8 : 26) maakt dat ze
geloven. Dat zegt Christus ook in zijn afscheidswoorden: de Geest zal
mij verheerlijken, "Hij neemt het uit het mijne en zal het U
verkondigen" (16 : 14).
De Geest blijft Zelf
eigenlijk op de
achtergrond. "Hij zal niet uit Zichzelf spreken" (16 : 13). De Geest
heeft slechts één bedoeling: Christus
verheerlijken, d. w
.z. Hij brengt het werk van Christus telkens voor de aandacht van de
mensen, Hij herinnert daar steeds weer aan. Daarom wordt de Heilige
Geest vaak genoemd "de Geest der Waarheid".
De Geest getuigt van Jezus
Christus
Dat betekent niet
alleen maar dat de
Geest de waarheid spreekt, of de waarheid openbaart. Het betekent
méér. Hij is de Geest van dé Waarheid.
Jezus heeft
immers Zelf gezegd: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" (14: 6)
Jezus Christus is dé Waarheid. Van die Waarheid zal de Geest
getuigen (15 : 26).
Bij het woord
"getuigen" kom je weer
in de rechtssfeer. In een rechtszaal treden de oog- en oorgetuigen op.
Ze moeten getuigen; de objectieve feiten die ze waargenomen hebben
betrouwbaar meedelen. Zó is de Heilige Geest de grote
Getuige
van Jezus Christus. Door dat getuigen wordt de Christus verheerlijkt.
Bij dat getuigen bedient de J Geest Zich van het Woord van God. Het is
nooit een getuigen buiten het Woord om. We willen daarvan enkele
voorbeelden noemen.
De Geest getuigt in ons door het
Woord
De last van de zonden
kan zwaar
drukken op een kind van God. Dan richt de Geest door het Woord de
aandacht van het geloof op het volbrachte offer van Christus, op zijn
bloed dat vergoten is tot een volkomen verzoening van al onze zonden.
De angst voor de dood
kan een kind
van God in haar greep krijgen. Dan richt de Geest door middel van het
gesproken of gelezen woord van God de aandacht op de dood én
de
opstanding van Christus: het sterven van Gods kinderen is geen betaling
voor de zonden. Het is alleen een afsterven van de zonden en een
doorgang tot het eeuwige (Heid. Cat. vr/antw 42) leven.
De Heilige Geest
getuigt zo van Christus en verheerlijkt Hem. Hij kan dat, omdat Hij
alles van de Christus weet.
De Geest getuigt door het
gepredikte Woord
Ook de discipelen
kunnen getuigen
zijn. Zij waren vanaf het begin bij Christus: ze zijn ooggetuigen
geweest van zijn tekenen, zijn wonderen, zijn lijden, sterven en
opstanding, ze waren oorgetuigen: ze hebben zijn woorden gehoord. Hun
getuigenis is geen ander getuigenis dan dat van de Heilige Geest.
Beter, de Heilige Geest gebruikt dit apostolisch getuigenis.
Daarom is dat
getuigenis ook zo
overtuigend en krachtig: De Geest zal de wereld overtuigen van zonde,
van gerechtigheid en van oordeel (16: 18). Daarvoor gebruikt Hij zwakke
mensen, zondige mensen, maar door de Geest worden ze sterk en machtig.
Die oog- en oorgetuigen, de apostelen -zijn allang gestorven. Maar het
apostolisch getuigenis is gebleven: het is vastgelegd in de
evangeliën, de brieven en andere boeken van het Nieuwe
Testament.
Dat getuigenis gebruikt de Geest al eeuwen lang. Het is het betrouwbaar
getuigenis van Jezus Christus: de volle waarheid. Die volle waarheid,
de vervulling van alle beloften die de HERE gegeven had in het Oude
Testament is gekomen in Jezus Christus. De Geest gezonden door Jezus
Christus gegeven aan de gemeente
Tenslotte nog dit: De
Geest gaat van
de Vader uit (15 : 25), Hij wordt door de Vader gezonden (15 : 26). Dat
gebeurt in naam van Jezus Christus en op zijn gebed (14 : 16). Dus kun
je ook zeggen dat de Geest gezonden wordt door Jezus Zelf (16 : 7).
Die Geest is en wordt
gegeven aan de
gemeente. De wereld, die vijand is van God, kan Hem niet ontvangen; zij
ziet Hem niet en kent Hem niet (14 : 17). De wereld heeft geen oog voor
de Geest.
Alleen als onze ogen
ervoor geopend
worden zien we de Geest en kennen we Hem. Dat blijkt duidelijk op de
Pinksterdag in Jeruzalem. Daar was een menigte van duizenden mensen bij
elkaar. Ze keuren in hun ongeloof de kruisiging van Christus nog goed.
Ze staan daar nog achter. Ze zien niets van de Geest van Christus, die
op dat ogenblik wordt uitgestort totdat de ogen ervoor opengaan (Hand.
2 : 41). En dan ontvangen vele duizenden "de gave van de Heilige Geest"
(Hand. 2 : 38).
Kerkdienst- eredienst
Kerkdienst of
eredienst, zo noem je
het samenkomen van de gelovigen op zondagmorgen en zondagmiddag. Die
beide woorden betekenen en bedoelen hetzelfde: de ontmoeting van God
met zijn kinderen, de gelovigen. Die ontmoeting maakt dat een
kerkdienst een uniek ge- beuren is. Zo'n dienst is met geen andere
samenkomst te vergelijken. Want een kerkdienst is niet zomaar een
samenkomst van een aantal mensen voor een bepaald doel. Ook niet als je
zegt: het zijn gelovige mensen die daar bij elkaar komen. Natuurlijk,
in een kerkdienst komen gelovigen bij elkaar.
Maar het is
méér dan
dat: het is het samenkomen van Christus met zijn gemeente. De verhoogde
en verheerlijkte Christus is aanwezig in de eredienst. Nee, niet
lichamelijk en zichtbaar maar toch heel wezenlijk. Hij is aanwezig met
zijn Geest, omdat de gemeente samenkomt in (Matth. 18 : 20) zijn naam.
Het is de kerk van Jezus Christus die daar bijeen is. Als de bijbel
wordt gelezen en over de inhoud van de bijbel wordt gepreekt, is de
Geest aan het werk.
Dan kunnen er wonderen
gebeuren die
geen mens kan verklaren: ongelovigen gaan geloven; de weerstand tegen
het evangelie wordt overwonnen; hoogmoedige mensen komen tot belijdenis
van schuld, en buigen voor Gods majesteit, wonderen die bewerkt worden
door de Geest van Christus.
Daarom noemen we dat
samenkomen in
de kerkdienst: eredienst; een dienst ter ere van de Drieënige
God:
Vader , Zoon en Geest.
In een protestantse
kerkdienst staat
de preekstoel centraal. Als je het gebouw binnenkomt zie je die direct.
Niet een altaar, maar een kansel. Christus is lichamelijk in de hemel.
Hij heeft zijn kruisoffer éénmaal gebracht. Dat
offer
behoeft niet herhaald te worden. Daar- (Hebr. 10: 14) om geen altaar.
Maar Hij is met zijn Geest aanwezig. Die Geest spreekt door het Woord.
Daarom een preekstoel.
Als de dominee preekt
houdt hij geen
lezing, geen referaat, geen betoog. Dat kun je doen in elke
willekeurige samenkomst. Een referaat kan mooi zijn, leerzaam, zelfs
indrukwekkend. Maar het is geen preek. Je mag alleen van een preek
spreken als je kunt zeggen (en de dominee durft zeggen): wat hier
gezegd wordt, wordt gezegd namens '-0;.,/ God. Hier spreekt God Zelf!
Dat maakt de kerkdienst
tot een
boeiende, maar ook ernstige zaak. De kerkdienst is echt de samenkomst
van God met zijn volk, van Christus met zijn gemeente. En daarom is het
niet een één-mans-bediening. Het is niet een
alleen-gesprek, een monoloog. Het is een twee-gesprek, een dialoog. Het
is het verbonds-gesprek tussen God en de gemeente. God heeft immers een
verbond gesloten met zijn volk. Net als in een huwelijk zijn er in dat
verbond twee "partijen". God is de eerste "partij"; de mens met wie het
verbond gesloten is (bij de doop) is de tweede partij.
In de kerkdienst zijn
die beide
partijen beurtelings aan het woord. Het is de moeite waard,
óók voor wie trouw de kerkdiensten bezoekt, om
eens na te
gaan hoe dat tweegesprek verloopt.
Hoe meer we ons
realiseren wat er in
feite in de eredienst gebeurt, hoe , meer we ons erbij betrokken
voelen. Daarbij moeten we bedenken dat de predikant een dubbele functie
heeft. Hij spreekt namens God tot de gemeente. De gemeente antwoordt
God dan door gezang of als er gesproken wordt, door de predikant. Dan
is hij dus de mond van de gemeente.
Gang van zaken in de eredienst
De dominee komt binnen,
voorafgegaan
door de kerkeraad (ouderlingen en diakenen) of een deel daarvan. De
ouderlingen nemen voor in de kerk plaats. Daarmee wordt aangeduid dat
ze toezicht uitoefenen op de gemeente én op de predikant. De
zorg voor de gemeente en (Hand. 20: 28) voor de eredienst is aan hen
toevertrouwd.
Eén der
ouderlingen doet in
het bijzonder dienst. Hij brengt de predikant naar de kansel en drukt
hem de hand. Ook dat symboliseert dat de dominee zijn handelingen
verricht onder toezicht van de kerkeraad.
Dan begint de dienst.
Namens de
gemeente spreekt de predikant een belijdenis uit (het zg. "votum"):
"Onze hulp is in de naam van de HERE...". Het is een erkenning dat de
gemeente van de Here afhankelijk is. Direct daarna spreekt de dominee
een zegengroet uit: "Genade zij u en vrede...". Het is dezelfde dominee
als daarnet, maar nu is hij "de mond van God".
De Here belooft zijn
vergaderde
gemeente genade en vrede. De predikant mag dat uitspreken in naam van
de Here. Op die zegengroet antwoordt de gemeente; door het zingen van
een psalm of gezang prijst en dankt ze God voor de genade en vrede die
Hij gegeven heeft. In de morgendienst volgt dan de lezing van de wet,
(de tien geboden zoals ze staan in Ex. 20 : 1-17). De Here zegt hoe Hij
gediend wil worden. In een leven naar Gods wet moet de gemeente immers
haar dankbaarheid laten zien voor de verlossing die God gegeven heeft
in Jezus Christus. (Wat die wet voor ons vandaag betekent kunt u vinden
in de H. Catech., Zondag 32 t/m 44). Als antwoord op die wet zingt de
gemeente dan weer haar lied. Dat kan zijn een psalm (of gezang) waarin
de gemeente haar berouw uitspreekt over de bedreven zonden, of een
gebed om hulp om te kunnen leven naar Gods Wet, of een prijzen van God
omdat Hij de zonden vergeeft.
Dan gaat de gemeente
spreken tot
God: de dominee gaat bidden, hij is weer de mond van de gemeente. Hij
bidt om schuldvergeving en' vraagt of de Here de preek ("de bediening
van het Woord") wil zegenen. Je kunt ook zeggen: hij bidt of de Here
Jezus door zijn Geest aanwezig wil zijn. Dan leest de predikant een
gedeelte uit de bijbel en daarna de tekst (teksten) waarover hij preken
gaat. Als hij uit de bijbel leest en daarna zijn preek houdt is hij
weer de mond van God. Omdat hij spreekt namens God legt dat een grote
verantwoordelijkheid op de predikant. Hij mag geen eigen meningen of
beschouwingen ten beste geven (hoe interessant die misschien ook zijn).
Hij moet Gods Woord uitleggen en dat toepassen op het leven van
vandaag. Dat is zijn ambtelijke opdracht. De "schapen van de kudde"
moeten in de preek de stem horen van de Goede Herder Jezus Christus.
Terwijl de gemeente na
de lezing van
de bijbel en ook na de preek weer antwoordt met een lied. Daarna volgt
weer een gebed. Namens de gemeente spreekt de dominee weer tot God. Hij
dankt voor alles waarvoor te danken is: ook voor zegeningen die
bepaalde gemeenteleden hebben ontvangen en bidt voor alles en ieder
waarvoor we bidden moeten: voor zieken, voor bedroefden, om zegen over
de arbeid en om hulp bij tegenspoed, voor de overheid enz. Dan wordt
een collecte gehouden, de dienst van de offeranden. Van wat je eerst
van de Here hebt ontvangen, ook al je inkomsten zijn immers gaven van
Hem, geef je een deel aan de Here terug als een offer van dankbaarheid.
De collecte kan bestemd zijn voor wat nodig is voor de
financieën
van de kerk, of voor de diaconie (de dienst der barmhartigheid) of voor
een andere kerkelijke zaak (zie H. Catech. Zondag 38). Steeds wordt
vooraf gezegd voor welk doel de collecte is bestemd.
Na de collecte volgt
een laatste
lied: een lofzang aan de Here. En dan is de predikant voor de laatste
keer de mond van God: Hij spreekt een zegen uit: "De HERE zegene u en
behoede u..." Dat. is de zegen die de Hogepriester namens de HERE over
de Israëlieten moest uit- spreken (Num. 6 : 24-26). Of de
dominee
zegt: "de genade van de Here Jezus Christus..." (2 Cor. 13: 13). Dat
zijn maar geen vrome wensen van de dominee. Nee, de HERE
gééft zijn zegen aan zijn gemeente, en wie
gelovig ziet
naar de armen die de voorganger uitbreidt over de gemeente en gelovig
luistert, ontvangt die zegen. Zó nam ook Jezus afscheid van
zijn
discipelen toen Hij naar de hemel ging: Hij hief zijn handen omhoog en
zegende hen. ..(Luc. 24 : 50, 51). Het laatste wat de discipelen zagen
waren de zegenende handen van Jezus. Ze keerden dan ook naar Jeruzalem
terug, met grote blijdschap (vs. 52). Wie in de eredienst die slotzegen
bewust beleeft, ontvangt die, gaat blij en gezegend naar huis.
Zo wordt elke
kerkdienst een
eredienst, elke zondag een feestdag. Want We hebben immers de Here
ontmoet! We merken nog op dat in de middagdienst de wet niet gelezen
wordt, de predikant leest dan in plaats daarvan de apostolische
geloofsbelijdenis. Soms wordt die door de gemeente gezongen.
Als er een kind of een
volwassene
wordt gedoopt, gebeurt dit soms vóór, soms na de
preek.
Dan wordt eerst het formulier gelezen..
Een aantal keren per
jaar (vier tot
zes keer) wordt in beide diensten het avondmaal gevierd (in de
middagdienst door hen die 's morgens verhinderd waren). Ook het
formulier dat dan gelezen wordt.
Tenslotte: de hier
beschreven gang
van zaken tijdens de kerkdienst is één van de
twee "orden
van dienst", die op een synode (kerkelijke vergaderibng) zijn
vastgesteld en dus door de kerken gezamenlijk zijn afgesproken.
Mogelijk is dus ook een
andere "orde
van dienst". Die verschilt alleen in de volgorde van sommige gedeelten
van de eredienst.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)