HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
geheim geopenbaard
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 516 - Het geheim geopenbaard
Here, leer ons begrijpen
Nu is dat geheimenis, dat mysterie onthuld. God kende het al van "eeuwigheid, vóór de grondlegging van de wereld" zegt Paulus (Efeze 1 : 4) ergens anders. De machthebbers van die tijd (Joodse Raad en Romeinen) hebben voor Gods wijsheid geen oog gehad. Ze hebben niet begrepen dat de weg van Gods verlossing ging van een kribbe in Bethlehem naar een kruis op Golgotha. Onwetend hebben ze eraan meegewerkt toen ze de Here kruisigden.
Welk mens zou dat goddelijke
plan (1 Cor. 2: 8) ook hebben kunnen bedenken (vs. 9). Niets van wat
God voor de gelovigen bereid heeft kunnen wij bedenken met ons
menselijk verstand. Maar, roept Paulus uit: God heeft het
óns geopenbaard door zijn Geest. Zo staan de verblinde
heersers van deze eeuw tegenover de v kinderen van God. Hoe komt het
dat zoveel gewone en eenvoudige mensen deze wijsheid wel kennen,
terwijl zoveel geleerde en indrukwekkende mensen er niets van
begrijpen? Omdat God het openbaart aan wie Hem liefhebben. Daarvoor
opent de Geest hun ogen,
De Geest onthult het geheim
Wie kan ons beter
inlichten over het heilsplan van God: de wereld te redden door een
gekruisigde Heiland, dan de Heilige Geest, dan God Zelf? (vs. 10). Bij
mensen is het immers al zo dat niemand precies kan zeggen wat leeft in
de eigen geest (aan gedachten, begeerten, voornemens enz.) dan die mens
zelf!
Zo is het ook met de
wijsheid van God. Niemand kan weten wat in God is, wat zijn plannen en
gedachten zijn, dan de Geest van God (vs. 11). En het wonder is dat de
Geest van God dat aan ons openbaart "opdat wij zouden weten, wat ons
door God in genade geschonken is" (vs. 12).
En wat is de gelovigen
geschonken? Dat we voor God gerechtvaardigd zijn, omdat de schuld al is
betaald, de straf al is gedragen. Nu wacht nog de verheerlijking (vs.
7). Dat alles behoort tot de verborgen wijsheid van God die nu aan de
gelovigen is bekend gemaakt en die door Paulus wordt gepredikt.
Dat is geen menselijke
wijsheid, opkomend uit het menselijk verstand. Het is een wijsheid die
slechts geestelijk is te beoordelen (vs. 14) d.w.z. alleen door iemand
die 'de Geest van God heeft (1 Joh. 4: 1) ontvangen, die zich door de
Heilige Geest laat leiden. Die "beproeft alle (1 Thess. 5 : 21) dingen
of ze uit God zijn", die "toetst alles en behoudt het goede". Daarbij
gebruikt hij de enige goede maatstaf: het Woord van God, dat ook
genoemd wordt "het zwaard van de Geest". (Efeze 6: 17)
Wie deze wijsheid heeft
ontvangen "dooft de Geest niet uit en (1 Thess. 5 : 19, 20) veracht de
profetieën niet". "Hij beoordeelt alle dmgen, zelf wordt hij
echter door niemand beoordeeld" (vs. 15). Dat laatste is niet
hooghartig of zelfgenoegzaam bedoeld. Immers ook wat een christen zegt,
doet of Iaat, staat ter discussie en mag beoordeeld worden. Maar de
apostel kreeg in Corinthe door sommigen het etiket "dwaas" opgeplakt.
Dat deert hem niet: alleen Christus zaloordelen over zijn werk en
prediking. Dat is hem genoeg.
De andere Trooster
(Johannes 14-16) Deze
drie hoofdstukken bevatten de afscheidswoorden, die de Here Jezus
Christus gesproken heeft tot zijn discipelen, nadat ze samen het
avondmaal hadden gevierd. Diezelfde nacht werd Hij gevangen genomen in
de hof van Gethsemane. De dag daarop werd Hij gekruisigd. In deze
woorden klinkt een sterke toon van troost en bemoediging.
Dat hadden de
discipelen wel nodig. Christus weet heel goed wat dit afscheid voor
zijn discipelen betekent. Ze waren nu enkele jaren dagelijks bij Hem
geweest, banden van liefde en vriendschap bonden hen. Ook banden van
geloof. Ze geloofden echt, dat Hij de Messias was maar begrepen niets
van het lijden dat komen ging. Christus houdt er rekening mee hoe
moeilijk het voor hen te verwerken is dat Hij van hen weg zal gaan.
Daarom spreekt de Here over die "andere Trooster", de Heilige Geest die
Hij tot hen zenden zal.
Het gaat in deze studie
in het bijzonder om enkele gédeelten uit deze
afscheidswoorden: nl. 14: 16, 17; 14: 25; 15 : 26, 27 en 16: 5-15. Lees
die gedeelten maar eens rustig. Wat valt dan op?
In de eerste plaats dat
"de Trooster" dezelfde is als "de Heilige Geest". Dat staat duidelijk
in 14 : 17 en 14 : 25. Jezus spreekt hier over wat gebeuren zal op het
aanstaande Pinksterfeest (Hand. 2 : 1-4). Dan zal de Geest komen over
de gemeente van Christus, die dan in Jeruzalem bijeen zal zijn.
Verder: die naam
"Trooster" betekent wat anders dan wij meestal met een "trooster"
bedoelen. Jezus spreekt over een "andere" Trooster, dus een ander in
plaats van Zichzelf. Hij is ook "Trooster". Nu is het waar dat de Here
Jezus toen Hij op aarde was veel mensen heeft getroost, in de betekenis
van "bemoedigd, opgebeurd". Hij bood ze hulp met woord en daad. Maar
toch bedoelt de Here dat niet met het woord "Trooster".
De Advocaat die voor ons bidt
Het Griekse woord
"Parakleet" betekent iets anders. Je moet meer denken aan "iemand die
het voor je opneemt", een pleiter, een advocaat. Zo nam de Here het
tijdens zijn verblijf op aarde op voor zijn discipelen. Nu is Hij nog
onze "Parakleet". Maar nu pleit Hij voor (Rom. 8 : 34) ons bij de Vader
in de hemel. En daarom heeft Hij in zijn plaats die andere "Trooster"
gezonden. De Heilige Geest pleit nu voor ons vanaf de aarde. Hij bidt
voor ons als wij niet meer weten wat we bidden moeten. En Hij bepleit
de zaak van Christus bij de gelovigen. Hij (Rom. 8 : 26) maakt dat ze
geloven. Dat zegt Christus ook in zijn afscheidswoorden: de Geest zal
mij verheerlijken, "Hij neemt het uit het mijne en zal het U
verkondigen" (16 : 14).
De Geest blijft Zelf
eigenlijk op de achtergrond. "Hij zal niet uit Zichzelf spreken" (16 :
13). De Geest heeft slechts één bedoeling:
Christus verheerlijken, d. w .z. Hij brengt het werk van Christus
telkens voor de aandacht van de mensen, Hij herinnert daar steeds weer
aan. Daarom wordt de Heilige Geest vaak genoemd "de Geest der Waarheid".
De Geest getuigt van Jezus
Christus
Dat betekent niet
alleen maar dat de Geest de waarheid spreekt, of de waarheid openbaart.
Het betekent méér. Hij is de Geest van
dé Waarheid. Jezus heeft immers Zelf gezegd: "Ik ben de Weg,
de Waarheid en het Leven" (14: 6) Jezus Christus is dé
Waarheid. Van die Waarheid zal de Geest getuigen (15 : 26).
Bij het woord
"getuigen" kom je weer in de rechtssfeer. In een rechtszaal treden de
oog- en oorgetuigen op. Ze moeten getuigen; de objectieve feiten die ze
waargenomen hebben betrouwbaar meedelen. Zó is de Heilige
Geest de grote Getuige van Jezus Christus. Door dat getuigen wordt de
Christus verheerlijkt. Bij dat getuigen bedient de J Geest Zich van het
Woord van God. Het is nooit een getuigen buiten het Woord om. We willen
daarvan enkele voorbeelden noemen.
De Geest getuigt in ons door het
Woord
De last van de zonden
kan zwaar drukken op een kind van God. Dan richt de Geest door het
Woord de aandacht van het geloof op het volbrachte offer van Christus,
op zijn bloed dat vergoten is tot een volkomen verzoening van al onze
zonden.
De angst voor de dood
kan een kind van God in haar greep krijgen. Dan richt de Geest door
middel van het gesproken of gelezen woord van God de aandacht op de
dood én de opstanding van Christus: het sterven van Gods
kinderen is geen betaling voor de zonden. Het is alleen een afsterven
van de zonden en een doorgang tot het eeuwige (Heid. Cat. vr/antw 42)
leven.
De Heilige Geest
getuigt zo van Christus en verheerlijkt Hem. Hij kan dat, omdat Hij
alles van de Christus weet.
De Geest getuigt door het
gepredikte Woord
Ook de discipelen
kunnen getuigen zijn. Zij waren vanaf het begin bij Christus: ze zijn
ooggetuigen geweest van zijn tekenen, zijn wonderen, zijn lijden,
sterven en opstanding, ze waren oorgetuigen: ze hebben zijn woorden
gehoord. Hun getuigenis is geen ander getuigenis dan dat van de Heilige
Geest. Beter, de Heilige Geest gebruikt dit apostolisch getuigenis.
Daarom is dat
getuigenis ook zo overtuigend en krachtig: De Geest zal de wereld
overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel (16: 18).
Daarvoor gebruikt Hij zwakke mensen, zondige mensen, maar door de Geest
worden ze sterk en machtig. Die oog- en oorgetuigen, de apostelen -zijn
allang gestorven. Maar het apostolisch getuigenis is gebleven: het is
vastgelegd in de evangeliën, de brieven en andere boeken van
het Nieuwe Testament. Dat getuigenis gebruikt de Geest al eeuwen lang.
Het is het betrouwbaar getuigenis van Jezus Christus: de volle
waarheid. Die volle waarheid, de vervulling van alle beloften die de
HERE gegeven had in het Oude Testament is gekomen in Jezus Christus. De
Geest gezonden door Jezus Christus gegeven aan de gemeente
Tenslotte nog dit: De
Geest gaat van de Vader uit (15 : 25), Hij wordt door de Vader gezonden
(15 : 26). Dat gebeurt in naam van Jezus Christus en op zijn gebed (14
: 16). Dus kun je ook zeggen dat de Geest gezonden wordt door Jezus
Zelf (16 : 7).
Die Geest is en wordt
gegeven aan de gemeente. De wereld, die vijand is van God, kan Hem niet
ontvangen; zij ziet Hem niet en kent Hem niet (14 : 17). De wereld
heeft geen oog voor de Geest.
Alleen als onze ogen
ervoor geopend worden zien we de Geest en kennen we Hem. Dat blijkt
duidelijk op de Pinksterdag in Jeruzalem. Daar was een menigte van
duizenden mensen bij elkaar. Ze keuren in hun ongeloof de kruisiging
van Christus nog goed. Ze staan daar nog achter. Ze zien niets van de
Geest van Christus, die op dat ogenblik wordt uitgestort totdat de ogen
ervoor opengaan (Hand. 2 : 41). En dan ontvangen vele duizenden "de
gave van de Heilige Geest" (Hand. 2 : 38).
Kerkdienst- eredienst
Kerkdienst of
eredienst, zo noem je het samenkomen van de gelovigen op zondagmorgen
en zondagmiddag. Die beide woorden betekenen en bedoelen hetzelfde: de
ontmoeting van God met zijn kinderen, de gelovigen. Die ontmoeting
maakt dat een kerkdienst een uniek ge- beuren is. Zo'n dienst is met
geen andere samenkomst te vergelijken. Want een kerkdienst is niet
zomaar een samenkomst van een aantal mensen voor een bepaald doel. Ook
niet als je zegt: het zijn gelovige mensen die daar bij elkaar komen.
Natuurlijk, in een kerkdienst komen gelovigen bij elkaar.
Maar het is
méér dan dat: het is het samenkomen van Christus
met zijn gemeente. De verhoogde en verheerlijkte Christus is aanwezig
in de eredienst. Nee, niet lichamelijk en zichtbaar maar toch heel
wezenlijk. Hij is aanwezig met zijn Geest, omdat de gemeente samenkomt
in (Matth. 18 : 20) zijn naam. Het is de kerk van Jezus Christus die
daar bijeen is. Als de bijbel wordt gelezen en over de inhoud van de
bijbel wordt gepreekt, is de Geest aan het werk.
Dan kunnen er wonderen
gebeuren die geen mens kan verklaren: ongelovigen gaan geloven; de
weerstand tegen het evangelie wordt overwonnen; hoogmoedige mensen
komen tot belijdenis van schuld, en buigen voor Gods majesteit,
wonderen die bewerkt worden door de Geest van Christus.
Daarom noemen we dat
samenkomen in de kerkdienst: eredienst; een dienst ter ere van de
Drieënige God: Vader , Zoon en Geest.
In een protestantse
kerkdienst staat de preekstoel centraal. Als je het gebouw binnenkomt
zie je die direct. Niet een altaar, maar een kansel. Christus is
lichamelijk in de hemel. Hij heeft zijn kruisoffer
éénmaal gebracht. Dat offer behoeft niet herhaald
te worden. Daar- (Hebr. 10: 14) om geen altaar. Maar Hij is met zijn
Geest aanwezig. Die Geest spreekt door het Woord. Daarom een preekstoel.
Als de dominee preekt
houdt hij geen lezing, geen referaat, geen betoog. Dat kun je doen in
elke willekeurige samenkomst. Een referaat kan mooi zijn, leerzaam,
zelfs indrukwekkend. Maar het is geen preek. Je mag alleen van een
preek spreken als je kunt zeggen (en de dominee durft zeggen): wat hier
gezegd wordt, wordt gezegd namens '-0;.,/ God. Hier spreekt God Zelf!
Dat maakt de kerkdienst
tot een boeiende, maar ook ernstige zaak. De kerkdienst is echt de
samenkomst van God met zijn volk, van Christus met zijn gemeente. En
daarom is het niet een één-mans-bediening. Het is
niet een alleen-gesprek, een monoloog. Het is een twee-gesprek, een
dialoog. Het is het verbonds-gesprek tussen God en de gemeente. God
heeft immers een verbond gesloten met zijn volk. Net als in een
huwelijk zijn er in dat verbond twee "partijen". God is de eerste
"partij"; de mens met wie het verbond gesloten is (bij de doop) is de
tweede partij.
In de kerkdienst zijn
die beide partijen beurtelings aan het woord. Het is de moeite waard,
óók voor wie trouw de kerkdiensten bezoekt, om
eens na te gaan hoe dat tweegesprek verloopt.
Hoe meer we ons
realiseren wat er in feite in de eredienst gebeurt, hoe , meer we ons
erbij betrokken voelen. Daarbij moeten we bedenken dat de predikant een
dubbele functie heeft. Hij spreekt namens God tot de gemeente. De
gemeente antwoordt God dan door gezang of als er gesproken wordt, door
de predikant. Dan is hij dus de mond van de gemeente.
Gang van zaken in de eredienst
De dominee komt binnen,
voorafgegaan door de kerkeraad (ouderlingen en diakenen) of een deel
daarvan. De ouderlingen nemen voor in de kerk plaats. Daarmee wordt
aangeduid dat ze toezicht uitoefenen op de gemeente én op de
predikant. De zorg voor de gemeente en (Hand. 20: 28) voor de eredienst
is aan hen toevertrouwd.
Eén der
ouderlingen doet in het bijzonder dienst. Hij brengt de predikant naar
de kansel en drukt hem de hand. Ook dat symboliseert dat de dominee
zijn handelingen verricht onder toezicht van de kerkeraad.
Dan begint de dienst.
Namens de gemeente spreekt de predikant een belijdenis uit (het zg.
"votum"): "Onze hulp is in de naam van de HERE...". Het is een
erkenning dat de gemeente van de Here afhankelijk is. Direct daarna
spreekt de dominee een zegengroet uit: "Genade zij u en vrede...". Het
is dezelfde dominee als daarnet, maar nu is hij "de mond van God".
De Here belooft zijn
vergaderde gemeente genade en vrede. De predikant mag dat uitspreken in
naam van de Here. Op die zegengroet antwoordt de gemeente; door het
zingen van een psalm of gezang prijst en dankt ze God voor de genade en
vrede die Hij gegeven heeft. In de morgendienst volgt dan de lezing van
de wet, (de tien geboden zoals ze staan in Ex. 20 : 1-17). De Here zegt
hoe Hij gediend wil worden. In een leven naar Gods wet moet de gemeente
immers haar dankbaarheid laten zien voor de verlossing die God gegeven
heeft in Jezus Christus. (Wat die wet voor ons vandaag betekent kunt u
vinden in de H. Catech., Zondag 32 t/m 44). Als antwoord op die wet
zingt de gemeente dan weer haar lied. Dat kan zijn een psalm (of
gezang) waarin de gemeente haar berouw uitspreekt over de bedreven
zonden, of een gebed om hulp om te kunnen leven naar Gods Wet, of een
prijzen van God omdat Hij de zonden vergeeft.
Dan gaat de gemeente
spreken tot God: de dominee gaat bidden, hij is weer de mond van de
gemeente. Hij bidt om schuldvergeving en' vraagt of de Here de preek
("de bediening van het Woord") wil zegenen. Je kunt ook zeggen: hij
bidt of de Here Jezus door zijn Geest aanwezig wil zijn. Dan leest de
predikant een gedeelte uit de bijbel en daarna de tekst (teksten)
waarover hij preken gaat. Als hij uit de bijbel leest en daarna zijn
preek houdt is hij weer de mond van God. Omdat hij spreekt namens God
legt dat een grote verantwoordelijkheid op de predikant. Hij mag geen
eigen meningen of beschouwingen ten beste geven (hoe interessant die
misschien ook zijn). Hij moet Gods Woord uitleggen en dat toepassen op
het leven van vandaag. Dat is zijn ambtelijke opdracht. De "schapen van
de kudde" moeten in de preek de stem horen van de Goede Herder Jezus
Christus.
Terwijl de gemeente na
de lezing van de bijbel en ook na de preek weer antwoordt met een lied.
Daarna volgt weer een gebed. Namens de gemeente spreekt de dominee weer
tot God. Hij dankt voor alles waarvoor te danken is: ook voor
zegeningen die bepaalde gemeenteleden hebben ontvangen en bidt voor
alles en ieder waarvoor we bidden moeten: voor zieken, voor bedroefden,
om zegen over de arbeid en om hulp bij tegenspoed, voor de overheid
enz. Dan wordt een collecte gehouden, de dienst van de offeranden. Van
wat je eerst van de Here hebt ontvangen, ook al je inkomsten zijn
immers gaven van Hem, geef je een deel aan de Here terug als een offer
van dankbaarheid. De collecte kan bestemd zijn voor wat nodig is voor
de financieën van de kerk, of voor de diaconie (de dienst der
barmhartigheid) of voor een andere kerkelijke zaak (zie H. Catech.
Zondag 38). Steeds wordt vooraf gezegd voor welk doel de collecte is
bestemd.
Na de collecte volgt
een laatste lied: een lofzang aan de Here. En dan is de predikant voor
de laatste keer de mond van God: Hij spreekt een zegen uit: "De HERE
zegene u en behoede u..." Dat. is de zegen die de Hogepriester namens
de HERE over de Israëlieten moest uit- spreken (Num. 6 :
24-26). Of de dominee zegt: "de genade van de Here Jezus Christus..."
(2 Cor. 13: 13). Dat zijn maar geen vrome wensen van de dominee. Nee,
de HERE gééft zijn zegen aan zijn gemeente, en
wie gelovig ziet naar de armen die de voorganger uitbreidt over de
gemeente en gelovig luistert, ontvangt die zegen. Zó nam ook
Jezus afscheid van zijn discipelen toen Hij naar de hemel ging: Hij
hief zijn handen omhoog en zegende hen. ..(Luc. 24 : 50, 51). Het
laatste wat de discipelen zagen waren de zegenende handen van Jezus. Ze
keerden dan ook naar Jeruzalem terug, met grote blijdschap (vs. 52).
Wie in de eredienst die slotzegen bewust beleeft, ontvangt die, gaat
blij en gezegend naar huis.
Zo wordt elke
kerkdienst een eredienst, elke zondag een feestdag. Want We hebben
immers de Here ontmoet! We merken nog op dat in de middagdienst de wet
niet gelezen wordt, de predikant leest dan in plaats daarvan de
apostolische geloofsbelijdenis. Soms wordt die door de gemeente
gezongen.
Als er een kind of een
volwassene wordt gedoopt, gebeurt dit soms vóór,
soms na de preek. Dan wordt eerst het formulier gelezen..
Een aantal keren per
jaar (vier tot zes keer) wordt in beide diensten het avondmaal gevierd
(in de middagdienst door hen die 's morgens verhinderd waren). Ook het
formulier dat dan gelezen wordt.
Tenslotte: de hier
beschreven gang van zaken tijdens de kerkdienst is
één van de twee "orden van dienst", die op een
synode (kerkelijke vergaderibng) zijn vastgesteld en dus door de kerken
gezamenlijk zijn afgesproken.
Mogelijk is dus ook een
andere "orde van dienst". Die verschilt alleen in de volgorde van
sommige gedeelten van de eredienst.
n de eredienst.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)