HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Twaalf
poorten en twaalf fundamenten
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 517 - Twaalf poorten en twaalf fundamenten
Getal twaalf heeft dus een betekenis
Het getal twaalf speelt in dit visioen een belangrijke rol: de muur heeft 12 poorten, op die poorten 12 engelen en op die poorten staan de namen van de 12 stammen van Israël, de zonen van Jacob (vs. 12).
Ezechiël
48: 30 t/m 34 “En dit zijn de uitgangen der stad: aan de
noordzijde, die vierduizend vijfhonderd (el) lang is, – de
poorten der stad dragen de namen der stammen Israëls
– drie poorten op het noorden: een Rubenpoort, een Judapoort
en een Levipoort; aan de oostzijde, die vierduizend vijfhonderd (el)
lang is, ook drie poorten: een Jozefpoort, een Benjaminpoort en een
Danpoort; aan de zuidzijde, die vierduizend vijfhonderd (el) lang is,
ook drie poorten: een Simeonpoort, een Issakarpoort en een
Zebulonpoort; en aan de westzijde, die vierduizend vijfhonderd (el)
lang is, eveneens drie poorten: een Gadpoort, een Aserpoort en een
Naftalipoort.
De
stad is toegankelijk van alle kanten: naar elk van de vier windstreken
zijn drie poorten. De poorten worden bewaakt door engelen, want niet
ieder mag binnen. Alleen wie gereinigd is door het bloed van het Lam.
(vs 8 en hfdst. 22:14 en 15.) Verder heeft de stad 12 fundamenten en
daarop staan de namen van de apostelen van het Lam
Dat getal twaalf heeft dus een betekenis. Van Abraham tot de
pinksterdag heeft God zijn kerk vergaderd uit één
volk: daarom staan de namen van de stamalen van Israël op de
poorten: ze leven voort in het nieuwe Jeruzalem.
Maar sinds pinksteren wordt de kerk vergaderd uit alle volken. De
poorten liggen open naar alle kanten. Nu wordt de kerk vergaderd door
het woord van de apostelen, zoals het vastgelegd is in het Nieuwe
Testament. Daarom staan de namen van de apostelen op de fundamenten. Op
het Woord van Christus, verkondigd door de apostelen (Efeze 2: 20) is
de stad gebouwd. Twaalf stammen en twaalf apostelen: er is een
onverbrekelijke eenheid tussen de kerk van het oude en het nieuwe
verbond. Er was een groot verschil tussen de zonen van Jacob en ook
tussen de apostelen onderling. En toch is het een geweldige eenheid,
allen zijn één in het Lam, Jezus Christus.
Een
schitterende stad -zonder tempel
In vs. 18-21 wordt de buitengewone schoonheid van de stad uitgedrukt
met woorden aan de aardse schepping ontleend. Haar bouwstof is het
kostbaarste en mooiste wat in de schepping aanwezig is: diamanten en
ander edelgesteente, parels, en goud als zuiver glas. De stad heeft
geen tempel. De tempeldienst moest immers verzoening ; doen over de
zonden; de mens weer toegang verschaffen tot God.
Na pinksteren moet de verzoening die Christus aan het kruis volbracht,
telkens weer worden verkondigd. In het Nieuwe Jeruzalem is geen
verzoening meer nodig. Alles is volbracht. God zelf is daar de tempel
en het Lam (vs. 22). De heerlijkheid van God en van het Lam Jezus
Christus verlicht de stad. Maar niets onreins komt er binnen. Alleen
via de poorten, bewaakt door de engelen, is er toegang. Men kan alleen
binnenkomen door het horen van de prediking van het evangelie, zoals de
"engel van de gemeente" dat verkondigt, en door dat (Openb. 2 : 1, 8
enz) evangeliewoord te geloven.
Tabernakel en tempel
De inrichting en de indeling van de tabernakel en later de tempel in
(Ex. 25-28/35-40) Jeruzalem wordt in de bijbel uitvoerig beschreven. (1
Kon. 5, 6) De tocht van de Israëlieten vanuit Egypte naar
Kanaan voerde hen (1 Kron. 3, 4) door de woestijn. Van de bouw van een
duurzame tempel kon toen natuurlijk nog geen sprake zijn. Daarom gaf de
HERE aan Mozes (Ex. 25 : 1-9/vs. 40) opdracht een draagbare tabernakel
te bouwen, precies naar het model (Hebr. 8 : 5) dat de HERE hem had
laten zien toen hij 40 dagen en nachten op de (Hand. 1 : 44) berg Horeb
was. Het latijnse woord "tabernakel" betekent zoveel als (Ex. 24 :
12-18) tent, tentwoning. De tabernakel was zo geconstrueerd, dat hij
gemak- kelijk opgebouwd en weer afgebroken kon worden. Dat was nodig
omdat hij heel de tijd van de omzwerving door de woestijn moest worden
meegedragen.
Tot in de kleinste onderdelen was de bouwen de inrichting ervan (Ex. 31
: 1-11) door de HERE voorgeschreven. Twee kunstenaars
(Bezaleël en Aholiab (Ex. 35 : 30-36 : 1) werden aangewezen om
de bouw uit te voeren, zoals de HERE het aan Mozes had getoond. Ze
ontvingen daarvoor van de Heilige Geest bijzondere gaven van wijsheid.
Ook andere vaklieden (Ex. 36: 5-7) werden mgeschakeld. Het volk bracht
vrijwillig de matenalen en kostbaarheden bij elkaar die nodig waren. Ze
brachten zelfs tevéel.
Getal twaalf heeft dus een betekenis
Het getal twaalf speelt in dit visioen een belangrijke rol: de muur heeft 12 poorten, op die poorten 12 engelen en op die poorten staan de namen van de 12 stammen van Israël, de zonen van Jacob (vs. 12).
de twaalf stamgebieden
De
stad is toegankelijk van alle kanten: naar elk van de vier windstreken
zijn vier poorten. De poorten worden bewaakt door engelen, want niet
ieder mag binnen. Alleen wie gereinigd is door het bloed van het Lam.
(vs 8 en hfdst. 22:14 en 15.) Verder heeft de stad 12 fundamenten en
daarop staan de namen van de apostelen van het Lam.
Dat getal twaalf heeft dus een betekenis. Van Abraham tot de
pinksterdag heeft God zijn kerk vergaderd uit één
volk: daarom staan de namen van de stamalen van Israël op de
poorten: ze leven voort in het nieuwe Jeruzalem.
Maar sinds pinksteren wordt de kerk vergaderd uit alle volken. De
poorten liggen open naar alle kanten. Nu wordt de kerk vergaderd door
het woord van de apostelen, zoals het vastgelegd is in het Nieuwe
Testament. Daarom staan de namen van de apostelen op de fundamenten. Op
het Woord van Christus, verkondigd door de apostelen (Efeze 2: 20) is
de stad gebouwd. Twaalf stammen en twaalf apostelen: er is een
onverbrekelijke eenheid tussen de kerk van het oude en het nieuwe
verbond. Er was een groot verschil tussen de zonen van Jacob en ook
tussen de apostelen onderling. En toch is het een geweldige eenheid,
allen zijn één in het Lam, Jezus Christus.
Een
schitterende stad -zonder tempel
In vs. 18-21 wordt de buitengewone schoonheid van de stad uitgedrukt
met woorden aan de aardse schepping ontleend. Haar bouwstof is het
kostbaarste en mooiste wat in de schepping aanwezig is: diamanten en
ander edelgesteente, parels, en goud als zuiver glas. De stad heeft
geen tempel. De tempeldienst moest immers verzoening ; doen over de
zonden; de mens weer toegang verschaffen tot God.
Na pinksteren moet de verzoening die Christus aan het kruis volbracht,
telkens weer worden verkondigd. In het Nieuwe Jeruzalem is geen
verzoening meer nodig. Alles is volbracht. God zelf is daar de tempel
en het Lam (vs. 22). De heerlijkheid van God en van het Lam Jezus
Christus verlicht de stad. Maar niets onreins komt er binnen. Alleen
via de poorten, bewaakt door de engelen, is er toegang. Men kan alleen
binnenkomen door het horen van de prediking van het evangelie, zoals de
"engel van de gemeente" dat verkondigt, en door dat (Openb. 2 : 1, 8
enz) evangeliewoord te geloven.
Tabernakel en tempel
De inrichting en de indeling van de tabernakel en later de tempel in
(Ex. 25-28/35-40) Jeruzalem wordt in de bijbel uitvoerig beschreven. (1
Kon. 5, 6) De tocht van de Israëlieten vanuit Egypte naar
Kanaan voerde hen (1 Kron. 3, 4) door de woestijn. Van de bouw van een
duurzame tempel kon toen natuurlijk nog geen sprake zijn. Daarom gaf de
HERE aan Mozes (Ex. 25 : 1-9/vs. 40) opdracht een draagbare tabernakel
te bouwen, precies naar het model (Hebr. 8 : 5) dat de HERE hem had
laten zien toen hij 40 dagen en nachten op de (Hand. 1 : 44) berg Horeb
was. Het latijnse woord "tabernakel" betekent zoveel als (Ex. 24 :
12-18) tent, tentwoning. De tabernakel was zo geconstrueerd, dat hij
gemak- kelijk opgebouwd en weer afgebroken kon worden. Dat was nodig
omdat hij heel de tijd van de omzwerving door de woestijn moest worden
meegedragen.
Tot in de kleinste onderdelen was de bouwen de inrichting ervan (Ex. 31
: 1-11) door de HERE voorgeschreven. Twee kunstenaars
(Bezaleël en Aholiab (Ex. 35 : 30-36 : 1) werden aangewezen om
de bouw uit te voeren, zoals de HERE het aan Mozes had getoond. Ze
ontvingen daarvoor van de Heilige Geest bijzondere gaven van wijsheid.
Ook andere vaklieden (Ex. 36: 5-7) werden mgeschakeld. Het volk bracht
vrijwillig de matenalen en kostbaarheden bij elkaar die nodig waren. Ze
brachten zelfs tevéel.
Ruim een jaar na de uittocht uit Egypte was het werk klaar en kon de
(Ex. 40: 1, 2, 17) tabernakel worden opgericht. De tabernakel wordt in
de bijbel ook wel genoemd: de tent der samenkomst. Daar kwam de HERE
samen (Ex. 27 : 21) in het bijzonder met Mozes. Een andere naam is
"tent der (Num. 16 : 18/17 : 4) getuigenis", omdat in de tabernakel de
ark van het verbond stond (Num. 17 : 7, 8) waarin de "getuigenis" was
opgeborgen. Dat waren de twee stenen (Ex. 25 : 16, 21, 22) platen
waarop de Wet van de tien geboden was geschreven. (38 : 21)
In de tabernakel, en dat was het voornaamste, openbaarde de HERE (Ex.
25 : 8, 9) zijn aanwezigheid. Hij woonde temidden van zijn volk. Daar
toonde Hij zijn heerlijkheid, die zichtbaar werd door de wolk die de
tabernakel bedekte. In die wolk scheen 's nachts een vuur .
Indeling van
de tabernakel
De tabernakel was in afdelingen verdeeld. Vóór de
eigenlijke tent was de voorhof. Daar mocht het volk komen. De
tabernakel zelf bestond uit twee delen: het heilige en het
allerheiligste ("het heilige der heiligen"). In het allerheiligste
stond een gouden kist, de ark van het (Ex. 25 : 10-22) verbond. Daarin
lag Gods wet op steen geschreven. De ark werd afgesloten door een
gouden deksel, het verzoendeksel.
Eén keer per jaar, op de Grote Verzoendag, mocht de
hogepriester daar binnengaan. Door bloed te sprenkelen op dat deksel,
verzoende hij de zonden die Israël gedaan had tegen de geboden
van de wet die in de ark lag. Het volk dat in zichzelf zondig was,
moest weten: de schuld moet worden verzoend. Het bloed van de
offerdieren was een voorteken en profetie van de verzoening die bewerkt
zou worden door de komende Messias, de Verlosser Jezus Christus, die
zijn kost- baar bloed zou vergieten aan het kruis.
Aan de priesters die dienst moesten doen bij de tabernakel werd (Ex.
28, 29) nauwkeurig voorgeschreven, hoe al de offers moesten worden ge-
bracht. De HERE wil geen eigenwillige, door mensen zelf bedachte dienst
aan Hem.
In het heilige stonden enkele gouden voorwerpen: een gouden altaar (Ex.
25 : 23-30) om reukwerk op te offeren, een tafel met broden die elke
week werden (Ex. 37 : 25-28) vernieuwd en een gouden, zevenarmige
kandelaar. In de voorhof (Ex. 25 : 31-40) stond het brandofferaltaar,
waarop de dierenoffers werden gebracht en een wasvat, waarin de
priesters zich moesten wassen vóór ze de
tabemakel binnengingen. Na de intocht in Kanaan werd de tabernakel
(Jozua 18 : 1) opgericht in Silo. Later maakte de tent plaats voor een
vast gebouw (I Sam. 1 : 9) ook toen al "tempel" genoemd. (I Sam. 3 : 3,
15)
Een blijvende
tempel
Pas koning Salomo bouwde een blijvende tempel. Koning David (II Kon. 5)
mocht die tempel nog niet bouwen, wel mocht hij allerlei voorbereidende
werkzaamheden doen.
De indeling van de tempel was praktisch hetzelfde als die van de
tabemakelo. Er was een buitenste en binnenste voorhof. In het binnenste
voorhof stond het brandofferaltaar en een groot watervat, "de koperen
(I Kon. 7 : 23-26) zee", die rustte op 12 uit koper vervaardigde
runderen. In het heiligdom zelf stond weer een tafel waarop het
toonbrood lag. Er stonden ook tien gouden kandelaren. In het
allerheiligste was weer de ark geplaatst, waarboven gouden
engelengedaanten (cherubs). Heilige en allerheiligste waren gescheiden
door een kleed: het voorhangsel.
De tempel van Salomo werd in 586 vóór Christus
verwoest. Jeruzalem werd een puinhoop en om zijn zonden werd het volk
weggevoerd in ballingschap. Maaruit de ballingschap mag het volk
terugkeren. En dan blijkt wel (Ezra 3 : 2, 3) wat een bijzonder plaats
in de eredienst het brandofferaltaar inneemt. Want het eerste wat ze
doen is: een brandofferaltaar bouwen. De zonden van het volk moeten
immers door offers bij God worden verzoend en het leven moest helemaal
aan de HERE worden gewijd. (Ezra 3 : 6-13). Daarvan was het brandoffer
het symbool. Daarna begint men ook met de wederopbouw van het
tempelcomplex. Maar die opbouw vordert maar traag. Twee profeten
Haggaï en Zacharia sporen het volk aan het werk..voort te
zetten en te voltooien. Die herbouwde tempel is (Ezra 3..: 10-13) niet
te vergelijken met die van Salomo.
Vele ouderen die de tempel van Salomo nog hadden gezien gaven
zelfs uiting aan hun droefheid. De HERE zegt door de dienst van de
profeet Haggai: ' 'Wie onder U is . overgebleven, die dit huis in zijn
vroegere heerlijkheid gezien heeft? Hoe ziet gij het nu? Is het niet
als niets in uw ogen?" Maar dan vervolgt de profeet: "Maar nu, wees
sterk, Zerubbabel, luidt het woord des HEREN, wees sterk al volk des
lands, en gaat aan het werk, want Ik ben met u overeenkomstig het woord
dat Ik U beloofd heb toen gij uit Egypte uittoogt, en mijn Geest in uw
midden stond: vreest niet".
Geen
tempelgebouw meer nodig
De tempel zal pas écht tempel zijn wanneer de HERE daar zijn
woning heeft. Het gaat niet om de uiterlijke schoonheid van het gebouw,
het gaat erom of de HERE er wonen wil. En dat belooft Hij aan dit
werkende en bouwende volk. "Ik ben met u!" En dan volgt Haggaï
in Haggaï 2 vers 10: "De toekomstige heerlijkheid van dit huis
zal groter zijn dan de vorige... op deze plaats zal Ik heil geven". En
die belofte is vervuld. Deze herbouwde tempel is later vergroot en
verfraaid door Herodes de Grote. Zesenveertig jaar bouwde die eraan.
Dat is de tempel die Jezus Christus zelf heeft bezocht. Dan geen
symbool meer (Joh. 2 : 20) van de aanwezigheid van God; de Zoon van
God, Zelf God komt dan tot zijn tempel, zoals Maleachi had
geprofeteerd.. En dan komt het einde van de tempeldienst. Het offer van
Christus aan het kruis maakt het brandofferaltaar overbodig. Heel het
tempelcomplex wordt overbodig als God Zelf door zijn Geest komt wonen
bij zijn volk. (Mal. 3 : 1).
Daarom scheurde het voorhangsel van de tempel in tweeën, toen
Jezus stierf aan het kruis en het werkelijke Lam van God was geslacht.
(Marc. 15 : 38) Dat scheuren was een daad van God. Het tempelgordijn
scheurt van boven naar beneden. Als mensen het hadden gedaan was het
gescheurd van beneden naar boven. Nu ligt de weg naar het heiligdom
open. Er zijn geen priesters meer nodig om door hun offers de
verzoening tot stand te brengen. De HERE heeft door dat scheuren van
het voorhangsel getoond: de schuld is betaald, het zoenoffer, op
Golgotha gebracht, is door Hem aangenomen. Dan kan de tempel
verdwijnen. Dat gebeurde toen deze laatste tempel in het jaar 70 na Chr
. werd verwoest door de Romeinen.
De kerk van Jezus Christus heeft geen behoefte aan een tempelgebouw. Ze
is nu zélf de levende tempel. Tenslotte: Johannes zag in
zijn visioenen iets van het heerlijkheid van de nieuwe (Openb. 21, 22)
hemel en de nieuwe aarde. Hij zag een nieuw Jeruzalem neerdalende uit
hemel. En toen hoorde hij een stem zeggen: "Zie de tent van God (Openb.
21 : 3) is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn
volken zijn en God Zelf zal bij hen zijn". En dan staat in vers 22: "En
een (Openb. 21 : 22) tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de
Almachtige is haar tempel, en het Lam".
Dan zijn alle beloften van God vervuld, die Hij de eeuwen door
zichtbaar had gemaakt door tabernakel en tempel. Geen tempel meer als
symbool van Gods tegenwoordigheid! Op de nieuwe aarde woont Hij Zelf
bij zijn volk.
Ruim een jaar na de uittocht uit Egypte was het werk klaar en kon de
(Ex. 40: 1, 2, 17) tabernakel worden opgericht. De tabernakel wordt in
de bijbel ook wel genoemd: de tent der samenkomst. Daar kwam de HERE
samen (Ex. 27 : 21) in het bijzonder met Mozes. Een andere naam is
"tent der (Num. 16 : 18/17 : 4) getuigenis", omdat in de tabernakel de
ark van het verbond stond (Num. 17 : 7, 8) waarin de "getuigenis" was
opgeborgen. Dat waren de twee stenen (Ex. 25 : 16, 21, 22) platen
waarop de Wet van de tien geboden was geschreven. (38 : 21)
In de tabernakel, en dat was het voornaamste, openbaarde de HERE (Ex.
25 : 8, 9) zijn aanwezigheid. Hij woonde temidden van zijn volk. Daar
toonde Hij zijn heerlijkheid, die zichtbaar werd door de wolk die de
tabernakel bedekte. In die wolk scheen 's nachts een vuur .
Indeling van
de tabernakel
De tabernakel was in afdelingen verdeeld. Vóór de
eigenlijke tent was de voorhof. Daar mocht het volk komen. De
tabernakel zelf bestond uit twee delen: het heilige en het
allerheiligste ("het heilige der heiligen"). In het allerheiligste
stond een gouden kist, de ark van het (Ex. 25 : 10-22) verbond. Daarin
lag Gods wet op steen geschreven. De ark werd afgesloten door een
gouden deksel, het verzoendeksel.
Eén keer per jaar, op de Grote Verzoendag, mocht de
hogepriester daar binnengaan. Door bloed te sprenkelen op dat deksel,
verzoende hij de zonden die Israël gedaan had tegen de geboden
van de wet die in de ark lag. Het volk dat in zichzelf zondig was,
moest weten: de schuld moet worden verzoend. Het bloed van de
offerdieren was een voorteken en profetie van de verzoening die bewerkt
zou worden door de komende Messias, de Verlosser Jezus Christus, die
zijn kost- baar bloed zou vergieten aan het kruis.
Aan de priesters die dienst moesten doen bij de tabernakel werd (Ex.
28, 29) nauwkeurig voorgeschreven, hoe al de offers moesten worden ge-
bracht. De HERE wil geen eigenwillige, door mensen zelf bedachte dienst
aan Hem.
In het heilige stonden enkele gouden voorwerpen: een gouden altaar (Ex.
25 : 23-30) om reukwerk op te offeren, een tafel met broden die elke
week werden (Ex. 37 : 25-28) vernieuwd en een gouden, zevenarmige
kandelaar. In de voorhof (Ex. 25 : 31-40) stond het brandofferaltaar,
waarop de dierenoffers werden gebracht en een wasvat, waarin de
priesters zich moesten wassen vóór ze de
tabemakel binnengingen. Na de intocht in Kanaan werd de tabernakel
(Jozua 18 : 1) opgericht in Silo. Later maakte de tent plaats voor een
vast gebouw (I Sam. 1 : 9) ook toen al "tempel" genoemd. (I Sam. 3 : 3,
15)
Bekijk eens de
presentatie over: De
Tabernakel
Lees eens over: Paulus in de Tempel
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)