HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
grote verwachting
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 521 - De grote verwachting
Verwachten wij die grote dag met sterk verlangen
Het
laatste van de 37 artikelen van de Nederlandse Geloofsbelijdenis
eindigt met: "Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen,
om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze
Here". In die zin spreken de gelovigen hun verwachting uit. Als je
iemand verwacht dan kijk je naar hem (of haar) uit. Je kunt iemand
verwachten, je kunt ook iets verwachten. Als je iets verwacht ,(" heb
je dat nog niet, maar je weet dat het komt, je rekent daar vast op. Zou
het niet komen, dan ben je in je verwachting ernstig teleurgesteld.
Hoe groter het belang en de waarde is van wat je verwacht, des te
sterker is ook je verlangen. In die laatste zin van de belijdenis is
sprake van een stérk verlangen. De gelovigen zien met
spanning uit naar die grote dag' , Die dag is er nog niet, maar hij
komt zeker. Dat heeft de Here immers beloofd. Die verwachting is meer
dan vier eeuwen geleden uitgesproken, toen deze geloofsbelijdenis werd
opgesteld door Guido de Brés, in 1561.
Toen werd uitgesproken wat eeuwen en eeuwen
dáárvoor ook al was gezegd en wel in Gods Woord.
En nog altijd staat die zin in onze (2 Petr. 3: 11-14) belijdenis. Nog
altijd leven de gelovigen in die verwachting en kennen ze dat sterke
verlangen naar die grote dag. Je mag dus van de gemeente van Christus
gerust zeggen, dat ze een gemeente-in-verwachting is. Je kunt ook
zeggen een Adventkerk. Bij Advent denken we vaak terecht aan de eeuwen,
die voorafgingen aan de komst van Gods Zoon in de wereld, zijn geboorte
in Bethlehem.
De
drie of vier zondagen, die aan het jaarlijkse kerstfeest voorafgaan,
heten dan ook wel de Advent-zondagen. Maar ook na de komst van Christus
en na diens lijden, sterven, opstanding en hemelvaart leeft de kerk in
verwachtingstijd: wij verwachten Christus nu voor de tweede maal.
(Hand. 1 : 11) Wij verwachten Hem nu niet als een klein kind, dat in
doeken gewikkeld wordt en gelegd wordt in een kribbe. Wij verwachten
Hem als de Heer der heerlijkheid, de opgestane en ten hemel gevaren
Koning van de wereld, die tegelijk Hoofd is van zijn kerk. We
verwachten Hem ook als de Rechter over levenden en doden.
Op dat laatste valt veel nadruk in onderstaand artikel. Het kreeg als
titel "Het laatste oordeel.
Appel op de
hemelse Rechter
We moeten bij het lezen van dit geloofsartikel vooral niet vergeten in
welke omstandigheden dit werd geschreven. Het is zéker niet
een betoog, dat in alle rust werd geschreven in een studeervertrek. Het
is evenmin een stukje dogmatiek, dat handelt over de "laatste dingen".
Die leer over de laatste dingen heet in de theologie wel de
eschatologie. Daar zou iemand interessante dingen over kunnen schrijven
en dat is dan ook meermalen gebeurd. Daar valt ook geen enkel kwaad
woord over te zeggen.
Maar
zó is dit geloofsartikel niet ontstaan! Het is geboren in
een tijd, waarin gelovigen werden gemarteld vanwege hun geloof; waarin
gelovigen voor onbarmhartige en onrechtvaardige rechters werden
gesleept: een tijd waarin gelovigen praktisch vogelvrij waren. Wat
staat die gelovigen in zó'n situatie anders te doen dan een
laatste appel op de hemelse Rechter?
Ze hebben eerst wel een krachtig appel gedaan op de aardse overheid
(art. 36) en die overheid herinnerd aan de taak, die zij van God heeft
gekregen: de schuldige ver- oordelen en de onschuldige vrijspreken.
Maar tenslotte doet de kerk dan een dringend appel op Christus, die
Zich openbaren zal als de onkreukbare, niet om te kopen, hemelse
Rechter.
In artikel 37 doet de kerk belijdenis van dat geloof: de Here Jezus
Christus zal uit de Ihemel komen met grote heerlijkheid en majesteit.
Voor die Rechter (1 Thess. 4: 16) zullen alle mensen moeten
verschijnen; ze worden allen gedagvaard en (Ex. 32 : 32) niemand
ontkomt daaraan. Dat geldt de mensen die gestorven zijn, (Openb. 20 :
12) en de mensen, die op die dag in leven.
Het grote proces begint. De processtukken komen op tafel. De boeken
worden geopend, het dossier waarin nauwkeurig de daden, zelfs de
woorden staan opgetekend, die de mensen gedaan en gezegd hebben, een
voor mensen onvoorstelbare werkelijkheid. Zelfs wat in het verborgen is
bedreven, alles komt aan het licht.
Hoe kan iemand nu die grote dag verwachten met sterk verlangen? Wie
niet gelooft, dat het bloed van Christus zijn zonden bedekt, zal die
verwachting niet kennen. De gedachte aan dit oordeel is terecht
"schrikwekkend en angstaanjagend voor de slechte en goddeloze mensen",
zegt de kerk in dit geloofsartikel. Er zijn goddeloze mensen geweest
(en ze zijn er nog), die Gods kinderen getiranniseerd, verdrukt en
gekweld hebben. Daar wisten die martelaren in de 16e eeuw en weten de
martelaren van vandaag over mee te praten, de slachtoffers van
anti-christelijke tirannie en geweldpleging. Ze staan er machteloos
tegenover. Maar ze keken en kijken uit naar Christus. Hij zal eenmaal
recht doen op hun klacht.
Een
rechtvaardig oordeel
Geen vervolger zal er zijn, die nog één
tegenargument heeft tegenover Christus. Niets is er meer in te brengen
tot verdediging of verontschuldiging. Wanneer Christus die "boeken"
opent en zijn oordeel uitspreekt, spreekt geen mens meer tegen. De
ongelovigen moeten alle feiten toestemmen, en ze stemmen die ook toe,
overtuigd als ze zijn in hun geweten, dat de aanklachten volstrekt
juist zijn. Dat vonnis is vernietigend en de straf verschrikkelijk,
maar volkomen verdiend: gepijnigd in het eeuwige vuur, dat voor de
duivel en zijn engelen bereid is". Je moet er niet aan
dénken. Maar dachten "de slechte en goddeloze mensen" daar
maar aan, misschien zouden zij zich alsnog bekeren van hun slechtheid.
Wanneer de gelovigen aan die oordeelsdag denken, koesteren zij geen
leedvermaak! Ze loven Christus, omdat Hij volkomen rechtvaardig is. Ze
kunnen zich ook al bij voorbaat verheugen, dat "hun zaak, die nu door
vele rechters en overheden als ketters en goddeloos veroordeeld wordt,
de zaak van de Zoon van God zal blijken te zijn". Weer is duidelijk,
dat deze belijdenis is ontstaan in tijden van vervolging. De trouwe
kerk had te lijden onder onrechtvaardige rechters en tiranniserende
overheden. De kerk zuchtte ondef dat onrecht, maar ze was diep in haar
hart, naar Gods Woord, overtuigd, dat zij een goede . zaak voorstond:
de zaak van Jezus Christus, het Hoofd van zijn kerk. Maar ze moest
ondervinden, dat dat zonder meer ontkend werd.
De vijanden lasterden, dat de
zaak van de gereformeerden in de 16e eeuween ketterse en goddeloze zaak
was. De gelovigen kónden dat onrecht en die smaad verdragen,
omdat ze wisten, dat het laster was, en omdat ze hun Rechter
verwachtten. De zaak van die verdrukte en geplaagde kerk zal openbaar
worden als de zaak van de Zoon van God. Tegenover al die vijanden zal
Christus het openlijk opnemen voor zijn kerk. Dan verstomt de laster en
verdwijnt de smaad. Dan ontvangt de gemeente uit de hand van Christus
wat ze in spanning had verwacht: uitbundige heerlijkheid, waar je je in
deze tijd nog geen voorstelling van kunt maken.
Onrecht,
laster en smaad kunnen lang duren. Je kunt daaronder lijden en je kunt
zelfs daaronder sterven. Maar ze duren niet eeuwig! Je moet wel geduld
kunnen oefenen, kunnen wachten. Is het een wonder, dat de kerk, die
vaak een "kerk onder het kruis" is, met sterk verlangen die grote dag
verwacht?
Het zou niet goed zijn,
zelfs een veeg teken, als die verwachting inzonk. Dan zou de gemeente
niet meer het beeld vertonen van die bruid, die met sterk verlangen
uitkijkt naar haar Bruidegom, Jezus Chnstus. De Bruidegom ziet uit naar
de bruid en belooft haar: " Ja, Ik kom spoedig".
Daarom leert de Geest
van die Bruidegom aan de bruidskerk het gebed waarmee de Openbaring
eindigt: " Amen, kom Here Jezus".
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)