HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Heer komt weer !
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 526 - De Heer komt weer !
De Wederkomst, of Tweede Komst, is als Jezus Christus naar de aarde zal terugkeren om Zijn beloften te vervullen en om de profetieën die over Hem gedaan zijn te volbrengen
Jezus
Zelf beloofde: "Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de
komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen
zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen
op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister"
(Matteüs 24:30). Openbaring 19:11-12 verkondigt het volgende
over de Wederkomst: "Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik:
een wit paard met een ruiter, die ‘Trouw en
betrouwbaar’ heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een
rechtvaardige strijd voert. Zijn ogen waren als een vlammend vuur en op
zijn hoofd had hij veel kronen. Er stond een naam op hem geschreven die
niemand kende, alleen hijzelf."
Zij die getuige waren van het naar de hemel opstijgen van Christus, na
Zijn dood en wederopstanding, hoorden in Handelingen 1:11 de engelen
verkondigen: "Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te
kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op
dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien
gaan." De Wederkomst is de letterlijke terugkeer van Jezus Christus
naar de aarde om duizend jaar lang als Koning in macht en glorie te
heersen. (Openbaring 20:1-6).
De profeten van het Oude Testament leken dit onderscheid tussen de twee
komsten van Jezus (Zijn geboorte en Zijn Wederkomst) nog niet volledig
te bevatten, zoals we kunnen zien in Jesaja 7:14; 9:6-7; en Zacharia
14:4. Zij die beweren dat Jezus niet de Messias was, omdat Hij niet
alle profetieën uit het Oude Testament over de Messias
vervulde, vergeten de Wederkomst van Christus hierin in beschouwing te
nemen, waarin Hij alle profetieën over de Messias zal
vervullen. De eerste komst van Christus was om onze plaats in te nemen
en om de straf te ontvangen die voor de zonden van de wereld vereist
was. Zijn Wederkomst zal voor de eeuwigheid met de zonde afrekenen.
De Wederkomst moet ook niet verward worden met de gebeurtenis waaraan
gerefereerd wordt als de Opname (der gemeente). De Opname gaat over een
tijd waarin Jezus Christus zal komen om alle gelovigen van de aarde te
verwijderen (1 Tessalonicenzen 4:13-18; 1 Korintiërs
15:50-54). De kerk kent vele standpunten over de opname, maar er
bestaan geen geschillen over de Wederkomst. De Wederkomst is de
gebeurtenis wanneer Jezus Christus naar de aarde zal terugkeren om het
kwaad te verslaan en om Zijn heerschappij van rechtvaardigheid en vrede
in te stellen.
Wederkomst -
Waarom is Deze Belangrijk?
Het geloof in de Wederkomst van Christus is vooral belangrijk omdat het
duidelijk is wat de Bijbel ons leert. Het betwijfelen van de realiteit
van de Wederkomst is hetzelfde als het betwijfelen van de
betrouwbaarheid en de geldigheid van God's Woord. Verder is de
Wederkomst belangrijk omdat Jezus deze zelf beloofde. Als Jezus het mis
zou hebben gehad wat betreft Zijn Wederkomst, hoe zouden we dan de
andere dingen die Hij ons leerde kunnen vertrouwen? De Wederkomst van
Christus is onze hoop en vertrouwen dat God alle dingen onder controle
heeft en dat Hij trouw is aan Zijn Woord en Zijn beloften. Titus 2:13,
"…in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de
verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus
Christus."
De Wederkomst is ook belangrijk omdat deze zal plaatsvinden op het
moment waarop de wereld het meest behoefte zal hebben aan een
rechtschapen Koning. Hoofdstukken 6-18 van het boek Openbaring
beschrijven de eindtijd vóór de Wederkomst van
Christus. De wereld zal verwoest zijn, miljoenen mensen zullen vergaan,
en de meest kwaadaardige persoon uit de hele geschiedenis zal de
heerser over de hele wereld zijn. De Wederkomst van Christus zal aan
dit alles een einde brengen. Openbaring 19:15-16 zegt: "Uit zijn mond
komt een scherp zwaard waarmee hij de volken zal slaan, en hij zal hen
met een ijzeren herdersstaf hoeden. Hij zal de wijnpers van de hevige
woede van de almachtige God treden. Op zijn kleding en op zijn dij
staat de naam ‘HOOGSTE HEER EN KONING’."
Wederkomst -
Wanneer Gaat Dit Gebeuren?
Er bestaat wellicht geen gebeurtenis in de geschiedenis van de wereld
waarnaar meer is uitgekeken dan de Wederkomst. Elke generatie van
gelovigen, inclusief de gelovigen in het Nieuwe Testament, geloofden
sterk dat Jezus tijdens hun leven zou terugkomen. 2 Tessalonicenzen
2:1-2 vertelt ons: "Broeders en zusters, over de komst van onze Heer
Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd,
zeggen we u: verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek
wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn
geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat
aan te breken." Sommigen zijn onterecht bang dat ze de Wederkomst
hebben gemist. Anderen betwijfelen of het ooit zal gebeuren: "...[zij
zullen] vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te
komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds
zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’" (2
Petrus 3:4). We moeten dus twee extremen vermijden: (1) geloven dat de
Wederkomst reeds heeft plaatsgevonden, en (2) geloven dat de Wederkomst
nooit zal plaatsvinden.
Veel mensen die over de Bijbel onderwijzen hebben schattingen gemaakt
of gegist over wanneer de Opname en de Wederkomst zullen plaatsvinden.
Zij hebben het allemaal bij het verkeerde eind gehad. De Bijbel
verkondigt: "Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen
aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet
het." (Matteüs 24:36). De Bijbel beschrijft verschillende
gebeurtenissen die vóór de Wederkomst moeten
plaatsvinden (Matteüs 24:4-29; 2 Tessalonicenzen 2:1-12;
Openbaring hoofdstukken 6-18).
We kunnen dus zeker uitkijken naar de Wederkomst, maar er toch een
Bijbels begrip van hebben. We moeten er geen data en tijden aan
vastplakken, maar onze levens leiden alsof het elke dag zou kunnen
gebeuren, op elk moment. Matteüs 25:19-21, "Na lange tijd
keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. Degene
die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem
nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf
talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij
verdiend.” Zijn heer zei tegen hem:
“Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar.
Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag,
zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van
je heer.”
Nagedacht over
de wederkomst van Christus
`Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met
macht en grote luister.' (Luk 21:27) `Nog een korte tijd en de wereld
zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef
en ook jullie zullen leven.' (Joh 14:19) Sommige hebben hieruit
geconcludeerd dat de uitdrukking naar een onzichtbaar komst verwijst.
Natuurlijk dienen wij de context te beschouwen evenals andere verwante
teksten. De voorgaande verzen maken de situatie duidelijk: `Dan zal ik
de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd
bij je zal zijn. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij
jullie terug.' (Joh 14:16, 18) Inderdaad, Jezus verwijst hier naar zijn
verschijning na zijn opstanding. Johannes concludeert hetzelfde: `Wie
mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij
liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij
aan hem bekendmaken.' (Joh 14:21) Dit woord `bekendmaken' is de Griekse
`emphaniso' en wordt weergegeven als: zich tonen, onthullen, laten zien
en openbaren. Hetzelfde woord komt elders in zijn verslag voor.
Beschouw hiervoor Joh 21:1 `
Hierna verscheen Jezus weer aan de leerlingen, nu bij het Meer van
Tiberias. Dat gebeurde als volgt.' Is het mogelijk dat Johannes over de
periode volgend op de opstanding en voor de hemelvaart spreekt? Petrus
helpt ons verder: `God heeft hem op de derde dag weer tot leven gewekt
en hem aan de mensen laten verschijnen, niet aan het hele volk, maar
aan enkele getuigen die daartoe door God waren aangewezen, aan ons
namelijk, die samen met hem gegeten en gedronken hebben nadat hij uit
de dood was opgestaan.' (Han 10:40, 41) Paulus is het hiermee eens en
schrijft de Korinthiërs: `Daarna is hij verschenen aan meer
dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen
gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven.` (1 Kor 15:6)
Verscheen Christus ook voor ongelovigen in de wereld voordat hij naar
de hemel opsteeg? Paulus zegt van wel. Het verslag van 1 Kor 15:8 zegt:
`Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat
ik was.' En in welke staat was Paulus toen? Als deel van de wereld?
Afgaand op zijn ervaring toen hij op weg was naar Damascus, moeten we
concluderen dat Christus aan iemand uit de wereld verscheen.
Overeenkomstig herinnert Paulus de Korinthiërs: `Ik zou zelf
niet vrij zijn? Ik zou geen apostel zijn? Maar heb ik dan niet Jezus,
onze Heer, gezien? Bent u niet het werk dat ik dankzij de Heer tot
stand heb gebracht?' (1 Kor 9:1)
Hoeveel duidelijker zou Christus het in de volgende schriftplaatsen
kunnen zeggen: `Dan zullen de mensen tegen jullie zeggen:
“Kijk daar!” of: “Kijk hier!”
Maar doe dat niet en schenk er geen aandacht aan… Want zoals
de bliksem licht geeft wanneer hij van de ene naar de andere kant van
de hemel flitst, zo zal de Mensenzoon verschijnen… Ik zeg
jullie, die nacht zullen er twee in één bed
liggen: de een zal worden meegenomen, de ander achtergelaten. Van twee
vrouwen die samen aan het malen zijn, zal de een worden meegenomen, de
ander worden achtergelaten…
Want
zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen,
zo zal ook de Mensenzoon komen… Dan zal aan de hemel het
teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en
alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als
ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met
macht en grote luister.' (Luk 17:23-24; 17:34-35; Mt 24:27, 30) Hoe
komen deze woorden tot u over?
Jezus voorspelling geeft juist aan dat de mensheid zijn parousia zal
`zien' temeer omdat alle stammen der aarde zich in weeklacht slaan. Het
voorbeeld dat Christus geeft van hen die waakzaam zijn bij zijn
tegenwoordigheid, de een op het rustbed en de ander op het werk, geeft
aan dat de tijd kort is en binnen een enkele dag plaats kan vinden.
Vergelijk hiervoor Markus: `Wees dus waakzaam, want jullie weten niet
wanneer de heer des huizes komt, 's avonds, of midden in de nacht, of
bij het eerste hanengekraai, of 's morgens vroeg.' (Mark 13:35)
Hierdoor kunnen we uit Joh 14:19 niet eenvoudig de gevolgtrekking maken
dat er sprake moet zijn van een onzichtbare tegenwoordigheid. We hebben
juist eerder aanwijzingen dat zijn aanwezigheid voor de wereld
waarneembaar moet zijn.
Laten we ook eens
stilstaan bij hetgeen we kunnen lezen in Openbaring 1:7 waar gezegd
wordt: `Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien,
ook degenen die hem doorstoken hebben
Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen.' Degenen die Hem hebben doorstoken leven niet meer en kunnen Christus onmogelijk zien. Johannes refereert aan twee schriftplaatsen, waaronder uit Daniël. `In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens. Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid.' (Da 7:13)
Het
tweede is uit Zacharia 12:10 genomen waar we lezen: `Het huis van David
en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van
mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over
degene die ze hebben doorstoken, zullen ze weeklagen als bij de rouw om
een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een
oudste zoon.' Johannes gaf zelf echter de toepassing van deze
schriftplaats. `Een andere schrifttekst zegt: `Zij zullen hun blik
richten op hem die ze hebben doorstoken.' (Joh 19:37)
Een ander bijzonder schriftgedeelte treffen we in Timotheüs
aan. Daar lezen we: `Ten overstaan van God, die alles in leven houdt,
en Christus Jezus, die voor Pontius Pilatus een krachtig getuigenis
heeft afgelegd, draag ik je op je taak vlekkeloos en onberispelijk uit
te voeren, totdat onze Heer Jezus Christus verschijnt.' (1 Tim 6:13-14)
Dit gedeelte stelt ons voor een aantal problemen. Op de eerste plaats
dienen we ons af te vragen tot wie de woorden zijn gericht en als
tweede wat de betekenis ervan is. Er wordt over twee personen
gesproken: God en Jezus Christus. Een van hen zal zich op een dag
manifesteren. De woord manifesteren ofwel verschijnen kom van de
Griekse epi-phaneias en is dikwijls in verband gebracht met de
verschijningen na Christus opstanding en zijn parousia (Joh 21:1).
Tot de gelovigen te Thessalonica schreef Paulus: `Broeders en zusters,
over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we
met hem worden verenigd, zeggen we u: verlies niet meteen uw verstand
en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief
die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de
Heer op het punt staat aan te breken.' (2 Th 2:1-2) `Pas dan verschijnt
hij - en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en
vernietigen door de aanblik van zijn komst.' (2 Th 2:8) Johannes
omschrijft het als volgt: `Blijf dus in hem, kinderen.
Dan
kunnen we vol vertrouwen zijn wanneer hij verschijnt en hoeven we ons
niet te schamen bij zijn komst. U weet dat hij rechtvaardig is, en u
moet daarom wel inzien dat ieder die rechtvaardig leeft uit God geboren
is. Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft
geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook.
Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent.
Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we
zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem
gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem
zoals hij is.' (1 Joh 2:28-3:2) Uit deze schriftplaatsen wordt
duidelijk dat 1 Tim 6:13-16 betrekking moet hebben op Christus en de
manifestatie gedurende zijn tegenwoordigheid.
Nu wordt in 1 Tim 6:15-16 over een van de twee personen gezegd: `op de
dag die is vastgesteld door de verheven en enige heerser, de hoogste
Heer en koning. Hij alleen is onsterfelijk en hij woont in een
ontoegankelijk licht; geen mens heeft hem ooit gezien of kan hem zien.
Aan hem zij de eer en de eeuwige kracht. Amen.' In absolute zin is Jhwh
almachtig. Hij heeft Christus alle autoriteit gegeven en over alle
dingen aangesteld. Ja er zou er een tijd komen dat `de manifestatie van
onze Heer Jezus Christus' duidelijk waarneembaar zou zijn, namelijk
wanneer hij als `de gelukkige en enige Machthebber' en als `de Koning
van hen die als koningen regeren en Heer van hen die als heren
regeren', autoriteit zou gaan uitoefenen.
De enige absolute soeverein is echter God de Vader die de God der goden en de Heer der heren is - Deu 10:17. Niemand installeerde God ooit op zijn troon, maar hij installeerde zijn Christus als koning. `Ikzelf heb mijn koning gezalfd, op de Sion, mijn heilige berg.' Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken. Hij sprak tot mij: `Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt.' (Ps 2:6-7) `De HEER spreekt tot mijn heer: `Neem plaats aan mijn rechterhand, ik maak van je vijanden een bank voor je voeten.' (Ps 110:1)
De
tijd voor zijn parousia ligt volledig in de hand van God. Immers toen
zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: `Heer, gaat u dan
binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël
herstellen?' Hij antwoordde: `Het is niet jullie zaak om te weten wat
de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik
waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden.' (Han 1:6-7) `Niemand
weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse
engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.' (Mt 24:36)
Een sluier
`Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de
Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van
ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de
wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister.' (Mt 24:30)
`Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote
macht en luister.' (Mr 13:26) `Want dan zou hij sinds de grondvesting
van de wereld telkens opnieuw hebben moeten lijden. Nee, hij heeft zich
bij de voltooiing van de tijden eenmaal geopenbaard, om met zijn offer
de zonde teniet te doen. Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het
oordeel. Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om
de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om
te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.'
(Heb 9:26-28) Hierdoor vergeleek en contrasteerde de apostel diverse
aspecten van Christus' eerste en tweede verschijning in de wereld.
Door verkeerde
verwachtingen van de Joden werd de komst van de messias waar ze zo lang
naar hadden uitkeken een struikelblok voor de gehele natie
Naar
hun inzicht verwachtten zij dat de messias niet alleen hun machtige en
glorieuze koning uit de lijn van David zou worden, maar ook degene die
de troon van David zou herstellen met Jeruzalem als zetel en die het
Romeinse juk van slavernij zou afwerpen. Dat dit de verwachting van
geheel Israël was, wordt bewezen door de vraag die de
discipelen vlak na zijn opstanding aan Jezus stelden. `Heer, gaat u dan
binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël
herstellen?' (Han 1:6) Omdat de eerste christenen vol verwachting
uitkeken naar Christus terugkomst, blijkt dat ze ook aannamen dat Jezus
in de fysieke stad Jeruzalem zou terugkeren. We kunnen daarom
verwachten dat ons geloof evenzo getest zal worden wanneer Christus
uiteindelijk komt.
Toen Mozes de wet van Jhwh kreeg onderscheidde hij dat het een schaduw
van toekomende dingen was. `Toen hij uitgesproken was, bedekte hij zijn
gezicht met een doek. Steeds wanneer Mozes voor de HEER verscheen om
met hem te spreken, deed hij de doek af, totdat hij weer naar buiten
kwam. Als Mozes de Israëlieten dan zei wat hem opgedragen
was.' (Ex 34:33-34) Gelijk wij uit bedeesdheid onze mond afdekken met
een hand, bang om vrijuit de aandacht aan de woorden te geven, zo
bedekte Mozes zijn aangezicht. Eeuwen later refereert Paulus hier aan
als hij zegt: `Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid
en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte,
zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween.
Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag
over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen
in Christus weggenomen.
Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als
de wet van Mozes wordt voorgelezen.' (2 Kor 3:12-15) De wet vond zijn
vervulling in Christus. Terwijl Gods woord hen naar de messias zou
hebben geleid, lag er een sluier over hun hart, zoals ook geschreven
staat: `God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun
oren doof, tot op de dag van vandaag.' (Ro 11:8) Door hun geestelijke
slaap onderscheiden ze niet het belang van Christus waardoor ook hun
wet werd vervuld. Want de wet vindt zijn doel in Christus, zodat
iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard - Ro 10:4.
In Hebreeën herinnert Paulus aan Gods onmetelijke macht, als
Hij zich aan ons zal onthullen. `U hebt niet, zoals het volk destijds,
voor een laaiend en alles verzengend vuur gestaan, of in dreigende
duisternis en woeste wind, noch te midden van bazuingeschal en
stemgedonder. Het volk dat dit alles onderging smeekte dan ook dat er
geen woord meer tot hen zou worden gesproken, omdat wat hun werd
opgedragen ondraaglijk was: `Zelfs een dier dat de berg aanraakt, moet
gestenigd worden!' Zo schrikbarend was de verschijning dat Mozes
uitriep: `Ik sidder van angst!' (Heb 12:18-21) Toen Jhwh op de top van
de berg met Mozes sprak, schudde de berg en werd hij gehuld in vuur en
rook.
Paulus legt nu de betekenis van die gebeurtenis uit door de profeet
Haggaï te citeren: `Destijds deed zijn stem de aarde beven, nu
heeft hij deze belofte gedaan: `Nog eenmaal zal ik de aarde doen beven,
en met de aarde ook de hemel.' Met dat `nog eenmaal' wordt bedoeld dat
wat geschapen is, wankelt en verdwijnt, zodat alleen blijft wat
onwankelbaar is.' (Heb 12:26-27) In de eerste eeuw was de aarde het
Joodse religieuze systeem. De profetie van Haggaï gaat echter
verder: `Want dit zegt de HEER van de hemelse machten: Nog een korte
tijd, een ogenblik slechts, en ik zal de hemel en de aarde, de zee en
het land doen beven. Alle volken breng ik in beroering, hun schatten
zullen mij toevallen en mijn huis zal ik vullen met pracht en
rijkdom-zegt de HEER van de hemelse machten.' (Hag 2:6-7)
Allen staan voor de uiteindelijke vervulling van de profetieën
die aangeven dat het huidige machten en hun aanhangers zullen beven
wanneer Christus opnieuw verschijnt. Het enige dat zal blijven is Gods
koninkrijk en degenen die er geloof in stellen. `De Heer zal jullie
brood geven in de benauwenis en water in de nood. Hij die jullie
onderricht gaf, zal zich niet langer verbergen. Met eigen ogen zul je
je leermeester zien.' (Jes 30:20) Ook zegt hij: `En toch wacht de HEER
op het ogenblik dat hij jullie genadig kan zijn; toch zal hij zich
oprichten om zich over jullie te ontfermen. Want de HEER is een God van
recht. Gelukkig de mens die op hem wacht.' (Jes 30:18) `
Maar
mijn volk is mij vergeten, het brandt wierook voor nietswaardige goden,
die het lieten struikelen op van oudsher vertrouwde wegen, het op
ongebaande paden lieten gaan.' (Jer 18:15) `Dit zegt de HEER: Ga op de
kruispunten staan, denk na, kijk naar de oude wegen. Welke weg leidt
naar het goede? Sla die in, en vind rust. Maar zij zeggen:
“Dat doen wij niet.”' (Jer 6:16) Met andere
woorden, we moeten het feit onder ogen zien dat de profetieën
aangeven dat afdwalen mogelijk is.
De betekenis
van de wederkomst
Het woord wederkomst wordt drie keer gebruikt in de tweede brief van
Petrus. Hij beschrijft daar het visioen toen zij met Christus op de
berg waren, waarvan zij de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer
Jezus Christus bekend hebben gemaakt, waarvan zij ooggetuigen waren
geworden - 2 Pe 1:16. Deze kracht en tegenwoordigheid van Christus
wordt op één lijn gezet met de heerlijkheid van
God, die openbaar wordt gemaakt. Het is opmerkelijk dat alle delen die
in het visioen beschrijven worden voorafgegaan door de opmerking dat
het koninkrijk waarneembaar wordt.
Mattheüs
verzekert: `sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze
de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben
meegemaakt.' (Mt 16:28) Lukas zegt het in gelijkende woorden: `Ik
verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven
voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.' (Lu 9:27) Tot slot vult
Markus aan dat sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet
sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn
kracht hebben meegemaakt - Mr 9:1. Derhalve schrijft Petrus dat ze in
het visioen getuigen waren van `de kracht en tegenwoordigheid van onze
Heer Jezus Christus'.
Had Jezus niet eerder verteld in de illustratie van de man die zaaide,
dat wanneer iemand het woord van het koninkrijk hoort maar de betekenis
ervan niet begrijpt, dat de goddeloze komt en weg rukt wat in zijn hart
is gezaaid? (Mt 13:18-19) Petrus leert ons dat we in ons hart acht
slaan op dit profetische woord totdat de vervulling ervan komt in het
verschijnen van Christus - het opgaan van Hem die de Morgenster wordt
genoemd, de tijd dat Jezus in zijn koninkrijk zou komen. Petrus
schrijft zijn geliefden in de wens, door herinnering hun vermogen om
helder te denken op te wekken, opdat ze zouden terugdenken aan de
woorden die vroeger door de heilige profeten gesproken zijn. `U die
uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die
dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en
smelten weg.' (2Pe 3:12)
Door sommigen
wordt verondersteld dat, nu Christus naar de hemel is opgestegen, hij
niet langer voor mensen waarneembaar kan zijn
Om verwarring met betrekking tot zijn wederkomst te voorkomen, sprak Jezus: `Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden.
Let
op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. Wanneer ze dus tegen jullie
zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan
niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is
daarbinnen,” geloof dat dan niet. Want zoals een
bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal
ook de Mensenzoon komen. Waar een lijk is, daar zullen de gieren zich
verzamelen. (Mt 24:23-28) `Blijf dus in hem, kinderen. Dan kunnen we
vol vertrouwen zijn wanneer hij verschijnt en hoeven we ons niet te
schamen bij zijn komst.' (1Jo 2:28) `
Het was kort
voor het pesachfeest
Jezus
wist dat zijn tijd gekomen was en dat hij uit de wereld terug zou keren
naar de Vader. Hij had de mensen die hem toebehoorden lief, en zijn
liefde voor hen zou tot het uiterste gaan. Jezus en zijn vrienden
gebruikten een maaltijd. Jezus legde zijn bovenkleed af, sloeg een
linnen doek om - Joh 13:1-4. Jezus had zijn `kleine kudde' eerder
aangemoedigd: `Sta klaar, doe je gordel om en houd de lampen brandend,
en wees als knechten die hun heer opwachten wanneer hij terugkeert van
een bruiloft, zodat ze direct voor hem opendoen wanneer hij aanklopt.
Gelukkig de knechten die de heer bij zijn komst wakend aantreft. Ik
verzeker jullie: hij zal zijn gordel omdoen, hen aan tafel nodigen en
hen bedienen.' (Lu 12:35-37) Door de uiteinden van het gewaad samen te
nemen en onder hun gordel te stoppen, kon ongehinderd werk worden
verricht. Petrus bracht dit in verband met het omgorden van de geest
tot activiteit. (1Pe 1:13) Christus vrienden dienen evenzo waakzaam te
blijven. `Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer
komt.' (Mt 24:46)
Christus zou
een tijdlang weg zijn
Hij
zei: `Ik zal nog een korte tijd bij u zijn, dan ga ik naar hem die mij
gezonden heeft. U zult me zoeken maar me niet vinden; u zult niet
kunnen komen waar ik ben.' (Joh 7:33-34) Maar hij zou terugkeren en
zijn ware volgelingen wakend aantreffen. `Gelukkig de knechten die de
heer bij zijn komst wakend aantreft. Ik verzeker jullie: hij zal zijn
gordel omdoen, hen aan tafel nodigen en hen bedienen.' (Lu 12:37) In
dit door Lukas geschreven verslag wordt het woord erchomai gebruikt
voor `komst' of `aankomst'. Het woord wederkomst wordt echter onterecht
met `komst' weergegeven. wederkomst wordt gebruikt om Christus
tegenwoordigheid aan te duiden. Het verwante werkwoord
pa·rei´mi betekent letterlijk `ernaast (erbij)
zijn'. Het komt ruim twintig maal in de christelijke Griekse
Geschriften voor.
Toen Jezus zei: `Vriend, ben je daarvoor gekomen?' had dit betrekking
op Judas die naderbij trad en werkelijk aanwezig was - Mt 26:50. De
andere voorbeelden geven dit ook aan. We geven slecht enkele
voorbeelden, zie Lu 13:1; Hnd 10:21; 10:33. Indien er tot Maria gezegd
wordt `de meester is er' is hier nimmer enig misverstand over - Joh
11:28. Als Paulus tot de Korinthiërs spreekt dat hij, hoewel
in het vlees afwezig, toch in de geest bij hen is, gebruikt hij telkens
hetzelfde woord pa·rei´mi (1 Kor 5:3; 2 Kor 10:2,
11: 11:9; 13:2, 10) In de openbaring die Christus gaf lezen we: `Het
beest dat je zag, was, en is niet; het stijgt binnenkort op uit de
onderaardse diepte en zal vernietigd worden. Alle mensen die op aarde
leven van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek
van het leven staat, zullen verbaasd zijn bij het zien van het beest,
omdat het was, niet is, en toch weer zal zijn.' (Opb 17:8) Zoals het
beest een tijd uit het zicht was zou het opnieuw verschijnen en
zichtbaar zijn.
Het woord
wederkomst wordt een aantal malen gebruikt terwijl het geen betrekking
heeft op Christus
Door
die teksten te beschouwen verkrijgen we een beter begrip. Paulus
spreekt tot zijn geliefde broeders en maakt daarbij een vergelijk
tussen het fysiek aanwezig zijn en ingeval hij zou sterven, een
situatie dat hij afwezig zou zijn. `Wanneer ik bij u terugkeer, hebt u
des te meer reden om u op Christus Jezus te laten voorstaan.' (Flp
1:26) Dan moedigt hij hen aan: `Geliefde broeders en zusters, u bent
altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was [wederkomst]. Wees het des
te meer nu ik niet bij u ben [apousia]. Blijf u inspannen voor uw
redding, en doe dat in diep ontzag voor God.' (Flp 2:12) Als Paulus aan
de Korinthiërs schrijft over de tegenwoordigheid van
Stéfanas en Fortunátus en
Acháïkus, als personen die door hun aanwezigheid
een gemis compenseerden, had dit betrekking op een zichtbare ervaring -
1 Kor 16:17.
In soortgelijke woorden wordt over de troost die Titus aanwezigheid
bood gesproken - 2 Kor 7:6-7. Over Paulus zijn er namelijk die zeggen:
`In zijn brieven slaat hij weliswaar een gewichtige en imponerende toon
aan, maar zijn persoonlijk optreden [wederkomst - aanwezigheid] is zwak
en wat hij zegt heeft weinig te betekenen.' (2 Kor 10:10) wederkomst is
een samenstelling van para hetgeen naast of bij betekent en ousia
hetgeen zijn betekent. In de voorbeelden zien we het weergegeven als
`tegenwoordigheid' en `aanwezigheid'. Uit deze toepassingen is
duidelijk dat wederkomst niet alleen met `komst' weergegeven kan
worden, maar ook met een aanwezig zijn, niet alleen met het terugkeren
of de aankomst.
Om ook eens
over na te denken: Jij en de wederkomst
Je hoort heel vaak zeggen dat wij in de laatste ure leven. Geloof jij
dat ook?
Als je al die rampen ziet kun je toch niet anders meer denken?
Je kunt zeggen: die rampen waren er vroeger toch ook al! Dat is waar,
maar je hebt toch ook wel gemerkt dat die rampen in alle hevigheid
toenemen? En er gebeuren ook veel vaker rampen dan vroeger.
Eerst maar
eens over de gebeurtenissen die voorafgaan aan de wederkomst
Er zullen grote rampen
komen
In
Matthëus 24 spreekt de Heere van oorlogen, hongersnoden,
aardbevingen en pestilentiën.
Zulke rampen zijn er altijd geweest, maar het bijzondere van de
eindtijd is dat ze zullen toenemen in aantal en in hevigheid.
In de Bijbel staat dat deze dingen moeten gebeuren en nog is het einde
niet. Er staat dat deze rampen pas een begin van alle smarten zullen
zijn.
Er zal ook zending onder
alle volken geweest moeten zijn
Er
staat in Matthëus 24 :14, En dit evangelie des koninkrijks zal
in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle
volken; en dan zal het einde zijn. Het evangeliseren gaat heel snel. Er
zijn niet zo heel veel plaatsen meer op deze wereld waar het Woord nog
niet verkondigd is. Daarom moeten wij ons ook bekeren want het kan elk
moment het einde zijn.
Volgende punt
is het herstel van Israël
Een groot deel van de Joden zal terugkeren naar Israël
Hoe
vaak horen of lezen we niet dat er weer een grote groep Joden
teruggekeerd is?
Ook zullen er valse
godsdiensten en valse profeten zijn
Zij
zullen ons misleiden en vooral de kinderen van God zullen misleid
worden. De duivel zal er alles aan doen om ons bij God vandaan te
houden en dat zal hij met alle grimmigheid doen want hij weet dat hij
nog maar een korte tijd heeft. Er zullen vele valse Christussen en
valse profeten opstaan die zeggen dat zij het ware Woord verkondigen.
Ook zal de grote afval
plaatsvinden
Er
is altijd al afval geweest maar dat zal alleen maar erger worden
naarmate het einde dichterbij komt. Daarin zien wij het werk van de
duivel die ons weg wil houden van de kerk. Daarom is het nodig dat wij
standvastig zijn in het geloof en ons niet laten misleiden. Als we
terugkijken naar de oorlog dan zien we dat veel mensen in de oorlog
weer naar de kerk gingen. De kerk stroomde vol. Maar na de oorlog zien
we de kerken harder leeglopen dan dat zij zijn volgelopen.
De antichrist zal ook
opstaan in het laatste der dagen
Veel is er niet over bekend maar we weten wel dat deze antichrist ons bij Christus vandaan zal proberen te houden.
De
antichrist zal een persoon zijn, een afvallig geworden christen, die
zich in plaats van Christus stelt, zich meester maakt van de kerken en
zich verheft boven al wat God genaamd is. Deze grote werelddictator zal
slechts korte tijd regeren. De Heere zal de dagen verkorten terwille
van de uitverkorenen, anders zou geen vlees worden behouden. Als de
nood het hoogst is, zal echter het teken van de Zoon des mensen worden
gezien in de hemel. Dan zal Christus komen en de ongerechtige verdoen
met de adem van Zijn mond.
Ook zal er de grote
verdrukking komen
Daarin
zullen de ware Christenen geopenbaard worden. Er zal een verdrukking
zijn die er nooit geweest is. De antichrist zal er alles aan doen om
ons Christus te laten verloochenen. Maar, er is ook een troost, want in
de Bijbel staat: Wie volhardt tot het einde, die zal zalig worden.
Daarom is het zo belangrijk dat we nooit de Heere zullen verloochenen
maar altijd zijn Heilige Naam blijven aanroepen en niet eerder rusten
voordat we bekeerd zijn.
Hoe de Heere
Jezus terugkomt op de wolken
Hij zal niet meer komen als de Man van smarten, niet meer als Degene
Die gekropen heeft als een worm en geen man in de hof van
Gethsemané. Nee, Hij komt nu in een andere gedaante, in
heerlijkheid, in macht, in glorie en majesteit. Hij komt niet alleen
als de Redder van Zijn Kerk, maar ook als Rechter om te oordelen de
levenden en de doden. Hij zal Zijn goddelijke majesteit openbaren. Hij
zal komen in een heerlijke gedaante.
De Heere Jezus is tijdens Zijn Hemelvaart in een wolk naar de hemel
gegaan maar zal ook op een wolk terugkeren naar deze aarde. Alle ogen
zullen op hem gericht zijn. Angstig zullen we roepen: Bergen valt op
ons, Heuvelen bedekt ons. Hij zal als een Herder de schapen en de
bokken van elkaar scheiden. Als een landman zal Hij het koren van het
kaf scheiden. Het koren zal bestemd zijn voor Zijn hemelse schuur, maar
het kaf voor het helse vuur. Op deze dag zullen Gods kinderen
uitroepen: Ziet, Deze is onze God; Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal
ons Zalig maken. Deze is de HEERE, Wij hebben Hem verwacht, wij zullen
ons verheugen en verblijden in Zijn zaligheid.
Wat zou het toch goed zijn als wij daarbij mochten horen. En deze
woorden ook mogen roepen. Dan zullen we waarlijk voor God kunnen
verschijnen en eeuwig met Hem delen in de eeuwige heerlijkheid.
Misschien heb je wel eens gehoord van chiliasten. Zij leren op grond
van Openbaring 20 : 1-8, dat Christus twee keer zal wederkomen. De
eerste keer om een vrederijk op te richten waarin de satan gebonden zal
zijn. Dan zullen, zo zeggen ze, de gestorven gelovigen met Christus
1000 jaar heersen in de Hemel tot aan het moment waarop de duivel zal
worden losgelaten. Hij zou dan het vrederijk aanvallen. Op dat moment
zou de tweede wederkomst plaatsvinden waarbij Christus de satan en zijn
aanhangers zal neerslaan.
Overigens zijn er binnen de chiliasten vele stromingen die alle net
iets anders leren, maar dit is de grote lijn.
Wij geloven dit niet. Wij achten het boek Openbaring een profetisch
boek, dat niet letterlijk moet worden gelezen.
Augustinus zei dat de periode van duizend jaren gezien moet worden als
de periode tussen Hemelvaart en de wederkomst.
Brakel en de Nadere Reformatoren Waren van mening dat met het
duizendjarig rijk een bepaalde bloeiperiode van de kerk wordt bedoeld.
In deze periode zou bijvoorbeeld de bekering van het volk
Israël plaats kunnen vinden
De tijd van de
wederkomst weet niemand
Als een dief in de nacht. Onverwachts. Dus juist als je het niet zou verwachten. Velen hebben geprobeerd uit te rekenen wanneer de wederkomst zal zijn. Ook in deze tijd zie je groepen of sekten die zeggen te weten wanneer de Heere weder zal komen. De Heere laat zich echter niet narekenen. Alleen de Vader weet wanneer de wederkomst zal zijn. Zelfs de Zoon en de Heilige Geest weten het niet. Zou een mens dan God kunnen narekenen?
Hoe
staan wij ervoor. Misschien denk je: als ik zie wat er nog moet
gebeuren voor de wederkomst zoals de antichrist die zich nog moet
openbaren, dan duurt het nog wel even.
Al zou het nog even duren voordat de Heere Jezus terugkomt op de
wolken, dan kunnen wij nu nog wel elk moment sterven. Heb je daar wel
eens over nagedacht? Niet ieder mens wordt 70 of misschien wel 90 jaar.
We kunnen ook heel vroeg sterven. Daarom is het zo belangrijk dat we
ons bekeren en ons gehele leven in Gods dienst besteden. Alleen dan
kunnen we met een gerust hart de wederkomst tegemoet zien. Wanneer je
dit niet kunt wordt het tijd om God te zoeken. Zoek hem nu het nog kan
en stel het niet uit totdat je er meer tijd voor hebt want dan komt er
niets meer van.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)