HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Wat
heb je aan de Bijbel ?
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 601 - Wat heb je aan de Bijbel ?
Here, leer ons onderzoeken
Als
je de Bijbelleest, kom je gedeelten tegen waarvan je je onwillekeurig
afvraagt: wat heb je daar nu aan ? Heeft dat ons nog wel iets te zeggen?
Het is een goede gewoonte om in het gezin regelmatig uit de Bijbel te
lezen. Bijvoorbeeld na iedere maaltijd, omdat dan het gezin meestal
bijeen is. En om de kinderen erbij te betrekken is er geen betere
methode dan ook hen een gedeelte te laten lezen. Maar dan kom je
Bijbelgedeelten tegen, die daarvoor niet zo geschikt zijn: hoofdstukken
met reeksen, vaak moeilijk uit te spreken (1 Kron.1-8) namen, lange
geslachtsregisters, schijnbaar'droge (Joz 15-19) opsommingen
van plaatsnamen.
Wat heb je
daar nu aan?
De Bijbel leert ons God kennen; de Bijbel leert ons onszelf kennen.
God: de Heilige, die ons maakte om Hem te dienen. Wij: zondaren, die
tegen Hem in opstand zijn gekomen en Hem niet dienstbaar wilden zijn.
De Bijbel spreekt over de straf over de zonde, maar ook over de
verlossing van de zonde door Jezus Christus. De héle Bijbel
doet dat. Ieder Bijbelboek op zijn manier. Elk gedeelte van de Bijbel
heeft, ook al lijkt dat niet zo, in de grote lijn van het geheel van de
Bijbel, wel degelijk betekenis.
HET ZEGEVIERENDE WOORD VAN GOD
Het Woord neemt de plaats in van de ongeziene Christus. Het Woord dat
in ons leeft, gaat ons in het bloed zitten. Het Woord wordt een deel
van de mens door overdenking ervan.
Wie op het Woord acht geeft, zal het goede vinden Spr 16:20a.
Het Woord zal zijn uitwerking niet missen, want geen Woord, dat van God
komt, zal krachteloos wezen Luc 1:37.
Godsdienst is geen hobby, speel niet met Gods Woord!
God wil door zijn Woord tot ons spreken.
Mensen zoeken naar God, naar zijn Woord.
Jozua 1:8 zegt: Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins
het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig
alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel
bereiken en zult gij voorspoedig zijn.
Welzalig hij die Gods wet
overpeinst Ps 1:2
Hand 19:20: 'Zo wies (nam toe) het Woord des Heren krachtig en het werd
sterker (of: verkreeg de overhand)'.
Een opwekking in Efeze schudde het land. Het was niet Paulus'
prediking; het was niet zijn logika of filosofie; het was het
Woord van God.
Des Heren Woord is zuiver Ps 18:31, waarachtig Ps 33:4, het
geneest Ps 107:20, het maakt levend Ps 119:25, het richt op
Ps 119:28, het is gerechtigheid Ps 119:123, het verspreidt licht Ps
119:130, het geeft de onverstandigen inzicht Ps 119:
130, het is het zwaard des Geestes Ef 6:17, het reinigt Ef 5:
26, het verzoent 2 Cor 5:19 en het is getrouw 1 Tim 1:15.
Gods Woord heeft eeuwigheidswaarde Mat 24:35 zegt: 'De hemel en de
aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn Woorden zullen geenszins
voorbijgaan'.
Niets is zo sterk als
Gods Woord, zie Hebr 4:12.
Hand 12:24: 'En het Woord des Heren wies en verbreidde zich'.
Het groeide in de gedachte van de mensen. Het kreeg de over hand op hen.
Even Saulus/Paulus als
voorbeeld:
1.
Voor zijn bekering:
Rom 10:2-3 zegt: 'Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor
God bezitten, maar zonder verstand. Want onbekend met Gods
gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen
gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods
niet onderworpen.
2. Bekering Saulus Hand 9: 17-19.
3. Het handelen van Saulus/Paulus Hand 9: 19b-22.
We zien dus dat er na een bekering een totale verandering kan/moet zijn.
Filp 3:4b-9.
Wie zegt: 'Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaard, is een leugenaar
en in die is de waarheid niet; maar wie zijn Woord bewaard, in die is
waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in
Hem zijn. Wie zegt: dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te
wandelen, als Hij gewandeld heeft 1 Joh 2:4-5.
Geloof doet het Woord
zegevieren
Geloof ontstaat wanneer het Woord de overhand krijgt op de
denkprocessen.
In Mat 14:13-21 regeerde het Woord op Jezus' lippen de wet van vraag en
aanbod. Vijf broden en twee visjes vermenigvuldigden zich totdat
vijfduizend mensen verzadigd waren en twaalf manden met brokken
overbleven.
In Mat 8:23-27 zien we het Woord op Jezus' lippen de overhand krijgen
op de natuurwetten. U herinnerd u dat Hij sprak: 'O kleingelovigen'.
"Toen stond Hij op en bestrafte de wind en de zee, en het werd volkomen
stil. En de mensen verwonderden zich en zeiden: Wat voor iemand is
deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn?"
De hoofdman te
KapérnaÜm
Toen hij nu KapérnaÜm binnenging, kwam een hoofdman
tot Hem met een bede, en zeide: Here, mijn knecht ligt thuis, verlamd,
met hevige pijn. Hij zeide tot Hem: Zal Ik komen en hem gene-
zen? Doch de hoofdman antwoordde en zeide: Here, ik ben niet waard, dat
Gij onder mijn dak komt, maar spreek slechts een Woord en mijn knecht
zal herstellen Mat 8:5-8. Vers 13 zegt:
En Jezus zeide tot de hoofdman: Ga heen, u geschiede naar uw geloof. En
de knecht genas, juist op dat uur.
Psalm 119: 65-72; 89-105.
Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij
maar wilt, en het zal u geworden Joh 15:7.
Joh 1:1-3: 'In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en
het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn
door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat
geworden is'.
Door het Woord des Heren zijn de hemelen gemaakt Ps 33:6.
Jac 1:19-25.
Openb 3:7-13.
Leerzame
geslachtsregisters
Hoe ook de dorre, eentonige en lange geslachtsregisters in de Bijbel
een boodschap hebben voor wie nu het Woord van God leest, kan duidelijk
worden als je in je persoonlijke bijbelstudie daar eens aandacht (Gen.4
: 17-22) aan geeft. In het vierde hoofdstuk (Gen.4 : 25-5:32) van
Genesis staan twee geslachtsregisters.
De twee zonen van Adam en Eva, Kaïn en Seth, zijn ieder hun
eigen weg gegaan. De zonde is in de wereld gekomen; de straf en de
vloek van God zijn voelbaar geworden in alles. Het leven wordt
moeilijk. De strijd om het bestaan is begonnen. De ont- plooiing van
het geslacht van Kaïn is indrukwekkend. Ze zoeken bescherming;
ze proberen te vluchten uit de moeiten; ze moeten zich zien te redden.
Al tijdens het leven van Kaïn komen (Gen. 4 : 7) de eerste
vaste nederzettingen tot stand. Het is natuurlijk allemaal nog maar een
pril begin, maar het is de aanzet tot de latere stedebouw. Hun steden
werden het concentratiepunt van menselijke activiteit; het waren de
vestigingen waarin zij zich konden beschermen tegen vijanden. Die
bescherming was niet bepaald een luxe, (Gen. 4 : 23) als je denkt aan
het wraaklied van Lamech. Voor de nakomelingen van Kaïn geldt
het recht van de sterkste. Die instelling maakt mensen hard en
vindingrijk. (Gen.4 : 19-22) Ambacht, kunst en cultuur komen bij hen
tot een brede ontwikkeling in dienst van de vergemakkeling en
veraangenaming van het leven.
Niets van wat hun welvaart hun biedt is tot eer van hun Schepper tot
stand gekomen. En niets wordt gebruikt tot eer van hun Schepper. Er is
sindsdien niet zo veel veranderd. De mens leeft op aarde om zichzelf te
redden. En wie niet handig is of sterk, delft het onderspit.
De nakomelingen van Seth ontwikkelen zich heel anders dan die van
Kaïn. Van hen is weinig interessants te vertellen. Hun
bijdrage aan de ontwikkeling van de mensheid valt in het niet
vergeleken met de prestaties van de nakomelingen van Kaïn.
Er is eigenlijk maar één bijzonderheid (Gen. 4:
26): 'In de dagen van Enos begon men de naam van de Here aan te
roepen'. Dan zijn er kennelijk zoveel nakomelingen van Seth, dat
samenkomsten gehouden kunnen worden, waarin de eredienst voor God
gestalte krijgt. Het is het begm van de officiële
kerkdiensten.Gezamenlijk danken zij God voor alles wat Hij doet en
geeft; gezamenlijk bidden zij om Zijn bescherming, Zijn hulp.
Dat is het tegenovergestelde van wat Lamech deed. De nakomelingen van
Seth erkenden hun afhankelijkheid. Zij namen niet het recht in eigen
hand. Ze wisten dat hun leven door God werd geleid.
Twee
geslachtsregisters, twee verschillende levensstijlen
Al vanaf het begin van de mensheid is er de tegenstelling: aan de ene
kant de mensen die uitgaan van zelfhandhaving en zelfverlossing, aan de
andere kant zij die willen leven uit genade en verlossing van God. De
blijde boodschap: ook in een geslachtsregister.
(1 Kron. 1) In het eerst boek Kronieken staat ook een
geslachtsregister; dat lijkt op het eerste gezicht veel ingewikkelder
dan dat in Genesis. Maar toch is het in principe hetzelfde. Direct in
het eerste vers van dit register valt op, dat wel de stamboom van
Adam-Seth-Enos-Noach wordt vermeld, maar niet die van
Kaïn-Lamech.
De nakomelingen van Kaïn hebben hun einde gevonden in de
zondvloed: ze spelen geen rol meer voor de toekomst waaraan God werkt.
Er komt een einde aan de geschiedenis van de mensen die dachten
zichzelf wel te kunnen redden. Maar het werk van God gaat door .
(Gen. 8; 20) Na de zondvloed diende het gezin van Noach eerst nog God.
Maar de zonde zelf was niet verdwenen. De duivel is in de zondvloed
niet ten onder gegaan. En de zonde zit in het hárt van de
mens. Mensen blijven zondig; de zondvloed heeft hen daarvan niet
verlost. Noach heeft dat al heel gauw door (Gen. 9; 18-27) zijn gedrag
bewezen, zijn zoon Cham niet minder .
In het geslachtsregister van 1 Kronieken kun je zien, hoe het geslacht
dat God dient steeds kleiner wordt. Van Noach gaat het naar Abraham,
van Abraham naar David. Koning David, de voorvader van Jezus, mocht als
koning vooraf iets laten zien van de toekomstige regering van Koning
Jezus, zoals Hij die na Zijn Hemelvaart zou uitoefenen. Maar alle
andere geslachten buigen zich van die lijn af en vergeten God steeds
meer. Zij delen niet in de verlossing die Jezus voor hen zal brengen
omdat zij er niet meer van weten.
Na de zondvloed worden de mensen die niet meer van God willen
weten of niet meer van Hem weten, niet meer gestraft door totale
uitroeiing. Zij delen niet in de verlossing die God brengt door
Abraham. Maar zij verdwijnen niet voorgoed uit het gezichtsveld. God
bewaart Abrilham bij Zijn Woord en Zijn beloften. Via Abraham verlost
Hij uit de macht van de duivel, die mensen God doet vergeten. De
Verlosser Jezus Christus is de nakomeling van Abraham.
Als die Verlosser Zijn werk zal hebben uitgevoerd, mogen alle volken
van de aarde in Zijn verlossing delen. Want dat had God beloofd aan
(Hand. 2: 39 Abraham). (Gen. 12 : 3).
Mensen zijn zondig en onwillig, zijn ongehoorzaam aan hun Schepper .
Maar ondanks dat leidt God de geschiedenis naar de komst van de Redder
van de wereld. Jezus moet komen, juist om al die zondige mensen te
redden van de straf op hun zonde. Dat is de boodschap, de blijde
boodschap, van een dor geslachtsregister in het Oude Testament.
Wat heb je daar nu aan, vraag je je af als je het register oppervlakkig
leest. Wie de Bijbel aandachtig leest en overdenkt, ontdekt ook in die
geslachtsregisters de boodschap van het evangelie. Jezus
kómt, lees je overal. Om ook ons, die geen enkele relatie
hebben tot het geslacht van David, te verlossen.
Zomaar een
stamboom
(Matth. 1) In Mattheüs staat de stamboom van Jezus. Dat vormt
het begin van het Nieuwe Testament. Je zou je kunnen afvragen of er
geen beter begin te bedenken zou zijn geweest. Toch geldt ook hier
weer, dat voor de lezer van dit geslachtstregister een boodschap van
groot belang te lezen valt. en bedenk altijd dat de Bijbel niet
‘toevallig’ in elkaar is gezet !
Het doel en de opzet van het register in Mattheüs is enigszins
verschillend van dat van de eerder genoemde registers. In deze stamboom
staat de belofte dat Jezus geboren zal worden, centraal. De belofte aan
Abraham en David worden nu vervuld door de geboorte van de Zoon.
Er blijkt een natuurlijke opvolging van geslachten, maar ook dat het
een wonder is dat God uit dit geslacht de Messias geboren deed worden.
God bleef trouw aan zijn belofte. En sommigen uit het register waren
bepaald niet allemaal zonder zonde. Denk maar aan Juda, die door zijn
gedrag met Thamar zonde bedreef. Maar toch: God blijft rouw aan zijn
belofte. Rachab was een prostituée. Ruth een
niet-israelitische de stammoeder van de Zoon van God: ook door zulke
vrouwen brengt God Zijn belofte , tot vervulling. David Iaat Uria (1
Som. 11) vermoorden om zijn vrouw Bathséba aan zijn harem te
kunnen toevoegen; God blijft trouwaan Zijn belofte. Het volk wordt voor
zijn zonden gestraft en moet in ballingschap leven in Babylon: maar het
huis van David blijft ook in Babel voortbestaan: God blijft trouwaan
Zijn belofte. 1
Als na die eeuwen waarin zondige mensen God hebben tegengewerkt bijhet
in vervulling brengen van Zijn belofte, dan toch die belofte wordt
waargemaakt, schuift God Jozef, de nakomeling van David, opzij. Jozef
mag vader héten van Zijn Zoon, maar het niet zijn. Uit de
maagd Maria verwekt God zelf de Grote Zoon van David, zonder
tussenkomst van de man. Hoe duidelijk laat God daarmee zien, dat Hij
niet afhankelijk is van mensen. Als de komst van Jezus trouwens van die
mensen afhankelijk gewe~t zou zijn, was de Verlosser nooit geboren. Dat
wordt wel duidelijk uit dit geslachtsregister.
De komst van Jezus heeft een duidelijke nauwkeurig te volgen
voorgeschiedenis van eeuwen. Maar Zijn geboorte is enkel en alleen te
danken aan het werk van God. Hij heeft Zijn belofte gestand gedaan.
De Bijbel,
daar heb je wat aan !
De Bijbel brengt de blijde boodschap van de verlossing en bevrijding
van de zonde. Redding die mogelijk werd door het leven, lijden en
sterven van Jezus Christus. Hoe zondig mensen ook mogen zijn, God wil
ze Zijn kinderen noemen, als ze zich laten redden door Zijn Zoon. Dat
Iaat de Bijbel zien, óók door middel van
opsommingen van namen, waar we niet zo goed raad mee weten. We zijn
even zondig als de mensen die genoemd worden in de geslachtsregisters
in de Bijbel. Voor wie dat beseft, mag het een grote steun zijn, te
weten, dat God dezelfde is gebleven. De God, die zondige mensen wil ge-
bruiken in Zijn dienst. De God, die redding brengt, waar mensen
verloren zouden gaan.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)