HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Bijbel nog belangrijk voor ons ?
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 602 - De Bijbel nog belangrijk voor ons ?
Geen boodschap meer aan?
De
betekenis die de evangeliën en de brieven van de apostelen
hebben voor de kerk van Jezus van- daag, is duidelijk en
vanzelfsprekend. Het Nieuwe Testament is voor de kerk onmisbaar. Ook in
het Oude Testament staan gedeelten waarvan meteen duidelijk is, dat ze
erg belangrijk zijn voor ons, nu. Zoals bijvoorbeeld de Psalmen. En om
de komst van Jezus en de vorming van de christelijke kerken te kunnen
begrijpen, is de kennis van de geschiedenis van Israël en van
de profeten, die het Woord van God hebben doorgegeven, noodzakelijk.
Maar blijven er dan toch grote gedeelten van het Oude Testament over,
waar we vandaag eigenlijk geen boodschap meer aan hebben? Wat heb je nu
aan die gedeelten uit het Oude Testament?
Overbodige
stukken in de Bijbel ?
In het boek Leviticus kom je veel wetten en instellingen tegen die
betrekking hebben op de eredienst van het volk Israël. En op
de samenleving van dat volk. In Exodus wordt uitvoerig de bouwen de
inrichting van de tabernakel beschreven. Die gedeelten zijn voor de
Joden natuurlijk van groot belang geweest. Maar voor ons?
Je moet je bijbelstudie natuurlijk niet beginnen met deze gedeelten.
Maar als de kennis van de Bijbel groeit mogen deze gedeelten niet
buiten beschouwing blijven. Wie goed wil begrijpen, wat de Bijbelons
over Jezus Christus zegt, moet ook iets weten over de wetten en
voorschriften uit het Oude Testament. Er komen in de Bijbel geen
overbodige gedeelten voor. Ook al lijkt dat soms op het eerste gezicht
wel zo te zijn.
Dorre wetten
leven !
Dat ook die gedeelten die je geneigd bent over te slaan bij het lezen
van de Bijbel, hun betekenis hebben, kan blijken uit een voorbeeld: De
bouw (Ex.25-30) en de inrichting van de tabernakel wordt in het boek
Exodus uiterst gedetailleerd beschreven. Zelfs het kleinste detail
krijgt daarin aandacht. Zelfs de lussen en de haken waarmee de
tentkleden aan elkaar moeten worden gehecht zijn exact geteld. De hele
beschrijving maakt het erg gemakkelijk, om aan de hand daarvan een
maquette te bouwen. (Ex. 35-39) Verderop in het boek Exodus wordt die
hele beschrijving dan ook nog eens herhaald. Nu vanuit het oogpunt van
de uitvoering van het bouwplan.
En dan denk je al gauw: is dat nu werkelijk nodig in een boek als de
Bijbel? Voor ons zou de mededeling dat alles was uitgevoerd zoals was
opgedragen, meer dan voldoende zijn. Toch moet er wel een reden zijn
voor die herhaling. In ieder geval blijkt eruit, dat God er alles aan
gelegen is, dat het bouwplan exact volgens de letter wordt uitgevoerd.
Het religieuze centrum van Israël mag niet tot stand komen op
basis van de fantasie en de vindingrijkheid van mensen. De
Israëlieten moeten niet zelf bedenken hoe zij God zullen
dienen.
Wat er dan gebeurt kun je lezen in het gedeelte (Ex. 32, 33) tussen de
beide beschrijvingen in. Alleen als het volk zich houdt, met de
grootste nauwgezetheid, aan de voorschriften die God zelf aan Mozes
heeft gegeven, wil Hij bij hen zijn, onder hen 'wonen'. Bij de controle
van de bouw van de tabernakel wordt op de naleving van de voorschriften
van God dan ook de grootste nadruk gelegd. En als teken (Ex. 39:32, 43)
dat God het werk goedkeurt, vervult Zijn heerlijkheid de tabernakel. Zo
komt Hij 'wonen onder Zijn volk' (Ex. 40:34-38) Dat is het eindpunt
én het hoogtepunt van de uitgebreide bouwbeschrijving.
Wat betekent het voor ons, vandaag? Uit dorre wetten en uitvoerige
bouwbeschrijvingen wordt ons duidelijk, dat de verlossing van de mens
uit de macht van de zonde en de verzoening met God, niet iets is wat
wij hebben uitgedacht en voorelkaar moesten krijgen. Door de manier
waarop God Zijn volk de eredienst in de tabernakel laat verrichten,
leert Hij hun, hoe Hij hen van de zonde verlossen zal. .
Als je dat uit Exodus geleerd hebt, begrijp je des te beter, hoe God
verlossing geeft van schuld, als Hij eeuwen later Zijn Zoon naar de
aarde zendt.
Grote
verzoendag
Ook uit het boek Leviticus valt voor ons veel te leren. De eredienst
die de priesters uitvoerden in de tabernakel, heeft alles te
maken met de komst van Jezus Christus. Op die komst worden de
Israëlieten voorbereid. Vooral in de beschrijving van het
jaarlijkse hoogtepunt van de eredienst van Israël is dat goed
te zien. Op de Grote Verzoendag was de taak van de hogepriester
omvangrijk en gecompliceerd. Hij moest zich helemaal wassen, schone
kleren aantrekken. Daarna moest hij een zondoffer brengen om zijn eigen
zonden te verzoenen en dan een bok slachten en met het bloed daarvan
het heiligdom binnengaan om het te sprenkelen op het verzoendeksel van
de ark. Een andere bok werd 'beladen met de zonden van het volk', de
woestijn ingestuurd.
En dat is dan nog maar een greep uit het grote aantal voorschriften die
op de Grote Verzoendag moesten worden uitgevoerd. Het ingewikkelde
ritueel bracht niet wérkelijk de verzoening tussen God en
Zijn volk tot stand. Echte verzoening komt pas door het offer, waarvan
deze offers en plechtigheden een beeld waren. De offers op de Grote
Verzoendag maken de onmacht duidelijk: mens noch dier konden de straf
voor de zonde dragen en de (Ps. 40: 7-9) verzoening met God
bewerkstelligen. Maar niet alleen dát bleek eruit. Want
tegelijk wil God Israël door die veelheid van handelingen
steeds weer één ding leren en inprenten: er moet
eenmaal een volmaakt offer komen, gebracht door een volmaakte
hogepriester.
Die
Hogepriester zal (Hebr. 7: 27) Zichzelf offeren en het heiligdom Hebr.
8-12 van God, de hemel, binnengaan met Zijn eigen bloed. Alles wat er
ge- beurde op de Grote Verzoendag wijst op Jezus Christus. Jezus is
Hogepriester. En tegelijk offer omdat Hij, de Messias, later Zijn offer
brengen zal, verzoende God, al in de tijd van het Oude Testament, de
schuld van Israël. In de brief aan de Hebreeën in het
Nieuwe Testament staat dat heel duidelijk te lezen.
De blijde boodschap klinkt door heel de Bijbel. Ook door de 'dorre'
gedeelten van het Oude Testament. De Messias, Jezus, zal komen om te
doen wat wij mensen zelf onmogelijk kunnen. Hij komt ons verlossen van
(Hebr. 7:23-27) de zonde. (Hebr. 8-10)
Het Lam Jezus
De blijde boodschap, het goede bericht. De Bijbel staat er vol van. De
instelling van het Pascha, een van de Israëlitische feesten,
getuigt daar ook (Ex. 12) van. Tijdens het Pascha werd een lam geofferd
en werd het bloed ervan aan de deurposten gestreken. Het is een feest,
waarmee de Israëlieten de bevrijding uit Egypte moesten
vieren. Ze herdachten de bevrijding van de slavernij en de redding van
hun oudste zonen uit de dood. Het is een feest, dat een inhoud heeft,
die ver uitgaat boven de historische achtergrond. Dan is Egypte het
symbool van de macht van zonde en dood. Van die macht kan geen offerlam
verlossen. Dat kan alleen het (Openb.5) Offerlam, Jezus.
Daarom heeft Jezus tijdens de viering van dit oud-testamentische feest
het nieuwe Pascha-feest ingesteld: het Avondmaal. Als je daarop let
wordt duide- lijk wat het Pascha in het Oude Testament werkelijk
betekende. Dan zie je ook de boodschap van wat an- ders alleen maar een
ritueel zou zijn. Jezus stelt het offer dat Hij op Golgotha brengt
centraal. Zijn offer bevrijdt de Zijnen uit de slavernij van de zonde.
Jezus zal komen
Wie al de gebruiken, voorschriften en wetten in het Oude Testament ziet
als de beschrijving van oud-Israëlitische folklore, heeft de
zin ervan over het hoofd gezien. God heeft ons daarmee heel wat meer te
vertellen. Door de wetten en instel- lingen heeft God Zijn volk
voorbereid op de komstvan de Christus.
Door het geloof in die komende Christus, werd het volk Israël
bevrijd van schuld. Die wetten en instellingen heeft God ook voor ons,
in deze tijd gegeven. Ze leren ons begrijpen, wat het Nieuwe Testament
over Christus zegt. Hij is gekomen en Hij komt
wéér. Om, wie gelooft, te redden. Voor altijd.
Naschrift:
De Joodse
traditie van Nieuwjaar en Grote Verzoendag
Dagen van inkeer
Tot de belangrijkste feesten binnen de joodse taditie behoren
onmiskenbaar Nieuwjaar en de op de tiende dag daarna gevierde Grote
Verzoendag. Het zijn feesten met sabbat-allures. Het zijn de enige
sabbatdagen die niet noodzakelijk met een gewone sabbat hoeven samen te
vallen. Ze openen en besluiten een periode van inkeer, en zijn dus in
feite onlosmakelijk met elkaar verbonden. Men kan dan misschien ook
beter spreken van een tiendaagse feestperiode dan van twee
afzonderlijke feestdagen. Hoe groot het belang van de combinatie echter
ook moge zijn, op de christelijke liturgische kalender is er geen spoor
meer van te vinden. Toch moet Jezus bijna zeker deze feesten gevierd
hebben, ook al wordt dit nergens uitdrukkelijk vermeld. Minstens
inhoudelijk kon men er in de christelijke traditie echter niet omheen.
Vooral in de brief aan de Hebreeën vinden we dan ook een
aantal van de sleutelbegrippen rond deze feesten terug. Interessant is
dat ze zoals zoveel feesten weer in de context van de lijdensweek, vlak
voor Pasen, blijken voor te komen.
Nieuwjaar
Over het joodse nieuwjaarsfeest horen we in Leviticus 23,2425. JHWH
geeft daar Mozes de opdracht: 'Zeg aan de Israëlieten: Op de
eerste dag van de zevende maand is het sabbat, een heilige dag, die
gevierd wordt met bazuingeschal. Ge moogt dan niet werken en moet een
offer opdragen aan JHWH'. Logischerwijs zou men verwachten dat dit
bazuinfeest op de eerste dag van de eerste maand zou vallen.
Oorspronkelijk was dat waarschijnlijk ook wel zo. De maand Tisjri werd
echter tot de zevende maand gedegradeerd, toen de herinnering aan de
uittocht uit Egypte, het paasfeest, als religieus-historische
concurrent de jaartelling ging bepalen. Ondanks het feit dat sinds
Exodus 12,2 het begin van het jaar voortaan vanaf het paasfeest in de
lente geteld moest worden, bleef het traditionele bazuinfeest in de
herfst zijn oorspronkelijke functie van Nieuwjaar behouden. Zoiets is
minder vreemd wanneer men bedenkt dat december bij ons ook niet meer is
wat het was.
Het paasfeest met zijn herinnering aan de bevrijding uit de slavernij
van Egypte is een kenmerkend feest voor de joodse gemeente. Het
klassieke nieuwjaarsfeest heeft een iets universeler karakter. Het
herinnert niet alleen aan het nieuwe begin van een volk, maar aan het
begin van de hele mensheid. Nieuwjaar is de verjaardag van de
schepping. De herinnering aan de schepping van de mensheid betekende
dan wel iets meer dan alleen een vage herdenking van iets uit de
oertijd. Het was een dag om te controleren of de zaken die JHWH in den
beginne als goed of zeer goed bestempeld had, er nog wel zo goed
bijstonden. De bijna onvermijdelijke conclusie van deze beschouwing was
dat er iets was misgegaan en dat men tot inkeer moest komen om een
nieuw begin te maken. De kans dat men zich als beeld van God gedragen
had, en aan de opdracht van Leviticus 20,26 om heilig te zijn voldaan
had, was betrekkelijk klein.
Uitzicht op vergeving
Nieuwjaar is een allesbehalve negatief getint feest. Ondanks de
wetenschap dat in het afgelopen jaar veel is misgegaan, en de zekerheid
dat in het komende jaar ook niet alles koek en ei zal worden,
overheerst op Nieuwjaar toch duidelijk het optimisme. Er is geen sprake
van een nog wrange nasmaak van bittere kruiden zoals met Pasen; op
Nieuwjaar komt er uitsluitend zoetigheid op tafel, in de hoop en het
vertrouwen dat het komende jaar inderdaad veel goeds zal gaan brengen.
Dit onverwoestbare optimisme is vooral gebaseerd op JHWHs
spreekwoordelijke vergevingsgezindheid in het verleden. JHWH had immers
stelselmatig meer gedaan dan zich alleen houden aan de beloften van het
met zijn volk gesloten verbond. JHWH liet zijn volk nooit definitief
vallen. Zo constateert Mozes in Exodus 34,6-7 weliswaar dat JHWH
schuldigen niet ongestraft laat, maar dat Hij tegelijkertijd 'een
barmhartige en medelijdende God is: lankmoedig, groot in liefde en
trouw, die goedheid bewijst tot in het duizendste geslacht, die
misdaden, overtredingen en zonden vergeeft'. JHWH straft in feite
alleen de onverbeterlijken, de mensen die geen schuld willen bekennen.
Pas als mensen initiatief tot inkeer wensen te vertonen, is het
mogelijk deze vergevingsgezindheid op te roepen.
Hoe
dit werkt zien we misschien nog wel het duidelijkst in het raamwerk van
het boek Rechters. De hele structuur van dit boek wordt bepaald door
schreeuwen om hulp na gerechtvaardigde strafmaatregelen van de kant van
JHWH. JHWH blijkt dan telkens opnieuw flexibel genoeg om de rust te
verschaffen die een nieuw begin mogelijk maakt. De rust als gevolg van
bezinning laat iets zien van hoe JHWH zich zijn schepping voorgesteld
had, en hoe deze er aan het einde der tijden eigenlijk weer uit zou
moeten zien. Tegen het aanbreken van de messiaanse eindtijd zal volgens
Jesaja 27,13 ook net als aan het begin van elk Nieuwjaar bazuingeschal
tot bezinning en inkeer oproepen, en - als het goed is - de eeuwige
rust inleiden.
Grote Verzoendag
Hoopvolle verwachtingen en goede voornemens aan het begin van het
nieuwe jaar kunnen natuurlijk helemaal geen kwaad. Nog leuker is het
als men met een schone lei kan beginnen. Ondanks al JHWH's
vergevingsgezindheid gaat dit alles echter niet zomaar. Net als in het
boek Rechters zijn er inkeeractiviteiten nodig om JHWH te vermurwen.
Als één figuur dit voor elkaar wil krijgen, moet
hij wel van zeer goede huize komen. Zelfs persoonlijkheden als Mozes en
Jezus konden zonder de nodige medewerking weinig uitrichten. Als een
heel volk tot inkeer komt, sorteert dit aanzienlijk meer effect.
Als
bovendien die inkeer iets meer dan een momentaan karakter draagt, mag
men verwachten dat JHWH de neiging zal hebben dit nog serieuzer op te
vatten. Beide voorwaarden lijken tijdens deze feestperiode uitvoerig
vervuld. Het nieuwjaarsfeest is een feest voor het hele volk, waarbij
een periode van inkeer begint die pas tien dagen later op Grote
Verzoendag zal eindigen, en waarop de verzoening voor heel het volk een
feit zou moeten zijn. Die tiende dag, in het hebreeuws Jom Kippoer
geheten, is het hoogtepunt. Het is niet alleen net als Nieuwjaar een
sabbat waarop geofferd moet worden, het is bovendien nog een vastendag
ook. Vasten is daarbij geen doel op zichzelf, maar dient er vooral toe
de concentratie te bevorderen. Waar het om gaat is de juiste
instelling. Men diene zich in dit verband de woorden van Jesaja 58 ter
harte te nemen, een tekst die ook op Grote Verzoendag gelezen wordt.
De Grote Verzoendag brengt men in feite voor het grootste deel in de
synagoge door. Zelfs joden die zich daar zelden of nooit vertonen, zijn
nu wel aanwezig. Men opent de feestelijkheden op de vooravond van Jom
Kippoer met de 'Kol Nidrei-dienst'. Het daarbij gezongen 'Kol
Nidrei-lied', waarvan dankzij Max Bruch de melodie ook vele niet-joden
bekend in de oren zal klinken, heeft in bepaalde kringen nogal eens tot
misverstanden en vooroordelen aanleiding gegeven. Het feit dat men in
dit lied nu alvast vraagt ontslagen te worden van eden en geloften die
men eventueel in het komende jaar zal gaan doen, heeft op de joden vaak
het odium van onbetrouwbaarheid gelegd. Zozeer zelfs dat de joden zelf
herhaaldelijk overwogen hebben de tekst te vervangen. Men vergeet dan
echter wel dat we het hier niet over rechtszaken Of rechtszalen hebben,
maar in feite alleen over geloften die men mogelijk gedachteloos of
misschien onder dwang jegens God zal maken.
Bij Grote Verzoendag zijn persoonlijke missers in het verleden of de
toekomst niet het allerbelangrijkste. Men blijft zelfs niet stilstaan
bij de joodse gemeente alleen. Uiteindelijk gaat het om schuld en
inkeer van de gehele mensheid. Dit universalisme, dat bij Nieuwjaar al
als herinnering aan de schepping naar voren kwam, komt op Jom Kippoer
duidelijk aan de orde tijdens de middagdienst wanneer in de synagoge
het boek Jona gelezen wordt. We horen daar niet alleen hoe de mens, net
als Jona, niet aan zijn verplichtingen kan ontkomen, maar ook hoe de
inwoners van het 'heidense' Nineve tot inkeer komen, wanneer ze
beseffen dat de genade van JHWH zich niet alleen tot Israël
beperkt, maar zich over de hele wereld uitstrekt.
Offers en zondebok
Vasten en vieren van de sabbat kan eventueel ook zonder tempel. Offers
en het verschijnsel zondebok zijn echter elementen die niet los gezien
kunnen worden van het bestaan van de tempel in Jeruzalem. De tempel had
iets speciaals, zeker op Grote Verzoendag. Daar was immers het heilige
der heiligen, dat alleen op deze dag door de hogepriester betreden
mocht worden. Daar besprenkelde hij de ark met het bloed van een bok
die door het lot voor JHWH was bepaald. Voor offers die volgens de
regels van Leviticus 23 met Nieuwjaar en Grote Verzoendag gebracht
moesten worden, en waarover we met betrekking tot Grote Verzoendag
preciezere gegevens vinden in Leviticus 16 en Numeri 29,7-11, was de
tempel in Jeruzalem opnieuw de enig mogelijke plaats.
Na
de verwoesting van de tempel werd het brengen van de gebruikelijke
dierenoffers dan ook onmogelijk. Daar kwamen echter meer
vergeestelijkte offers voor in de plaats. Gebed, studie van de Schrift,
het geven van aalmoezen en vasten gingen als alternatieven voor offers
gezien worden. Deze verschuiving verliep tamelijk glad, mede omdat
verschillende profeten als Amos en Hosea er al op gewezen hadden dat
het JHWH niet om het uiterlijk vertoon, maar om de juiste instelling
gaat. Bij meer vergeestelijkte offers blijft het gevaar van uiterlijk
vertoon overigens even levensgroot om de hoek kijken, zoals door Jesaja
58,67 in verband met het vasten al wordt opgemerkt. Uiterlijkheden en
symbolen hebben alleen zin als er ook werkelijk iets achter zit.
Met het verdwijnen van de tempel raakte automatisch ook het
verschijnsel van de zondebok in onbruik. In Leviticus 16,8
10.20-22, waar dit ritueel wordt beschreven, horen we hoe de
hogepriester op Grote Verzoendag het lot wierp over twee bokken. De ene
was bestemd als offer voor JHWH, de ander ging naar Azazel, de onreine
geest die ergens in de woestijn moest huizen. Het arme dier voor Azazel
werd symbolisch met zonden beladen, en vervolgens de woestijn in
gestuurd. Vergelijkbaar met dit voor de dierenbescherming
waarschijnlijk verwerpelijk gebruik is de 'Tasjlich', het wegwerpen van
de zonde.
Dit
gebruik, dat vanaf de dertiende eeuw bekend is, speelt zich niet op
Grote Verzoendag maar aan het begin van de inkeerperiode, op Nieuwjaar,
af. Bij dit gebruik gaan de zonden niet de woestijn in, maar worden
door de verzamelde gemeente op symbolische wijze in het stromende water
van de rivier geworpen. Net als bij offers diende men zich er echter
van bewust te blijven dat het wegzenden van een bok in de woestijn of
het afwassende water van een rivier slechts een uiterlijke symbolische
functie hebben. Ook hier geldt dat inkeer van binnenuit moet komen, en
dat de feitelijke verzoening uiteindelijk alleen via JHWH zelf kan
komen.
Verzoening door Jezus
Toen Jezus leefde stond de tempel nog recht overeind en werden er dus
zowel met Nieuwjaar als Grote Verzoendag offers gebracht. Ook het
ritueel van het wegzenden van de zondebok in de woestijn op Jom Kippoer
moet toen nog gebruik geweest zijn. Het is eigenlijk dan ook vreemd dat
we in de evangelies nergens enige uitdrukkelijke verwijzing naar deze
feesten vinden. Hoogstens kan men zeggen dat het opvallend is dat Jezus
aan het begin van zijn openbaar leven vast, en dat direct daarvoor, bij
de doop in de Jordaan, de oproep tot inkeer klinkt (zie o.a. Lucas
3,1-4.13).
Het lijkt een soort voorafspiegeling van het latere 'Tasjlich'-gebruik op Nieuwjaar, en fungeert in feite ook als een inleiding op het nieuwe messiaanse tijdperk. Alleen de klanken van de bazuin ontbreken, maar daarvoor is het klinken van de stem van God bij de doop een redelijk alternatief. Veel duidelijker wordt echter de dood van Jezus met de periode van inkeer en vooral met Grote Verzoendag in verband gebracht. Dit gebeurt in het bijzonder in Hebreeën 7-10, de centrale hoofdstukken van deze brief. Jezus wordt daar afgeschilderd als de ideale hogepriester en middelaar tussen God en mens.
Zoals de hogepriester éénmaal per jaar op Jom Kippoer het heilige der heiligen mocht betreden na het zware voorhangsel opzij te hebben geschoven, zo ging ook bij Jezus' dood het voorhangsel opzij en kwam hij in de hemel voor zijn Vader te staan. Net als de hogepriester bracht hij een zoenoffer. Het grote verschil is echter dat hijzelf als offer fungeerde en niet een stier of een bok. Hij heeft daarbij volgens Johannes 1,29, als een combinatie van zondebok en paaslam, alle zonden van de wereld op zich genomen. Als middelaar van het Nieuwe Verbond worden in de persoon van Jezus ongeveer alle functies verenigd. Hij opereert bovendien zo ingrijpend, dat het zoenoffer niet langer jaarlijks herhaald hoeft te worden, in tegenstelling tot het Oude Verbond.
Met
de offerdood van Jezus heeft een definitieve verzoening plaatsgevonden,
en is er een niet aflopend Nieuwjaar begonnen. De messiaanse eindtijd,
de eeuwige rust is in principe aangebroken. Wat na de verwoesting van
de tempel niet meer mogelijk was, is na Jezus'
zelfópoffering in feite overbodig geworden. Bidden, vasten
en gerechtigheid, de alternatieven voor offers, blijven echter hun zin
behouden. Ook Jezus mag immers niet tot uiterlijk symbool verworden. De
eis tot innerlijke overtuiging is door Jezus hoogstens nog duidelijker
geformuleerd.
Nieuwjaar met Pasen
Door de verbinding in de peroon van Jezus van elementen van de Grote
Verzoendag met de lijdensweek wordt in feite de nieuWjaarsperiode met
de paasperiode gecombineerd. Het is dan ook een misverstand te denken
dat de christenen zich van het joodse nieuwjaarsfeest gedistantieerd
zouden hebben. Men kan beter stellen dat het paasfeest een dubbel
nieuwjaarsfeest werd. Een aparte nieuwjaarsperiode werd daardoor
overbodig. Door Jezus' offerdood en verrijzenis kreeg zowel de
herdenking van de bevrijding uit de slavernij van Egypte een nieuwe
dimensie als de met Jom Kippoer nagestreefde verzoening definitief
gestalte. Het feit dat de joden zelf Pasen ook al als een soort
Nieuwjaar beschouwden, en daar op den duur hun jaartelling begonnen,
vergemakkelijkte dit combinatie proces. Het resultaat is dat er een
uitermate rijk geschakeerd christelijk paasfeest ontstaan is, waarin
paaslam, zoenoffer en hogepriester hand in hand gaan.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)