HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over
CATECHESE gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 618 - Over CATECHESE gesproken
Here, leer ons bidden
Een
belangrijke vraag die ons bezig kan houden is: hoe je het best
catechisatieonderricht kan geven. We moeten daarbij niet denken aan het
kerkelijk onderwijs aan de jeugd der gemeente, maar het is een soort
voorbereidende belijdeniscatechisatie voor een niet-gelovige die wil
overkomen naar de Christelijke kerk.
Catechese =
Catechisatie
Catechisatie is geloofsonderwijs dat gegeven wordt aan de jongeren,
meestal vanaf 12 jaar in de gemeente. Tijdens de catechisatie-uren
krijgen de jongeren onderwijs over de bijbel, de geloofsbelijdenis en
de catechismus. De vorming van de jongeren en hun positie als kinderen
van God hier midden in de wereld zijn hierbij een belangrijk
gespreksonderwerp. Het gaat niet om kennis op zich, maar om het leven
als kind van God, om uiteindelijk te komen tot een publieke keuze voor
God, de openbare geloofsbelijdenis.
Onderwijs in de Bijbel en Geloof
Onderwijs was in Israël niet het privilege van een bepaalde
kaste of stand; wel waren er natuurlijk meer en minder ontwikkelden.
Maar omdat de bron van het volksleven, de godsdienst, een zaak van
allen was, was er in Israël geen diepe kloof tussen
geletterden (priesters) en gewone mensen. Ook was elk
Israëliet in de gelegenheid om hogerop te komen: de herder
Amos bijv. staat in dat opzicht niet achter bij profeten uit hogere,
meer ontwikkelde kringen.
Scholen had Israël niet. De profeten-verenigingen waren geen
scholen maar wel middelpunten, van waaruit het godsdienstig leven een
krachtige stoot ontving. De opvoeding was voor zover wij weten helemaal
een zaak van de ouders (vgl. het artikel Kinderen). De priesters en de
in het land verstrooide Levieten onderwezen de wet (Lev. 10:11; 2 Kron.
17:7vv); Hag. 2:12vv). De jaarlijkse feesten en de openbare voorlezing
van de wet op het Loofhuttenfeest van elk zevende jaar sedert Josia
werkten krachtig mee aan de vorming van het volk.
Bij samenkomsten aan de poorten spraken leraren van de wijsheid met
elkaar. Ouderen deelden elkaar hun levenswijsheid mee en bespraken
onderling de belangrijkste levensvragen, terwijl de jongeren
luisterden. Soms gebeurde het dat een leraar een kring van leergierigen
om zich heen verzamelde en zijn onderwijs en vermaningen richtte tot
hen.
Natuurlijk kon niet elke Israëliet lezen en schrijven (Jes.
29:11 v). Velen konden alleen groot en duidelijk schrift lezen (Jes.
8:1). Toch moet de lees- en schrijfkunst reeds vroeg tamelijk algemeen
zijn geweest, want zegelringen kwamen veel voor (Gen. 38:18); (Ex.
28:11,21,36); Een willekeurige jongen kon de 77 namen van de vorsten en
oudsten van zijn stad opschrijven (Richt. 8:14). Kunnen schrijven was
bij jongens normaal (Jes. 10:19).
Het voornaamste kanaal van kennis en beschaving was, ook toen er al
literatuur bestond, de mondelinge overlevering. Het probleem met boeken
was dus niet zozeer het (niet) kunnen lezen, maar het gebrek aan boeken
in een periode waarin ze nog niet gedrukt konden worden. Bij de
profeten vinden wij vanaf de tijd van Jeremia bewijzen van een grotere
belezenheid.
De ontwikkeling nam een nieuwe vlucht na de ballingschap. Ezra baseerde
het godsdienstig leven op de geschreven wet en er ontstond een stand
van schriftgeleerden (zie artikel). Maar omdat de studie van de wet
meer en meer het werk van de stand der geleerden werd, ontstond er een
scherpere tegenstelling tussen de geestelijke aristocratie van de
schriftgeleerden en het volk (Sir. 38:25-39:15) die met de tijd sterker
werd (Joh. 7:49); (Hand. 4:13).
Schriftgeleerden gaven hun onderwijs gratis. Maar ten tijde van Herodes
de Grote werd in de school te Jeruzalem door een portier een entreegeld
van de toehoorders geheven. Leergierige Joodse jongens hadden echter
veel gelegenheid om zich de ontwikkeling van hun leermeesters eigen te
maken. Dit onderwijs voorzag in het gebrek aan echte scholen. Nog
altijd was de vorming van de jeugd de bijzondere taak van de ouders (2
Tim. 1:5; 3:15) of, als er geld was, van slaven (Gal. 4:2) of andere
leraren..
Jongens bleven onder dit toezicht totdat zij rijp waren voor het
onderwijs van een schriftgeleerde. Hogere ontwikkeling kreeg men alleen
door deze schriftgeleerden, zodat de hele cultuur een religieus
karakter hield. Wel was de inhoud van de studie sedert de Griekse
overheersing ruimer geworden. In de hogere standen hoorde een zekere
mate van Griekse beschaving erbij, maar bij de Palestijnse Joden bleef
toch kennis van de wet de hoofdzaak. De kennis van vreemde talen en van
de Griekse literatuur konden ook slaven bezitten; maar deze kennis werd
in vergelijking met kennis van de wet weinig gewaardeerd.
Volgens de Talmoed wilde de hogepriester Jozua, een zoon van Gamla (bij
Josefus: Jezus, zoon van Gamaliël of Gamala, in alle steden
van Palestina jongensscholen oprichten. Door de korte duur van
Jozua’s hogepriesterschap bleef deze poging zonder resultaat.
Over de synagogen
Een stukje
geschiedenis
Het was altijd de vaste overtuiging dat het van groot belang is dat
jongeren de globale inhoud van de Catechismus uit het hoofd leren. Ik
ben mij ervan bewust dat ik met deze bewering veel jongeren niet mee
heb en dat ik in onze tijd van computers en encyclopedieën het
tij eveneens tegen heb. Niettemin handhaaf ik deze stelling: je moet de
Catechismus kennen en ondertussen natuurlijk ook goed begrijpen.
Daarbij is wezenlijk van belang het gebed dat de Heere je de inhoud van
de woorden doet beleven.
Nodig?
Waarom is het zo belangrijk om de Waarheid van Gods Woord in je hoofd,
je herinnering, te zetten? En dan zo vast erin dat je het je leven lang
niet meer vergeet? Om een drietal redenen:
Als je wilt leven, moet je persóónlijk eten en
moet je dat eten ook persóónlijk verwerken,
verteren, in je op nemen. Dit geldt van de Waarheid van Gods Woord ook.
Wil je die verstaan, dan moet je die in je innerlijk opnemen. Een
middel daartoe is: uit het hoofd leren.
Om allerlei waarheden van Gods Woord paraat te hebben in een tijd -
zoals ook wij heden ten dage beleven - met zoveel dwaalleer moet je die
waarheden hebben overdacht en ook in de Heilige Schrift hebben
nageplozen. Een middel om dit ordelijk te doen is het 'met begrip uit
je hoofd leren' van de Catechismus.
Als God ons bekeert, gebruikt Hij vaak dingen die wij vroeger uit ons
hoofd hadden geleerd ...
Cat-ècheoo
Het woord 'catechismus' komt evenals 'catechisatie', 'catecheet' en
'catechese' van het griekse woord cat-ècheoo, wat betekent:
van boven af naar beneden laten klinken. Het werd in het alledaagse
grieks gebruikt om het onderricht in de eerste beginselen van een vak -
van een timmerman, een leerlooier, enz. - aan te duiden. In dit griekse
woord zit de betekenis dat het onderwijs met gezag komt.
Het is dus geen discussie, geen praatgroep, maar lering vàn
iemand die verstand van zaken heeft, áán iemand
die graag wat wil weten van het desbetreffende vak.
Dit geldt voor catechisatielessen eveneens, maar dan vanuit het
gezaghebbende Woord van God (door middel van Zijn knecht). Daarom
gebruikt het Nieuwe Testament cat-ècheoo om aan te duiden
het onderwijs in de godsdienst, de leer der Waarheid.
In I Korinthiërs 14 vers 19 heeft Paulus het over tongentaal.
In die tijd maakte God wel eens gebruik van deze bijzondere gave van de
Geest om iets van een verborgenheid te openbaren. Maar als iemand in de
gemeente in een vreemde tong sprak, konden anderen hem niet verstaan
als er tenminste geen uitlegger bij was. Welnu zegt Paulus: "Ik wil
(liever) in de gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat
ik ook anderen mag onderwijzen, dan tienduizend woorden in een
(vreemde) taal."
Dus catechisatie (onderwijs aan anderen) is veel belangrijker dan een
bijzondere Geestes-gave (voor jezelf). Waarom? Omdat het onderwijs een
belangrijk middel is tot zaligheid en zo dus ook tot Gods eer. Want
Paulus weet dat het geloof komt uit het gehoor en het gehoor door het
Woord Gods (Romeinen 10 vers 17).
Paulus wil beklemtonen dat het gaat over iets zeer bijzonders: het
onderwijs in de leer van het Evangelie.
Wanneer Lukas zijn beschrijving van het Evangelie stuurt naar zijn
vriend Theofilus, vertelt hij dat deze man al wel was onderwezen, maar
nog geen zekerheid had. Dit onderwijs benoemt hij met hetzelfde woord
cat-ècheoo.
De Catechismus
Waar komt de
Catechismus vandaan zoals wij die hebben? We zeggen het zelf al,
wanneer we er bij zetten: Heidelbergse Catechismus. Onze Catechismus
komt dus uit Heidelberg en hij is niet de enige. Als er maar
één Catechismus was geweest, hadden wij deze
nadere aanduiding er immers niet bij hoeven te plaatsen.
In de tijd van de
Kerkhervorming waren mannen als Luther en Calvijn er diep van
doordrongen dat het van levensbelang was om de jeugd der gemeente te
onderwijzen. Om die reden schreven ze lessen over de leer der Schrift:
"Wat de Bijbel zegt over de hoofdpunten, die wij noodzakelijk moeten
weten om zalig te kunnen worden." En deze onderwijzing (denk aan het
griekse woord cat-ècheoo) werd Catechismus genoemd.
Nu beperkte de
Kerkhervorming zich niet tot één land: ze was
over vele landen verspreid en dus werden voor al die landen en talen
zulke onderwijzingen geschreven. Luther schreef een eigen Catechismus,
en wel een grote voor de oudere jeugd + volwassenen en een kleine voor
de (jongere) kinderen. Calvijn schreef er in Genève ook
één. Deze Catechismus van Genève is in
onze Hervormde Kerk nog steeds één van de vier
belijdenisgeschriften, naast de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de
Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels ...
Bedoeling
Elke Catechismus werd
geschreven om de Bijbel en de daarin vervatte leer der zaligheid naar
de jeugd toe te brengen; opdat je de Bijbelse Waarheid zou verstaan en
onthouden. Zodat je uiteindelijk in de doolhof van leringen de juiste
weg zou weten en staande kunt blijven in alle strijd en twijfel.
De bedoeling is dat
jullie de Heilige Schrift leren verstaan, waarvan de apostel Paulus op
zijn sterfbed tegen Timotheüs zegt: "Dat gij van kinds af de
heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid,
door het geloof dat in Christus Jezus is" (II Timotheüs 3 vers
15).
De Heidelbergse Catechismus
Waarom hebben wij als
Nederlandse Kerk een Catechismus uit Duitsland? Dat is
menselijk-toevallig geschied. God echter heeft de dingen zo geleid; en
dat in Zijn bijzondere goedheid!
Waarom schrijf ik dit
zó? Omdat van al die verschillende Catechismussen uit de
dagen van de Kerkhervorming de Heidelbergse Catechismus
één van de beste is. En dat is in de ruim 400
jaar van zijn bestaan ruimschoots bewezen ook.
We hebben dus van de
Heere een bijzonder boekje gekregen, dat niet alleen een leerboek is
geweest, maar ook - terecht! - een belijdenisgeschrift is geworden.
Frederik III de Vrome
Deze Catechismus is op
de volgende manier ontstaan: van het kleine keurvorstendom De Paltz
werd de zeer godvrezende Frederik de Vrome vorst. Hij was bewogen met
zijn jonge onderdanen. Hij bestreed de roomse leer en wilde ook de
dwalingen die in de Lutherse Kerk waren achtergebleven, niet in zijn
rijk toelaten.
Hij schrijft in een
voorrede op de Catechismus dat hij had bevonden dat er geen gering
gebrek was in het onderwijs van de jeugd, omdat die alom zowel in de
scholen als in de kerken van zijn vorstendom zeer achteloos en voor een
deel in 't geheel niet onderwezen werd in de leer; in ieder geval niet
uit een goede Catechismus. Een ieder deed in het onderwijs maar wat hem
goed dacht. Daaruit vloeide voort dat zijn jonge onderdanen opgroeiden
in grove onrechtzinnigheid, zonder Godsvreze en kennis van Zijn Woord.
Daarom zag hij het als de voornaamste taak in zijn regering hierin
verbeteringen aan te brengen door onjuiste leringen af te schaffen.
Daarom liet hij in het Duits en in het Latijn een Catechismus
opstellen. Daarmee zou niet slechts de jeugd in de Christelijke leer en
in de godzaligheid onderwezen worden, maar ook de predikers en de
schoolmeesters zouden daarmee een goed formulier en een zuivere
maatstaf hebben om de jeugd te onderwijzen.
De Godzalige keurvorst
schrijft erbij dat hij wenst dat deze Catechismus ook van de kansel zal
worden ingescherpt in de gemeenten en dat een ieder dienovereenkomstig
zal leven. Letterlijk eindigt hij zijn voorwoord als volgt: "Met
ongetwijfelde hoop en vertrouwen, wanneer de jeugd van 't begin af in
Gods Woord zo met ernst onderwezen en opgevoed wordt, dan zal de
Almachtige ook verbetering des levens, tijdelijke en eeuwige welvaart
verlenen en doen ervaren."
Catechese - Onderwijs in onze tijd
Veel hedendaagse
verkondigers vinden het nog niet zo gemakkelijk om dit catechetisch
onderwijs te geven als eerste kennismaking met de Heilige Schrift.
Augustinus schrijft naar aanleiding van deze vraag een boekje genaamd
De catechizandis rudibus, wat betekent: over het catechiseren van
beginnelingen.
Hieronder volgt een bloemlezing
uit dit prachtige boekje:
De voornaamste zorg is
hoe we kunnen bereiken dat de leermeester zijn geloofsonderricht met
blijdschap geeft. Hoe meer hij daar namelijk in slaagt, des te
aantrekkelijker zal het zijn. Maar dat die opgewektheid er op het
gewenste ogenblik is, wordt geschonken door Gods
barmhartigheid. We moeten beginnen bij de Schepping
en dan in hoofdzaak de hele geschiedenis weergeven en vooral het
einddoel in het oog houden: liefde uit een rein hart, uit een goed
geweten en uit een ongeveinsd geloof. Alles wat
vóór de komst van Christus is geschreven, is
alleen maar neergeschreven om onze aandacht op Zijn komst te vestigen.
En wat is de
voornaamste reden geweest van Christus' komst? Gods wens om onder ons
Zijn liefde te tonen.Deze liefde moet je voor ogen stellen als het
einddoel waarop je al je woorden richt. En wat je vertelt, moet je
zó vertellen, dat je leerling al horende gaat geloven, al
gelovende gaat hopen en al hopende gaat liefhebben.
En juist ook op Gods
gestrengheid, waardoor de harten van stervelingen met heilzame vrees
geslagen worden, moet de liefde worden opgebouwd. Het gebeurt namelijk
uiterst zelden dat iemand Christen wil worden, zonder dat hij door de
vrees voor God is getroffen. Dan biedt hij voor onze toespraak een
bijzonder welkom uitgangspunt: de grote zorg die God voor ons heeft.
Ook moet behandeld
worden het laatste oordeel, dat goed zal zijn tegenover de goede
mensen, streng tegenover de slechte, rechtvaardig tegenover allen.
Nadat met afkeer en
huivering de straffen van de goddelozen zijn vermeld, moet met
verlangen gewag worden gemaakt van het Koninkrijk der rechtvaardigen,
van de Hemelse Stad en haar vreugde.
De leerling moet
gewaarschuwd worden tegen hen die de kerken lichamelijk vullen, maar
die zich tot het kwaad wenden. Hij moet zich niet door dronkaards,
gierigaards, bedriegers, dobbelaars, echtbrekers, hoerenlopers,
toneelliefhebbers, afgodische geneeskundigen, bezweerders,
sterrenwichelaars en voorspellers laten verleiden.
Aan het einde geeft
Augustinus een voorbeeld, wat hij zelf zal zeggen, wanneer een heiden
zich bij hem aandient met het verzoek om toegelaten te worden tot het
eerste onderricht. Een paar voorbeelden uit Augustinus' catechisatieles
aan een heiden:
U zoekt de ware rust
die aan de Christenen na dit leven wordt beloofd, daarom zult u ook
hier al te midden van de bittere moeilijkheden van dit leven de
zoetheid en de heerlijkheid van die rust proeven, als u de geboden
liefheeft van Hem, Die deze rust heeft beloofd.
U komt u toch niet bij
de kerk van God aansluiten om daardoor enig tijdelijk voordeel te
verkrijgen! Er zijn namelijk wel mensen, die zó Christen
willen worden. Zij die zo doen, wanneer zij zich niet bekeren, zullen
op het einde afgescheiden worden. En zij moeten zich niets
voorspiegelen omdat ze met Gods graan op de dorsvloer van de kerk mogen
liggen. Want in de hemelse Korenschuur zullen ze niet bij dat graan
zijn, maar voor het vuur bestemd worden dat ze verdiend hebben.
De ware Christen echter
heeft meer God lief dan dat hij voor de hel vreest. Ook al zou God tot
hem zeggen: 'Leef maar altijd door in vleselijke genietingen en zondig
maar zoveel gij kunt - gij zult niet sterven en in de hel geworpen
worden, maar gij zult ook niet bij Mij zijn'. Dan zou hij daarvoor toch
terugschrikken en helemaal niet zondigen, niet om niet terecht te komen
in de hel, maar om Hem niet te grieven, Die hij zo liefheeft.
Dit
alles overdenkende komt onwillikeurig het verlangen je meer en meer te
verdeiepen in wat we eigenlijk geloven. Deze site biedt daartoe een
mogelijkheid onder handbereik: Neem een beslissing en volg de
catechese-lessen die je aantreft onder de knop
Uitspraken om eens goed over na te denken
Als de dood god is, is God dood, maar als God god is is de dood
dood.
Als de duivel u niet slecht kan maken, zal hij proberen ervoor te
zorgen dat u het altijd druk hebt.
Als een zorg te klein is om haar tot een gebed te maken, is ze ook te
klein om tot een last te zijn.
Als God ons over rotsachtige wegen laat gaan, zorgt Hij voor stevige
schoenen.
Als het hart niet meer gelooft en hoopt, dan is de liefde nog de
redding. (Willem de Merode)
Als iedereen wist wat het gebed kan geven, zouden kniestukken een
modehype zijn.
Als ik kijk naar de wel zeer kleurrijke kerkelijke kaart van Nederland
en de tegenstellingen bezie, schud ik mijn hoofd en denk: Er moet per
ongeluk ergens een teamgeest zijn uitgedreven..... (Ivar van der
Sterre)
Als je met een verleiding in discussie treedt, ben je al een heel eind
op weg om er voor te bezwijken.
Als je niet kunt slapen ga dan geen schaapjes tellen maar ga met de
herder praten.
Als je om regen bidt, neem dan de modder voor lief.
Als je van het evangelie alleen neemt wat je bevalt, dan geloof je meer
in jezelf dan in het evangelie.
Als men eens wist wat het gebed kon geven,
dan ging een ieder op zijn knieën door het leven!
Als we ons leven op God richten, komen ook medemensen in
beeld.
Bent u zout of zoutzak?
Bidden valt niet mee als de radio of de televisie aanstaat.
Bidden verandert niet noodzakelijk de dingen voor u, maar het verandert
u voor de dingen.
Bij het tellen van onze zegeningen voelen we ons steeds rijk.
Bij het tellen van ons geld valt de opbrengst vaak zwaar
tegen!
Bij sommige diensten laat de eindtijd lang op zich wachten.
Bij sommige preken gaat de eindtijd gepaard met onrustige
tijden.
Breng je zorgen maar bij God, Hij is toch de hele nacht
wakker.
Broeder tegen zuster: "God heeft tot me gesproken, we moeten elkaar
vergeven. Wat dacht je van een zoenoffer?".
De Heer zal uw input en uw output bewaren. Psalm 121 : 8 op
online-bible-cd-rom :-)
De lamp op ons levenspad verlicht alleen onze volgende stap.
De lieve vrede bewaar je meestal ten koste van de echte vrede. (Pieter
Zwart)
De maat van de liefde is liefde zonder maat.
De manier waarop ik over God of mijn naasten spreek zegt vaak veel meer
over mij dan over God of over mijn naasten.
De mantel der Christelijke liefde dragen de meeste mensen strak
dichtgeknoopt.
De tijd heelt helemaal niks... Ze conserveert. Jezus heelt! (Adrian
Plass)
De waarheid maakt ons vrij, maar soms eerst misselijk.
De wonden van het geweten sluiten zich alleen onder de tranen van
berouw.
De zonde houdt u van de bijbel af of de bijbel houdt u van de zonde
af.
Dit is de test om erachter te komen of je opdracht hier op aarde
voorbij is:
Als je nog leeft, is die nog niet voorbij. (Richard Bach)
Dit leven: stage lopen voor de eeuwigheid.
Door vol te houden bereikte de slak de ark. (Spurgeon)
Een dominee tegen collega: "Gek
eigenlijk, ik val alleen maar in slaap tijdens de preken van
anderen."
Een herder kan zelf zijn kudde niet vergroten. Schapen brengen schapen
voort.
Een kaars geeft slechts licht als ze opbrandt.
Een mens is nooit zo groot als op z'n knieën!
Een mens staat pas stevig op zijn benen als hij op z`n knieën
voor het kruis heeft gelegen.
Een oud vrouwtje op haar knieën ziet vaak verder dan een
theoloog op zijn tenen.
Een schuld die groter zou zijn dan de liefde Gods bestaat niet. (Fjodor
M. Dostojewski)
Er is geen heilige zonder verleden en geen zondaar zonder
toekomst.
Evangelisatie hoef je niet te doen om in de hemel te komen,
wel om er een paar bekenden tegen te komen. (Ronald Hoogkamer)
Gebed is dodelijk voor de duivel, en daarom haat hij het. (Michael
Kimuli)
Gebed zonder geloof is slechts een slag in de lucht.
Geloof dat doodgewoon wordt, gaat gewoon dood.
Geloof is om op te steunen, niet om anderen mee te slaan.
Genade geneest, maar niet op recept.
Gevouwen handen zijn sterker dan gebalde vuisten.
God geeft de vogels voedsel maar werpt het niet in hun nest.
God geve mij: gemoedsrust om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
moed om te veranderen wat ik kan veranderen en wijsheid om het verschil
te weten.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden
aankomst.
God komt dikwijls op bezoek, maar meestal zijn we niet thuis.
God staat boven de sterren.
Gods weg is niet de makkelijkste, maar wel de mooiste.
Goed gelovig is wat anders dan goedgelovig. (Bram Rheebergen)
Goud en God. Als je de woorden spelt, verschillen ze maar
één letter; dat wordt door u bepaalt.
God vervult niet al onze wensen, wél al zijn
beloften.
Helaas zijn veel gelovigen in hun kerk of gemeente als een lamp van 100
Watt, terwijl ze thuis niet meer dan nagloeiende luciferkoppen
zijn.
Help me voor ogen te houden, Heer dat er vandaag niets zal gebeuren wat
U en ik samen niet aan kunnen.
Herinnert de duivel je aan je verleden, wijs hem dan op zijn
toekomst.
Het gebed is de sleutel van de ochtend en de grendel van de
avond.
Het geloof is als een vogel die al zingt voordat de zon op is.
Het geloof is een stok om op te leunen, niet om anderen mee te
slaan.
Het is gemakkelijker om de duvel uit je lichaam te krijgen dan Calvijn
uit je botten. (Anne van de Bijl)
Het is net zo moeilijk om te horen zonder oren, adem te halen zonder
longen als om christelijk te zijn zonder de Geest van God in je
hart.
Het is niet de kracht dat we nooit vallen, maar dat we telkens weer op
mogen staan.
Het is verbazingwekkend, wat er allemaal "toevallig" gebeurt, wanneer
men begint te bidden!
Het oude geeft verstarring.
Het nieuwe geeft verwarring.
Voor balans is een team nodig.
Het probleem is niet dat de kerken gevuld zijn met lege banken,
maar dat de banken gevuld zijn met lege mensen. (Charlie
Shedd)
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van
God.
Het woord van God bewaar je niet in de boekenkast, maar in je
hart.
Hoe is het geregeld met uw jongstedagsvoorziening?
Hoe meer vrucht de korenaar draagt, des te nederiger buigt de halm op
de steel.
Ik geloof in God zoals een blinde gelooft in de zon: niet omdat hij
haar ziet, maar omdat hij haar voelt.
In Gods winkel ligt alles op de onderste plank, je moet knielen om het
te krijgen.
In het leger van satan heerst de dienstplicht; het leger van Christus
bestaat uit vrijwilligers.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Je kunt niet voorkomen dat er
vogels over je heen vliegen, wel dat ze op je hoofd nestelen. Zo ook
met verkeerde gedachten.
Je zult inzien dat gebed een vorm van opvoeding is. (Fjodor M.
Dostojewski)
Jezus' wederkomst is niet te berekenen. Maar je moet er wel rekening
mee houden.
Kiezen heeft consequenties.
Niet kiezen ook!
Kruis of munt?............. (God of mammon?)
Lawaai is een doordacht plan van de duivel.
Stilte is de zendtijd van de Heilige Geest. (Herman Boon)
Lees de bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam. (Ds A. van
de Veer)
Lofprijzing is niet alleen een vrucht van onze lippen, maar meer nog
een levensstijl.
Men moet niet van God verwachten dat hij oorlogen stopt; voel zijn
liefde en breng die naar buiten, en soldaten zullen de wapens laten
vallen.
Mens: "God ik heb gebeden, gebeden en gebeden. Waarom antwoordt U niet?"
God: "Mens, Ik heb geantwoord, geantwoord en geantwoord. Waarom luister
je niet?"
Met Jezus leef je nooit aan de rand van de dood, maar altijd aan de
grens van het leven.
Min de stilte in uw wezen.
Min de stilte die bezielt,
zij die alle stilte vrezen,
hebben nooit hun hart gelezen,
hebben nooit geknield.
Moed is vrees die gebeden heeft.
Nadat het Woord vlees is geworden lijken honderden kerken en nominaties
er gehakt van te willen maken.
Na de eerste twintig minuten van een preek worden weinig zondaars meer
gered.
Niet met vuile handen aan tafel komen zegt moeder.
God zegt hetzelfde als het om Zijn tafel gaat.
Nooit is de Goddelijke landman zo dichtbij u als wanneer Hij bezig is
met snoeien.
Om de goedheid waaraan het ons ontbreekt te vervangen, hebben wij de
beleefdheid uitgevonden, die er wel de schijn van heeft.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de
storm voelen.
Om zijn doel te bereiken citeert de duivel zelfs uit de
bijbel.
Ongeloof: ongelofelijk jammer.
Ongelovigen geloven het ongelooflijkste! (K.H.Miskotte)
Ons geloof wankelt wel eens, maar Gods trouw nooit.
Opwekking begint wanneer mensen stoppen over andermans zonden te praten
en hun eigen zonden gaan belijden.
Overvolle handen vouwen zich niet in gebed.
Satan lacht om ons zwoegen, spot met onze wijsheid, maar beeft als wij
bidden.
Sommige gelovigen zijn als een hobbelpaard. Veel beweging maar weinig
vooruitgang.
Sommige mensen houden van evangelisatie. Die hebben een
evangelisatiebediening.
Sommige mensen houden ervan om te luisteren. Die hebben een
pastoraatbediening.
Sommige mensen houden alleen van zichzelf. Die hebben een
zelfbediening.
Sommige sprekers zijn zo blij met het eeuwige leven, dat de lengte van
de preek er op gebaseerd is...
Soms zou ik God willen vragen waarom Hij al die armoede, honger en
onrecht toestaat als Hij er wat aan kan doen, maar ik ben bang dat God
mij dezelfde vraag zou stellen.
Sprekers dienen kort van stof en diep van inzicht te zijn.
Bij vrouwelijke gemeenteleden wordt dit minder gewaardeerd.
Sterven is de ogen sluiten voor wat voorbij gaat, om ze te openen voor
wat eeuwig blijft.
Tekstverwerken: de bijbel in je leven toepassen.
Te veel mensen verspillen hun leven met het lezen van de menukaart
inplaats van deel te nemen aan het banket.
Toeval is de god van hen die er geen hebben.
Toeval is een pseudoniem dat mensen gebruiken als ze God niet willen
zien.
Twijfel in het donker nooit aan datgene wat God je in het licht liet
zien.
U kunt niet gelijktijdig op de Here vertrouwen en bezorgd
zijn.
Veel weten is veel vergeven.
Vertel God niet (alleen) hoe groot je probleem is, maar vertel je
probleem hoe groot je God is.
Vertrouw op God, maar zet wel je fiets op slot.
Voor vissers van mensen geldt geen vangstbeperking.
Vrees klopte aan de deur, geloof deed open. Er was niemand.
Waarom gaan we met onze vragen over het leven niet naar de ontwerper
van ons leven?
Wanneer de duivel ons steeds herinnert aan ons verleden, wordt het tijd
dat wij hem herinneren aan zijn toekomst.
Wanneer God een traan in uw oog geeft, wil Hij een regenboog in uw hart
geven.
Wanneer je overal een graantje meepikt, blijk je het Brood des Levens
te laten liggen.
Wanneer wij het licht niet zien wil dat nog niet zeggen dat het er niet
is.
Wanneer wij werken, dan werken wij; als we bidden, dan werkt
God.
Wat een spreker in diepte tekort komt, geeft hij er vaak in lengte
bij.
Wat er werkelijk toe doet is niet wat er 'met' ons gebeurt maar 'in'
ons.
Wat gaat er van de kerk uit, als de kerk uitgaat?
Wat is geloof? Als je tegen mensen zegt dat de melkweg miljarden
sterren bevat, geloven ze je. Als je tegen ze zegt dat een stoel nog
nat is van het verven, moeten ze hem aanraken om te kijken of het waar
is.
Wat jammer dat mensen geen problemen kunnen ruilen. Iedereen weet
namelijk hoe hij die van een ander moet oplossen. (J.S.
Pasterkamp)
Wat je aan Jezus geeft, ben je niet kwijt.
Wat van een man is, is mannelijk. Wat van een vrouw is, vrouwelijk. Wat
van de Heer is, is Heerlijk.
Wees een levensgenieter! Hij stierf voor ons, laten wij voor Hem
leven...
We neigen er eerder toe een afkeer te hebben van zondaars dan van de
zonde.
Wie Jezus wil volgen moet Hem dan ook voor laten gaan.
Wie met lege handen staat ... kan ze vouwen.
God is nooit 'in gesprek'.
Zijn telefoonnummer = 2 keer 5.
Wie sterft wanneer hij niet sterft, sterft niet wanneer hij werkelijk
sterft.
Wie zijn vrouw niet om raad vraagt mist 50 procent van Gods wijsheid.
(Gert van Putten)
Wij schrikken over onze eigen zonden, wanneer wij ze bij anderen
aanschouwen.
Wilt u eerst een bewijs van God? Moet men dan een fakkel aansteken om
de zon te zien?
Zoals een kameel voor zijn meester knielt, opdat deze aan het eind van
de dag de last van hem kan afnemen, zo mag u iedere avond neerknielen
en de Meester uw last laten afnemen.
Zonder God kunnen wij het niet.
Zonder ons wil God het niet.
Zonder Jezus is je Kerst mis.
Met Jezus heb je pas een echte Kerst man!!
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)